hier een schets van het rechter gedeelte van een u-vormige baan
imghttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/spoorplan2.jpg/img
het is een kleine onderhoudsinstallatie met eveneens een klein industrie terrein in de rechterbovenhoek ( cement overslag).
Sorry hoor maar ik zie nog niet veel. [:(]
De url van je img is onvolledig, argilla. Kijk eens na hoe hij er uit moet zien ...
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
De url van je img is onvolledig, argilla. Kijk eens na hoe hij er uit moet zien ...
inderdaad de url was er niet bij. Nu wel . Bedankt voor de opmerking [;)]
[:0] Dit kan mooi worden, Argilla !
Is je uithaalspoor voor de cementfabriek lang genoeg? Of is het de bedoeling er timesaver-eigenschappen aan te geven?
Wat er mooi aan is dat er weinig recht spoor is, al is dat voor opstelsporen weinig realistisch.
Jan
heb verandering aangebracht. De cement wordt vervangen door een kanaalkom voor ijzererts overslag. Waarom ? wel ik heb 24 Dacker ertswagens. Zodoende kan ik nu "way-bills" opstellen voor het vervoer van ertsen.
(//IMG%5Dhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/sporenplan3.jpg)][/img]
ps: je mag aan het plan veranderen hoor. Hoe meer tips hoe beter [;)]
Wel wat ik er aan zou veranderen is de opstelsporen voor rijtuigen, Ik zou proberen die iets meer in een rechte lijn te leggen. Met als eerste een driewegwissel gaat ge dan een spoor meer hebben en zeker tegenover de huidige versie geen plaats verliezen. Zal ook makkerlijker zijn op rijtuigen op de sporen te zetten.
Jan
Hallo,
Ik volg de redenering van Janjozef. Zeker wanneer je wil randeren met aan en afkoppelen van wagons zijn gebogen sporen niet ideaal. Je zou ze recht kunnen maken door de eerste wissel van de opstelbundel onmiddellijk achter de wissel te plaatsen van het rondgaande spoor (denk ik).
Voor het overige vind ik het een mooi ontwerp.
Luc.
Oeps, typfoutje: randeren = rangeren
Luc.
Ik volg Luc (en JanJozef). Plaats de wissel voor de rijtuigenbundel voor de aftakking van je dieseldepot. Hiermee wordt ook je depot niet belast door rangeringen met rijtuigen.
Je kan de rijtuigbundel ook weglaten (ergens anders op je baan zetten?) op die manier heb je ruimte voor toegangswegen, andere (grotere) gebouwen, ...
Ik hoop dat jullie dit bedoelen. De wissel is dan inderdaad drieweg. Heb ook de schrootyard van de NMBS een spooraansluiting gegeven.
(//%5BIMG%5Dhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/sporenplan3bis.jpg)[/img]
hopelijk is het nu beter.Jullie hadden wel gelijk [;)]
Neen, het is niet helemaal zoals ik bedoelde. Ik zou de toegangswissel vlak na de wissel zetten die de splitsing maakt van je rondgaand spoor en de toegang tot het depot. Een slanke links meegebogen wissel lijkt me in die flauwe bocht te passen.
Dus nog voor de wissel die toegang geeft tot de andere opstelsporen.
(Amaai, dat is niet gemakkelijk om zoiets in woorden te zetten...)
Luc.
Wat ik zou doen is de brandstof opslag weglaten, je zodanig locloods uitbreiden om het een typische belgisch gevoel te geven, en dan een paar brandstofslangen tussen de opstelsporen van de locloods meet een paar tanks naast de loods.
citaat:
Geplaatst door argilla
hier een schets van het rechter gedeelte van een u-vormige baan
(http://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/spoorplan2.jpg)
het is een kleine onderhoudsinstallatie met eveneens een klein industrie terrein in de rechterbovenhoek ( cement overslag).
