Er is een doorbraak... Maar er is niets gebroken. ;D
Nu ja, je moet ergens beginnen.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Rev2Opendraaistel_zps6ec41204.jpg)
Erik
:o :o :o Amaai wat is dat??!!! Komt dat nog goed Erik??? :-[
Zal weer wel een intressant draadje worden,maar het blijft mijn tegengoesting in de Heljan alleen maar aanwakkeren!
Een goedkopere Mehano of een iets duurdere ESU blijven mijn voorkeur wegdragen...
Ik blijf er bij"Dit zou niet moeten mogen kunnen zijn"!
Maar toch tof dat je er de moed kan voor opbrengen.Chapeau,
bij mij zou hij reeds lang in het bietenveld naast mijn deur liggen. >:( ;D
;)
Ja Rudy , gelukkig is er Erik die dit allemaal voor mij wil doen , want ik heb ook al veel goesting gehad om hem hier , vanuit mijn zolderraam , naar beneden te kegelen.
Voor mij nooit meer een Heljan!! >:(
Mannen...
Zo weinig vertrouwen ?
Erik (bibber, bibber...)
Citaat van: ERVIN op 26 september 2014, 22:28:23 PM
Ja Rudy , gelukkig is er Erik die dit allemaal voor mij wil doen , want ik heb ook al veel goesting gehad om hem hier , vanuit mijn zolderraam , naar beneden te kegelen.
Voor mij nooit meer een Heljan!! >:(
't is jou machine die hij gewoon helemaal demonteert ;) hopelijk blijft er op het laatst geen schroefje over dan :)
Citaat van: eve op 26 september 2014, 22:49:34 PM
Mannen...
Zo weinig vertrouwen ?
Erik (bibber, bibber...)
Maar je bent blijkbaar ook niet aan je proefstuk toe :o
Met mijn eigen machines doe ik dat niet... ;D ;D ;D
Erik
Voila, hij ligt eindelijk helemaal uiteen.
't Is nu de moment om Mehano wielen over de Heljan assen te schuiven, en hij kruipt de volgende jaren probleemloos in Mol-Cargo de helling op zonder haperen ! :)
Bijna juist... Morgen meer hoop ik.
Erik
Zit dat bodemplaatje van het draaistel geklemd?
@ Brunel
Het bodemplaatje zit met 8 noppen geklemd.
Ik ben er ook maar achter gekomen nadat ik, door het verwijderen van het afdekkapje boven het wormwiel, het complete draaistel uit het chassis kon verwijderen.
Van boven naar beneden met 2 fijne schroevendraaiers wat wrikken en alles klipste ineens uiteen (zie foto in eerste post van dit draadje).
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/KlipsenHeljandraaistelassenhouder_zps116190f7.jpg)
Erik
Een beetje rekenkunde...
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Rev2Nieuwewielen2_zpsc32dcf38.jpg)
Erik
Citaat van: Rangeerduivel op 26 september 2014, 22:07:52 PM
bij mij zou hij reeds lang in het bietenveld naast mijn deur liggen. >:( ;D
;)
ligt er al veel op dat bietenveld....en waar is het???
Mijn LSm 1181 heeft ook zo van die vuil aantrekkende wielen....ZEER vervelend!
Erik ;)
Wat is de diameter van die wielen ?
Erik
Daar heb ik de eerste 19 dagen geen antwoord op Erik (weg van huis), en on-line vind ik niet direct een onderdelen lijst/tekening.
Dat is misschien een topic voor later.
Succes....maar dat zit wel snor als ik uw foto's zie.
Jorg
Leuk detail : stroomverbinding tussen draaistel en platine met een stekkertje ! Als het goed is mag het ook gezegd zijn.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Stroomafnamedraaistel_zpsdafb18df.jpg)
Erik
De nieuwe wielen gemonteerd.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Rev2Nieuwewielengemonteerd_zps0883974e.jpg)
Erik (zijn er nu een paar paniekzaaiers al gerustgesteld ?)
Mooi, mooi, mooi. :)
Heb je ook bestelnummers van die Mehano wielstellen Erik?
Bling bling ,dat zien we graag hoor , is 1 antislipbandje genoeg , hier rijden lange en zware treinen hé Erik. ;)
Goh , gaat weer spannend worden als hij hier op de rails zijn proefritten gaat doen.
Zal ik al een andere Heljan bestellen Erik?? ;D
Erwin,
Ik heb de slipbandjes voorzien zoals op de originele Heljan : 1 per draaistel... Dus 2 in totaal.
@ Brunel : Dit zijn geen Mehano's ! Dit zijn Roco's (de grotere wens van de opdrachtgever).
