Heb het hier al eens bovengehaald; mijn proefbaan die ik heb neergehaald :D
(http://i1059.photobucket.com/albums/t422/huugooke/baanlinks_zps5de791ba.jpg) (http://s1059.photobucket.com/user/huugooke/media/baanlinks_zps5de791ba.jpg.html)(http://i1059.photobucket.com/albums/t422/huugooke/baanrechts_zpsd51a77ad.jpg) (http://s1059.photobucket.com/user/huugooke/media/baanrechts_zpsd51a77ad.jpg.html)
Aan de rechterkant wil ik het thema "fortificatie" verder afwerken (kwestie van actueel te zijn ;) )
Het was de bedoeling om een tram op de "etage" heen en weer te laten rijden, de sporen lagen er gedeeltelijk al.
In de voorgrond, het is niet helemaal duidelijk, is een opgehoogde berm.
Nu zou ik eigenlijk de sporen willen door laten lopen over de treinsporen aan de overkant. Dat zou dan iets open "brug-achtigs" moeten worden.
Misschien maak ik er wel een drierail ovaal van, dan kan ik ook eens met mijn drierailer rijden! Welke sporen zou je hier gebruiken; en eveneens welk brugmateriaal? Zelfbouw geen bezwaar.
Allez, stel ik hier een vraag over sporen, krijg ik niet eens een reactie. Terwijl in een ander draadje een ware spoorstrijd woedt!
Uitgestreden? :(
('tis maar zwans hé mannen!!! ;D )
c rails ;D
K-rails?
Voor de brug heb ik geen idee.
Geen commentaar!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de vraag niet erg goed begrijp. Wat wil je eigenlijk bereiken, Hugo?
Eigenlijk wil ik een ovaaltje extra voor drie-rail.
Ik was aan het denken om die boven het andere te leggen.
Of:
Ik heb begrepen dat de plastic rails van Marklin ook als tweerail te gebruiken zijn. Zou ik de buitenste ovaal daardoor kunnen vervangen maar ook kunnen aansluiten op mijn profi-rails.
... en je wil een ovaaltje over die stad laten lopen? :-\
Er bestaan rolletjes met puntkontakten (lengte 1 meter) van verschillende merken (bv. Herkat) waarmee je alle merken 2-rail kan ombouwen naar 3-rail. Op die manier hoef je gewoon de stroomsoort om te schakelen van 2 naar 3-rail of naar digitaal.
Citaat van: Peter op 12 augustus 2014, 12:38:33 PM
Er bestaan rolletjes met puntkontakten (lengte 1 meter) van verschillende merken (bv. Herkat) waarmee je alle merken 2-rail kan ombouwen naar 3-rail. Op die manier hoef je gewoon de stroomsoort om te schakelen van 2 naar 3-rail of naar digitaal.
Idd, je hebt zo'n selecte groep 3-railers die realistisch willen bouwen en dan toch per sé 3-rail willen, dan kopen ze flex van tillig ofzo, alsook wissels en bouwen ze die met die rolletjes met puntcontacten om. Voor zo'n mensen heb ik toch echt wel bewondering, want zo'n wissel voorzien van puntcontacten, amai, ze mogen het hebben.
Citaat van: Gerolf op 12 augustus 2014, 12:18:31 PM
... en je wil een ovaaltje over die stad laten lopen? :-\
Tja, maar wel met enige vorm van " realisme".
Maar nu ik lees over het bestaan van die bolletjes is dat misschien een betere keuze.
Citaat van: Peter op 12 augustus 2014, 12:38:33 PM
Er bestaan rolletjes met puntkontakten (lengte 1 meter) van verschillende merken (bv. Herkat) waarmee je alle merken 2-rail kan ombouwen naar 3-rail. Op die manier hoef je gewoon de stroomsoort om te schakelen van 2 naar 3-rail of naar digitaal.
Wist ik absoluut niet! Maar waar moet ik die weer zoeken?
En ik maak me nu plots wel de bedenking dat ik inderdaad dan moet zorgen dat de spanning op de rails zelf op "3rail" moet kunnen geschakeld worden!
Citaat van: Huugooke op 12 augustus 2014, 13:12:34 PM
Citaat van: Peter op 12 augustus 2014, 12:38:33 PM
Er bestaan rolletjes met puntkontakten (lengte 1 meter) van verschillende merken (bv. Herkat) waarmee je alle merken 2-rail kan ombouwen naar 3-rail. Op die manier hoef je gewoon de stroomsoort om te schakelen van 2 naar 3-rail of naar digitaal.
Wist ik absoluut niet! Maar waar moet ik die weer zoeken?
Op internet? Peco SL-18 bvb. Of zelf doen! Spijkers met ronde kop en dan onderaan allemaal doorverbinden :D
Citaat van: Havoc op 12 augustus 2014, 13:28:49 PM
Citaat van: Huugooke op 12 augustus 2014, 13:12:34 PM
Citaat van: Peter op 12 augustus 2014, 12:38:33 PM
Er bestaan rolletjes met puntkontakten (lengte 1 meter) van verschillende merken (bv. Herkat) waarmee je alle merken 2-rail kan ombouwen naar 3-rail. Op die manier hoef je gewoon de stroomsoort om te schakelen van 2 naar 3-rail of naar digitaal.
Wist ik absoluut niet! Maar waar moet ik die weer zoeken?
Op internet? Peco SL-18 bvb. Of zelf doen! Spijkers met ronde kop en dan onderaan allemaal doorverbinden :D
Heb dat even bekeken: dat gaat met profi rail niet lukken!
