Door verhuis moet ik noodgedwongen een keuze maken .Ik kan niet alles mee verhuizen door dat men toekomstige ruimte kleiner wordt en dat ik gedurende zeker drie jaar in de verbouwingen ga zitten en bijna geen opslagruimte heb.Men eerste gedacht was alles te verkopen goed wetende dat ik daar ooit spijt van zal krijgen.
Nu ben ik aan het overwegen om een keuze te maken tussen men goederen gedeelte te houden (locs wagons,een gedeelte van de baan en alle bijhorende scennery) of men personeen vervoer gedeelte(locs,wagons,scennery en men station luik guillaume van 2 m)
Nu had ik graag is jullie keuze (mening)geweten met eventueel wat argumenten.Misschien geraak ik er dan wel uit.
Alvast bedankt
Tim
Ik zou zelf steeds voor optie drie gaan en alles houden.
Tijdelijk opslaan bij iemand is geen optie?
Ik heb hier nog wat plaats z'n buurman, zou enkel materiaal wegdoen waar je echt niks meer mee gaat doen.
De rest bijhouden, treinen eten geen brood, zet ze desnoods lang weg in een treinvriendelijke omgeving, constante temperatuur, geen vochtige plaats en zeker niet in een huis in de verbouwing(stof)
Als je er dan terug aan begint zal je blij zijn dat je nog veel materiaal hebt.
Het is maar een gedacht he
Groet Tom
nee niet direct Luc
Ik zou ook voor optie 3 gaan zoals doomslu aangeeft ;), zeker als je nu al aangeeft dat je er later spijt van zal hebben. Ik heb ooit een oldtimer auto weggedaan, dat vergeef ik mezelf nooit meer!!!
Maar als die optie er niet is dan lijkt het mij logischer dat je voor het houden van de goederenwagons zou gaan. Je geeft namelijk aan dat je toekomstige ruimte kleiner zal zijn, en personenwagons zijn doorgaans langer, dus ... Bovendien is rangeren toch eerder iets voor goederenwagons ...
Hey Tom
Ik zoek enkel men module bakken te houden of men stationsbaan met een 10 tal trein combinaties de rest zal ik wegdoen .Alleen nog de keuze maken .
Goede tip Bert had ik nog niet bij stil gestaan
dank u
Hey Tim,
Dit is natuurlijke een persoonlijke keuze.
Maar moest ik een collectie van zowel personen als goederen hebben, dan vermoed ik dat ik deze zou uitdunnen, eventueel enkel het materiaal behouden van een bepaald periode of streek...
Zijn het 5 locomotieven of zijn het er 50? Ga je later 5 treinen op je baan kunnen zetten of 50? Ga je de resterende in een vitrine zetten? Heb je er een emotionele band mee? Sinds enkele jaren ben ik Belgisch beginnen verzamelen en alhoewel er enkele juweeltjes bijzitten zou ik ze veel gemakkelijker kunnen verkopen dan de stokoude Marklins die nergens op lijken maar waar mijn vader nog heeft meegespeeld...
Ik wil niet al te negatief zijn maar als je aangeeft 3 jaar zoet te zullen zijn met verbouwingen, maak er dan maar 5 jaar van. Misschien verkoop je beter niets want verbouwingen kosten steeds veeeeeel meer dan je aanvankelijk hebt gepland. Als je dan financieel weer op adem moet komen zal het niet ideaal zijn om weer geld aan de hobby te spenderen, niet?
Nog een argument om niets te verkopen: Als je 10 items te koop stelt, ga je er vermoedelijk maar de helft van kwijtgeraken voor een goede prijs. Dus blijf je vaak zitten met net die dingen waar je liefst van af wou...
Als je echt geen plaats vind, huur een kluis bij een bank. Daar kunnen de duurste/gevoeligste zaken in en zijn ze perfect geklimatiseerd.
allee ja, da's mijn gedacht hé! ;)
Als je jaren in de verbouwing gaat zitten, moet je ook met een deel van je meubels weg kunnen. Huur een box bij de gekende verhuurders en teek je treinen in een "Very Useful Box" en ze zitten voor jaren goed weg.
