Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: HYA op 24 maart 2014, 21:16:22 PM

Titel: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 24 maart 2014, 21:16:22 PM
Besten,

Om het elektrisch schema van een testbaan te ontwerpen beschik ik niet over de voldoende kennis van de besturing van een baan. Het concept van de blokken en de terugmeldingen snap ik wel (allé dat denk ik toch), maar hoeveel er nodig zijn daar heb ik geen zekerheden over. Het is me uiteraard duidelijk dat alles ook in functie staat van een pak parameters. Daarom deze vraag naar informatie.

Dit them i al elf-en-dertig x op het Forum geweest. Ik heb het Forum reeds afgespeurd maar heb toch nog onduidelijkheden waarvoor ik tot nog toe in de discussies geen oplossing vind.

Gegevens
K-rail
Digitaal CS2
iTrain
terugmelding via de massa

Uit andere draadjes ...
- blokken liggen best steeds tussen wissels
- wissels maken best geen deel uit van een blok.
- een blok waar moet gestopt worden moet in principe minstens zo lang zijn als de langste trein

Blokken in modelspoor
Hoeveel blokken voorziet men op een spoor in een station waar in twee richtingen kan worden gereden/gestopt ?

Terugmelding in modelspoor
Hoeveel terugmelders plaatst men per blok: voor een blok zonder stopplaats?
Hoeveel terugmelders plaatst men per blok: voor een in beide richtingen bereden spoor in een station?
Hoe lang in cm moet de sectie met de terugmelder zijn (je zou het ganse blok als terugmelder kunnen gebruiken als er maar één terugmelder in een blok zit of is het verstandiger slechts een stukje van een blok te gebruiken)?
Waar plaats je de terugmeldstro(o)k(en) in een blok zonder stopplaats? En op een in beide richtingen bereden spoor in een station? In het midden van een blok? Aan het begin/einde? Begin, midden en einde?

Alvast bedankt voor jullie input

Jan
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: TBCédric op 24 maart 2014, 21:24:45 PM
Wat ik heb gehoord van iemand uit de club: als je automatisch wilt rijden rond je station, dat je bij de plaats dat je wilt afremmen én wilt stoppen, meerdere terugmelders plaatst én ook dichter. Als je niet automatisch wilt rijden, zou ik gewoon de lengte nemen van jouw langste trein die op jouw baan (zal) rijden.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: bruureke op 24 maart 2014, 21:57:30 PM
Dat begrip "langste trein die er zal rijden" is voor mij een moeilijk te begrijpen punt, je moet dus bij de samenstelling van een sleep altijd zien dat je niet voorbij die vooraf bepaalde lengte komt. Is het niet zo dat als de trein langer is dan een blok het volgende blok ook " bezet" wordt terug gemeld? En wat met korte stukken van pakweg een halve meter? bijvoorbeeld een aantal kleine stukken doodlopende zijsporen.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: TBCédric op 24 maart 2014, 22:09:37 PM
Ik denk dat je langste trein voor één blok, dat ze een sectie bedoelen. In die secties kan je bv. in een station nog extra terugmelders plaatsen in die sectie om bv. een mooie natuurlijke start-stop te bekomen.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 24 maart 2014, 22:16:29 PM
Ik rijd met C-rails en hanteer het principe van 3 meldpunten per blok.
gezien in de rijrichting,
1 - meld sectie, zorgt in de software voor het bezetmelden van het gehele blok. (1 to 2 railstukken.)
2 - afrem sectie, minimaal 3 rail delen (de software zal staps gewijs naar één bepaalde snelheid afremmen)
3 - stop sectie, is bij mij een raildeel (C-rail 24188), inrijden van deze sectie geeft het voorgaande blok vrij.
Afhankelijk van de ingestelde afrem vertraging CV 4 zul je deze sectie langer moeten maken.
Bij mij heb ik de afrem CV ingesteld op 10 en de rest doet koploper bij mij, kan per loc verschillen.
Maar is een mooie uitgangs waarde.

De lengte van een blok is idealiter 10cm langer dan je langste trein, zodat de gestopte trein niet in de laatste sectie van het vorige blok blijft staan.
En wissels en wisselstraten behoren niet tot blokken.

grt Piet.

C-rail 24188 is 188mm lang K-rail 2300 is 180mm lang.





Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: Gerolf op 25 maart 2014, 11:20:52 AM
Het is belangrijk dat je alle baandelen detecteert, dus ook wissels
Als een trein te lang is, wagentje is losgekoppeld, ... en zo een wissel bezet, hoort je systeem dat te weten.

