Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Ooit zal het klaar zijn... => Topic gestart door: modelbaanHO op 23 maart 2015, 22:20:30 pm

Titel: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 23 maart 2015, 22:20:30 pm
In het draadje "waar zijn we mee bezig" heb ik gemeld dat ik mijn bestaande modelbaan ga afbreken en opnieuw ga beginnen.

De reden: de hobbykamer werd enkele jaren geleden vergroot en ik slaagde er maar niet in om een deftig sporenplan te maken waar het oude gedeelte op een zinvolle manier kan worden uitgebreid. Bovendien had deze baan heel wat nadelen: de sporen waren op heel wat plaatsen amper of niet bereikbaar. Zeer lastig voor onderhoud en ontsporingen en de hoogte tussen het schaduwstation en de baan was onvoldoende: wanneer ik daar een probleem zou krijgen met een wissel en ik zou die moeten vervangen zou dat gewoon onmogelijk zijn.

De baan krijgt de vorm van een U - maximale afmetingen 660 x 320 cm.
(http://www.modelbaanho.be/Images/Plannen%20en%20tekeningen/Kamer.jpg)

Het gedeelte tegen de muur is max. 80 cm breed, het brede been van de U is 160 cm breed en de onderkant (bovenkant) 110 cm.
Het middendeel van de U heeft een vrije ruimte van 80 cm en tussen de U en de muur blijft ook een ruimte van 80 cm. Op de kopse kanten blijft 60 cm vrij ruimte.

Zoals de naam reeds doet vermoeden is het thema van de baan Duits en zal zich situeren in tijdperk 4. De besturing blijft analoog: mijn verzameling locomotieven is te groot, en grotendeels ook te oud, om ze allemaal om te bouwen naar digitaal.

Het afbreken van de baan zal wel enige tijd in beslag nemen. Ik probeer zoveel mogelijk materiaal te recupereren. Alle scenery is al verwijderd en dat is gelukt zonder schade. Hopelijk lukt dat ook met de wissels en de sporen. Die zijn ingebed met verdunde houtlijm. Normaal gesproken lost die lijm op met heet water en dan kan ik de sporen voorzichtig losmaken met een scherp plamuurmes. Het houtwerk zal verloren gaan. Dat is allemaal gelijmd en zal de zaag aan te pas komen om alles uit elkaar te halen.

Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Dirky op 23 maart 2015, 22:24:57 pm
ik volg... ;)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: gledina op 23 maart 2015, 23:38:05 pm
Luc,

Ik ben benieuwd naar de nieuwe plannen die je ons zal laten zien, ik volg alvast en hoor het ook wel op de vergaderingen.

Dieter
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: OlivierV op 24 maart 2015, 00:21:22 am
Ik las dit reeds op je website. Succes ermee. Foto's van het afbreken mag altijd :D
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: SuSke op 25 maart 2015, 14:03:09 pm
Hoi Luc, moedige beslissing maar gezien de "hick-up's" die je tegenkwam misschien inderdaad een zeer plausibele oplossing.

We weten ondertussen dat "de zaag erin zetten" meestal resulteert in een mooier geheel.
We volgen je en staan je bij als er hulp nodig is.
Succes
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: philippe_007 op 25 maart 2015, 14:28:43 pm
Nog een volger
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: OlivierV op 26 maart 2015, 10:22:15 am
Wat ik me afvraag, past er in die ruimte geen leukere baan. Langs de muren? Zo denk ik dat je meer rijlengte zal creëren.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: dani op 26 maart 2015, 11:49:48 am
heel benieuwd naar de plannen.....   en de wederopbouw !

Succes met de werken, en ik kan me inbeelden dat je ook enkele keren spijt zal voelen... maar de nieuwe baan zal dat hopelijk allemaal goed maken.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 26 maart 2015, 12:56:19 pm
Wat ik me afvraag, past er in die ruimte geen leukere baan. Langs de muren? Zo denk ik dat je meer rijlengte zal creëren.

Wanneer ik langs de muren ga moet ik voorbij ramen en deuren (niet getekend) en blijft er geen plaats meer over om andere zaken te zetten.
In het korte deel van de L staat nu mijn minibaantje, mijn werktafel, een tafel met mijn PC en rekken met daarop mijn rollend materiaal.

