Heb gisteren twee setjes van elk twee ketelwagens van het merk VBV gekregen.
Alhoewel ik meestal zuinig ben met lof, moet ik dit toch deze keer doen.
Om te beginnen zien de wagens er prachtig, en heel gedetailleerd uit.
In een zakje zitten extra buffers met kleinere bufferplaat voor het gebruik (vermoed ik met Märklin koppelingen en/of kleine boogstralen)
De ketelwagens hebben wegen zwaarder als dat je normaal van zo'n model zou verwachten en de oorzaak is, volgens Van Biervliet, de metalen strip die in de ketel over heel de lengte loopt en daardoor extra gewicht en stabiliteit aan de wagen geeft.
De rij-eigenschappen zijn dan ook perfekt. Een zeer lichte tik en de wagen bolt een heel eind (horizontaal spoor) en hebben in een sleep geen neiging om te kantelen.
Gegeven de prijs van ( ik dacht ) 49,50 euro voor een set (twee wagens) zullen er nog een aantal bijkomen om een mooie sleep te hebben
Dus Mr. Van Biervliet: Proficiat met deze modellen.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Modellen/DSCN1376_zpsa966d76e.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Modellen/DSCN1376_zpsa966d76e.jpg.html)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Modellen/DSCN1375_zps2050326a.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Modellen/DSCN1375_zps2050326a.jpg.html)
Ik heb ze gisteren hier op mijn baan ook zien rijden ,ze zien er inderdaad prachtig uit , en ze rijden als de beste , VBV heeft de lat weeral wat hoger gelegd. ;)
Ja heb thuis ook een GATIX setje liggen wel voor 3rail , ze rijden voortreffelijk
En mij volgende is besteld :)
Heb de nieuwe Tads (kalkwagens) nu ook en deze moet ik nog testen.
Alvast veel plezier er mee.
Grts Benny
Citaat van: Peter op 28 september 2014, 18:39:39 PM
Gegeven de prijs van ( ik dacht ) 49,50 euro voor een set (twee wagens) zullen er nog een aantal bijkomen om een mooie sleep te hebben
Amai Peter, knappe aankoop(cadeau).
Ga je nu van tijdperk veranderen ?
De module (eigenlijk 350 x 75 cm) met station Boom is tijdperk lV, V en begin Vl. Een vroegere weergave alsook een gewone tijdperk Vl is niet mogelijk daar er dan teveel aan het gebouw moet veranderd worden. Dit deel is niet zichtbaar vanaf mijn Schwarzwaldbaan (achter een heuvelrug) maar wel gewoon zichtbaar voor ieder (ik ook dus) die op zolder komt.
Dit deel is wel onzichtbaar enkelsporig aangesloten aan mijn baan (onder een helling) Als het zal klaar zijn kan ik dus met mijn treinen van op het Belgische deel naar het Duitse deel rijden. (En er is niemand die me dat kan verbieden (of mijn echtgenote mischien)
Goed idee Peter. Ik zal je allezins niet tegenhouden. Integendeel, ik zal komen kijken. ;)
Tof dat je van je Belgische deel naar je Duitse deel zal kunnen rijden, loont sowieso de moeite!
Mijn persoonlijke collectie ketelwagens beperkt zich op dit moment tot slechts 2 stuks en zo'n paar setjes van VBV om dan eens een hele trein mee te maken zie ik zeker zitten, al zal het niet voor direct zijn. :D
Mooi wagens Peter!
Die Avia zou ik van m'n spoor 1 wagen kunnen maken:
(https://farm6.staticflickr.com/5525/14140617974_86fbd2e8d6_c.jpg) (https://flic.kr/p/nxyn5b)Nieuw (https://flic.kr/p/nxyn5b) by Rail-Kees (https://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
ik heb die wagons onlangs ook in mijn handen gehad toen ik bij VBV langs ging en ze zijn inderdaad hun prijs meer dan waard.
Ze staan nog op mijn wish list, voor een volgend bezoekje denk ik. Mooie wagond, fijne details en een verpakking om "u" tegen te zeggen voor een echt kleine prijs. Je vraagt je af hoe ze het kunnen leveren !
ik heb de Esso versie die samen met de Marklin's,Piko's,OVB's en Roco's rondrijden
groeten Peter ;)
Citaat van: Peter op 28 september 2014, 18:39:39 PM
Gegeven de prijs van ( ik dacht ) 49,50 euro voor een set (twee wagens)
Zou het ook 59,50 euro kunnen zijn per setje van 2 ?
Zelfs dan nog, een KOOPJE voor wat je krijgt !
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 september 2014, 16:47:26 PM
ik heb de Esso versie die samen met de Marklin's,Piko's,OVB's en Roco's in de kast liggen.
groeten Peter ;)
Eventjes verbeterd. ;)
En 't is inderdaad €50 voor een set van 2, mooie prijs, niet te duur, niet te goedkoop.
