Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Supering - verbeteren van bestaande modellen => Topic gestart door: eve op 24 september 2014, 17:28:09 PM

Titel: Heljan Class 66 - Revisie 2 : de verlichting.
Bericht door: eve op 24 september 2014, 17:28:09 PM
Geen licht
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Rev2Geenlicht_zps7802c5c1.jpg)

AUX3
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Rev2AUX1_zps49f6a1c4.jpg)

AUX3 + F0
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Rev2AUXF0_zpsf39c4cc6.jpg)

F0
(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Rev2F0_zps09ff8641.jpg)

Erik
(Hombre al borde de un ataque de nervios)
Titel: Re: Heljan Class 66 - Revisie 2 : de verlichting.
Bericht door: ERVIN op 24 september 2014, 18:05:21 PM
Ja heel mooi , je moet er toch nogal iets voor hebben hé , maar véél beter zo , bedankt.  ;)
Titel: Re: Heljan Class 66 - Revisie 2 : de verlichting.
Bericht door: B_Modelbouw op 24 september 2014, 23:57:29 PM
Zit er een kleurverschil in LEDs in de frontverlichting?
Het topsein lijkt me een warmere kleurtemperatuur,
Of ligt het aan de foto?
Titel: Re: Heljan Class 66 - Revisie 2 : de verlichting.
Bericht door: eve op 25 september 2014, 08:19:01 AM
Ja, Bert, er is een kleurverschil tussen de frontled's. De originele kopled is gesneuveld tijdens de werken. Een echt passende vervanging had ik niet. Dus het ligt niet aan de foto.
De kopled is nu een "super golden white". Ik denk dat de originele een "sunny white" is. Die hebben een grotere blauwsteek.

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 - Revisie 2 : de verlichting.
Bericht door: B_Modelbouw op 25 september 2014, 10:18:28 AM
Zoals de werkelijkheid dus ... Want zie vaak de Class66 voorbij komen en 't lijkt steeds of het topsein iets gedimd is ...
Slecht één LED voor beide lage seinen i.p.v. voor ieder sein een afzonderlijke LED, hoe zit dat met het doorschijnen ?

Toch wel jammer dat voor zo'n geprijsde lok er toch nog behoorlijk wat aanpassingen dien te gebeuren ... Is het rode
sein bijvoorbeeld afzonderlijk schakelbaar per kant (doven indien deze gekoppeld is met sleep) ?


'k Hou het toch maar op mijn Mehano's waar ik best tevreden over ben.   
Titel: Re: Heljan Class 66 - Revisie 2 : de verlichting.
Bericht door: eve op 25 september 2014, 10:28:32 AM
Dag Bert,

De foto's zijn gemaakt met de LED's "vollen damp". Per CV instelling kunnen die uiteraard gedimd worden.
De afstraling naar de LED's onderling is goed geregeld : geen neveneffecten...
Als alle werken gedaan zijn komen er terug foto's.

De rode sluitlichten schakel je af/aan met AUX1. Dat is blijkbaar een snufje dat je ook al tegenkomt op de nieuwste E41 van PIKO.
Dat is ook de reden waarom ik de bestuurderscabine moet schakelen met AUX3 en AUX4. De decoders moeten daarvoor wel voorzien zijn.

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 - Revisie 2 : de verlichting.
Bericht door: eve op 03 oktober 2014, 15:49:07 PM
Ik was niet tevreden over het grotere verschil in kleur tussen de koplamp (de oude originele is in de LED-hemel) en de twee onderste lampen.
Dat heb ik grotendeels kunnen wegwerken :

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Rev2andereled_zps98f9d7e5.jpg)

Bij de Heljan stuurt AUX1 de rode lichten aan/uit aan lokzijde 2, AUX2 idem aan lokzijde 1. Het is dus mogelijk om 3 witte lampen tegelijk met 2 rode te doen branden aan dezelfde lokzijde. Dat is leuk voor NL.

De Lokpilot V4 MTC21 heeft wel een AUX3 en een AUX4-uitgang, maar niet gebufferd. In overleg met de eigenaar heb ik dan de AUX2 onderbroken (zie rode pijl op de foto) en hieraan de kabineverlichting van lokzijde 1 gekoppeld.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Rev2KBVaanAUX2_zps2b8d5fc3.jpg)

Aanbeveling : gebruik als decoder bvb een Doehler&Haass DH21A-4.  AUX3 en AUX4 zijn daar wel gebufferd (elk tot 1 A) en zo kun de rode lampen schakeling laten en aan beide lokzijden de kabineverlichting aan/uit-schakelen onafhankelijk van de frontverlichting.

Uiteraard kun je ook twee buffertrapjes monteren aan de logische uitgangen AUX3 en AUX4 van de ESU Lopi 4. Maar dat moet je dan weer kennen...

Erik