Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: BD1701 op 16 december 2004, 20:38:17 PM

Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 16 december 2004, 20:38:17 PM
Even een vraagje i.v.m. ladingen voor op modelwagons van het type: Res, Rs, Remms, ... Er zijn destijds in Spoorweg Journaal een aantal artikels verschenen over het laden van deze soort wagons en ook nog andere types, maar nu is mijn vraag naar jullie toe: Hoe kan ik makelijk wagonladingen nabouwen die in werktreinen van de NMBS voorkomen. Bv. wagons beladen met sporen, bielzen, zand, bermaarde, ballast? Kan iemand mij aan tips helpen, hoe ik dat het best doe? (Een klein voorbeeldje, hoe laad ik bv. een wagon type RES met nieuwe ballast? welke kleur, van welk merk, hoe leg ik de ballast vast of laat ik ze los liggen, enz...) Kan iemand mij nuttige tips geven of foto's bezorgen.
Alvast dank voor de info, en een spetterend 2005 toegewenst aan alle treinfreaks.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: tonycabus op 17 december 2004, 01:49:33 AM
Da's een goeie! De vraag bedoel ik. Meer van dat, jongens!
En antwoorden mag ook, hoor! Er zijn "experten" genoeg in dit gezelschap. Dat maakt het zo leuk voor de (her)beginners: hun niveau stijgt daarmee zienderogen, zelf gemerkt!

Tony

Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Hapag Lloyd op 17 december 2004, 05:34:18 AM
Biels en rails zijn gemakkelijk.
Oude modelsporen nemen.  De rails eruit schuiven.  De biels vrijmaken van overtollige plastic.  Verf en lijm en ... voil?.
Op beurzen : voor een appel en een ei , gebruikte sporen genoeg !!!

Ballast : plastic-card (dun) , uitsnijden volgs bodem wagon en strooien met ballast.  De uitsnijding moet een beetje klemmen aan de binnenkant van de laadbak.  Hoe verwijderen ? Gaatje boren aan de onderzijde van de wagon.  Met een tandenstoker kan u later de plastic-card met ballast verwijderen uit de laadbak.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: depovero op 17 december 2004, 13:18:23 PM
Hoi de reizigers,

Als ik me niet vergis, zijn er in MSM al een paar artikelen hieromtrent verschenen. In n? 32 of 33 ging het over houten balken, in n? 5 of 7 - weet het zo niet meer - ging het over steenkolen. Het was misschien een kolenbunker. Dat maakt niet uit, als je dat principe toepast, zal het ook mogengezien worden.
Waren er nog andere artikels, zie dan in de retro van de verschenen artikels in MSM 33.

Voil?,

Denis
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: bartie op 17 december 2004, 14:54:38 PM
1)Voor buizen kan je rietjes nemen,afknippen op een lengte van 185mm,drie buizen op elkaar lijmen,met zwart spuitlak een laag geven,zo drie lagen op elkaar lijmen en draad rond doen.
2)telegraafmasten kan je maken van sat?stokjes,juiste lengte zagen,bruin beitsen en na het drogen over een lengte van 10mm met matte zwarte verf schilderen.
3)Voor rondhout kan je tandenstokers of sat?stokjes gebruiken,om gebruikt hout na te bootsen:beitsen.

Groetjes Bart
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Hapag Lloyd op 17 december 2004, 15:11:50 PM
Voor wagons beladen met houtschraapsel :

Neem een stukje piepschuim van een cm dik en strooi met zeer fijn houtzaagsel.  En plaats het geheel in de wagon.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Hapag Lloyd op 17 december 2004, 15:14:58 PM
Staalplaten : neem plastic-card.  Op maat snijden en een likje verf (roest of donkergrijs).  De ondersteuning van de staalplaten (balkjes) : eventueel ook plast-card of lucifers.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 18 december 2004, 18:37:15 PM
Alvast bedankt voor al deze nuttige info, die mij al een heel stuk verder geholpen heeft, wie nog info enzo heeft i.v.m. wagonladingen voor (vooral platte wagons) altijd welkom in deze rubriek he. Ik ga alvast eens een paar ladingen die hier reeds vermeld zijn, na bouwen in model.

Groeten
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: bartie op 18 december 2004, 19:16:02 PM
HEy,

als je wil weten welke lading op welke wagons geladen word, neem dan eens een kijkje op volgende webpagina:http://www.bcargo.be/N/products/cars/fiches/carlist1.html

Groetjes Bart.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Hapag Lloyd op 18 december 2004, 19:32:53 PM
Vroeger hadden we een trein : de 44910 (Dijon - Boom via Antwerpen Noord).  Deze trein rijdt nog , maar onder een andere treinnummer.
Deze was beladen met bulldozers en kranen.  Een stuk of 10 4-assige rongenwagens was geen uitzondering.
In HO materiaal genoeg om na te bootsen.  In N en Z wordt het al iets moeilijker.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Hapag Lloyd op 18 december 2004, 19:45:18 PM
Staaldraad.

Wellicht kennen vele mensen de orthodontische beugels die kinderen moet dragen om de tanden recht te krijgen.  Deze beugels worden gemaakt met staaldraad van 0,2 tot 1 mm dikte.  Zulke bobijnen staaldraad kan u kopen bij vertegenwoordigers van tandtechnisch materiaal (zie Gouden Gids).

Is dit te duur ? Gebruik dan koperdraad van oude relais of kapotte motertjes.

Knip stukjes draad (stuk of 20) van het bobijn of de koperdraad af en trek ze recht m.b.v. een schroefbank , grijptang en een ferme snok.

