Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: 59erke op 13 juli 2015, 13:06:33 PM

Titel: De wanhoop nabij....
Bericht door: 59erke op 13 juli 2015, 13:06:33 PM
Ben even de wanhoop nabij, loks rijden meer in schokken dan vlot en natuurlijk gebeurt dit altijd op de plaatsen waar je niet of nauwelijks bij kan.  Lok met de roco clean wagen raken het klimspiraal niet op... en ontsporingen zijn hier ook schering en inslag.

Heb al van alles geprobeerd, klimspiraal aanpassen, rails aan elkaar solderen om goed contact te verzekeren, elke week reinigen en stofzuigen, maar elk weekend is het weer van nul beginnen.

Ben het even beu om constant naar de oorzaken te zoeken al hurkend onder de treintafel.
Zou het niet beter zijn de boel te slopen en opnieuw te beginnen ?

Maja sommige stukken zijn wel mooi gemaakt, zou zonde zijn deze te slopen.
Hergebruiken ? Maar zorgt dit dan niet weer voor meer ellende, rails aanpassen aan bestaande situatie ?

Graag tips want ik weet het niet meer

:-\ :-\ :-\ :-\

Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Ben op 13 juli 2015, 13:21:40 PM
Probeer om het schokken te verhelpen ATF olie toe te passen door je rail daarmee te behandelen. Uiteraard er van uit gaande dat de techniek allemaal in orde is.

https://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE

Gr, Ben.
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: philippe_007 op 13 juli 2015, 13:25:10 PM
Klimspiraal verlengen ? Indien het mogelijk is een recht stuk toevoegen in het spiraal, daardoor krijgen de locs een pak minder weerstand te verduren (ovaal ipv cirkel).
2de optie is niet enkel de sporen aan elkaar solderen, maar deze allemaal voorzien van extra electrische aansluitingen (doe ik ook steeds). Dan ben je al zeker dat het geen electrisch probleem is.

Kan je de roco clean wagen niet met een dubbeltractie door uw spiraal laten rijden ?
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Rangeerduivel op 13 juli 2015, 13:26:15 PM
Koen,
Het voorbije warme weer zal er misschien niet vreemd aan zijn,
alles werkt en zet uit en trekt krom!
Enige oorzaak/oplossing is een ringleiding onder je baan en ieder stukje rail/wissel op zich,van stroom voorzien,
maar dat wist je al zeker...en gelijk hoe,dan zal je nog wel een paar keer hurken onder de treintafel!
BTW;ik moet niet te hoog van de toren blazen want hier bij mij ligt ook geen ringleiding,
en tot nu toe valt het zeer goed mee!
Hout vasthouden...

;)
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: 59erke op 13 juli 2015, 13:40:54 PM
Citaat van: philippe_007 op 13 juli 2015, 13:25:10 PM
Klimspiraal verlengen ? Indien het mogelijk is een recht stuk toevoegen in het spiraal, daardoor krijgen de locs een pak minder weerstand te verduren (ovaal ipv cirkel).
2de optie is niet enkel de sporen aan elkaar solderen, maar deze allemaal voorzien van extra electrische aansluitingen (doe ik ook steeds). Dan ben je al zeker dat het geen electrisch probleem is.

Kan je de roco clean wagen niet met een dubbeltractie door uw spiraal laten rijden ?

ik heb de aanloop naar het spiraal al een beetje stijgend gemaakt, werkt een beetje maar door de scenery die rond het spiraal is bevestig kan ik het spiraal maar gedeeltelijk aanpassen in stijgingspercentage. En juist daar blijven ze weer doorslippen.

dubbeltractie brengt geen soelaas, de wielen van de loks slippen door. een lok aan beide zijden van de cleaner biedt ook geen oplossing want dan krijg ik ontsporingen