3 detectiedelen (bezet-afremmen-stoppen) hoeft niet per sé.
2 delen kan ook (vertragen-om-te-kunnen-stoppen en stoppen)
Als je het spoordeel in twee richtingen berijdt worden dat natuurlijk wél 3 delen (stopsectie aan beide kanten)

Een gewoon splitsend wissel (zoals bij een inhaalspoor) aan het uiteinde van een blok kan meegenomen worden in de detectie
Als dat bezet is, kan het aansluitende enkele spoor immers niet bereden worden.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 maart 2014, 11:58:35 AM
Citaat van: Gerolf op 25 maart 2014, 11:20:52 AM
Het is belangrijk dat je alle baandelen detecteert, dus ook wissels
Als een trein te lang is, wagentje is losgekoppeld, ... en zo een wissel bezet, hoort je systeem dat te weten.
Mijn idee. Maar er doemen gelijk een paar problemen op.
Als je werkt met stroomdetectie, dan moet dat losgeraakte wagentje wel stroom afnemen.
En bij massadetectie lukt het ook niet altijd, omdat bij sommige Märklin wissels de beide spoorstaven niet te scheiden zijn.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 25 maart 2014, 12:26:05 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 maart 2014, 11:58:35 AM
Citaat van: Gerolf op 25 maart 2014, 11:20:52 AM
Het is belangrijk dat je alle baandelen detecteert, dus ook wissels
Als een trein te lang is, wagentje is losgekoppeld, ... en zo een wissel bezet, hoort je systeem dat te weten.
Mijn idee. Maar er doemen gelijk een paar problemen op.
Als je werkt met stroomdetectie, dan moet dat losgeraakte wagentje wel stroom afnemen.
En bij massadetectie lukt het ook niet altijd, omdat bij sommige Märklin wissels de beide spoorstaven niet te scheiden zijn.
Heren dit standpunt is al zo vaak elders behandeld.
Kijk eens op http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3851
en
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17772.0
ik denk dat ze daar echt wel weten hoe het moet, overigens bemerk ik bij Klaas een omslag in het denken.
Iedereen moet helemmaal zelf weten hoe hij zijn baan inricht, ik gaf alleen een algemene conventie aan.

Ik heb dan ook maar besloten, ondat ik ook met koploper rijdt dat ik mijn wissel(straten) buiten de blokken houdt.
Lijkt me veel logischer.

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 maart 2014, 12:56:00 PM
Citaat van: bossie op 25 maart 2014, 12:26:05 PM
ik denk dat ze daar echt wel weten hoe het moet,
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. In het grootbedrijf worden wissels altijd meegenomen in de beveiliging, en daar weten ze in ieder geval hoe het moet. ;) Maar veel besturingsprogramma's voor modelspoorbanen zijn zo ingericht dat detectie van wissels niet strikt noodzakelijk is
Citeeroverigens bemerk ik bij Klaas een omslag in het denken.
Wat bedoel je daarmee? Ik heb altijd gevonden dat wissels mee moeten in de detectie, dat vind ik nog steeds en op mijn eigen spoorbaan(tje) doe ik dat ook. Ik signaleer alleen dat je soms voor lastige problemen komt als je het ook wilt realiseren.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 25 maart 2014, 15:34:42 PM
Nou een tijdje geleden in 2009 schreef jij(Klaas Z) dit op het 3 rail forum.
Citaat van: KlaasZ op 17 september 2009, 09:36:10 AM
Citaat van: jeweve op 16 september 2009, 23:08:05 PM
wissels kunnen onmogelijk in een blok liggen.
Dat is wel erg absoluut gesteld. Zoals je zelf beschrijft kent Koploper de wisselstanden, en weet dus, als een trein uit een blok verdwijnt, in welk blok hij zich dan weer gaat melden. Daarom hoeft een wissel niet in een blok te zitten.
Er is op zich geen bezwaar tegen om een wissel in de detectie van een aangrenzend blok op te nemen, maar het is bij Koploper niet nodig.

In het grootbedrijf maken wissels altijd deel uit van een blok. Anders zou een trein buiten het zicht van de detectie kunnen raken. Afhankelijk van de wisselstand en de rijrichting kan een wissel zelfs de ene keer deel uitmaken van het ene blok, en de andere keer van een ander blok.
Maar nu ik dit goed lees zie ik dat het niet zo veel verschilt met jouw standpunt nu.
Sorry voor de verwarrende inhoud van mijn bericht.

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 25 maart 2014, 17:53:40 PM
Allen bedankt voor de nuttige reply's.

iTrain zet de wissels tussen de blokken, niet in de blokken. Mogelijks ooit, maar op dit moment onder geen enkel geval moet/wil/zal ik een wissel in een blok plaatsen.

