Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Supering - verbeteren van bestaande modellen => Topic gestart door: eve op 27 augustus 2014, 11:06:49 AM

Titel: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 27 augustus 2014, 11:06:49 AM
Een koppelingskop inpluggen tot aan de aanslag : in dit geval een Fleischmann Profikoppeling omdat de lokeigenaar daar mee werkt.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Heljankoppelingnormaal1_zps2a563fc0.jpg)

Met een 4-assige goederenwagon koppelen op een recht spoor geeft een bufferafstand van ca. 1 à 1,5 mm : voorbeeldig.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Heljankoppelingnormaal2_zps573c61dc.jpg)

De lok gaat een bocht in ( R = 529 mm), de wagon is nog op het rechte stuk : nog geen probleem.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Heljankoppelingnormaal3_zpsbb9c3da7.jpg)

Nu komt ook de wagon in de bocht. De buffers haken achter mekaar.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Heljankoppelingnormaal4_zps7d9fbf1c.jpg)

En de lok sleurt de wagon uit de rails.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Heljankoppelingnormaal5_zps1727b89d.jpg)

Dit is te wijten aan de vorm van de aansturing van de kortkoppeling. Die is niet aangepast aan lange loks.
Deze mechaniek uitbreken en vervangen is een brug te ver als werk aan een nieuwe lok. Het is op te vangen door de kortkoppeling 1 à 1,5 mm minder ver in de houder te drukken.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Heljankoppelingoplossing1_zps7176c2cf.jpg)

Opgelost ? Niet helemaal. Door de kortkoppeling minder ver in te drukken onstaat er een spleet tussen koppelingskop en koppelingshouder. Op de foto is de koppeling naar voor gedrukt met een schroevendraaier om het toonbaar te maken.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Heljankoppelingoplossing2_zps97ad0262.jpg)

De schort van de lok past juist in die spleet en blokkeert de koppeling met alweer ontsporingen tot gevolg.
We vullen de spleet op met een stukje polystirol.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Heljankoppelingoplossing3_zps0112ac6c.jpg)

Met een minidrupje lijm stabiliseren en de Heljan Class 66 kan op duurproef.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/Heljankoppelingoplossing4_zps27a56fe7.jpg)

Hiervoor heb ik nog niets gelezen in "tests" (ook niet over probleem 1, of krijgen de "testers" aangepaste loks ?)

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: doomslu op 27 augustus 2014, 11:11:03 AM
Wat ik me afvraag:
1. Wordt de koppeling niet losgetrokken? De lipjes haken nu niet meer vast.
2. Is de Fleischmannkoppeling wel de ideale koppeling in dit geval? Hebben jullie getest met Roco etc?
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 27 augustus 2014, 11:14:51 AM
Citaat van: doomslu op 27 augustus 2014, 11:11:03 AM
Wat ik me afvraag:
1. Wordt de koppeling niet losgetrokken? De lipjes haken nu niet meer vast.
2. Is de Fleischmannkoppeling wel de ideale koppeling in dit geval? Hebben jullie getest met Roco etc?

Luc,

De koppeling zit vrij vast in de houder. Maar extra borging is misschien nodig.
Omdat de opdrachtgever standaard met Fleischmann werkt, is deze oplossing met Fleischmann uitgevoerd. Uit ervaring weet ik dat een ander merk kortkoppelingskop dezelfde problemen geeft.

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Rangeerduivel op 27 augustus 2014, 11:21:57 AM
Dit probleem is niet alleen eigen aan Heljan,
ik ook heb daar al een vraag over gesteld in een ander draadje,waar het zich voordoet met de coil-wagens van LSModels en de M6 van Classics.
Tot nu nog geen plausibele oplossing gevonden voor de LSM,wel voor de Classics; een Symoba starre koppeling (SYK104)

Citaat van: doomslu op 27 augustus 2014, 11:11:03 AM
Wat ik me afvraag:
1. Wordt de koppeling niet losgetrokken? De lipjes haken nu niet meer vast.
2. Is de Fleischmannkoppeling wel de ideale koppeling in dit geval? Hebben jullie getest met Roco etc?

Bij de LSM helpt ook de Symoba,Roco of ieder andere koppeling niet.

Twee mogelijkheden,ofwel buffers van 1vd2 verwijderen,ofwel zoals in post1,en fixeren met secondelijm,
Maar wat als je eens wil veranderen van koppeling?
een koppeling kan altijd stukgaan....

;)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 27 augustus 2014, 11:34:12 AM
De koppelingskop borgen in de houder kan door een gaatje van 0,5 mm te boren door de houder in het "vlees" van de koppelingskop. Een draadje van 0,5 mm erin en omplooien tegen de houder. Uitwendig vastzetten met een drupje sekondenlijm.