Groeten
Citaat van: OlivierV op 29 september 2014, 17:56:49 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 september 2014, 16:47:26 PM
ik heb de Esso versie die samen met de Marklin's,Piko's,OVB's en Roco's in de kast liggen.
groeten Peter ;)
Eventjes verbeterd. ;)
:D :D
ze reden o.a op onze opendeurdag rond zodoende hebben ze al gereden, in jouw geval ik heb er mee gereden en door het ontbreken van een stootblok zien verongelukken ! :-\ :'( Trouwens heb ik rechte sporen en daar wordt ook vaak eens een eindje meegelegd plusminus 25meter!
Groeten Peter ;)
PS ze liggen in geen kast ! ;D
VBV, Roco, Piko en andere 'moderne' HO-draaistelketelwagens met Esso-logo (of Total, of Shell, ...) op de flanken. Ze zijn inderdaad mooi.
Maar: op de werkelijke, huidige 1/1-ketelwagens vindt men nog slechts de logo's terug van KVG, dec, Millet, VTG, GATX, en andere verhuurbedrijven. Zover men kan vaststellen, al geruime tijd géén handelsmerk meer van de petroleummaatschappijen-zelf.
Inderdaad Herwig. ;)
VBV heeft ook, even fraaie, blanco ketelwagens.
> Op "Mol Cargo" (foto DSC 5556) bespeur 'k ergens een rij "blanco", bleke, knik-ketelwagentjes....( = Roco )
> VBV / B-models: er zijn/waren er met alleen de logo van het verhuurbedrijf op .... (nagekeken op VBV-webstek)
* toegevoegd: ( = Roco )
Van Biervliet ketelwagens zijn voor tijdperk V .
die Esso dateren uit de jaren '90 en daar hebben ooit nog foto's in SJ van gestaan !
Groeten Peter ;)
Klopt wat Peter en ceuleer zeggen hoor , een kleine zoektocht op het web en je komt ketelwagens tegen van allerhande merken ( esso - shell enz) ;)
Citaat van: Herwig op 29 september 2014, 22:43:37 PM
VBV heeft ook, even fraaie, blanco ketelwagens, niet ?
>>>> Op "Mol Cargo" (foto DSC 5556) bespeur 'k ergens een rij "blanco", bleke, knik-ketelwagentjes....
>>>> VBV / B-models: er zijn/waren er met alleen de logo van het verhuurbedrijf op .... (nagekeken op VBV-webstek)
Die blanke knik-ketelwagentjes zijn Roco's ...
Hier een verweerd paar van onze kameraad Stephen (https://flic.kr/p/nziL4f)
(http://www.tee-usa.com/store/media/roco67216.jpg)
aan Ervin,
"een zoektocht op het web..." :
Men vindt daar makkelijker foto's van h0-modelletjes dan échte ketelwagens, had 'k zo de indruk.
Foto's van H0-modelwagens zijn vermoedelijk niet steeds als werkelijkheidsgetrouw te beschouwen (?)
Tijdperk 5: 5a: '90 tot '94 5b: '94 tot '00 5c: '00 tot '06 .
A° 2009: géén petroleumfirma-logo (meer) op de échte ketelwagens. Tot wanneer dan nog wél ?
Zou toch wel interessant zijn om te kunnen nakijken.
!! B-models website: roodkleurig alarmscherm: " heeft een beveilingsrisico i.v.m. cyber-criminelen" !!
Dan maar even niet ... .
Die ketelwagens met het logo bestaan momenteel nog altijd.
Even een blik werpen op het rangeerstation Antwerpen-Kiel en je hebt keuze genoeg.
Op de website van Avia vind je trouwens een vrij recente foto van een ketelwwagen met hun logo.
aan Peter,
Wat er meestal ontbreekt op de hedendaagse ketelwagens is het logo van het petroleumbedrijf, met andere woorden de gebruiker.
Behoudens uitzondering .... .
Wat er, voor zover we kunnen observeren, wél wordt vermeld is het logo van de verhuurder van de "tank car":
bijvoorbeeld: KVG, dec, Millet, Algeco, VTG, GATX, On Rail, EVA, Ermewa, Wascosa., e.a..
Kijk hiervoor even op "straatzicht" (streetview): de rangeersporen met ketelwagens naast de Polderdijkweg, Antwerpen: géén logo's van de petroleumraffinaderij.
Wat betreft Avia (Antwerpen Petroleum Zuid) : de tankwagens die 'k daar kon fotograferen op die resterende rangeersporen: ook géén petroleumhandelsmerk (meer) op de flanken. (Avia in buitenland: voorlopig géén info hierover...)
!! "deze website bevat malware" !!
Nog steeds rood waarschuwingsscherm bij B-Models..
De algemene website VBV doet het wel, maar het hoofdstuk B-models is geblokkeerd .
Ik heb meer dan 300 eigen gemaakte foto's van ketelwagons , foto's dateren van 10 jaar geleden tot nu , en ik heb geen enkele foto gevonden waarop Esso -Shell o.i.d. op te vinden is. ???