Voor mij was die keuze snel gemaakt toen een verhuis zich opdrong en ik geen plek had om alles "thuis" te stockeren.
Als je even uitkijkt, kan je daar ook wel "een slag slaan"
Voor mij persoonlijk zou het een moeilijke keuze zijn daar ik zowel van personen als goederen verkeer hou.
Wel is het altijd handig om een kritische blik over je verzameling te werpen en dan te koop te stellen wat je echt niet meer nuttig vindt of bij de rest vindt passen.
Voor de rest, sla ze ergens op, bij een bevriend treinliefhebber die te vertrouwen is of ergens in een garagebox bij je andere inboedel?
Misschien nog even extra info nuhad ik een zolderbaan waar ik 3lengte van 6 m en 1,20m breed had en nog is 2 ruimtes in elkaar doorlopend met 8 m module bakken met 1 thema
De toekomstige ruimte zal 5bij 6 zijn .
Ik wil echt wel een keuze maken ofwel personen ofwel vracht zodat ik een beperkter thema heb.De rest verkoop ik zoiezo.
Van daar mijn vraag waar zouden jullie voor kiezen en waarom?
op die ruimte heb ik allebei door elkaar rijden.Met een groot overdekt schaduwstation is dat makkelijk haalbaar.Het is veel afwisselender als je beiden ziet door het hoofdstation passeren.
Als je dan toch perse wil kiezen zou ik eerder voor het vrachtvervoer gaan. Vind ik persoonlijk afwisselender en leuker om naar te kijken.
Persoonlijk zou ik voor goederenvervoer gaan:
waarom:
-ik zie liever een fabriek/haven/depot/laadplaats.... je hebt ontzettend veel mogelijkheden
-tal van aftakkingen wat veel speel/rij mogelijkheden heeft.
-je kan gerust 2 paradesporen door uw industrie laten lopen wat toch een realistisch beeld kan geven.
-op de paradesporen kan alles laten rijden wat je wilt (zelf personen en dan hoef geen station te hebben).
Een ruimte van 5x6m biedt natuurlijk ontzettend veel plaats, een baan opstelling in u of E-vorm en je hebt een paradebaan van 20m of langer
Tim ,
Anders moet je nog eens komen kijken bij mij, m'n ruimte is ook niet super groot
Groet Tom
Is je verzameling dan zo groot dat je die niet kan laten bollen op een baan in een ruimte van 5x6m ? 8)
Ik zou inderdaad ook voor een gemengd verkeer kiezen met een baandetailering richting goederen en rangeren. Een flink paradestuk waar gewoon alles over rijdt, lange goederentreinen en mooie stammen reizigers.
Dank u voor de reacties en de super goede tips .De verkoop kan beginnen heb nog maar 2 maand de tijd
ik heb op die ruimte een schaduwstation van 22 blokken + 6 blokken spiraal en 3 blokken inrit.Reken daar 5 stationssporen bij en je kan al heel wat verschillende treinen van 2.20 m lengte kwijt.Hoef je helemaal geen compromissen te maken en is er een super verschillend verkeer mogelijk.
de beide en met bepaalde thema's
IR en IC treinen (vanaf 5 wagons)
of EC's (vanaf 3 wagons)
containertreinen
bulkgoederentreinen
....
of 1 van elk ?
Men 5 slepen met i 6 rijtuigen die hou ik nog ze peter ;)
Ik denk dat je soms niet wil weten wat voor baan sommigen moeten aanleggen als ze alles er willen op zetten of op rijdende hebben.
;)
I rest my case, guilty at charge 8)
misschien daarom dat sommige hun verzameling eens uitdunnen ( in eerder bericht zat een verborgen agenda !) >:( :-\