>>> Volgens mijn bescheiden mening liggen er v??l te v??l sporen in die keerlus.Wat zeg ik ,volgens mij kunnen ze er gewoon niet allemaal in.Zulke "spoorzwangere" toestanden zijn trouwens dodelijk voor enige realischtische scenery .Ik raad je dan ook aan om eens in het assortiment van de gangbare merken te zoeken naar de afmetingen van bv een lokloods en een koerdienst en deze een uit te tekenen op je plan. Of nog beter :teken je plan eens uit rekening houdend met de min afstanden tussen de sporen onderling,vooral in de bogen.Vergeet ook de wisselhoek niet.
Gerrit
citaat:
Geplaatst door Rochevalien
citaat:
Geplaatst door argilla
hier een schets van het rechter gedeelte van een u-vormige baan
(http://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/spoorplan2.jpg)
het is een kleine onderhoudsinstallatie met eveneens een klein industrie terrein in de rechterbovenhoek ( cement overslag).
>>> Volgens mijn bescheiden mening liggen er v??l te v??l sporen in die keerlus.Wat zeg ik ,volgens mij kunnen ze er gewoon niet allemaal in.Zulke "spoorzwangere" toestanden zijn trouwens dodelijk voor enige realischtische scenery .Ik raad je dan ook aan om eens in het assortiment van de gangbare merken te zoeken naar de afmetingen van bv een lokloods en een koerdienst en deze een uit te tekenen op je plan. Of nog beter :teken je plan eens uit rekening houdend met de min afstanden tussen de sporen onderling,vooral in de bogen.Vergeet ook de wisselhoek niet.
Gerrit
Roche mij lijkt het inderdaad ook zo ( na rijp beraad). Maar ik moest ergens beginnen he.
De bedoeling is wel om de ijzerertsoverslag te behouden ( vanwege de Dacker erstwagens). Misschien kan ik deze naar het midden brengen en via een of ander kanaal laten bedienen. Kan ik ook nog een mooie brug steken.
Ik had gedacht meer het rurale ? la engels voorbeeld maar dan vervlaamsen. Ergens een streek in de Vlaanders bv het Leopold kanaal bij Sint-Jan in Eremo en dan verder Eeklo ??? expressweg naar Knokke???langs kanaal laten lopen met industrieterrein ??( kan dit ???). Of anders ergens de Limburg met het Kempisch kanaal.
Geeft ook de kans om mooie oevers te maken.Kan dus ook een industrie smalspoortje maken bv.[;)]
Heb jij misschien heb ook idees ; aub laat ze weten Roche [:p]
Tuurlijk mogen anderen ook suggesties doen [;)][8D]
Argie,ik moet bekennen dat ik hier "het groter geheel" van dit ontwerp niet zie:is dit een modulaire baan?,een clubbaan?,eigen baan?maar dat komt wellicht omdat ik deze draad niet van het begin heb gelezen.Wat mij wel duidelijk is dat jij de klassieke fout maakt om m??r sporen te tekenen dan er in wezen kunnen liggen.Maar trek u dat niet aan ,ik bezondig mij daar ook soms nog aan.Ik zou dan ook voorstellen om iets wat jou heel fel aanspreekt (ertsoverslag )met alles erop en eraan ,hier uit te bouwen en dan zien wat je nog over hebt van plaats en daar bv een kleinere lokloods neer te poten.
Die opstelsporen en zo hoef je daarom nog niet te vergeten,die kan je misschien ergens aanleggen,maar zoals ik al schreef is niet duidelijk hoeveel plaats er beshikbaar is en waar dat dan wel is.
Voor mij is een baan het mooist als alles in de juiste verhouding gedaan is en niet volgepropt met zoveel mogelijk sporen,huizen ed ,zoals je dat nog steeds ziet op de fabrieksbanen van de "grote" merken.Let daar maar eens op in de Nekkerhallen bij de MSM expo.
Gerrit
Hallo Argilla, Je noemde het Kempens kanaal, ik weet niet in welke tijd je gaat rijden anders is een smalspoor langs het kanaal om boten te slepen ook een mogelijkheid. Werd vroeger gedaan met kleine dieseltjes, paarden, en soms met mensenkracht. (de vrouw van de schipper.)