Of de baan leuk wordt of niet zal van het sporenplan afhangen, maar daar ben ik nog volop aan het werken.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: raf op 26 maart 2015, 17:13:58 pm
hallo Luc


misschien nu meteen een oplossing voor defecte wissels
ik heb er twee gehad die defect zijn gegaan en inderdaad die er uit halen is een shit job want ze zitten muur vast

nu heb ik iets bedacht waar ze wel makkelijker kunnen uitgehaald worden
de lipjes waar ze mee in elkaar passen heb ik schuifbaar gemaakt
de bielzen een beetje in gesneden en de vergrendeling van de schuifjes weg gehaald
aan de + kant (marklin)een voeding gesoldeerd zodat ik de wissel zelf + en - kan geven
als ik nu een wissel moet vervangen schuif ik die lipjes naar de wissel toe en de andere aan de vaste rails schuif ik ook weg en nu kan ik de wissel mooi los nemen zonder problemen en beschadiging van de rest van de baan
wissel herstellen /vervangen door die er terug in te leggen en de + draad door de baan heen trekken
de schuivertjes terug op hun plaats schuiven en de nieuwe wissel licht er in

nu je toch alles hebt los liggen makkelijk te doen en later gemakkelijk bij vervangen

gr raf
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 26 maart 2015, 17:35:17 pm
Dag Raf,

Het probleem is niet zozeer de methode om de wissels los te maken en uit te nemen, maar wel de vrije hoogte die ik ter beschikking heb en de afstand (diepte) waarop de wissels liggen. Ik zal eens proberen om een paar foto's te nemen van hoe de wissels in het schaduwstation liggen, dat zal veel duidelijk maken.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: raf op 26 maart 2015, 18:17:33 pm
hallo Luc

ja ik begrijp je wel hoor maar ook het uitnemen met die lipjes er aan blijft een probleem
ik had de wissels in mijn station ingebouwd en dan heb je natuurlijk grote ellende en kleurverschil in de ballast nadien

in mijn spiraal heb ik 10 cm tussen het plafond en de vloer
moet daar nog de dikte van de kurk vanaf en de rails zelf dus er schiet een 9 cm over
als heel die spiraal volstaat met stellen dan kan ik ook aan de achterste niet meer aan en daar ben ik dus aan het zoeken naar een oplossing
als ik onder de constructie zit zou ik met twee enkele spiralen willen door gaan omdat deze makkelijker te bereiken zijn later
er staat dan geen dubbele rij wagons voor elkaar

maar we zien het wel

gr raf en succes verder met bouwen
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 26 maart 2015, 19:38:36 pm
Ik heb enkele foto's gemaakt van enkele pijnpunten die meespelen in de beslissing om de bestaande baan af te breken en opnieuw te beginnen.

1) het gangetje om naar het "nieuwe" deel van de hobbykamer is erg smal. Bovendien hangt daar een vitrinekast met mijn Belgische locs. Omdat de gang zo smal is is het moeilijk om modellen uit de kast te halen of er in te zetten.

(http://www.modelbaanho.be/Images/Pijnpunten en afbraak/IMG_3527.JPG)

2) De vrije hoogte van mijn schaduwstation is er beperkt: op een plaats 10 cm, aan de andere kant slechts 8 cm.

(http://www.modelbaanho.be/Images/Pijnpunten en afbraak/IMG_3528.JPG)

(http://www.modelbaanho.be/Images/Pijnpunten en afbraak/IMG_3541.JPG)

3) De bereikbaarheid van wissels en sporen is op sommige plaatsen quasi onmogelijk

(http://www.modelbaanho.be/Images/Pijnpunten en afbraak/IMG_3532.JPG)

(http://www.modelbaanho.be/Images/Pijnpunten en afbraak/IMG_3533.JPG)

(http://www.modelbaanho.be/Images/Pijnpunten en afbraak/IMG_3542.JPG)

En dan speciaal voor Olivier... niet voor gevoelige toeschouwers...