Daarna dompelen in verf en laten opdrogen met wasknijper aan draad.
Maar vergeet niet te ontvetten voor u begint te schilderen.

Daarna maakt u een bundeltje van de stukjes staaldraad.  Samenbinden met fijne naaigaren uit de naaidoos van uw allerliefste wederhelft.
En voil? , weer een stukje lading bij voor uw modelbaan.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: karthuizer op 18 december 2004, 21:01:43 PM
citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Vroeger hadden we een trein : de 44910 (Dijon - Boom via Antwerpen Noord).  Deze trein rijdt nog , maar onder een andere treinnummer.
Deze was beladen met bulldozers en kranen.  Een stuk of 10 4-assige rongenwagens was geen uitzondering.
In HO materiaal genoeg om na te bootsen.  In N en Z wordt het al iets moeilijker.



Je weet toevallig niet meer welk type wagens hiervoor gebruikt worden? En welke loc hangt hiervoor. Heb daarnet nog iets over deze treinsamenstelling gelezen in MSM 28 en zou deze graag "namaken"

Groeten

Bruno

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Gerolf op 18 december 2004, 21:01:51 PM
Buizen:
Ik herinner me dat mijn broer vroeger spaghetti en macaroni in allerlei diktes gebruikte. Spotgoedkoop, en mits grondig te airbrushen heb je geen last van knaagdieren of andere soorten bederf ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Hapag Lloyd op 18 december 2004, 23:25:29 PM
citaat:
Geplaatst door karthuizer

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Vroeger hadden we een trein : de 44910 (Dijon - Boom via Antwerpen Noord).  Deze trein rijdt nog , maar onder een andere treinnummer.
Deze was beladen met bulldozers en kranen.  Een stuk of 10 4-assige rongenwagens was geen uitzondering.
In HO materiaal genoeg om na te bootsen.  In N en Z wordt het al iets moeilijker.



Je weet toevallig niet meer welk type wagens hiervoor gebruikt worden? En welke loc hangt hiervoor. Heb daarnet nog iets over deze treinsamenstelling gelezen in MSM 28 en zou deze graag "namaken"

Groeten

Bruno

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..



Hoi Bruno ,

Als ik me niet vergis waren dat RES-wagons (SNCF).

Locomotieven :
Dat is een variatie :
Vroeger in treinschakeling met 23 en/of 26 van Arlon tot Leuven.
Met ??n 23 of 26 van Leuven naar Antwerpen-Noord.
Dan een tijdje met 13'en in treinschakeling van Arlon tot Leuven.
Om nadien met een 23 of 26 gesleept te worden vanuit Leuven naar Antwerpen-Noord.
En nu : terug 23 en/of 26 in treinschakeling van Arlon naar Leuven.
En van Leuven naar Antwerpen-Noord worden ze gesleept met 77'ers of 78'ers.
Deze trein reed ook op zon- en feestdagen.  Of dat nu nog is weet ik niet.

Maar ! Deze trein had ook andere wagons bij (niet altijd) : ketelwagens van 'CAIB' en gesloten 2-assige goederenwagens (SNCF + NMBS).

Maar de link van Maxim zal u ook verder helpen.

Groetjes ,

Tom.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: karthuizer op 19 december 2004, 08:21:50 AM
Bedankt voor de hulp! Ik kan beginnen sparen voor de bulldozers [;)]

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..
Nvdm: En Prince Charles dacht: "in the beauty of their EARS"[;)]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Jurgen op 19 december 2004, 13:30:53 PM
M?rklin brengt al 4 verschillende bulldozers uit. De prijzen hiervan ken ik niet, maar het kan wel van pas komen voor je belading.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: bartie op 19 december 2004, 14:38:29 PM
Ik heb deze buldozers  (catterpilar) van Marklin zien staan en ze zijn prachtig. De prijs ervan is echter ook geweldig (duur). Deze zijn trouwens van metaal en dus zeer zwaar om als lading te dienen.
Groetjes Bart.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Hapag Lloyd op 19 december 2004, 16:55:41 PM
Kibri heeft toch prachtige stukken.  Ok , om zelf in elkaar te knutselen.  Maar dat knutselen is toch onze hobby ?
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: bartie op 19 december 2004, 18:20:23 PM
Ook bij Wiking hebben ze mooie tientonners en buldozers, kijk maar eens op http://www.wiking.de/.

Groetjes Bart.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Hapag Lloyd op 19 december 2004, 20:17:43 PM
Illegalen in een container , is dat ook toegestaan ?
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Hapag Lloyd op 19 december 2004, 20:21:10 PM
citaat:
Rond Antwerpen zag ik vaak platte wagons met zeer grote rioolbuizen op hun wagons.


Het is nu de periode van treinen beladen met buizen.  
Het zijn nu examens en komende week het rapport.  
Vandaar die buizentransporten. [:D]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Peter op 19 december 2004, 21:17:21 PM
Maxim,
Een goede fotostandplaats voor het observeren van goederentreinen zijn de perrons van Antwerpen-oost of zelfs de perrons van Antwerpen-Luchtbal. Verder heb je daar ook nog eens het voordeel (bij beide) dat je er prachtige beelden kan maken van de Thallys, de IC-Brussel-Amsterdam.
Indien je houdt van een drukkere omgeving kan je hetzelfde ook zien in Antwerpen-Berchem of juist voorbij dit station op de spoorbrug over de Antwerpse ring. Er loopt trouwens een voetpad op deze brug die vrij toegankelijk is voor iedereen.
Peter [:)]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Hapag Lloyd op 20 december 2004, 05:48:15 AM
citaat:
Geplaatst door maxim