Als het los moet : met een tangetje even aan het draadje wrikken en alles is weer los.

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: janjozef op 27 augustus 2014, 11:34:56 AM
Een roco kortkoppeling is een mm langer kan genoeg zijn om het probleem uit de wereld te helpen

Jan
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Rangeerduivel op 27 augustus 2014, 11:52:23 AM
Citaat van: janjozef op 27 augustus 2014, 11:34:56 AM
Een roco kortkoppeling is een mm langer kan genoeg zijn om het probleem uit de wereld te helpen

Jan

Dat heb ik zojuist nagemeten,
Een steekkoppeling van Roco is,(getrokken of geduwd) hetzelfde ;15,5mm

Een Profi is getrokken 15,6mm
                   geduwd    15,5mm

Verschil 1/10e mm.(komt door een weinig speling op de Profi)
Dus volgens mij zal met het gebruik van een Roco ipv een Fleischmann het probleem zeker niet uit de weg helpen.

;)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 11:55:33 AM
De kern van het probleem is dat de loc geen kortkoppelmechaniek heeft. En aangezien je hier een kortkoppeling gebruikt, zou dat wel moeten.
Is niet eenvoudig op te lossen, je zou daar de loc stevig voor moeten aanpassen.

De koppeling nog verder laten uitsteken zal ook niet helpen, de zaak gaat daardoor alleen maar erger wringen.
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 27 augustus 2014, 12:31:37 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 11:55:33 AM
De kern van het probleem is dat de loc geen kortkoppelmechaniek heeft. En aangezien je hier een kortkoppeling gebruikt, zou dat wel moeten.
Is niet eenvoudig op te lossen, je zou daar de loc stevig voor moeten aanpassen.

De koppeling nog verder laten uitsteken zal ook niet helpen, de zaak gaat daardoor alleen maar erger wringen.

Hier gaan we weer ! De mening van de deskundige.

Erik

De Heljan Class 66 heeft wel een kortkoppelmechaniek...

Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 12:44:32 PM
Op je foto's zie ik dat niet.

Herstel: bij nader inzien lijkt er toch wel een kortkoppelmechaniek in te zitten.
Maar heeft die wagen dan wel een kortkoppelmechanmiek?
Eén van twee functioneert niet goed. Als de buffers in rechtstand al vrij van elkaar staan, dan zouden ze in een boog niet mogen haken.

En toch fijn dat je mij deskundig acht. Ik beschouw dat als een eretitel.
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Rangeerduivel op 27 augustus 2014, 12:56:23 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 12:44:32 PM
Op je foto's zie ik dat niet.

Ik zie het wel!

Op de foto's zie je net boven de zandleider een rechthoekig vlak,daar in wordt de kinematic geleid bij het links(of rechts) draaien,en zo wordt hij naar buiten geleid,in het verlengde van de buffers,zodat de afstand tussen buffers groter wordt
En de boog van die geleiding is te kort.

;)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Rangeerduivel op 27 augustus 2014, 12:59:55 PM
We hebben op hetzelfde moment gereageerd Klaas,om in feite net hetzelfde te zeggen!

Als ik mij niet vergis is de wagen op de foto een Roco-rongenwagen,en die hebben naar ik weet wel een perfect werkende kinematic

;)

Het probleem zit hem,zoals Eric al zei,in de kortkoppeling van de loc,(de boog is te kort)die niet berekend is als kortkoppeling voor een lang voertuig(en dat IS de class66 wel! +/-25cm)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 27 augustus 2014, 13:40:29 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 12:44:32 PM
Op je foto's zie ik dat niet.

Herstel: bij nader inzien lijkt er toch wel een kortkoppelmechaniek in te zitten.
Maar heeft die wagen dan wel een kortkoppelmechanmiek?
Eén van twee functioneert niet goed. Als de buffers in rechtstand al vrij van elkaar staan, dan zouden ze in een boog niet mogen haken.

En toch fijn dat je mij deskundig acht. Ik beschouw dat als een eretitel.

Ik heb niet de gewoonte mezelf voor de gek te houden.
Beide voertuigen hebben een kortkoppelmechaniek.

Ik heb trouwens geschreven dat de kortkoppelmechaniek van de Heljan niet is aangepast voor lange loks.

