Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: Fretbol op 05 oktober 2015, 10:50:29 AM

Titel: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Fretbol op 05 oktober 2015, 10:50:29 AM
Hallo iedereen,

Het moment dat ik met de bouw van een nieuwe modelbaan kan starten in onze huidige woning komt stilaan dichterbij en nu zit ik er serieus over na te denken om over te stappen van 3-rail AC naar 2-rail DC. Mijn vader is al zijn ganse leven een trouwe Märklin-rijder en ook ik heb jarenlang Märklin- en andere 3-rail modellen verzameld. De modelbaan die nog steeds bij mijn ouders op zolder te vinden is werd gebouwd met de flexibele Märklin k-rails en er werd uitsluitend gebruik gemaakt van slanke wissels.

De puntcontacten van de k-rail storen mij niet echt, maar een groter probleem zijn de erg hoge puntcontacten op de wissels. Zolang er gereden wordt met Märklin locs is er geen probleem, maar ik merk de laatste jaren steeds meer problemen met 3-rail modellen van andere fabrikanten. Zo heb ik al enkele locs van Mehano en LS Models moeten aanpassen omdat ze anders blijven haken op de hoge puntcontacten van de k-rail wissels.

Jammer genoeg is er bij Märklin weinig alternatief. Ofwel kies je voor de mooiere C-rail met de fijnere profielen (maar die hebben dan geen flexibele rails en ook nog steeds geen slanke kruiswissels) ofwel kies je voor de k-rail met de hoge puntcontacten en de hoge railstaven. Bovendien kost een flexibile rail van Märklin maar liefst het dubbele of zelfs 3-dubbele van een gelijkaardige 2-rail variant.

Misschien moet ik voor de bouw van mijn modelbaan in de eigen woning nu maar definitief de overstap wagen naar 2-rail ? Als ik de mooie rails van bvb Tillig of Peco zie met de erg fijne slanke wissels ben ik meteen verkocht. Ook de grote keuze uit bvb houten en betonnen dwarsliggers is interessant. Ik ben totaal niet vertrouwd met 2-rail maar de vroegere nadelen t.o.v. 3-rail lijken mij na enig opzoekwerk toch ook grotendeels verdwenen te zijn (ik denk dan aan keerlussen, bezetmelding, stroomafnamen enz ...)

De grootste reden waarom ik nog steeds twijfel om de stap naar 2-rail te maken is mijn collectie van ongeveer 40 locs waaronder een deel die momenteel niet meer te verkrijgen zijn.
Bovendien heb ik enkele modellen in bestelling staan (waaronder bvb ook de reeks 59 exclusief voor msm) die dan bij uitlevering niet meer gebruikt zullen kunnen worden.

Ik twijfel dus nog steeds een beetje en ben dus op zoek naar enkele doorslaggevende argumenten  ;D
Wat zijn jullie ervaringen met een dergelijke overstap?

Anthony ;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: dani op 05 oktober 2015, 11:01:06 AM
je kan misschien een "gemengde" baan aanleggen ?
Als je digitaal wil rijden, maakt het voor je central niet uit of het 2rail of 3rail is en je decoders zullen ook wel mee willen....
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 oktober 2015, 11:16:09 AM
Zo'n overstap is toch een kwestie van persoonlijke afweging. Ik heb zelf altijd 2-rail gereden, en zou nooit de overstap naar 3-rail maken.
Die collectie locs zou je kunnen verkopen, maar hou er rekening mee dat je er niet zoveel voor terugkrijgt als er ooit voor is betaald.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: NielsVV op 05 oktober 2015, 11:22:42 AM
Ik zou blijven bij je 3rail rails en je sporen zodanig aanpassen zodat je met zowel AC als DC kunt rijden op dezelfde baan. Als je dan wilt rijden met een DC loc is het maar een kwestie van een knop omschakelen en al je AC materiaal van de baan halen. Nu weet ik wel niet hoever je wilt gaan met automatiseren, want als je ook nog een volledige detectie wilt, dan word het moeilijk.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Fretbol op 05 oktober 2015, 11:25:36 AM
Ik ben inderdaad van plan om opnieuw een pc-gestuurde modelbaan te maken met volledige detectie (bezetmelding) en automatisch rijden. Een modelbaan waarin beide systemen door elkaar worden gebruikt lijkt mij dus zeker niet ideaal.

