Vooraan het M2 stuurstandrijtuig 43541-01 van Marklin is een trapje. Bij de ombouw is dit blijkbaar afgebroken.
Kan iemand me een duidelijke afbeelding bezorgen zodat ik het kan herstellen?
hoi, misschien kan ik helpen
(http://i882.photobucket.com/albums/ac27/steven-d/aamarklintrapje_zps37745270.jpg) (http://s882.photobucket.com/user/steven-d/media/aamarklintrapje_zps37745270.jpg.html)
aub.
mvg Steven
perfect, danku
(https://farm6.staticflickr.com/5562/14655664467_a7af939545_z.jpg) (https://flic.kr/p/ok57s8)
Hier zie,moest ge uw trappeke niet meer vinden,dit is het andere model,
Ik weet het,niet krek hetzelfde,gewoon plat,maar iets gemakkelijker om na te maken...
Je bent tenslotte geen 13 meer!!! :D
;)
Way ahead of you Rudy!
Deze staat al minstens 20 jaar in mijn kast (of eigenlijk schuif):
(http://i1059.photobucket.com/albums/t422/huugooke/stuurstandbord_zps020001f6.jpg) (http://s1059.photobucket.com/user/huugooke/media/stuurstandbord_zps020001f6.jpg.html)
en nu ik "rivetten" heb kan ik misschien wat superen!
deze ligt er trouwens al die jaren al naast te wachten:
(http://i1059.photobucket.com/albums/t422/huugooke/stuurkop_zps387855b6.jpg) (http://s1059.photobucket.com/user/huugooke/media/stuurkop_zps387855b6.jpg.html)
Wat ik me trouwens afvraag; ik zie op het Marklinmodel dat de bovenkant zilverkleurig is, en op de foto's bordeaux zoals de mijne.
Verklaring iemand?
Citaat van: Huugooke op 06 augustus 2014, 19:35:14 PM
Wat ik me trouwens afvraag; ik zie op het Marklinmodel dat de bovenkant zilverkleurig is, en op de foto's bordeaux zoals de mijne.
Verklaring iemand?
Ik heb al verscheidene foto's gezien van de echte,en daar zijn ook 2 versies,één met volledig bordeaux front en één met "maancirkel",als het dat is wat je bedoelt.
;)
Meer over de M2 stuurstand: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15774.0.html
Laddertje natuurlijk spoorloos; dan maar een "Jeanke" gedaan en er één gemaakt in messing ;D
Nu die groene verf nog vinden.
(http://i1059.photobucket.com/albums/t422/huugooke/ladder_zpsff03704c.jpg) (http://s1059.photobucket.com/user/huugooke/media/ladder_zpsff03704c.jpg.html)
Knap gedaan?
Groene verf? Die vind je toch overal?
Citaat van: doomslu op 08 augustus 2014, 20:55:03 PM
Knap gedaan?
Groene verf? Die vind je toch overal?
Luc, je hebt geen idee van de rommel hier! ;D
Nee, ik bedoel dè juiste groene kleur! :D
Ik bedoelde: mengen. Die trapjes mogen best was 'vuiler' zijn dan de rest toch?
RAL 6005, zelfs in spuitbussen te vinden.
Dank zij Rudy de Rangeerduivel weet ik nu dat bij dat ander stuurstandrijtuig ook een trapje moet hangen (dank u Rudy!).
Bij deze hangt het er aan!
En nog een handgreep ook.
Maar die drie uitstekende trapjes, on het midden en boven de buffers, zijn dat volle platen of roosters o.i.d. ?
@ Hugo,
Zonder dank!
Bij het bordeaux Marklin model zijn het volle plaatjes met een licht waarneembaar roostermotief,maar de kans is groot dat het bij het grote voorbeeld effectief roosters zijn.
;)
Hoi Hugo
Die drie uitstekende trapjes staan hier mooi op de 4de foto .
http://users.skynet.be/treinfoto/spoorrep/Gent%20Zeehaven%20Sloper.html
Mvg Steven
Het zijn dus inderdaad roostertjes. PB moet dat hebben!