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 14:14:48 PM
Citaat van: eve op 27 augustus 2014, 13:40:29 PM
Ik heb trouwens geschreven dat de kortkoppelmechaniek van de Heljan niet is aangepast voor lange loks.
Ik begrijp niet goed wat je daarmee bedoelt.
Ik neem direct aan dat je snapt hoe een kortkoppelkinematik werkt, maar ik verwijs toch even naar NEM352 (http://www.morop.eu/de/normes/nem352_d.pdf)
De kinematik heeft twee (virtuele) draaipunten (m). De afstand B van dit draaipunt tot de hartlijn van het voertuig moet minstens zo groot zijn als de afstand E van de buitenkant van de bufferschotel tot de hartlijn. Als dat bij beide voertuigen zo is, dan draait het centraal aangrijpingspunt van de koppelingen (g)  altijd voor de bufferschotels langs, en kunnen ze dus niet in elkaar haken.

Als ze toch in elkaar haken, dan is er maar één conclusie mogelijk: één van de kinematiken heeft een foute maatvoering, of functioneert niet goed.
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 27 augustus 2014, 14:15:44 PM
Citaat van: janjozef op 27 augustus 2014, 11:34:56 AM
Een roco kortkoppeling is een mm langer kan genoeg zijn om het probleem uit de wereld te helpen

Jan

Met een Roco kortkoppeling is het marginaal beter, maar onvoldoende betrouwbaar. Soms klipsen de buffers over mekaar, soms niet. Bij overgang naar een straal van 479 mm gaat het dan weer met zekerheid mis.

(http://i821.photobucket.com/albums/zz136/erikverleysen/HeljankoppelingRoco_zps011f09a6.jpg)

Erwin overtuigen om enkele honderden Profi-koppelingen te vervangen door Roco's : daar heb ik geen argumenten voor.

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 27 augustus 2014, 14:25:37 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 augustus 2014, 14:14:48 PM
Citaat van: eve op 27 augustus 2014, 13:40:29 PM
Ik heb trouwens geschreven dat de kortkoppelmechaniek van de Heljan niet is aangepast voor lange loks.
Ik begrijp niet goed wat je daarmee bedoelt.
Ik neem direct aan dat je snapt hoe een kortkoppelkinematik werkt, maar ik verwijs toch even naar NEM352 (http://www.morop.eu/de/normes/nem352_d.pdf)
De kinematik heeft twee (virtuele) draaipunten (m). De afstand B van dit draaipunt tot de hartlijn van het voertuig moet minstens zo groot zijn als de afstand E van de buitenkant van de bufferschotel tot de hartlijn. Als dat bij beide voertuigen zo is, dan draait het centraal aangrijpingspunt van de koppelingen (g)  altijd voor de bufferschotels langs, en kunnen ze dus niet in elkaar haken.

Als ze toch in elkaar haken, dan is er maar één conclusie mogelijk: één van de kinematiken heeft een foute maatvoering, of functioneert niet goed.

NEM 352 beschrijft oa. de betere vorm voor een coulisse : de meeuwvorm.
Heljan Class 66 is uitgevoerd met een coulisse in V-vorm, 2 rechte benen vertrekkende van de punt.
Bij het maken van een hoek (tussen lok en aanhanger) geeft de meeuwvorm meer verlenging tussen beide voertuigen bij een relatief kleine hoek.

Maar ook als de meeuwvorm niet aangepast is aan de lengte van de wagon of lok waarvoor hij moet dienen, dan loopt mis. Roco verkocht vroeger 2 verschillende "Nachrüst"-sets : één voor korte en één voor langere voertuigen.

Erik

Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Rangeerduivel op 27 augustus 2014, 14:46:15 PM
Citaat van: eve op 27 augustus 2014, 14:25:37 PM

NEM 352 beschrijft oa. de betere vorm voor een coulisse : de meeuwvorm.
Heljan Class 66 is uitgevoerd met een coulisse in V-vorm, 2 rechte benen vertrekkende van de punt.
Bij het maken van een hoek (tussen lok en aanhanger) geeft de meeuwvorm meer verlenging tussen beide voertuigen bij een relatief kleine hoek.

Maar ook als de meeuwvorm niet aangepast is aan de lengte van de wagon of lok waarvoor hij moet dienen, dan loopt mis.

Erik

Erik,

Blijkbaar was mijn uitleg niet duidelijk genoeg?  :D :D :D

BTW,bij het meten van de lengte der kortkoppeling ben ik uitgegaan van de steekkoppeling van Roco.

Naat 't schijnt worden de koppelingen op jouw foto in post15 niet meer gemaakt.

Ik wens Erwin veel succes met het zoeken in tweedehands naar deze... ;D ;D

;)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 27 augustus 2014, 15:04:46 PM
Toch wel Rudi. Maar er zijn ook doordrammers op de wereld...

