In afwachting van de nieuwe diesels die ons dit jaar zullen verblijden, ben ik een kleine tankinstallatie beginnen bouwen. Inspiratie komt van de foto van de voorzieningen in Bertrix die Mark7758 onlangs gepost heeft (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,10704.30.html). Net als de fuel facility op mijn US baantje (dat ik één van de dagen eens moet afstoffen) wordt ook dit een 'recyclage'-projectje. Dus maximale inzet gebruik van restjes uit de rommelkist.
De tankzuil is het eerste element dat ik aangepakt heb. De start ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Tankinstallatie1_zpsff29c7c8.jpg)
Tussenstand ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Tankinstallatie2_zpsff57894a.jpg)
En momenteel ziet het object er zo uit. Er is nog wat detailwerk te doen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/13203891-1780-4f6e-8b46-4a1377b38eea_zps25a19eac.jpg)
De leidingen zijn gemaakt van gietboompjes van plastic kits. De diameter bedraagt 1 mm. Toegegeven nogal fors maar aanvaardbaar vanop normale afstanden (50 cm+) bekeken. De 'pomp' en de kranen op de tankzuil zijn overschotjes van een Kibri-vrachtwagen die ik jaren geleden samengeschoten heb. In het echt lijkt de tankzuil van een kleine turbopomp voorzien; bij mij is het eerder een fantasiemodel van een rootspomp (met een meer rechthoekige behuizing). Als beugels rond de leidingen dienen pennetjes waarmee normaal modelschroefkoppelingen gemonteerd worden. Het enige onderdeel dat echt gebruikt wordt zoals ontworpen, is het scharnier dat de vertikale leiding met de zwaaiarm verbindt. Dat is afkomstig van een kitje van American Limited. Uit de foto kan ik niet echt uitmaken hoe de knik ter hoogte van het tegengewicht loopt. Hopelijk heb ik daar geen fout gemaakt.
Volgende stap is verharding waarop de tankzuil geplaatst wordt. Daarna volgt de kleinere zuil (voor water, olie ... ?) met verlichting. Toekomstige uitbreidingen zijn er in de vorm van een kleine tank, een keet voor de opslag van antivries en zand, enz. Voldoende mogelijkheden dus ...
Groeten.
Als naar gewoonte alweer mooi uitgevoerd !!!
Gewoon prachtig, wou er ook eens aan beginnen, nu neem ik je kunst als voorbeeld....
Knap werk De dikte van 1 mm vind ik zeker niet te breed.
mvg NiKo
Zet er volgende keer eens een preisertje naast ?
Jawade dat ziet er mooi uit , lijkt wel het werk van een horlogemaker . Prachtig ! Ben al benieuwt naar de rest... :)
scratch building with scrap material (bouwen vanaf nul met restmateriaal).
TOPPIE is dit !!!
Ga zo door. En je mag er ooit ook 1 voor mij maken. 8) 8) 8)
Zoals we intussen van Gino gewoon zijn: schitterend 8)
Op de grote tankzuil zijn nu ook de steunbaar achteraan en de hoekplaten aan de voet gemonteerd. Tevens zijn de kraantjes op de leidingen vervangen. Die zijn thans iets fijner uitgevoerd met behulp van messing nageltjes waarvan de kop afgevijld is. Een idee dat ik opgepikt hebt op de blog van de tamelijk fantastische Jim Smith-Wright. De nauwelijks zichtbare oorspronkelijke rode kleur van de leidingen is nagebootst met steenrood krijtpoeder maar dit is beter te zien 'in the flesh' dan op foto.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/20150113_141247_zpsfa279220.jpg)
Het kleinere exemplaar is ondertussen gebouwd, een eenvoudige uitvoering samengesteld uit een kunststof I-profiel en wat messing draad. Het pistool is een onderdeeltje van de American Limited-kit. De verlichtingsmast wordt aan het I-profiel bevestigd dmv hijsogen van Detail Associates. De lamp (recup van een oud Faller-kitje) zal geplaatst worden na het schilderen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/20150113_141046_zpse295fdd3.jpg)
Voor de verharding wordt gevormd door styreenplaat van Evergreen met nogal brede voegen. Hier en daar heb ik een tegel verwijderd en teruggeplaatst zodat het oppervlak wat minder regelmatig overkomt. De mazoutvervuiling moet nog aangebracht worden.
Groeten.
**kijk mijn ogen uit**
geweldig !