Volgende zou dus een oplossing zijn voor het blok een in beide richtingen bereden spoor in een station:

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Dubbelrichtingspoorstation01_zps4f09ce4a.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Dubbelrichtingspoorstation01_zps4f09ce4a.jpg.html)

Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 25 maart 2014, 20:11:18 PM
je zou het zo kunnen inrichten.

Alleen begrijp ik het nut van de bruine stukken tussen de eerste en tweede sectie en tweede en derde sectie niet.
Als daar een kleine wagon (2 assen) stil valt word deze nooit gedetecteerd.
Maak ze liever aansluitend.
En houd er wel rekening mee dat er ook kleinere (minder lange) treinen op je baan zullen rijden.
En dan wordt het vrijgeven van het vorige blok weer een uitdaging.
Want hoe en op welke plek ga je dat doen?
Je kunt (in Koploper) zeggen het voorgaande blok wordt vrij gegeven als de stopsectie wordt ingereden, of de inrijd melder wordt verlaten. Ik weet niet of iTrain dat ook kan.
Die zaken moet je bij je baanontwerp allemaal meenemen.

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: Opa-Bullcat op 25 maart 2014, 20:24:28 PM
Als je alles in iTrain goed afregeld, dus snelheid van je stam/trein loc, dan kan je zelf met 1 terugmelder toe ook met 2 rijrichtingen, iTrain weet per slot van rekening welke trein er het blok binnenkomt dus ook wat de remweg is en waar die moet stoppen als volgende blok niet vrij is !
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 25 maart 2014, 20:32:17 PM
Citaat van: Opa-Bullcat op 25 maart 2014, 20:24:28 PM
iTrain weet per slot van rekening welke trein er het blok binnenkomt
iTrain denkt dat de trein die een blok binnenkomt de te verwachten trein is, dat is heel wat anders.
De trein meldt zich per slot van rekening niet, er wordt een bezet spoor gedetecteerd.

Maar tevens maakt dat mi. iTrain niet geschikt voor complexe baanplannen.
Daar kun je veel beter koploper voor gebruiken, en dat is nog gratis ook.

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: Opa-Bullcat op 25 maart 2014, 20:59:51 PM
ik ga niet eens in op de discussie tussen koploper en iTrain, net hetzelfde als ooit tussen word perfect en word van microsoft, hetgeen waarmee je werkt is altijd de beste.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 25 maart 2014, 22:07:15 PM
Citaat van: bossie op 25 maart 2014, 20:11:18 PM
Alleen begrijp ik het nut van de bruine stukken tussen de eerste en tweede sectie en tweede en derde sectie niet.
Als daar een kleine wagon (2 assen) stil valt word deze nooit gedetecteerd.
Wel Piet als ik de afremsectie over de ganse lengte laat lopen leek me dat wat lang, nl. ongeveer 175 cm, om te remmen (?).
Maar op zich geen probleem om die ganse lengte te nemen, dat bespaart werk ... .

Om je druk te maken over wagons detecteren dienen die wagons allemaal detecteerbaar te zijn wat niet het geval is. En een botsing met een alleenstaande wagon lijkt me geen te zwaar probleem, zeker niet tegen lage snelheid.

Citaat van: bossie op 25 maart 2014, 20:11:18 PM
En dan wordt het vrijgeven van het vorige blok weer een uitdaging.
Want hoe en op welke plek ga je dat doen?
iTrain weet waar je trein met specifieke naam zich bevindt (als je automatisch rijdt), immers iTrain volgt het traject en vinkt af wanneer een bepaalde bezetmelder detecteert. Dus in mijn denkwijze is er geen probleem met het vrijgeven van het vorige blok wanneer je trein niet langer is dan de lengte van elk blok waar een train kan stoppen. (dit alles zijnde logische gevolgtrekkingen, niet gestaafd door praktijk ... dat is voor later, eerst ontwerpen  ::) ;))
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 25 maart 2014, 22:40:11 PM
Citaat van: HYA op 25 maart 2014, 22:07:15 PM
Wel Piet als ik de afremsectie over de ganse lengte laat lopen leek me dat wat lang, nl. ongeveer 175 cm, om te remmen (?).
Maar op zich geen probleem om die ganse lengte te nemen, dat bespaart werk ... .
Bij Koploper is het zo dat de trein naar een vooraf ingestelde (40kmh) snelheid zal afremmen in de afremsectie en die snelheid zal aanhouden totdat de stop sectie is bereikt en daar in de stopsectie gaat de snelheid naar 0.
Citaat van: HYA op 25 maart 2014, 22:07:15 PM
iTrain weet waar je trein met specifieke naam zich bevindt (als je automatisch rijdt), immers iTrain volgt het traject en vinkt af wanneer een bepaalde bezetmelder detecteert.
Hoe dan?
Het enige wat iTrain weet is dat trein A van blok z naar blok y zu moeten rijden en als dan uit blok y een bezet melding komt neemt iTrain aan dat dit veroorzaakt wordt door trein A.
Maar dat is echt een aanname, niets meer of minder.
Zet op het moment dat trein A de eerste sectie in loopt maar eens een wagonnetje met wisseltroom assen in de stopsectie, kijken wat er dan gebeurt.
Dan vermoed ik dat iTrain een stopsectie bezet melding registreren en de trein midden in het afremblok stoppen.
Dus het is geen weten het is aannemen, dat is echt wat anders.
De loc of trein heeft geen verbinding met de software, de software heeft verbinding met de rails.