Er bestaan mooie oplossingen om realistische rails (Tillig, Peco) uit te rusten met puntcontacten en zo een 3-rail uitvoering te maken maar echt betaalbaar zijn dergelijke oplossingen niet voor een (grote) modelbaan.

Anthony  ;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: dani op 05 oktober 2015, 11:28:39 AM
Citaat van: NielsVV op 05 oktober 2015, 11:22:42 AM
Ik zou blijven bij je 3rail rails en je sporen zodanig aanpassen zodat je met zowel AC als DC kunt rijden op dezelfde baan. Als je dan wilt rijden met een DC loc is het maar een kwestie van een knop omschakelen en al je AC materiaal van de baan halen.

Misschien ben ik paranoia, maar dat is echt om problemen vragen....  je moet maar eens iets vergeten...

Ik bedoelde met "gemengd" rijden zowel een deel 3 rail als een deel 2 rail  baan aanleggen en de twee in eenzelfde geheel verwerken.   Ze moeten echter wel elektrisch van elkaar gescheiden blijven en er mogen ook fysisch  geen treinen van het ene naar het andere gedeelte kunnen rijden.   Je centrale en je software kan dit beheren.

Een alternatief (maar dan enkel voor elektrische loks) is de bovenleiding gebruiken ipv de "pukkels", maar dat wordt afgeraden als je digitaal rijdt wegens storingen op het digitaal signaal.

So<iezo kan je nooit 2rail en 3rail op dezelfde sporen rijden zonder  kunstgrepen  of  "chipotage".


Ik ben persoonlijk voorstander van 3-rail en ik zou dan ook aanraden om deze te behouden, zeker als er zeldzame stukken bij zitten
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Ben op 05 oktober 2015, 11:32:54 AM
Citaat van: Fretbol op 05 oktober 2015, 10:50:29 AM

Wat zijn jullie ervaringen met een dergelijke overstap?


Hier een ervarings deskundige. ;D

Ik ben wat jaren terug overgestapt van 3rail naar 2rail. Ik had een K-rail baan die technisch klaar was maar er was de nodige ergernis met name rond de puntcontacten en slepers.

Mijn materieel (lok's / treinstellen) was een mix van Marklin, Roco, Electrotren, Piko enz. De Marklin lok's heb ik allemaal verkocht, ombouw is duur en gedoe. De meeste andere heb ik omgebouwd: vaak door onderdelen ruilen via diverse fora, soms door nieuwe assen te kopen enz.. Alle rail en wissels welke nog bruikbaar was is verkocht. Het heeft natuurlijk wel wat centjes gekost maar ik had het er voor over.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/912/6xa3mw.jpg) (https://imageshack.com/i/pc6xa3mwj)

Nu met mijn 2rail baan heb ik veel meer plezier en nauwelijks perikelen. Veel slankere wisselstraten, nette Tillig code 83 rail, vrije decoder keuze in plaats van opgedrongen door Marklin en 3rail consorten. Kortom: ik kan het een ieder aanraden.

Overigens: de combi 2 en 3rail moet je vergeten. Het leidt uiteindelijk tot teleurstellingen en het doet af aan je wens: afscheid nemen van de Marklin railgeometrie.

Gr, Ben.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: marc goovaerts op 05 oktober 2015, 11:33:00 AM
In de jaren 70 waren Belgische HO-rijders nog niet overstelpt met locs. Sommige waren zelfs alleen voor 3-rail op de markt. Mijn vader kocht die bij Hühnerbein, omgebouwd in het atelier daar naar 2-rail. Het moet dus mogelijk zijn.
Uiterlijk zie ik enkel dat de sleper verwijderd is en vervangen door een opgeschroefd plaatje (of is het de sleper zonder veer ?)
Natuurlijk zal er waarschijnlijk - naast nieuwe assen - dan ook elektrisch/elektronisch iets moeten aangepast worden. Maar daarvoor moet je je wenden tot slimmere exemplaren op het forum dan den dezen....
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Huugooke op 05 oktober 2015, 11:51:54 AM
Märklin locs zijn meestal vrij eenvoudig om te bouwen, met geïsoleerde wielen en een contact in plaats van de sleper. Dat geldt voor de diesels en de elektrische. De stomers zijn een andere kwestie! Maar ik heb het ook al gedaan.
Probleem blijven de overmaatse wielflenzen.
Als je nog analoog rijdt moet de motor (of toch de magneet) nog vervangen worden, en sommige modellen hebben wel een heel exotische elektronica aan boord!
Ik zou een gemixte baan maken zoals Dani zegt.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Ben op 05 oktober 2015, 11:53:48 AM
Citaat van: Fretbol op 05 oktober 2015, 11:25:36 AM