Gewoon machtig. Nog van dat. :)
Gino , ik ben een oude spoorweg arbeider , als ik me goed herinner, je werk is uitstekend. Het is mooi.
Complimenten erg netjes gedaan.
Knap Detail Gino!
Super, dat is modelbouw...
Dank voor jullie reacties.
Deze avond de laatste onderdeeltjes gemonteerd en het geheel verweerd. Zal bij een volgende gelegenheid een foto posten. Nu op zoek naar een passende opslagtank met de typische 'schietschijf'-beschildering ...
Groeten.
De tankinstallatie is afgewerkt. De mazoutsporen op de verharding zijn nagebootst met een mengeling van matzwart en Metalcote aluminium van Humbrol. De Metalcote verf zorgt voor een lichte glans.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Tankinstallatie6_zps8e374088-1.jpg)
Omdat ik nog geen geschikte tank gevonden heb, ben ik begonnen met de keet waarin zand en antivries opgeslagen worden. Als voorbeeld heb ik het gebouwtje met dezelfde functie genomen dat ik enkele jaren geleden in Steenbrugge gefotografeerd heb.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/DepotBrugge2.jpg)
Dit is het model. De goten (van een Kibri-kit) zijn nogal fors uitgevallen. Ik moet eens een goede methode vinden om zelf strakke goten te maken. De bordjes op de deuren ontbreken nog.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Tankinstallatie7_zpsb60fe9b7-1.jpg)
Groeten.
modelbouw met grote M.
Den Eric.
Clap Clap :)
Knap gedaan Gino!
Doe zo verder met die fijne details!
Nu nog inplanten langs een stukje spoor :)
Yannick
heel netjes
+1
Zéér fijn, Gino ! 8)
Citaat van: GVL op 24 januari 2015, 16:34:31 PM
Omdat ik nog geen geschikte tank gevonden heb,
Voor die (kleine blauwe) tank : een rolletje (plastic of karton) van rekenmachine ?
Ik heb er hier zo enkele liggen, lijkt mij het goeie formaat ...
Voor de dieseltank : rolletje van w.c.-papier.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edited.
Ik heb in der tijd tubes van siliconespuiten gebruikt , vb te vinden in men album
Arh Gino, de foto moet :
(http://rixke.tassignon.be/local/cache-vignettes/L500xH513/209-3cdd1.jpg)
rixke.tassignon (http://rixke.tassignon.be/spip.php?article720)
uw prestatie is hoe om te zeggen realistisch.
De ontwerper van dat ding heeft vast en zeker geen 'designprijs' hiervoor gekregen...
Erg geslaagd!
Groeten,
Tom
Citaat van: marc goovaerts op 24 januari 2015, 21:49:38 PM
De ontwerper van dat ding heeft vast en zeker geen 'designprijs' hiervoor gekregen...
Toch zie ik deze tankinstallatie liever dan de hedendaagse high tech spullen, maar ik ben dan ook een Tijdperk 3 fan.
Zoals gewoonlijk heeft Gino weer een goed resultaat geleverd :o
Mijn poging tot dieseltank. Ik lees het wel, als het op niets trekt :
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/At%20the%20Shed/IMG_3305_zpsvc8gcl1j.jpg) (http://s60.photobucket.com/user/rixkezrail/media/At%20the%20Shed/IMG_3305_zpsvc8gcl1j.jpg.html)
Nu terug aan Gino.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Citaat van: rixke rail op 25 januari 2015, 16:45:02 PM
Mijn poging tot dieseltank. Ik lees het wel, als het op niets trekt
eigenlijk is dat niet de juiste instelling, als je iets plaatst riskeer je kritiek, het eerst zelf.....laat ik jezelf invullen ;)
Stom vraagje misschien.... Riskeert die zonder zijdelingse ondersteuning onderaan niet weg te rollen ?
Marc, in mijn handtekening staat volgend citaat :
CiteerStel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
;)
Om uw vraag te beantwoorden : hij ligt op betonnen (izomo) voeten, echter net niet te zien op de foto.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : @ Peter : ik heb zo mijn redenen om deze relativerende woorden te posten ! ;)
is een begin Rixke, al doende leerd men...
Dank voor jullie reacties en input.
