Hoe maken jullie vuile sporen proper zodat mijn locs niet met vuile pootjes hoeven te rijden. Mee in de afwasmachine of bastaan hier betere manieren voor?
Een railgom, chemische producten, olie, ....?
Loco
__________________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw
Hallo Loco,
Ikzelf gebruik de Roco railclean wagen (met de gom eronder). Voorts rijden er twee oude Liliput tankwagen mee. Je weet wel die met een echte tank waarin je vloeistof van Seuthe (railreiniger) kon doen. Ik gebruik ze echter gewoon droog. Het enige is dat je regelmatig het vilt moet vervangen (om de paar maanden)
Peter[;)]
Wanneer wij een baan van de club opzetten op een tentoonstelling of gewoon om te rijden, dan worden alle rails eerst met een railgom "bewerkt" en daarna een roco clean of zo'n gele wagon met stofzuiger (dit is niet zo efficient om de rails te reinigen, wel om stof op te zuigen [;)] ) of in plaats van de stofzuiger, zo'n wagon van hetzelfde merk maar met vanonder staalwol of zoiets da ronddraait en zo de rails kuist. Zijn wel redelijk dure wagons.
..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..
Ik gebruik zelf de railreinigings wagens van centerline. Een zware messing rol ligt los in een chassis. De rol wordt omwonden met een reinigingsdoekje die je naar believen kunt natmaken met jouw favorite kuisproduct (ik gebruik isopropanol/isopropylalcohol). Als de loc gaat rijden, wordt de rol door het chassis meegenomen. De weerstand tussen de rol en het chassis doen de rol meelopen met een kleine slip.
De beste resultaten behaal ik met twee centerlinewagens, een nat en een droog. De natte maakt de rail goed nat en weekt alles los, de droge neemt het vuil op.
Vooral voor marklin wissels is dit interessant. De rol blijft niet vaststeken aan de verhoogde middelrail zoals de meeste reiningings wagens.
Het systeem kan in twee richtingen gebruikt worden (duw/trek). Bij het duwen genieten de wielen van je loc ook van het reinigingsproduct.
Daarnaast gebruik ik af en toe de railgom van roco (vooral om lijmresten en verf te verwijderen).
Mijn andere ervaringen (op marklin rails)met railreinigings wagens:
Rococlean: Ontspoort bij het kruisen van de wissels
Marklin/trix railcleanwagens ( voor 10 jaar insiders): Veel te licht en ontsporen bij het kruisen van de wissels.
Schienenboy Krause( wordt niet meer geproduceerd): Goede reiniginseigenschappen maar opnieuw problemen op de wissels.
greeeetz, Bart
citaat:
Geplaatst door dikken
Ik gebruik zelf de railreinigings wagens van centerline. Een zware messing rol ligt los in een chassis. De rol wordt omwonden met een reinigingsdoekje die je naar believen kunt natmaken met jouw favorite kuisproduct (ik gebruik isopropanol/isopropylalcohol). Als de loc gaat rijden, wordt de rol door het chassis meegenomen. De weerstand tussen de rol en het chassis doen de rol meelopen met een kleine slip.
De beste resultaten behaal ik met twee centerlinewagens, een nat en een droog. De natte maakt de rail goed nat en weekt alles los, de droge neemt het vuil op.
Vooral voor marklin wissels is dit interessant. De rol blijft niet vaststeken aan de verhoogde middelrail zoals de meeste reiningings wagens.
Het systeem kan in twee richtingen gebruikt worden (duw/trek). Bij het duwen genieten de wielen van je loc ook van het reinigingsproduct.
Daarnaast gebruik ik af en toe de railgom van roco (vooral om lijmresten en verf te verwijderen).
Mijn andere ervaringen (op marklin rails)met railreinigings wagens:
Rococlean: Ontspoort bij het kruisen van de wissels
Marklin/trix railcleanwagens ( voor 10 jaar insiders): Veel te licht en ontsporen bij het kruisen van de wissels.
Schienenboy Krause( wordt niet meer geproduceerd): Goede reiniginseigenschappen maar opnieuw problemen op de wissels.
greeeetz, Bart
Bart,
Enig idee, waar je deze nog kunt verkrijgen? Heb al is rondgekeken, maar vind ze nergens.