(http://www.modelbaanho.be/Images/Pijnpunten en afbraak/IMG_3535.JPG)

(http://www.modelbaanho.be/Images/Pijnpunten en afbraak/IMG_3536.JPG)

(http://www.modelbaanho.be/Images/Pijnpunten en afbraak/IMG_3537.JPG)







Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: raf op 26 maart 2015, 21:22:21 pm
ja Luc nu zie ik het ook hoor das echt knudde dat die wissels zo ver naar het midden liggen
met mijn spiralen heb ik dat probleem niet omdat de diepte ongeveer gemiddeld een 20 cm is
de lange stukken zelfs maar 12 cm breed dubbelspoor
en due 45 cm gang is inderdaad niet voor mensen met een Boergondisch postuur LOL

en amaj das echt pijnlijk om je zo alles te zien slopen
ik zie ook dat je bovenleiding in je schaduw station hebt
bij mij komt die (op de tgv baan)maar tot net in de tunnels en voor de rest raken de panto's zowiezo niet

gr raf
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 11 mei 2015, 11:43:20 am
De baan is helemaal afgebroken. Het is een vreemde vaststelling dat je iets waar je 11 jaar aan heb gebouwd kan afbreken in 11 dagen.

Na veel schetsen, tekenen, denken, weggooien, opnieuw beginnen heb ik een eerste plan dat een redelijke kans maakt om op verder te werken.

De vorm van de baan is gewijzigd van een langgerekte U naar een C. Op de korte beentjes van de C zitten 2 klimspiralen naar de lager gelegen schaduwstations. Die schaduwstations liggen onder het station. Die korte beentjes moet ik nog verder uitwerken. De basis van het station is het sporenplan van de modelbaan van mijn vader. Hij had zijn modelbaan minutieus nagebouwd uit een sporenplannenboek van Fleischmann (dat is ondertussen 50 jaar geleden !).

Onderstaand plan is getekend in Scarm met sporen van Peco-code 100. Daar heb ik heel wat wissels van liggen die ik opnieuw wil gebruiken.
De kleurtjes hebben volgende betekenis
- blauw : sporen voor reizigersverkeer rijrichting O-W
- groen : sporen voor reizigersverkeer rijrichting W-O
- geel : goederensporen / opstelsporen

(http://www.modelbaanho.be/Images/Plannen%20en%20tekeningen/HB3%20-%20Basisplaat3%20-%202%20(PECO).jpg)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: doomslu op 11 mei 2015, 17:36:42 pm
Jouw thema is in elk geval heel duidelijk: een (naar modelbouwnormen) groot station.
Hoe veel lengte heb je eigenlijk?
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 11 mei 2015, 17:58:58 pm
Ik heb bij de tekening enkele afmetingen gezet.
Grootste lengte = 660 cm, grootste breedte = 320 cm
In het midden van de "C" heb ik een vrije ruimte van 440 cm x 80 cm.
De "uitgang" is 110 cm breed, maar die wordt misschien iets smaller.
Dat hangt af van het verdere ontwerp.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: SuSke op 11 mei 2015, 20:03:16 pm
Mooi groot station Luc.

Bij de rechterwisselstraat zou ik de overloop iets verder doordraaien in de bocht, zo wordt de aansluiting van de goederensporen vloeiender (zonder die bocht en tegenbocht)
Verder ook iets uitbreiden naar mogelijkheden ;) , links kan je naar alle sporen, rechts lukt dat niet, je raakt van het blauwe spoor niet in de groene bundel.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Gerolf op 11 mei 2015, 20:36:32 pm
Mooi basisplan, Luc. Goed dat je de basisvorm wat aangepast hebt  8)
Stel dat je achtergronden in lengterichting doorheen het midden van de brede delen maakt,
kan je veel sub-thema's / mini-scenes maken  ;)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: OlivierV op 12 mei 2015, 12:06:42 pm
Schoon plan, ik volg!
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 01 juni 2015, 23:22:51 pm
Het ontwerp van het schaduwstation op niveau 0 is klaar. Ook de andere niveaus beginnen hun vorm te krijgen, en wel zo dat ik er zeker van ben dat ik aan het laagste niveau niets meer moet wijzigen.

(http://www.modelbaanho.be/Images/Plannen%20en%20tekeningen/HB3-Niveau0.jpg)

We zijn dan ook gestart met de bouw en de eerste sporen zijn gelegd...

