Ten gevolge de problemen met de huidige baan, plannen gemaakt voor nieuwe baan.
Beschikbare ruimte 170 x 60 cm.
Bedoeling is om korte treinen te laten rijden (motorwagens en korte getrokken treinen).
Variatie brengt het 2 sporig schaduwstation, en de kleine locloods (2 à 3 sporig).
Om alles optisch goed te krijgen zou ik werken met een scenerywand ongeveer halfweg de breedte van de tafel.
Dit keer geen klimspiraal, maar toch een lichte daling om onder de locloods te geraken, Dit zou ik doen dmv 'een tunnel in de grond'(geloof dat Ervin ook zo'n tunnel heeft) de loods zou trouwens ook hoger komen dan de hoofdlijn, dit om de hoofdlijn niet teveel te doen zakken.
Nadeel is wel dat ik mijn rails thv het perron ook in dalende lijn moet leggen
Perronlengte is 45cm, naar mijn mening lang genoeg of zou ik het nog inkorten ?
(http://i1371.photobucket.com/albums/ag314/59-erke/4adf57b9-a9a0-46db-9fca-8e9ad74c7178_zpsqyavlncc.jpg) (http://s1371.photobucket.com/user/59-erke/media/4adf57b9-a9a0-46db-9fca-8e9ad74c7178_zpsqyavlncc.jpg.html)
Geef gerust jullie mening
Koen,
Inkorten zou ik niet doen,het licht volgens mij ver genoeg uit de bocht...
Je weet nooit dat je eens een lange(re) trein inzet...
Indien je met een gebogen wissel iets vroeger in de bocht zoudt aftakken naar de loods,is het misschien niet nodig je hoofdlijn te doen dalen...? :-\
;)
op het eerste zicht een leuk plannetje....
Anderzijds weet ik niet of dit geschikt is voor veel meer dan "een rondje in 1 richting" met afwisselende treinen ?
Misschien ook eens denken aan rangeermogelijkheid, en eventueel dubbelspoor voor 2 richting verkeer... just my 2 cents.
Citaat van: dani op 14 juli 2015, 18:55:48 PM
op het eerste zicht een leuk plannetje....
Anderzijds weet ik niet of dit geschikt is voor veel meer dan "een rondje in 1 richting" met afwisselende treinen ?
Misschien ook eens denken aan rangeermogelijkheid, en eventueel dubbelspoor voor 2 richting verkeer... just my 2 cents.
Heb ik ook aan gedacht, en zou bv vanuit station trein 1 links laten rijden tot in het schaduwstation. Trein komt tot stilstand en trein 2 rijdt in tegenovergestelde richting vanuit het schaduwstation richting station. En dan omgekeerd. Is maar een idee
Als je vanaf de splitsende wissel zowel stijgt als daalt, kan die overbrugging wel, denk ik
Leuk, simpel plannetje.
Ik vraag me ook wel af of je door dat "simpel" niet snel op uitgekeken raakt qua rij-mogelijkheden
:-\ :-\ uitgekeken op rij mogenlijkheden, das een goeie vraag met als rollend materiaal enkel motorwagens.
Heb hier al heel de avond liggen tekenen en schetsen en zou het naar mijn mening nog beetje vereenvoudigen.
Kwestie van niet te veel sporen op een kleine oppervlakte.
Het stijgend spoor naar de loods zou ik laten wegvallen zodoende is de tunnel met dalende perrons als gevolg, van de baan.
En heb ik plaats genoeg voor eventueel een stationsgebouw met toegangsweg.
De linkerbocht zou ik met 5 cm opschuiven naar rechts, zodat de bocht direct achter de wissel begint.
Op deze manier verkrijg ik op het rechterstuk een mooie vrije plaats voor een klein beetje industrie of kleine lokwerkplaats.
Het tweede 'korte' spoor aan het station zou ik voorzien van een kort opstelspoor in het verlengde. Om toch beetje beweging in het stationnetje te verkrijgen.
Voor de rest is het een kwestie om met de scenery te spelen om zo het vlakke verloop van de zichtbare lijn te verdoezelen.
(http://i1371.photobucket.com/albums/ag314/59-erke/IMG_0001_zpsbntraprq.jpg) (http://s1371.photobucket.com/user/59-erke/media/IMG_0001_zpsbntraprq.jpg.html)
een ruwe schets
Wat denken jullie ?
Die enorm scherpe bocht staat mij niet echt aan ...
inderdaad, links onderaan kan je beter het spoor wat verder naa rlinks door trekken en die "U-turn" daar afvlakken naar een ruimere bocht.
Die linkse bocht is wel heel slecht geschetst hoor, als je de rails legt valt het eigenlijk nog best mee.