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ERVIN op 27 augustus 2014, 15:09:03 PM
Toch ook eens even reageren , dat deze loc nog kinderziektes heeft is nu al wel duidelijk , gebruineerde wielen die supersnel vuil worden , na een uurtje rijden ging de loc voor geen meter meer vooruit , door die vuile wielen kreeg je een kerstboomeffect van de verlichting ( flikkeren) , nadat het fine-tuning bedrijf dit euvel op een deftige manier had opgelost , zijn we begonnen met de testritten , de loc deed het toen heel goed , soepel rijden met een rustig lopende motor.

Toen gingen we de trekkracht eens uittesten , op het eerste zicht ging alles prima , maar al na de eerste bocht gingen de ketelwagons uit de sporen , af en toe een ontsporing kan natuurlijk gebeuren , al gebeurt dat hier zelden , maar swat , de ketelwagons terug in de sporen gezet en opnieuw vertrokken , en opnieuw gingen ze uit de sporen , dit kon geen toeval meer zijn , en toen zijn we verder gaan zoeken met het gekende gevolg.

De loc ziet er qua detaillering super uit , maar de mankementen die hij nu heeft zouden niet mogen voor een loc uit deze prijsklasse!!

Dit gaat uiteraard vervolgd worden en we zullen jullie op de hoogte houden. ;)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Thommy op 28 augustus 2014, 10:28:18 AM
je hebt toch langere "koppelingen"? ik bedoel geen beugel, maar bv. kadee koppelingen kun je in verschillende lengtes bestellen.

en zijn deze roco's niet langer?
http://1stclass.mylargescale.com/willebrand/HO/foto%20nateriaal/40271%20roco%20kort%20koppeling.jpg
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 28 augustus 2014, 10:51:36 AM
Thommy,

1. Kadee-koppelingen zijn geen KORT-koppelingen : zij geven geen starre verbinding !

2. De getoonde ROCO's zijn uit het stenen tijdperk van de kortkoppelingen. Er is beter op de markt.

3. Erwin gebruikt Fleischmann-Profikoppelingen. Dan moest Heljan maar op de doos schrijven "Niet geschikt voor Fleischmann-Profi-koppelingen" of "Minimum straal 600 mm".

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Rangeerduivel op 28 augustus 2014, 10:57:28 AM
Citaat van: Thommy op 28 augustus 2014, 10:28:18 AM
en zijn deze roco's niet langer?
http://1stclass.mylargescale.com/willebrand/HO/foto%20nateriaal/40271%20roco%20kort%20koppeling.jpg

Dat zijn de Roco's waar ik het over had in post7 Thomas,dus die zijn niet langer!

;)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 augustus 2014, 11:07:26 AM
Er is nog een punt waarop je kunt controleren. Staat de koppelingschacht wel op de goede afstand achter de buffers?
Ik bedoel dan de maat e in NEM362 (http://www.morop.eu/de/normes/nem362_d.pdf)
Die afstand mag maximaal 7,5 mm zijn.
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Thommy op 28 augustus 2014, 12:13:33 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 28 augustus 2014, 10:57:28 AM
Citaat van: Thommy op 28 augustus 2014, 10:28:18 AM
en zijn deze roco's niet langer?
http://1stclass.mylargescale.com/willebrand/HO/foto%20nateriaal/40271%20roco%20kort%20koppeling.jpg

Dat zijn de Roco's waar ik het over had in post7 Thomas,dus die zijn niet langer!

;)

dju, dacht van wel... Waren toch goeie koppelingen, vond ze beter dan de fleischmann dingen.
Nu enkel nog kadee's hier...
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ERVIN op 28 augustus 2014, 12:44:36 PM
Ondertussen zijn de testritten met succes gedaan , alle soorten goederenwagons hebben achter de Class 66 van Heljan gehangen , en nergens is er nog een ontsporing geweest , dus test geslaagd.

En hier is hij dus , de Heljan Class 66 van Ascendos .


(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/DSC_0001_zpsab603554.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/DSC_0001_zpsab603554.jpg.html)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ceuleer op 28 augustus 2014, 15:19:00 PM
Alle, eindelijk alles opgelost.
Ferm machien Erwin.  ;)

Grz,
Gunter
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Stieven76 op 28 augustus 2014, 15:45:44 PM
Citaat van: ceuleer op 28 augustus 2014, 15:19:00 PM
Alle, eindelijk alles opgelost.
Ferm machien Erwin.  ;)

Grz,
Gunter

Inderdaad knap ding! Daar mag ook een filmpje van komen  ;D
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ERVIN op 28 augustus 2014, 17:52:07 PM
Merci mannen , een filmpje , oké maar let niet op de kwaliteit hé.