Begonnen met de dieseltank. Als basis heb ik een tank van Knightwing genomen die ik vertimmerd heb tot een exemplaar van,omgerekend, 75000 liter. Het leidingwerk wordt alleszins sterk vereenvoudigd weergegeven. Na het schilderen zal de tank een plaats vinden in een betonnen kuip.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Tankinstallatie8_zps26e8e952.jpg)
Op mijn foto's van de installatie in Steenbrugge (van 15 jaar geleden) staat een kleinere blauwe tank die dwars tussen de dieseltanks en het pomphuis geplaatst is. Op latere beelden komt die niet meer voor. Uit de foto's kan ik moeilijk uitmaken of en hoe deze tank in verbinding stond met de witgrijze mazouttanks. Weet iemand wat de functie van de blauwe tank geweest kan zijn?
Groeten.
WAUW Gino is dat mooi pure klasse 8)
Je bedoel die blauwe tank op je twee foto's? ik vind het ook raar en bij mijn weten is blauw de kleur voor gaz, waarvoor/wat dien het als dit een gaz tank is??
Citaat van: GVL op 06 februari 2015, 21:30:49 PM
Dank voor jullie reacties en input.
(...)
Op mijn foto's van de installatie in Steenbrugge (van 15 jaar geleden) staat een kleinere blauwe tank die dwars tussen de dieseltanks en het pomphuis geplaatst is. Op latere beelden komt die niet meer voor. Uit de foto's kan ik moeilijk uitmaken of en hoe deze tank in verbinding stond met de witgrijze mazouttanks. Weet iemand wat de functie van de blauwe tank geweest kan zijn?
Groeten.
Hallo Gino,
NMBS/SNCB het tank in verven blauw voor perslucht, on de photo, blauw verbleekt de wegens ruw weer 8)
Gino, prachtig staaltje modelbouw.
Ik kijk alvast uit naar het vervolg!
Grtz 8)
Dank voor jullie input. Perslucht lijkt me iets aannemelijker dan gas maar de afmetingen zijn relatief groot voor een persluchttank?
De grote tank is ondertussen geschilderd en voorzien van de labels. Die heb ik gedrukt op dun zelfklevend papier en na het aanbrengen verzegeld met 2 laagjes matte lak. Er volgt nog een lichte verwering.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Tankinstallatie9_zpsc9216eaf.jpg)
Groeten.
Als ik dat zie dan wil ik dringend werk maken van die bouwset van Artitec.
Tijd?
Work in progress, deze opstelling.
Ben begonnen met de kuip voor de dieseltank en de verharding rondom de gebouwtjes. Links staat een jeugdwerkje dat dienst doet als provisoir pomphuis (de definitieve versie wordt een nieuwe constructie). De kleine 'persluchttank' is een verkort exemplaar van Walthers dat nog van de nodige buizen voorzien moet worden. Langs de tank loopt een greppel met afdekstenen waarin zich de vulleidingen bevinden.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Tankinstallatie%2010_zpstboellr9.jpg)
Groeten.
erg geslaagd! 8)
Groeten,
Tom
Dank, Tom.
Er is nog wat werk aan.
Mooie!
En welke kwaliteit van verwerving en patina...
Dank je, Arnaud.
Weer een stapje verder. De verharding is geschilderd in een bruine tint zodat het uitzicht van iets oudere beton ontstaat. Daarna zijn de verschillende elementen definitief bevestigd – de keet, de grote en de kleine tank. Omdat ik het kleurenpallet op mijn baan beperkt en eerder warm wil houden, is die laatste uitgevoerd in wit (ipv blauw in het echt). Aan de verwering moet nog verder gewerkt worden.
Er zijn ook een aantal bijkomende leidingen geplaatst. Hoe ze precies lopen, heb ik ten dele moeten gissen omdat de foto's van Steenbrugge niet 100% duidelijk zijn op dat gebied. De witte leiding boven de grote tank vertrekt net buiten de kuip uit de grond. Vanuit de kleine tank lopen 2 buizen – één gaat de grond in (kant spoor) en één zal in het pomphuis verdwijnen.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Tankinstallatie%2011_zps8hasmdfr.jpg)
Groeten.
Gino een prachtig staaltje modelbouw, trapje met de leuning vind ik mooi geworden, ook het gebouwtje rechts ziet er knap uit. De witte tank keurig en subtiel geweatherd. De grote tank mag van mij wel iets meer verouderd, maar je schreef al dat het nog niet klaar was. Tot hier ziet het er een mooi tafereeltje uit.
Super, Gino !
