Moet ik in een analoge 3389 een nieuwe moter plaatsen om deze te kunnen ombouwen naar digital?
Er waren ombouwsetjes te koop maar weet niet of dat voor deze ook van toepassing is.
De 3389 oftewel de motorpost, heeft een trommelcollector,
Als je deze lok wil ombouwen, met een lastgeregelde decoder,
dan heb je een 60902 ombouw setje nodig, of de 60760,
Wat je ook kunt doen is er een permanent van esu in zetten, en er een Kuhn T125 of T145 decoder in monteren. Dit is een betere oplossing van de 60760, en goedkoper de 60902 is niet meer in productie. En is vervangen door de MFX ombouwsetjes.
citaat:
Geplaatst door obicham
Moet ik in een analoge 3389 een nieuwe moter plaatsen om deze te kunnen ombouwen naar digital?
Er waren ombouwsetjes te koop maar weet niet of dat voor deze ook van toepassing is.
Wil je wel lastgeregeld, maar niet de motor ombouwen, dan is de Uhlenbrock 76200 een goede keuze. Kost ca. 30 Euro en je hebt een prima rijdende lok. De motor ombouwen naar gelijkstroom, betekent een ander schild, een andere rotor en de permanent magneet. En twee wat langer boutjes. Bij elkaar kost dat zo'n 25-30 euro. In combinatie met een goede decoder (Kuhn of Zimo, ook zo rond de 30 euro) heb je een perfecte combinatie. Wat je ook doet: bespaar niet op je decoder. Bij decoders onder die prijs heb ik tot nu toe altijd spijt gehad van de aankoop, omdat ze toch echt tegenvielen qua prestaties. Verder: de kwaliteit van de rijeigenschappen wordt in hoge mate bepaald door de decoder, nauwelijks door de motor zelf. Als die schoon is en soepel loopt, kan je dus prima uit de voeten met de eerder genoemde Uhlenbrock.
Toegevoegd: Een decoder is geen toverprintje. Met een slechte motor zal het nooit wat worden, ongeacht de decoder.
Groet,
Leendert
citaat:
de kwaliteit van de rijeigenschappen wordt in hoge mate bepaald door de decoder, nauwelijks door de motor zelf. Als de schoon en soepel loopt, kan je dus prima uit de voeten met de eerder genoemde Uhlenbrock.
Groet,
Leendert
nou ik wil niet mugge ziften maar dat is een nogal stevige opmerking,die lang niet altijd opgaat.
wim
De motorpost 3386, 88 en 89 heeft goede rijeigenschappen met een Uhlenbrock decoder maar ook met een ESU LokPilot met de Hamo magneet 235690.
Van de Kuhn T125 of T145 zijn de extra functie uitgangen niet kortsluit beveiligd.
De twee motorposten met een Kuhn decoder zijn inmiddels vervangen door een ESU decoder.
Ben met Wim (ysbeer) eens, de kwaliteit van de rijeigenschappen worden bepaald door de decoder in combinatie met motor. En een soepel lopende motor is sowieso een vereiste.
Mvg,
Dave
Treinliefhebber schreef:
citaat:
Van de Kuhn T125 of T145 zijn de extra functie uitgangen niet kortsluit beveiligd.
En wat dan nog, dacht je dat de functie uitgangen van een dure Marklin decoder dan wel kortsluitvast zijn??
Er moet zo wie zo geen kortsluiting veroorzaakt worden, binnen in de lok, daar is geen enkele decoder tegen bestand, maar dat is mijn simpele mening.
De Kuhn decoder is gewoon beter, die heeft geen last van alzheimer.
Info schreef:
citaat:
En wat dan nog, dacht je dat de functie uitgangen van een dure Marklin decoder dan wel kortsluitvast zijn??
En
De Kuhn decoder is gewoon beter, die heeft geen last van alzheimer.
Ik heb het niet een over een Marklin decoder gehad.
Nee, maar ik heb het daar wel over en het was maar een vraag in het algemeen. Dus kan je daar ook een fatsoenlijk antwoord opgeven.
Jullie hebben allemaal de mond erover vol, maar als het puntje bij paaltje komt, zijn jullie geen haar beter.
citaat:
Nee, maar ik heb het daar wel over en het was maar een vraag in het algemeen. Dus kan je daar ook een fatsoenlijk antwoord opgeven.
Nogmaals heb heb het in mijn bericht niet gehad over een Marklin decoder. Ik geef in mijn bericht alleen mijn ervaring/bevinding aan, een ieder mag best een andere mening hebben.
citaat:
Jullie hebben allemaal de mond erover vol, maar als het puntje bij paaltje komt, zijn jullie geen haar beter.