Er bestaan mooie oplossingen om realistische rails (Tillig, Peco) uit te rusten met puntcontacten en zo een 3-rail uitvoering te maken maar echt betaalbaar zijn dergelijke oplossingen niet voor een (grote) modelbaan.


Dan blijf je toch veroordeeld tot code 100 profiel. Op code 83 en lager rijden 3rail wielen op de railstoelen.

Gr, Ben.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 oktober 2015, 11:54:06 AM
Citaat van: NielsVV op 05 oktober 2015, 11:22:42 AM
Ik zou blijven bij je 3rail rails en je sporen zodanig aanpassen zodat je met zowel AC als DC kunt rijden op dezelfde baan.
Dat vind ik nou een slecht idee. Zoals Dani zegt: dat is vragen om problemen. Kies een systeem en concentreer je daarop.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: doomslu op 05 oktober 2015, 12:39:59 PM
Ik begrijp jouw twijfel en omdat je met de vraag worstelt denk ik dat je klaar bent voor de grote stap voorwaarts. Anders zou je er niet over nadenken.
Je zult dan wel afscheid moeten nemen van de locomotieven vrees ik.  :(
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Rangeerduivel op 05 oktober 2015, 13:22:26 PM
Anthony,

Bij ons op AMSAC is de clubbaan in de ene richting 3rail en in de ander richting 2rail,en tot nu toe heb ik geen weet van vechtende leden... ;D.
Voordeel is dat jij je Marklin materiaal kan behouden,en bijkomend voordeel is dat je het meeste 3rail materiaal van andere merken kan ombouwen naar 2rail.
Sommigen daar van hebben zelfs,al zijn ze 3rail,geisoleerde wielen.
VB;
Ik kocht onlangs een P8(FLE1160),en om die om te bouwen waren enkel 4stuks geisoleerde tenderwieltjes nodig,de assen en één kant wieltjes mochten blijven zitten,de loc zelfs was van fabriek uit gerust met geisoleerde wielen.
Draadje los,sleper eraf en draadje aan geisoleerde kant gesoldeerd en klaar was Kees!(eh....Rudy! ;D)

;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Olivier77 op 05 oktober 2015, 21:37:02 PM
Beste Anthony,

Ik heb erg veel 3 rail materiaal. Zowat alle merken
Als ik nu moest herbeginnen zou ik ook voor 2 rail gaan.
Veel mooiere sporen en wissels te verkrijgen en zonder die puko's.
Dankzij het digitaal aansturen veel minder beperkingen als vroeger.
En zoals Ben het aangaf je kunt wel heel wat ruilen en aanpassen.

Mvg

Olivier 77
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Fretbol op 05 oktober 2015, 21:37:29 PM
Een groot deel van mijn oudere Märklin locs (bvb reeks 55) zou ik zeker kunnen verkopen om ze te vervangen door de betere versies van VBV. Het is dus niet zo'n probleem om een deel van de (oudere) collectie te verkopen en eventueel te vervangen door nieuwere en betere versies in 2-rail uitvoering.

Als ik mijn locs van LS models en VBV die ik reeds in 3-rail uitvoering heb (12, 21, 27, 13, 55) eventueel kan ombouwen zonder grote moeite of kosten zou het de keuze in elk geval makkelijker maken

Anthony  ;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: 59erke op 05 oktober 2015, 22:02:29 PM
Ik ben vroeger (voor mijn N schaal avontuur) ook actief geweest in 3 rail.
Heb toen alles verkocht om een simpele reden, ik wou Belgisch rijden en toendertijd (jaren 90) was er in 3 rail bitter weinig belgisch materiaal te vinden, buiten de dure kleinserie modellen van o.a. Jocadis.

