Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: Michiel op 29 januari 2015, 14:16:15 PM

Titel: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Michiel op 29 januari 2015, 14:16:15 PM
Ik zoek naar informatie betreffende de M2 rijtuigen, wanneer ze in welke uitvoering bestonden en door welke locs ze toen getrokken og geduwd konden worden. Bouwjaar en jaar van uitschrijven zijn wel bekend op verscheidene sites, maar verder...? Dus mijn concrete vragen:

Er zijn steeds meer vraagtekens omtrend het leven en leed van de ooit allom tegenwoordige M2-rijtuigen. Wie kan me helpen?
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/M2groenw.jpg/1280px-M2groenw.jpg)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: centauri167 op 29 januari 2015, 15:30:14 PM
@Michiel: een zeer interessante vraag ! Ik kijk zelf ook uit naar de antwoorden, laat maar komen dus ...
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: gardevil op 29 januari 2015, 17:11:50 PM
Ik volg
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Michiel op 29 januari 2015, 20:07:18 PM
Bon, zal ik maar de aftrap geven dan? Dit is wat ik op internet kan vinden. Zijn er feiten onjuist, onvolledig of zijn er feiten vergeten, gelieve het dan aan te vullen. ;)

1958: Bouwjaar M2 en inschrijving bij de NMBS. Rijtuigen in groene livrei bestaande uit: 35 x A, 350 x B, 104 x AB, 93 x Bd, 15 x Bdr (geen idee wat dit is), maximum snelheid 140km/u, verwarming met stoom.

1958: Lijnlocomotieven geschikt om deze rijtuigen te trekken: de meeste stoomlocs (typisch HLV64, HLV29, HLV10, HLV1,...), diesels HLD202(52), HLD204(54) en HLD201(59), en elektrische locs HLE101(29), HLE121(28), HLE122(22), HLE123(23). Hadden al deze locs een stoomgenerator?

1960: een nieuwe reeks locomotieven werden in dienst genomen: HLD200(51), HLD205(55), HLD210(60/61), en de elektrische locs HLE125(25), HLE140. Welke locs hadden een stoomgenerator?

1967: einde stoomtijdperk

19xx: 22 Bd rijtuigen werden omgebouwd tot stuurstandrijtuig: 13 voor dieseltractie en 9 voor elektotractie. Een ongekend aantal "gewone" rijtuigen werden omgebouwd voor trek-duw operatie (doortrekken van kabels en leidingen voor de stuurpost).

19xx: de rijtuigen die schikt waren voor trek-duwoperatie kregen een aanduiding op de hoeken: geel voor diesel en blauw voor electrische tractie. Dit om het rangeerwerk met de M2 slepen te vergemakkelijken.

1969: HLE26 wordt in dienst genomen (had deze een stoomgenerator?)

19xx: omnummering naar nieuwe nummering?

1975: de HLE20 wordt in dienst genomen (had deze een stoomgenerator?)

19xx: de rijtuigen krijgen stelselmatig de nieuwe bordeaux livrei

19xx: maximum snelheid teruggebracht tot 125km/u (om onderhoudsredenen, en dus goedkoper)

1983: HLE29 wordt uitgeschreven

1984: HLD59 voert geen reizigersdiensten meer uit.

1989: HLD60 wordt uitgeschreven.

1998: HLE28 wordt uitgeschreven

2005: uitschrijving van alle M2 rijtuigen bij de NMBS. Ze worden nog wel gebruikt bij een paar andere maatschappijen.

Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: rixke rail op 29 januari 2015, 21:08:32 PM
Ter aanvulling, Michiel :
1978-79 : Bd rijtuigen werden omgebouwd tot stuurstandrijtuig: 7 voor dieseltractie en
1980-81 : 8 voor elektotractie. Een ongekend aantal "gewone" rijtuigen werden omgebouwd voor trek-duw operatie (doortrekken van kabels en leidingen voor de stuurpost).
1981 : de rijtuigen die schikt waren voor trek-duwoperatie kregen een aanduiding op de hoeken: geel voor diesel en blauw voor electrische tractie. Dit om het rangeerwerk met de M2 slepen te vergemakkelijken.
1971 : omnummering naar nieuwe nummering
1984 : de rijtuigen krijgen stelselmatig de nieuwe bordeaux livrei (ICÎR-plan)

Ik heb een artikel (in 't Frans - JCF) beschikbaar, indien gewenst, stuur maar een P.M.

Modelspoorse groeten,
Eric;

Edited.


Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: RD25 op 29 januari 2015, 21:19:21 PM
Citaat van: Michiel op 29 januari 2015, 20:07:18 PM
(...) 15 x Bdr (geen idee wat dit is), (...)

BDR   15 unités   43201 - 43215   - UIC 50 88 87 38 601 - 615 = tweede klasse - bagagewagen & eethoek
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 29 januari 2015, 21:21:39 PM
BDr zijn rijtuigen met een kleine resto of keuken dacht ik.

De elektrische trek-duw werd enkel door de reeks 25 gedaan.

Heeft reeks 20 met M2's gereden? Wil ik wel eens een fotootje van zien. Niet omdat ik het niet geloof, maar wel omdat ik het eens wil zien.
Hier in mijn achtertuin kan ik alleen maar de reeksen 22/23 voor de geest halen met gewone M2's en reeks 25 met de elektrische trek-duwtreinen. Diesels heb ik hier in Aarschot niet meer geweten met de M2's, maar het zou wel kunnen. Ik was toen te jong om het mij nog te herinneren.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: rixke rail op 29 januari 2015, 21:34:23 PM
Hld : 14 b, 8 ab, 7 bdx
Hle : 31 b, 14 ab, 8 bdx
waarbij de x staat voor stuurpost.

de r staat inderdaad, voor snackbar (niet eethoek). Maar die werd nooit gebruikt, denk ik.
Ook verschillende M4bd hadden zo'n keukentje, de rijtuigen zijn gemakkelijk herkenbaar : 4 ruiten i.p.v. 5 !  8)
Modelspoorse groeten,
Eric.

P.S. : ik kan wel eens proberen alle info over de M2 die ik heb te bundelen in een filetje.
Ik lees wel of er interesse is ...   :) Er waren flink wat varianten, is hier al ooit ergens aan bod gekomen ...
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: RD25 op 29 januari 2015, 21:39:34 PM
Trekken en duwen (http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107)  8)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: rixke rail op 29 januari 2015, 21:47:40 PM
Citaat van: Jurgen op 29 januari 2015, 21:21:39 PM
Heeft reeks 20 met M2's gereden? Wil ik wel eens een fotootje van zien. Niet omdat ik het niet geloof, maar wel omdat ik het eens wil zien.

Zéér zeldzaam, maar kon (groene versie).
In boek over reeks 20 van T Nicolas pg 90 en pg 127.
(Zelfs met M1 pg 134)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: rixke rail op 29 januari 2015, 21:56:35 PM
Citaat van: Michiel op 29 januari 2015, 20:07:18 PM
Hadden al deze locs een stoomgenerator?
Welke locs hadden een stoomgenerator?

M2 waren uitgerust voor stoom- en elektrische verwarming op 3000 V !
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edited
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Michiel op 29 januari 2015, 22:11:39 PM
Eric, enorm bedankt voor je opzoekwerk en je antwoorden hier. Ik heb meer informatie gekregen dan verwacht, en weet ondertussen al welke M2 ik nodig heb. Maar ik hou jullie niet tegen om verder het verhaal van de M2's te ontrafelen. Dan kan er na een compilatie van gemaakt worden, consulteerbaar voor ieder hier op het MSM-forum.  ;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Bolje op 30 januari 2015, 09:05:00 AM
Ik vind dit ook heel interessante info.
Bundelen zou echt wel een meerwaarde zijn.

Een ideetje:
Op het 3-railforum is een Wiki, een soort encyclopedie, om nuttige info samen te houden en niet verloren te laten gaan in de draadjes.
Is dit geen optie hier bij MSM? Dit vraagt natuurlijk wel meer geheugen ruimte op de server.
De voordelen zijn wel enorm, vind ik, beginners vinden basisbeginselen, gevorderden info over specialiteiten.