Dat nageltjesidee is dan niet zo slecht ;D ; als ik nu eens ècht, ècht, niks te doen heb... misschien een koperstrip eronder leggen en daar door nagelen ;D
Huugooke, je kan er de juiste spanning toch opzetten met een 3-polig schakelaartje, plak er dan een stickertje bij met ene kant gelijkstroom, andere kant wisselstroom. Je kan op die manier dat marklinovaaltje zelfs verbinden met je 2-railbaan, mits je er isolatieasjes tussen zet.
Citaat van: OlivierV op 12 augustus 2014, 13:47:05 PM
Huugooke, je kan er de juiste spanning toch opzetten met een 3-polig schakelaartje, plak er dan een stickertje bij met ene kant gelijkstroom, andere kant wisselstroom. Je kan op die manier dat marklinovaaltje zelfs verbinden met je 2-railbaan, mits je er isolatieasjes tussen zet.
In die richting was ik ook aan't denken...
Citaat van: Huugooke op 12 augustus 2014, 13:48:47 PM
Citaat van: OlivierV op 12 augustus 2014, 13:47:05 PM
Huugooke, je kan er de juiste spanning toch opzetten met een 3-polig schakelaartje, plak er dan een stickertje bij met ene kant gelijkstroom, andere kant wisselstroom. Je kan op die manier dat marklinovaaltje zelfs verbinden met je 2-railbaan, mits je er isolatieasjes tussen zet.
In die richting was ik ook aan't denken...
Op't programmeerspoortje aan de computer bij ons in amsac is dat ook met zo'n schakelaartje. Vandaar dat het mij wel een plausibele oplossing leek.
mijn rollentestbank heeft dat ook.
Linker spoor heeft een draadje
Rechter spoor heeft een draadje
Puko-rail heeft een draadje
En naargelang of ik een 2 railer of 3 railer wil testen wissel ik gewoon wat draadjes om met een 2-polige wisselschakelaar.
Stand 1: 1 aansluiting op linker spoorstaaf - 1 aansluiting op rechter spoorstaaf - niks op puko rail
Stand 2 : 1 aansluiting op linkse spoorstaaf + rechtse spoorstaaf - 1 aansluiting op PukoRail
(laat ik het voor het gemak +2R -2R en +3R -3R noemen
dus zo :
L SPOOR --------------------------------------------- o--- -2R en -3R ( vaste aansluiting )
Middenrail --------------------------------------------- o--- Geen aansluiting (stand 1)
x--- +3R (stand 2)
R SPOOR ---------------------------------------------- o--- + 2R (stand 1)
x--- - 3R (stand 2)
beetje duidelijk zo ?.
Hugo, 2 railsporen en wissels zijn gemakkelijk zelf om te bouwen naar 3 rail. Ik bouw bijna al mijn 3 rail sporen zelf met heel eenvoudige middelen. Remise en scene deel 1 is volledig opgebouwd met naar 3 rail omgebouwde piko A rails. De meeste toeschouwers hebben zelfs niet door dat ze naar een 3 rail baan kijken. Bij mijn photobucketpagina vind je onder zelfbouw 3 rail voldoende foto's om stap voor stap te werk te gaan. De link staat in mijn handtekening onderaan. Indien iets niet duidelijk hoor ik het wel.
Erik.
Citaat van: erik de noorman op 12 augustus 2014, 21:02:57 PM
Hugo, 2 railsporen en wissels zijn gemakkelijk zelf om te bouwen naar 3 rail. Ik bouw bijna al mijn 3 rail sporen zelf met heel eenvoudige middelen. Remise en scene deel 1 is volledig opgebouwd met naar 3 rail omgebouwde piko A rails. De meeste toeschouwers hebben zelfs niet door dat ze naar een 3 rail baan kijken. Bij mijn photobucketpagina vind je onder zelfbouw 3 rail voldoende foto's om stap voor stap te werk te gaan. De link staat in mijn handtekening onderaan. Indien iets niet duidelijk hoor ik het wel.
Erik.
heb gekeken en het begrepen Erik, knap gedaan.
waarom schakel je de pukko's uit ????
bij twee rail maakt het niet uit of de pukko's stroom krijgen of niet er is toch niks dat de pukko's raakt
gewoon 1 rail altijd massa en de andere omschakelen naar + of -
de pukko's gewoon stroom mee laten voeren
rij je analoog dan kun je zelfs helemaal op gelijk stroom blijven rijden met marklin
mijn baan daar rij ik alles door elkaar alleen nooit een 3 rail wagon achter een 2 rail loco hangen dat komt niet goe
voor de rest kun je achter 3 rail hangen wat je wil
voor de rails zou ik K rails kopen
gr raf
maar als je een Marklin op de op tweerail geschakelde rails zet krijg je kortsluiting!
De enige mogelijkheid om drie- en tweerail echt samen te laten rijden is het drierail materiaal te isoleren.
kortsluiting is een relatief begrip
ik zei ook om een schakelaar te zetten om de ene rail of aan de + of aan de - te hangen
de pukko's maken niet uit
maar met je zo gezegde krotsluiting kun je ook een relais gebruiken met een stroom detectie
loopt er een hogere stroom dan BV 2 amp dan trekt het relais aan en blijft aan getrokken tot je op een reset knopje drukt
het relais schakelt automatische de rail om naar de negatieve spanning en een lamp brand op je stuur tableau
zodat je weet dat de baan op 3 rail staat
gr raf
Ps stroom detectie effe googlelen