Ringleiding met extra stroomtoevoer is misschien een oplossing maar dan moet ik de zaag zetten in het bovenste gedeelte van de baan wegens onbereikbaar om te solderen. Probleem is ook dat de ene dag de lok hapert op het ene stuk en daags nadien het andere stuk.
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Peter op 13 juli 2015, 13:47:49 PM
Ja de Roco clean wagen is een uitdaging om hem te gebruiken.
Op mijn vlakke baan blijven de meeste loks soms hangen aan overwegen of zelfs dubbelkruiswissels.
Pas bij het gebruiken van een Roco E50 of E94 lukt het altijd.
Heb eens getest op een (tijdelijke) helling met bocht R3 van Rocoline dat het met beide loks aan elkaar gekoppeld soepel funktioneerde
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: eve op 13 juli 2015, 14:47:33 PM
Doorslippende wielen van trekkende loks bij gebruik van een rail-cleanerwagon : zet hem in in dalende richting.
Scheelt een slok op een borrel.

Erik
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: ERVIN op 13 juli 2015, 15:12:53 PM
Ik heb absoluut geen probleem met mijn Roco cleanwagens , en ook haperende of schokkende locs zijn mij vreemd.
Overal liggen er onder mijn baan ringleidingen , elke rail/wissel/kruising heeft twee draden die naar die ringleidingen gaan , natuurlijk een pak soldeerwerk en tijd dat daar ingekropen is , maar hier rijden de treinen volledig storingsvrij.
Ik haat het persoonlijk ook hoor , als er locs met flikkerende lichten rondrijden.

Zo heb ik alles aangesloten....

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen1117.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/treinen1117.jpg.html)

Met klimspiralen heb ik geen ervaring.

Kop op Koen , laat alles even voor wat het is , en begin na een paar dagen terug vol goede moed.  ;)
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: 59erke op 13 juli 2015, 15:54:39 PM
Bedankt mannen, toch wel een aantal bruikbare tips, een ringleiding trekken en meerdere aansluitpunten.

Ervin, goede tip om te solderen aan de onderkant van de rails ipv zijkant.

Zal hoe dan ook toch de zaag moeten zetten in het bovenste gedeelte van de baan om vlot aan de onderkant te kunnen  :-\
Nu is solderen niet echt mogelijk, vrij ruimte minder dan 15cm.

Misschien een gelegenheid om andere hekelpunten weg te werken
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Rangeerduivel op 13 juli 2015, 16:13:44 PM
Ter verduidelijking,
Het is warm geweest,zeer warm,en alle sporen zijn uitgezet tijdens die warmte.
Nu ze terug 'afkoelen' worden ze in feite uit elkaar getrokken en verlies je kontakt ter hoogte van de raillassen.

De rails aan elkaar sloderen zou ik zeker niet doen,dat kan nefaste gevolgen hebben als ze de volgende keer door temperatuurverschillen gaan werken!

;)
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: loco op 13 juli 2015, 16:53:27 PM
Welke sporen gebruik je in het gedeelte van de spiraal? Rij je digitaal of analoog?
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: 59erke op 13 juli 2015, 16:57:02 PM
Citaat van: loco op 13 juli 2015, 16:53:27 PM
Welke sporen gebruik je in het gedeelte van de spiraal? Rij je digitaal of analoog?


Fleischmann piccollo boogstraal R2,  alles analoog aangestuurd

Citaat van: Rangeerduivel op 13 juli 2015, 16:13:44 PM
Ter verduidelijking,
Het is warm geweest,zeer warm,en alle sporen zijn uitgezet tijdens die warmte.
Nu ze terug 'afkoelen' worden ze in feite uit elkaar getrokken en verlies je kontakt ter hoogte van de raillassen.

De rails aan elkaar sloderen zou ik zeker niet doen,dat kan nefaste gevolgen hebben als ze de volgende keer door temperatuurverschillen gaan werken!

;)

Kan idd de warmte zijn Rudy, maar het is al een half jaar zo.
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Jurgen op 13 juli 2015, 17:07:47 PM
Ik heb hetzelfde meegemaakt.

In een vlaag van extreme frustratie heb ik alles afgebroken want niets wat ik deed loste het probleem op, het werd enkel verschoven.

Nu ga ik na enkele jaren weer stilaan de baan opnieuw opbouwen en verbeteren waar nodig. Het hout was niet op alle plaatsen goed gepast en uitgesneden, dus dat is mijn eerste werkpunt. Daarna volgt de aansluiting van de draadjes en hopelijk werkt dan alles wel perfect.