Sven
ja, was ik vergeten te vermelden://www.softlok.nl
heb de mijne daar gekocht: snelle service!
greeeetz, Bart
Ammai, ni goedkoop, of is da maar een gedacht van mij??? Hebt ge er 2 nodig? Best zeker he?
Sven
Ik gebruik een ROCO-LINE wagen en een andere wagen waar ik een dergelijk 'gommetje' onder geplaatst heb, maar ik heb hem een beetje aangepast:
- de veertjes die het gomblok op de rails drukken heb ik verwijderd: teveel druk tussen het blok en de rails, waardoor de wagen omhooggedrukt wordt (en ontspoort) en er teveel wrijving is met de rails: sommige locs konden de wagen zelfs niet voorttrekken.
- het gom-plaatje zelf heb ik verzwaard met lood, waardoor er toch voldoende druk is om effici?nt te reinigen
Over het ontsporen op wissels: De laatste tijd gebeurt dit alleen nog (soms) op ??n van de weinige GEKOCHTE wissels (bijna allle andere wissels zijn zelfbouw). Het probleem is dat het blokje blijft haken achter de wisseltongen en/of aanslagrails van wissels en kruisingen. Deze bijvijlen zodat de puntjes ervan vertrekken van onder het railopppervlak lost dit op.
Anderzijds was ik ook wel ge?nteresseerd in zo'n centerline-reiniger, maar was, omwille van de prijs, ook aan 't overwegen zo iets zelf in mekaar te steken. Met een paar afgedankte bogies en wat aluminium of messing kan dat niet zo moeilijk zijn, dacht ik.
Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
En sporen reinigen met wasbenzine ?
Ik heb het gevoel dat de grote merken hun wagonnetje met gommetje opleggen uit 'winstbejag'.
Dag,
"Droog" reinigen heeft als nadeel dat er steeds een schuureffect ontstaat: het minst met een gom, het meest met staalwol. Het gevolg zijn kleine putjes in je sporen waardoor er vonken ontstaan die je sporen en wielen gaan inbranden.
"Nat reingigen" is dus beter.
In de club doen ze het met een vod en wasbenzine: ongeveer een 700m.
Twee leden doen dit op twee avonden en zijn dan gerust voor een drietal maanden.
Ze gebruiken ook ??n (ja 1) druppeltje olie per spoorstaaf voor een omloop van +/- 100m. Om te reinigen en het vonken tegen te gaan.
Roland
citaat:
Geplaatst door rgp
Dag,
"Droog" reinigen heeft als nadeel dat er steeds een schuureffect ontstaat: het minst met een gom, het meest met staalwol. Het gevolg zijn kleine putjes in je sporen waardoor er vonken ontstaan die je sporen en wielen gaan inbranden.
"Nat reingigen" is dus beter.
In de club doen ze het met een vod en wasbenzine: ongeveer een 700m.
Twee leden doen dit op twee avonden en zijn dan gerust voor een drietal maanden.
Ze gebruiken ook ??n (ja 1) druppeltje olie per spoorstaaf voor een omloop van +/- 100m. Om te reinigen en het vonken tegen te gaan.
Roland
Maar toch stel ik mij de vraag bij 'nat reinigen' (met wasbenzine) er geen aantasting is van de rubberen bandjes (Haftreifen) op de wieltjes van de lokomotieven.
Het is nat reinigen en niet nat rijden!!
Als je met een vod en wasbenzine werkt, is die wasbenzine zo verdampt hoor, geen haftreif die het dan nog tegenkomt.
Al eens geprobeerd met heel fijn schuurpapier dat eerst is afgezwakt.
Droog wel te verstaan.
Erik
Aan rgp (Roland)
En welke olie gebruiken ze hiervoor? Gewone motorolie?
Ik heb ook gehoord dat men in de wasbenzine ook olie durft te doen, maar wat hiervan de bedoeling is en welk effect dit heeft weet ik niet.
loco
__________________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw
Lampenolie werkt ook goed... Al eens "Seuthe" reinigingsvloeistof annex rookgeneratorbrandstof gesnuifd?
Tony
Als je Nickel-silver rails hebt, poets deze dan eens op met zilverpoets, de electrische geleiding zal beter zijn en de rails zullen ook niet meer zo vlug vuil opnemen.