Wat je hiermee bedoeld ??.
de uhlenbrock heeft dus wel kortsluitvaste uitgangen, altijd handig voor als er iets mis gaat.
Zal wel de 76200 worden.
weet alleen nog niet wat nou het verschil is tussen de lissy en de susi aansluiting.
Beetje vreemde info op de site
In 1 grafiek 76200 alleen wisselstroom andere grafiek wissel en gelijk.
1 grafiek susi en de ander lissy.
Tja wat is het nou[?]
Susi aansluiting wil zeggen dat je ofwel een geluidsdecoder kan aansluiten (inpluggen)ofwel een decoder die samen werkt met het lissy systeem.
Het lissy systeem dient om je baan te automatizeren. Wanneer je een lissymodule aansluit laat deze weten waar de trein zich bevind enz.
Trouwens een zeer goede keuze die Uhl.76200 (prijs/kwaliteit).
Erik
Ja hoor de dekoder oorlog is weer los gebroken
Zeker de warmte
Makkers staakt uw wild geraas
Wim
treintje omgebouwd en reed maar nou staat ie alleen nog maar te zoemen?
Decoder stuk???
uhlenbrock 76200
citaat:
Geplaatst door obicham
treintje omgebouwd en reed maar nou staat ie alleen nog maar te zoemen?
Decoder stuk???
uhlenbrock 76200
Niet zeggen dat je niet gewaarschuwd was.
Ja, je decoder is kapot, de aansturing van de veldspoel is overleden.
Of de verbinding is los van de beide windingen. Maar ga er maar vanuit dat hij is overleden.
1 van de vele problemen welke wij ook al hadden ondervonden bij het toepassen van dit type decoder.
Obicham,
De twee witte draden die naar het veldspoel leiden terug los solderen,
het koper van de draadje goed blank maken en terug aan elkaar solderen. Ik heb dit ook al voorgehad heeft niks te maken dat de decoder stuk is, maar zoals boven vermeld de draden slecht contact maken. Bij mij is er nog geen enkle 76200 stuk gegaan.
Mocht de decoder werkelijk stuk zijn en hij is nieuw aangekocht heb je toch nog altijd garantie.
Heb je geen garantie geen nood de decoder werkt ook op gelijkstroom motoren. Dan moet je de veldspoelmagneet vervangen door een hamomagneet(15 euro), dan hoef je de twee witte draden niet meer aan te sluiten. Bij mij zit de Uhl. 76200 ook in gelijkstroommodellen of sommige wisselstroommodelen met een hamomagneet.
De 76200 werkt allezins beter dan de 76400 en die is uitsluitend voor gelijkstroommodellen gemaakt.
Erik
Een hamo-magneet koop je voor 7 tot 9 Euro, dus 15 euro is veels te veel.
Wat lees ik nu Erik, de 76200 werkt beter dan de 76400, en je hebt de 76200 als een gelijkstroom decoder aangesloten. Geen wonder dat je daar geen problemen mee hebt, nu komt de aap dus uit de mouw.
decoder is niet overleden, koolborsteltje maakte geen goed kontakt.
Even teruggeweest naar de winkel waar we dat uitvonden :-)
Maar toen hadden we het probleempje treintje loopt, treintje loopt niet, treintje loopt.
We gokken dat de problemen voortkomen uit de standaard instellingen.
Trein heeft nou ook (nog) een lage max snelheid.
Word daar ingesteld en nagekeken , hoop dan een goedlopende MP te hebben
Info,
Bij twee loc's is de 76200 aangesloten als gelijkstroomlok( marklin met hamo)verder wordt de 76200 gebruikt zoals het hoort en waarvoor hij gebouwd is, voor aansturing van een lok met een wisselende veldspoelmagneet.
Deze werken sindsdien allen prima. Het voorgaande euvel heb ik opgemerkt wanneer ik een goed werkend 76200 bij een originle marklin motor, uitbouwde en inbouwde in een andere lok,dat blijkbaar plotseling de aansturing van de veldmagneet niet meer werkte.
Na een beetje zoeken bleek dat de decoder nog prima werkte maar dat je de twee witte draden die je aansluit op het veldmagneet + de aansluitingen van de veldmagneet goed moet strippen en daarna zuiver moet solderen. Dit gedaan de decoder weer prima werkt.
Erik
citaat:
Geplaatst door obicham
decoder is niet overleden, koolborsteltje maakte geen goed kontakt.