(http://www.modelbaanho.be/Images/Forum/IMG_0313.JPG)

(http://www.modelbaanho.be/Images/Forum/IMG_0314.JPG)

(http://www.modelbaanho.be/Images/Forum/IMG_0315.JPG)

De wissels en rails zijn gerecupereerd van de modelbaan van mijn vader. Ze zijn van het merk Fleischmann, code 100. Enig nadeel : het zijn messing rail en die oxideren vrij snel. Regelmatig poetsen zal nodig zijn.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: SuSke op 01 juni 2015, 23:33:14 pm
Lekker veel en lange sporen  :P :P :P
En dat 2 keer ....

Een mooi begin terug Luc
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: OlivierV op 01 juni 2015, 23:59:12 pm
Je bent weer op het goede pad!

Had je in je schaduwstation op je vorige baan ook deze wissels in gebruik of waren dat Roco exemplaren?
En oxidatie is niet zo'n probleem toch wanneer elk spoor zijn eigen stroomvoorziening heeft?

Groet.

Zou langs den ene kant nog spijt krijgen dat ik die wissels en aandrijvingen heb verkocht, 'k kon ze ook in mijn schaduwstation gebruiken eigenlijk, want had er ook zo'n hele berg.

Ik denk zelfs dat ik iemand ken niet zo heel ver van mij die dat ook wel de max zou vinden, zo'n groot schaduwstation.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: raf op 02 juni 2015, 08:12:42 am
als je die wissels op de drukst bereden stukken legt dan zullen ze minder oxideren denk ik
maar in ieder geval een mooi station dat wel

gr raf
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Rangeerduivel op 02 juni 2015, 10:41:00 am
Ik denk zelfs dat ik iemand ken niet zo heel ver van mij die dat ook wel de max zou vinden, zo'n groot schaduwstation.

Inderdaad,maar dan niet in de messing sporen van FLE!
Wel in de profi,
Mijn bovenste (stoombaan) is ook daarmee uitgerust(messing),en bij mij zijn het de wissels die mij parten spelen,
vooral de meerweg wissels,bijna alles ontspoort daarop..

 ;)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 02 juni 2015, 17:13:37 pm
Had je in je schaduwstation op je vorige baan ook deze wissels in gebruik of waren dat Roco exemplaren?

Mijn vorige baan was volledig uitgerust met Peco wissels, op 3 na: dat waren inderdaad wissels van Roco.
Deze wissels komen van de modelbaan van mijn vader (afgebroken in 2007)

En oxidatie is niet zo'n probleem toch wanneer elk spoor zijn eigen stroomvoorziening heeft?

Wanneer elk spoor zijn eigen stroomvoorziening heeft zal dat de stroomafname zeker ten goede komen. Maar de oxidatie vermindert het contact tussen de rail en het loopoppervlak van het wiel. Bovendien geeft dat ook aanleiding tot vonkvorming wat dan weer kleine schade aanbrengt aan de rail en het loopvlak. In die kleine beschadigingen zal vuil gemakkelijker hechten en zo wordt de situatie eigenlijk steeds slechter en slechter.

bij mij zijn het de wissels die mij parten spelen, vooral de meerweg wissels,bijna alles ontspoort daarop..

Ik hoop dat ik daar geen problemen mee zal hebben. Bij mijn vader werkt alles zonder problemen. Hij reed wel met treinen die minder lang waren dan ik van plan ben om te laten rijden en rijtuigen op lengteschaal 1:100, waar de rijtuigen bij mij op 1:87 schaallengte zijn. Het afgebogen deel van de wissels heeft een radius van 415 mm. Normaal mag dat geen problemen geven.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: OlivierV op 02 juni 2015, 17:36:54 pm
Sowieso moetje bij die messing rails alles voorzien van stroomdraden, want na verloop van tijd gaan de railschoentjes werken als isolatoren ipv geleiders ...

Wat is eigenlijk de rede voor het gebruik van deze wissels ipv de toch wel veel betere en meer bedrijfszekere Peco exemplaren?
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 02 juni 2015, 18:31:07 pm
Wat is eigenlijk de rede voor het gebruik van deze wissels ipv de toch wel veel betere en meer bedrijfszekere Peco exemplaren?

Omdat ik er 78 heb liggen. Ik heb per schaduwstation 24 wissels nodig, er zijn 2 zulke schaduwstations gepland, dat is 48 wissels in totaal.
Korte Peco wissels heb ik er maar 5. De grote Peco wissels komen in het station.