Als ik nu in jou schoenen zou staan, zou ik opteren voor het 2 rail systeem, uw mooiste loks houden in een vitrine of eventueel toch ombouwen (ik denk dat er hier op het forum genoeg leden zitten die je daarbij kunnen helpen of het misschien voor jou willen doen) en de rest met weliswaar pijn in het hart verkopen of ruilen en een gelijkaardige variant in 2R aanschaffen. (in hoeverre deze nog te vinden is).
Voor Marklin wordt nog altijd een mooie prijs betaald, meer dan de meeste 2R modellen. Bovendien zijn de huidige aangeboden modellen in de meeste gevallen veel beter gedetailleerd dan pakweg 20 jaar geleden, bovendien ook allemaal digitaal voorbereid wat ook een pluspunt is voor uw toekomstige digitaal aangestuurde baan.

Wagons en Rijtuigen kan je makkelijk vervangen door andere assen te monteren.

Wat de lok van de MSM actie betreft, ik zou is bij Luc informeren of dit nog gewijzigd kan worden ?
Een nee heb je, een ja kan je misschien krijgen  ;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: philippe_007 op 05 oktober 2015, 22:17:23 PM
Zelf ben ik een 3-rail rijder, moest ik moeten herbeginnen, dan zou ik vermoedelijk voor 2-rail kiezen.

Hier enkele voordelen van 2-rail:
Het materiaal is nl een stuk goedkoper, DC flex rail code 70 heb ik dit weekend 3€30 betaald voor 1m, Een K-flex van 90cm kost al vlug 8€50.
Idem met de wissels.
Een bijkomend voordeel is dat er veel meer keuze is in rails, je kan bils van tussen de rails halen of eventueel nog dichter bij elkaar schuiven. Met 3 rail is dit allemaal niet mogelijk. Of je moet beginnen werken met vb puko's van Peco.
Een Loc kost al snel 30 a 40€ minder dan een AC versie.

nadelen van 2-rail.
elektronica bij keerlussen, wissels moeten gepolariseerd worden, je moet er op letten dat je steeds DC wielen hebt op uw wagons. De rails moeten een pak properder zijn dan bij AC, of je loc doethet niet meer.

Als je 40 locs moet gaan ombouwen of vervangen, dan kost het ook nog eens een extra duitje.

Ik denk dat je al de voor en nadelen voor jou om de overstap te maken op een rijtje moet zetten en dat je dan pas zelf kan beslissen.

Wat ik persoonlijk niet zou doen is de 2 systemen gebruiken op een baan. Dit gaat het heel complex maken en moeilijk onderhoudbaar.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Gerolf op 06 oktober 2015, 00:30:25 AM
Ik ben alvast content dat er naar aanleiding van je vraag geen 2R-3R-polemiek is ontstaan.
Dat was lang geleden op ons forum wel anders  ::)

Wat je vraag zelf betreft kan ik weinig bijbrengen. Ik heb altijd 2R gereden, dus ook nooit overgeschakeld, en heb er dus nog nooit spijt van moeten hebben.
3R materiaal valt zeker te verkopen (zoals verteld waarschijnlijk met verlies) of om te bouwen (met kosten).

Mixed-baan zou ik nooit doen. In clubverband is het zeker te begrijpen, maar voor een volledig eigen project heeft het voor mij iets van willen maar niet kunnen.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: OlivierV op 06 oktober 2015, 00:33:37 AM
Als je meer realisme wilt => ga dan maar naar 2-rail, 3-rail kan dat realisme niet bieden, K-rails allemaal goed en wel, maar dat is precies code 300 ofzo.

Sommige van je locs zal je makkelijk kunnen ombouwen, anderen zal je misschien afscheid van moeten nemen.

Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Rangeerduivel op 06 oktober 2015, 00:37:13 AM
Citaat van: philippe_007 op 05 oktober 2015, 22:17:23 PM
30 a 40€ minder dan een AC versie.

Dat is gedeeltelijk waar Philippe,
Dat komt omdat in het 3rail materiaal reeds een decoder zit,(kost minder dan een omschakelaar)
Voor de rest geef ik je 100% gelijk!

;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Ben op 06 oktober 2015, 07:04:18 AM
Citaat van: Olivier77 op 05 oktober 2015, 21:37:02 PM

En zoals Ben het aangaf je kunt wel heel wat ruilen en aanpassen.