De bocht van Ekeren verkiest mijn voorkeur toch nog,
het is enkel HKM dat daar passeert,
maarja,
ik ben dan ook op en top voor de goederen [:)]



Een man naar mijn hart.
Er is niks zo mooier dan een goederentrein.
Die reizigerstreinen zijn maar veredelde autobussen met een WC.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 20 december 2004, 17:05:20 PM
Hoi Maxim, zeker en vast geen slecht idee van U, om een paar foto's te gaan nemen van platte wagons, met verschillende soorten ladingen erop. Laat zeker en vast iets weten als je foto's hebt he.
Groeten
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: guy holbrecht op 20 december 2004, 18:09:24 PM
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag, met name zand en ballast op res wagens. Het best van al zorg je er voor dat de wagonlading voldoende gefixeerd is. Als je ballast los op de wagens gaat leggen, zakt die ballast tijdens het rijden, mede door de trillingen, volledig onderuit. Hetzelfde geldt voor het zand. Best zou je deze ladingen in je wagens fixeren (2/3 water en 1/3 houtlijm met een druppeltje afwasmiddel). Maar dan zijn je wagens er wel aan. Je kan natuurlijk ook een valse bodem maken waarop je het ballast fixeert. Deze bodem uit plastikard kan dan achteraf gewoon in een wagen gelegd worden. Je moet alleen aandacht hebben voor de correcte binnenafmetingen  van je wagen

Groeten,
Guy
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 21 december 2004, 17:39:25 PM
Dus het beste voor een lading ballast of zand, ... Is namelijk even de wagon erbij nemen, de afmetingen van de binnenkant van de wagon opmeten, en dan een soort van mal maken om de lading te produceren. Bv. een mal uit vier dunne plankjes triplex maken (voor de zijkanten), en voor de bodem van de wagon een plaatje Plasticard van 5mm ofzo gebruiken. Dan de lading eropdoen en fixeren. Is de lading erna nog goed uit de mal te verwijderen, of gebruikt men daarvoor ook een speciale techniek? Als dit geen goede methode is zoals ik hier aangehaald heb, laat het me weten, zodat mijn werktrein met ballast er toch zo realistisch mogelijk uit kan zien.
Groeten
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: matti op 25 december 2004, 15:55:50 PM


Als je zand of ballast op een Res wil laden is het best dat je een dun plastiekje in je wagen legt, daarop stort je je zand/ballast en fixeert deze met houtlijm zoals guy al zei . Als de lijm droog is en de lading beenhard meen je deze uit de wagen en pel je de plastiek eraf . Zo heb je een perfect passende lading en is je wagen niet beschadigd . Er komt in MSM trouwens een reeks over goederen wagens, met een overzicht van de bestaande modellen, suppering van enkele modellen en beladingen stap voor stap uitgelegd . Dus ide?n en vragen altijd welkom op dit forum . De beste ide?n komen misschien wel in de artikels te staan .

         [8]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 03 januari 2005, 18:33:01 PM
Ik heb al van velen gelezen, via Spoorweg Journaal enz. Dat men gebruik maakt van fijne kleefband (Mecanorma of zoiets), om de lading bv. staal vast te leggen (in model uiteraard). Nu is mijn vraag: waar vind ik dit soort materiaal? Welke winkels ofzo verkopen dit, hoe breedt is zo'n klaafband?

Alvast dank voor de info
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: matti op 10 januari 2005, 21:50:17 PM

 Die Mecamorma waar je het over hebt is niets meer dan gewone 2-zijdige kleefband . Deze kan je in de meeste supermarkten kopen en is even breed als de gewone kleefband . Het is inderdaad een goede methode om ladingen te bevestigen op de wagens, zeker als je ze er ooit nog af wilt halen .
 
  [8]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: janjozef op 11 januari 2005, 10:19:56 AM
Persoonlijk vind ik dat deze kleefband tot de standaard uitrusting van de modelbouwer behoort
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 11 januari 2005, 16:57:49 PM
Als dit dubbelzijdige kleefband is, moet je deze dan al gaan doorsnijden dan, want de meeste (kleefbandjes) dat ze rond een lading doen zijn misschien maar 3mm. dik Dus gewoone kleefband is daar veel te breed voor, of heb ik het mis?
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: janjozef op 11 januari 2005, 18:10:57 PM
Ik denk eerder dat deze kleefband gebruikt wordt om de lading in de wagen vast te kleven
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Johnnytrein op 11 januari 2005, 20:49:49 PM
BD1701, deze dubbelzijdige kleefband kleef je vast onder de lading en met de ander kant kleef je de lading vast op de wagon bodem.[:I]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Gerolf op 12 januari 2005, 10:09:55 AM
Zou het kunnen dat met die 'Mecanorma' tape fijne afplaktape voor spuitwerk bedoeld wordt? Tegenwoordig gebruiken de meesten Tamiya plakband hiervoor, dacht ik.
Nu, deze tape is al zeer smal, kan geschilderd worden en daarna over de lading gekleefd worden als IMMITATIE-bevestigingsband voor staal, paletladingen, ...
Als ik me niet vergis was (of is) de Mecanorma-tape zwart-glanzend, en hoeft hij dus niet gekleurd te worden om staalbanden na te bootsen in model.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Peter op 12 januari 2005, 10:20:31 AM
In feite kan elke soort tape gebruikt worden op voorwaarde dat hij dun genoeg is en een glad bovenopervlak heeft. Bij voorkeur gebruik ik echter zwart gekleurde tape van 3M. Om deze de juiste breedte te geven kleef ik een stuk tape op een stuk glas, waarna deze zeer gemakkelijk met een metalen snijlat (meetlat) en een scherp mesje op de juist maat gesneden word.
Je kan natuurlijk ook ineens (als je geld teveel hebt) tape van de juiste maat kopen, of zelfs kettingen van het Duitse merk Weinert.
Peter
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: matti op 12 januari 2005, 21:27:43 PM

  Ook een goed materiaal om ladings bevestigingen in model weer te geven is stretchdraad . Vind je in elke naai-toebehoren winkel . Dit spul is rekbaar en zeer dun . Ideaal dus .

