Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Algemeen => Topic gestart door: celtjan op 24 mei 2015, 19:56:11 PM

Titel: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 24 mei 2015, 19:56:11 PM
Céade Mile Failte! 1000x Welkom!

Reeds anderhalve decennia heb ik het voor de Keltische Cultuur:
Wanneer ik zo'n 10 jaar terug tijdens een treinreis voor het eerst Noord-Ierland bezocht, kocht ik een Lima model van de loc die onze 'Enterprise'trein van van Dublin Connolly naar Belfast Central trok. Enkele dagen later kocht ik in de Modelrailway Village te Malahide (iets ten noorden van Dublin)  een setje MKII rijtuigen in de Galway livrei (Intercity diensten Dublin-Galway)
De IE-NIR GM 201 Class is afgeleid van de welbekende 66 Class loc's die wij hier kennen. Het Ierse Murphy Models brengt met de hulp van gelijkstroomfabrikanten 00 modellen uit naar Iers voorbeeld. 

Na aanschaf van een Roco  Digitale NMBS startset, liet ik er een Sound decoder inbouwen & kon ik 'ovaaltjes' gaan rijden.
Dankzij het web en andere bezoeken aan het 'groene' eiland werd m'n Ierse collectie groter.
Met de goedkopere koersen van de Britse Pound, deden we de voorbije jaren meermaals per jaar een dagtrip naar Kent. Eenmaal eens de Chatham Show bezocht, waren we verkocht aan de Britse beleving van het modelspoorgebeuren...
Nu bezoeken we ook al eens tijdens een dagretourtje, de kleinere Model Railway Exhibitions te Kent en East-Sussex.

Dit topic zal dan ook gaan over het (Noord-Ierse & het Angelsaxische (model)spoor gebeuren).
MEDE LIEFHEBBERS VAN HET BRITS/IERS (MODEL)SPOORGEGEVEN MOGEN EN KUNNEN HIER OOK HUN BIJDRAGE LEVEREN.
Zo kunnen we in dit draadje alles bundelen i.v.m. alles over Het Kanaal.



Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 24 mei 2015, 20:09:42 PM
Gisteren hebben we nog es een "Cross-Over" gemaakt.
We bezochten o.a. te Gravesend, de Gravesend Model Railway Exhibition van de Mid Kent Model Railway Club. Het gebeuren ging door in de Rivervieuw Junior School. Er waren een 16-tal 'Layouts' en 8-tal 'Traders':


De cirkelvormige 'Dulwich Vale'; het Ierse breedspoor 'Arigina Town'; het te koop staande 'Port Louise' en 'Knebley' konden ons het meest bekoren...

Gr,
Jan
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 24 mei 2015, 22:04:39 PM
In de loop van de voorbije week uit Dublin fair city aangekomen:
5x Marks Models MKII rijtuigen die verschillende andere stammen gaan versterken:
First Class
Compisite Coach
Standard, black roof
EGV Van
Restaurant Coach
(foto niet meer ondersteund door Photobucket)

om voor te spannen:
IE GM 201 Class (Murphy Models - Lima)
(foto niet meer ondersteund door Photobucket)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: doomslu op 24 mei 2015, 22:12:02 PM
Speciaal!
Voor mij allemaal onbekend...
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 29 mei 2015, 17:08:19 PM
Upcomming Kentisch Events:
(foto niet meer ondersteund door Photobucket)

Gr,
Jan
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 29 mei 2015, 17:45:01 PM
Iers Modelspoor:

Model Railway Society of Ireland:
http://www.modelrailways.ie (http://www.modelrailways.ie)

Irish Railway Modeller, Forum/Bib van al het uitgebrachte Ierse Modelspoor:
http://irishrailwaymodelling.net/content.php/45-documentation

Gr,
Jan

Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: Frank_N op 29 mei 2015, 22:16:15 PM
Citaat van: doomslu op 24 mei 2015, 22:12:02 PM
Speciaal!
Voor mij allemaal onbekend...

Voor mij ook een "eye-opener", Luc.

Dank aan Jan!
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: Dirky op 29 mei 2015, 22:49:50 PM
Aan de andere kant van het kanaal wordt er echt wel wat gedaan om het modelspoor te promoten...