Sterker nog: wij hebben samen draaistellen geruild van een Roco lok, ik had de Vos 3railer, Olivier de NMBS 2railer:

(http://i62.tinypic.com/2rf4jk9.jpg)

De wederzijdse kosten waren slechts postzegels. ;D

Gr, Ben.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: erik de noorman op 06 oktober 2015, 11:44:24 AM
Of je 2 of 3 rail wil rijden is iets wat jezelf moet beslissen er zijn talrijke voor en nadelen aan beide systemen. Maar dat 3 rail rijden beslist duurder moet zijn klopt ook niet helemaal. Koop je alles origineel van Marklin  dan valt het inderdaad duurder uit. Met een klein beetje vindingrijkheid hoeft het niet duurder te zijn. Ik bouw mijn 3 rail sporen en wissels zelf. Meestal gebruik ik Piko code 100 maar kan eventueel ook Tillig code 83 zijn. Ik maak ook geen gebruik van dure opzichtige puntcontacten die in de handel verkrijgbaar zijn.
Wat heb je nodig 2 rail sporen, plaat multiplex van 3 mm. , kurk, afspanningsdraad die wordt gebruikt voor volière, secondelijm, elektrische draad, ballast, verdunde houtlijm en afplaktape.  Op remise en scene deel 1 zijn alle sporen gelegd met zelf gemaakte 3 railsporen (piko code 100). De meeste toeschouwers beseffen pas na een hele tijd dat het een 3 rail baan is. Bij de omgebouwde wissels zijn de puntcontacten moeilijker te verbergen omdat ze waar de sleper de railstaven kruist de puntcontacten hoger uit moeten komen maar ze vallen minder op.
Ik heb ooit een verslagje geschreven met foto's in bijlage hoe deze rails te bouwen. Ondertussen heb ik deze methode verfijnd zodat de puntcontacten op de vrije baan nog nauwelijks zichtbaar zijn. ik zal eens een paar foto's plaatsen. Onder mijn handtekening vind je een bouwverslag.
Kijk ook eens bij opbouw diorama 2008.
Erik.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: ACFI op 06 oktober 2015, 11:59:52 AM
Erik,

kan je op de tillig code 83 nog altijd originele marklin wielen gebruiken?

ik heb teveel oude marklins om weg te doen (teveel herinneringen) maar zou wel graag gebruik maken van bijv peco of tillig voor hun fijnere/mooiere wissels.

m.v.g.

ACFI
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: erik de noorman op 06 oktober 2015, 12:02:23 PM
De nieuwe generatie Marklin loks wel de oudere niet. Daarom gebruik ik Piko code 100 deze hebben een zeer fijne railstaaf zodat het minder opvalt dat het code 100 is.

Erik.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: ACFI op 06 oktober 2015, 12:37:17 PM
Erik,

bedankt.

De oudste dateren van 1975 tot 1990 en hebben dus nog grooote flenzen. allemaal gespaard met veel vakantie- en ander werk .

Ik was wel niet van plan om die te digitaliseren maar om de baan zelf te kunnen omschakelen tussen digitaal en analoog WS. Ik zal er dus nog eens moeten over denken.

ACFI.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: erik de noorman op 06 oktober 2015, 12:52:02 PM
Even iets anders, mocht ik de baas zijn bij Marklin had ik allang een 3 rail en wissel gemaakt waar de puntcontacten niet meer zichtbaar zouden zijn. Dit valt op een heel eenvoudige wijze te realiseren voor de rails. Voor de wissels zou het ook moeten kunnen maar dan met een beetje camouflage.

Erik.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Fretbol op 06 oktober 2015, 13:03:45 PM
Citaat van: erik de noorman op 06 oktober 2015, 12:52:02 PM
Even iets anders, mocht ik de baas zijn bij Marklin had ik allang een 3 rail en wissel gemaakt waar de puntcontacten niet meer zichtbaar zouden zijn. Dit valt op een heel eenvoudige wijze te realiseren voor de rails. Voor de wissels zou het ook moeten kunnen maar dan met een beetje camouflage.

Erik.