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 26 maart 2014, 09:26:42 AM
Citaat van: bossie op 25 maart 2014, 22:40:11 PM
Hoe dan?
Weet ik (nog) niet ...

Dit is wat iTrain vertelt:
Het belangrijkste is om de baan in blokken in te delen (net als in het echt). Daarna moet er verteld worden hoe de blokken verbonden zijn (via welke wissels of direct) en welke terugmelders en seinen er aan een blok gekoppeld zijn. Dat is genoeg om automatisch treinvolging en blokbeveiliging te krijgen. Het is even wat werk om dit in te stellen, maar dan is automatisch besturing binnen handbereik. Nu is het maken van een route niet meer werk dan het selecteren van de opeenvolgende blokken en het instellen van de wachttijd per blok.

Dus ik neem aan (ik weet het niet  ;)) dat:
- een trein stopt in het vorige blok indien er een bezetmelding blijkt in het volgende blok van zijn ingesteld traject
- de veronderstelling van Bossie "Zet op het moment dat trein A de eerste sectie in loopt maar eens een wagonnetje met wisseltroom assen in de stopsectie, kijken wat er dan gebeurt.
Dan vermoed ik dat iTrain een stopsectie bezet melding registreren en de trein midden in het afremblok stoppen." klopt.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 26 maart 2014, 09:55:50 AM
Op basis van wat logisch denkwerk (dat mogelijk fout is, wat denken jullie?) vertrekkende van het schema waar ik tot dus ver was gekomen:

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Dubbelrichtingspoorstation02_zpsceb03bde.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Dubbelrichtingspoorstation02_zpsceb03bde.jpg.html)




... moet de massa niet onderbroken worden voor een blok:

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Dubbelrichtingspoorstation03_zpscffcccf1.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Dubbelrichtingspoorstation03_zpscffcccf1.jpg.html)

Dit lijkt me niet nodig ?




... mag een bezetmelder een heel korte sectie zijn (bijvoorbeeld enkele centimeter), immers eens geleidende assen de sectie hebben geraakt is de detectie gemaakt en wordt de gekoppelde opdracht uitgevoerd (in dit geval stroomonderbreking in het blok):

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Dubbelrichtingspoorstation04_zps3df84c5d.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Dubbelrichtingspoorstation04_zps3df84c5d.jpg.html)

Met volgende bedenking:
- als een bezetmelding wordt aangesproken, dan wordt de opdracht van de vorige bezetmelding in hetzelfde blok opgegeven (weet ik niet, maar lijkt logisch)
- het maken van dergelijk korte bezetmelding heeft waarschijnlijk meestal geen nut, maar mogelijk voor een speciale situatie ... (?)
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: Gerolf op 26 maart 2014, 11:04:01 AM
Ik zie geen verschil tussen je eerste en tweede tekening, maar het lijkt mij logisch
Veel hangt natuurlijk af van de "elektronica" waar je de meldingen mee verwerkt.
Hele korte massadetectie: lijkt me alleen nuttig als je heel precies wil stoppen. Ik zou in zo'n situatie voor een lichtsluis gaan.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 26 maart 2014, 11:11:26 AM
Citaat van: Gerolf op 26 maart 2014, 11:04:01 AM
Ik zie geen verschil tussen je eerste en tweede tekening, maar het lijkt mij logisch
Het verschil, Gerolf, is dat de massa niet onderbroken wordt ten opzicht van vorig en volgend blok.

De "korte stop" was maar een bedenking.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: anne w op 26 maart 2014, 11:32:41 AM
Beste Jan,

Het nadeel van korte stopmelders is dat als het systeem even niet snel genoeg is, de voorkant van de trein de melder voorbij kan rijden.