Brits spoor (en Britse techniek in 't algemeen) kan me echter meestal niet bekoren...
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: guy holbrecht op 30 mei 2015, 08:37:01 AM
De Chatham show staat bij ons in de club vrijwel jaarlijks op het programma. Dus ook dit jaar op zaterdag. Dat wordt alweer een mooie daguitstap: vroeg op pad, full english breakfast op de boot :P, een haalbare rit door het landschap van Kent, een mooie tentoonstelling met heel wat banen en verkoopstanden (we kochten er ooit de Slatersstand leeg ;)) en dan terug, via een omweggetje in een leuk restaurantje eens we terug de Belgische grens over zijn.
Groeten,
Guy
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 30 mei 2015, 15:01:49 PM
Vanwege de slechte planning in m'n dienstrooster, draai ik bijna elk jaar 'vlotter diensten' tijdens het weekend van Chatham Show. Dus wordt het ook dit jaar bang afwachten of wij kunnen afreizen.
Tot nu toe waren we er 1 keer bij in de Dockyards en 1 keer op de nieuwe locatie.
Chatham staat elk jaar met stip in de agenda, samen met Rijswijk - €Spoor - Ontrax
Deze laatste 3 bezoek ik vooral voor 't sociaal contact en de 'meet' met Nederlandse liefhebbers van het Engels spoor.

Op 6 juni verzamelen we op de http://www.maasoeverspoorweg.nl (http://www.maasoeverspoorweg.nl) voor een "Litter Binn" dagje.
Verschillende UK liefhebbers koppelen er hun Angelsaxische BNLS modules aan elkaar en wisselen wat van gedachten.
Fotoverslag volgt...

Gr,
Jan
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 07 juni 2015, 23:51:39 PM
(foto's niet meer ondersteund door Photobucket)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 12 juni 2015, 19:12:25 PM
Een nieuwe Ierse 'GM 201 Class' loc is vanuit Dublin Fair City aangekomen:
De 233 in het 2è 'Enterprise' jasje (met full yellow ends),
om de Trek-Duw formaties tussen Dublin Connolly & Belfast Central te rijden.
(= 7 rijtuigstammen van het Franse De Dietrich)
(foto niet meer ondersteund door Photobucket)

Deze 201 Class modellen zijn DCC voorzien en bevatten reeds standaard luidsprekers.
Je hoeft enkel een stukje dak openen en de blanco Pin ruilen voor een decoder.
Murphy Models heeft bij ESU zowel Loc Pilot decoders als LocSound 4.0 OEM decoders (art. nr. 97455)  laten aanmaken 

De IE GM 201 Class; niet te verwarren met CIE201 Class van Metropolitan-Vickers:
De motor van deze loc's is de GM JT42HCW – EMD 12-710G3B
(= zowat idem als Class66)
Met een trekkracht van 3.200Pk, en een andere overbrenging als de 66 Class haalt hij 164 km/u.
De oplevering van deze 'Canadezen' gebeurde in 1994-1995.
34 loc's werden door de Ierse Nationale Spoorwegen besteld. En het Noord-Ierse NIR kocht ook 2 exemplaren aan,
om samen in pool de diensten Dublin - Belfast te rijden (=8208+8209). 8 loc's zijn hiervoor voorbehouden.
24 loc's hebben de voorzieningen om te rijden in Push/Pull formaties:
de oude oranje Mk3 rijtuigen; de groene Mk4 rijtuigen van het Spaanse CAF in de uurdienst Dublin-Cork;
en dus ook de Dietrich stammen voor de diensten Dublin-Belfast
10 loc's NPP (not Push/Pull) zijn reeds in stock geplaatst in 2009,
en de IE 230 PP is na brand in 2013 uit dienst genomen.
Door de komst van de 3 en 6 delige Rotem '22000 Class' Railcar DMU's,
zijn de Mk3 rijtuigen in 2013-2014 uit dienst genomen en
worden deze loc's nu ook veelvuldig in de goederendienst ingezet.

Een mini line upje van de Enterprise loc's:
De Murphy Models modellen:
(foto niet meer ondersteund door Photobucket)

De 8208 'River Lagan' van de NIR in het nieuw jasje; De 233 'River Clare' in de 2è kleurstelling; en de 207 'River Boyne', het Lima model in het oudste Enterprise jasje (De blauwe NIR uitvoering van bij de oplevering ontbreekt nog):

(foto's niet meer ondersteund door Photobucket)

Gr,
Jan
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: Stedahult op 12 juni 2015, 20:04:42 PM
Gatverdamme Jan, wat een knappe verzameling moois..

