uit het MSM : ( citaat)..Om die reden is het om een speciaal programmeerrail te voorzien. Een DPDT ( dubbel polige wisselschakelaar) die met de railuitgang van de versteker is verbonden zorgt er voor dat OF programmeerrail of de modelbaan met de versterkeruitgang wordt verbonden.....
Kan iemand mij dit schema eens geven aub ??
| ------| progammeren
| O O |
| O O | versterkeruitgang
| O O |
--------- digirijden
maar hoe sluit je het een en ander juist aan ???
met dank :D:p
| ------| progammeren
| O O |
| O O | Rail-aansluiting
| O O |
--------- digirijden
Zoiets dan [;)]
Argilla,
Even een bijkomende vraag met welk digital systeem werk je, merk/type??
Digi, uw rail aansluiting is de uitgang versterker, de programme en digi rijden zijn de railaansluitingen, alleen hoe ???
roco en locmaus III
vergeet niet dat uw stuk programmeer rail in beide rails onderbroken zijn (en dus geisoleerd van de rest van de baan)[:p]
ik weet het niet, ben geen elektro freak vandaar de vraag [;)]
Argilla,
Wat ik uit de product omschrijving opmaak, is dat je een aparte versterker nodig hebt om een programmeerspoor te maken.
Dus is dit de manier waarop het aangesloten wordt daar verandert niets aan.
| O O | programmer booster
| O O | Rail-aansluiting, afhankelijk van de stand programmeer/normaal
| O O | Rijstroom booster
Info, dat weet ik allemaal. Gewoon het aansluitschema van de DPDT schakelaar dat is wat ik zoek.[:)]
Wat zoek je nu eigenlijk voor schema.
Mij ontgaat het wat,maar ja.
wim
schema een
Een aparte programmeer rails .
treinen rijden door.
schema twee
de gehele baan als programmer rails
hier bij moet je alle treinen behalve die welke geprogrammeerd moet worden van de rails halen.
overigens is bij de nieuweste decoders een programmeer gleis niet meer nodig.
(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/1234.jpg)[/img]
Als de tekeningen van Wim bekijkt en dan vooral de onderste; dan kan je door het stukje spoor aan beide zijden dubbelpolig te isoleren, het gebruiken voor te programeren, terwijl de rest van de baan kan verder rijden,(voor zover dit stukje niet in de rijweg ligt). Beter nog, gebruik hiervoor een stuk doodlopend spoor dat dubbelpolig van de rest van de baan geissoleerd is en gevoed wordt volgens het tweede schema. Men rijdt de loc met de normale digitale spanning op het doodlopend stukje, dan omschakelen naar programeerspanning, en de rest van de baan kan gewoon verder rijden terwijl men programmeert.
Groeten
Frank
Yep, en alle aansluitschema's zijn dus gelijk.
wat ik zoek is toch duidelijk niet ? gewoon het aansluitschema van: hoe moet ik de schakelaar aansluiten maw de bedrading van de schakelaar [;)]
maw: als ik de schakelaar op program track zet kan ik loc programmeren
als ik de schakelaar op digi rijden zet dan kan ik digitaal rijden ook op het prgrammeer stuk
en daar de bedrading van de schakelaar voor, [;)] snapie ???
citaat:
Geplaatst door argilla
wat ik zoek is toch duidelijk niet ? gewoon het aansluitschema van: hoe moet ik de schakelaar aansluiten maw de bedrading van de schakelaar [;)]
maw: als ik de schakelaar op program track zet kan ik loc programmeren
als ik de schakelaar op digi rijden zet dan kan ik digitaal rijden ook op het prgrammeer stuk
en daar de bedrading van de schakelaar voor, [;)] snapie ???
Die heb je dan nu al meerdere malen gehad, in mijn schema en in schema 2 van ysbeer. Dus wat wil je nog meer, dat we het komen aansluiten misschien?
En waarom stel je dezelfde vraag nu weer op beneluxrail terwijl het antwoord hier voor je neus staat?
Wil je weten hoe de schakelaar aan de binnenkant werkt? Is dat je vraag?
gewoon: hoe sluit ik de draadjes van de "schakelaar zelf" aan Geen algemeen schema dat had ik al . DE SCHAKELAAR ZELF [:D]
O O
O O
O O
dit is de schakelaar vanonderen gezien Wel hoe soldeer ik wat aan wat
Let dit is een "on-on" schakelaar . een Double Pole - Double Trough DPDT Dus aan welke bornen komt de booster aan welke de programtrack en aan welke het digi rijden
Jongens duidelijker kan ik het echt niet vragen he [;)]
citaat:
>En voor Ysbeer een beetje vriendelijker mag wel Stel dat U eens een probleempje had ( elektrisch dan he) wilt U dan niet geholpen worden ? U bent misschien een "genie" ik niet
Persoonlijk vind ik niets onvriendelijks terug in de berichten van Wim Ysbeer. Hij is zakelijk, stelt je een normale vraag!! Hij geeft je een overduidelijk schema, met twee mogelijkheden. Dus wat wil je nog meer.