(http://i1371.photobucket.com/albums/ag314/59-erke/P7250175_zpsvmbidhkb.jpg) (http://s1371.photobucket.com/user/59-erke/media/P7250175_zpsvmbidhkb.jpg.html)
Plan nog beetje gewijzigd tov de schets
Ik zie links in je schaduwstation achter elkaar een rechtse wissel, een linker bocht en weer een rechtse wissel. Dat geeft vrij grote snokken aan koppelingen en is potentieel een bron van ellende en ontsporingen. Beter zou zijn om de rechtse wissel te laten volgen door een linkse, en zo een vloeiendere lijn te bekomen. 't Is maar een idee.
Nog een opmerking: die gebogen wissel van Fleischmann is een miseriekind. Vooral de binnenbocht is uiterst krap, en sommige treinen komen daar niet goed door (lees ontsporingen, R1 bocht). Als het even kan, vervang je deze twee wissels best door een gewone, vooral dat je net de binnenbocht gebruikt voor de hoofdlijn.
In de S-bocht ook nog een recht stukje rail plaatsen. Dit gaat visueel, zeker met lange rijtuigen, beter zijn. Mijn Z ervaring leert mij ook dat sommige locomotieven (6 assers) wel eens durven ontsporen in een S-bocht. Maar dit kan anders zijn in N.
de realiteit is inderdaad nog een heel stuk verschillend van de schets in dit geval. Je "paradespoor" ligt niet meer schuin maar parallel aan de tafelrand. Dat vond ik nu net één van de interessante kenmerken van het baantje, dat je niet netjes de randjes volgt.
+1 !
En ook iets waar ik me aan zondig. Dani, ik ga m'n baanplan ook aanpassen! ;)
ik pleit ook schuldig op dat vlak, dus daarom dat ik het zo fijn vind als iemand het "niet" doet.
Bij mij is 't moeilijk om nog aan te passen.
En het wordt nog mooier als je het in een flauwe bocht legt zodat je rijtuigen een de zichtkant iets dichter bij elkaar komen staan.
Citaat van: Michiel op 30 juli 2015, 12:42:20 PM
Ik zie links in je schaduwstation achter elkaar een rechtse wissel, een linker bocht en weer een rechtse wissel. Dat geeft vrij grote snokken aan koppelingen en is potentieel een bron van ellende en ontsporingen. Beter zou zijn om de rechtse wissel te laten volgen door een linkse, en zo een vloeiendere lijn te bekomen. 't Is maar een idee.
Nog een opmerking: die gebogen wissel van Fleischmann is een miseriekind. Vooral de binnenbocht is uiterst krap, en sommige treinen komen daar niet goed door (lees ontsporingen, R1 bocht). Als het even kan, vervang je deze twee wissels best door een gewone, vooral dat je net de binnenbocht gebruikt voor de hoofdlijn.
@ Michiel, wissels schaduwstation aangepast met rechte wissels (aan 1 zijde toch al)
De gebogen wissels kan ik niet vervangen, thv station omdat anders mijn stationssporen te kort worden en thv de S bocht omdat ik anders mijn stijgingspercentage van 3% niet haal naar de lager gelegen lokwerkplaats.
(http://i1371.photobucket.com/albums/ag314/59-erke/P7300182_zpsvdxvgiqv.jpg) (http://s1371.photobucket.com/user/59-erke/media/P7300182_zpsvdxvgiqv.jpg.html)
Mijn vorig baantje lag vol met gebogen wissels en nooit problemen gehad met mijn korte treintjes. We zullen afwachten tot we gaan testrijden.
Citaat van: mahtoska1 op 30 juli 2015, 13:20:18 PM
In de S-bocht ook nog een recht stukje rail plaatsen. Dit gaat visueel, zeker met lange rijtuigen, beter zijn.
@ mahtoska1 , recht stukje tussen de S bocht lukt niet aangezien mijn inkomende bocht naar het station te groot wordt en niet meer past op de module en de aansluiting voor de rest van het ovaal ook niet meer uitkomt.
Citaat van: dani op 30 juli 2015, 13:56:00 PM
Je "paradespoor" ligt niet meer schuin maar parallel aan de tafelrand. Dat vond ik nu net één van de interessante kenmerken van het baantje, dat je niet netjes de randjes volgt.
@dani, wat zie jij als "paradespoor". als je de lange rechte rail bedoelt uiterst rechts naar de lokwerkplaats, deze ligt niet helemaal parallel tegen de rand maar onder een hoek van 85°. Ik hou zelf niet zo van parallel lopende rails naast de rand.
Juist in het schaduwstation heb ik mij hieraan schuldig gemaakt maar dat zie je toch niet.
(http://i1371.photobucket.com/albums/ag314/59-erke/P7300183_zpsilzx9h6f.jpg) (http://s1371.photobucket.com/user/59-erke/media/P7300183_zpsilzx9h6f.jpg.html)
In ieder geval bedankt voor de reacties, ik hou er rekening mee
neen, ik bedoelde het dubelspoor in je station... ik had me verkeerd uitgedrukt .
Ligt inderdaad parallel Dani, maar ik hoop dat een beetje te verdoezelen door dat het station hoger gelegen is, door de scenery en het spoor dat er nog voor ligt. Op dergelijke kleine banen is het een beetje geven en nemen...