In je vorige post zie ik nog al wat bekends  ;) het was een gezellig dag.

Groeten van je taxi chauffeur  ;D
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 12 juni 2015, 21:46:30 PM
't Was aangenaam!
Niks boven 't geluid van nen GM!

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: dani op 13 juni 2015, 07:06:11 AM
Prachtige modellen zijn dat zeg..... Schaal 1:76 ? Net wat groter dan de H0 toch
Maar zo te zien wel super gerief. De moeite waard om eens naar te kijken.... En wie weet te kopen.
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 13 juni 2015, 16:05:38 PM
't Is spul van over het Kanaal. Dus idd schaal 00!
Ze laten die niet bij Modern Gala maken (als ik een gokje mag maken, gok ik op ViTrains, dat nogal wat aanwezig is op de Engelse markt)
Deze loc's zijn uitgerust met verende buffers en richtprijzen van €165 - €195 via de bekende Ierse verkopers.
Marks Models Dublin/Cork; Modelshop Portlaoise (Grahams)
Deze laatste bieden vervuilde loc's tegen een meersprijs aan. Ook bestaande modellen van Bachman; Hornby en Dapol worden al eens herbespoten met een Iers jasje, maar de modellen zijn  niet altijd geheel comform met de vormgeving van de werkelijke loc's & rijtuigen.
En aan de andere kant van 'tKanaal en de Ierse Zee gaan de 201 class loc's van het schap voor: £120-£140 (Rails of Sheffield Sheffield; Hattons Liverpool;  AnticsOnline Stroud Glouchester Bristol Plymouth Cardiff Coventry Sheffield Stonehouse )
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 25 november 2015, 16:50:50 PM
Vol spanning aan het afwachten of ik dit weekend een dagje vrij krijg.
Zin om 't Kanaal nog eens onderdoor te tuffen richting Thanet Isle:
Hornby Factory Sales verkoop http://www.hornby.com/uk-en/factory-sale en de Broadstairs Modeltrain Exhibition http://www.visitthanet.co.uk/events/11869/  :
foto's van vorig jaar: https://picasaweb.google.com/celtjan/BroadstairsModelrailwayExpo2014

Gr,
Jan

Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 18 april 2016, 14:49:13 PM
Zaterdag richting De Meern (Utrecht) gespoord voor de BMB 00-module rijdag.
Toelichting "BMB 00 group":
Enkele liefhebbers van het Britse (model)spoorgebeuren bij onze noorderburen hebben de handen in elkaar geslagen om dit samen te gaan beleven. Daar het meeste spullen van over het Kanaal in schaal 00 uitkomen (1:76); is dit project dan ook op deze schaal in uitvoering. Het idee bestond al wat langer, maar kwam in een stroomversnelling nadat men bij een collega forum bij de noorderburen startte met een modulebaan in de HO schaal (de railbreedtes van HO & 00 zijn dezelfde).

Na enkele opgedane ervaringen op de Modelspoordagen te Rijswijk en tijdens Eurospoor, kozen de Anglofielen ervoor om zich met hun 00 schaal toch te gaan afsplitsen (o.a. een te groot aantal ontsporingen van het Britse spul op de overgangen lag aan de basis van deze beslissing om uiteindelijk het oorspronkelijk plan waar te gaan maken).

Het opzet: Men bestelt het pakket van benodigde planken volgens de door de groep bepaalde afmetingen (=Perfect gemaakt door een 'Master' hier ook op het forum aanwezig!) , die je dan zelf volgens de gemaakte afspraken in elkaar kan zetten en bekabelen.
Ieder kan zijn 'kijkbak' van 1 of meerdere modules, volgens eigen kunnen en vermogen invullen. Iedere kijkbakmodule heeft ook een overgangsmodule.

De genormeerde houten modulebakken zijn voor de 'Continentalen' HO als de 'Anglofielen' 00 versies dezelfde. En kunnen dus in principe, mits een kleine technische aanpassing aan elkaar gesleuteld worden. De Continentalen rijden met het Multi Maus systeem, terwijl de BMB'ers overgeschakeld zijn op de z21 (best wel leuk!).

