Beste N'ers ,
Iedereen zal al begrepen hebben dat ik een fervent Z-liefhebber ben.
Maar toch zou ik graag een klein N-baantje (dieseltraktie) willen bouwen voor mijn plezier. Wel met veel oog voor detail (grootste voorwaarde).
Wie kan mij advies geven over welke sporen ik moet gebruiken ?
Ik heb vroeger Peco gebruikt , maar ik had problemen met het leggen van boogstralen na een wissel. En ik wil geen Peco-sporen meer.
Naar mijn weten is er een Japanse firma met zeer slanke N-wissels. Maar ik ben de naam van die firma kwijt.:I Weet iemand die naam ?
Zijn er ook andere fabrikanten van slanke N-wissels ? Een wisselhoek kleiner dan 10? zou zeer ideaal zijn.
Alvast bedankt !
Groetjes ,
Tom.
Tom,
Hmm, als je zo natuurgetrouw mogelijk wilt dan zul je toch al snel aan code 55 rails moeten denken en daar zijn niet zoveel fabrikanten van, Peco is wel de bekendste en het best te verkrijgen en redelijk betaalbaar, vooral als je direct in Engeland besteld bij The Signal Box http://www.peco-direct.com/.
Bedoel je misschien Kato, da's Japans, heeft wel een bedding en dat doet weer afbreuk aan je echtheid, is code 70, ook een minpuntje.
Kijk hier eens voor een komplete lijst N-rails fabrikanten (zitten ook hele exotische tussen http://www.1zu160.net/hersteller/gleise.php.
Even terug op Peco, wat was precies je probleem?
Misschien kunnen we helpen? Ze maken uiteindelijk volgens velen, waaronder ik, wel het mooiste N-spul.
Veel wijsheid toegewenst, dit soort keuzes blijven lastig.
Hoi Funky ,
Bedankt voor uw snel antwoord en de links.
Wat betreft Peco : ik had problemen met het leggen van een bochtje na de wisselvertakking.
/B-S-S-S
W-S-S-S-S
W = wissel , S = recht spoor , B = gebogen spoor na wisselvertakking.
En ik weet echt niet hoe zo'n bochtje te maken / te leggen.[:I]
Groetjes ,
Tom.
snap wat je bedoeld,
in woorden; direct na de wissel wil je verder gaan met de bocht in de straal van de aftakking van de wissel.
Het probleem: flexrail neigt altijd naar een stukje recht aan de uiteindes door een soort van "terugveereffect".
Heb het zelf zo gedaan;
Neem een wat langer stuk flexrail (een extra 10-15cm aan beidde uiteindes) en buig het hele stuk zoveel mogelijk in de boogstraal die je wilt hebben (negeer de uiteindes).
Leg dat stuk een dagje geklemd weg om het te laten 'zetten'
Leg 1 van de uiteindes dan over de wisselaftakking heen totdat je een plek gevonden hebt op het stuk flex dat mooi in de juiste boog staat, markeer de plek nauwkeurig met een plakbandje of zo. Doe dat ook aan de andere kant. Netjes met de Dremel doorslijpen en je hebt een mooi stukje boog. Niet te lang wachten met fixeren.
Inderdaad , dat was mijn probleem.
Maar dan heb je nooit identieke bochten na een wissel ? En dat vind ik ook een zeer storende factor.
Ik heb ooit geprobeerd zo'n bocht te plooien en met dat stukje bocht een mal in gips gemaakt om zo altijd dezelfde bocht te hebben. Maar dat was grandioos mislukt.
Wat ze me ooit verteld hebben , is het stukje flex te buigen , op maat met dremeltje afslijpen en ... direkt solderen aan raillassen van de wissel aan de ene kant en aan de raillassen van het rechte spoor aan de andere kant.
Helemaal identiek zal lastig worden inderdaad, maar da's in het echt ook niet altijd en je wilde natuurgetrouw toch [:D]
Maar zonder gekheid, dit probleem is inderdaad aanwezig als de fabrikant (Peco) alleen maar flexrail heeft. Ik persoonlijk vind het te accepteren omdat de rails zo mooi laag en de wissels mooi rank zijn.
