Verzorgde aantrekkelijke verpakking met telkens 3 ballastwagons.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Ballastwagon%20model_zps1iplqsgs.jpg)
De eigenaar bracht me een pakket om "eens te bekijken" : ze rijden zwaar. Er zou een as tegen de kortkoppeling wrijven.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Ballastwagon%20pakket_zpssfh6loua.jpg)
De vrees was dat er meerdere loks nodig zouden zijn om de inhoud van deze dozen te trekken : 9 wagons. En ergens hoorde ik iets van 20 van deze aanhangsels...
Het gewicht van een model is 130 g voor een lengte van 156 mm. Met 0,83 g/mm is dat een goede waarde volgens mij. En zeker niet té zwaar. Daar ligt het probleem niet.
Dus, er zit ergens een rem. De wagon met de pootjes in lucht :
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Ballastwagon%20kortkoppelhouder_zpskahjncjt.jpg)
De gele pijl wijst naar een plek waar er geprutst is. Er is materiaal weggehaald van de koppelingshouder, zodat er geen contact meer is met de nabije as. Met een beetje bijvijlen en ontbramen zou dat snel gepiept zijn...
De wagon was willekeurig uit de verpakking gehaald. Op een vlak recht stuk rail bolde hij niet echt slecht. Ik wilde dan wel eens weten hoe goed of hoe slecht "zwaar" rijden is. Om rolweerstandsmetingen te doen gebruik ik een oeroude Fleischmann "oprailer".
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Ballastwagon%20oprailer_zps2bpa2mmk.jpg)
Het systeem is eenvoudig. Ik zet de wagon op de grijze helling (laatste wiel tegen de uiterste rand) en laat de wagon van de helling bollen. Ik meet de uitloop en herhaal de meting na een behandeling bvb smeren.
De ballastwagon bleef zitten op het grijze stuk, de eerste as juist op de rail. Uitloop : 0 (nul) cm. Met de hand geduwd voelde ik een behoorlijke weerstand. En dat kon niet zijn van de koppelingshouder die op een as drukt. Demonteren dan maar.
De assen meten 24,4 mm. De wielen hebben een diameter van 11 mm, met flenzen 13 mm. De wielafstand is exact 14,3 mm. Dat is perfect in orde. Wel bemerkte ik een lichte vervuiling op het loopvlak (gele pijl) van alle wielen en een vreemde aanslag van kunststof (rode pijl) op de lagerpunten.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Ballastwagon%20wielen_zpsusgexc6s.jpg)
Ik kreeg de indruk dat het draaistel gemaakt is uit vrij zachte kunststof in tegenstelling tot andere merken waar dit door de band een erg taaie materie is. De wielen en de lagerpunten werden gereinigd en de lagers kregen een behandeling met grafiet.
En dan viel mijn oog op iets vreemds.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Tremie%20slepende%20flens_zpsmdxovybm.jpg)
Dit zijn sleepsporen van de wielflenzen tegen de onderkant van het chassis en de kortkoppelmechaniek.
Dat is de rem bij een kleine kanteling van het draaistel, bij een wissel, een kruispunt of het begin van een helling.
Met een bolfrees heb ik dan enkele tienden mm materiaal weggehaald aan beide wagoneinden.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Ballastwagon%20wegfrezen_zpsuywqkmcj.jpg)
Alles zuiver gemaakt, terug monteren en de helling op. Met een uitloop van 110 cm scoort hij goed.
Erik
E. zal blij zijn ! ;)
fijn dat je dat zo kan oplossen, maar toch.. het is al eerder gezegd : dit zou niet mogen gebeuren bij nieuwe wagonnen...
Citaat van: dani op 10 juni 2015, 18:46:41 PM
fijn dat je dat zo kan oplossen, maar toch.. het is al eerder gezegd : dit zou niet mogen gebeuren bij nieuwe wagonnen...
En al zeker niet in die prijsklasse ...
Zou het gebruik van wielen met iets minder hoge flenzen een oplossing zijn?
Dus toch , mijn eerste gedacht was dus dat de wagons te zwaar waren , maar bij het zien van de foto's is het dus een andere oorzaak.
Gelukkig heeft Erik dit weeral fijn opgelost. ;)
Dat is overdacht.
Wielen met een loopvlak diameter van 10,5 mm en RP25 profiel zouden best kunnen, MAAR... dat opent dan weer problemen in de zin van "invallende" wielen aan hartstukken ("puntstukken" voor anderstaligen) ed.
Een nieuwe as kost ook alweer ca 1 € of 4 €/wagon.
Erik
Het is jammer dat men niet eerst enkele testen uitvoert voor men iets op de markt zet...
in mijn geval zou ik idd. zoals Erwin al in een ander draadje melde, meerdere loc in dubbel traktie moeten plaatsen voor een ram van die wagons...
misschien, want elke nieuwe aanwinst gaat onder de hamer voor weathering en controle.