Als je dus drastische middelen gebruikt, doe het dan met het oog op verbetering.  ;)
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Ben op 13 juli 2015, 17:10:04 PM
Koen,

Ik lees ook hier uw probleem: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22811.0.html

U geeft aan dat zware loks goed rijden en kleine niet of ieder geval minder. Ook gebeurt het op meerdere plaatsen. Dat lijkt me dus juist geen voedingsprobleem. Poetsen lost niet op en wasbenzine al helemaal niet dus is mijn suggestie nog niet zo gek.

Vele ook N-spoorders zijn u al tot tevredenheid voor gegaan. Maar u moet het wel willen proberen. ;)

Gr, Ben.
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: 59erke op 13 juli 2015, 17:28:32 PM
Citaat van: Ben op 13 juli 2015, 17:10:04 PM
Koen,

Ik lees ook hier uw probleem: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22811.0.html

U geeft aan dat zware loks goed rijden en kleine niet of ieder geval minder. Ook gebeurt het op meerdere plaatsen. Dat lijkt me dus juist geen voedingsprobleem. Poetsen lost niet op en wasbenzine al helemaal niet dus is mijn suggestie nog niet zo gek.

Vele ook N-spoorders zijn u al tot tevredenheid voor gegaan. Maar u moet het wel willen proberen. ;)

Gr, Ben.

Ik heb het genoteerd Ben, probleem is alleen de bereikbaarheid.
Ik kan handmatig maar aan 1/4 van de baan. En juist daar ligt het probleem niet
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: AtMoPo op 13 juli 2015, 17:41:32 PM
Ik denk dat er maar één remedie is.
Slopen en opnieuw beginnen met de raad die hier gegeven wordt.
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: loco op 13 juli 2015, 17:59:58 PM
Ik dacht dat het aan de kwaliteit van de sporen zou liggen, maar dat lijkt me in dit geval met piccollo's uitgesloten.
Heb je al eens geprobeerd om je kleine locs tijdelijk te verzwaren met iets dat je op de loc kunt leggen zonder dat het er met de minste beweging afvalt. Dan zit er meer druk op de wielen. Bvb een klein zakje met loodbolletjes.
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: ERVIN op 13 juli 2015, 18:02:05 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 13 juli 2015, 16:13:44 PM


De rails aan elkaar sloderen zou ik zeker niet doen,dat kan nefaste gevolgen hebben als ze de volgende keer door temperatuurverschillen gaan werken!

;)

Even zeggen dat ik mijn rails ook niet aan mekaar heb gesoldeert hé Rudy , ik heb gewoon draadjes aan mijn raillassen gesoldeert en deze dan over mijn rails geschoven. Ondanks mijn baan ook op zolder ligt , heb ik nog geen problemen ondervonden van de warmte ( spooruitzetting of inkrimping) ;)
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: 59erke op 13 juli 2015, 18:09:02 PM
Citaat van: loco op 13 juli 2015, 17:59:58 PM
Ik dacht dat het aan de kwaliteit van de sporen zou liggen, maar dat lijkt me in dit geval met piccollo's uitgesloten.
Heb je al eens geprobeerd om je kleine locs tijdelijk te verzwaren met iets dat je op de loc kunt leggen zonder dat het er met de minste beweging afvalt. Dan zit er meer druk op de wielen. Bvb een klein zakje met loodbolletjes.

Reeds geprobeerd met gewichtjes en werkt soms goed, soms niet. Zelfs met de transfo volle bak open kruipen ze soms nog.
Om na een duwtje los de bocht uit te vliegen  ::) wat ook de bedoeling niet is.

Moet wel zeggen dat ik destijds mijn baan heb gebouwd met tweedehands rails, misschien ligt het daar aan.

