Hallo,
Heeft er iemand ervaringen met de Kibri kernafvalwagon?
Deze is onder verscheidene nummer geproduceerd en wordt vandaag nog gemaakt onder de nummer 16504.
(http://www.viessmann-modell.com/shop/images/product_images/popup_images/16504.jpg)
Ik vraag me af of deze door R1-bochten kan en wat jullie van de rij kwaliteit vinden? Want ik heb namelijk R1-bochten (360 mm) op mijn baan door ruimtegebrek.
groeten,
Dylan
Heb er hier ook een aantal liggen die nog gemonteerd moeten worden.
Ik ga de kunststof wielen sowieso vervangen door metalen, dat zal al een stuk beter lopen.
Verder vrees ik een beetje voor de boogstralen, de dwarse speling op de middelste as even checken.
Het zou eventueel kunnen zijn dat je links of rechts een nokje zal moeten wegsnijden om een eventuele beperking op te lossen.
De overhang van de wagon zal geen probleem zijn want mijn baan heeft niet veel dubbelspoor.
Maar inderdaad, de vraag is of de wagon door een boogstraal van 360mm kan...
groeten,
Dylan
De draaistellen lijken goed op deze van de Shotter-silowagen van Kibri(op 1 asje na)
Daar heb ik er ook een paar van lopen en die doen het redelijk goed,
trekken is beter dan duwen,en metalen wielen (van Roco) zijn inderdaad een must.
De bouwdozen van Kibri vallen meestal wat licht uit,Je kan best de wagen wat verzwaren,
hier moet dat mogelijk zijn,
je stopt de kontainer vol (kern)afval! ;D
Dan kunnen ze relatief korte bochten aan,zelfs 360mm...
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CDQQtwIwBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DmukjKA1cVNQ&ei=QMiHVaGzKKSsygPyjY-wBQ&usg=AFQjCNH9Z3q63WoCx8wNhywGC9fxVnbTNA&sig2=oEsFn4YQOXrQNAdKwwEZ4g
;)
Hmmm, de wagon 335mm lang dus met 2 stuks kom ik toe :)
Verzwaren ging ik sowieso doen want het is en blijft een hele grote plastieken wagon.
groeten Dylan
Het chassis en draaistellen verschilt bijna niet van het door mij gebouwde Kibri Uaai 678.9 trafo transportwagen.
Zoals al vermeld moet je de assen vervangen door Roco assen (het nummer staat trouwens op het bouwplan).
Extra verzwaren is eigenlijk niet nodig want er zitten genoeg metalen gewichtjes bij de bouwset.
Ook aan te raden is het model te schilderen.
Voor mijn model heb ik wel de decals gebruikt van Gassner, die veel beter zijn dan de dingen die Kibri is de doos heeft zitten.
Wat betreft de bochten: Het model gaat soepel door de wisselstraten en bochten (Rocoline 60,4 radius)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Tijdperk%20III/DSCN0937-2_zpsd60c3a28.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Tijdperk%20III/DSCN0937-2_zpsd60c3a28.jpg.html)
De decals zitten er bij apart? Perfect! Want het moet toch een NMBS uitvoering worden.
Ik vind nergens deftige foto's van kernafvaltransport over spoor van de NMBS enkel van de doortocht van kernafvaltransport vanuit NL.
Rocoline 60,4 = 604,4 mm radius? Dat is R6, terwijl ik slechts R1 heb (360 mm) door ruimte gebrek.
Groeten Dylan
ik vermoed dat R1 op zich geen al te grote technische uitdaging is. Enkel inderdaad e overhang, vooral het uitzicht in de bochten, maar dat ga je bij veel wagons hebben.
Ik heb trouwens ook heel veel R1 in mijn baan liggen (ik denk zo'n 75%) en de meeste wagonnen en loks hebben er weinig moeite mee. Zelfs de "Big Boy" gaat er echt moeiteloos overheen. Maar het is dan toch geen zicht als je hem zo ziet uit slingeren ...
Waar je wel even gaat moeten op letten, is op de verlichting van wissels. Veel wissels hebben een lantaarntje of hendeltje, en dat durft al eens vrij hoog uit steken.... Daar kan je wagon dan achter haperen, niet met de wielen maar met de "body". Dat is de reden waarom op mijn station "Zuid Hoog" al de wissels ontdaan zijn van die lantarens, wegens druk plan met veel bochten en wissels dicht bij elkaar.
De BigBoy kan bij mij op de baan overal door zonder problemen... Ik heb geen lantaarns en de hendels zijn verwijderd.