Even teruggeweest naar de winkel waar we dat uitvonden :-)
Maar toen hadden we het probleempje treintje loopt, treintje loopt niet, treintje loopt.
We gokken dat de problemen voortkomen uit de standaard instellingen.
Trein heeft nou ook (nog) een lage max snelheid.
Word daar ingesteld en nagekeken , hoop dan een goedlopende MP te hebben
Ik gok daar niet op, met de defaultwaardes moet de decoder goed werken. Ik hoop met je mee, alleen heb ik er weinig vertrouwen.
Wim,
Wat je schrijft klopt. Normaal moet de decoder met de fabriek instellingen de loc goed doen lopen. Maar volgens wat ik lees, wat obicham schrijft is er of wel geen goede stroomafname of is de motor niet in orde.
Obicham, soms zorgt de aansluiting van de sleper voor mini kortsluitingen( hoe noemt zo iets), dan krijg je hetzelfde rijgedrag zoals je beschrijft. Kijk na of deze goed is geisoleerd van het frame.
Erik
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Wim,
Obicham, soms zorgt de aansluiting van de sleper voor mini kortsluitingen( hoe noemt zo iets), dan krijg je hetzelfde rijgedrag zoals je beschrijft. Kijk na of deze goed is geisoleerd van het frame.
Erik
Erik, ken je eigenlijk die lok? Zo te lezen niet, want de sleper is gemonteerd op een plastic frame, dus hoe kan dat kortsluiting maken.
De vraag is alleen liep de lok voor de ombouw goed. Als dat niet het geval is dan is dat de oorzaak. Anders is het gewoon oorzaak 76200.
Wim,
Inderdaad ik weet niet direkt over welke loc het hier gaat en nooit geweten dat marklin zijn slepers op een plastic onderstel monteerde.
Zal ook wel zo zijn als jij het zegt (weer iets bijgeleerd, maar ga dit toch nog even nakijken) en kan dit al uitgesloten worden.
Maar ik heb ook al loc's gehad die anoloog prima liepen en die na ombouw naar digitaal zich gedroegen als een veulen in een nieuwe wei.[;)]
Erik
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Wim,
Maar ik heb ook al loc's gehad die anoloog prima liepen en die na ombouw naar digitaal zich gedroegen als een veulen in een nieuwe wei.[;)]
Erik
Dat heb ik alleen als ik er een decoder inzet van mindere kwaliteit. Als ik een goede decoder inbouw loopt het altijd vanaf het begin perfect.
Ik zal het verhaal nogmaals herhalen over de Piko Dispolok.
Nieuw uit de doos en een 76400 erin. rijgedrag fc knudde. Een Lenz decoder erin prima rijgedrag, een DCX51 van Tran erin prima rijgedrag, een Kuehn T145 erin geen enkel probleem, de 76400 er terug in, rijgedrag hopeloos. Voor mij voldoende grond om te zeggen dat de Uhlenbrock decoder niet deugd.
Het zelfde verhaal geldt voor de 76200, teveel problemen na inbouw, je mag het een wonder noemen als het de eerste keer werkt, maar heel vaak is het gewoon huilen met de pet op. Of dweilen met de kraan open.
Zo ook de ervaring van obicham, is geheel in de ervaring die wij hebben met deze decoders. Dus gewoon slechte decoders.
Maar zoals beschreven
Winkel zoekt het uit , dus zullen wel met een oplossing komen :-)
Hoe de trein analoog reed?
geen idee.
gekocht via ebay
Obicham,
Hoe is het nu afgelopen met je loc? Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring met de decoder. Dit omdat er zo'n grote tegenstellingen over
de tevredenheid van deze decoder zijn. Ik ben daar enorm tevreden over
en heb er nog nooit problemen mee gehad. Andere hebben er blijkbaar wel problemen mee.
Erik
Ja ben ook benieuwd.
Peter
Ik heb momenteel een M? 3161 (NS 1200 blauw, 1202) onder handen.
In eerste instantie veldmagneet eruit, HAMO magneet erin, en een Kuehn T125 (idem als T145 enkel minder functie-uitgangen) geprobeerd.
Hopeloos, in die zin dat ik de P en de I parameters van de lastregeling niet optimaal geregeld krijg - hoe ik het ook instel, de lok blijft schokkerig rijden. Zonder zowel als met het oorspronkelijke ontstoor-materiaal erin.
Zodra de lastregeling uitgeschakeld is, is er geen vuiltje aan de lucht, maar dat is niet de bedoeling.