Idem met de gewone rails: De totale lengte = 12 sporen x  ca. 4 meter = 48 x 2 station = 96 meter spoor.  En dan komen nog er nog 2 dubbelsporige klimspiralen. De ene met 3 windingen, de andere met 6... Ook daar zal het gerecupereerde materiaal goed van pas komen.

Wanneer ik alles zou moeten bijkopen zou me dat een behoorlijke som geld kosten en spijtig genoeg staat er geen ezel in mijnen hof.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: ERVIN op 02 juni 2015, 18:36:02 pm
Helemaal mijn ding Luc , veel rijmogelijkheden en heerlijk lange treinen , love it!! :-*
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: OlivierV op 02 juni 2015, 19:45:00 pm
Wat is eigenlijk de rede voor het gebruik van deze wissels ipv de toch wel veel betere en meer bedrijfszekere Peco exemplaren?

Omdat ik er 78 heb liggen. Ik heb per schaduwstation 24 wissels nodig, er zijn 2 zulke schaduwstations gepland, dat is 48 wissels in totaal.
Korte Peco wissels heb ik er maar 5. De grote Peco wissels komen in het station.

Idem met de gewone rails: De totale lengte = 12 sporen x  ca. 4 meter = 48 x 2 station = 96 meter spoor.  En dan komen nog er nog 2 dubbelsporige klimspiralen. De ene met 3 windingen, de andere met 6... Ook daar zal het gerecupereerde materiaal goed van pas komen.

Wanneer ik alles zou moeten bijkopen zou me dat een behoorlijke som geld kosten en spijtig genoeg staat er geen ezel in mijnen hof.

Begrijpbare keuze, wissels eten zeker veel geld, maar we kunnen ze langs de ene kant niet missen.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: philippe_007 op 03 juni 2015, 08:12:22 am
Je kan uw schaduwstation ook kleiner beginnen, ipv onmiddelijk de 12 sporen te voorzien kan je er slechts enkelen plaatsen. Nadien uitbreiden eens je een ezel hebt gevonden :-)

Voordeel is dat je sneller kan beginnen rijden daar er minder werk is.

Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 03 juni 2015, 09:44:00 am
Je kan uw schaduwstation ook kleiner beginnen, ipv onmiddelijk de 12 sporen te voorzien kan je er slechts enkelen plaatsen. Nadien uitbreiden eens je een ezel hebt gevonden :-)

Voordeel is dat je sneller kan beginnen rijden daar er minder werk is.

Dat zou ook kunnen, maar ik heb die wissels en sporen nu eenmaal liggen. Ik kan ze ook in de vuilbak gooien, maar daar heeft niemand iets aan.
Wat het "minder werk" betreft : de sporen die je op de foto ziet zijn gelegd in 1 weekend. Dat valt dus nog mee vind ik.
(toegegeven: de elektrische aansluitingen moeten nog worden gemaakt, en dat is niet direct mijn ding  :( .)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: philippe_007 op 03 juni 2015, 10:08:44 am
de sporen leggen zijn het probleem niet,
deze echter bevestigen, voorzien van de nodige onderbrekingen, terugmelders installeren, wissels motoriseren en dan alles bekabelen zijn het grote werk.

Als je dan klein begint dan kan je reeds rijden en testen.

PS: zoals ik het gelezen had dacht ik dat je niet alle nodige wissels/sporen had
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 17 juni 2015, 23:43:00 pm
Het afgelopen weekend en daaropvolgend 2 vrije dagen heb ik het schaduwstation kunnen afwerken. Ttz. alle sporen liggen er, nu nog alle elektrische aansluitingen maken.

(http://www.modelbaanho.be/Images/Forum/20150616_201421.jpg)

(http://www.modelbaanho.be/Images/Forum/20150616_201411.jpg)

Voor het vervolg is ook al een stukje hout gelegd...

(http://www.modelbaanho.be/Images/Forum/20150616_201520.jpg)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: loebaske op 18 juni 2015, 07:36:14 am
Jawade Luc, een ferm schaduwstation, men kan alleen maar jaloers zijn op dit stuk  ;)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: OlivierV op 18 juni 2015, 08:02:25 am
Daar zal je menig trein in kwijt kunnen!