Dat is inderdaad nu net het probleem met Märklin Erik, zelfs als ze ervoor zouden kiezen om de bestaande C-rail te produceren zonder ballastbed en een soort flexrail zoals de k-rail aan te bieden zou het al een stuk realistischer zijn. Een oplossing met onzichtbare puntcontacten is inderdaad nog beter  :)

Anthony
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 oktober 2015, 13:17:46 PM
Citaat van: ACFI op 06 oktober 2015, 12:37:17 PM
De oudste dateren van 1975 tot 1990 en hebben dus nog grooote flenzen.
De flenzen van Märklin zijn toch nooit veranderd? In het Märklin systeem rijden de wielen met de flenzen op de bodem van de wisselgroeven vanwege de stroomafname. Dat kunnen ze dus nooit veranderen.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: dani op 06 oktober 2015, 13:31:34 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 06 oktober 2015, 13:17:46 PM
In het Märklin systeem rijden de wielen met de flenzen op de bodem van de wisselgroeven vanwege de stroomafname. Dat kunnen ze dus nooit veranderen.
Hoe doen die andezre fabrikanten dat dan die 3rail loks produceren ?  Ik denk maar aan Roco, Piko, ESU....  die hebben niet van die enorme wielflenzen en rijden toch door de wisselstraten.    Volgens mij is deze redenering niet helemaal sluitend, of misschien voornamelijk bij M rail ?

Maar zo technisch onderlegd ben ik dan ook weer niet, dus ik kan me alweer flink vergissen.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: erik de noorman op 06 oktober 2015, 13:44:03 PM
C rail is toch code 83. De nieuwe lok's hebben aangepaste wielen. Ik heb hier een heleboel omgebouwde 2 rail lok's bollen met kleinere wielflenzen nog nooit een probleem mee gehad op wissels zowel de oude M of K rail.  Marklin is 3 rail er wordt bij het bereiden van een wissel gebruik gemaakt van de buitenste railstaaf + het ijzeren plaatje onderaan maar is niet noodzakelijk. Isoleer je het contact tussen de groeven heb je nog steeds contact via de buiten railstaaf. Een van de voordelen van het 3 rail systeem.

Erik.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 oktober 2015, 14:36:52 PM
Citaat van: dani op 06 oktober 2015, 13:31:34 PM
Hoe doen die andezre fabrikanten dat dan die 3rail loks produceren ?  Ik denk maar aan Roco, Piko, ESU....  die hebben niet van die enorme wielflenzen en rijden toch door de wisselstraten.    Volgens mij is deze redenering niet helemaal sluitend, of misschien voornamelijk bij M rail ?
Nee, juist bij C-rail. Daar zijn de tussenrailstaven in de wissels van plastic. Onderin de groef bij het puntstuk ligt een metalen strip waar de flens zijn stroom afneemt.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Ben op 06 oktober 2015, 14:40:50 PM
Marklin C-rail is code 90. Trix C-rail is code 83.

Gr, Ben.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: erik de noorman op 06 oktober 2015, 14:46:05 PM
C-rail is code 90. Dat wist ik dan weer niet.

Erik.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: dani op 06 oktober 2015, 14:49:25 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 06 oktober 2015, 14:36:52 PM
Citaat van: dani op 06 oktober 2015, 13:31:34 PM
Hoe doen die andezre fabrikanten dat dan die 3rail loks produceren ?  Ik denk maar aan Roco, Piko, ESU....  die hebben niet van die enorme wielflenzen en rijden toch door de wisselstraten.    Volgens mij is deze redenering niet helemaal sluitend, of misschien voornamelijk bij M rail ?
Nee, juist bij C-rail. Daar zijn de tussenrailstaven in de wissels van plastic. Onderin de groef bij het puntstuk ligt een metalen strip waar de flens zijn stroom afneemt.

voila, weer wat bij geleerd !!! Thanks
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 06 oktober 2015, 16:03:21 PM
Citaat van: erik de noorman op 06 oktober 2015, 12:52:02 PM
Even iets anders, mocht ik de baas zijn bij Marklin had ik allang een 3 rail en wissel gemaakt waar de puntcontacten niet meer zichtbaar zouden zijn
Probleem is dat daar een bankier baas is en geen modelspoor(bouwer/der), trouwens bij Roco en Fleischmann is niet anders hoewel toch bij Roco dingen gerealiseerd worden ten nadele van Fl. ;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Fretbol op 07 oktober 2015, 20:44:56 PM
Hallo,

Na lang wikken en wegen heb ik intussen beslist om over te stappen naar 2-rail. Mijn locs die nog in bestelling stonden worden uitgeleverd in de 2-rail uitvoering en dankzij Luc is de bestelling van de MSM 59 ook al gewijzigd in een 2-rail versie.