    [8]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: janjozef op 13 januari 2005, 00:22:27 AM
ook goed is twee heeeeeeel fijne koperdraadjesdie je torst tot de torsing fijn genoeg is geef ook een realistisch beeld
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 09 december 2005, 18:22:51 PM
Het is ondertussen al weer een tijdje geleden dat ik nog eens een wagonlading gemaakt heb, voor de types Res, Rs, Remms, ... Maar wie nog foto's heeft of nuttige info voor het maken van ladingen, altijd welkom hoor.

Alvast bedankt
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 10 december 2005, 17:00:36 PM
citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door karthuizer

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Vroeger hadden we een trein : de 44910 (Dijon - Boom via Antwerpen Noord).  Deze trein rijdt nog , maar onder een andere treinnummer.
Deze was beladen met bulldozers en kranen.  Een stuk of 10 4-assige rongenwagens was geen uitzondering.
In HO materiaal genoeg om na te bootsen.  In N en Z wordt het al iets moeilijker.



Je weet toevallig niet meer welk type wagens hiervoor gebruikt worden? En welke loc hangt hiervoor. Heb daarnet nog iets over deze treinsamenstelling gelezen in MSM 28 en zou deze graag "namaken"

Groeten

Bruno

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..



Hoi Bruno ,

Als ik me niet vergis waren dat RES-wagons (SNCF).

Locomotieven :
Dat is een variatie :
Vroeger in treinschakeling met 23 en/of 26 van Arlon tot Leuven.
Met ??n 23 of 26 van Leuven naar Antwerpen-Noord.
Dan een tijdje met 13'en in treinschakeling van Arlon tot Leuven.
Om nadien met een 23 of 26 gesleept te worden vanuit Leuven naar Antwerpen-Noord.
En nu : terug 23 en/of 26 in treinschakeling van Arlon naar Leuven.
En van Leuven naar Antwerpen-Noord worden ze gesleept met 77'ers of 78'ers.
Deze trein reed ook op zon- en feestdagen.  Of dat nu nog is weet ik niet.

Maar ! Deze trein had ook andere wagons bij (niet altijd) : ketelwagens van 'CAIB' en gesloten 2-assige goederenwagens (SNCF + NMBS).

Maar de link van Maxim zal u ook verder helpen.

Groetjes ,

Tom.



Ik wil hier nog aan toevoegen dat deze trein gesleept werd tot Boom met dieseltractie : een 51, 62 en nu zelfs een 77.

Groeten Mr tsjoektsjoek.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 03 januari 2006, 21:55:40 PM
Na een hele tijd ben ik weer aan de slag gegaan, om het maken van ballast-ladingen, voor op mijn wagons type Remms en Res, maar het lukt me nog steeds nie goed, wat ik precies verkeerd doe weet ik nie, alleen stel ik vast dat mijn ladingen ballast, altijd bol komen te staan na uitharden van de (2/3 water + 1/3 houtlijm - methode), ik heb al een (valse) bodem gemaakt, met architektenkarton, plastikard, en ook met een gewoon dun plastiekje, om te testen, en het is steeds negatief tot mijn grote spijt. Ik kan alleen maar denken dat houtlijm te veel krimpt na droging, of dat het aan de ballaststeentjes gelegen is, verder zou ik het echt nie weten wa de precieze oorzaak ervan is. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen?
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: erik de noorman op 03 januari 2006, 22:15:26 PM

Langs de achterkant een kruissnede maken door de plasticcard of het karton. In de gewenste vorm plooien en het bolt nooit meer op.
Kleef daarna op de achterkant enkel strookjes dubbelzijdige plakband
( 5 mm breed) en plak deze daarna in je wagon.
Een andere mogelijkheid is : snij uit piepschuim de juiste vorm en hoogte van de wagonbak. Tape het piepschuim in schilderstape. Strijk de bovenkant in met een beetje kontaktlijm. Bestrooi deze met een laagje balast. Laat drogen. Na droging van de eerst laag moduleer je verder de balastlading. Fixeer deze nu met verdunde houtlijm en laat drogen. Eventueel behandelen met een airbrusch.
Indien gewenst plaats ik enkele foto's.

Erik
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 03 januari 2006, 22:24:11 PM
Beste erik, bedankt voor je snelle reactie. Het zou inderdaad heel handig zijn mocht je enkele foto's plaatsen, van hoe jij alles stap voor stap doet, dit zal alvast wat meer duidelijkheid brengen, zodat ik ook tot een goed resultaat kan komen.
Alvast bedankt
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: erik de noorman op 03 januari 2006, 23:22:19 PM
[im(http://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/IMG_0105.jpg)(//%3Cbr%20/%3E%5Bi%5BIMG%5Dhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/IMG_0108.jpg)mg][/img]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: erik de noorman op 03 januari 2006, 23:24:26 PM
[im(http://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/IMG_0111.jpg)g][/img]
(//IMG%5Dhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/IMG_0113.jpg)][/img]
[im(http://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/IMG_0116.jpg)g][/img]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: janjozef op 04 januari 2006, 08:06:18 AM
Als basis altijd kunststof gebruiken en enkel kunststof die waterbestendig is. Plasticard of piepschuim, Karton is niet zulk een goed idee omdat het kromtrekt bij nat maken. Ik gebruik altijd pieschuim, plaats het in de te beladen wagons kooltjes, zand of dergelijke erop strooien De verdunde houtlijm met dreft erop en nog eens goed nat spuiten met water en een druppel dreft zodat de lijm goed is uitgevloeit. Laten drogen voor een paar dagen. Nooit op een verwarming of zelf dicht bij een verwarming zetten omdat bij te snelle droging de kans op kromtrekken verhoogt. Het stuk moet zo gelijk mogelijk uitdrogen. Dit geld voor alles wat ge lijmt. Het nadeel is wel dat de belading er niet meer uitkan zonder te vernielen.