Komt er eigenlijk een aansluiting met het minibaantje, want dat lijkt mij persoonlijk wel interessant.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Gerolf op 18 juni 2015, 08:14:20 am
Goe bezig, Luc. Hopelijk vlot "den ellentriek" goed  ;)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: gledina op 18 juni 2015, 09:01:25 am
Luc,

Dit is nu een schaduwstation, hier zullen wel enkelen op jaloers zijn.
Nu weet ik dan ook waar ik mijn treinen kan laten wegzetten.

Dieter
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: SuSke op 18 juni 2015, 11:25:14 am
Luc, succes met die elektrische aansluitingen, je zal er je werk mee hebben. En alles analoog blijven aansturen ??  ;)

en dan weten dat je dit nog eens een beetje hoger gaat herhalen  ???
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 18 juni 2015, 12:08:29 pm
leuk baantje komt eraan !  8) ;)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: dani op 18 juni 2015, 13:52:57 pm
een schaduwstation met een grote  "S"  van   "SUPER".

Amai, daar kan al eens een treintje op staan....    Doet me eigenlijk zin krijgen om een deel van mijn baan af te breken en ook zo iets aan te leggen.   Echt indrukwekkend !
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Rangeerduivel op 18 juni 2015, 14:39:01 pm
Doet me eigenlijk zin krijgen om een deel van mijn baan af te breken en ook zo iets aan te leggen.

Niet doen Dani,
Muren optrekken van de garage,
Boven de garage heb je dan ruimte zat voor een héééééééééééél groot schaduwstation! ;D

 ;)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: raf op 18 juni 2015, 14:47:14 pm
ik heb een schaduw spiraal als ze alle twee klaar zijn
meeste schaduw stations werken FIFO dus waarom zou ik dure wissels aan kopen als dan een dubbele spiraal het zeflde werk kan doen

gr raf
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Dirky op 18 juni 2015, 15:36:54 pm
... zal nogal een spiraalke moeten zijn om deze lengte te evenaren!  :)

mooie start Luc!
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: SuSke op 18 juni 2015, 15:40:48 pm
ik heb een schaduw spiraal als ze alle twee klaar zijn
meeste schaduw stations werken FIFO dus waarom zou ik dure wissels aan kopen als dan een dubbele spiraal het zeflde werk kan doen

gr raf

Voordeel van een vlak S(chaduw)S(tation) is wel dat je niet perse FIFO moet toepassen maar ook RANDOM kan rijden. Dat wordt moeilijker in ee spiraal  ;)



Edit: Op vraag de acronyms verduidelijkt
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Chrisrail op 18 juni 2015, 15:49:09 pm
Voordeel van een vlak SS is wel dat je niet perse FIFO moet toepassen maar ook RANDOM kan rijden. Dat wordt moeilijker in ee spiraal  ;)

Suske, opletten met uw afkortingen hé.

Der zijn nog altijd mensen die daar niet mee kunnen lachen zulle.  ;)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: SuSke op 18 juni 2015, 15:52:05 pm
Zijde gij ne politieker of ne journalist die altijd alles uit het verband trekken  ;) ;)

'k zal het wat verduidelijken  8)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: dani op 18 juni 2015, 15:59:58 pm
Muren optrekken van de garage,

Een plaatstalen garagebox naast het huis , Rusy... beetje lastig.

Hoewel, het plat dak van de keuken.......
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Chrisrail op 18 juni 2015, 16:03:27 pm
'k wist wel wat ge bedoelde Suske,
maar toch maar opletten met wat ge post  ;)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 19 juni 2015, 13:27:26 pm
Allemaal bedankt voor de leuke reacties.

@ Olivier: neen, het minibaantje wordt niet aangesloten. Dat is digitaal en de baan in opbouw wordt analoog.
Ik weet dat combinaties mogelijk zijn, maar dat staat voorlopig niet op het verlanglijstje.

Wat de electrische aansluitingen betreft:
- voor de rijspanning voorzie ik een ringleiding in VOB 1,5 mm2. Ik wilde die eerst in 2,5 mm2 leggen omdat ik daar nog overschotten van heb liggen, maar dat is iets te onhandelbaar om mooi weg te leggen.
- idem voor de massa verbinding van de wissels.