@ de Admins: is deze mogelijkheid al bekeken?
De artikelen zijn geschreven door gebruikers, maar is geen discussieplatform. Te vergelijken met Wikipedia.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 09:20:36 AM
Citaat van: RD25 op 29 januari 2015, 21:39:34 PM
Trekken en duwen (http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107)  8)

Heb ik het goed begrepen?
In de tabel onderaan staat vermeld;HLD 51,55,60/61 en 62/63.
Ik heb de bordeau set van Marklin,
kunnen al de bovenvermelde loc's ervoor gespannen worden?
(ook de blauwe 5515?)

;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loebaske op 30 januari 2015, 09:28:08 AM
Citaat van: Bolje op 30 januari 2015, 09:05:00 AM
Ik vind dit ook heel interessante info.
Bundelen zou echt wel een meerwaarde zijn.

Een ideetje:
Op het 3-railforum is een Wiki, een soort encyclopedie, om nuttige info samen te houden en niet verloren te laten gaan in de draadjes.
Is dit geen optie hier bij MSM? Dit vraagt natuurlijk wel meer geheugen ruimte op de server.
De voordelen zijn wel enorm, vind ik, beginners vinden basisbeginselen, gevorderden info over specialiteiten.

@ de Admins: is deze mogelijkheid al bekeken?
De artikelen zijn geschreven door gebruikers, maar is geen discussieplatform. Te vergelijken met Wikipedia.

Zou een goed idee zijn, net zoals er nu een map is met verbeteren van modellen, zou dan niet verloren gaan ten velde van zoveel draadjes..
Plaats innemen ?? heb eens zo rond gekeken op het forum wat er allemaal staat die totaal geen zin meer hebben....en die best in de vuilbak mogen...
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Brossel op 30 januari 2015, 10:19:52 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 09:20:36 AM
Citaat van: RD25 op 29 januari 2015, 21:39:34 PM
Trekken en duwen (http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107)  8)

Heb ik het goed begrepen?
In de tabel onderaan staat vermeld;HLD 51,55,60/61 en 62/63.
Ik heb de bordeau set van Marklin,
kunnen al de bovenvermelde loc's ervoor gespannen worden?
(ook de blauwe 5515?)

;)

Nee...de reeksen 60 en 61 vallen sowieso al af aangezien deze reeksen al zo goed als volledig afgevoerd waren voordat de M2's in bordeaux verschenen.

De rest van de diesels kun je (mits inzetbaar vanaf een jaar of 1986 toen de M2's in bordeaux verschenen) vóór een set M2 TD spannen.
Of je ze er ook achter kunt spannen om geduwd in te zetten, tja, dat is dan weer een ander verhaal.

In praktijk reden vooral de reeksen 62/63 in td met M2 (in bordeaux). De reeks 51 (zeldzamer, maar bon) soms ook op Charleroi-Couvin.
Verder vanaf 1992 ofzo ook de reeksen 52/53/54 in de P en T-diensten vanaf Ronet (Namen) naar Houyet en Bertrix.
De reeks 55 kon er volgens mij ook mee rijden, maar dat is beperkt geweest tot wat minder succesvolle diensten op Antwerpen - Neerpelt.

De 5515 valt bovendien af omdat deze lok in de door B-models uitgebracht variant te modern is voor M2 rijtuigen.
Feitelijk hebben zij de versie gemaakt zoals de 5515 door TUC-Rail werd ingezet voor werktreinen...

Groetjes Davy
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Michiel op 30 januari 2015, 10:25:23 AM
Eric, onderaan het artikel "Trekken en duwen" op je site staat een tabel. Deze blijkt (bij mij met verschillende browers) rechts afgsneden waardoor de laatste kolom(en) niet meer leesbaar zijn. Kan je dat eens nakijken of is dat lastig?

het betreft: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107&lang=fr

Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 30 januari 2015, 10:39:48 AM
Aanvullend op de reactie van Davy is voor de vraag wat er ingezet kan worden belangrijk:
- de trekduwbesturing vond plaats via de muiltiplekabel. Of een loc technisch ingezet kon worden in trekduwschakeling en of dit ook daadwerkelijk gebeurde zijn dus twee heel verschillende dingen. In grote lijnen konden alle diesellocs die multiple konden rijden met M1 trekduw rijden en alle GM-locomotieven met M2.
- Vanwege het erg kleine aantal stuurrijtuigen is het gebied en de periode waarin de combinaties ingezet konden worden beperkt en dus ook de soorten locomotieven, namelijk alleen die in die periode de betreffende diensten reden. Daarbij komt ook nog eens dat de zware diensten op Antwerpen-Neerpelt min of meer door een vaste groepje locs gereden werd.
- De routes beperken zich tot wat Davy schreef en wat in het gelinkte stuk staat. Even afgezien van de seizoensdienst naar Houyet waren dit in de tijd van de rode rijtuigen de lijnen St. Ghislain-Quiévrain (met reeks 62, één korte stam tot elektrificatie), Charleroi-Couvin (incidenteel 51 in het begin, daarna standaard 62, korte stam), Mol-Hasselt (reeks 62, korte stam) en Antwerpen-Neerpelt (op een mislukte proef met 55 na altijd reeks 62, lange stam).
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Michiel op 30 januari 2015, 10:51:46 AM
Gezien de M2 rijtuigen vóór 1971 zijn ontworpen en afgeleverd, zijn ze ooit in twee-kleuren groen geweest, of werden ze in 1958 onmiddellijk in het gekende egaal flessengroen uitgebracht?

edit: aansluitend, is er een RAL-code of iets dergelijks voor dit groen van de M2 rijtuigen?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 10:53:16 AM
OK Brossel & Sicco,
Bedankt voor de verduidelijking.
De reden van mijn vraag komt doordat ik nogal van afwisseling hou ;D
De Marklin-stam wordt nu getrokken/geduwd door de 6218,en daar hou ik het dus maar bij.
Alhoewel je op de modelbaan doet wat je wil,lijkt deze opstelling mij toch de meest logische...

;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 30 januari 2015, 11:17:18 AM
M2's zijn nooit twee tinten groen geweest

6218 is een perfecte loc voor de trekduwstam, aangezien zij zowel in de diensten naar Quivrain als Couvin reed.
kijk maar: https://www.flickr.com/photos/derquinho/16164523377/
Verder behoorde de Roco 6246 tot de vaste 'Neerpelt-groep'.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loebaske op 30 januari 2015, 12:46:42 PM
voila...de wandelende databank Sicco enne ook andere forumleden, soms sta ik verbaasd van hun kennis....
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dgrr57 op 30 januari 2015, 13:41:45 PM
Citaat van: Michiel op 30 januari 2015, 10:25:23 AM
Eric, onderaan het artikel "Trekken en duwen" op je site staat een tabel. Deze blijkt (bij mij met verschillende browers) rechts afgsneden waardoor de laatste kolom(en) niet meer leesbaar zijn. Kan je dat eens nakijken of is dat lastig?

het betreft: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107&lang=fr

Beter nu ?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Michiel op 30 januari 2015, 13:53:28 PM
Perfect!
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: RD25 op 30 januari 2015, 14:40:09 PM
Patrick, hier ook http://rixke.tassignon.be/spip.php?article1565 dank u well  ;)

Citaat van: dgrr57 op 30 januari 2015, 13:41:45 PM
Citaat van: Michiel op 30 januari 2015, 10:25:23 AM
Eric, onderaan het artikel "Trekken en duwen" op je site staat een tabel. Deze blijkt (bij mij met verschillende browers) rechts afgsneden waardoor de laatste kolom(en) niet meer leesbaar zijn. Kan je dat eens nakijken of is dat lastig?

het betreft: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107&lang=fr

Beter nu ?