Jan
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: erik de noorman op 04 januari 2006, 11:55:56 AM
Jan,

Wat je zegt van karton is je reinste flauwekul. Ik bouw voor 95% alles in karton. Alle soorten karton van wegwerp verpaking tot archtikten karton. Het grote voordeel van een belading met een ondergrond van karton is mocht het scheef trekken, dan plooi je het gewoon terug in de gewenste vorm. Ik heb het al meerdere malen aangehaald om karton waterresistent te maken, deze afplakken met schilderstape. Ik heb ook beladingen gemaakt met plasticcard als ondergrond en die trekken inderdaad krom.  Oplossing is zoals ik al eerder heb geschreven. Een insnijding maken in kruisvorm in de onderkant van de belading. Als je een vis bakt op zijn velkant en je maakt  geen inkepingen in het vel, dan trekt deze ook bol.
Ik plaats nog een foto met een belading met plasticcard met inkeping.

Erik
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: treinbeginner op 04 januari 2006, 21:07:07 PM
Je ziet soms zijn toepassingen van het beroep ook nuttig voor de hobby[:D]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: janjozef op 05 januari 2006, 07:47:40 AM
Tja Eric als gij zegt dat karton niet trekt en waterbestendig is en plasticard wel trekt en niet waterbestendig is dan is de discussie hierbij gesloten. Op zulk een moment is discussieren nutteloos.

Jan
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 05 januari 2006, 10:02:23 AM
Hallo,

Als je onder je plasticard of karton twee versterkingsribben haaks lijmt zal het ook niet meer kromtrekken.

Bijkomend voordeel : je kunt je lading als het ware op een tafeltje plaatsen, de lading is vanzelf hoger geplaatst door de ribben.
Natuurlijk wel een probleem bij R-wagens, voor hoge bakwagens lukt het wel.

Ikzelf verhoog mijn lading met piepschuim waarna ik de lading in de wagen met houtlijm vastlijm.

Zelfs mijn M?rklin ertswagens (type Ucs dacht ik) zijn zo voorzien.
Originele plastiek[:(] ijzerertslading eruit, wat gepriegel [:p]met piepschuim om die kleine gaten te vullen en dan ijzererts van Woodland Scenics in hoopjes erin lijmen.  Het oogt in elk geval veel natuurgetrouwer dan het M?rklin plastiek ![:D]

Groeten Mr tsjoektsjoek.




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: erik de noorman op 05 januari 2006, 10:36:47 AM
Jan, ik beweer toch niet dat alle soorten karton waterresistendig zijn en plasticcard niet, maar je kan karton wel waterresistendig maken op een eenvoudige manier.
Zo zijn luxe verpakkingen van sterke dranken wel bestand tegen water.
En als karton dan al scheef trekt is het eenvoudig terug in de gewenste vorm te plooien. Ik ervaar hetzelfde als BD1701 bij wagonladingen gemaakt met een ondergrond van plasticcard. Ik wil hier geen discussie starten over welles/nietes, maar ik heb toch al heel wat ervaring met bouwen in karton,  met tot nu toe positieve resultaten.

Erik
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 05 januari 2006, 22:08:22 PM
Ik heb een nieuwe poging ondernomen, met architektenkarton en afgeplakt met tape, en aan de achterzijde een kruissnede gemaakt, zoals Erik aangegeven heeft, en het resultaat blijkt voorlopig al thans redelijk goed mee te vallen (het is nog aan het uitharden). Ik denk wel dat het nog een heel klein beetje krom trekt, maar als de lading in de wagon ligt, het niet zal opvallen. Ik zal de lading er morgen normaal uitnemen, om te kijken wat het eigenlijke resultaat is. Alvast bedankt voor alle info en foto's.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: GeM op 06 januari 2006, 10:38:15 AM
Zelf gebruik ik een malletje van plasti-card om ladingen voor bakwagens te maken. Als onderkant gebruik ik een stukje hout (gerecupereerd van enkele onderkanten van Camembert-doosjes)
Na het drogen het malletje openen, in het slechtse geval de zijkantjes wat bijsnijden of vijlen en de lading past perfect in de wagon en kan er ook probleemloos terug uitgenomen worden. Als er liefhebbers zijn, wil ik best enkele foto's ter illustratie plaatsen.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 06 januari 2006, 16:28:55 PM
Hallo,

Vandaag was ik mijn Forsythia (Chinees klokje) aan het verwijderen uit de tuin.
Het viel mij op dat er verschillende pijlrechte jonge scheuten tussen zaten.

Enkele heb ik gerecupereerd en zo gered van de hakselaar.

Met een dikte vari?rend van 5 tot 10 mm kan ik deze twijgen verzagen tot boomstammen.  Eersteklas om wagens type Remms, Roos, Res of Rs te beladen.  Ik heb voldoende voor een ganse trein, dus dat komt wel goed.  Daarna naar de houtzagerij om bielzen van te zagen.
Bestemming : Bascoup, om wissels te bouwen.