Ik heb gehoord dat je g??n wasbenzine mag gebruiken,daar dit de kunstof spoorelementen zou kunnen beschadigen (breken van de railbevestigingen). Heb dit dus ook nog niet geprobeerd, ik gebruik isopropylalcohol om de sporen te reinigen.
Groetjes Bart.
citaat:
Geplaatst door bartie
Ik heb gehoord dat je g??n wasbenzine mag gebruiken,daar dit de kunstof spoorelementen zou kunnen beschadigen (breken van de railbevestigingen). Heb dit dus ook nog niet geprobeerd, ik gebruik isopropylalcohol om de sporen te reinigen.
Groetjes Bart.
Niet slecht. Vele Preiser-figuurtjes lopen al waggelend door het Faller-dorp. Eentje moet in het zakje blazen , een ander is een boom aan het beplassen en nog een ander ligt straalbezopen op de bank van het park. Haha.
isopropanol lijkt mij geen slecht idee. Het is weinig agressief en door de alkohol heeft het een goed reinigingseffect. Ik gebruik isopropanol tamelijk vaak voor het kuisen van andere spullen, zoals motor, wielen, zelfs mijn computerscherm en toetsenbord worden met dat spul proper gehouden.
Loco
__________________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw
@sven: Ik heb er twee, met eentje ben je ook al goed op weg!
@allemaal: Staalwol en schuurpapier is uit de boze. je becshadigd er het oppervlak mee waardoor
a. het vuil zich nog sneller hecht en hardnekkiger te reinigen valt,
b. Er meer vonken ontstaan zoals al eerder vermeldt
Een schuurblokje is het ruwste dat je mag gebruiken, Beter is een stukje echte zeemvel (leer)!
greeeetz, Bart
Isopropanol met een drupje of wat naaimachine-olie (zonder additieven) zou volgens velen goed moeten werken. Ook Seuthe rookvloeistof, maar dat is duur. Kontakt 60 ook (duur). Zilverpoets is een idee, maar wat doe je met de opgedroogde prut? Die valt op je bedding...
Droog is in elk geval af te raden, anderen zeiden het al en het is waar dat je wielen daarvan gaan vonken en ingevreet raken. Zonde van de wielen, die op hun beurt weer oxydatieplekjes op je sporen maken. Dan zit je in een vicieuze cirkel.
Tony
Tony, je spreekt over Seuthe rookvloeistof en kontakt 60. Weet jij toevallig uit wat deze vloeistog bestaat?
Loco
Kontajt 60 is een produkt van 'Kontakt Chemie', Belgisch produkt uit Zele. Op het busje staan geen ingredi?nten vermeld.
Het is prima bruikbaar om kontakten te reinigen. Het verwijderd echter ook vet (smering) van lagers - dus bij gebruik aan locs en zo zeker terug smeren achteraf. Ook op antislipbandjes heeft het geen gunstig effect.
Het is zeer goed bruikbaar voor elektrische contacten in het algemeen, ook 'live', dit wil zeggen onder spanning, te gebruiken. Ik gebruik het zelf voor relais- en andere schakelcontacten, collectors van elektrische motortjes. Bij netspanning en hoger wel uitkijken voor vonken: nog niet schakelen als de vloeistof niet uitgedampt is!
Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
En "Seuthe" Rookvloeistof daar zeggen ze zelf niks van, maar volgens mij is dat pure ordinaire "lampenpetrol" zoals vroeger gebruikt werd in "natte" kopieermachines, omdat de vloeistof elektrisch isolerend is en hetzelfde soortelijk gewicht heeft als de toemalige "toner".
Tony
Hoe bedrijfszekerder is het drierail wisselstroonsysteem tegenover 2 rail gelijkstroon?
Dikken, jij hebt zo'n railreiniger van softloc. Is dit een product van softloc of voeren zij dit in. Er staat op hun site dat het een gepatenteerd product is. Dit doet mij vermoeden dat zij dit ontwikkeld hebben en wereldwijd verdeler zijn van dit product. Weet jij hier toevallig iets meer van?