Groet, Anne W
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 26 maart 2014, 11:58:52 AM
Citaat van: Gerolf op 26 maart 2014, 11:04:01 AM
Veel hangt natuurlijk af van de "elektronica" waar je de meldingen mee verwerkt.
Hele korte massadetectie: lijkt me alleen nuttig als je heel precies wil stoppen. Ik zou in zo'n situatie voor een lichtsluis gaan.
Het is een combinatie van de lengte van de stopsectie - de snelheid waarmee de trein uit de vorige (afrem)sectie komt - de afrem karakeristiek van de decoder.
En zoals Anne al schetst kan bij een verkeerde configuratie en langzaam reageren van de software, doorschieten een probleem zijn.
Op dat punt moet je, als je heel erg precies wilt werken, gaan tweaken.

In koploper kun je instellen hoelang het stopbevel moet worden uitgesteld.
Met andere woorden, hoelang moet de trein/loc doorkruipen tot aan het werkelijke stoppunt.
Dit kan soms een heleboel grijze haren geven en je móét met geijkte treinen/locs rijden.
Want het mechanisme is gebaseerd op een tijdspanne met een bepaalde rijstap, en opgegeven in cm's in Koploper.

Of deze feature ook in iTrain zit, ik durf het niet te zeggen.

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: raf op 26 maart 2014, 18:03:50 PM
Hallo
het blokken probleem heb ik dus ook maar ik heb geen pc die de treinstellen /loco's stuurt
elk blok met stopsectie heeft een processor op zich zelf dus ik mis nooit een signaal
bij rood remt de trein af tot ook ongeveer een 40 km/h en blijft zo rijden tot hij de stopsectie raakt.
bij deze als het nog steeds rood is stopt de lok
bij groen trekt de lok terug op en dan word de vervolg sectie mee genomen in het optrekken maar dit is reeds de aanloopsectie van het volgende blok
de processor volgt gewoon het pwm signaal van het achterliggende blok en neemt dit over als de lok hier binnen rijd.
dan gaat meteen het achterliggende signaal terug op rood
dit over nemen van de pwm gebeurt om niet het nadeel te krijgen dat er verschillende spanningen op de baan staan waar de sleper van de lok dan over een onderbroken sectie gaat
da fet gaat dit niet graag hebben denk ik.
het station is weer iets anders
daar staan dus signalen en die zijn verbonden met de station chef
deze bestuurt de wissels en de signalen alsook het achterliggende signaal (inrij signaal)
er word dus nooit een wissel omgezet als dit signaal op groen staat of een trein zich in de inloop sectie bevind
bij het vertrek van een trein uit de statie worden eerst de wissels gezet en dan maar eerst de trein vrij gegeven.
dit alles op automaat en FIFO.
maar het kan ook manueel en dan neem IK zelf dus een stukje over maar ik kan alleen maar bepalen welke trein er gaat vertrekken
de station chef bepaald wanneer dit gebeurt.
de signalen beginnen nu te werken maar nog met een relais op de pwm uitgang.(programma aangepast)
omdat de sturing met de fet nog niet naar mijn goesting werkt.
nu is het nog alles of niets of halve spanning (trafo 2)
ben benieuwd hoe anderen het doen
gr raf


Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: INFO op 26 maart 2014, 23:03:01 PM
Jan,

Ik denk dat je in je tekening een marklin 3rail systeem tekent, als dat zo is dat worden er alleen onderbrekingen in de groene rails gemaakt de rode en bruine  lopen zonder onderbrekingen door.

mvg
wim.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 26 maart 2014, 23:12:25 PM
Citaat van: INFO op 26 maart 2014, 23:03:01 PM
Ik denk dat je in je tekening een marklin 3rail systeem tekent, als dat zo is dat worden er alleen onderbrekingen in de groene rails gemaakt de rode en bruine  lopen zonder onderbrekingen door.
Hey Wim,

Inderdaad k rail (staat in de intro).
Precies wat de logica me vertelde wat betreft de bruine (massa). Maar de rode dien je toch wel te onderbreken. Anders vallen de wissels ervoor en erna ook zonder jus ... Of zie ik dat verkeerd?
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 03 april 2014, 19:07:24 PM
In principe was ik gekomen tot volgend schema:

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Dubbelrichtingspoorstation03_zpscffcccf1.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Dubbelrichtingspoorstation03_zpscffcccf1.jpg.html)

Waarbij ik de rode rail onderbreek.