De BMB 00 groep, komt een paar keer per jaar bijeen voor bouwdagen en voor rijdagen (de vlag dekt de lading).
De BMB is zowat een zooitje geregeld van liefhebbers met éne Gothfather die het zaakje enigszins probeert wat te coördineren.

Tot nu toe werd bij de BMB 'rug aan rug' of 'ovaal' gereden. De lussen waren zaterdag net op tijd klaar om het eens op zijn 'hondenkluif' te doen. Technisch bleek dit nog niet echt in orde met een behoorlijk aantal kortsluitingen tot gevolg.
anderzijds, met meer dan 20m rechte baanlengte konden we ons eens goed laten gaan... .

Als 'geannexeerde zuider' Ier had ik ook enkele spulletjes bij (tenslotte moest iemand hun toch wat Cultuur bijbrengen toch?  ;D ) .
Iemand was in z'n nopjes met m'n IE GM 080 met de vele toeters en bellen...
Aan m'n 2-6-0 N Class Woolwich moet ik nog wat gaan sleutelen (=iets met de wielenkast na de inbouw van een piepkleine TCS decoder, die Woolwich danst nu eerder op het spoor dan rijden).

De getuigen: https://picasaweb.google.com/celtjan/BMB00RijdagDeMeern1604?authkey=Gv1sRgCPGz38qbrKbFKQ

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: Stedahult op 19 april 2016, 17:00:42 PM
Voor de cultuur hebben ze Hans toch? Die lult vier uur in een kwartier.
De enige echt mooie bak is die van Henk, hij heeft het geheel kloppend.
Hij neemt er de tijd voor, en overdenkt hoe is te doen. Daar kunnen
er een aantal een groot voorbeeld aan nemen..
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 20 april 2016, 15:57:10 PM
Tja, De bak van Henkie steekt er inderdaad met kop & schouder bovenuit! (Kan ik nog veel van leren. Zal nog eventjes duren eer ik dit niveau haal!)
Niet toevallig zijn de meeste plaatjes daar geschoten. (Je hebt 'Bouwers' en je hebt 'bouwers')
d'r Waren ook enkele blanco bakken van 'starters'. (niks verkeerds mee op een rijdag)
Ondanks enkele technische storingen was het best een leuk dagje: het besturen met de z21 gaat vlotjes.
En d'r was een gezellige 'kruisbestuiving' van ieders rolling stock.

Gr,
Jan
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 17 mei 2016, 17:18:50 PM
2 Weken terug het land van de 'Games of Trones' bezocht. Een kleine 15 jaar na het in faling gaan van Sabena, is de opvolger Brussels Airlines opnieuw gestart met 4x per week te vliegen op Belfast George Best (City)Airport.

Van hieruit is het een kwartuurtje rijden met de (huur)wagen of met de NIR CAF DMU 2 haltes verder sporen van Sydenham (halte City Airport) op de Belfast-Bangor lijn, is er het Ulster Transport museum (uitstappen aan de halte Cultra vanwaar een wandelpad aangelegd is naar de ingang van het museum)

Net voor het terug inleveren van onze huurwagen, besloten we nog wat 'tijd te doven' in dit leuk museum.
Helaas hadden we onvoldoende de tijd om de afdeling van het modelspoor te bezoeken. (doen we wel nog es een andere keer)

De getuigen: https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/albums/72157668073600972

Een deel van het tentoongestelde park is eigendom of wordt onderhouden door de RPSI, dat doorheen het jaar meerdere malen ritten verzekerd over het ganse Ierse eiland. De werkplaats is gelegen langs de 'ferry' spoorlijn Belfast - Larne, aan het station van Whitehead.
http://www.steamtrainsireland.com/

Gr,
Jan
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 30 december 2016, 00:26:48 AM
Met de BMB 00 Modulebaan kregen we de kans om op 28/12 de 'Open Deur' van PiCommIT te Zwolle nog eens de bakken aaneen te 'sleutelen' voor een rijdag (er zijn zo een 6-tal rijdagen per jaar). Het was meteen ook het eerste 'publieke' optreden van de baan.