Ik vind gewoon met de gom overgaan en daarna met de stofzuiger erover en zoweinig mogelijk chemische spullen gebruiken kwestie van niet alle ballast terug los te leggen. uiteindelijk houtlijm lost op in water dus ook in alle oplossende vloeistoffen
In de club waar ik ooit begin jaren 80 lid was gebruikte men regelmatig Tondeuse olie om de rails te reinigen. Ik heb dit zelf nooit geprobeert en heb geen idee waar dit verkrijgbaar is.[:I]
Die softloc-wagon waar o.a. Loco het over heeft is eigenlijk van centerline products uit de VS. Het patent is in hun handen, maar gaat als ik het goed begrijp over de 'ophanging' van de reinigings-rol.
http://www.centerline-products.com/info.htm
Dezelfde firma produceert (of verdeeld) ook 'Goo-Gone', een product om vet, vuil, ... veilig van rails en wielen te verwijderen. Volgens verschillende artikels in Model Railroader zou dit laatste een prima product zijn. Ik ben het jammer genoeg nog niet tegengekomen, maar ik kan me voorstellen dat Chalumano in Deurne dit heeft of kan bestellen.
Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Ik denk dat je met tondeuze olie of hair clipper oil niet echt sporen kunt reinigen, maar wel proper kunt houden. Deze olie zou voor analoge locs de stroomafname ten goede komen. Misschein dat door de olie het vuil minder kans maakt om zich op de sporen vast te zetten en dat ook vonkvorming (hoe klein dan ook) beperkt wordt. Bij digitale locs zou het gebruik van deze olie niet aangewezen zijn. De rijeigenschappen zouden hiermee eerder afnemen dan toenemen. Maar zeker weten doe ik dit niet. Deze tondeuze olie zou door zijn specifieke eigenschappen eigenlijk niet onder de categorie oili?n vallen. Het is zeer fijne en dunne olie die je kunt vergelijken met naaimachieneolie. Ik heb hierover ooit eens een uitleg gekregen, maar het fijne ervan heb ik niet onthouden.
Locomotion
citaat:
Geplaatst door locomotion
Ik denk dat je met tondeuze olie of hair clipper oil niet echt sporen kunt reinigen, maar wel proper kunt houden. Deze olie zou voor analoge locs de stroomafname ten goede komen. Misschein dat door de olie het vuil minder kans maakt om zich op de sporen vast te zetten en dat ook vonkvorming (hoe klein dan ook) beperkt wordt. Bij digitale locs zou het gebruik van deze olie niet aangewezen zijn. De rijeigenschappen zouden hiermee eerder afnemen dan toenemen. Maar zeker weten doe ik dit niet. Deze tondeuze olie zou door zijn specifieke eigenschappen eigenlijk niet onder de categorie oili?n vallen. Het is zeer fijne en dunne olie die je kunt vergelijken met naaimachieneolie. Ik heb hierover ooit eens een uitleg gekregen, maar het fijne ervan heb ik niet onthouden.
Locomotion
Ik denk eerlijk gezegd niet dat olie de bevuiling zou tegenhouden of het vuil zich daardoor minder aan de sporen zou hechten. Olie trekt juist stof en vuil aan... Wat wel ontvet, is white-spirit, maar dit niet ideaal voor de spoorbaan. Ik weet dit, omdat vele lagers van een motor voor het smeren, meestal bij een totale revisie gedemonteerd worden, een white-spiritbad krijgen om te ontvetten, een nachtje in cola (!!!) om te ontroesten en dan pas terug ingevet of gesmeerd worden voor montage. Zo heb ik destijds mijn oldtimer moto's toch altijd terug in goed rijdende staat gekregen.
Sven Vandersmissen
volgens mij zal wasbenzine geen plastiek aantasten hoor. het is niet zo agressief als aceton/disolvant. wasbenzine kan je zelfs gebruiken om bepaalde plastiek onderdelen te reinigen.
olie is zoals reeds gezegd zeker geen goeie oplossing.
wat wel goed werkt:
remreiniger!!!! geen remolie!!!
remreiniger is een krachtig kuismiddel, is niet of nauwlijks schadelijk voor plastiek/lakken.
Greetz
Thommy
Wat is remreiniger precies. Ik ken het product helemaal niet.
Waar kun je het kopen, in wat voor flessen zit het. Waar moet je op lettten.