(http://rixke.tassignon.be/local/cache-vignettes/L500xH403/652-2-c4390.jpg)
Bron : Het Spoor, september 1983 (frans versie (http://rixke.tassignon.be/spip.php?article1565&id_document=8061#documents_portfolio))
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 30 januari 2015, 17:01:07 PM
Van mij mag alle info over M2's gerust gebundeld worden.

Van locomotieven zijn er veel boeken, maar over rijtuigen eigenlijk niet zo veel hé. Misschien een idee...  :)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: OlivierV op 30 januari 2015, 17:14:09 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 10:53:16 AM
OK Brossel & Sicco,
Bedankt voor de verduidelijking.
De reden van mijn vraag komt doordat ik nogal van afwisseling hou ;D
De Marklin-stam wordt nu getrokken/geduwd door de 6218,en daar hou ik het dus maar bij.
Alhoewel je op de modelbaan doet wat je wil,lijkt deze opstelling mij toch de meest logische...

;)
6274 kan je er eigenlijk ook voor/achter spannen, dan heb je er eens een andere 62 voor hangen.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 17:17:06 PM
Citaat van: OlivierV op 30 januari 2015, 17:14:09 PM
6274 kan je er eigenlijk ook voor/achter spannen, dan heb je er eens een andere 62 voor hangen.

Die heeft jammer genoeg geen sound,en ik ben daar aan verslaafd... :( :-X

;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 30 januari 2015, 18:03:57 PM
Wat? Dit? https://www.youtube.com/watch?v=CiQs1IjzPmc hoe kan je daar nou aan verslaafd raken?  ;D ;D ;D
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dgrr57 op 30 januari 2015, 19:12:59 PM
Citaat van: RD25 op 30 januari 2015, 14:40:09 PM
Patrick, hier ook http://rixke.tassignon.be/spip.php?article1565 dank u well  ;)


Done
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Brossel op 30 januari 2015, 19:52:12 PM
Citaat van: OlivierV op 30 januari 2015, 17:14:09 PM
6274 kan je er eigenlijk ook voor/achter spannen, dan heb je er eens een andere 62 voor hangen.

Inderdaad. De echte 6274 droeg haar groen-gele aangepaste livrei 1970 'Salzinnes' (zoals Roco haar maakte) tot mei 1989.
In de laatste jaren van haar groen-gele bestaan waren er inderdaad al bordeaux M2 rijtuigen, dus dat had gekund.

Beetje extra info:
Roco plaatste op de lok de stelplaats aanduiding Kinkempois.
Of de 62-ers van stelplaats Kinkempois ook met M2 trekduwtreinen reden is onwaarschijnlijk. Zoals Sicco al aangaf lagen de lijnen waar de M2 trek-duwtreinen werden ingezet niet rond Luik. Wel werden met zekerheid de 62-ers van Kinkempois ingezet met M1 trek-duwstammen.
Bijvoorbeeld op de lijn 125A die dwars door het Luikse industriebekken voerde.

Voordat de echte 6274 aan Kinkempois werd toegewezen reed ze vanuit de stelplaats Aarschot.
Deze kleine stelplaats verloor met de invoering van het IC/IR plan haar diensten en werden de lijndiesels afgestaan aan de grotere stelplaatsen, waaronder die van Kinkempois. Maar dat was voordat de M2 rijtuigen bordeaux werden...

Groetjes Davy
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: 59erke op 30 januari 2015, 20:13:41 PM
Citaat van: Michiel op 29 januari 2015, 22:11:39 PM
Eric, enorm bedankt voor je opzoekwerk en je antwoorden hier. Ik heb meer informatie gekregen dan verwacht, en weet ondertussen al welke M2 ik nodig heb. Maar ik hou jullie niet tegen om verder het verhaal van de M2's te ontrafelen. Dan kan er na een compilatie van gemaakt worden, consulteerbaar voor ieder hier op het MSM-forum.  ;)

Michiel, 2 vraagjes : zijn de M2's niet te jong voor jouw baan ? Bouwjaar van de M2 1958, jouw baan situeerde zich toch rond 1920 ?
Ga je de M2's zelf in N bouwen of heb je een producent op het oog ?

Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Michiel op 30 januari 2015, 20:28:10 PM
 ;D

Voor 1920 zouden de M2's nét niet passen. Maar ik speel met een 2de project in m'n hoofd, een veel kleiner; een soort diorama-module rond de bareel van Lier in 1962. Dit project heeft geen haast, maar zou eventueel, mochten de omstandigheden plots veranderen, in een stroomversnelling kunnen geraken. Kwestie van de zaak wat voor te bereiden om niet verrast te worden.

Ik ga de M2's niet zelf maken. Maar hopelijk binnenkort meer hierover. Ik wacht zelf ook met spanning af...
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: RD25 op 30 januari 2015, 21:37:02 PM
Michael,

(http://tchorski.morkitu.org/3/at-448.JPG)
Le poste de conduite d'une chèvre. On l'appelle dans le jargon ferroviaire une voiture pilote.
Ici, elle est uniquement compatible avec un engin de traction diesel.
Bron foto - tchorski_morkitu (http://tchorski.morkitu.org/3/at-02.htm)


Bron foto - spoor_groep_luxemburg_nl (http://www.spoorgroepluxemburg.nl/jpeg/GeKa_01b)

:)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: SuSke op 31 januari 2015, 17:31:41 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 17:17:06 PM
Citaat van: OlivierV op 30 januari 2015, 17:14:09 PM
6274 kan je er eigenlijk ook voor/achter spannen, dan heb je er eens een andere 62 voor hangen.

Die heeft jammer genoeg geen sound,en ik ben daar aan verslaafd... :( :-X

;)

Dan steekt ge die daarin  8) ::)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Rangeerduivel op 31 januari 2015, 18:35:24 PM
Citaat van: SuSke op 31 januari 2015, 17:31:41 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 17:17:06 PM
Citaat van: OlivierV op 30 januari 2015, 17:14:09 PM
6274 kan je er eigenlijk ook voor/achter spannen, dan heb je er eens een andere 62 voor hangen.

Die heeft jammer genoeg geen sound,en ik ben daar aan verslaafd... :( :-X

;)

Dan steekt ge die daarin  8) ::)

Frans,
Ik heb reeds 2 x62 met sound(6218 en een Infrabel!)
't zal al gaan zeker! ;D
Nog eens 100€,Ik ontvang geen staatssubsidies zoals de NMBS hoor :D :D

;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Michiel op 09 februari 2015, 19:25:00 PM
Via een ander draadje vernomen dat de M2 rijtuigen verstevigingsbanden onderaan over de lengte van de bakzijkant hebben gekregen. Om het verhaal van de M2's aan te vullen, in welk jaar was dit?  ;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: doomslu op 09 februari 2015, 19:45:56 PM
Rixke weet er ongetwijfeld alles van...
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 09 februari 2015, 19:50:55 PM
Dit was bij de grote revisieronde in de eerste helft jaren tachtig
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: rixke rail op 09 februari 2015, 21:40:29 PM
Citaat van: doomslu op 09 februari 2015, 19:45:56 PM
Rixke weet er ongetwijfeld alles van...

Maar Sicco was mij voor !  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 10 februari 2015, 00:03:04 AM
en had dat ook niet te maken met het feit van trek/duw rijden, mogelijks worden grotere krachten te staan bij loc achteraan ? :-\
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dieselfreak op 10 februari 2015, 00:28:23 AM
Het had vooral te maken met de bestrijding van roestvorming aan de onderzijde van de kast waar de M 2 rijtuigen last van hadden.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 12 februari 2015, 12:02:57 PM
Ik heb een tekstje klaar met heel veel info over de M2 rijtuigen. Veel info heb ik gevonden via het internet, via dit forum en in boeken en bij enkele specialisten. Maar voor ik deze info publiceer heb ik nog enkele onduidelijkheden.
Misschien dat sommigen hierop het antwoord hebben.