Citaat van: stevend op 01 september 2014, 21:29:41 PM
Hoi Hugo
Die drie uitstekende trapjes staan hier mooi op de 4de foto .
http://users.skynet.be/treinfoto/spoorrep/Gent%20Zeehaven%20Sloper.html
Mvg Steven
Hugo,
die link had ik je toch ook al doorgespeeld,
dan moest je dat toch wel gezien hebben,
waar zit jij toch altijd met je gedachten!!! :D
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 02 september 2014, 00:22:30 AM
Hugo,
waar zit jij toch altijd met je gedachten!!! :D
;)
Soms heel ver weg, in betere tijden... :'(
Citaat van: Huugooke op 02 september 2014, 08:55:38 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 02 september 2014, 00:22:30 AM
Hugo,
waar zit jij toch altijd met je gedachten!!! :D
;)
Soms heel ver weg, in betere tijden... :'(
Ja ,begrijpelijk,maar het was niet verkeerd bedoeld hoor...
;)
Heeft er soms iemand interieur foto's van de M2 rijtuigen in de bordeaux versie.
Dan kan ik het interieur wat superen.
Wat is de referentie voor de wielkontakten voor de stroomafname voor de binnenverlichting (ik gebruik altijd binneverlichting van Hufing)
Het enige spijtige is dat er geen groene M2 rijtuigen bestaan van Märklin voor dieselversie en/of zonder de verstevigingsboord onderaan de zijkanten.
Peter,
In de link van post16 staan ook een paar zwart/wit foto's van het interieur,
Als ik mij niet vergis was dat donkergroen leder(scaille?) met aluminium omlijsting
;)
Ik heb zelf foto's van het interieur van de groene versie, maar was die van de bordeaux versie nog ongewijzigd, dus groen en blauw kunstleder in 2e klasse?
Van de 1e klasse heb ik helaas zelf geen foto's
Gisteren nog gezien in "en toen kwam ons moeder binnen": groen met alu lijst ;D
Allez mannen, er staan her en der nog hopen van die wagons; pak uw camera en spring in uw auto!
Ook al eens gezocht bij Rixke; wel mooie foto's van M4 gevonden.
En ikke maar zoeken naar foto's, en ik heb ze zelf! (dementia precox)
https://www.flickr.com/photos/huugooken/sets/72157628090868994/
Wat opvalt bij de tweetjes met witte voorruit,
in de ene zit de bestuurder rechts,witte ruit links,en in het andere stel zit hij links met witte ruit rechts.
Ook zijn er stelletjes waar de twee ruiten doorzichtbaar zijn,en waarom zijn die ruiten bij andere ondoorzichtbaar gemaakt
Is voor dit alles een reden of uitleg ?
Deze vraag werd mij onlangs door iemand gesteld,en ik kon die man daarop ook geen sluitend antwoord geven...wees gerust hij leest mee! :)
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 02 september 2014, 18:56:30 PM
Wat opvalt bij de tweetjes met witte voorruit,
in de ene zit de bestuurder rechts,witte ruit links,en in het andere stel zit hij links met witte ruit rechts.
Ook zijn er stelletjes waar de twee ruiten doorzichtbaar zijn,en waarom zijn die ruiten bij andere ondoorzichtbaar gemaakt
Is voor dit alles een reden of uitleg ?
Deze vraag werd mij onlangs door iemand gesteld,en ik kon die man daarop ook geen sluitend antwoord geven...wees gerust hij leest mee! :)
;)
Volgens mij is het anders: aan de ene kant is er links een witte ruit (en bij de gemoderniseerde stellen is zelfs geen ruit meer) en aan de andere zijde zijn er twee (doorzichtige) ruiten. De bestuurder zit altijd rechts.
Ik hoop dat ik geen onzin verkoop... :-[
om duidelijk te zijn: rechts gezien van in het voertuig of staande ervoor, gezicht naar het voertuig?
Citaat van: Huugooke op 02 september 2014, 22:15:40 PM
om duidelijk te zijn: rechts gezien van in het voertuig of staande ervoor, gezicht naar het voertuig?
In het rijtuig zittend.
Citaat van: Huugooke op 02 september 2014, 22:15:40 PM
om duidelijk te zijn: rechts gezien van in het voertuig of staande ervoor, gezicht naar het voertuig?