De eerste is de Heljan Class 66 , de tweede , eveneens nieuw , de DE677 van HGK ( Mehano )

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/th_10_zpsc316d4f5.mp4) (http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/10_zpsc316d4f5.mp4)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Michael op 28 augustus 2014, 20:04:11 PM
Alle test ritten geslaagd, maar hoe hebt je dit nu opgelost?
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: B_Modelbouw op 29 augustus 2014, 14:18:13 PM
De oplossing staat toch bovenaan ... koppeling verlengt en vrije ruimte opgevuld.

Weer een Klaasje bij daar in Mol, gelukkig weer een diesel want die bovenleiding blijft ook maar aanslepen.
En zonder Elentric gene E-lok op de baan ;o)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 29 augustus 2014, 16:36:49 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 29 augustus 2014, 14:18:13 PM
De oplossing staat toch bovenaan ... koppeling verlengt en vrije ruimte opgevuld.

Weer een Klaasje bij daar in Mol, gelukkig weer een diesel want die bovenleiding blijft ook maar aanslepen.
En zonder Elentric gene E-lok op de baan ;o)

Herr Professor Dipl.Ing. Sommerfeldt heeft een cursus ter plaatse gebracht (vernemen wij uit betrouwbare bron)...

::) Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Michael op 29 augustus 2014, 21:08:08 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 29 augustus 2014, 14:18:13 PM
De oplossing staat toch bovenaan ... koppeling verlengt en vrije ruimte opgevuld.

Weer een Klaasje bij daar in Mol, gelukkig weer een diesel want die bovenleiding blijft ook maar aanslepen.
En zonder Elentric gene E-lok op de baan ;o)

Bedankt man dan was de rest dus slap .....
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: BD1701 op 02 september 2014, 21:44:40 PM
Ik heb mij afgelopen weekend, 3 Class 66 locs aangeschaft van Heljan omdat ik het heel mooie locs zijn. Hier alvast even mijn bevindingen ervan : Wat de wielen betreft, deze zijn idd heel vuil waardoor grondige schoonmaak nodig is zoals reeds aangehaald, dit is best een vervelend werkje en iets wat eigenlijk niet zou mogen voor die prijs die je ervoor betaald. Maar goed dit valt op te lossen, door wat poetswerk. Ik was eerst van plan om de wielassen te verwijderen om die te poetsen, maar aangezien de handleiding niet zoveel voorsteld en er nergens iets vermeld staat hoe je het draaistel moet openen om de assen eruit te nemen, heb ik ook geen poging ondernomen om beschadiging te voorkomen. Heeft iemand eigenlijk een idee hoe die draaistellen open moeten? Verder heb ik de locs op de baan gezet een deden het prima wat stroomafname betreft, één van de drie locs maakt wel wat meer motergeluid dan de andere, maar volgens mij is dit geen echt probleem, want alles loopt soepel. Bij andere locs heb ik dat ook al wel eens gehad dat de ene wat meer geluid maakt dan de andere, ondanks dat het de zelfde reeks loc is. Verder heb ik dan getest met verschillende wagons eraan gekoppeld, en ja ... bij de één ging het heel vlot in de bochten, bij andere ging het dan weer helemaal mis, dit zou uiteraard niet mogen bij zulke locomotieven. Volgens mij is dit ook te wijten aan de lengte van de loc, en ook zeker door het fijt dat het een loc is met verende buffers, waardoor die verder uitsteken dan bij mijn class 66 van Mehano, ik heb dit even vergeleken met elkaar. Als je de buffers indrukt met de hand, kom je aan de zelfde buffer-afstand zoals bij de mehano, en die heeft geen enkel probleem in de bochten. Dus ik dacht als we die buffers nu met een drupje secondenlijm zouden vastzetten in de ingedrukte stand dan is het probleem van de baan volgens mij. Gelukkig heb ik voor mij persoonlijk een betere oplossing gevonden, daar ik gebruik maak van roco-kortkoppelingen bestaat er van roco een kort-koppeling die verstelbaar is in de hoogte (ref. 40287) en die tevens 2mm langer is dan een gewone kort-koppeling. Gelukkig had ik hier nog zo'n koppeling liggen, die er dan maar opgestoken, en jawel tot grote vreugde gaat alles nu heel vlotjes in de bochten. Dus alles problemen zijn opgelost en ben ik uiteindelijk heel tevreden over de locomotief.
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: doomslu op 02 september 2014, 22:06:16 PM
Van die koppeling zou ik wel eens een plaatje willen zien...
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 02 september 2014, 23:01:13 PM
@ BD1701

Dit is een bijdrage waarvan er te weinig zijn op dit forum.