Dat jij het niet begrijpt, daar kunnen wij niets aan doen, dat je daar inwendig boos over wordt ook niet, maar dan moet je ons niet verwijten dat we onvriendelijk zijn. Wij doen ons uiterste best je te helpen, maar ook dat wordt dus niet gewaardeerd begrijp ik uit je reactie.
Sorry moderator, dit moest ik even kwijt.
PS. Argilla nu vervolgens gaan klagen dat je onheus behandeld wordt, dat is het cirkeltje weer rond. En krijgen de verkeerde personen weer een aantekening, of erger een verbanning.
citaat:
Geplaatst door argilla
gewoon: hoe sluit ik de draadjes van de "schakelaar zelf" aan Geen algemeen schema dat had ik al . DE SCHAKELAAR ZELF [:D]
O O
O O
O O
dit is de schakelaar vanonderen gezien Wel hoe soldeer ik wat aan wat
Let dit is een "on-on" schakelaar . een Double Pole - Double Trough DPDT Dus aan welke bornen komt de booster aan welke de programtrack en aan welke het digi rijden
Jongens duidelijker kan ik het echt niet vragen he [;)]
Maar dat had je dus ook al meerdere malen gekregen, maar als je geen schema's kan lezen wordt het wel erg moeilijk uitleggen.
programmer booster| O O | programmer booster
Rail-aansluiting | O O | Rail-aansluiting
Rijstroom booster | O O | Rijstroom booster
citaat:
Geplaatst door argilla
dan heb ik een probleem..... en U niet [;)]
Nu ik heb geen technische knobbel . Wat voor U een makkie is , een fluitje van een cent, is voor mij ingewikkeld en vice versa. Stel ik vraag U ( om effe een voorbeeld te geven van "ieder zijn hobby" stel... ik vraag U een rechte inhouds "kan" te draaien met klei op een draaischijf, ....voor mij een makkie ...maar voor U ; ik wil die wel eens zien hoor. Maar geen nood ik zal U desnoods 10 x voordoen, geen probleem.
Snap je ? [;)]
Dus ....ik heb geen elektro-knobbel . U wel
sorry daarvoor [;)]
Argilla,
zou je een keuze willen maken?
Of we gaan hier verder, of op beneluxrail.
Ik hou er niet van als een discussie op twee fronten wordt gevoerd, dat werkt verwarrend.
In de beschrijving van het systeem staat het volgende schema, voor het aansluiten van een programmeerrails
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Argil.jpg)
Aangepast schema met schakelaar, duidelijker kunnen we het toch echt niet voor je maken.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Argil2.jpg)
Bedankt Klaas en Henk ( en ander van Benelux) dat is wat ik zocht . Dat aansluitschema van de schakelaar [:D][:D][;)]
Het heeft veel voeten in de aarde gehad, maar je ziet eens komt het ....[;)]
einde vraagstelling ; met positief antwoord [:)]
Argilla,
DAT HAD JE HIER TOCH OOK AL MEERDERE MALEN GEKREGEN.
Klaas,
E?n ding begrijp ik niet, waarom geef je op BNL antwoord, terwijl hier de vraagstelling is begonnen, dat geeft verwarring, en de meelezer zijn hier nu van de uiteindelijke oplossingen verstoken.
citaat:
Geplaatst door INFO
Argilla,
DAT HAD JE HIER TOCH OOK AL MEERDERE MALEN GEKREGEN.
Niet dat schema .
Klaas weet ondertussen wel het juiste. De vork aan de steel .
einde diskussie.
mosterd na de maaltijd,maar ja ik had hem nu eenmaal dus daar gaatie
(//%5BIMG%5Dhttp://i29.photobucket.com/albums/c280/ysbeer/1235.jpg)[/img]
wim
citaat:
Geplaatst door argilla
citaat:
Geplaatst door INFO
Argilla,
DAT HAD JE HIER TOCH OOK AL MEERDERE MALEN GEKREGEN.
Niet dat schema .
Klaas weet ondertussen wel het juiste. De vork aan de steel .
einde diskussie.
Nee, helemaal geen einde discussie. Alle schema's welke jij gekregen hebt zijn gelijk aan elkaar. Als je de tekening goed leest zie je ook de aansluitpinnen van de schakelaar in het schema getekend staan, dus zo moet je de schakelaar aansluiten, of je daar nu cijfertjes of lettertjes bij zet maakt voor het aansluiten niets uit.