Het niet moeilijker maken dan het al is hé Hugo! :D
De linker of rechterkant van een voertuig wordt bepaald als je er in zit,
dus aan je rechter kant heb je de rechtse kant van het voertuig en vice versa.
Als je kijkt naar jouw foto's in post 27,zie je op de 2de rij,3de foto stel 191
Dat stel heeft links een ondoorzichtige ruit,en daar zit de bestuurder rechts.
Op de 14derij, 3de foto,stel 011,is dat net omgekeerd,en daar kan,zoals Luc beweert,de bestuurder niet rechts zitten.
Dus dat is mijn vraag,waarom is dat?
;)
Gij weet dat, en Luc weet dat, en nu ik ook hé Rudy! ;D
De ruitenwisser verraadt ook waar de bestuurder zit.
741 en 011 zijn duidelijk omgekeerd, maar zijn ook andere stellen.
Waarom dat weet alleen de ingenieur die ze ooit heeft ontworpen.
Rechterkant. Maar niet altijd een matte raam
https://www.flickr.com/photos/huugooken/sets/72157628090868994/
Wat bedoel je Hugo?
Citaat van: doomslu op 02 september 2014, 22:54:45 PM
Wat bedoel je Hugo?
Even onduidelijk naar wat je refereert Luc.
Gaat het over van waar je waarneemt in een voertuig? Ik wist niet dat daar een vaste regel voor was.
Of over de foto's? Bij de meeste stellen zit de bestuurder rechts, maar de linkse ruit is niet altijd mat.
Ik refereer naar de foto's.
Hugo, zoals ik schreef: "Volgens mij is het anders: aan de ene kant is er links een witte ruit (en bij de gemoderniseerde stellen is zelfs geen ruit meer) en aan de andere zijde zijn er twee (doorzichtige) ruiten. De bestuurder zit altijd rechts."
Er is slechts één matte ruit van de vier kopramen.
Citaat van: doomslu op 03 september 2014, 09:22:04 AM
Hugo, zoals ik schreef: "Volgens mij is het anders: aan de ene kant is er links een witte ruit (en bij de gemoderniseerde stellen is zelfs geen ruit meer) en aan de andere zijde zijn er twee (doorzichtige) ruiten. De bestuurder zit altijd rechts."
Er is slechts één matte ruit van de vier kopramen.
Nu is het me duidelijk!
Citaat van: Huugooke op 03 september 2014, 09:32:47 AM
Citaat van: doomslu op 03 september 2014, 09:22:04 AM
Hugo, zoals ik schreef: "Volgens mij is het anders: aan de ene kant is er links een witte ruit (en bij de gemoderniseerde stellen is zelfs geen ruit meer) en aan de andere zijde zijn er twee (doorzichtige) ruiten. De bestuurder zit altijd rechts."
Er is slechts één matte ruit van de vier kopramen.
Nu is het me duidelijk!
Mij ook!
Maar om blijven door te zagen...waarom is die ruit mat?
een zot kan meer vragen stellen dan een wijze kan beantwoorden! :D
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 03 september 2014, 10:01:27 AM
Mij ook!
Maar om blijven door te zagen...waarom is die ruit mat?
een zot kan meer vragen stllen dan een wijze kan beantwoorden! :D
;)
Twee zotten in dit geval! Toilet? Kleedkamer?
Die ruit is wit gemaakt om dat hierachter de hoogspanningskast achter schuilt. Dit is ook maar langs één zijde te zien.
De andere zijde heeft twee ruiten waarvan één voor de bestuurder en het andere voor de treinbegeleider, want dat is het compartiment daarvoor.
Bij de Cityrail en Newlook is geen ruit meer te bespeuren aangezien ze deze hebben dichtgewerkt.
Hoop hierbij iedereen geholpen te hebben
Jelle
Citaat van: trainspottingjr op 03 september 2014, 10:45:13 AM
Die ruit is wit gemaakt om dat hierachter de hoogspanningskast achter schuilt. Dit is ook maar langs één zijde te zien.
De andere zijde heeft twee ruiten waarvan één voor de bestuurder en het andere voor de treinbegeleider, want dat is het compartiment daarvoor.