Let wel : ik heb parallel nog een set Mehano's besteld. Maar dat kanaal is vele malen trager dan mijn Roco-kanaal.
Als alles wel werkt zal ik met bestelnummers en adressen wel aangeven waar je eea. kan kopen.
Een nieuwe Heljan bestellen ? Nu ik weet waar en hoe is een volgende ombouw een veel kleiner probleem. Ik heb toch wel veel meer vertrouwen gekregen in de Heljan-techniek van het model. Laten maar even rustig stap voor stap deze machine afwerken.
Erik
Tuurlijk Erik , ik maakte maar een grapje , doe maar rustig verder , nogmaals van harte bedankt hoor!! ;)
Citaat van: ERVIN op 27 september 2014, 16:38:24 PM
Zal ik al een andere Heljan bestellen Erik?? ;D
Wie zei daarstraks dat hij géén Heljan's meer kocht!?!?!? :D :D
;)
Wie weet wordt het een nieuwe traditie ...
Na de kattekesworp in Ieper, nu de Class66 worp in Mol ;D ;D ;D
Maar zoals "t er nu uitziet jammer voor diegene die onder Erwin zijn dakvenster gaan staan,
want de verbouwing is reeds een succes en de komende testritten wachten we met veel
geduld af.
Zal dus ongetwijfeld wel een grote technische opwaardering van de Heljan-loc zijn.
Maar...de oorspronkelijke wettelijke 2 jaar fabriekswaarborg, die is zeer vermoedelijk naar de vaantjes?
Wat zou Test Aankoop vinden van zo'n (Heljan) product, dat eerst een verbouwing (met Roco-onderdelen) nodig heeft, voor het naar behoren functioneert ?
Citaat van: Herwig op 27 september 2014, 23:03:51 PM
Zal dus ongetwijfeld wel een grote technische opwaardering van de Heljan-loc zijn.
Technische opwaardering : ik hoop het wel, maar enig doel is een perfect rijdende lok.
Citaat van: Herwig op 27 september 2014, 23:03:51 PM
Maar...de oorspronkelijke wettelijke 2 jaar fabriekswaarborg, die is zeer vermoedelijk naar de vaantjes?
Ongetwijfeld. Maar dat was de lok ook al in oorspronkelijke toestand.
Citaat van: Herwig op 27 september 2014, 23:03:51 PM
Wat zou Test Aankoop vinden van zo'n (Heljan) product, dat eerst een verbouwing (met Roco-onderdelen) nodig heeft, voor het naar behoren functioneert ?
Ja, een degelijke test ! Maar dat zal dan ook alles zijn wat Test Aankoop doet denk ik.
De "verbetering" met de Roco-onderdelen is gewoon een weg, een mogelijkheid om iets zo te laten werken dat WIJ er over tevreden zijn...
Erik
Vergelijking.
Boven : Heljan natuur
Midden : Heljan gepoetst
Onder : Roco
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Heljanwielenvergelijking_zps9c099302.jpg)
Erik
Is op je foto niet met zekerheid vast te stellen: je hebt de zijkant (niet het loopvlak) van die nieuwe Roco-wielen "antraciet" geschilderd, om ze toch iets minder bling-bling te maken ?
De Roco-wielen zijn "natuur" gebruikt. Zo uit de verpakking.
Erik
Niks verf.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/WielenRocozijaanzicht_zps23792426.jpg)
Erik
Oooo mooi mooi Erik , ik voel dat het nu helemaal in orde aan het komen is , maar ik blijf erbij , zou niet mogen!!!
In ieder geval ben ik reuze content dat er iemand is die dit allemaal voor mij heeft willen doen , want zelf had ik er nooit aan durven beginnen!!
Er dienen nog enkele zaken verder afgewerkt te worden aan de loc heb ik begrepen , maar van zodra ik een duidelijke test-ervaring heb gedaan met deze " vernieuwde " Heljan , zal ik jullie hier op de hoogte houden. ;)
De wielen van Roco zien er werkelijk schitterend uit!!
Citaat van: ERVIN op 28 september 2014, 17:26:35 PM
De wielen van Roco zien er werkelijk schitterend uit!!
Ja hè, Erwin. :)
Met al die verbeteringen gaat dit een loc worden die iedereen dan weer zou willen !
Grz,
Gunter
Citaat van: eve op 27 september 2014, 17:03:14 PM
@ Brunel : Dit zijn geen Mehano's ! Dit zijn Roco's (de grotere wens van de opdrachtgever).
Let wel : ik heb parallel nog een set Mehano's besteld. Maar dat kanaal is vele malen trager dan mijn Roco-kanaal.
Als alles wel werkt zal ik met bestelnummers en adressen wel aangeven waar je eea. kan kopen.
En, functioneert het Erik?