Maar zoals Wim (INFO) meldt moet ook de rode niet worden onderbroken, want (en dit is voor mij de ontdekking van de dag, jaja een nitwit hé) ik hoef digitaal de stroom niet te onderbreken. Het is de besturing die de locomotief doet stoppen en niet het spanningsloos zetten.  ::) :-[ :-X :'(     ;D

Dus het schema wordt volgende:

(http://i1314.photobucket.com/albums/t576/HYAonPB/Dubbelrichtingspoorstation05_zps92d93a2b.jpg) (http://s1314.photobucket.com/user/HYAonPB/media/Dubbelrichtingspoorstation05_zps92d93a2b.jpg.html)
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: anne w op 04 april 2014, 10:19:31 AM
Beste Jan,

De rode en bruine aansluitingen met de vraagtekens moeten naar de "ringleiding" of beter gezegd de "Centrale Voedings Leiding", een dubbeldraads dikke leiding waar van de rails , zeg maar om de meter, gevoed en van massa voorzien wordt.

Als je toch bezig bent dan is het ook wel wijs om de diode truuk voor 3-rail en massa detectie toe te passen, zie http://wiki.3rail.nl/index.php/Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa#Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa , met dank aan de wiki van het 3-Rail Forum.

Groet, Anne W
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 04 april 2014, 20:15:41 PM
Hey Anne,

Dank je voor de reactie. Inderdaad komen rood en bruin op de "ringleiding". De vraagtekens omdat ik nog niet weet hoe ik de ringleiding ga uitvoeren, er zijn meerdere mogelijkheden.

Dank je voor de diode tip.

Groeten
Jan
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 04 april 2014, 22:34:24 PM
Citaat van: HYA op 04 april 2014, 20:15:41 PM
De vraagtekens omdat ik nog niet weet hoe ik de ringleiding ga uitvoeren, er zijn meerdere mogelijkheden.
Even een tip ter overweging, isoleer om de twee meter of zo ook de op de rode- en bruinedraad aangesloten rails.
Onnodig en of nutteloos zul je denken, maar als je later besluit met één of meer boosters te gaan werken kun je heel makkelijk je stroomkringen splitsen.
Hoef je tenminste niet je rails lost te halen..

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: raf op 05 april 2014, 10:00:09 AM
voor de ringleiding heb ik gewoon dikke draad genomen van de aldi
daar kan je soms goedkoop rollen verleng kabel kopen
bruin blauw en aarding daar kom je een aardig stukje goed koop mee weg
bruin neem ik voor massa
blauw is rijstroom en aarding is 12 volt voor verlichting en dergelijke.
ik heb dan zo een strip tang en waar ik een draad wil aan sluiten eventjes knippen en ik heb een stukje blote draad waar ik dan de andere aan soldeer
makkelijk en goed koop
om ze door te verbinden gebruik ik telefoon pluggen die hebben stevige contacten zat en ze kosten haast niets en je kan ze niet verkeerd insteken.
(http://www.kleinspul.nl/products_pictures/ptt_stekker_stapel_bedraad.jpg)
(http://img18.imageshack.us/img18/935/photo0184lxr.jpg)
ik koop de stapelbare zodat als ik eens ergens nog iets bij bouw door op de ene stekker de andere te pluggen hoef ik niet speciaal een extra stekker te plaatsen
gr raf
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: anne w op 05 april 2014, 10:57:58 AM
Als je baan zo groot is dat je meerdere "stroommakers" (centrale/boosters) moet aansluiten, dan moet je de baan in secties verdelen door in ieder geval de "rode" ringleiding en de middencontacten in secties te verdelen, de "bruine" ringleiding en de massarailstaven moeten/hoeven over het algemeen niet in secties verdeeld te worden.

Groet, Anne W
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 05 april 2014, 12:23:02 PM
Citaat van: anne w op 05 april 2014, 10:57:58 AM
de massarailstaven moeten/hoeven over het algemeen niet in secties verdeeld te worden.
Juist omdat het in het algemeen niet hoeft, is het daarom wel aan te raden.
Want niets is zo frustrerend om later als alles op zijn plek ligt het alsnog te moeten loshalen om iets te doen wat bij de bouw een fluitje van een cent is.

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 april 2014, 12:47:13 PM
Piet, kan je dat eens uitleggen? Bij Märklin wordt in het algemeen met een common ground systeem gewerkt. Dan kun je toch één railstaaf gewoon door laten lopen?
De andere staaf deel je in secties voor de detectie, en in de middenrail hoef je alleen maar een scheiding te hebben tussen twee boosterdistricten.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 05 april 2014, 13:06:17 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 05 april 2014, 12:47:13 PM
Bij Märklin wordt in het algemeen met een common ground systeem gewerkt. Dan kun je toch één railstaaf gewoon door laten lopen?
Helemaal waar Klaas, maar sommige boosters/trafo combinaties hebben er een hekel aan om alle grounds aan elkaar te knopen.
Kijk maar eens op het 3 rail forum, als het gaat om fase omkering bij meerdere stroomkringen.
Ik weet het, er wordt daar een heleboel onzin uitgekraamd, maar in theorie zit er een grote kern van waarheid in.