In tweede klasse zijn de banken met schuimrubber bekleed en overtrokken met groen of blauw similileder. Was er een verschil in kleur voor rokers en niet-rokers, of had dit hiermee niets te maken? Welke kleur was er desgevallend voorzien voor Rokers en niet-rokers.
In eerste klasse zijn de banken bekleed met mohair-velours. Ik herinner mij ook hier kleurvarianten Rood, Groen, Blauw(?). Was dit om een onderscheid te maken tussen rokers en niet rokers?

Ik heb nog vragen, maar eerst deze om te beginnen.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dieselfreak op 12 februari 2015, 12:15:52 PM
@ Loco: in tweede klasse was groen voor rokers, blauw voor niet-rokers, in eerste klasse was groen voor rokers, rood voor niet-rokers, blauwe bekleding in eerste klasse kwam niet voor.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 12 februari 2015, 12:24:42 PM

Sorry voor mijn vraag, maar ben je daar zeker van, of is dit een veronderstelling?
Ik ben ook jouw mening toegedaan op basis van mijn visuele ervaringen uit de tijd dat ik vaak in een M2 mee reed en ik nooit in een rokersafdeling ging zitten. Ik heb van mijn indrukken van toen, later nooit een bevestiging gevonden.

Het is wel zo dat na revisie en afhankelijk van de voorraad stoffen, de kleuren wel eens door elkaar gehaald werden. Ik heb echter nooit groen en blauw samen gezien.

Er is inderdaad nooit een blauwe stof gebruikt geweest in de eerste klasse
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dieselfreak op 12 februari 2015, 12:33:25 PM
1000 % zeker, ik ben een ervaringsdeskundige want ik heb er nog in gezeten.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: bollen neus op 12 februari 2015, 12:39:08 PM
100% zeker van
Den Eric.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Peter op 12 februari 2015, 12:41:09 PM
Peter,

Ik heb indertijd veel uitleg en foto's gekregen van (ik dacht) Johan Van Balberge en inderdaad, in 1e klasse enkel groene en rode velours-achtige stof en in 2 klasse blauw en groen kunstleder. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het groen van de 2e klassen NIET hezelfde is al het groen dat in de viertjes gebruikt word (is meer groen/grijs)
Als je wil, wil ik mijn (gekregen) foto's nog eens opzoeken, want ik wil zelf het interieur van mijn M2 rijtuigen superen.
Helaas heb ik de fout gemaakt door de Bordeaux versie te kopen i.p.v. de groene. en had ik de stuurstand frontverlichting al laten ombouwen naar digitaal(met decoder)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 12 februari 2015, 12:44:42 PM
Ok, dan ben ik er gerust in. Het bevestigd ook mijn bevindingen.

Hier mijn tweede vraag.

Een tijd lang hebben  M1 BDx gereden als stuurstand met daarachter de M2 rijtuigen op de lijn Mechelen - Sint-Niklaas. De M1's waren niet toegankelijk omdat de reizigers anders zouden ontevreden zijn over het geboden comfort in de M1's

Deze M1 stuurstanden zijn nadien vervangen door een M2 stuurstand.
Hiervoor zouden 7 extra M2 BDx gebouwd zijn in 1986? Klopt dit?

Waren deze nieuw gebouwde stuurstanden TDDiesels of TDElektrisch? Als dit verhaal klopt, dan waren dit vermoedelijk van TTD's voor de de lijn Antwerpen Neerpelt.
Welke UIC nummers hadden deze rijtuigen als ze dan werkelijk zijn bijgebouwd? Ik heb  nergens info gevonden.

Waar zijn de M1 BDx  daarna naar toe gegaan?
Vermoedelijk naar Charleroi Couvin of zijn ze toen definitief uit  dienst gegaan?
ook dit heb ik niet kunnen terugvinden.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Peter op 12 februari 2015, 12:47:36 PM
Ben zelf nog op zoek naar de juiste afmetingen van de venstertabletten, zowel deze met als zonder asbak en die van 1e en 2e klas (of waren die identiek??)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 12 februari 2015, 12:47:50 PM
Citaat van: Peter op 12 februari 2015, 12:41:09 PM
Peter,

Ik heb indertijd veel uitleg en foto's gekregen van (ik dacht) Johan Van Balberge en inderdaad, in 1e klasse enkel groene en rode velours-achtige stof en in 2 klasse blauw en groen kunstleder. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het groen van de 2e klassen NIET hezelfde is al het groen dat in de viertjes gebruikt word (is meer groen/grijs)
Als je wil, wil ik mijn (gekregen) foto's nog eens opzoeken, want ik wil zelf het interieur van mijn M2 rijtuigen superen.
Helaas heb ik de fout gemaakt door de Bordeaux versie te kopen i.p.v. de groene. en had ik de stuurstand frontverlichting al laten ombauwen naar digitaal(met decoder)


Peter, over de kleur van de zetels zijn we het zeker eens. Dieselfreak heeft echter bevestigd welke kleur voor rokers en wat voor niet rokers bestemd was. En dat is toch belangrijke info om je interieur te controleren. Ik heb nog niet nagegaan of Märklin de juiste kleurcodes heeft gerespecteerd. Ze durven er soms ook een slag naar slaan.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Peter op 12 februari 2015, 12:51:59 PM
Märklin M2 bordeaux hebben een lelijk blauw/groen intereur (bijna azuur kleur)
Sumier interieur, zonder bagagerekken en venstertabletten
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 12 februari 2015, 12:55:15 PM
Citaat van: Peter op 12 februari 2015, 12:47:36 PM
Ben zelf nog op zoek naar de juiste afmetingen van de venstertabletten, zowel deze met als zonder asbak en die van 1e en 2e klas (of waren die identiek??)

De afmetingen van de tabletten lijkt me net iets te ver gaan. Maar waarom niet. Ik ga eens moeten kijken op de tekeningen die ik heb. Misschien staat het erop vermeld. Anders moeten we de volgende keer met een meetlat op stap gaan.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: doomslu op 12 februari 2015, 12:56:46 PM
Citaat van: loco op 12 februari 2015, 12:47:50 PM
... Ik heb nog niet nagegaan of Märklin de juiste kleurcodes heeft gerespecteerd. Ze durven er soms ook een slag naar slaan.
Meen je dat nu?  ::)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Peter op 12 februari 2015, 12:58:36 PM
Die tabletten wil ik er in hebben omdat die zeer goed zichtbaar zijn door de ramen, zeker indien verlichting ingebouwd is
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Bolje op 12 februari 2015, 13:13:09 PM
Citaat van: doomslu op 12 februari 2015, 12:56:46 PM
Citaat van: loco op 12 februari 2015, 12:47:50 PM
... Ik heb nog niet nagegaan of Märklin de juiste kleurcodes heeft gerespecteerd. Ze durven er soms ook een slag naar slaan.
Meen je dat nu?  ::)
Verborgen vijandigheid, Luc?  ;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 12 februari 2015, 13:14:53 PM
Er is niks vijandig aan de waarheid  ;D
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: bollen neus op 12 februari 2015, 13:20:03 PM
Niets achter gaan zoeken typisch Belziek , hier mag je nooit een mening hebben, zoiets van "niets mag alles kan "
En dit was even buiten den topic en nu terug in de M2
Den Eric.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dieselfreak op 12 februari 2015, 13:23:09 PM
Artikel uit het archief van onze vriend Patrick Tassignon over de stuurstandrijtuigen, de M 2's komen ook ter sprake:

http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107&lang=fr
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 12 februari 2015, 13:36:32 PM
Dit artikel is zogezegd van 1983, alhoewel in de tekst ook sprake is van 1986. Van de bijkomende M2 TD's die in 1986 zouden gebouwd zijn staat niets in de tekst. Dus ook in dit artikel vind ik niets terug over deze eventuele bijkomende bouw van 7 M2 BDx'n.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dieselfreak op 12 februari 2015, 13:50:55 PM
Loco, als bronvermelding staat dat dit artikel is verschenen in 'Het spoor' in september 1983. En wat de 7 extra M2's BDx betreft die in 1986 zouden zijn gebouwd heb ik nergens informatie teruggevonden. Waar heb jij dit bericht gelezen?


Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 12 februari 2015, 14:52:40 PM
Ik moet ook alles twee keer lezen voor ik het goed doorheb. Daarom heb ik ook met mijn wenkbrouwen gefronst toen ik zag dat onderaan 1983 stond en vervolgens in de tekst het volgende lees.
"Met ingang van de zomerdienst 1986 zullen echter zowel de blauwe hondekoppen als de trekduwers op de Beneluxdienst vervangen worden door gloednieuwe elektrische trekduwtreinen".
Maar eigenlijk doet die datum er niet toe. In de tekst staat ook niets vermeld van de bijkomende bouw van stuurstandrijtuigen.

Ook ik schrijf in mijn voorgaande berichten dat ik geen bevestiging vind van bijkomende stuurstanden. Maar ik sluit het nog steeds niet uit.
Ik ga proberen te achterhalen waar ik dit vandaan heb. Maar zo snel maak ik mij er niet van af.

Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dieselfreak op 12 februari 2015, 17:53:50 PM
@ Loco: in Spoorwegjournaal van Febr. 87 staat op de laatste bladzijde een kort artikel over de ombouw van enkele M2 rijtuigen (in het artikel staat foutief M3 rijtuigen) tot stuurstandrijtuigen ter vervanging van de oude M1 stuurstanden. Ze werden ingezet op de lijn Antwerpen-Neerpelt. Er is echter geen enkele vermelding van rijtuignummers terug te vinden. De foto die erbij staat laat een sleep groene en bordeauxkleurige M2 's zien met een eveneens bordeauxkleurig stuurstandrijtuig.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dgrr57 op 12 februari 2015, 19:00:33 PM
Volgende boeken kunnen misschien wel nuttig zijn  ;)

(http://www.tassignon.be/trains/documentation/revue/50ansdetransportvoyageurs-50jaarreizigersvervoer%28ARBAC-GTF%29-1.jpg) (http://www.tassignon.be/trains/documentation/revue.php?souscat=1&origcat=50%20ans%20de%20transport%20voyageurs%20-%2050%20jaar%20reizigersvervoer%20%28ARBAC-GTF%29) (http://www.tassignon.be/trains/documentation/revue/50ansdetransportvoyageurs-50jaarreizigersvervoer%28ARBAC-GTF%29-2.jpg) (http://www.tassignon.be/trains/documentation/revue.php?souscat=2&origcat=50%20ans%20de%20transport%20voyageurs%20-%2050%20jaar%20reizigersvervoer%20%28ARBAC-GTF%29)

In nummer 1, blz 310 : 30.06.86 werd beslist 7 nieuwe BDs uit te rusten met stuurstand. De gekozen rijtuigen zijn : 49.266, 49.280, 49.284, 49.292, 49.298, 49.307 en 49.319. Geen nieuwe rijtuigen dus  ;)

Afmetingen van tablet (nog) niet gevonden  ;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dgrr57 op 12 februari 2015, 20:23:14 PM
Kleuren van zetels : maak uw keuze :

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/M2_Interieur_1.jpg)

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/M2AB%201%20fumeurs.jpg)

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/M2AB_Interieur_1.jpg)

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/M2B_Interieur.jpg)

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/M2BD_Interieur_2.jpg)

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/YD_M2A_1_FMS_030517R.jpg)

Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 12 februari 2015, 20:33:32 PM
Alle stuurstanden waren omgebouwde BD-rijtuigen. Eigenlijk moet er dus "er werden 7 extra stuurstanden omgebouwd" vermeld staan in het artikel.

De UIC-nummers heb ik ooit eens gevonden op een Duitse site, maar ik ben de link even kwijt. Ik zal dit weekend eens op zoek gaan.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 12 februari 2015, 23:36:36 PM
Patrick, bedankt. Beide boeken heb ik. Waarschijnlijk heb ik dze zin gelezen en onthouden en heb ik mij verder op de tabellen gericht. In deze tabellen is sprake van 7 TDD's. Maar het boek dateert ook van rond 1986. Dus begrijpelijk dat de laatste toestand nog niet volledig was.
Dus daarmee is het antwoord van dieselfreak beantwoord.

Als we dan ook nog foto's van deze rijtuigen vinden is het raadsel helemaal opgelost. De UIC nummers zijn waarschijnlijk samengesteld als volgt:
"50 88 82 - 486+ twee laatste cijfers van het rijtuig - + controlecijfer"

In het eerste deel staat ook nog een fout op blz 333. Bij de 8 TDE BDx rijtuigen is het UIC nummer verkeerd. Het getal 20 moet telkens 82 zijn (dus 49210 - 50 8820-48 610-5 = 49210 - 50 8882-48 610-5) Het getal 20 verwijst naar B-rijtuigen.

Ik denk dat Märklin enkele jaren geleden het verkeerde nummer heeft gebruikt voor zijn BDx rijtuig. (maar daarvoor moet je het artikel in MSM 122 nog eens lezen). Je kunt het ook uitgebreider lezen op volgende link http://www.cooltrain.be/modelbesprekingen/410-marklin-m2-rijtuigen-met-stuurstand.html

Ook bedankt voor de mooie interieur foto's. Mag ik die gebruiken?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 12 februari 2015, 23:56:07 PM
Zonder het te beseffen heb ik zelf een foto van de laatste serie TDD M2 BDx in mijn archief zitten.
Dit rijtuig heeft het nummer 50 88 82 48 716 + controlecijfer. Zijn vroeger nummer was 49316
De foto is gemaakt op 29-08-87

Wat mij betreft zijn alle twijfels weggewerkt wat betreft de 7 ontbrekende BDx'n
Ik hoop nog enkele foto's te vinden van deze laatste 7 rijtuigen.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x416/loco__02/MSM_loco/03-hv-M2%20BDx%2050888248716-049316%20hld%206238%20FLR%2029.08.87%20avF087.044-045SNN%20%20-%20Copy_zpsewvoe8al.jpg)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Rangeerduivel op 13 februari 2015, 08:43:58 AM
En ja,op de foto is te zien dat ook het 2de rijtuig verstevigingsbanden heeft onderaan,en dat het niet enkel de stuurstanden waren,
al hoort die opmerking in een ander draadje...

;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 13 februari 2015, 08:50:06 AM
Zoals reeds gemeld was de versteviging in het kader van het tegengaan van roestvorming. Dat het te maken had met trekduwverkeer is wat er een Broodje Aap verhaal noemen. Of je een rijtuig trekt of duwt maakt voor de krachten niet veel uit - zeker niet voor de rijtuigbak.

Überhaupt: als rijtuigbakken de krachten zouden moeten opvangen van het huidige spoorvervoer, dan zouden ze nooit de lichte constructie kunnen hebben die ze hebben. Daar hebben we stoot- en trekwerk voor.

De enige reden die ik me kan bedenken waarom 'we' denken dat het uitmaakt is omdat de meesten hier modelbouwers zijn en geduwd rijden in model wel degelijk z'n complicaties kan hebben. Dat is echter volledig het gevolg van de gewichtsverhouding tussen de loc en de rijtuigen die heel anders is dan in werkelijkheid.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Michiel op 13 februari 2015, 08:52:15 AM
Prachtig dat je alle info over de M2's aan het bundelen bent. Sicco en Patrick hadden natuurlijk al een hoop informatie, maar ik vind het uitermate boeiend om het hele verhaal zo samengebundeld te zien. Ik hoop dat het mogelijk zou zijn om dit in ons lijfblad te publiceren en op het forum permanent consulteerbaar te houden? Dat zou machtig zijn!