Het is proberen en uittesten hoe  we een industrieproduct kunnen verbeteren. En ja ! Jullie hebben gelijk : voor de betaalde prijs mocht het geleverde wel beter zijn. Maar het is nu niet. We gaan niet wenen en bij de pakken blijven zitten.

Ik heb hier een combinatie Profi-koppeling in de hoogte verstelbaar klaar liggen...
Alleen is wat tot hiertoe geschreven is geldig voor stralen tot ca. 500 mm.

Tot grotere verbazing van vele bouwers ed. komen er hier en daar VEEL kleinere stralen voor...op hun eigen baan !!!

Erik (tevreden dat ik wat heb kunnen losmaken...)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ERVIN op 06 september 2014, 15:48:01 PM
Even mijn test - ervaringen meedelen na een week van zeer intensief rijden met de Heljan Class 66.

Het probleem met de koppelingen is dus van de baan , dat gaat nu allemaal goed.
De gebruneerde wielen , die supersnel vuil worden , is niet opgelost , Erik ( eve) heeft weliswaar het gebruneerde deel verwijdert , maar toch blijven de wielen vuil aantrekken , de legering van de wielen lijkt mij niet geschikt hiervoor. Ik moet dus noodgedwongen op zoek gaan naar nieuw-zilveren wielen om onder de Class 66 te steken , de loc heeft nu 400 koploper kms gereden en de wielen zien dus terug vuil waardoor de lichten beginnen te flikkeren en de loc in schokjes zijn rondjes doet. Om even een vergelijking te maken , mijn Mehano's hebben al meer dan 5000 koploper kms op hun tellertje staan , en die wielen blinken nog steeds even hard als toen ik de locs uit de doos op rails zette.

De motor van de Heljan is zeker niet sterker dan mijn Class 66ers van Mehano , en hij maakt , eens op snelheid , ook iets meer lawaai.
De verlichting is prima , maar het is jammer dat de cabineverlichting niet apart aan/uit geschakeld kan worden , die blijft dus constant branden , misschien heeft de sound-versie deze optie wel?

Qua uiterlijk valt er echter niets aan te merken op deze Heljan , het spuitwerk is voortreffelijk , en de details zijn van hoogstaande kwaliteit , maar bij mij moeten de locs vooral goed rijden , en dat mis ik dus bij deze Heljan Class 66.

Voorlopig is dit mijn eerste en laatste Heljan Class 66 , jammer want graag had ik mijn vloot nog versterkt met de Crossrail en de Captrain.

Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: krispy op 06 september 2014, 17:41:57 PM
Hoi Erwin ,

Als er een esu v4 in steekt kan je mischien opteren om een powerpack te plaatsen , normaal zou dat uw flikkering wegwerken denk ik , dan kan je de slechte contactmomenten door de wielen overbruggen en zou de flikkering moeten doen verdwijnen , kost ongeveer 35euro
Misschien te overwegen zodat uwe heljan toch zijn werk kan doen zoals je verwacht

Denk dat er wel plaats genoeg inzit in die kast ;)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ERVIN op 06 september 2014, 17:53:09 PM
Hmm geen slecht gedacht Kris , maar dat flikkeren van de lichten komt toch door slecht contact met de ( vuile ) wielen , vangt die powerpack dat dan allemaal op?? Ik heb totaal geen ervaring met zo'n powerpack.  ???

Maar dan zit ik nog met een loc die al schokkend over de baan rijd hé.  :-\

Hoe is het trouwens met je ESU Class 66??
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 06 september 2014, 20:19:40 PM
@ERVIN
@Krispy

Zowat een week geleden heb ik volgende filmpje aan Mol Cargo gezonden : https://www.youtube.com/watch?v=B9WRJTVZ5fI (https://www.youtube.com/watch?v=B9WRJTVZ5fI)

U ziet daar een Köf van Lenz met USP : dat is een 4-assig H0-lokje dat over een blad papier rijdt.
Het equivalent bij ESU voor de V4 is Powerpack.
Op eigen initiatief heb ik een Powerpack besteld om verdere tests oa. op de Heljan uit te voeren.
Die komt begin volgende week binnen.
Daarvan is Erwin, tot nu toe, nog niet op de hoogte. Kwestie van geen valse hoop te wekken.

Bedoeling is uiteraard om de gevolgen van de snel vuil wordende wielen te milderen, maar het is een lapmiddel.
Het is nogal kras dat een lok die met 10 van zijn 12 wielen stroom afneemt en een redelijke wielbasis heeft moet uitgerust worden met een Powerpack.
De prijs van de Heljan (geen gratis machine !) gaat dan nogmaals met ca. 35 € omhoog.
En deze oplossing zal werken tot uiteindelijk weer alle wielen goed vuil zijn.