En als je aan het bouwen bent weet je denk ik nog niet welke boosters je in een later stadium denkt te gaan gebruiken.
En het is zuur als je er dan achter komt dat je ook je ground(de bruine)kring moet opsplitsen.
Ook al is het niet nodig dan raad ik het toch aan.
De extra kosten zijn een paar meter draad, dat kan je toch de kop niet kosten.

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 05 april 2014, 16:44:07 PM
Hey mannen,

Dat is zeker een goede tip Piet. Ik volg je volledig. Wat je bij ontwerp al kan voorzien hoef je achteraf niet meer te remedieren.
Voor mij uiteindelijk geen hoofdbreker, ik onderbreek sowieso aangezien ik in modules bouw (Was oorspronkelijk niet het plan, maar ondertussen is het toch in modules zodat ik niet altijd op zolder hoef te vertoeven  ;D).
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 april 2014, 17:01:28 PM
Hwet is sowieso aan te bevelen om in modules te bouwen. Je kunt dan een module op zijn kant zetten om comfortabel aan de onderkant te werken.
En bij een verhuis scheelt het een boel breekwerk.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 05 april 2014, 18:51:21 PM
Citaat van: raf op 05 april 2014, 10:00:09 AM
om ze door te verbinden gebruik ik telefoon pluggen die hebben stevige contacten zat en ze kosten haast niets en je kan ze niet verkeerd insteken.
Dat lijkt inderdaad super praktisch Raf. Een idee dat ik zeker ga bekijken (heb er hier zelfs nog enkele liggen).
Maar je gebruik dan eigenlijk maar twee van de contacten (of zie ik dat verkeerd). Wat dus nog ruimte laat voor andere overdracht.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: raf op 05 april 2014, 19:21:14 PM
hoikes

ik gebruik er drie wat nog ruimte geeft voor een extra
de derde is de aarding en daar gaat mijn verlichting over en dat is 12 volt
het aan en uit gaat via de micro processoren die over al in zitten
in het gebouw voor het station daar gaat de verlichting dus aan zoals TL lampen
een paar keer flikkeren en dan branden de lampen eerst een klein beetje waarna ze op volle sterkte gaan branden
buiten moet er nog een lampje komen waar die dronkaard staat.
die verlichting gebruik ik met een andere stekker om een kleine soldeer bout op aan te sluiten als ik iets onder de baan aan de electronica moet solderen .

gr raf
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: anne w op 05 april 2014, 22:43:42 PM
Het gevaar van secties maken zijn de overgangen, vooral van de massa, een slechte overgang kan een slechte S88 massa detectie geven, waar je dagen naar kunt zoeken, dus moet je hier wel op letten.

Groet, Anne W
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 06 april 2014, 08:43:29 AM
Citaat van: anne w op 05 april 2014, 22:43:42 PM
Het gevaar van secties maken zijn de overgangen, vooral van de massa, een slechte overgang kan een slechte S88 massa detectie geven
Waarom zou dat een specifiek "slechte massadtectie" opleveren als je beide delen, links en rechts van de overgang, ondergronds met elkaar verbindt?
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: anne w op 06 april 2014, 10:54:26 AM
Des te meer schroefbare/demontabele verbindingen je maakt, des te meer kans op fouten/vergissingen, daarom het advies om er zo weinig mogelijk te maken, natuurlijk als je geen fouten/vergissingen maakt of de zaken altijd controleert (check,check and  double-check) dan maakt het niet uit.

Groet, Anne W
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: swarol op 06 april 2014, 11:20:18 AM
Blokken? Terug melders? Dat is allemaal chinees voor mij, daar aan zie je dat ik een echte leek ben. Maar zou het graag leren... Dus als ik goed begrijp is een blok de plaats waar de trein gaat stoppen maar een terug melder is?
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 06 april 2014, 11:40:11 AM
Niets aan de hand Swa, orienteer je eens op deze site:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/blokken-bezetmelders-en-terugmelders.html

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: HYA op 06 april 2014, 11:40:55 AM
Citaat van: bossie op 06 april 2014, 11:40:11 AM
Niets aan de hand Swa, orienteer je eens op deze site:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/blokken-bezetmelders-en-terugmelders.html
... en ook dit artikel
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Hoe%20uw%20modelbaan%20voorbereiden%20voor%20geautomatiseerd%20rijden%20via%20PC.pdf
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: swarol op 06 april 2014, 19:45:42 PM
Thx eens doornemen :-)
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: anne w op 06 april 2014, 23:27:45 PM
Beste Swa,

Hoe rijdt een trein in het grootbedrijf: inderdaad van sein tot sein, dit is in het modelspoor niet anders, ook het grootbedrijf werkt met terugmelders, als je nu bij modelspoor voor het sein een terugmelder legt en de computer de volgende instructie geeft: als het sein op rood staat en er komt een trein op die melder, dan de trein onmiddellijk stoppen, staat het sein op groen dan de trein door laten rijden.

een blok is het stuk rails van vlak na een sein tot vlak voor het eerstvolgende sein

een rijweg is het stuk rails van vlak voor het sein tot vlak voor het eerst volgende sein

Zie daar de basis van (model) spoorweg automatisering in een notedop.