Dan kan ik een Rs en Remms beladen met een wissel in bouwpakket, net zoals ze geleverd worden door Bascoup aan de diverse Belgische werven. [:)]
Een goedkoop wissel heb ik reeds liggen, maar de uitvoering moet nog geschieden, (misschien iets om te publiceren in MSM, voorzien van de nodige foto's ? ).

Groeten Mr tsjoektsjoek.




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 06 januari 2006, 17:19:34 PM
GeM, foto's zijn altijd meer dan welkom, hoe meer voorbeelden hoe beter. Dus ik zou zeggen, plaats die foto's er maar op. Alvast bedankt
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 07 januari 2006, 16:43:20 PM
Ik heb mijn (nieuwe) lading met bellast uit mijn wagon genomen, het was een klein beetje krom getrokken, maar ik heb dit kunnen goed brengen, dankzij de snede in de achterkant van het plaatje, zoals erik had aangegeven. Opvallend is wel dat er op de uiteinden van de wagon een 3mm spelling zit, terwijl ik het plaatje nochtans perfect op maat had gesneden. Dus volgens mij is het toch duidelijk dat houtlijm een beetje krimpt na uitharding ervan. Maar verder dus een geslaagde poging. Misschien ga ik opteren om eens de speciale ballast lijm te gerbuiken van er decor, volgens de invoerder zal de geen krimp geven op een plaatje, en blijft hij bovendien elastisch.
Heeft iemand het al geprobeerd met deze lijm, graag uw mening hierover?
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: GeM op 08 januari 2006, 15:34:45 PM
Hierbij foto's van de werkwijze met de 'mal'.
stap 1 : materiaal = enkele stukjes platicard en de ondergrond.
De stukjes platicard verlijm ik tot 2 L-en en zet ze dan met plakband aan elkaar (dit om de lading, eens gedroogd beter te kunnen uithalen). Links de basisvorm, waar je er dus 2 van nodig hebt om tot de volledige mal (rechts) te komen. Binnenin de mal maak ik met potlood nog even een 'hoogte' aanduiding, om de lading niet te hoog te maken zodat deze te ver uit de wagon zou komen.
(http://users.telenet.be/bazilleke/materiaal3.JPG)

Stap2: Maak de ondergrond van maat en leg deze in de mal. Strooi ballast of ander materiaal waarmee je je wagen wil laden  en druppel in volgens het gekende recept van verdunde houtlijm en een druppeltje Agepon.
(http://users.telenet.be/bazilleke/lading.JPG)

Stap 3 : mal losmaken (plakband afnemen) en eventueel nog even de kanten proper maken door af te schrapen met een hobbymesje indien er wat strooimateriaal tussen de zijkanten is geraakt.
(http://users.telenet.be/bazilleke/lading2.JPG)

En dit is het resultaat : een uitneembare lading die vrij mooi in de wagen past.
(http://users.telenet.be/bazilleke/wagon1.JPG)
(http://users.telenet.be/bazilleke/wagon2.JPG)

Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 08 januari 2006, 18:18:19 PM
Beste GeM, bedankt alvast voor de prachtige voorbeeld foto's, dit helpt mij een heel stuk vooruit. De lading ziet er trouwens perfect uit, en bovendien ook handig uitneembaar als je ze in een wagon geplaatst hebt. Wat een groot voordeel is want je beschadigd de wagon niet.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Gerolf op 09 januari 2006, 11:11:00 AM
Inderdaad heel mooi gedaan! Trouwens: de verwering van de wagen vind ik zeker zo mooi [:0] [:p]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: GeM op 10 januari 2006, 10:57:20 AM
waarvoor dank [:I]. Als er interesse voor bestaat, wil ik wel eens een draadje opzetten met een fotoreportage en uitleg hoe ik te werk ga bij het verweren van dit type wagon. Ik moet er namelijk nog enkele doen vooraleer mijn serie volledig klaar is.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Gerolf op 10 januari 2006, 21:07:48 PM
Graag!! [8D] Ook al is er in MSM al een stevige reeks lopende over verwering ... denk ik niet dat ik de enige ben die ge?nteresseerd zou zijn in een dergelijke fotoreportage [:p]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: tonycabus op 10 januari 2006, 22:46:16 PM
Lama kome!
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: ERVIN op 10 januari 2006, 23:44:12 PM
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen044.jpg)

Hoi,ik zou ook graag hebben dat hier wat dieper werd in gegaan op het onderwerp "beladen van wagons",op deze foto ziet U een sleep van 15 kolenwagons,deze sleep heeft mij 600? gekost,zonder loc,ik zou ze graag beladen met kolen en de wagons wat verweren,maar aangezien ik dat nog nooit gedaan heb,ben ik er een beetje bang van,schrik om mijn wagons lelijk te maken,dus laat maar komen zou ik zeggen![;)]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: ERVIN op 10 januari 2006, 23:47:48 PM
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen046.jpg)

Een andere foto van mijn wagons,ze zien er veel te proper uit.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: glamo op 11 januari 2006, 18:13:31 PM
hey ERVIN;

met zo een sleep zou ik mij uitleven,bij mij komt er niets op de baan die niet vervuilt is maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze h?.
voor mij is het een meerwaarde maar voor verzamelaars is het dat natuurlijk niet. als je ooit van plan bent om je wagon's nog terug van de hand te doen zou ik ze niet verweren want ik denk dat ze minder waarde zullen hebben. ik ben nog maar kort bezig met modelspoorwegen maar draai al zo een 30 jaar mee in de modelbouwwereld van civiele voertuigen. die ervaringen komen nu goed van pas.
neem eens een kijkje op http://photobucket.com/albums/c278/glamo
de foto's zijn wel niet van echt goede kwaliteit maar je hebt misschien een idee wat het zou kunnen worden op jou indrukwekkende baan.
veel succes met het vervuilen.