Daarom zoeken wij (Mol Cargo en "het tuningbedrijf") naar een oplossing in de richting van nieuwzilverwielen (OK, ook een meerkost!) die minder vuilopnemend zouden moeten zijn.

Eea is nog niet afgesloten. Maar het streven naar verbetering kost tijd. Graag geduld.

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Michael op 06 september 2014, 21:48:55 PM
Ik weet dat mehano onderdelen schaars zijn maar is het geen optie om nieuwe wielen te steken in de Heljan class 66, ze;f ben ik tevreden met mijn mehano class 66 en heb geen behoefte aan de heljans.
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 06 september 2014, 21:56:58 PM
Ik verwacht nog een aanbieding van een bedrijfje die ze op maat maakt. Echt gezocht naar bvb passende Roco wielen hebben we nog niet gedaan.

Heb je misschien een bronadres voor de Mehanoonderdelen ?

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Michael op 06 september 2014, 22:02:56 PM
Erik, heb ik helaas niet want als dat zo was zou dat wel bekend zijn. Maar erg jammer dat meano niet meer is maar misschien via Lemke???
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ERVIN op 06 september 2014, 22:08:27 PM
Bedankt alvast voor het mee helpen denken collega's , vreemd is het wel dat hier nog niemand anders problemen heeft gemeld met zijn Class 66 van Heljan , of ben ik één van de weinigen die deze loc heeft gekocht , of die er problemen mee heeft??!!
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ceuleer op 06 september 2014, 23:41:21 PM
Hier kan je de onderdelen voor de mehano class 66/77, Vossloh G 2000 en SGGMRSS '90 containerwagons bestellen.

http://www.lemkecollection.de/index.php/lemke-service/ersatzteilbestellung

Ik heb ondertussen al 3 bestellingen thuis toegestuurd gekregen. De laatste bestelling heb ik ongeveer 3 weken geleden ontvangen, 2 weken eerder had ik ze besteld.
De eerste bestellingen zijn vorig jaar gedaan, voordat je online bestellingen kon plaatsen, ik had contact opgenomen via mail, dan kreeg ik antwoord met een betalingsverzoek via paypal.
Nu werkt het anders, ik had besteld, 2 weken later zat de bestelling in de bus, met een factuur met overschrijving.
Je hebt wel de onderdeel nummers nodig voor de bestelling, en de bestelnummers op het onderdelenblad van de oude mehano's zijn dezelfde als de nieuwe van Lemke.
Dus onderdelen is geen probleem bij Lemke.
I.v.m. de heljan wielen, ik heb ook al eens gedacht om er mehano wielen in te steken, maar de tandwielen zullen niet overeen komen, mehano's zijn op 4 wielen aangedreven, en de heljan op 6.
Je kan de wielen wel van de assen verwijderen en er dan andere opklemmen, maar of de diameters hetzelfde zijn van de assen, dat is de vraag.
Bij een lima heb ik vroeger de tandwieltjes eens vervangen, de asjes uit de wieltjes geklopt met een doorslag, nieuw tandwieltje over de as geschoven, wieltje er terug op geklopt, en de loc was gemaakt.
Dus het is wel te maken.
Als de asjes dezelfde doormeter hebben, kan je in principe alle wielen erop zetten, denk ik dan.
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 07 september 2014, 09:08:38 AM
Bedankt voor de servicelink voor Mehano.

Nu denk ik niet dat de betere oplossing ligt in de Mehano wielen/assen.
De Heljan is aan de draaistellen iets anders geconstrueerd dan we gewend zijn.
Normaliter los je enkele schroefjes of klips je de draaisteldecoratie eraf en kan je zonder meer aan de assen. Vervangen is : hop eruit, hop erin.
Niet zo bij de Heljan. Het draaistelchassis is in metaal met asgaten erdoor geboord/gestanst. Alle wielen zijn asbus-geïsoleerd.
Om te bewerken moet je met een wielentrekker wiel per wiel eraf halen...enz. De as blijft zitten met het tandwiel tussen de chassiswangen.
We moeten dus zorgen voor vervanging door vooral goede wielen met de juiste isolatiebus voor de goede asdiameter. En dan nog kijken of ze compatibel zijn met de wielen met anti-slip-banden. Tenzij die ook gevonden worden voor eenvoudige vervanging.

Geloof me : het is niet op 1-2-3 gefikst !