Citaat van: eve op 28 september 2014, 11:48:16 AM
Niks verf.
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/WielenRocozijaanzicht_zps23792426.jpg)
Erik
Op dat gebied staat Roco al jaren iets verder dan andere merken, bij 6 assers die hier staan (en dat zijn er heel veel) heb ik nog nooit problemen gehad van stroomafnemers, enkel eens een rubberke dat kapot is gegaan. Qua afwerking en legering zijn ze echt wel goed en ja der zijn nog betere op de markt das normaal maar dan zit je in een hogere prijsklasse .
Den Eric.
Citaat van: Brunel op 02 oktober 2014, 18:10:12 PM
En, functioneert het Erik?
Sedert vandaag 18u23 lijken alle gevonden problemen opgelost.
Wegens gebrek aan tijd volgen de teksten later.
Erik
De machine is gemonteerd en klaar voor de tests. Hier staat hij te pronken met zijn nieuw schoeisel :
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/HeljanE_zps2f70c8fe.jpg)
De kosten lopen op tot 38 € voor de twaalf wielen inclusief BTW en verzending.
Erik (van de Heljan E++ ... 8))
Dan ben je beter af met een ESU lok :) :) :) :) :)
Nog net niet, maar het scheelt niet veel. :P
Welke wielstellen heb je gebruikt Erik?
Citaat van: loebaske op 03 oktober 2014, 16:26:28 PM
Dan ben je beter af met een ESU lok :) :) :) :) :)
Wie zegt dat er aan de ESU niet moet geprutst worden ?
Erik
Citaat van: Brunel op 03 oktober 2014, 16:59:41 PM
Nog net niet, maar het scheelt niet veel. :P
Welke wielstellen heb je gebruikt Erik?
Ik zou gaan voor de wielen van de Roco 72950 (Renfe 319).
en wel : 5 x 136618 (as met wielen zonder tandwiel) en 1 x 136617 (as met wielen met tandwiel en anti-slip-banden)
Erik
Citaat van: loebaske op 03 oktober 2014, 16:26:28 PM
Dan ben je beter af met een ESU lok :) :) :) :) :)
En dan nog : er moet wel eerst iemand de ervaring opdoen en delen met anderen. Aan de "test"-en in de tijdschriften hebben we tot nu toe niets gehad. En andere bijdragen rond hetzelfde probleem heb ik niet gelezen.
Als deze bijdragen u doen besluiten dat je beter af bent met een ander product : zoveel te beter.
Ik kijk met belangstelling uit naar uw ervaringen met de ESU. Ik hoop dat ze goed zijn.
Erik
Citaat van: eve op 03 oktober 2014, 17:15:46 PM
Wie zegt dat er aan de ESU niet moet geprutst worden ?
Erik
Ik zeker niet!
Ik heb er 2,
de ene werkt perfect,
maar bij de andere blijven de led's in de draaistellen,die het gloeien van de remschijven imiteren,konstand branden.
Ook bij stilstand van de loc.
Ik heb reeds geprobeerd hem terug in fabrieksinstelling te plaatsen(CV8-w8)
maar het probleem is er niet mee verholpen.
Normaal mogen die enkel flikkeren als het remgeluid hoorbaar is.
;)
Heb je alle relevante soldeerpunten reeds gecontroleerd ? Meestal is er een kortsluiting met een nabijgelegen contact...
Erik
Citaat van: eve op 03 oktober 2014, 18:45:44 PM
Heb je alle relevante soldeerpunten reeds gecontroleerd ? Meestal is er een kortsluiting met een nabijgelegen contact...
Erik
Zou heel goed kunnen Erik,
maar ik begin daar niet graag aan,
deze loc's zijn nog iets ingewikkelder dan de doorsnee loc,en ik ben nu ook niet
DE techneut daarvoor!
Ik ben van plan hem eens mee te nemen naar de specialist terzake bij ons op de club.(AMSAC)
;)
Is hij niet meer in garantie?
Ik ken een heel vriendelijke man aan wie je zeker raad kan vragen op de expo: de importeur van ESU. ;)
Voor zo een dure machine zou ik zeker de raad van Luc volgen. Dit is een foutje van een andere orde als de wielen van Heljan. Maw stuur de Heljan terug en je krijgt dezelfde wielen...
Erik
Citaat van: doomslu op 03 oktober 2014, 19:47:39 PM
Is hij niet meer in garantie?
Ik ken een heel vriendelijke man aan wie je zeker raad kan vragen op de expo: de importeur van ESU. ;)
Patrick ken ik ook...wie niet?
Hij zit trouwens af en toe op dit forum.
Ik ga hem er zeker eens over aanspreken,alhoewel ik de loc tweedehands gekocht heb bij een bekende treinhandelaar in Nederland.