Het leven zit blijkbaar vol compromissen [V]
Je kunt ook nog overwegen te investeren (30 Euro) in een set Tracksetta's, metalen bogen (in verschillende stralen) die precies tussen de rails passen. Ertussen leggen en dan gauw de rails verlijmen.
Wat ik ook wel heb gehoord is met een 0,75 mm boortje gaatjes boren in de bielzen en dan met spijkertjes fixeren totdat je gelijmt hebt.
Kortom, er zijn diverse oplossingen, de een mooier dan de ander.
Succes met je keuzes.
Tracksetta's van Peco ? Wat is dat voor iets ? Nog nooit van gehoord.
Zoals gezegd, dat zijn metalen hulpstukken die precies tussen de rails passen en daardoor de flexrails precies in de juiste boogstraal forceren. Een volledige set voor N (je hebt ze ook voor H0 en 00) bestaat uit een mal voor recht (10 inch lang) en dan de volgende stralen 9, 12, 15, 18, 24 en 36 inch. Dit is geheel in overeenstemming met de boogstralen die Peco gebruikt voor de wissels en kruisingen.
Ze worden niet gemaakt door Peco maar een of ander bedrijfje. The Signal box verkoopt ze voor 19,60 GBP (ongeveer 31 Euro).
In Nederland bijna niet aan te komen anders dan tegen het dubbele bedrag (zal in Belgie wel niet anders zijn).
Interessant ! En van welk merk is dat dan als het net van Peco is ?
Bedoel je Shinohara - wissels? De slankste! Geen fotomodel kan daar tegenop[;)]
Tony
als je een mooie lange bocht wilt maken dan soldeer je 2 ? 3 flextrack lengtes aan elkaar en daarna vorm je dan een mooie soepele bocht.
alvorens de bocht te vormen moet je wel eerst enkele dwarsliggers wegsnijden waar je de rails aan elkaar gesoldeerd hebt.
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Bedoel je Shinohara - wissels? De slankste! Geen fotomodel kan daar tegenop[;)]
Tony
Ja , dat zijn ze. Maar schijnbaar werken die ook alleen met flexirails.
De slankste! Geen fotomodel kan daar tegenop. En Kate Moss dan ?
Waar kan je van deze wissels afbeeldingen vinden? Ze staan regelmatig vermeld op Internet, maar echte foto's vind ik niet. Zijn ze eigenlijk vlot te koop?
Ik ga eens "googelen" en "allthewebben". Wie weet...
Tony
Ik vind alleen HO code 83 van Shinohara, in de Walthers':
http://www.traintrack.net/Walthers_Code83.html
N zal er misschien ook wel te vinden zijn (met afbeeldingen)
Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
En ik vond deze:
http://www.rrtrack.com/html/shinohara_ho.html
En deze, om je een idee te geven:
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=486&item=5958242013&rd=1&ssPageName=WD2V
Maar ik meen te weten dat Chalumano, alias Trains & Tools Walthers verdeelt. Misschien daar eens vragen.
Probeer eens!
Tony
Amaai !!! Die zijn wel heel slank[:D]! Even bij Chalumano een catalogusje vragen.
Hallo ik heb een vraagje over minitrix wissels.(en dat is hier toch het sporen draadje he[:D])
Welnu wat is het verschil tussen een gepolarisserde wissel en een gewone wissel waar men die twee ijzerdraadjes verwijderd van tussen de sporen.Als men dat doet hebben die dan niet dezelfde functie, zijnde stroom plaatsen op de rail waar de trein oprijdt?Of sla ik hier de bal totaal mis?
Met andere woorden kan iemand mij dat eens haar fijn uitleggen aub.
Sorry voor de beginners vraag he.
Alvast ne welgemeende merci!
Zappa
citaat:
Geplaatst door milepost48
als je een mooie lange bocht wilt maken dan soldeer je 2 ? 3 flextrack lengtes aan elkaar en daarna vorm je dan een mooie soepele bocht.
alvorens de bocht te vormen moet je wel eerst enkele dwarsliggers wegsnijden waar je de rails aan elkaar gesoldeerd hebt.
Hoe kan dat nu in hemelsnaam? Ik heb dit bericht niet geschreven!