Er waren maar 4 'kijkmodules' v/d huidige 10 deelnemers met hun eigenaars aanwezig. Maar samen met de modules van het rechte 'Fiddle Yard' opstelspoor, de in boogvorm gemaakte opstelspoor en 2 keerlussen met opstelspoor, werd toch een behoorlijke rijlengte bekomen.
De 'kijkbakken' zijn volgens vooraf afgesproken afmetingen en technische aansluitingen gemaakt.
De invulling ervan kan door de eigenaars op eigen snelheid en voorkeur van afwerking en volgens Brits/Iers thema ingevuld worden. Er word links gereden. Een aantal bakken zijn compatibel met de BNLS HO module baan. Er wordt gedacht om een 'fly-over' tussenbak ineen te knutselen om van het rechtsrijden van de BNLS naar het links rijden van de BMB om te schakelen.

De aansturing gebeurt met de 'kleine witte' Roco z21 centrale en enkele 'Wammen'.
De deelnemende voertuigen worden bestuurd door 'Smartjes & tablets' met de digitale aps van Roco en DigiTrains. En er wordt 'op zicht' gereden, zonder sectiebeveiligingen. Het geheel is nog niet storingvrij gebleken. De beslissing om dit jaar (nog) niet deel te nemen aan Ontrax lijkt me hierdoor wel terecht. Wel wordt er op de Modelspoordagen op 21/01/'17 &22/01/'17 te Rijswijk (NL)  opnieuw een bijdrage van een BMB'er geleverd in de opstelling van de BNLS

Als enige Vlaming trok ik naar het hoge noorden met m'n oranje geweld met toeters en bellen van op de 'verkeerde kant' van de Ierse Zee:

https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/albums/72157678466380265/with/31967717355/

De Roco z21 app besturing is visueel aantrekkelijker dan de DigiTrains app, maar de laatste ligt me beter in gebruik...

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 17 januari 2017, 20:02:17 PM
mmm. Tripje richting Kent in de maak... .

http://www.ukmodelshops.co.uk/erithmrs/exhibit_january.php

Gr,
Jan
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 15 oktober 2017, 14:25:31 PM
Vorige week nog es via de "Konijnenpijp" (waar onderhoudswerken waren) richting de Angelsaxen getuft:

En er de modelspoortentoonstelling, in de mooie Leas Cliff Hall te Folkestone bezocht:

https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/albums/72157686202829082 (https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/albums/72157686202829082)

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: mahtoska1 op 16 oktober 2017, 17:53:57 PM
Bedankt om de foto's te delen. Er zitten mooie dingen tussen.
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: doomslu op 16 oktober 2017, 20:04:00 PM
Er zitten leuke dingen tussen, ja. Maar wanneer gaan die Engelsen eens leren een achtergrond te maken?  :(
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: ACFI op 16 oktober 2017, 20:55:44 PM
Citaat van: doomslu op 16 oktober 2017, 20:04:00 PM
Er zitten leuke dingen tussen, ja. Maar wanneer gaan die Engelsen eens leren een achtergrond te maken?  :(

Maar Luc toch, dat is om alles van alle kanten beter te kunnen zien.

Anders moet je maar de helft van je baan schilderen, zoals bij filmdecors.

;D ;D ACFI  ;D ;D
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 17 oktober 2017, 00:22:21 AM
Veelal gaat men over het Kanaal nog met de hand en stok met haakje gaan ontkoppelen. En met hogere panelen of kijkbakken gaat dit nu eenmaal moeilijker.
Precies een straatje zonder einde...
Eigenlijk zijn er al op meerdere fora in de lage landen al meer dan voldoende discussies over belichting en achterwanden geweest... .
Bij deze de vriendelijke vraag om dit hier niet verder te zetten in dit draadje.
(komt anders toch zowat altijd terug bij deze bijdragen over de, en is eigen aan de "Tommy's & Paddy's")

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 14 augustus 2018, 16:18:25 PM
Door omstandigheden is het dit jaar is het hier abnormaal rustig geweest op modelspoorvlak.
Wel genoten van de deelname met de BMB OO modulebaan aan Ontrax.
En tot nog toe maar 1 rijdag met de BMB (toch een gezellige bende).
En het lukte nog maar eens niet om de grote Chatham Show mee te maken.

We hopen om dit najaar, (tussen de WW1 herdenkingen door) alsnog een 3-tal keer den oversteek richting Kent te maken.
Es zien of ik daar nog wat bruikbaar OO spul vind om m'n bak (eindelijk) verder af te maken.