Citaat van: ERVIN op 30 september 2014, 23:16:32 PM
Ik heb meer dan 300 eigen gemaakte foto's van ketelwagons , foto's dateren van 10 jaar geleden tot nu , en ik heb geen enkele foto gevonden waarop Esso -Shell o.i.d. op te vinden is. ???
Is ook logisch. De verhuurmaatschappijen staan er meer en meer op dat hun eigen logo en livrei gevoerd wordt. Wil je van livrei veranderen, dan kan je bijbetalen en moet je de wagon ne gebruik ook terug in zijn oorspronkelijke staat zetten. Kostelijke grap, dus niet.
Verder is het vervoer per trein in chemie en petrochemie te sterk terug gelopen om op een efficiënte manier wagens in eigen beheer te hebben (aankoop, onderhoud,...) dus is het logischer dat ze gehuurd worden ad hoc, en dus zie hierboven....
Op de website van Avia vond ik onderstaande foto.
Overigens heb ik de indruk dat er in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk toch nog redelijk wat ketelwagens rondrijden in de kleuren
van de aardolie (en andere) maatschappijen
De wagens van Van Biervliet zijn overigens degene die ingeschreven zijn bij de Oostenrijkse spoorwegen, en ik ben er bijna zeker van dat het geen 'fantasie wagens) zijn
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/Avia_zps9c1a7b75.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Zomaar/Avia_zps9c1a7b75.jpg.html)
aan Peter,
Twee AVIA-ketelwagens (foto) gevonden tussen de vele KVG, VTG, EVA en andere verhuurders.
[ in een interessant Nederlands digitaal fotoboek over "tank cars" . Fotograaf Van Heist ]
Zouden die, relatief recente, ketelwagens met het AVIA-logo dan bijzonder in Duitsland en/of Oostenrijk zijn geweest ?
( wagen met " Osterwalder AVIA " )
aan Ervin,
Je hebt echt géén iets oudere foto's van ketelwagens, van toen er nog wél Shell, Caltex/Chevron, BP, Total of Esso op de zijkanten te zien was ?
Ik geef grif toe dat er vroeger veel meer ketelwagens in de kleuren van aardoliemaatschappijen rond reden, net als gewone goederenwagens.
Maar toch heb ik de indruk dat veel bedrijven, in deze tijd van overvloedige reklame, er naar terug keren hun eigen logo, kleuren of hoe je het ook noemt.
Er rijden zelfs loks rond met koekjesreklame, reklame voor politie enz. Wie weet wat ons nog allemaal te wachten staat.
Wat AVIA betreft. Hier in Belgie is dat een van kleinere maatschappijen (vergeleken met bv. ESSO, Aral, enz.)
In Dtsl en Austria zijn ze echter veel meer tegenwoordig.
VBV-website:
merkwaardig: het hoofdstuk "B-models" is nog steeds "onveilig" .
het hoofdstuk "Euro Tank Cars" gaat niet "open" ... .
Dus kunnen we de VBV-H0-ketelwagens momenteel niet bekijken/bestuderen .
Heb VBV gisteren al van dat probleem op de hoogte gebracht, want ik had dat probleem al van gisterenmorgen
Ze zijn volop bezig het te onderzoeken.
Nog een laatste bericht aangaande die tankwagens:
In MSM 139 staat bij de ketelwagens van VBV (afb.versie Shell) duidelijk dat alle tankwagens gemaakt en beschrift zijn naar bestaande foto's, dus ze bestaan echt.
In elk geval zijn het wat mij betreft supermodellen.
En hiermee stop deze eindeloze diskussie
VBV / B-models / EuroTankCars - WEBSITE: is tot nader order nog ontoegankelijk en erg "gevaarlijk", volgens het alarmrood scherm.
Had belangstelling voor die recente (Shell ? ) oliewagens en zocht daarom naar fotootjes op de VBV-site.
Op deze link kan je ze toch bekijken.
http://www.euro-tank-car.eu/wagens.htm
Grz,
Gunter
Citaat van: Herwig op 02 oktober 2014, 19:14:24 PM
VBV / B-models / EuroTankCars - WEBSITE: is tot nader order nog ontoegankelijk en erg "gevaarlijk", volgens het alarmrood scherm.
Had belangstelling voor die recente (Shell ? ) "oliewagens" en zocht daarom, voorlopig tevergeefs, naar fotootjes op de VBV-site.
Geen problemen met die web-pagina's
aan Gunter Ceuleer,
Dank voor uw "link" met VBV.
Deze verbinding werkt perfect. We kijken uit naar die aangekondigde, nieuwere versies van deze "tank cars" .
Op rechteroever (sectie Petrol) vertrekken (of aankomen) de keteltreinen (van Exxon , Esso) voor Stuttgart en Basel SBB.
Echter staan er geen opschriften meer op van de aardoliemaatschappijen.
Ook de ketelwagens zelf zijn een mengelmoes van diverse leasingsfirma's. (de meeste uit de landen : D , F en af en toe een wagentje uit CH)
VBV heeft deze week weer een setje GATX ketelwagons uitgebracht.