Denk dat ik gewoon de baan opnieuw ga opbouwen, ditmaal volgens de regels van de kunst. En niet volgens hoe ik DACHT dat het wel kon. Tenslotte was het ook mijn eerste N baantje hé.
Alle tips in verband met de bouw zijn welkom...
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Huugooke op 13 juli 2015, 18:14:33 PM
draadjes aan de sporen is echt de beste oplossing. Op onzichtbare plaatsen gewoon langs buiten aansolderen, dan aan een dikkere draad solderen die onder je tafel ligt. Begin op de plaatsen die het meest problemen geven.
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: loco op 13 juli 2015, 18:18:54 PM
Als niets help, en zo ziet het er naar uit, dan is het inderdaad beter om alles opnieuw te bouwen. Doe wel uitgebreide testen tijdens het bouwen. Ook met een lange sleep wagens.
Ik weet niet wat de kunst van het bouwen is, maar hier zullen er genoeg zijn die je hierop een antwoord kunnen geven. Ik denk maar aan de maximum hellingsgraad, verkanting of niet, ... enz.
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: SuSke op 13 juli 2015, 19:22:37 PM
"Zoveel kunsten als er mensen zijn" vrees ik.

Veel succes Koen, en effectief alles bij tijd en wijl proberen en testen, testen, testen en nog eens ...
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: doomslu op 13 juli 2015, 20:59:18 PM
Als het omhoog rijden niet lukt kan je misschien naar beneden rijden met de kuiswagen?  ???
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Gerolf op 14 juli 2015, 09:00:15 AM
Die roco cleanwagens hebben nogal wat wrijving. Ik heb er bij mij de drukveertjes uit gehaald, en wat lood op het kuisvlak gelegd.
Ze poetsen wat minder grondig, maar ik laat ze dan maar een toertje meer doen - heeft hetzelfde effect
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: 59erke op 14 juli 2015, 09:29:12 AM
Zouden die nieuwe van Fleischmann dezelfde 'problemen' hebben, of lopen deze soepeler ?
Iemand al ervaring hiermee ?
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Huugooke op 14 juli 2015, 09:38:29 AM
Juist een artikel gelezen over de ombouw van een "stofzuiger wagon". De auteur beweert dat regelmatig gebruik ook dit het contact aanzienlijk verbetert
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: 59erke op 14 juli 2015, 10:46:59 AM
Klopt wel Hugo,zeker bij n spoor. ik laat regelmatig mijn lux stofzuiger rijden en je staat versteld wat er allemaal in het bakje ligt
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Rangeerduivel op 14 juli 2015, 11:23:39 AM
Zou dit dan ook soelaas kunnen brengen?

http://www.benl.ebay.be/itm/RELCO-Makes-Your-Train-Go-HF-Generator-Track-Cleaning-System-OO-O-N-Z-Gauge-/321799443668?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item4aecbdd4d4

;)
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Huugooke op 14 juli 2015, 11:47:48 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 14 juli 2015, 11:23:39 AM
Zou dit dan ook soelaas kunnen brengen?

http://www.benl.ebay.be/itm/RELCO-Makes-Your-Train-Go-HF-Generator-Track-Cleaning-System-OO-O-N-Z-Gauge-/321799443668?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item4aecbdd4d4

;)
Zeker NIET OP DCC banen!
http://www.mrol.com.au/Articles/DCC/Relcos.aspx

Het ding kuist niet maar vangt slechte contacten op.
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: Gerolf op 15 juli 2015, 00:20:22 AM
Ik laat na lange inactiviteit op MeB wel eens een kuistrein in dubbeltractie rijden. Twee "playtime" goedkope locs met genoeg trekkracht - die krijgen elkaar wel in beweging, én ook dat kuiskarretje. Maar het kan zijn dat je al tijdens de eerste ronde antislipbandjes moet zoeken ...

Eén super-betrouwbare loc (6-of-meer-asser) met veel trekkracht is natuurlijk beter ;)
Titel: Re: De wanhoop nabij....
Bericht door: vyncky op 15 juli 2015, 21:49:17 PM
Citaat van: Gerolf op 15 juli 2015, 00:20:22 AM
Eén super-betrouwbare loc (6-of-meer-asser) met veel trekkracht is natuurlijk beter ;)

Da's waar! Dit is er wel eentje in H0 die naar boven komt ;)

https://youtu.be/5_goje6evgg (https://youtu.be/5_goje6evgg)

Yannick