Maar hem daar terug naartoe sturen voor zo'n kleinigheid vind ik iets te omslachtig
;)
Citaat van: eve op 03 oktober 2014, 17:19:57 PM
Citaat van: Brunel op 03 oktober 2014, 16:59:41 PM
Nog net niet, maar het scheelt niet veel. :P
Welke wielstellen heb je gebruikt Erik?
Ik zou gaan voor de wielen van de Roco 72950 (Renfe 319).
en wel : 5 x 136618 (as met wielen zonder tandwiel) en 1 x 136617 (as met wielen met tandwiel en anti-slip-banden)
Bedankt Erik. Dat wordt dan zes keer 136618. Ik vervang bij voorkeur wielen met asb door wielen zonder asb. Kan zo in één moeite door.
Dat doe ik ook. Bij onvoldoende trekkracht (komt zelden voor als je het stijgingspercentage beneden 2,5 % kunt houden en met niet al te lage treinen rijdt) verhoog ik door lood inkleven het gewicht van de lok.
Maar... Dit was een ombouwvraag van een modelspoorvriend : en zijn wensen moet ik respecteren.
Erik
nog maar eens het bewijs dat je niet altijd krijgt waarvoor je betaald, zo'n machine aan deze prijs zou zonder ingrepen onberispelijk moeten(kunnen) rijden ! :-\ :-X
Daar ben ik het volmondig mee eens. Maar als je die machine dan gekocht hebt dan doe je die aanpassingen die nodig zijn om ze toch in bedrijf te nemen, en liefst zonder problemen.
De Heljan Class 66 is overigens een mooie machine...
Erik
Citaat van: eve op 03 oktober 2014, 17:19:57 PM
Citaat van: Brunel op 03 oktober 2014, 16:59:41 PM
Nog net niet, maar het scheelt niet veel. :P
Welke wielstellen heb je gebruikt Erik?
Ik zou gaan voor de wielen van de Roco 72950 (Renfe 319).
en wel : 5 x 136618 (as met wielen zonder tandwiel) en 1 x 136617 (as met wielen met tandwiel en anti-slip-banden)
Erik
Dat zijn de nummers voor drierail. :)
Helaas zijn de nummers voor tweerail (136607, 136606) niet meer leverbaar. :(
Wat anders verzinnen.
Oeps. Daar heb ik over gezien.
Je zou ook de wielen van een duitse V90 kunnen gebruiken : 111124 en 111125. Die zijn 0,3 mm groter in diameter zodat de machine 0,15 mm hoger komt te staan. Ne straffe die dat ziet. En die wielen zijn er nog wel.
In het grootbedrijf kan de diameter tussen nieuw en aan vervangen toe 70 mm variëren. In H0 maakt dat 0,8 mm...
Erik
Bedankt Erik. Ik bedoelde natuurlijk dat ik zelf wat anders moest verzinnen, maar waardeer je snelle alternatief zeer. Ga ik proberen.
Dag Eric,
Hoe weet je dat je de wielen van een V 90 kan gebruiken ? Hoe ken je de diameter van deze wielen ?
Kunnen bv. de exemplaren van ESU niet gebruikt worden ?
Bedankt,
Je zoekt eerst wat de aandrijfwieldiameter van een Class 66/77 is (1066 mm NIEUW). Daar gaat na x Mio km wel een hele hoop mm's af...
Je zoekt een alternatief dat in model gemaakt is. Dan de maatschets en/of beschrijving bestuderen. V90 = 1100 mm (NIEUW). Het verschil van 34 mm is, vind ik, in H0 te verwaarlozen. En dan zoek je uit of de wielen te verkrijgen zijn.
Andere wielen ?
We prefereren Roco omdat we tevreden zijn met de kwaliteit.
ESU wielen : niet geprobeerd. Volgens mij gebruikt ESU wielen die zowel voor gelijkstroomnormen als voor wisselstroomnormen zouden voldoen...
Dan liever de Roco's : daar zijn we zeker van.
Erik
Erik, heb je ook het bestelnr. van die Roco wielen ??
Bedankt
Erik,
Hierboven eens kijken, aub.
Ronny, je bedoelde hier onder???
111124 en 111125
De wielen van Mehano zijn ook altijd goed geweest, die kan je ook bij Lemke bestellen voor de Class 66. ;)
Absoluut goede wielen die Mehano's.
Alleen hebben ze de verkeerde opgestuurd (van een Gravita of zoiets) en heb het dan maar laten zitten.
Erik
Citaat van: loebaske op 01 april 2015, 11:44:16 AM
Ronny, je bedoelde hier onder???
111124 en 111125
Inderdaad 8)
Erik, mailtje gestuurd.