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
ik heb het plan nogmaals aangepast. Wat is er Vlaamser dan een steenbakkerij. Nu en zeker in het verleden. Dit komt omdat ik de stenbakkerij van Heljan ( reeds 15 jaar oud)heb teruggevonden . Swat....er kan nu ook een smalspoor industrielijntje gelegd worden om de klei naar de bakkerij om verwerkt te worden. Er was vroeger ook een verbinding naar het kanaal. Die is opgeheven. Dus een verlaten spooraansluiting behoort ook tot de mogelijkheden.
Dit kan ik realiseren omdat ik nog enkele 9mm rails en wissels heb vann Profi-Fleismahnn.
Maar....ik heb geen tractiematriaal nog wagens[:(]. Heeft iemand een idee voor een firma ( webadres ???) of kan iemand me hierbij helpen ?? Is dit wel de juiste spoorbreedte voor zoiets ???
nu het plan (http://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/spoorplan4.jpg)
graag uw bevindingen [:p]
Ik zie dat er een spooraansluiting is om klei aan te voeren voor de ovens, heel mooi in model en vele rangeer bewegingen.
MAAR zo'n steen bakerij werd meestal gebouwd op een plaats waar veel klei voor handen is.
DUS zou ik de hoop veranderen in een diepe put.
Om de rangeer mogelijkheden te behouden zou de aansluiting kunnen dienen om bakstenen te verdelen over het hele land.
Wat in modelbouw dan kan zijn: het aan en afvoeren van lege en volle + rangeren van wagens met stenen.
Argilla, ik heb het gevoel dat hier iets moois aan het groeien is. Zo'n steenbakkerij lijkt me een leuk idee. Als ik jou was zou ik nu eens op zoek gaan naar wat documentatie en foto's. Jammer genoeg kan ik je niet helpen. Misschien iemand anders van het forum ?
Hou ons op de hoogte !
Een beetje inspiratie ?
http://users.pandora.be/patrick.dalemans1/fotosteenbakkerij.htm
De kunst van het durven schrappen: goed zo, Argilla!
Zoals je ook op de site van dhr Daelemans kan zien: maak je niet teveel zorgen over het tractie materieel.
Roco had vroeger zo'n HOe-locjes en allerhande (kiep-)wagentjes. Die vind je nog wel op beurzen terug. Op een N-onderstelletje kan je, met jou kunnen, natuurlijk ook gaan zelfbouwen.
Zorg in ieder geval voor een kleiPUT, geen hoop klei, zoals Tom al zei.
ja, jullie hebben gelijk. De "put" is beter dan de "hoop". Is het aannemlijk dat ik niet "op" de tafel , maar "in" de tafel de hoop maak. Dwz hangend onder het tafelniveau. Misschien is dit wel meer werk maar ook meer acceptabel.
Hoe pak ik dit het beste aan. Eeen raamwerkmaken onder de tafel ?
of eerst alles afwerken zoals een diorama en daarne gewoon inpassen in de tafelopening ??
Hoe diep( ???) mag ik gaan ?? in model 1/87.Welke matrialen gebruik ik bv plaaster voor de terrasvorming.Welke hoekgraden heeft deze helling ( afgegraven helling)
De site die jullie aanhalen is inderdaad "top". Zou die man antwoorden op vragen ?? kent hem iemand persoonlijk ( kwestie van een goe woordje voor me te doen als ik die vragen stel hehehee[;)])
Dat zelfbouwen kan dit op basis van onderstellen op1/120 bv een diesellokje? Maar.......ik heb geen maatgeving noch tekeningen van zulke loks en wagens . Suggesties ???[:p]
Zou het mogelijk zijn dit als een totaaldiorama op te vatten, zodanig dat ik deze eruit kan halen bv: voor Mechelen 2010 ?? De vorm van het diorama is dan wel rond ipv rechthoekig...akkoord ???
http://www.toerismerupelstreek.be/klei_tot_baksteen/default.htm is een link met informatie en beeldmateriaal. De diepte van de putten in de Rupelstreek ging blijkbaar tot 30 [:0] meter ... en de hellingen waren zeker niet steil.
Dat kan je in HO natuurlijk comprimeren. Voor de put (voor de hele baanhoek trouwens) zou ik een klassiek open-raam gebruiken, eventueel met een verzonken steun.