Loco
remreiniger is een middel dat je in zaken zoals euroshop/motozaken enz. kan kopen. het dient eigenlijk om schijfremmen te reinigen, maar kan eveneens gebruikt worden om vet weg te doen van chroom/verf/...
het is een spuitbus, maar als je het op wat watte spuit, dan kun je er perfect sporen mee reinigen.
wel opletten, is betrekkelijk brandbaar (vermits het onder druk staat) en het is zeer irritant voor ogen en voor sommige mensen hun huid
Greetz
Thommy
H? Thommy, dank u voor het duidelijke antwoord. Ik denk dat ik het eens ga proberen. Hopelijk kost zo'n spuitbus geen stukken van mensen.
Loco
__________________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw
@loco:
De railreiniger is een gepatenteerd produkt van CENTERLINE, een amerikaanse firma. Softlok voert deze in verkoopt ze verder.
greeeetz, Bart
Zoals ik lees, gebruikt iedereen zowat zijn eigen spul en heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Een sluitend antwoord is nog niet gegeven of wasbenzine nu h?t middel is of niet.
Zal er ooit een eensluitend antwoord komen?
Marc
er zal nooit een eensluitend antwoord komen of we moeten tezamen een groote test organiseren en ieder...enz enz enz , dus totaal andoenbaar, maar je kunt altijd wel eens iets lezen en dan zelf proberen, of combinaties maken.
Daar heb je wel gelijk in JanJosef[:I]. En dat doen we dan ook zonder twijfel hoor[;)].
Groeten,
Marc
citaat:
Geplaatst door svvander
citaat:
Geplaatst door dikken
Ik gebruik zelf de railreinigings wagens van centerline. Een zware messing rol ligt los in een chassis. De rol wordt omwonden met een reinigingsdoekje die je naar believen kunt natmaken met jouw favorite kuisproduct (ik gebruik isopropanol/isopropylalcohol). Als de loc gaat rijden, wordt de rol door het chassis meegenomen. De weerstand tussen de rol en het chassis doen de rol meelopen met een kleine slip.
De beste resultaten behaal ik met twee centerlinewagens, een nat en een droog. De natte maakt de rail goed nat en weekt alles los, de droge neemt het vuil op.
Vooral voor marklin wissels is dit interessant. De rol blijft niet vaststeken aan de verhoogde middelrail zoals de meeste reiningings wagens.
Het systeem kan in twee richtingen gebruikt worden (duw/trek). Bij het duwen genieten de wielen van je loc ook van het reinigingsproduct.
Daarnaast gebruik ik af en toe de railgom van roco (vooral om lijmresten en verf te verwijderen).
Mijn andere ervaringen (op marklin rails)met railreinigings wagens:
Rococlean: Ontspoort bij het kruisen van de wissels
Marklin/trix railcleanwagens ( voor 10 jaar insiders): Veel te licht en ontsporen bij het kruisen van de wissels.
Schienenboy Krause( wordt niet meer geproduceerd): Goede reiniginseigenschappen maar opnieuw problemen op de wissels.
greeeetz, Bart
Bart,
Enig idee, waar je deze nog kunt verkrijgen? Heb al is rondgekeken, maar vind ze nergens.
Sven
Ik denk dat de centerline railreiniger niet via de gewone winkels verkrijgbaar is in Belgi? (handelaars, reageer als ik me vergis!)
Via het internet of zo kan hij wel besteld worden: er zijn diverse on-line shops hiervoor.
Misschien een ideetje voor Chalumano om hem te importeren? Ik weet zeker dat hij er zal verkopen!
Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Ik gebruik de poetswagen van Trix hetzelfde model als voor de insidersleden die 10 jaar lid waren alleen dan niet het dubbele model, maar het enkele model. Werkt goed al zeg ik het zelf geen ontsporingen gezien op mijn baan van metaal rails van Marklin. Het enige wat er wel onderzit zijn wisselstroom assen.
Om de rails te reinigen kocht ik SR24, maar vraag is hoofdzakelijk : Hoe vaak reinigen jullie de sporen ?