Een fait-divers betreffende de M2's zijn de nog overgebleven exemplaren opsommen (zoals eentje in Plankendaal). Er slingert nog ergens een draadje rond op dit formum betreffende de laatste der M²ohikanen, maar ik vind het niet zo meteen terug.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: doomslu op 13 februari 2015, 08:54:03 AM
Was het niet in Spoorwegjournaal dat er een reeks was over M2-rijtuigen, die nog her en der rondslingeren? Of 'Op de baan'?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Michiel op 13 februari 2015, 09:11:15 AM
Mogelijk, maar ik heb het draadje teruggevonden op dit forum met ons "gekwebbel"  ;) over de laatste overgebeleven M2's:

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15174.15.html

Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Brossel op 13 februari 2015, 11:58:19 AM
Citaat van: loco op 12 februari 2015, 12:44:42 PM
Deze M1 stuurstanden zijn nadien vervangen door een M2 stuurstand.
Hiervoor zouden 7 extra M2 BDx gebouwd zijn in 1986? Klopt dit?
....knip...
Waar zijn de M1 BDx  daarna naar toe gegaan?
Vermoedelijk naar Charleroi Couvin of zijn ze toen definitief uit  dienst gegaan?
ook dit heb ik niet kunnen terugvinden.

Ik ken foto's van trekduwstammen met M2 rijtuigen en een M1 BDx ook van diensten tussen Ottignies en Charleroi via de lijn 140 uit midden jaren '80 (dus tot aan de elektrificatie van de lijn). Nog net ook met de eerste M2's in bordeaux...

Trek/duwkracht werd geleverd door loks van de reeks 62 van stelplaats Monceau.

Onderandere in het boek "De Rixensart à Monsempron-Libos, 50 ans de photo ferroviaire sur la route des vacances" staat een foto van zo'n combinatie.

Groetjes Davy
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 13 februari 2015, 16:20:49 PM
Het blijven toch mooie rijtuigen hé.  :)

Er is geen enkel rijtuig waar ik zo veel fascinatie voor heb als de M2's. Geen idee waar het vandaan komt, maar ik mis ze!  :)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 13 februari 2015, 16:35:59 PM
Citaat van: Jurgen op 13 februari 2015, 16:20:49 PM
Het blijven toch mooie rijtuigen hé.  :)

Er is geen enkel rijtuig waar ik zo veel fascinatie voor heb als de M2's. Geen idee waar het vandaan komt, maar ik mis ze!  :)
smaken kunnen verschillen hé Jurgen, ik vond de kleurrijke Railtours de mooiste en ik mis ook de tijd van de vele kleuren die ons wagonpark toen rijk was !
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dieselfreak op 13 februari 2015, 18:05:51 PM
Idd, smaken verschillen, ik mis dan weer de periode dat al het rollend materieel donkergroen was, toen er nog geen grafitti 'kunstenaars' actief waren. Velen vonden dit saai, maar ik vond het mooi. En de M2 rijtuigen vond ik ook op zijn mooist in de groene periode, net als de M3 rijtuigen en de L en de R rijtuigen.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: bollen neus op 13 februari 2015, 18:10:24 PM
+1
I4 en I5 in groen in samenstelling van I2.
Den Eric.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dieselfreak op 13 februari 2015, 18:30:41 PM
Citaat van: bollen neus op 13 februari 2015, 18:10:24 PM
+1
I4 en I5 in groen in samenstelling van I2.
Den Eric.


Laat mij raden: getrokken door een groene bolle neus zeker?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: bollen neus op 13 februari 2015, 18:51:19 PM
Citaat van: dieselfreak op 13 februari 2015, 18:30:41 PM
Citaat van: bollen neus op 13 februari 2015, 18:10:24 PM
+1
I4 en I5 in groen in samenstelling van I2.
Den Eric.


Laat mij raden: getrokken door een groene bolle neus zeker?

Inderdaad, zoals ge weet en ge hebt er zelfs in de tijd nog informatie van bezorgd voor zulke modellen met sleep (waarvoor eeuwige dank), das pure Nostalgie met een grote N.
We waren dan ook veel jonger, veel knapper nu zijn we wijzer en een beetje grijzer, of teen wa meer as tandere.
Den Eric.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dieselfreak op 13 februari 2015, 20:00:01 PM
Zoals een groot voetballer ooit zei: elk nadeel heeft zijn voordeel (en omgekeerd).
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: dgrr57 op 13 februari 2015, 20:35:10 PM
Citaat van: loco op 12 februari 2015, 23:36:36 PM
Ook bedankt voor de mooie interieur foto's. Mag ik die gebruiken?
met de naam van de fotograaf, ja  ;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 17 februari 2015, 09:30:11 AM
Citaat van: dgrr57 op 12 februari 2015, 19:00:33 PM

In nummer 1, blz 310 : 30.06.86 werd beslist 7 nieuwe BDs uit te rusten met stuurstand. De gekozen rijtuigen zijn : 49.266, 49.280, 49.284, 49.292, 49.298, 49.307 en 49.319. Geen nieuwe rijtuigen dus  ;)


Blijkbaar staat op blz 310 nog een foutje. Rijtuig 49319 is nooit een BD rijtuig geweest. Ik denk zelfs dat dit  nummer nooit toegekend is geweest aan een M2-rijtuig.
Hieronder de UIC nummers van de bijkomende M2 BDx TDD rijtuigen . De nummers zijn blijkbaar niet gewijzigd na de ombouw. Ik had reeds drie nummers gevonden. De andere nummers heb ik terug gevonden in de lijsten.

49292 - 50 88 82-48 692-3
49298 - 50 88 82-48 698-0
49266 - 50 88 82-48 666-7
49280 - 50 88 82-48 680-8
49284 - 50 88 82-48 684-0
49316 - 50 88 82-48 716-0
49307 - 50 88 82-48 707-9
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 25 februari 2017, 18:10:55 PM
Naar aanleiding van dit (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,25920.msg368479.html#msg368479) draadje ben ik weer eens op zoek gegaan naar info over de M2's.

Zo lees ik op het www dat de AB-rijtuigen een UIC-nummering hadden van 50 88 39-48 601 tot...
Maar op andere sites lees ik dan weer dat ze als UIC 50 88 39-38 615-8 tot... hadden.

Ook bij de B- en BD-rijtuigen zie ik dat het verschilt.
Kan iemand meer uitleg geven hoe het nu precies zat met de UIC-nummering van deze rijtuigen?

Via Bfoto zie ik dat 38 staat voor verwarming met 3000V DC en 48 staat voor hetzelfde met stoomverwarming. Is die stoomverwarming pas later ingebouwd? Of misschien uitgebouwd? Of waren er gewoon 2 verschillende soorten rijtuigen?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: rixke rail op 25 februari 2017, 22:53:13 PM
Jurgen,
In   De Bijbel vond ik het volgende :
M2 – A10 : 3 eenheden zonder stoomverwarming (4101, 41003 en 41004)
M2 – B11 : 16 zonder stoomverwarming
M2 – A5B5 : geen
M2 – B8D eb B7DR : 2 zonder (49222 en 49260)

Er waren dus inderdaad een beperkt aantal rijtuigen zonder stoomverwarming,
Modelspoorse groeten,
Eric
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 26 februari 2017, 12:28:53 PM
Hey Rixke, bedankt voor de info.

Ik ga mij die bijbel toch eens moeten aanschaffen denk ik.


Märklin heeft op sommige andere rijtuigen ook "38" gebruikt in het nummer. Zouden er dan misschien toch enkele rijtuigen aangepast geweest zijn of is dit gewoon een fout nummer van Märklin? Ik veronderstel dat zij toch wel het nodige onderzoek gedaan zullen hebben.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 26 februari 2017, 13:20:59 PM
Welke bijbel wordt hier bedoeld?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 26 februari 2017, 13:43:49 PM
Citaat van: loco op 26 februari 2017, 13:20:59 PM
Welke bijbel wordt hier bedoeld?

50 jaar reizigersvervoer van GTF.