Wat het smalspoor betreft: ik zou toch voor 600mm gaan en niet voor meterspoor, dus Hoe in plaats van HOm, maw N-spoor ipv TT-spoor.
Ik heb nog zo'n Roco-locje liggen dat ik ooit ga gebruiken voor een klein mijntje, maar ik wil het wel voor je opmeten.
Ik zou naar die website-man gewoon mailen. Het zou me verbazen als hij je niet antwoordt.
Gerolf bedankt voor de info. Nu kan ik al een heeeeeeeel eind mee weg. Vooral de opgegeven site bevat veel info die gebruiksklaar is voor mij.Alleen nog aanpassen aan de schaal , maar dat geeft geen enkel probleem.
Die open " grid"( zoals onze US vrienden het noemen) lijkt mij inderdaad ook de meest aangewezen methode.
Nog een vraagje Gerolf, die zelfbouw van die lokjes bestaat daar ergens een site over ?? Want ik moet totaal van nul beginnen. En ik kan me inbeelden dat het dieseltjes zijn, en kiplorries ( V vormig)
Scratsbuilding is fun [:p]
Als het zover is stuur ik fotootjes op . [;)]
Die ombouw van locjes: "gewoon" een nieuw kapje uit plasticard of zo maken, zou ik denken. Websites hierover weet ik zelf niet, anderen hopelijk wel.
Ik denk trouwens dat er vroeger ook stomertjes reden, misschien zelfs modellen met staande ketel. In de rupelstreek zijn er musea, waar je in ieder geval beeldmateriaal kan vinden.
Ik vraag mij af of er in de rupelstreek veel machinaal was, ik denk dat veel besturing hand- en later dieren werk was.
Jan
citaat:
Geplaatst door janjozef
Ik vraag mij af of er in de rupelstreek veel machinaal was, ik denk dat veel besturing hand- en later dieren werk was.
Dat was ik me ook aan 't bedenken. Veel karretjes werden gewoon met de hand voortgeduwd.
Dat is pas een uitdaging om te maken, zoiets als een gandy-car, maar dan met duwers [;)]
Paarden voor de kipkarretjes, een "paardentrein" dus. Was gangbaar in die tijd hoor!
tja wat moet ik daarop zegge... weet ge mijn vader is van Niel a/d rupel. Niet in aanraking gekomen met steenbakkerij ( zijn vader mijn opie dus was een warme bakker. En mijn vader heeft op kostschool gezeten
mijn moeder is van Boom. Ook al niet in aanraking geweest met steen. Haar vader was onderwijzer in Boom dus..... langs die kanten geen info.
Gek he... hoe dubbeltje rollen kan. Want ik kom wel in aanraking met klei , dan als kleikunstenaar.
Nu zul je zeggen wat heeft dat te maken met een railplan. mijn passie voor klei zekers en wie weet....zit het niet in de genen ( van mensen die daar geleefd hebben bedoel ik... heb je hem [;)])Net zoals ik graag taarten en cakes bak en ......op eeeeeeeet zoetebek..
[:D][:p]
dit als tussendoortje.Misschien als situatieschets ????achtergrond info ??? De spoorboog kan niet altijd aangespannen zijn heheheh
Ben je zeker dat het niet in de genen zit?
Mischien moet je kijken of je overoverovergrootvader niets met klei te maken had. [:D]
Euuuhhhh...SPOORBOOG zei onze "kleideraar"[;)]
Ik vind het idee van de kleiput k(l)einijg (ik verjong met de dag[:D]) maar die spoorboog eromheen doet zo M?rklin-achtig aan[:D][:D][:D]. Oesje, i did it again[xx(]
citaat:
Geplaatst door tonycabus
die spoorboog eromheen doet zo speelgoed-achtig aan
Vond ik ook, eigenlijk. Die zal wel nodig zijn voor het volledige plan (wat we nog niet gezien hebben)
Je zal hem met scenery (brug, bomen, ...) toch moeten camoufleren om de professionaliteit van de rest niet teniet te doen.
tja die boog is ook niiet mijn favoriet. Maar het is de rechterpoot van een U-vormige baan. En gezien het hier gaat om een "dog-bone" railplan. Het linkergedeelte is de Ardennen en het rechter de heide.