Ik heb nieuwe sporen van eind november (piko A-gleiss) en daarop reed nog slechts mijn oude opgepoetste lima-loc. Nu is het zo dat als ik over de rails wrijf met mijn vingers ik een zwart lijntje krijg, dus die rails worden toch wel snel vuil. Is dat normaal ?
sdbhg (sven dacht ik),
Veel van de vervuiling hangt af van wat je in de ruimte doet. Als je er ook hout zaagt, verft, rookt, ... zal er allicht meer vervuiling zijn. Verder is er ook nog de verwarming (luchtcirculatie) en een aantal stoffen die van nature stof veroorzaken.
Uiteraard veroorzaken zelfs de anti-slipbandjes van je materieel vervuiling. Materialen verweren nu eenmaal.
Als je sinds november nog op geen enkele manier rails gepoetst hebt, denk ik dat het stilaan tijd wordt.
Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
sdbhg als ge sinds november de kasten in uw living niet afgekuist hebt ligt daar een laag stof op [:D], uw baan is geen haar beter daar ligt nu ook een laag stof op[:D].
Nog even voortborduren op de Amerikaanse Centerline wagen: Aztec heeft ook iets dergelijks. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Ik heb wel even moeten zoeken naar Aztek omdat ik het niet ken.(http://www.aztectrains.com) Hun systeem is vrijwel identiek aan het gepatendeerde Centerline systeem (wat heet nog gepatenteerd)
De kostprijs is ook vergelijkbaar maar je hebt ook meer mogelijkheden. Lijkt mij zeker interessant. En wanneer je het besteld via Chalumano bespaar je waarschijnlijk nog op de kosten. ten minste als hij het mee in zijn maandelijkse bestelling bij Walthers kan en wenst op te nemen.
loco
_______________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw
Ik lees hier dat SR24 van Seuthe en gelijkaardige producten als kuisproduct worden gebruikt. Dit zou een positief effect hebben op de rijeigenschappen van analoge locs, maar digitale locs zouden echter minder goed rijden wanneer je enkele druppels Seuthe op het spoor aanbrengt. Persoonlijk heb ik dit nog niet ondervonden bij digitale locomotieven, maar zijn er anderen die hiermee wel ervaring hebben en een merkbaar verschil waarnemen bij digitaal rijden?
loco
Na een tip van Loco (waarvoor dank), heb ik mezelf een stofzuigende railreinigingswagen gebouwd. Ik moet hem nog wat bijwerken, testen op de baan, en als hij het doet, verder afwerken.
Voorlopige foto's (nog zonder begeleidende tekst) te bekijken op mijn website...
Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Ziet er alvast fantastisch uit.
groeten
Loco
_______________________
www.de-pijl.be : met recent nieuws en tips
Ja, Gerolf, die ziet er goed uit! Nooit aan gedacht dat die kleine koelventilatortjes daarvoor konden dienen...
Tony
Bedankt alvast voor de complimentjes, maar ik weet nog niet of hij het echt zal doen! Ik weet niet of 'die kleine koelventilatortjes' voldoende vacuum kunnen ontwikkelen. Rook zuigt de wagen al op, maar stof [?][?]
Ik moet er trouwens nog borsteltjes (ik denk aan goedkope penseeltjes) onder plaatsen en de wagen nog verzwaren, voor de testritten kunnen beginnen. Ik heb hem intussen al deels ge-airbrushed (kwestie van m'n nieuwe Badger te 'roderen'). Wordt zeker vervolgd...
Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Ja heel knap gemaakt! Een goed voorbeeld van al wat je zelf doet, doe je beter! hehe
Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Prachtig project G.
Misschien iets voor MSM?
Hopelijk zijn de tests succesvol!!!!
greeeetz, Bart
Gerolf heeft van die lumineuse idee?n die inderdaad wel eens MSM moeten kunnen bekoren voor publicatie. Tenminste als Gerolf dat zelf wilt natuurlijk. Nietemin is dit project voor opvolging vatbaar.
Prachtig, Gerolf.
Marc
Hee Bart! Da's lang geleden!
Tony
"G" stoomt al iets klaar voor MSM hoor! En we denken zelfs iets leuk ?n nuttigs!
Tony
Hi T.