Er bestaat een deel 1 en deel 2.  ;)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: loco op 26 februari 2017, 13:51:58 PM
Ik vermoedde het al. Die boeken ga je niet gemakkelijk vinden. Als je wilt kan ik je de lijsten bezorgen.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 26 februari 2017, 13:58:30 PM
Ik was toch al van plan het eens uit mijn archieven te halen mocht Märklin toch eens willen beginnen aan groene M2 looprijtuigen in het UIC-tijdperk

Dit zijn de nummers M2 zoals ze in tijdperk IV gereden hebben:

A10
41001-41035 (35 stuks)
50 88 18-38 601, 603, 604, 631 (4)
50 88 18-48 602, 604-630, 632-635 (31)
Alle 35 gewone looprijtuigen

B11
42301-42650 (350 stuks)
50 88 20-38 603, 609, 614, 620, 655, 660, 662, 663, 674, 681, 682, 689, 692, 701, 706, 719, 722-724, 734, 735, 745-747, 750, 762, 764, 782, 783, 811, 817, 821, 826, 830, 835, 843, 865, 873, 893, 895-897, 901, 908, 909, 912, 923, 926, 932-936, 941, 950 (55)
50 88 20-48 601, 602, 604-608, 610-613, 615-619, 621-654, 656-659, 661, 664-671, 675-680, 683-688, 690, 691, 693-700, 702-705, 707-718, 720, 721, 725-733, 736-744, 748, 749, 751-761, 763, 765-781, 784-810, 812-816, 818-820, 822-825, 827-829, 831-834, 836-842, 844-864, 866-872, 874-892, 894, 898-900, 902-907, 910, 911, 913-922, 924, 925, 927-931, 937-940, 942-949 (295)
Hiervan aangepast voor trekduw:
D: 20-48 611, 647-649, 664, 670, 675, 678, 694, 703, 711, 720, 733, 759, 794, 796, 800, 802, 819, 820, 825, 831, 836, 837, 824, 849, 858, 864, 871, 876, 931 (31)
E: 20-48 874, 877, 886, 888, 890, 920, 922, 928, 938, 942, 944, 945, 947, 949 (14)
en dus 305 gewone looprijtuigen

A5B5
43201-43304 (104 stuks)
50 88 39-38 602, 604, 616, 633, 640, 644, 647, 651, 654, 657, 660, 663, 667, 670, 672, 680, 690, 699 (18)
50 88 39-48 601, 603, 605-615, 617-632, 634-639, 641-643, 645, 646, 648-650, 652, 653, 655, 656, 658, 659, 661, 662, 664-666, 668, 669, 671, 673-679, 681-689, 691-698, 700-704 (86)
Hiervan aangepast voor trekduw:
D: 39-48 601, 613-615, 617, 618, 622, 629, 630, 634, 652, 656, 681, 685 (14)
E: 39-48 675, 682, 686, 691, 695, 697, 698, 703 (8 )
en dus 82 gewone looprijtuigen

B8D
49201-49316 (116 stuks)
50 88 82-38 618, 619, 622, 653, 656, 658, 660, 661, 695 (9)
50 88 82-38 601-617, 620, 621, 623-652, 654, 655, 657, 659, 662-694, 696-716 (105)
Hiervan aangepast voor trekduw (dus met stuurstand):
D: 82-48 612, 664, 666, 671, 674, 680, 684-686, 692, 693, 698, 707, 716 (14)
E: 82-48 610, 611, 632, 634, 636, 637, 641, 705 (8 )
en dus 94 gewone looprijtuigen

B7DR
49901-49915 (15 stuks)
50 88 87-38 601, 604, 607, 610, 615 (5)
50 88 87-38 602, 603, 605, 606, 608, 609, 611-614 (10)
Alle 15 gewone looprijtuigen

En om het Märklin nog even duidelijk te maken:
in totaal 620 rijtuigen
Hiervan 89 aangepast voor trekduwverkeer (maximaal 22 sets)
En dus 531 gewone rijtuigen (die 20-30 jaar in het groen met UIC nummer hebben gereden)
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 26 februari 2017, 14:02:52 PM
Ik ben ze inderdaad ook nog nooit tegengekomen. Of misschien 1 keer en toen heeft men daar vrij veel voor geboden dacht ik.

Welke lijsten bedoel je trouwens Peter? Is het de lijst die Sicco net online heeft gezet (waarvoor dank trouwens!)?


Ik ben ook nog op zoek naar welke rijtuigen naar Italië zijn gegaan en welk nummer ze daar gekregen hebben.
Wat ik ondertussen weet is dat de B-rijtuigen de nummers EB900-01 tot ?? gekregen hebben, de stuurstanden zijn zelf gebouwd op basis van plannen van de NMBS uit BD-rijtuigen en kregen nummer EB880-01 tot ??.
De rest moet ik eens terug opzoeken.
Maar welk rijtuig kreeg welk nummer? Bestaan hiervan gegevens?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 26 februari 2017, 14:06:05 PM
Dat waren toch M3's?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 26 februari 2017, 14:32:59 PM
Citaat van: Sicco op 26 februari 2017, 14:06:05 PM
Dat waren toch M3's?

Blijkbaar ook M2's. Er staat een foto op Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/M2_(spoorwegrijtuig)), onderaan rechts.

Ik ben in mijn zoektocht ook op Italiaanse info terecht gekomen en daar sprak men over de ombouw van M2's op basis van de originele plannen van de NMBS naar een stuurstandrijtuig. De M3's reden samen in stammen met M2's als ik het allemaal goed begrijp (en Google Translate zijn ding goed gedaan heeft...).


Trouwens, kan het zijn dat je Elektrisch en Diesel hebt omgewisseld bij de stuurstandrijtuigen in je lijstje? Ik dacht dat er altijd meer dieselstuurstanden waren dan elektrische?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 26 februari 2017, 14:48:43 PM
Die gedachte had ik ook toen ik het overnam, maar dit staat er op mijn lijstje....
Als ik echter in mijn eigen fotoverzameling kijk heb ik dieselstuurstanden waarvan de nummers in beide lijstjes voorkomen. Blijkbaar is dus een deel van de lijst die ik heb fout. In mijn optiek waren er ook meer diesel-stuurstanden dan elektrische.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 26 februari 2017, 15:06:27 PM
Een andere bron meldt inderdaad het tegenovergestelde, ik heb de lijst aangepast
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 26 februari 2017, 16:06:48 PM
Citaat van: Sicco op 26 februari 2017, 15:06:27 PM
Een andere bron meldt inderdaad het tegenovergestelde, ik heb de lijst aangepast

Ik heb even een vergelijking gedaan met de rijtuigen die Märklin heeft geproduceerd en alle rijtuigen die als "Elektrisch" geproduceerd zijn staan in je lijstje als "Diesel" en omgekeerd.
Ook enkele rijtuigen verschillen met de "38" en "48".

Blijkbaar zijn er dus toch foutjes op ofwel de modellen, ofwel in het lijstje. Ik veronderstel dat we dit niet meer met 100% zekerheid gaan kunnen uitklaren.

Al bij al denk ik dat we, wat de M2-rijtuigen betreft, al een heleboel informatie hebben kunnen samenbrengen.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 26 februari 2017, 16:12:27 PM
De BDx-en waren al aangepast en de rest klopt volgens mij. Er moeten immers evenveel AB's zijn en relatief méér B's
De TDE's waren AB-B-B-BDx en er waren 7 stammen, met een AB en een BDx als reserve, dus dat lijkt te kloppen.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 26 februari 2017, 17:23:42 PM
Vandaar ook dat ik eerder denk dat Märklin hier de gewone trekduw-rijtuigen heeft omgewisseld en Diesel voor Elektrisch heeft aanzien en omgekeerd. Jammer, maar helaas.


Hoe zat het trouwens ook weer met de kleurcodes op de hoeken?
Blauw was voor de elektrische rijtuigen, geel voor de diesels, geel/rood was de kant van de eerste klasse op het AB-rijtuig voor diesels en dan waren er ook rijtuigen met een blauwe hoek met bovenaan een geel stukje.