Bij de Cityrail en Newlook is geen ruit meer te bespeuren aangezien ze deze hebben dichtgewerkt.
Hoop hierbij iedereen geholpen te hebben
Jelle
Voila zie, nu is het helemaal duidelijk.
links rechts links rechts li...
"rechts als je in het rijtuig zit" ? Op een bankje met het aangezicht of met de rug in de rijrichting ?
Misschien is hier "stuurboord" of "bakboord" een bruikbare omschrijving ? Of toch weer niet ?
Citaat van: Herwig op 03 september 2014, 13:23:41 PM
links rechts links rechts li...
"rechts als je in het rijtuig zit" ? Op een bankje met het aangezicht of met de rug in de rijrichting ?
Misschien is hier "stuurboord" of "bakboord" een bruikbare omschrijving ? Of toch weer niet ?
maar aan een boot is een duidelijke voorkant!
Juist.
('k moet aan m'n kameraad schipper toch 's vragen hoe het dan zit met veerponten die géén duidelijke boeg of kont hebben ....)
Hoe is het dan officieel met "links/rechts" bij tweerichtings-locs , -treinstellen, -trams ?
Citaat van: Herwig op 03 september 2014, 14:09:59 PM
...Hoe is het dan officieel met "links/rechts" bij tweerichtings-locs , -treinstellen, -trams ?
Misschien daarom dat er op de deuren van de locs een 1 en een 2 staat om te weten welk de voorkant en welk de achterkant is.
Zo is ook bij stellen de wagennummering oplopend van 1 naar ... met 1 op kop.
Nu toch nog even naar de foto's van Hugo terug,
we zien het bordeaux stel nr 191 , groene 172 , het bordeaux 722 ( die geen mat witte raam heeft ) ,
de 699 naast de vtm-varkensneus , de groene 691
en dan scrollen wat omlaag , en plots de groene 011 ?
dus luc heeft gelijk : de uitzondering bevestigt de regel !
Ofwel zit deze dia omgedraaid ::)
Citaat van: stevend op 03 september 2014, 19:08:15 PM
Ofwel zit deze dia omgedraaid ::)
Een halve dia dan: 110, zou kunnen, maar die 741 dan? ;D
Ja de nr staan juist . Het zelfde als je datum op de foto .
Een derde verklaring ?
Ik ben aan het vissen zunne , kon m'n deze ramen niet blenderen met een doek of gaas ?
Citaat van: stevend op 03 september 2014, 19:32:10 PM
Ja de nr staan juist . Het zelfde als je datum op de foto .
Een derde verklaring ?
Ik ben aan het vissen zunne , kon m'n deze ramen niet blenderen met een doek of gaas ?
Zie de uitleg van Jelle: het is de achterkant!
ja da's juist. Maar Jelle heeft daarop ook geen antwoord .
Wat luc al schreef is dat de machinist altijd rechts zit ! En laat dit nu juist het raam zijn die is wit gemaakt op
het stel 011 .
Het open raam ( links ) is volgens Jelle voor de trein-conducteur of -begeleider ( aan deze kop van de trein).
Aan de andere kant staat daar de elec-kast.
Dus de opmerking van Rudy ( z'n eerste zin ) is nog niet beantwoord .
Of ik heb er niets van begrepen ;D ( wat best eens mogelijk is ).
Als ik mis ben geleve me te verwittigen , 't is een teken d'k m'n pilleke vergeten ben ;D ;D
En om het nog ingewikkelder te maken,op de foto met de 011 staat ook de 741,
als je goed kijkt zie je dat deze dan weer rechts bestuurd wordt,te zien aan de ruitewisser
ook heeft het stel een loopplaat om naar een aangekoppeld stel over te stappen,terwijl de 011 dat weer niet heeft,ook de kast van de 011staat blijkbaar hoger,of heeft in ieder geval geen bufferbalk ter hoogte van de Henricot-koppeling.
Alhoewel ze uiterlijk quasi gelijk zijn gaat het blijkbaar om een ander type,te zien aan de nummering<011-741
Volgens Max Delie behoort de 741 tot de reeks 06,schijf 1978.
Van de 011 vind ik helaas niets terug.