mvg KURT
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: BD1701 op 11 januari 2006, 22:35:22 PM
Ervin, ik ben het volledig met je eens dat er best wel eens dieper mag ingegaan worden op "het beladen van wagons", want ik weet zeker da we een heel pak ladingen zelf kunnen maken van allerhande materiaal. Alleen moet je uiteraard weten hoe, en op dat vlak zijn er zeker mensen die daarover meer weten, en ons daarbij kunnen helpen.
We kunnen dit misschien eens voorleggen aan Tonycabus, om misschien eens navraag te doen bij de redactie van MSM om er een reeks over te maken in ons geliefde tijdschrift? Voor mij zou dit allesinds een welgekomen bron van info zijn.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: erik de noorman op 11 januari 2006, 23:04:23 PM
Ik verweer mijn wagons met plakaat of waterverf. Daar is voor 85% een realitisch beeld van de echte vervuiling, van na te maken.
Voordeel : het model is na een grondige schrobbeurt met de tandenborstel terug te brengen in zijn originele staat.

NADEEL ( 65%): je moet de verflaag er vrij dik opleggen om verschillende kleurschakeringen door elkaar te verkrijgen. Gevolg, bij grote temperatuur schommelingen barst en springt de verf bij de minste schok of aanraking van de wagon.
Resultaat: stukjes blanke ondergrond van de wagon.
Oplossing:met de punt van een verfborstel (met zachte haren) licht vochtig, de resterende verf terug naar boven toe, uit te strijken.

Goede resultaten worden ook bekomen (en zijn blijvend) met olieverf voor  doek  schilderen. De verf wel onverdund gebruiken met een borstel met korte en harde haren.

Erik.

P.s. dit is enkel een tip voor wie zijn modellen niet definitief wil vervuilen. Het is en nood oplossing.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: ERVIN op 11 januari 2006, 23:33:34 PM
@ Glamo,amaai,dat is hetgeen ik ook wil,ik heb net eens naar je foto's gekeken,dit is echt prachtig gedaan,maar hoe begin je daar nu aan,is dit met een verfborstel gedaan of met een airbrush,ik hoop niet met een airbrush,want dat heb ik niet.
Ik denk dat ik mijn sleep kolenwagons ga opsturen naar jou,[:D][:D],nee,even serieus,daar wil ik echt meer over te weten komen,ik vind het,persoonlijk,veel mooier dat alles er een beetje vuil uitziet,zo lijkt het dat alles,net als in het echt,heel intensief in gebruik is.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: glamo op 12 januari 2006, 13:15:17 PM
hoi ERVIN;

ik ga inderdaad eerst mij model te lijf met de AIR-BRUSH,dan de detail's (beschadigingen,grafitti) aanbrengen en vervolgens alles nog eens DRY-BRUSHEN. ik gebruik ook veel verweerpoeders. ik zou eerst wat oefen op een goedkoop model en je zult zien, het is helemaal niet zo moeilijk hoor. ik heb nu een stuk of 20 wagons en 4 locs staan die nog moeten vervuilt worden maar ben nu bezig aan de baan zelf. als je eens een paar weken mijn AIR-BRUSH wilt gebruiken om te proberen geef je maar een seintje,ik maak dan van de gelegenheid eens gebruik om je baan te bekijken.

mvg KURT
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: ERVIN op 12 januari 2006, 23:13:19 PM
@ Glamo,

Hmm,lijkt me een goede overeenkomst.
Dat ik jou air-brush mag lenen vind ik een goed idee,maar dan heb ik eigenlijk liever dat we eens een dag samenkomen,en dat je mij de knepen van het werken met een air-brush eens uitlegd,dan kan ik mij mss zelf een air-brush aanschaffen,ik leen niet zo graag dingen van andere mensen,er moest maar eens iets aankomen h?.
Laat maar eens iets weten,je bent meer dan welkom.[;)]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Gerolf op 13 januari 2006, 08:56:46 AM
@ Kurt en Erwin: prachtig, jongens! Mekaar ook in de praktijk helpen, geweldig!
Erwin, schaf je zeker een airbrush aan - je zal er geen spijt van hebben!
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: GeM op 13 januari 2006, 17:58:59 PM
Ik zal proberen dit week-end de nodige foto's te nemen en ze in een nieuwe draad te publiceren. Gaat wel enkel en alleen over het type bakwagon zoals op de foto van de belading, maar hopelijk kan dit enkele medespoorders al verderhelpen en hen van de drempelvrees afhelpen. Ik heb er zelf ook veel over gelezen, en ben dan begonnen op enkele oude wagons, want enkel al doende leert men...
Over een airbrush beschik ik echter niet, dus 't zal enkel over penseelwerk gaan.
Wordt vervolgd!
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: ERVIN op 13 januari 2006, 23:57:46 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

@ Kurt en Erwin: prachtig, jongens! Mekaar ook in de praktijk helpen, geweldig!
Erwin, schaf je zeker een airbrush aan - je zal er geen spijt van hebben!