Ik volg alles op de voet hoor. Commentaar komt er enkel als het nodig is ![;)][;)][;)]
greeeetz, Bart
Jongens, jongens, ik ga blozen ... wat een reacties voor een proefprojectje (waarvan ik OOK hoop op een goede afloop - de goedkope penseeltjes heb ik trouwens gevonden bij Blokker)
Stofzuigerwagon een origineel idee? Nee, natuurlijk niet: eerder 'op z'n Japans' een idee horen en het zelf eenvoudiger/goedkoper/beter proberen namaken...
Een artikel voor MSM? Er zit er inderdaad eentje in de wachtrij - over een ander onderwerp...
misshien kan je gebruik maken van de reserveborstels die LUX voor zijn stofzuigwagens levert. bestelnummer 8840. zie //www.lux-modellbau.de. Kostprijs weet ik echter niet.
greeeetz, Bart
Albert vroeg me "Albert D G" aan te houden. Hij schreef zich per vergissing 2 keer in, en is nieuw in de wereld van internet en zo.
Vandaar dat hij nog onwennig overkomt.
Het aansluiten van Loksund mfc aan en Marklin 37771 svt 137
verlichting op F1 ) nieuwen aansluiting steker F1 TOT F4 geluit
maar de binnverlichting gaat niet meer als ook bij de 37770
vraag dezelde problemen hadde)javascript:insertsmilie('[?]')
vraag [?]
Dag Albert, welkom op het forum, maar is het mogelijk dat je je van onderwerp vergist hebt? Ik meen te begrijpen dat je een vraag hebt over digitaal rijden ...
Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
citaat:
Geplaatst door Albert
Het aansluiten van Loksund mfc aan en Marklin 37771 svt 137
verlichting op F1 ) nieuwen aansluiting steker F1 TOT F4 geluit
maar de binnverlichting gaat niet meer als ook bij de 37770
vraag dezelde problemen hadde)javascript:insertsmilie('[?]')
vraag [?]
Allemachtig, de tranen schieten mij in de broek als ik dit probeer te ontcijferen.
www.rosoft.tk
Rosoft gij hebt een heel vuil bakkes als ge niets beter kunt schrijven houd uwe smoel dan dicht
Jan
[:0] Wat een taalgebruik!
Nu om eerlijk te zijn Janjozef, uwe comentaar slaagt ook op ni veel h?.
Mvg Dieter. (nog even goei vrienden???)
neen maar het kan zijn dat het de enige taal is rosoft verstaat dit is niet de eerste keer dat hij dergelijke kommentaar geeft.
Jan
Een forum zonder zo iemand ken ik niet, dus je hebt wel gelijk hoor. Maar ik vind het altijd storend dat er dan iemand commentaar geeft op iemand die commentaar geeft die nutteloos is, zo wordt er altijd serieus van het onderwerp afgeweken. Late we dus bij deze terug naar de topic gaan.
Groetjes, Dieter.
Toch even reageren op deze ontsporing:
- als iemand zich misdraagt op het forum, is dat een zaak voor de administrator(s)
- je kan altijd iemand een priv?-email sturen, als dit in zijn ledenprofiel staat tenminste, en dus het forum houden voor discussies rond een thema, niet over mekaar.
- was mijn reactie op 'de verdwaalde inbreng van Albert' niet voldoende?
Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Ik heb net een andere reactie gepost op haarklieverij en zo, en ga er een paar priv? aan de oren trekken.
Helaas kan ik niet dag en nacht het forum zitten afschuimen.
Nogmaals, de sfeer op dit forum wordt over het algemeen als goed en hartelijk en joviaal en vriendschappelijk ervaren.
Indien nodig volgen er dus maatregelen. Bekwaamheid weegt niet op tegen onbeleefdheid [:(]
Tony
citaat:
Geplaatst door janjozef
Rosoft gij hebt een heel vuil bakkes als ge niets beter kunt schrijven houd uwe smoel dan dicht
Jan
Het was me weer een waar genoegen, ik wens een ieder veel plezier en genot op en met dit forum, ik ga mijn tijd nuttiger besteden.
Was getekend Wim Ros alias RoSoft
www.rosoft.tk
Albert is zo groen als gras op het internet en zoekt zijn weg.
Zo zegt hij zelf.
Aan ons om te tonen dat hij welkom is in plaats van ...[:(!]
Aan dat stukje onderwerp vervuil ik geen woorden meer.
Tony