Oude generatie LokPilot erin (51600), hopeloos, inderdaad bij het minste vuiltje op de rails begint de lok weer vanaf snelheid 0 op te trekken. Daar heb ik er (gelukkig) nog maar een drietal van (destijds doorverkocht aan een vriend die destijds al verder met zijn baan was, voor Roco loks op tweerail, alwaar ze geen problemen gaven).
Echter, LokPilot V2 erin (52600), en nu rijdt de lok als een zonnetje [8D] na wat experimenteren met de parameters van de lastregeling. Ook als ik de lok kantel zodat het sleepcontact even geen contact maakt, en 'm daarna terugzet, gaat de lok verder zonder opnieuw vanaf 0 te regelen.
Dus wat mij betreft is een Kuehn niet geschikt voor dit type lok met de grote schijfcollector motor met een HAMO magneet.
Ga nog wat verder experimenteren met een 'hoogvermogen magneet/motor' ook, zal mijn bevindingen wel op het forum zetten.
Ook zal ik de Uhlenbrock 76200 eens proberen, met veldmagneet zowel als HAMO magneet.
En tot slot ga ik de Kuehn T125 eens proberen in een NS 1100 (trommelcollector motor) met HAMO magneet - misschien dat-ie het daar beter in doet.
Vakantie - met dit herfstweer lekker tijd voor deze experimenten.
Want er liggen ook nog een paar TAMS LD-W-2 te wachten op een test [;)]
Peter
citaat:
Geplaatst door Spoor_H0
Ik heb momenteel een M? 3161 (NS 1200 blauw, 1202) onder handen.
In eerste instantie veldmagneet eruit, HAMO magneet erin, en een Kuehn T125 (idem als T145 enkel minder functie-uitgangen) geprobeerd.
Hopeloos, in die zin dat ik de P en de I parameters van de lastregeling niet optimaal geregeld krijg - hoe ik het ook instel, de lok blijft schokkerig rijden. Zonder zowel als met het oorspronkelijke ontstoor-materiaal erin.
Zodra de lastregeling uitgeschakeld is, is er geen vuiltje aan de lucht, maar dat is niet de bedoeling.
Peter
Naar aanleiding van dit bericht, toch even de proef op de som genomen, en de 76200 uit mijn 3161 gehaald, welke toch al problemen gaf. Een permanent magneet erin en een T125 van Kuehn.
Alle instellingen op zijn default waarde gelaten, en de lok rijdt perfect zonder schokken over de rails, zelfs als hij moet kruipen op rijstap 1. Deze snelheid was in mijn ogen iets te hoog dus heb ik als enige verandering deze aangepast CV2 op 1, en nu kruipt hij echt.
Dit is geheel in de lijn met de andere loks welke ik verzien heb met deze combinatie.
Kruipen gaat idd schokvrij, dat is het 'm niet (CV2 staat trouwens default op 1), maar probeer 'm eens constant te laten rijden op trap 6 (IB), Wim, wat is dan jouw ervaring?
Bij mij schokt hij (lichte snelheidsvariaties), ook als ik de I-waarde (CV53) op 1 zet ipv op 2 (hogere waarden heb ik ook geprobeerd, je kan gaan tot 63 maar de handleiding spreekt van "?bliche Werte 1...8" op blz. 11).
Met de P-waarde (CV54) heb ik ook vanalles zitten proberen, maar de default waarde van 16 gaat idd nog het beste (versta: minst slechte).
Waarbij ik (als elektronicus) best besef heb van wat een PI(D) regeling is.
Ik houd me aanbevolen, want ik wil die Kuehns best nog gebruiken.
Peter
citaat:
Geplaatst door Spoor_H0
Kruipen gaat idd schokvrij, dat is het 'm niet, maar probeer 'm eens constant te laten rijden op trap 6 (IB), Wim, wat is dan jouw ervaring?
Dan rijdt hij prima en schokvrij. Zal er bij gelegenheid eens een fimpje van maken.
Motor is perfekt schoon, koolborstels zijn goed (analoog zowel als op de LokPilot V2 rijdt-ie perfekt).
In eerste instantie zou je niet geneigd zijn erop te letten echter zodra je het ziet stoort het - het verschil met de LokPilot V2 is zonneklaar.
Ik kan het gemakkelijk naast elkaar vergelijken met verschillende types decoder en motor, omdat ik meerdere NS 1200 's heb.
Momenteel liggen er vier naast elkaar open op mijn werktafel.