Je citeerd eerst een bericht van milepost48 en dan reageer je met "ik heb dat niet geschreven"
Tuurlijk heb jij dat niet geschreven, enkel geciteerd.
Beetje last van het zomeruur misschien[?]
Onnozel beginnersvraagske, maar w?l verbonden met 'rails': hier wordt heel wat aangeduid met 'code XX'. Vanwaar komen eigenlijk die codes en onder welke code vallen de aloude Fleischmann Picollo-rails ?
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Onnozel beginnersvraagske, maar w?l verbonden met 'rails': hier wordt heel wat aangeduid met 'code XX'. Vanwaar komen eigenlijk die codes en onder welke code vallen de aloude Fleischmann Picollo-rails ?
Dat heeft te maken met de hoogte van de spoorstaaf. Oude locomotieven kunnen het moeilijk hebben op lage railstaven, omdat de wielen dan over de bielzen rijden. Kortom (in HO, van N ken ik dat niet) Neem je code 100 (redelijk hoge railstaaf) indien je een oude loc hebt. Neem anders gerust code 83 ofze
code slaat op "zoveel duizendsten van een inch" railhoogte
code 100 = 100/1000 = 2,54mm
code 83 = 83/1000, ongeveer 2mm
code 55 = 55/1000, ...
... enzovoort [;)]
een beetje vreemd dat hier zo'n oud draadje voor "gerecycleerd" wordt [:0]
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
een beetje vreemd dat hier zo'n oud draadje voor "gerecycleerd" wordt [:0]
Beter dat dan weer een nieuw starten... [;)]
Gerolf,
Als je onderstaande tekst, die ik uit de NMRA standards heb gecopieerd, aandachtig leest, komt code 100 railprofiel met een tiende van een duim overeen, en niet zoals je schrijft met 100/1000!
Although I don't want to go too deeply into this matter, I will point out that rail comes in different sizes. Most HO sectional track products are code 100, which means that the rail itself is .100" high. Code 70 and 83 are also used in HO; they scale out closer to actual common rail sizes, and are .070" and .083" high, respectively Some of the manufacturers that make products with these sizes include Walthers/Shinohara, Rail Craft, BK and Railway Engineering. This is not a complete list, by any means.
Jacques Timmermans
Allemaal bedankt voor de antwoorden. De grootste tip van de sluier is er af. Maar ik blijf nog met ??n vraagje zitten: welke 'code' hebben de Fleischmann Picolo-rails en heeft er al eens iemand problemen mee gehad (in dit kader) ?
@Marc: Fleischmann Piccolo heeft code 80, en geeft geen enkel probleem, zelfs niet met oud materieel met hoge flenzen.
@Zappa: een wissel kan "denkend" (Fleischmann term) zijn, met de draadbruggetjes. Hiermee wordt het spoor achter de wissel onder spanning gezet als de wissel in de juiste stand staat. Het spoor achter de open liggende stand wordt zonder spanning gezet, waardoor treinen op het betreffende spoor niet kunnen rijden.
Een wissel is gepolariseerd als het puntstuk uit metaal is gemaakt en de spanning krijgt van de rail dat het moet bedienen. Het puntstuk is het deel van de wissel waar linker en rechter rail elkaar kruisen. De aangelegde spanning is die van de linker of de rechter rail. De stand van de wissel zal dus bepalen welke van de beide spanningen gekozen zal worden. Het puntstuk wordt dus gepolariseerd. Dit heeft als voordeel dat zelfs korte 2- of 3-assige lokjes traag over een wissel kunnen rijden.
groeten,
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans
Als je onderstaande tekst, die ik uit de NMRA standards heb gecopieerd, aandachtig leest, komt code 100 railprofiel met een tiende van een duim overeen, en niet zoals je schrijft met 100/1000!
Euh, Jacques, 1/10 is hetzelfde als 100/1000 [;)]
citaat:
...code 100, which means that the rail itself is .100" high.
Uit je citaat staat er precies wat ik schreef: .100" oftewel 100/1000 van een inch. 't Is een kwestie van hoe je het schrijft [|)]
Inderdaad Gerolf, dan heb ik toen zitten slapen!
Jacques Timmermans