Nu kan ik ook de boog onder de tafel maken. maar dan zit je met de in -en uitrij opening midden in een heidelandschap. Niet echt van echt he, een trein die zomaar verdwijnt of opkomt midden een heidelandschap.
Maar gelijk hebben jullie het is geen zicht. Alhoewel op de lijn van A'pen naar Geel heb je in rond Duffel/Oude God ook een fameuze boog hoor. Dus zo onrealistisch is het nu ook weer niet.
Enfin wie suggesties heeft voor het probje......[;)] graag hoor
[:D][:p] ga nog een stukje zelfgebakken cake eten heheheehehee
citaat:
Geplaatst door argilla
[:D][:p] ga nog een stukje zelfgebakken cake eten heheheehehee
Dat klinkt als space .. [:I]
Wel, als je van Brugge naar Torhout (waar ik woon) spoort met de trein, dan gaat het spoor midden het vlaake West-Vlaamse landschap naar beneden in een soort kuil.
Mischien kan je dat ook doen en zo de ingang naar het ondergondse gedeelte verdoezelen.
Als je het spoor onder de tafel laat lopen kan je ook nog een klein schaduwstation bouwen. [;)]
Laat eens het sporenplan van de rest van je baan zien, je maakt me nieuwsgierig. [:p]
Je kan hem in een geul laten rijden en tegelijk ook de omgeving iets ophogen kwestie van de bocht weg te werken, of zoals gerolf zegt helemaal verstoppen achter bomen en gebouwen.
Jan
Bomen en gebouwen zijn dankbare dekor-elementen waarmee je heel wat minder elegante dinges gewoon mee aan het oog kunt onttrekken. Ik ken een Rochevalien die zoiets in die aard uitgespookt heeft met zijn smalspoorbaantje: een achtergrond paneel vlam in het midden van de baan. Als premie krijg je dan aan weerszijden totaal verschillende sc?nes ook. Het wordt wel vaker zo gedaan, ik geloof zelfs dat Guy Van Meroye lang geleden ook eens zoiets in een klein sporenplan geflikt heeft.
Tony, ik dacht ook in die richting dwz de achtergrond naar voor brengen, zodat de boog achter de achtergrond valt.
Heeft ook een voordeel dat je meer diepte krijgt in de baan.De in en uitrit zou je dan kunnen maskeren door een bomenrij met zandheuvel.
Ook geeft dit dan een focuspunt op het smalspoor en de steenbakkerij.
De vraag is dan; hoe hoog mag ik gaan met de achtergrond ? ( bereikbaarheid van het binnen gelegen gedeelte ? Waar begint de stopt de achtergrond ( voor de toeschouwers geen prettig zicht op een achtergrond kijken, of je kan ook het standpunt van waaruit toeschouwers kijken naar de baan veranderen of course)
Fijn van je dat je reageert Tony [;)][:)]
Dat van Roche, is ook het geval met onze USA vrienden. Die knallen midden in de baan ook panelen. Ik moet zeggen het geeft inderdaad een heel mooie diepte werking en het geeft het gevoel dat je telkens in een ander landschap terecht komt. ( gezien in modelrailroader magazine) Maar Roche heeft veel modelspoormoed en lef he ([;)][:p]) Dat maakt hem zo uniek ( hmhm.....)
Trouwens was van plan om het smalspoor gedeelte als proefproject te laten dienen voor ABC, lijkt me haalbaar niet ???[:D]
citaat:
Geplaatst door argilla
[ Maar Roche heeft veel modelspoormoed en lef he ([;)][:p]) Dat maakt hem zo uniek ( hmhm.....)
>>> Zijn dat nu bloemen of bloempotten??
Trouwens was van plan om het smalspoor gedeelte als proefproject te laten dienen voor ABC, lijkt me haalbaar niet ???[:D]
>>> ABC :wadisdaveriet?
Gerrit
citaat:
Geplaatst door Rochevalien
ABC :wadisdaveriet?
Lenz digitaal, zie de laatste MSM's
Gezien Digitrax nu met een 8-bitter komt ( ondertussen is hij er al) met 30 geluiden instelbaar via 29 functies, je kan speakers aansluiten van 8 tot 32 ohm ,de SoundFx SDH ; maar dat is meer geluid dan spoor technologie.