De servoaandrijving is op een speciale manier gemonteerd zodat niks boven de wissel kan uitsteken.
groeten Dylan
dan verwacht ik met deze wagon ook niet echt een groot probleem, hebvalve - zoals reeds aangehaald door anderen het gewicht. Zeker als er nog andere wagons achter hangen, zou dat in de bochten kunnen leiden tot ontsporingen door trekkrachten.
Ik zou zo'n 2 van deze aan elkaar willen hangen achter een Piko NMBS serie 77. De kernafvaltrein :O
Deze zou op een rangeerspoor blijven en af en toe is een rondje rijden.
groeten,
Dylan
Nog vergeten te vermelden:
Verander de koppeling, want die bevestiging gaat heel stroef. Het beste is ze te vervangen door bv. Ribu enz.
Ik twijfel of dit type wagons in België staat ingeschreven.
Het model van Kibri is wel een echt Duits model
De Franse versie is compleet anders van opbouw.
Dus dan wordt zo'n wagon uitgeleend voor zulke transporten... Dan kan DB wel op mijn baan verschijnen.
groeten,
Dylan
het Franse type wagon bestaat eveneens maar werd in het verleden aan een gastronomische prijs aangeboden, ik dacht zelf gelezen te hebben dat hi recent opnieuw uitgebracht werd !
Groeten Peter ;)
@Peter,
Heb je soms het artikelnummer ergens ?
BTW: In de handleiding op pagina 2 (1ste paragraaf) staat iets van 400mm maar mijn Duits is zo goed als niks. Misschien dat iemand dat begrijpt?
http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/english/16504_ABCDE_86577_A4.pdf (http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/english/16504_ABCDE_86577_A4.pdf)
groeten,
Dylan
helaas niet, heb als eens zitten zoeken, is van een Franse producent !
Groeten Peter ;) Maar of hij zo'n korte bochten zal kunnen nemen !
Volgens mij heb ik de wielen van Roco ref/ 40198 (2 assen in een setje) gemonteerd (doormeter 11 mm)
Het bouwplan heb ik zelf niet meer
Citaat van: Peter op 22 juni 2015, 15:18:43 PM
Volgens mij heb ik de wielen van Roco ref/ 40198 (2 assen in een setje) gemonteerd (doormeter 11 mm)
Het bouwplan heb ik zelf niet meer
Zijn de decals bij de set bijgeleverd of is het model reeds voorzien van opschriften?
groeten,
Dylan
Mijn bouwdoos was nog de originele Kibri doos.
Kibri leverde er nooit decals bij, maar zelfklevers (zelfs bij hun bouwdozen voor vrachtwagens waren het zelfklevers- Afschuwelijk)
De decals die ik gebruikt heb waren van de firma Gassner, maar dat is enkel tijdperk III (en vroeger)
Kijk zelf eens rond bij Duitse (modelspoor) decal producenten, zoals bv. Nothaft, TL decals enz.
http://www.wagons-europe.fr/gallery304/index.php/87-france/994-radioactif
google afbeeldingen sncf Uaais model heb ik helaas niet gevonden, maar het heeft gestaan in een oude Railphoto ! :-\
het was een blauw exemplaar het model !
Groeten Peter ;)
http://forums.lrpresse.fr/viewtopic.php?f=2&t=55102&hilit=uaais&sid=9a462e441b0425f39e419efbd5a57039&start=45#p1206681
U aangeboden op een schoteltje ;D ;)
@Peter
Bedankt Peter voor de informatie!
@Andere Peter
Ah oké, ik zal het eens bekijken :)
groeten,
Dylan
Er is een Franse Kleinserie fabrikant die de Franse Uaais in zijn gamma had/heeft. Ik moet daar ergens nog wel een link van hebben zitten.
De prijs van dat ding was evenwel gigantisch, ik meen me te herinneren dat je voor de prijs van 1 geassembleerde wagon een stevige loc kon kopen.
Ja ik heb die ook ergens zien staan op een forum maar die valt sowieso af :p
groeten Dylan
Re: wagens vervoeren van kernafval
Gepubliceerd: Ma, 28 november 2011, 05:10
Hallo,
een aantal jaren Model Lara had deze wagon in HO gemaakt in Montrouge (92 de blauwe versie, en dan de groene.
Dit firma is verdwenen.
Dat stond er te lezen op lr forum !
Groeten Peter ;)
Dat was inderdaad de firma :p
groeten Dylan