De bestaande collectie ombouwen is toch niet zo evident dus zal er niks anders opzitten dan de meeste locs te verkopen. Ik ga wel proberen om van enkele locs een 2-rail uitvoering te kopen en eventueel de kappen om te wisselen zodat ik bepaalde nrs of uitvoering kan behouden in 2-rail versie.

Momenteel is het nog wennen aan het idee om vanaf nu naar DC op zoek te moeten gaan maar ik hoop dat deze beslissing op termijn een goede zal blijken te zijn

Anthony  ;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: 59erke op 07 oktober 2015, 21:11:11 PM
Ben blij voor jou dat je een beslissing hebt genomen
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: NielsVV op 07 oktober 2015, 21:39:19 PM
Heb je veel niet-Marklin locs? Heb anders misschien wel interesse.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: philippe_007 op 07 oktober 2015, 21:48:00 PM
Hey Anthony,

goed dat je de knop snel doorgehakt hebt, of het de juiste beslissing is zal de tijd wel brengen, maar eens je iets beslist dan moet je daar nooit spijt van hebben. Zou je bij 3-rail blijven dan zal je mss in de toekomst nog meer spijt hebben.

Persoonlijk zou ik nog niet alle locs verkopen, deze dat je makkelijk kan vervangen door 2 rail-versies kan je sneller verkopen dan deze dat wat zeldzamer zijn.
Als ik mij niet vergis sprak je van 40 locs, ik heb natuurlijk geen idee hoe groot uw baan zal worden, maar als alle locs niet kunnen rijden, waarom zou je ze dan allemaal vernieuwen? Is het dan geen optie om deze met sentimentele waarde als originele te bewaren ?
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: OlivierV op 07 oktober 2015, 21:55:37 PM
Citaat van: philippe_007 op 07 oktober 2015, 21:48:00 PM
an hebben. Zou je bij 3-rail blijven dan zal je mss in de toekomst nog meer spijt hebben.

Persoonlijk zou ik nog niet alle locs verkopen, deze dat je makkelijk kan vervangen door 2 rail-versies kan je sneller verkopen dan deze dat wat zeldzamer zijn.
Als ik mij niet vergis sprak je van 40 locs, ik heb natuurlijk geen idee hoe groot uw baan zal worden, maar als alle locs niet kunnen rijden, waarom zou je ze dan allemaal vernieuwen? Is het dan geen optie om deze met sentimentele waarde als originele te bewaren ?
Ik denk dat het nog meer deugd doet om die eventueel op een baan te zien rijden. De sentimentele waarde ligt vooral bij het model, niet bij het feit of die nu al dan niet omgebouwd is.

Ik denk zelfs dat sommige modellen niet zo moeilijk zijn om om te bouwen naar 2-rail, als je een 20 van roco hebt, dan zal dat nog vrij snel gedaan zijn denk ik.

Met het 3-rail systeem is op zich niet echt iets mis, behalve dan het beperktere aanbod in rails (als je binnen marklin blijft en niet zelf gaat bricoleren zoals je her en der op het internet soms ziet) die meer realisme mogelijk maken. + je zit vast aan hun korte en onrealistische geometrie, die alles behalve realisme uitstraalt, al is het niet altijd onmogelijk om er iets moois van te maken, kijk maar bij Tom (reeves).

Maar goed dat je snel tot een besluit bent gekomen, men zegt soms: "overthinking kills". ;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: philippe_007 op 07 oktober 2015, 22:01:25 PM
Citaat van: OlivierV op 07 oktober 2015, 21:55:37 PM
...
Ik denk dat het nog meer deugd doet om die eventueel op een baan te zien rijden. De sentimentele waarde ligt vooral bij het model, niet bij het feit of die nu al dan niet omgebouwd is.
...

Ben ik niet echt mee eens, ik heb ook locs liggen dat nog van mij vader waren en waar ik mee speelde als ik klein was... Deze locs zijn versleten tot op de draad, ik heb er zelf nieuwe kappen voor, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om deze te vervangen...