Peter
citaat:
Kruipen gaat idd schokvrij, dat is het 'm niet (CV2 staat trouwens default op 1)
Nee Peter de defaultwaarde van CV2 is 3. Blz 8 van de Anleitung T125/T145
CV1 is het adres (1...127), is 3
CV2 is de startspanning (0...255), is 1
Ik heb hier wel Ausgabe 1/03 - voor wat het waard is.
Maar dat doet er eigenlijk niet toe - mijn (voorlopige, in ieder geval) conclusie is dat ik LokPilots V2 met HAMO magneten ga gebruiken in mijn NS 1200 's (een stuk of 10), geen Kuehns.
Peter
Voor wat het waard is even een kleine video expressie.
http://s5.photobucket.com/albums/y200/xammax/?action=view¤t=Film.flv
De lok en de decoder presteren nog perfecter als je de hogere frequentie van 16 kHz gebruikt voor de motoraansturing, dan loopt de motor bijna geruisloos en zeer soepel.
CV #9 op 0
Ik gebruik CV9=0 ook (1=120Hz, 0=15,6kHz) dat maakt de lok duidelijk stiller vooral op lagere snelheden.
Wel moet ik zeggen dat ik CV5=150 (Vmax) en CV6=75 (Vmid) gebruikte om de max. snelheid van de lok te temperen (CV29bit4=0).
Bij CV5=0 en CV6=0 (default) krijg je een exponenti?el verlopende kurve, het lijkt dan wel beter te zijn.
Ik test vandaag lekker weer verder.
Je filmpke is niet vloeiend genoeg om (het ontbreken van) kleine snelheidsvariaties te laten zien, Wim, maar thx voor de moeite.
Peter
Nee helaas - bij CV5=0 en CV6=0 heb ik het probleem rond snelheidstrap 10.
Let wel: ik stuur DCC uit, 28 trappen. Daar heb ik de decoders ook op ingesteld.
Getest met twee loks en twee decoders:
Decoder A in lok A, decoder B in lok A,
Decoder A in lok B, decoder B in lok B,
geeft allemaal hetzelfde resultaat.
Kuehns eruit, LokPilot V2 52600 erin. Opgelost [8D]. De lok is nog geruislozer ook met deze decoder.
I go this way (voor wat betreft de NS 1200) - ga vandaag of morgen de Kuehn uitproberen in een Motorpost en NS 1100, beide met HAMO magneet (hebben beide trommelcollector motor), maar ik ben 'bang' dat ik ze uiteindelijk nog in Roco's ga moeten zetten.
Peter
We zijn nou 2 jaar verder met dat treintje en loopt nog steeds niet :-(
De winkel heeft het een JAAR in huis gehad en er NIETS NAKKES NADA aan gedaan.
Heb hem toen maar terug gehaald samen met een lokpilot, maar mijn permanent magneet krijg ik niet passend.
de oude veldmagneet heeft een diameter van 20mm en de marklin permanentmagneet 18mm.
Net nog maar eens op de esu site gekeken, het blijkt dat ze de verkeerde hebben besteld/geleverd gekregen.
Die wat ik heb gekregen is voor motorschild 204900 (esu ES51961) en niet voor motorschild 231350 (esu ES51962)
Nieuwe bestelling is geplaatst zou geleverd worden over 2 weken.
gelukkig is mijn baan nog niet klaar dus mis hem nog niet.
citaat:
Geplaatst door INFO
De 3389 oftewel de motorpost, heeft een trommelcollector,
Als je deze lok wil ombouwen, met een lastgeregelde decoder,
dan heb je een 60902 ombouw setje nodig, of de 60760,
Wat je ook kunt doen is er een permanent van esu in zetten, en er een Kuhn T125 of T145 decoder in monteren. Dit is een betere oplossing van de 60760, en goedkoper de 60902 is niet meer in productie. En is vervangen door de MFX ombouwsetjes.
Hoera: een rijdende MP
Lokpilot 1 ism een permanent magneet en een 3 polig anker.
Bljkt dus toch de 76200 uhlentroep decoder te zijn geweest.
Jammer: lampjes overleden ondanks printaanpassing.
originele weerstanden blijken niet groot genoeg te zijn geweest.
Lampjes maar bestellen bij conrad (microled).
Nou nog de snelheid zien aan te passen, vliegt over de baan.
Iemand nog goede instellingen voor een lokpilot 1 ?
Eind goed al goed.[;)]
Het heeft blijkbaar lang geduurd maar dat zal de pret niet drukken hoop ik.
Ludwig