@ Gerolf, Kurt en ik hebben mekaar al gemaild,nu gaan we een datum afspreken,dan komt Kurt naar mij thuis en gaat mij alle geheimen van de air-brush uitleggen,als dit meevalt schaf ik mij direct zo'n apparaat aan.Als er nog mensen willen komen laat mij dan maar iets weten,dan maken we er een gezellig praktijk dagje van.[;)]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: GeM op 30 januari 2006, 23:30:50 PM
Zoals beloofd, wheathering wagon in een nieuw draadje:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1766
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: boke op 15 september 2006, 19:53:21 PM
Hallo allemaal,

Om het draadje over wagonladingen verder te zetten, hier een vraagje. Thuis zijn we bezig geweest met het aanleggen van de tuin waarbij we wat arduin gebruikt hebben [|)]! Nu heb ik wat overschotjes! Mijn vraag: worden er bij de echte spoorwegen arduinblokken vervoerd? Zo ja: hoe groot zijn die dan en op welke wagons kunnen die vervoerd worden? Heeft er iemand foto's van? Kwestie van de kleine afvalstukjes nog nuttig te kunnen gebruiken i.p.v. ze bij het bouwafval te moeten storten [;)]! Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,

Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Havoc op 15 september 2006, 20:51:50 PM
Hangt af van hoe groot je stukken zijn. Arduin kan als "puin" vervoerd worden. Als blokken zal het gaan over blokken van enkele kubieke meter. Al denk ik dat deze tegenwoordig eerder per vrachtwagen gaan.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: boke op 15 september 2006, 21:00:59 PM
Johan,

Van de restjes kan ik kleinere stukjes zagen... In sommige catalogen zie je soms een wagon beladen met een blok "steen"! Vandaar mijn vraag. Komt dit in ons land voor? En indien het enkel per vrachtwagen gaat, zou ik het ook tof vinden moest ik de afmetingen van zulke blokken kennen! Mijn beladen vrachtwagens zien er dan ook een stuk realistischer uit!

Alvast bedankt voor de reactie!

Titel: Het laden van wagons
Bericht door: 13erke op 15 september 2006, 21:13:57 PM
Boke, heb je soms nog Marklin-magazins liggen? Ik herinner me vaag dat er in de jaargang van 2004 een artikel heeft gestaan over het baladen van wagons met stenen. Het waren grote granieten blokken die ondersteund werden door enkele balkjes. Ze werden gemaakt uit stukjes vierkant krijt ( zo'n anderhalve cm op anderhalve groot)De zijkanten waren van vertikale groeven voorzien, dit bij de granieten blokken. De blokken zandsteen waren bewerkt met een staalborstel om deze een poreuze ondergrond te laten geven. Ik zal eens proberen een foto op het net te plaatsen, wel geen garanties dat dit gaat lukken[:I].
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: boke op 15 september 2006, 21:18:32 PM
Bedankt 13erke... Dat magazine heb ik niet, moest je iets kunnen plaatsen, graag zelfs! Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes,

Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Anarchy op 15 september 2006, 21:23:32 PM
Ik herinner me dat artikel wel. Ik zal het de komende dagen eens opzoeken en inscannen.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: 13erke op 15 september 2006, 21:31:35 PM
Het heeft me veel moeite gekost maar zoals beloofd een stukje van het artikel, als je helemaal moet hebben moet je me prive maar es sturen (copyright enzo)
(http://i84.photobucket.com/albums/k27/13erke/IMG_1709.jpg)
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: 13erke op 15 september 2006, 21:33:54 PM
Ah ja k'wast het vergeten, het is nummer 6 van 2004.
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Anarchy op 16 september 2006, 10:21:06 AM
Hoi,

Ik heb het boven vernoemde artikel uit MM 6/2004 volledig ingescand. Ik zal het ter berschikking zetten op dit forum daar ik je emailadres niet heb. Even geduld ... de pagina's worden op dit moment geupload.

Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Anarchy op 16 september 2006, 10:22:59 AM
Hier de 8 pagina's:

(http://i71.photobucket.com/albums/i127/Anarchy55/BOKE1.jpg)

(http://i71.photobucket.com/albums/i127/Anarchy55/BOKE2.jpg)

(http://i71.photobucket.com/albums/i127/Anarchy55/BOKE3.jpg)

(http://i71.photobucket.com/albums/i127/Anarchy55/BOKE4.jpg)

(http://i71.photobucket.com/albums/i127/Anarchy55/BOKE5.jpg)

(http://i71.photobucket.com/albums/i127/Anarchy55/BOKE6.jpg)

(http://i71.photobucket.com/albums/i127/Anarchy55/BOKE7.jpg)

(http://i71.photobucket.com/albums/i127/Anarchy55/BOKE8.jpg)
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Anarchy op 16 september 2006, 10:24:02 AM
Je kan de artikels lezen wanneer je deze opslaagt in dan inzoomen. De kwaliteit is wel niet denderend, het is met een oude scanner gedaan. Maar zolang het leesbaar blijft [;)]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: Greg op 16 september 2006, 22:04:20 PM
Mooi werk [:)]
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: janjozef op 17 september 2006, 10:27:20 AM
Miba heeft enkel uitgaven over wagon beladingen en daar staat dat ook in, Hunerbein heeft ze nog liggen 10? per stuk en zeer intressant, wat daar van marklin staat staat er ongeveer gelijk in.

Jan
Titel: Het laden van wagons
Bericht door: boke op 19 september 2006, 01:18:50 AM
Bedankt Anarchy voor het plaatsen van de tekst! Ik kan aan de slag!

Groeten,

Titel: Het laden van wagons
Bericht door: just4fun op 20 september 2006, 12:57:17 PM
Enkele maanden geleden zag ik twee 77/78-en met een sleep lageboordwagens (type onbekend, 'k stond te ver) door het station van Berchem denderen, met op elke wagen 1 of 2 grote granieten blokken van (geschat) 1,5 ? 2m lang en breed en 1m hoog, dus ze rijden in Belgi? rond.
Groet,
Paul