Dus zomaar bepaalde locs verkopen en vervangen door een gelijkaardige, dat klopt niet.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 07 oktober 2015, 22:07:07 PM
Philippe, is allemaal betrekkelijk hé, ik ken er die bij een dood van een hele goede vriend, familielid treinen kregen, of erfenis en wat later werden ze ook verkocht ondanks de vele (al dan niet goede)herinneringen !  ;)ik heb enkel nog een Marklin 3029 de sporen en de tranfo van mijn beginsetje liggen,de rest is ook weg bij de overstap naar DC. Ik zag het grote licht al op jeugdiger leeftijd !  ;D ;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Gerolf op 07 oktober 2015, 22:08:04 PM
Je hebt een keuze gemaakt, Anthony - dat is op zich al prima.
... en ik denk ook dat je de juiste keuze hebt gemaakt  ;)
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Ben op 08 oktober 2015, 06:50:10 AM
Citaat van: Fretbol op 07 oktober 2015, 20:44:56 PM

Na lang wikken en wegen heb ik intussen beslist om over te stappen naar 2-rail.


Goed besluit Anthony. En laat weten als je (ombouw)hulp nodig hebt.

Gr, Ben.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: OlivierV op 08 oktober 2015, 07:32:24 AM
Citaat van: philippe_007 op 07 oktober 2015, 22:01:25 PM
Citaat van: OlivierV op 07 oktober 2015, 21:55:37 PM
...
Ik denk dat het nog meer deugd doet om die eventueel op een baan te zien rijden. De sentimentele waarde ligt vooral bij het model, niet bij het feit of die nu al dan niet omgebouwd is.
...

Ben ik niet echt mee eens, ik heb ook locs liggen dat nog van mij vader waren en waar ik mee speelde als ik klein was... Deze locs zijn versleten tot op de draad, ik heb er zelf nieuwe kappen voor, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om deze te vervangen...

Dus zomaar bepaalde locs verkopen en vervangen door een gelijkaardige, dat klopt niet.

Je begrijpt me allicht verkeerd, ik bedoelde niks verkopen en vervangen door gelijkaardige, eerder ombouwen naar 2-rail dan in dit geval en zorgen die ook eens op die nieuwe mooie baan kan rijden. Ook al is het model uiterlijk versleten.

Ik heb hier ook nog mijn allereerste locs liggen die ik ooit van mijn grootvader kreeg, sommigen ervan hebben wel ettelijke kilometers afgelegd, maar indien nodig zijn ze makkelijk om te bouwen naar digitaal. (alleen rijden die fleischmanns van 50 jaar oud niet zo goed op code 83 rails. :D
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: liefhebber op 17 oktober 2015, 11:44:04 AM
hoi,

Mijn zoon, 16 jaar heeft er voorlopig geen zin meer in.
Hij gaat werken, zit in de jeugdbeweging, begint uit te gaan en dan is er ook nog zoiets als school.
Het rijden met treinen en bouwen zit er al een tijdje niet meer in, de interesse blijft en hij hoopt dit later terug op te nemen.
Maar nu gaat de interesse dus uit naar iets anders ;)
Wij reden 3rail, maar nu ik de baan voor mezelf heb, zou ik willen overschakelen naar 2rail.
Ik heb het gevoel dat 3rail mij beperkt in het bouwen (vooral die stip in de midden).

Ik heb hier nog ergens wat oude rails een locmaus2 liggen Ook heb ik een 62 en een 59 van Roco in de vitrine staan die perfect werken

Graag had ik geweten welke rails ik het best aanschaf (ev. flexibele) en kan ik voor te beginnen die locmaus2 er op aansluiten.

bedankt
Peter
   
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 oktober 2015, 12:10:43 PM
De railkeuze is een kwestie van persoonlijke smaak. Zelf gebruik ik Peco code 75. Daarin bestaat alleen maar flexrail en diverse wissels. Geen losse railstukken.
Maar andere merken maken ook mooie rails, b.v. Roco en Tillig.

Je kunt de Lokmaus er op aansluiten. Maar om het te laten werken moet er dan wel een decoder in die locs zitten.
Titel: Re: Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???
Bericht door: niko op 22 februari 2016, 17:41:10 PM
Heb ook een hele tijd geleden de overstap gemaakt gehad van 3 rail naar 2 rail en ik heb daar absoluut nooit spijt van gehad.