Enkele mogelijke data:
Chatham (1è WE sept): door Medway Model Show Group (voorlopig) 16 banen; 12 verkopers
Faversham (2è WE sept): http://www.favershammrc.org.uk/2018exhibition.html 18 banen; 12 verkopers
Folkestone (1è WE okt): http://www.folkestone-mrc.com/next%20show%20menu.html (voorlopig) 21 banen; 25 Verkopers
Swanley (laatste zat okt): Narrow Gauge! http://expong.org/ (voorlopig) 18 banen en meer dan 30 verkopers
Whitstable (laatste zat okt): https://www.facebook.com/EKMRSWhitstable/ (voorlopig) 8 banen; 7 verkopers
Nortfleet Gravesend (1èWE nov): https://gravesend-railway-enthusiasts-society.co.uk/ (voorlopig 8 banen; 9 verkopers)

Op de beurzen zijn meestal enkele demonstraties te zien...

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: renstimpie op 14 augustus 2018, 16:37:07 PM
Dan zien we elkaar in Swanley.. ;)  één van de 18 deelnemende banen (Saints Amis sur Mer)

Tim
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 15 augustus 2018, 20:01:10 PM
Zou idd leuk zijn...
Maar met 3 trips, waarbij keuze uit 5 zaterdagen en 6 events.
Swanley (Narrow Gauge) ligt momenteel in balans met het kleinere Whitstable (Hoofdzakelijk OO & N)
Efkens nog afwegen wat mijne "big boss" nadien wenst te doen (Zij heeft het wat voor Thanet Isle & eigenlijk rij ik OO).

In elk geval een goeie trip toegewenst! (Atijd gezellige drukte en leuk, die Engelse beursjes.)

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 07 oktober 2018, 21:41:05 PM
Gisteren een bezoekje gebracht aan The Leas Cliff Hall te Folkestone en Ashford:

https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/albums/72157674238209678

Het retourtje met de Shuttle verliep vlotjes.

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 17 november 2019, 14:48:56 PM
Oeps! We zijn al wat Kentisch events verder. Es flink wat stof afblazen:

Na kleinere tentoonstellingen van Chatham en Wilmington, heb ik na het 'dumpen' van mijn vrouw a/h WestwoodCross Shopping Centre, de vlakbij gelegen tentoonstelling van Broadstairs en het Hornby Visit Centre bezocht.
Op de terugweg via Canterbury, te Upstreet  langs de A28, zijn we ook gestopt aan een recente shop, op een boerderij dat ook dienst doet als auto garage. (Ye Old Kent Model Trains)

Het ovalen N baantje "Exe Halt" is een pak fijner afgewerkt t.o.v. de grote tentoonstelling van The Leas te Folkstone, vorig jaar.
En ook de module van het Noord-Ierse Clogher Valley Projekt "Fintonagh" kon mij meer dan bekoren. 7mm Scale, 21mm Gauge
(Al zal mijn voorliefde voor Ierland er wel ietje mee te maken hebben)

Deze laatste is aan de hand van een duo dat drijvende krachten waren van de grote "Chatham Show", dat blijkbaar hoofdzakelijk vanwege budgetaire redenen werd afgevoerd.
Blijkt dat David Holman en ik al contact met alkaar hadden op het Irishrailwaymodeller forum. (Eindelijk es een naam waar ik ne snoet kan op plakken)
Deze layout kan op zo'n 45min opgezet worden en in een uurtje kan met ermee gaan opkrassen.
(indien ik me niet vergis) Zullen de mannen van "Chateau Migraine" en "Maredval" deze eveneens kunnen bewonderen op de tentoonstelling te Canterbury over 2 maanden. http://www.ccmrs.co.uk/exhibition.html
(Mannen, dan is't de moment om jullie vrouwtjes efkens in Canterbury City te dumpen...  ;D . Den nieuwen Brexit is pas voorzien eind januari. )

Mijn fotoverslagje van de Broadstairs Modelrailway Exhibition 2019:
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/albums/72157711818170743/with/49078627957/

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: Rangeerduivel op 17 november 2019, 15:05:59 PM
Hallo Jan,
Neem mij niet kwalijk voor de uitdrukking, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen, op een paar uitzonderingen na, dat alles er toch wat "speelgoedachtig" uit ziet...al heb jij daar geen schuld aan uiteraard!
Blijkbaar is het gegeven verweren en vuil maken ginds toch nog niet sterk doorgedrongen...
Het lijkt mij dat hier op het forum héél wat betere creaties de revue passeren.
Veel wordt voor jou goedgemaakt omdat je een boontje hebt voor alles wat Brits en vooral Iers is, maar toch... ::)

;)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 17 november 2019, 21:48:21 PM
Je hebt wel degelijk een punt.