Citaat van: Steam.N op 14 maart 2015, 22:14:59 PM
Super, Gino !
nee Jean diesel ! Hoe zo iets vuil zo prachtig mooi kan zijn ! ;D
Heel knap tot nu toe 8)
Ik kom er waarschijnlijk wat laat mee op de proppen, maar ik dacht dat zo'n vergaarbak de volledige inhoud van de tank moet kunnen bevatten. Mij lijken de muurtjes wat laag ... :-\
Citaat van: Gerolf op 15 maart 2015, 08:39:01 AM
, maar ik dacht dat zo'n vergaarbak de volledige inhoud van de tank moet kunnen bevatten. Mij lijken de muurtjes wat laag ... :-\
die hoogte kan volgens de tijdgeest waarin de baan gesitueerd is sterk afwijken, 30 jaar geleden golden niet dezelfde milieunormen, trouwens is er een wereld van verschil tss het noorden en het zuiden van het land, vroeger en nu nog steeds ! Daar kan nog veel meer dan hier in Vlaanderen ! Op enkele uitzonderingen na dan......
Groeten Peter ;)
Citaat van: Gerolf op 15 maart 2015, 08:39:01 AM
Heel knap tot nu toe 8)
Ik kom er waarschijnlijk wat laat mee op de proppen, maar ik dacht dat zo'n vergaarbak de volledige inhoud van de tank moet kunnen bevatten. Mij lijken de muurtjes wat laag ... :-\
Klopt volledig Gerolf!
Of de muurtjes te laag zijn, moet Gino eens de volumes rekenen ;)
Nog 'n tipje ;) Men plaatst ook een regenputje of goot met roosters in die bak. Wanneer het regent loopt deze anders vol. Meestal staat er ook een klein pompje in de buurt.
Verder ziet het er netjes uit, doe zo verder :D
Yannick
Dat regenputje is dan weer handig als de tank lekt, dan is de bak altijd groot genoeg om de inhoud van de tank op te vangen, het teveel en de rest lopen immers weg via het regenputje.
Dank voor jullie reacties.
De inhoud van de kuip heb ik inderdaad nagerekend en ik kom uit op een halve tank, wat aan de lage kant is. Tegenwoordig zou de opvangbak verplicht de volledige tankinhoud moeten bevatten maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat in Steenbrugge het geval was. Wellicht diende de bak om de schade te beperken eerder dan te voorkomen.
Bij de hoogte in model heb ik me laten leiden door het trapje (de kuip in het echt was 4 treden hoog). Verder is op de foto's te zien dat de bovenkant van de kuip ongeveer samenviel met de onderkant van de tank. Zo ook bij mijn installatie.
Regenwaterafvoer heb ik niet teruggevonden maar ik kan me moeilijk voorstellen dat deze betonconstructie waterdicht was (oa leidingen door de opstaande rand).
Groeten.
Het is erg knap geworden Gino!
Bedankt Olivier.
Het pomphuis staat er ondertussen. Een simpel bakstenen gebouw waaraan enkele details toegevoegd zijn. Het zwaailicht is van Details West.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Tankinstallatie%2012_zpsvqt7ybv7.jpg)
Aan de andere kant van de tank zijn nog wat kleinere elementen geplaatst – de kast met de blusapparatuur, enkele vaten en een roestige container. Niet te veel omdat ik beducht ben voor te veel 'rommel'.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Tankinstallatie%2013_zpsiiyohcvu.jpg)
Het laatste onderdeel van de installatie wordt een losplaats voor tankwagens, een stuk verharding met de nodige slangen en leidingen.
Groeten.
Wederom zeer knap Gino, komt er ook eventueel een mogelijkheid dat er met bv een tankwagon kan gelost worden, om die tankvloeistof dan achteraf weer in locs te gieten.
Citaat van: OlivierV op 21 maart 2015, 17:43:07 PM
Wederom zeer knap Gino, komt er ook eventueel een mogelijkheid dat er met bv een tankwagon kan gelost worden, om die tankvloeistof dan achteraf weer in locs te gieten.
Citaat van: GVL op 21 maart 2015, 17:39:22 PM
Het laatste onderdeel van de installatie wordt een losplaats voor tankwagens, een stuk verharding met de nodige slangen en leidingen.
Groeten.
::) ::) ::)
Citaat van: Rangeerduivel op 21 maart 2015, 18:04:40 PM
Citaat van: OlivierV op 21 maart 2015, 17:43:07 PM
Wederom zeer knap Gino, komt er ook eventueel een mogelijkheid dat er met bv een tankwagon kan gelost worden, om die tankvloeistof dan achteraf weer in locs te gieten.