Ik wil de wisselstraten sturen met een één-knop (drukschakelaar) bediening om de hele rijweg naar een bepaald spoor te schakelen. De logica tabel heb ik eventjes in een excelletje gezet: ik kom bij de ene wisselstraat op 6 in- en 7 uitrijmogelijkheden en bij de andere op 11 in en 10 uit. In het totaal liggen er 30 wissels. Om dat met een diodematrix te sturen zou ik 150 diodes nodig hebben...Lijkt me veel op het eerste gezicht.

Ik moet ook nog het synoptisch bord tekenen / maken. Mijn versie van Coreldraw is een beetje aan de oude kant en kan ik nog maar op 1 computer gebruiken, niet altijd even handig. Ik ben op zoek gegaan naar een (gratis) alternatief en ben uitgekomen bij Inkscape. Ik heb dat programma geïnstalleerd en ga dit weekend aan de slag om te kijken of ik dat bord daarmee getekend krijg.

En dan nog op zoek gaan naar druknopjes, schakelaartjes, LEDjes voor de terugmeldingen, ...


Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: raf op 19 juni 2015, 15:51:45 pm
ik gebruik daar een pic voor en ik rij ook analoog digitaal
eerste knop voor het vertrek spoor tweede knop voor waar je naar toe moet
de wissels leggen zich dan via het programma in de pic goed
elke keer duurt het een seconde voor de desbetreffende servo gaat bewegen
1 pwm voor max 40 servo's
na de pic staan er meerdere  4066  ic's waar ik de uitgang van de pic naar de servo koppel van de desbetreffende wissels
werkt perfect en je hebt maar zoveel druk knoppen nodig als er sporen zijn
de wissels zijn niet voorzien van druk knoppen want die gaan via de pic

gr raf 
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: OlivierV op 20 juni 2015, 09:47:33 am
Luc, met een soort van analoog-digitaal sas zou het toch kunnen? :)

Rijwegen instellen met diodematrixen lijkt mij zeker handig, wel wat werk, maar uiteindelijk zeker de moeite waard!

Groet,
Olivier
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Gerolf op 20 juni 2015, 09:52:09 am
Toch wel opletten met diodematrixen en magneetspoelen:
Als die grote stroom (van meerdere elektromagneten) door de diodes moet, dan heb je stevige diodes nodig

Misschien elektronisch de stromen sturen? Mosfet voor elke spoel?
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: gledina op 20 juni 2015, 13:41:03 pm
Luc,
Misschien aansturen met arduino.
Hulp genoeg vanuit de club zoals je weet.
Daar is het virus ook toegeslagen.
Dieter
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 26 juli 2015, 10:17:22 am
Het bouwen gaat rustig verder.

Een deel van de sporen zijn reeds voorzien van rijspanning.

De klimspiraal van het schaduwstation op -2 naar het zichtbare deel is zo goed als klaar en ik ben begonnen met het houtwerk voor het schaduwstation op niveau -1.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: dani op 26 juli 2015, 14:52:48 pm
Je zegt dat je een 30 tal wissels hebt.Dat is precies de hoeveelheid die ik met 1 enkele Arduino Mega  als  "slave" op mijn baan aan stuur.
De software is er al, de hardware is simpel.  Alleen heb je per wissel 2  transistoren, 2 diodes en 2 weerstandjes nodig als "stuurtrapje".
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 26 juli 2015, 22:19:46 pm
Het idee om de wisselstraat met een arduino aan te sturen is al meerdere keren gesuggereerd.
Alleen ken ik er weinig of niets van. Ik zal jouw draadje(s) nog eens doorlezen Dani. Ik weet dat daar heel veel waardevolle info instaat.

Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: dani op 27 juli 2015, 08:59:44 am
als je op dat vlak hulp nodig hebt dan laat je het maar weten.  Eens je het onder de knie hebt is het eigenlijk makkelijk.

Volgens de beschrijving die jij hier gegeven hebt, denk ik dat het simpelste is om gewoon met een klaviertje van 4x4 te werken waarop je de bron (2 cijfers) en de bestemming in tikt (2 cijfers) en dan zal de arduino het pad bepalen, de wissels om leggen en je een signaal geven dat je mag inrijden.

Dat signaal kan een LEDje zijn dat groen wordt, of kan gekoppeld worden aan S88 of aan je centrale ...
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 27 november 2018, 19:14:57 pm
Pff even het stof wegblazen...