De meeste Engelsen zijn, zoals normaalgezien geweten, Oer-conservatief.
De meesten gebruiken geen of lage achterwanden vanwege het persoonlijk contact met de toeschouwer en/of de stokjes waarmee ze wagonnetjes of rijtuigen kunnen loskoppelen van hun treinsamenstellingen loskoppelen of met de hand vasthaken.
Het is een voorkeuze die ik nog kan en wens te blijven respecteren.
Ik verkies niet elke dag opnieuw biefstuk-friet of elke dag stoemp. Ik wissel graag eens af.
Het is gewoon een kwestie om alles wat in zijn context te zien..., en/of wat je ervoor wenst te betalen en te verkrijgen.

Voor een klein, dergelijk evenement met maar £5 oftewel minder dan €6 toegang, verwacht ik dan ook niet elk jaar, meer dan 15 nieuwe, perfect werkende layouts met achterwanden en gepaste verlichtingen. Bij events met €15+ echter..., mag een iets groter aandeel van het aanbod wel wat fijner zijn (volledig hoeft het niet te zijn, en zal het ook zelden kunnen aan eerder betaalbare toegangsprijzen) .

Het is dan ook niet toevallig dat één van mijn 2 favo's op de beurs, de wedstrijd van de 'beste?' layout van het weekend uitgeroepen is.
(Zowel "Exe Halt" en "Fintonagh" waren zowat de enigen met mooie achterwanden en bovenfriesen met verlichting)
(Ik kreeg net dit bericht door via het Ierse modelspoorforum van eigenaar van de bak "Fintonagh", en mede organisator van de vroegere gehouden The Chatham Show")
Het was hem ook al opgevallen dan men "over the Channel" wat 'professioneler' te werk gaat.


Wijzelf hadden nog es een gezellig dagje uit. Het gevoel van vakantie in het buitenland te zijn. En met een frisse pint vers bloed, (En een koffer vol Engelse lekkernijen/hebbedingetjes) terug thuis te komen.

Ik bekijk het liever breder dan via een paardenbril. (en dit is enkel en alleen maar een persoonlijke keuze)
Veel oud spul? Moet en kan ik je idd alleen maar gelijk in geven... .
Maar, ik kan evenwel nog genieten van een goede opgebouwde "retro" baan met ingewerkte "M C-rail of M-rails" of "Fleischmann Profi-rails".
Voor die £5 toegang ben ik best wel tevreden, het mindere werk nam ik er gewoon voorlief bij...
mmm doet me eraan denken... 18 januari ben ik nog vrij, En voorlopig staat een retourtje met de Shuttle dan voorlopig nog aan €68... .

Gr,
Jan(tje)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: Rangeerduivel op 17 november 2019, 22:03:40 PM
Citaat van: celtjan op 17 november 2019, 21:48:21 PM
Je hebt wel degelijk een punt.

Oef! :o
'k ben blij dat je mijn reactie realistisch bekijkt, ik vreesde al voor een scheldtirade... ;D ;D

;)
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 18 november 2019, 10:55:40 AM
Partijke scheldwoordslingeren? Ga ik niet in mee.
(had ik nu maar wat pek en veren bij de hand....).  ;D

Hornby maakt hedendaags wel kwalitatieve mooie spullen.
Helaas maakt men ook nog te veel nieuw oud spul, volgens de Lima traditie. Dit gewoon door de oude mallen her op te vissen en een ander kleurtje te geven.
Je moet tegenwoordig goed uitkijken. De afwerkingen bij Hornby kunnen ook al eens een zeldzame keer beter uitvallen dan een gelijkaardig model bij Bachmann.
Heljan en Dapol komen wel opzetten.