Lenz kan hierop een goede repliek zijn, zij het dan kwestie van spoorse technologie met uitgebreidde mogelijkheden .
zal nog dikwijls aan de lijn hangen bij "den Tony" voor het ABC-systeem, hopelijk zal hij het niet erg vinden.[;)]
Het zijn twee totaal verschillende benaderingen maar volgens mij ( heb het nog niet geprobeerd) moet het combineerbaar zijn , want het protocol is DCC standaard normen ???? of heb ik het mis ???[:(]
Alhoewel een Smart Power Management, als iets vreemd overkomt, wat is dat eigenlijk ???
citaat:
Geplaatst door argilla
Gezien Digitrax nu met een 8-bitter komt ( ondertussen is hij er al) met 30 geluiden instelbaar via 29 functies, je kan speakers aansluiten van 8 tot 32 ohm ,de SoundFx SDH ; maar dat is meer geluid dan spoor technologie.
Lenz kan hierop een goede repliek zijn, zij het dan kwestie van spoorse technologie met uitgebreidde mogelijkheden .
zal nog dikwijls aan de lijn hangen bij "den Tony" voor het ABC-systeem, hopelijk zal hij het niet erg vinden.[;)]
Het zijn twee totaal verschillende benaderingen maar volgens mij ( heb het nog niet geprobeerd) moet het combineerbaar zijn , want het protocol is DCC standaard normen ???? of heb ik het mis ???[:(]
Alhoewel een Smart Power Management, als iets vreemd overkomt, wat is dat eigenlijk ???
Schijnt niemand te weten...Smart Power Management ???????[:(]
citaat:
Geplaatst door argilla
Smart Power Management ???????[:(]
Misschien een andere uitdrukking voor "lastgestuurd" ?
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
citaat:
Geplaatst door argilla
Smart Power Management ???????[:(]
Misschien een andere uitdrukking voor "lastgestuurd" ?
>>> Intelligente vermogen sturing of vermogenregeling? lijkt mij eerder een term die afkomstig is uit de industrie.
Daar hebben we [:)]het ook over "softstarters" .Dat zijn frequentie omvormers om de snelheid van 3fazige motoren te regelen.
Gerrit
citaat:
Geplaatst door Rochevalien
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
citaat:
Geplaatst door argilla
Smart Power Management ???????[:(]
Misschien een andere uitdrukking voor "lastgestuurd" ?
>>> Intelligente vermogen sturing of vermogenregeling? lijkt mij eerder een term die afkomstig is uit de industrie.
Daar hebben we [:)]het ook over "softstarters" .Dat zijn frequentie omvormers om de snelheid van 3fazige motoren te regelen.
Gerrit
lastgestuurd is inderdaad dan een beter woord.
klein vraagje:
zoals jullie wel weten is er een kanaalkom voorzien in het plan. Nu voor de kaaimuren wilde ik het systeem Leplatte toepassen ( dasklei)
weet iemand de afmetingen (Ho) voor de stenen van de kaaimuur ?
Of kan men deze kaaimuren in de handel halen ? Liefste had ik deze zelf gemaakt, en geweatherd. Oh ja en de meerpalen hoe kan ik die maken ??
[;)]
Artitec heeft zo van die muren in hun gamma.
Meerpalen zou ik afdraaien uit ronde styreenprofielen.
Gerolf het systeem dat gedemonstreerd is op je webstek ? of wat bedoel je met afdraaien, draaibank ofzo of de boormachine ???
tussen() heel goede en veel info op je webstek [;)]
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Meerpalen zou ik afdraaien uit ronde styreenprofielen.
>>> Ik dacht dat meerpalen gewoon vierkantig waren[?] Je zou dan bv bbc lucifers daarvoor kunnen gebruiken.
Gerrit
citaat:
Geplaatst door Rochevalien
Ik dacht dat meerpalen gewoon vierkantig waren
Meerpalen .. waar een schip aan aan
meert ... of heb ik iets verkeerd begrepen?
Op de scheldekaaien zijn die in ieder geval rond.