Citaat van: eve op 10 juni 2015, 22:52:49 PM
Dat is overdacht.
Wielen met een loopvlak diameter van 10,5 mm en RP25 profiel zouden best kunnen, MAAR... dat opent dan weer problemen in de zin van "invallende" wielen aan hartstukken ("puntstukken" voor anderstaligen) ed.
Een nieuwe as kost ook alweer ca 1 € of 4 €/wagon.
Erik
correctie: ...
puntstukken ("hartstukken" voor anderstaligen) ed... ;)
Indien je ( zoals wel sommige MSM-ers) een eigen ruime verzameling H0-materieel hebt:
dan kan je misschien van andere H0-wagens uit deze verzameling de assen/wielen met bescheidener flenzen (RP25 bv.)
RUILEN
met de assen/wielen van de hier besproken balastwagens VBV.
Dan kost het niks extra.
Er bestaan wielen van 10,5 mm met RP25 (0,6 mm flens) = 11,7 mm in totaal tegen de originele wielen met 13 mm totaal.En dan moet er niets gefreesd worden.
Let er wel op dat de assen 24,4 mm moeten zijn.
Erik
Voor de mensen die graag een voorbeeld van een ballastwagen met lage flens wielen willen zien
(https://c2.staticflickr.com/6/5507/18242509454_0c47cdd88c_z.jpg) (https://flic.kr/p/tN2Cv5)Y25 bogie nieuwe wielen (9) (https://flic.kr/p/tN2Cv5) by davy vanmolle (https://www.flickr.com/photos/132400986@N07/), on Flickr
wielen zijn dia 10,3 en 2,6 breedt met een flens van 0,55
Ik rij ermee probleemloos door men Tillig wissels. Zoals Erik al zei, de wagons rijden nogal stroef door het raken van de nemschacht
Dat wordt een beetje vijlen mensen ;)
Ook stroef met lage flenzen?
Hola !
Ik heb nergens gezegd dat die wagons stroef rijden wegens het slepen van de as(sen) tegen de normschacht. Bij alle mij toegeleverde wagons was dat probleem door de leverancier opgelost !
Maar er was een ander probleem : de flenzen slepen tegen de onderzijde en kortkoppelmechniek van de wagon. Met een zeer remmend effect !
Ik heb dat opgelost door materiaal weg te frezen.
Uiteraard is een vervanging van de wielen met lagere flens en kleinere wieldiameter een oplossing als uw baan daarvoor geschikt is.
Trouwens, prachtig uitgevoerd van Davy !!!
Erik
De modificaties die Erik hier heeft toegelicht hebben ook bij mij een goed resultaat gebracht, maar hoe moeten de draaistel afdekplaatjes terug bevestigd worden, gezien de "pennen" het deels begeven hebben
Eric
Ik heb mijn afdekplaatjes terug geplakt met een beetje secondelijm.
De wagens had ik al voorzien van lage flenzen nog voor ze de sporen op kwamen.
Het waren de buitenste assen die bij mij tegen de nemschacht duwde. Khad de eerste levering, blijkbaar nu opgelost hoor ik :)
Maar goed want zou er graag nog een paar bijwillen achter mijn 12tal.
Ik heb trouwens op één bogie 2 stukjes kunststof (0,75dik) geplakt om het schommelen in de bochten tegen te gaan.
(https://c1.staticflickr.com/1/309/18706543958_33e37c4606_z.jpg) (https://flic.kr/p/uv2VMY)Y25 bogie nieuwe wielen (1) (https://flic.kr/p/uv2VMY) by davy vanmolle (https://www.flickr.com/photos/132400986@N07/), on Flickr
Mooi met die lage flens..
Snap niet dat die dingen af fabriek met pizzasnijders worden uitgerust, Amerikanen gebruiken al jaren RP25's..
Indien zo wagons nu eens 10€ zouden kosten heb ik alle begrip dat men er wat moet aan sleutelen en kosten aan doen.....
maar zo een prijs moet het op en top in orde zijn, niet alleen om in de vitrine te staan.
Citaat van: pandur op 16 juni 2015, 21:40:24 PM
De modificaties die Erik hier heeft toegelicht hebben ook bij mij een goed resultaat gebracht, maar hoe moeten de draaistel afdekplaatjes terug bevestigd worden, gezien de "pennen" het deels begeven hebben
Eric
Sorry Eric, ik heb niet direct kunnen reageren. Maar idd met een drupje secondenlijm fixeren.
Nu moet ik zeggen dat ik op 36 pennen maar 2 "wringers" heb gehad.
"Fingerspitzengefühl" bij het loswrikken?
Mvg, Erik