Beetje bij beetje (en naar mijn gedacht niet snel genoeg) verdwijnen die lelijke brede en halfbrede koppelingen bij Hornby en Dapol.
Globaalgezien liggen de prijzen daar iets lager dan hier op het vaste land.
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: SuSke op 18 november 2019, 13:50:54 PM
Citaat van: celtjan op 17 november 2019, 21:48:21 PM
...
Voor een klein, dergelijk evenement met maar £5 oftewel minder dan €6 toegang, verwacht ik dan ook niet elk jaar, meer dan 15 nieuwe, perfect werkende layouts met achterwanden en gepaste verlichtingen. Bij events met €15+ echter..., mag een iets groter aandeel van het aanbod wel wat fijner zijn (volledig hoeft het niet te zijn, en zal het ook zelden kunnen aan eerder betaalbare toegangsprijzen) .
...

Iets waar we hier op het vasteland dan wel vlot in slagen. Ik zou bijna durven zeggen dat het hier net het omgekeerde is.
Laatste tentoonstelling van MTD, 15 baantjes waarvan er 1 was zonder achtergronden nl de antieke Märklin-baan en dat voor een prijs van €6,00.
Zal dan inderdaad wel de "hang naar traditie" zijn die hierin een grote rol speelt aan de andere kant van het kanaal.
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: just4fun op 19 november 2019, 12:19:02 PM
Citaat van: SuSke op 18 november 2019, 13:50:54 PM
... tentoonstelling van MTD ...
En of Hangar 27volgend jaar nog aan dezelfde voordelige prijs verkrijgbaar zal zijn, is te betwijfelen (als het van het Edegemse bestuur afhangt).
Dus zal die 6€ misschien niet meer lukken.
Paul
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: SuSke op 19 november 2019, 16:01:18 PM
Zo voordelig noem ik de prijs die we vandaag betalen nu ook niet als ik hoor en zie wat er op andere plaatsen gedaan wordt voor lokale verenigingen.
Dat is ook de reden waarom er geen "beurs" is, anders gaat die prijs helemaal "sky high".
Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 19 november 2019, 17:59:44 PM
Het is maar wat je wenst...
Voor Canterbury zijn momenteel 14 layouts en 12 Traders voorzien. (5b-pounds, volgens UK model shops..,) .

Heb ik er wel voor over....

Gr,
Jan(tje)


Titel: Re: About Tommy's & Paddy's
Bericht door: celtjan op 19 april 2020, 14:22:55 PM
En de stoel kan terug es in de gang:
Nu we wat meer tijd hadden, kon ik wat in mijn foto archieven duiken.
Nu blijkt dat ik tijdens 23 jaar Ierlandreizen en 'Rail 'n Sail' trips toch toevallig aardig wat van mijn moddelspoormodellen in hetzelfde of een ander jasje voor de lens kreeg (hierover loopt een draadje bij onze noorderburen).
Blijkt nu dat ik van het Ierse Murphy models nog geen GM 201 Class loc in de kleurstelling van de oorspronkelijke 'Enterprise' service Dublin-Belfast heb. Deze modellen worden niet meer nieuw gemaakt.
Maar de IE 230 'River Bandon' (in het oud Ierse Gaelic Abhainn na Bandan) zit in de wacht om het Kanaal naar hier over te steken...

Irish Railway Models gaat de ingeslagen weg verder met in de reeds lang aangekondigde Guinness Kegs 42' Flat twin Pack's.
https://irishrailwaymodels.com/blogs/announcements/guinness-keg-wagons-progress-report
Oorspronkelijk was het niet de bedoeling om hiervoor vooraf te laten reserveren daar er een groter aantal sets voorzien zullen worden dan van hun eerdere produkties (Bubbles Cement / Containers / Plough Vans/...)
Ondertussen kan men nu dan toch vooraf gaan bestellen. En blijkbaar gaat het als een trein.
(Het is natuurlijk één van de trukken van de foor om dit te melden om zo hun investeringen zo snel mogelijk teruggewonnen te zien)  https://www.facebook.com/irishrailwaymodels/

Eigenlijk zit ik te wachten op dergelijke 2assers, maar ik ben gezwicht voor de 42' 4assers en de stoel kan dus tijdens de maand mei dus nog es in de gang... dankzij de eerder uitgebrachte B&I / Bell / CIE 42' Container Liners sets, hadden ze hiervoor al de goede  basis...

Hier: de 2 assers in het station van Dundalk, naast de Harp brouwerij (Iers Lager):
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/49792121198/in/dateposted-family/