Na bijna 3 jaar stilstand zijn we langzaam terug in gang geschoten.
- In het schaduwstation werd verlichting gehangen, nog niet overal want de rol ledstrips is op en ik heb nieuwe bijbesteld.
- De rijspanning naar de sporen werd verder aangesloten. Een deel dat ik vroeger had aangesloten zal ik opnieuw moeten doen om een aantal sporen op een afzonderlijke rijregelaar aan te kunnen sluiten.
- De sporen van het schaduwstation worden opgesplitst in 2 delen zodat ik 2 kortere treinen achter elkaar kan opstellen. Aan het blok voor het schaduwstation komt dan een lichtsluis: wanneer een trein voorbij de lichtsluis blijft staan dan is het een "lange trein" en heeft die in het schaduwstation een volledig spoor nodig. Dat betekent dat elke trein in dat blok even moet stoppen om de lengte te "meten".
- het schaduwstation zal volledig worden geautomatiseerd met een arduino. De nodige onderdelen voor het bouwen van bezetmelders zijn besteld.

Deze werkzaamheden zijn weinig fotogeniek, dus geen beeldekes.

De website werd ook al een tijdje niet meer bijgewerkt omdat er toch weinig nieuws te melden was. Maar daar gaan we ook opnieuw werk van maken.

wordt vervolgd...

Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 31 december 2018, 17:22:58 pm
Vandaag begonnen aan een jobke dat ik al heel lang heb uitgesteld: het elektrisch aansluiten van de wissels van het schaduwstation op niveau -2. Dat zijn "oude" Fleischmann wissels die ik recupereerde van de baan van mijn vader. Nu blijkt dat slechts enkele wissels nog goed functioneren. Het overgrote deel reageert niet meer op de elektrische impulsen. :( :(
Die wissels zijn ook al bijna 15 jaar niet meer gebruikt. Ik heb er wel enkele getest wanneer ik ze inbouwde in het schaduwstation, maar dat is ondertussen ook al geleden van juni 2015 !

Er zijn 2 problemen:
- in het schaduwstation liggen 29 wissels...
- de geometrie van die Fleischmann wissels is nogal specifiek zodat ze niet zomaar door wissels van een ander merk kunnen worden vervangen.
Ik zou de elektrische aandrijvingen kunnen vervangen maar dat betekent even goed dat ik alle wissels moet "uitbreken".
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Gerolf op 01 januari 2019, 10:14:49 am
Misschien hebben die oude wisselaandrijvingen "gewoon" wat onderhoud nodig  ::)
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: 59erke op 01 januari 2019, 11:18:20 am
Kan je niet gewoon de oude aandrijvingen eraf halen en vervangen door servo's ?

Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: OlivierV op 01 januari 2019, 19:04:52 pm
Luc,

Ofwel kan je sowieso vervangende aandrijvingen vinden of ze met een servo of iets dergelijks aandrijven. Beetje zoeken op internet geeft je hier wel gidsjes voor.
Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: modelbaanHO op 02 januari 2019, 11:30:41 am
Bedankt voor het meedenken.

Gerolf heeft gelijk: de wissels hebben al bijna 15 jaar niet meer gewerkt: onderhoud is nodig. Ik heb van een aantal wissels de aandrijvingen een aantal keren met de hand bediend (snel over en weer laten gaan) om zo eventueel vuil en oxidatie van de contacten te verwijderen en dat heeft voor een aantal wissels al wel geholpen.

Verder heb ik ontdekt dat de aandrijvingen vrij eenvoudig kunnen worden verwijderd en vervangen. Ik heb er nog een aantal splinternieuwe (t.t.z. die zijn ook al meer dan 15 jaar oud, maar ze zitten nog in de verpakking) Bovendien kan je die aandrijvingen nog steeds kopen.

Vervangen door servo's is een mogelijkheid, maar de aandrijvingen moeten bovengronds blijven (op die plaats is er onder de  baan geen ruimte) en dan is er tussen de sporen wel heel weinig plaats.

Voorlopig ga ik dus verder proberen om de bestaande aandrijvingen te reanimeren en / of te vervangen.

Titel: Re: Haschenbach 3
Bericht door: Gerolf op 03 januari 2019, 10:53:01 am
Contact 60 of 61 of ... en dan handmatig bewegen is een betere manier om de contacten te reinigen.
Succes met de verdere reanimatie ;)