Citaat van: GVL op 21 maart 2015, 17:39:22 PM
Het laatste onderdeel van de installatie wordt een losplaats voor tankwagens, een stuk verharding met de nodige slangen en leidingen.
Groeten.
::) ::) ::)
Oepsie. Ik dacht dat het over vrachtwagens ging met tankvloeistof.
Over die opvangbak zou ik mij niet te veel zorgen maken Gino , hier in Mol is er zelfs geen opvangbak. ;)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen789.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/grootbedrijf/treinen789.jpg.html)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen782.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/grootbedrijf/treinen782.jpg.html)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen780.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/grootbedrijf/treinen780.jpg.html)
Ik heb er nog foto's van , indien interesse..... ;)
Citaat van: ERVIN op 21 maart 2015, 22:58:04 PM
Over die opvangbak zou ik mij niet te veel zorgen maken Gino , hier in Mol is er zelfs geen opvangbak. ;)
Raar,maar blijkbaar waar!
Nochtans dacht ik dat het verplichtend was om een opvangbak met minstens de inhoud van de tank(s) te plaatsen,
heb er destijds zelfs veel geld moeten aan besteden...
https://www.google.be/search?q=opvangbak+voor+dieseltanks&rlz=1C1CHNG_nlBE347&espv=2&biw=1034&bih=885&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=12AOVZvDOJLaapWMgMgN&ved=0CGgQsAQt
Staat de NMBS dan boven de wet?
Als Gino zijn baan zich in de jaren stillekens situeert kan hij dat wel overslaan
;)
Zou het kunnen dat die opvangbak ondergronds is ?
Erik
Dat vermoed ik ook.
En waarschijnlijk zijn die hedendaagse tanks nog eens uitgerust met allerhande lekdetectiesystemen.
Citaat van: eve op 22 maart 2015, 09:07:11 AM
Zou het kunnen dat die opvangbak ondergronds is ?
Erik
kan het zijn dat de ondergrondse opvangbakken de dag van vandaag niet meer nodig zijn omdat de tanks zelf dubbelwandig zijn?
Zowel ondergronds als dubbelwandig zijn 2 plausibele mogelijkheden.
Aan de foto's te zien, zijn het waarschijnlijk dubbelwandige tanks want ik zie nergens een geul die eventuele lekkages zal opvangen.
Voor de moderne installaties valt er niet meer te lachen met de VLAREM-II reglementeringen en is een opvang verplicht (zelfs voor een dagtank van pakweg 200l), alleen de wijze waarop blijft nog een vrije keuze voor de ontwerper.
Een dubbelwandige tank heeft het bijkomend voordeel dat ze isolerend werkt voor de diesel die in de tank zit, die mag immers niet bevriezen en ontwerpen moeten in België nog altijd rekening houden met een minimum temperatuur van -20°C.
Ik ben gisteren nog een foto gaan nemen. Aan de vulkant is erg een lekgoot die volgens mij ook noodzakelijk naar een opvangbekken loopt, maar niet zichtbaar. Regenwater loopt daar ook in.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Dieseltank%20Mol_zpsm8ri8e3a.jpg)
Erik
Gino's ijver bracht mij ertoe mijn oorspronkelijke ontwerp beter te maken ,,,
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/At%20the%20Shed/IMG_3305_zpsvc8gcl1j.jpg)
Het oorspronkelijke "ding"
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/At%20the%20Shed/IMG_3572_zpsbgbzpek3.jpg)
De nieuwe versie : grote tank nog steeds een w.c.-rolletje, de kleine gele een plactic "kurk" van een wijnfles, wat een modelbouwer niet allemaal bijhoudt ! :-X De opvangbak is het deksel van een doosje schroeven ...
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/At%20the%20Shed/IMG_3560_zpskxkkkd1a.jpg)
Een overzicht met de 608.05.
(http://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/At%20the%20Shed/IMG_3574_zpsd0s9mp1f.jpg)
De keuze tussen diesel en water.
Het diorama situeert zich dan ook in de overgangsperiode tussen stoom en diesel ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Edit : ik wil dit draadje niet kapen, alleen verder breien,
Ik lees het wel ...
Eric, tof gedaan, en zeker een verbetering t.o.v. de vorige versie. Ik vind je muurtje goed geslaagd. Gras nog even netjes leggen zit nu een beetje raar omhoog.. en dat valt op. Leuk dat je weer foto's plaatst.
Blij dat je wat inspiratie hebt kunnen opdoen, Eric.
Groeten.