Groet, Anne W
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PeterC op 06 april 2014, 23:33:24 PM
Citaat van: anne w op 06 april 2014, 23:27:45 PM
...
een blok is het stuk rails van vlak na een sein tot vlak voor het eerstvolgende sein
een rijweg is het stuk rails van vlak voor het sein tot vlak voor het eerst volgende sein
Zie daar de basis van (model) spoorweg automatisering in een notedop.
...

Kort samengevat maar To-The-Point!
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: swarol op 08 april 2014, 00:50:56 AM
Thx voor de korte uitleg, maar de praktijk zal langer zijn denk ik. Kan men als je digitaal rijd de treinen ook auto laten stoppen zonder PC aan een rood sein?
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: PietB op 08 april 2014, 01:13:25 AM
Citaat van: swarol op 08 april 2014, 00:50:56 AM
Thx voor de korte uitleg, maar de praktijk zal langer zijn denk ik. Kan men als je digitaal rijd de treinen ook auto laten stoppen zonder PC aan een rood sein?
Swa, een rood sein is het gevolg van een bezet blok in de rijrichting.
En er is enige intelligentie in de vorm van een computer programma voor nodig om:
dat bezette blok te detecteren->het sein op rood te zetten->de trein voor dat sein te laten stoppen.
Dat zal je met alleen een enkele centrale niet gaan lukken, tenzij je een Raptor gebruikt.
Maar daar kan Anne je heel veel over vertellen.

grt Piet.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: anne w op 08 april 2014, 10:47:56 AM
Citaat van: swarol op 08 april 2014, 00:50:56 AM
Thx voor de korte uitleg, maar de praktijk zal langer zijn denk ik. Kan men als je digitaal rijd de treinen ook auto laten stoppen zonder PC aan een rood sein?

Beste Swa,

Een mens blijft leren, dus inderdaad, ik rijd nu 20 jaar geautomatiseerd en ik verander nog steeds wat, maar dat zijn wel hele erge "fijnafstellingen", de basis is echt niet zo moeilijk, de moeilijkheid zit in het feit dat wij mensen vergeten dat de basis eigenlijk zo simpel is.

Ja hoor dat kunnen het CS en de Ecos, maar omdat die relatief weinig denkkracht stoppen in die toepassingen is het allemaal niet zo "mooi" en ook nog erg star.

Een PC heeft veel meer denkkracht en kan het dus veel mooier en veel flexibeler, en aangezien ook de Raptor een pc is (die er niet als pc uitziet), kan de Raptor dat ook, een tweede centrale die dat ook kan is de Viessmann Commander, voor de Raptor zie www.raptor-digital.eu

Groet, Anne W
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 april 2014, 11:26:58 AM
Citaat van: swarol op 08 april 2014, 00:50:56 AM
Kan men als je digitaal rijd de treinen ook auto laten stoppen zonder PC aan een rood sein?
Ja dat kan, met het Lenz ABC systeem. Daarbij wordt de sectie voor het sein via een diodeschakeling aan de spanning gelegd als het sein rood staat. De diodeschakeling zorgt ervoor dat de digitale spanning asymmetrisch wordt, en de decoder ziet dat als een rem- en stopopdracht. Je moet dan wel decoders heben die dit systeem verstaan.
Titel: Re: Blokken en terugmekding
Bericht door: swarol op 08 april 2014, 16:02:33 PM
Thx voor de reacties, mijn tafel staat nog in de kinderschoenen en er moet nog veel aangeschaft worden, dus PC staat onderaan het lijstje, mijn rollend materiaal is niet zo groot, en kan ze met gemak zelf in het ook houden.

Maar ondertussen weer wat bijgeleerd......zijn wel veel lessen die'je moet volgen voor deze hobby, is er geen school voor lol, of waarom maken ze geen programma der over van A/Z. Visueel is toch altijd leerzamer.

En het is de grootste hobby ter wereld die klein en groot aanspreekt. Is wat anders dan aangebrand water en soep in de oven zoals tegenwoordig op tv