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ceuleer op 07 september 2014, 13:17:48 PM
Deze slechte wielen zijn toch een productiefout, normaal zou heljan toch een oplossing moeten zoeken voor dit probleem.
Misschien de garantiedienst eens contacteren.
Het is toch niet de eerste keer dat er problemen met aandrijfassen zijn, dat gebeurt toch bij andere fabrikanten ook.
Ik meen me te herinneren dat er op dit forum nog al eens over gesproken is, en dat de wielen toen vervangen werden.
Eigenlijk zijn er toch vele merken die van die blinkende wielen gebruiken, ze zijn niet zo mooi als gebruinde wielen, maar problemen van slecht contact heb je er niet mee. Gekleurde wielen plaatsen is misschien om problemen vragen.
Ik zou dit probleem toch melden bij de fabrikant.
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: eve op 07 september 2014, 14:50:13 PM
Gekleurde wielen...

Er is een tijd geweest dat ook de Roco's in dit bedje ziek waren : snel vuil wordende wielen. In loop der jaren is dat gebeterd.
Dat het perfect kan bewijst Fleischmann.

Erik
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Brunel op 14 september 2014, 16:59:31 PM
Maar Heljan is behoorlijk hardleers. De voor Olaerts ontwikkelde reeks 15 heeft precies hetzelfde probleem met de wielen.
Voor wat die koppeling betreft. Ik vraag me af of het wel de bedoeling is de bufferbalk ongewijzigd te laten zitten als je een koppeling plaatst. Er zitten zoveel details op dat die de koppeling al snel in de weg zitten. Maar ja, zoals al opgemerkt, de gebruiksaanwijzing stelt niks voor. Wordt een beetje experimenteren.

En voor wie naar Nederlands voorbeeld rijdt, is er nog een vervelende verrassing. De led voor de cabineverlichting moet ook het toplicht verlichten. Dus je kan kiezen voor een in Nederland incorrect tweepuntssein of een driepuntssein met verlichte cabine. Voldoende afschermen is me tot nu toe niet gelukt.
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ERVIN op 14 september 2014, 17:43:17 PM
Het is een verkeerde woordkeuze Brunel , maar het doet mij deugd om te horen dat ik niet alleen ben met problemen met de Heljan loc , ik begon al aan mijzelf te twijfelen. :-[

Ja het is erg vervelend van de snel vuil wordende wielen , en even vervelend is , dat de cabineverlichting constant blijft branden!! >:(
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 14 september 2014, 19:59:42 PM
Citaat van: ERVIN op 14 september 2014, 17:43:17 PM
ik begon al aan mijzelf te twijfelen. :-[


oei, Ervin is het al zover met je gesteld ? Gelukkig is er nog hoop en hopelijk geen andere problemen meer met die 66 !  :) ;)
Groeten Peter ;)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Brunel op 14 september 2014, 21:16:36 PM
Citaat van: Brunel op 14 september 2014, 16:59:31 PM
En voor wie naar Nederlands voorbeeld rijdt, is er nog een vervelende verrassing. De led voor de cabineverlichting moet ook het toplicht verlichten. Dus je kan kiezen voor een in Nederland incorrect tweepuntssein of een driepuntssein met verlichte cabine. Voldoende afschermen is me tot nu toe niet gelukt.

Herstel.
De twee onderste lampen, de toplamp en de cabineverlichting hebben ieder een eigen led. Alleen lijken die drie leds op dezelfde functieuitgang aangesloten. Voor de led van de topverlichting en de led van de cabineverlichting is dat zeker; die hebben zelfs dezelfde draden. Het goede nieuws is dat de led voor de cabineverlichting zich gemakkelijk laat afschermen met een stukkie tape ofzo. Ik heb nu in ieder geval driepuntsverlichting zonder helverlichte cabine.
De drie leds apart aansluiten zal ook wel kunnen, maar daar heb ik nu geen zin in.
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: ERVIN op 16 september 2014, 11:23:49 AM
De Heljan blijft het voorlopig redelijk goed doen , dus is het tijd om een treinbestuurder te plaatsen , nu die cabineverlichting nog proberen aan/uit te laten schakelen , en dan lijken de problemen ( voorlopig) van de baan te zijn.

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/26_zpsf656ba0d.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/Tips%20and%20Trics/26_zpsf656ba0d.jpg.html)
Titel: Re: Heljan Class 66 : probleem 2
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 16 september 2014, 23:09:18 PM
Citaat van: ERVIN op 16 september 2014, 11:23:49 AM
lijken de problemen ( voorlopig) van de baan te zijn.

en je loc hopelijk op de baan !

Groeten Peter ;)