;)
Het stel 011 heeft inderdaad de blinde ruit rechts en de bestuurder zit duidelijk links (ruitenwisser).
Stel 011 is wel van een heel oude reeks, wellicht is dat een verklaring? (dit is een gok hoor)
In de reeks 151 tot 270 zat de bestuurder rechts (bron: Op de baan).
Citaat van: doomslu op 03 september 2014, 20:31:21 PM
Stel 011 is wel van een heel oude reeks, wellicht is dat een verklaring? (dit is een gok hoor)
Nu we toch aan 't gokken zijn,
De 741 is gebouwd door
BN (La
Brugeoise et
Nivelles),maar er zijn veel stellen gebouwd door Ragheeno en CW te Mechelen,
mogelijk legde elke bouwer een beetje zijn eigen stempel op zijn produkt...<gok!
;)
Dat kan kloppen Luc.
Na verdere zoektocht op het NET blijkt de reeks AM 50 ( nr 010 tot 034 ) het zelfde euvel te hebben .
De rest van bijna 500 stellen zit de bestuurder rechts .
Lap, voor dit stel zullen we veeeel geduld mogen uitoefenen eer het in ho geproduceerd wordt.
Citaat van: Peter op 02 september 2014, 10:45:25 AM
Het enige spijtige is dat er geen groene M2 rijtuigen bestaan van Märklin voor dieselversie en/of zonder de verstevigingsboord onderaan de zijkanten.
Die zijn er wel hoor! Referenties 43532, 43534 en 43536 van alweer bijna 10 jaar geleden! Helaas wordt het stuurstandrijtuig wel voor gekke prijzen verkocht op Ebay. Hoewel, dit jaar slechts 1 keer gezien en toen werd het verkocht voor 88 € (terwijl adviesprijs toen 79,90 € was).
De M2's van Märklin hebben trouwens geen van allen een verstevigingsboord.
Vreemd dat nog niemand dit hier vermeld heeft.
Citaat van: SuSke op 03 september 2014, 14:17:46 PM
Citaat van: Herwig op 03 september 2014, 14:09:59 PM
...Hoe is het dan officieel met "links/rechts" bij tweerichtings-locs , -treinstellen, -trams ?
Misschien daarom dat er op de deuren van de locs een 1 en een 2 staat om te weten welk de voorkant en welk de achterkant is.
Zo is ook bij stellen de wagennummering oplopend van 1 naar ... met 1 op kop.
Dat heeft te maken waar de registreerband staat in een locomotief, normaal dichter bij stuurpost 2. Ook bij motorstellen is dit stuurpost2 en dat is de kant van de pakwagen Enkel de AM75 (den "800) is de kant van de pakwagen stuurpost 1
Groeten,
H
Denk dat ik bij mijn stuurstand M2 die brol van Märklin er uit gooi en er een funktiedecoder in monteer
Is nochtans allemaal simpel te doen zonder functiedecoder hoor Peter.
Citaat van: Peter op 16 september 2014, 10:00:46 AM
Denk dat ik bij mijn stuurstand M2 die brol van Märklin er uit gooi en er een funktiedecoder in monteer
Zoals Olivier zegt: heel eenvoudig aan te passen, en het werkt perfect. Met een functiedecoder ga je meer werk hebben, en de stroomafname moet je in ieder geval aanpassen!
tja,
electronica is niet direkt mijn ding
Heb trouwens geen sleper voor op de zijkant van de wielen, zoals op een van de foto's te zien is
Citaat van: Peter op 16 september 2014, 12:54:37 PM
tja,
electronica is niet direkt mijn ding
Heb trouwens geen sleper voor op de zijkant van de wielen, zoals op een van de foto's te zien is
Er is al een sleper aanwezig op de ene bogie, je kan nog een "halve" kwijt op de andere bijvoorbeeld. Die slepers zijn standaard Märklin en normaal goed te krijgen.
De weg van de minste pijn is op die eerste bogie een 2de halve sleepcontact bovenop de eerste te plakken met isolatie tussen. De bedrading kan dan blijven.
Als je interieurverlichting wil plaatsen kan je een type kiezen met decoder en extra functieuitgangen. Dan moet je wel degelijk de boel volledig uitbreken.