Wat was de betekenis van die laatste? Want de elektrische rijtuigen konden toch altijd gebruikt worden bij dieseltractie, maar omgekeerd niet?
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: stoomlokje op 26 februari 2017, 17:46:14 PM
Märklin heeft de groene M2's trekduwset al uitgebracht in UIC nummering.

Ik geloof dat  het was : De dieselversie in 2003 & de elektrische in 2012

De nummering van Diesel - & elektrische stuurstandwagens klopt.

Bij de elektrische hebben ze echter een fout staan : een cijfer 20 i.p.v. 82 voor trekduw.

Het nummer dat er op staat is 50 88 20-48 636-5  i.p.v. 50 88 82-48 636-5
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 26 februari 2017, 18:25:26 PM
82 heeft niks met trekduw te maken, maar met het feit dat het een BD(x) is en geen B
En mijn opmerking over Märklin was volgens mij toch klaarhelder: wat nog mist zijn de gewone looprijtuigen, niet de veel, veel, veel beperkter inzetbare trekduwrijtuigen (die met de gekleurde vlakken). Het heeft niet veel zin dat te pareren met de opmerking dat er toch trekduwrijtuigen zijn... deze zijn niet inzetbaar in gewone getrokken treinen die zeker 90 procent van de inzet van M2 vormden.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: stoomlokje op 27 februari 2017, 00:53:15 AM
sicco , ik heb mij dan wel fout uitgedrukt , maar ik bedoelde wel dat die 82 voor een stuurstandrijtuig was,  en ik had begrepen dat het over de M2 met UIC nummering ging.
Je moet daarvoor mijn neus niet afbijten hoor , Ik beschrijf alleen maar wat zelf zie bij mijn wagens , ik ben GEEN expert in dat materiaal hoor .
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Sicco op 27 februari 2017, 08:57:15 AM
...

82 geeft niet aan dat het een stuurstand/trekduw is, maar dat het een tweede klas met pakafdeling is. De BD's zonder stuurstand/niet voor trekduw zijn immers ook 82.
En aangezien alle stuurstanden tweede klasrijtuigen met pakafdeling waren hebben die dus ook nummer 82
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: stoomlokje op 27 februari 2017, 12:45:30 PM
OK bedankt Sicco , weeral wat bijgeleerd.
Is dan zeker het bewijs dat die Märklin wagen een fout in de nummering heeft.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: stevend op 27 februari 2017, 12:48:51 PM
even ter info wat betreft de "Italiaanse" M2 's

http://www.wikiwand.com/it/Carrozze_tipo_M2

De 5 stuurstrandrijtuigen zijn niet in italie gebouwd , maar zijn dus de bdx van de nmbs .

Voor wie verder wil zoeken :

zie Ferrovie Nord Milano
De B rijtuigen onder EB900-10 tot 900-38
De AB            onder EA910 tot 917
De stuurstanden onder EB880-01 tot 06
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 27 februari 2017, 19:28:24 PM
Citaat van: stevend op 27 februari 2017, 12:48:51 PM
even ter info wat betreft de "Italiaanse" M2 's

http://www.wikiwand.com/it/Carrozze_tipo_M2

De 5 stuurstrandrijtuigen zijn niet in italie gebouwd , maar zijn dus de bdx van de nmbs .


Dit is wat Google Translate ervan maakt:
Citeer
De FNM verwierf een aantal van deze auto's in het midden van de jaren negentig en geclassificeerd EB.900 (-10 tot -38) en EA.910 (-10 tot -17), terwijl anderen zijn omgebouwd tot semi-piloot rijtuigen en geclassificeerd EB 0,880 (van -01 tot -06) op basis van de semi-piloot van de NMBS

Ik maak hieruit op dat er toch rijtuigen omgebouwd geweest zijn.

Omdat ik weet dat Google Translate ook niet 100% correct is wil ik niet strijden om mijn gelijk, maar ik blijf toch twijfelen.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: stevend op 27 februari 2017, 22:58:00 PM
Ja , misschien heb je daar wel een punt . En daar ga ik ook nie over twisten .
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: PaulC op 28 februari 2017, 00:13:40 AM


Dit is wat Google Translate ervan maakt:
Citeer
De FNM verwierf een aantal van deze auto's in het midden van de jaren negentig en geclassificeerd EB.900 (-10 tot -38) en EA.910 (-10 tot -17), terwijl anderen zijn omgebouwd tot semi-piloot rijtuigen en geclassificeerd EB 0,880 (van -01 tot -06) op basis van de semi-piloot van de NMBS

Ik maak hieruit op dat er toch rijtuigen omgebouwd geweest zijn.

Omdat ik weet dat Google Translate ook niet 100% correct is wil ik niet strijden om mijn gelijk, maar ik blijf toch twijfelen.
[/quote]

Bedoeld men hier niet de ombouw/aanpassing van de elektrische installatie/besturing van de BDx aan de Italiaanse loc's?
De vertaling zegt toch "op basis van de semi-piloot van de NMBS"

grtjs,
Paul
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: stevend op 28 februari 2017, 16:30:28 PM
A wel, het uiterlijk is mijn inziens  precies het zelfde

http://www.trenomania.org/TMF-Estero/displayimage.php?pid=6334&fullsize=1
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: VBS op 28 februari 2017, 22:02:09 PM
Even een reactie op de zuiverheid van wikiwand [post 103] uit italie ,daar hebben ze het over M2 rijtuigen en de foto op achtergrond en onderaan in Laveno zijn wel degelijk M3 rijtuigen ....
En verder de stuurposten zijn naar mijn weten in italie omgebouwd op basis van 2e klas rijtuigen [kosten ombouw extra instap deuren beetje gek als je ook Bd rijtuigen kon overnemen]
en ze lijken er op de foto in de link hierboven ze je duidelijk dat het op basis 2e klas is en aan de andere zijde zit ook een cabine deur.
tot slotte ze reden niet met italiaanse loks maar skoda loks uit tsjechie.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 01 maart 2017, 10:17:02 AM
Die ene foto op Wikiwand is inderdaad een M3-rijtuig. Ze werden dan ook onderling met de M2's ingezet.

Maar dan denk ik dat het duidelijk is. De stuurstanden in Italië zijn oorspronkelijk gewone M2B-rijtuigen die in Italië werden omgebouwd op basis van de originele plannen van de NMBS.
Ons Italiaans gaat er hier nogal op vooruit!  ;D
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 09 september 2018, 13:07:55 PM
Ik weet niet of er iemand nog nood aan heeft, maar ik zet in ieder geval mijn zoektocht naar info over de M2's nog geregeld verder.

Zo ben ik op de website van "Lijn 58" terecht gekomen en hier (https://www.lijn58.be/RollendMaterieel/Rijtuigen/M%20rijtuigen/M2/M2%20Rijtuigen.html) kan je een hele lijst terugvinden met UIC-nummers. Let wel op, niet alle info is 100% correct in die lijst. Sommige UIC-nummers kloppen niet volgens mij. Het zit hem vooral in de code "48" en "38" waar ik andere info verkregen heb.

Afgezien daarvan denk ik dat het wel een interessante website is waar je ook info over alle andere rijtuigen en Belgische locs kan terugvinden.
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Bundesbahnfreak op 02 oktober 2018, 15:12:04 PM
De M2's maken bij mij ook mooie herinneringen los, ik zie ze thuis bij mijn ouders nog in gedachten passeren. Een 51 met een lange rame.  Ik doe Duits materieel en kan zodoende geen M2's op de baan zetten. Toch intresseert me het Italiaans luik in het verhaal. Weet iemand welk type's verkocht zijn, in welke kleur en of dit transport eventueel via Duitsland gegaan is? Op die manier is een M2  In ee
n goederentrein voor mijn verzameling correct. mvg rudy
Titel: Re: Het verhaal achter de M2 rijtuigen?
Bericht door: Jurgen op 02 oktober 2018, 16:50:14 PM
Ik dacht dat het alle types waren behalve de stuurstanden en de A-rijtuigen, maar 100% zeker ben ik niet.