Het is gewoon een kwestie van het wel of niet kunnen begrijpen en lezen van een schema.
Hier staat het toch echt
programmer booster| O O | programmer booster
Rail-aansluiting | O O | Rail-aansluiting
Rijstroom booster | O O | Rijstroom booster
citaat:
Geplaatst door INFO
Klaas,
E?n ding begrijp ik niet, waarom geef je op BNL antwoord, terwijl hier de vraagstelling is begonnen, dat geeft verwarring, en de meelezer zijn hier nu van de uiteindelijke oplossingen verstoken.
Dat is mijn keuze. Zolang Argilla op twee fronten opereert mag ik zelf de keuze maken op welk front ik antwoord geef.
Op het ene front geef ik de antwoorden, op het andere front alleen maar commentaar.
citaat:
Geplaatst door INFO
citaat:
Geplaatst door argilla
citaat:
Geplaatst door INFO
Argilla,
DAT HAD JE HIER TOCH OOK AL MEERDERE MALEN GEKREGEN.
Niet dat schema .
Klaas weet ondertussen wel het juiste. De vork aan de steel .
einde diskussie.
Nee, helemaal geen einde discussie. Alle schema's welke jij gekregen hebt zijn gelijk aan elkaar. Als je de tekening goed leest zie je ook de aansluitpinnen van de schakelaar in het schema getekend staan, dus zo moet je de schakelaar aansluiten, of je daar nu cijfertjes of lettertjes bij zet maakt voor het aansluiten niets uit.
Het is gewoon een kwestie van het wel of niet kunnen begrijpen en lezen van een schema.
Hier staat het toch echt
programmer booster| O O | programmer booster
Rail-aansluiting | O O | Rail-aansluiting
Rijstroom booster | O O | Rijstroom booster
"einde discussie" voor mij althans wel
Wat jij doet of laat moet jij zelf weten en het is je goed recht " Info"
rest mij : nogmaals Klaas en Henk en alle ander Beneluxrailers hartelijk te danken vorr het oplossen van het probleem(pje) [;)]
citaat:
"einde discussie" voor mij althans wel
Info" ( stokebrand spelen zal niet helpen )
Ik weet niet wat jij je allemaal in je hoofd haalt, maar je bekijkt het verder maar, ik zal me de volgende keer 1000 keer bedenken om je op je volgende vraag een antwoord te geven, want zo wens ik niet behandeld te worden, door niemand niet. Want je onkunde op ons bodvieren heeft geen nut, lees de gegeven antwoorden nog maar eens aandachtig door en leg alle tekeningen maar eens naast elkaar, je geeft zelf nota-bene een leeg symbool van de schakelaar in je openingsvraag. Dat wordt vervolgens voor je ingevuld, en daarna begin je moord en brand te schreeuwen, omdat je je eigen symbool niet begrijpt. Zo zijn we natuurlijk niet getrouwd (gelukkig), en als je iets niet begrjpt of duidelijk is, zal het dan ook niet aan de manier van vragen kunnen liggen.
Dus nogmaals (ik) wij doe(n) onze uiterste best om je op weg te helpen, en dan wens ik verders ook met respect door je behandeld te worden. En niet te worden beticht dat ik de boel loop op te stoken, want dan heb je toch echt een verkeerde voorstelling van zaken.
boem, dreun oef ( citaat van Ysbeer)
en wat mijn onkunde betreft: ik herhaal het hierboven geschrevene al " ik heb geen technische knobbel".
U bent een genie..... ik niet .sorry [:(]
dus heb ik een probleem en....U niet. Oook sorry [:(]
Echt " einde discussie"
Argilla,
ik kan toch wel een heel eind met INFO meevoelen. Je hebt notabene zelf in je startbericht het antwoord al gegeven. Dus achteraf snap ik niet waar al die commotie voor nodig was.
Wat ik je ook mag adviseren: als je weer eens een vraag stelt, probeer die dan zo helder mogelijk te formuleren. Want daar ontbrak het in deze discussie ook wel aan.
En nog een adviesje: ik zie dat je nogal promotie maakt voor je modelspoorclub. Zou het niet handiger zijn om zo'n vraag eerst daar te stellen? Dan kunnen ze je "in natura" antwoord geven, dat werkt vaak beter dan op een forum waar een misverstand gauw is geboren.
Het is duidelijk genoeg. Meer kan ik met mijn "niet technische" knobbel doen Sorry
2 ) in de club neen . Want tot nu toe ben ik daar de enige die digi gaat. Men heeft ( bij de andere leden die het nog niet doen afstand van genoemen wegens te ingewikkeld.
en stop ik hier de discussie. Verder dus "no comment"