Omdat dit niet bestaat besloot ik maar eens om er zelf aan te beginnen.......................
Wat hebben we nodig:
2Slanke wissels R
2Slanke wissels L
1Kruising
1Slechte c rail(met afgebroken stukjes oid)
2Rechte c rails als hulp
Klik twee slanke wissels in elkaar en verbind met de kleine pasrails, dit om de hartafstand op 64.3mm te verkrijgen
Klik er een tegenrail (zelfde lengte als slanke wissel) bij en verbind daaraan de twee rechte, deze bevestig je op een houten plaat, nu heb je twee rails op de afstand van 64.3mm en kan je beginnen bouwen en zagen en meten en zagen en meten en meten en......
Gouden raad :zaag liever tien keer een ministukje eraf ipv één keer te veel :thumbup:
Resultaat na een paar uur noeste :D arbeid:
(http://farm8.staticflickr.com/7314/13760583023_8f6899cd16.jpg)
Mal voor de juiste afstand
(https://farm8.staticflickr.com/7101/13760942474_98ccda5480.jpg)
Standaard...............
(https://farm8.staticflickr.com/7229/13760585123_b8e42e9797.jpg)
Meten en meten en snijden ............
(https://farm4.staticflickr.com/3673/13760586383_783ec0c0e5.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7426/13760587773_4ca0089e4d.jpg)
Wissel aanpassen
(https://farm3.staticflickr.com/2896/13760589363_63554258b3.jpg)
Het geheel even uitpassen
(https://farm3.staticflickr.com/2851/13760948094_ebf49919e4.jpg)
Komt goed
(https://farm8.staticflickr.com/7073/13760949184_08d93ea10a.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7254/13760580335_6ccf340e3c.jpg)
E voila
(https://farm6.staticflickr.com/5194/13760593103_8a288a404a.jpg)
Groeten Tom
Filmpje van de eerste test
http://www.youtube.com/watch?v=Uk7qJvlfHDA
http://www.youtube.com/watch?v=q235lXimxTU
Ziet er erg fraai uit Tom en het is nog goed te berijden ook.
Proficiat.
grt Piet.
da's modelbouw waarvan ik hou! tof!
Iemand die niet bang is om ergens de zaag in te zetten. Dat kan ik wel waarderen.
Knap werk, maar ik geloof dat zoiets in België niet gebruikt wordt, of toch heel zelden. Misschien in wisselstraten?
Het is wel plaatsbesparend op modelbanen.
Luc, ik heb eens zitten kijken op www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl) Daar vind je ook het hele Belgische spoornet. Deze Hosenträger (of kruiswissels in correcte spoortaal) vind je inderdaad niet veel. In het grootbedrijf worden ze alleen toegepast als ruimtegebrek daartoe noodzaakt.
Toch heb ik er een aantal gevonden:
Brugge, Zeebrugge, Aalst, Schijnpoort, Noord Berchem, Leuven, Mechelen, Schaarbeek, Schaarbeek Vorming, Halle, Vorst Zuid, Brussel Noord.
In Brussel Zuid liggen er een heleboel. Ik heb ze niet precies geteld, maar meer dan 10.
Ook in Sint-Niklaas ligt er één. Naar de kant van Antwerpen.
Bedankt voor de extra info. Ik dacht dat het zeldzamer was.
Citaat van: Klaas Zondervan op 11 april 2014, 12:07:56 PM
In Brussel Zuid liggen er een heleboel. Ik heb ze niet precies geteld, maar meer dan 10.
De capaciteit van Amsterdam CS zou met de 50% afnemen als men ze daar niet zou gebruiken.
Nagenoeg ieder van de 13 perronsporen heeft een aanduiding A en B
(http://i57.tinypic.com/6o0j15.png)
Met resp 7 en 6 aan/afvoer sporen moet je heel creatief zijn en dat is Prorail dan ook geweest.
Dikwijls komen treinen aan op spoor 13A en worden dan gevolgd door een trein die via spoor 12A en de hösenträger naar spoor 13B geleid wordt.
Vervolgens zal de trein die op 13A staat via de hösenträger en spoor 12B weer naar zijn bestemming vertrekken.
Ik maak dat regelmatig mee de trein van 13A gaat naar Schiphol en die van 13B gaat richting Zaandam.
De sporen 12 en 13 zijn de bovenste sporen op de afbeelding.
grt Piet.
In Nederland en Luxemburg (en ook elders wellicht...) gebruikt men inderdaad vaak halve perronsporen om de capaciteit te verhogen.
In België heb ik dat nog niet gezien, maar misschien bestaat het wel?
Citaat van: doomslu op 11 april 2014, 13:49:32 PM
In Nederland en Luxemburg (en ook elders wellicht...) gebruikt men inderdaad vaak halve perronsporen om de capaciteit te verhogen.
In België heb ik dat nog niet gezien, maar misschien bestaat het wel?
In Antwerpen Centraal zijn de perrons ook onderverdeeld in deel A en B.
Meestal voor het vertrek van 2 treinen in verschillende richtingen na een splitsing van de trein, of andersom natuurlijk.
Is wel een andere manier m je capaciteit te verhogen dan wat gebruilkelijk is in NL en LUX
Amsterdam is een apart geval. Dat is feitelijk een dubbel kopstation.
Wat nog gebeurd in Antwerpen centraal met de A en B sporen:
Boemeltje komt eerst binnen, gaat het verst staan (zone B)
IC komt binnen in zone A, en vertrekt terug (in de andere richting)
Boemeltje gaat er achteraan
Hier in België worden in principe meestal de gewone wisselverbindingen gebruikt. Een 'trapezium' dus om datzelfde resultaat te bekomen. Maar voor een modelbaan is dit wel een heel interessant kunstwerk om plaats te besparen :)
in het verleden deed men dat ook(al eens) in Gent- St.-Pieters 2 treinen aan een perron met verschillende rijrichtingen ! Ik weet niet of dit nu nog het geval is het is een eeuwigheid dat ik nog eens met de trein reed ! :-\ :-[
Groeten Peter ;)