Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: Dirky op 21 februari 2014, 23:48:12 PM

Titel: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirky op 21 februari 2014, 23:48:12 PM
De paar maten waarmee ik een minibaantje wou maken (helaas afgeblazen) zijn net zoals ik eerder modelbouwers dan treintjes gekken. Van sporenplannen hebben we dan ook geen kaas gegeten.  :-\
Nu hebben we een ruimte ter beschikking waarin we iets H0 Belgisch, einde stoom, begin diesel, zouden willen bouwen in L-vorm maar geen deftig idee voor een sporenplan.

Nu heb ik hier al meerdere sporenplan-kraks aan 't werk gezien en misschien kunnen enkele koppen samen voor een spannend sporenplan zorgen? ;)

De L-vorm is van bovenuit gezien en spiegelbeeld L en meet zowat 7m x 3,5m. Die "tafel" is aan alle kanten zichtbaar.

Wat zijn de wensen:
-   Geen overladen sporenplan maar eerder sober
-   Station, goederenloods
-   Qua landschap wordt het iets dat lijkt op een rit van de Ardennen naar de Vlaamse Ardennen
-   Schaduwstation bereikbaar via spiraal van 1,5m doormeter in de hoek van de L en naar boven aan de buitenkant, naar beneden aan de binnenkant.
-   Alles met flex en Tillig elite wissels.

Iemand kandidaat om de eerste lijnen te trekken? :)

Alvast bedankt!

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/L-baan_zpsccddbfa4.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/L-baan_zpsccddbfa4.jpg.html)
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: doomslu op 22 februari 2014, 10:01:06 AM
Van de uitdrukking 'geen overladen sporenplan maar eerder sober' hou ik wel.
Spontaan komt in me op 'Bellegem', maar dat is geen L-vorm. Er moet dus wat aan geknutseld worden. Zie MSM 124.
Voorts misschien eens de reeks over stations herbekijken? Als je daar de vorm uitkiest die je wenst, ben je al op weg met een schematische voorstelling. De rest komt hier dan wel naar boven.  ;)
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Gerolf op 22 februari 2014, 10:13:45 AM
Misschien ook wat inspiratie: http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanalbum.htm

Tafel aan alle kanten zichtbaar, dus we kunnen uitgaan van een breedte van 140cm?
Persoonlijk zou ik een achtergrond in het midden plaatsen,
dan heb je dubbel zoveel lengte om landschap en stationnetjes en ... een plekje te geven.
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Kautenbach op 22 februari 2014, 10:46:20 AM
leuke uitdaging, idd wel van belang waar je kunt staan, zoals Gerolf zegt, hooe meer rijlengte hoe beter.

Groter station of juist (en dat neem ik beetje aan) klein doorgangstationnetje? Ruig bergachtig al, of juist meer ingetogen? grote rivier of kleine stroompjes, met/zonder viaduct?

heb je misschien een paar sfeer foto's waarvan je zegt: kijk, dat wil ik nou graag..
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: conducteur op 22 februari 2014, 10:48:24 AM
Zou je niet beter een zichtbare kant laten vallen? Dan kun je tenminste een achtergrond plaatsen?
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: OlivierV op 22 februari 2014, 14:14:04 PM
Citaat van: conducteur op 22 februari 2014, 10:48:24 AM
Zou je niet beter een zichtbare kant laten vallen? Dan kun je tenminste een achtergrond plaatsen?
Ik zou toch ook opteren om 1 zichtbare kant te laten een achtergrond plaatsen binnen de L.

Als ik dit weekend ergens wat tijd vind ga ik even aan het tekenen...
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirky op 22 februari 2014, 22:30:13 PM
@Luc
Genre Bellegem lijkt me wel iets. Ik zou meteen ook de verkorte versie van het voormalig station van Nederbrakel kunnen nemen. Dat lijkt er wel op... De reeks over de stations geeft wel veel bruikbare info maar er is teveel verschil tussen die strakke theoretische lijnen en de inplanting in een baan...
@Gerolf
Achtergrond in het midden zou ik willen vermijden want veel breder dan 1m zou ik liefst niet gaan. Een centrale achtergrond is ook veel te rechtdoor. Liever een natuurlijke scheiding.
@Wim
Langste trein iets in de genre van een 55 met 3x M2 rijtuigen. Eerder heuvelachtig... Ik zou er een deel van mijn dorp (alléé, da's feitelijk niet echt mijn dorp maar ik woon er  :D)willen in nabootsen. Da's een straat naar de kerk toe met een helling van zowat 13%...

Ik plaats liever geen foto's want dan laat ik iedereen meedenken in de "mijn" richting en ik zou echt liever uitgaan  van een leuk sporenplan en daar mijn taferelen "op plakken"...

Maar geen haast, moet eerst nog een pak dingen afwerken...

En ja... wordt in stukken gebouwd om gemakkelijk te transporteren
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirky op 12 april 2014, 22:27:22 PM
Vandaag toch al enkele planken verzaagd voor een deel van het schaduwstation. Beperking: 1,15m zal de maximum lengte zijn voor een trein.
Boven zal het heel simpel blijven. Eén enkel spoor over de gehele lengte. Simpel station met aftakking naar iets fabriek-achtig.

We nemen het stap voor stap en zien wel waar we uitkomen...  :)
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Steam.N op 12 april 2014, 22:37:20 PM
Succes, Dirk.
Ik wacht hier rustig op de eerste fotootjes  ;)
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirky op 12 april 2014, 22:43:02 PM
thx Jean,

je zal veel geduld moeten hebben hoor.  :)
Van de duizend en één dingen die ik bezig ben is dit hier de minst dringende... ;)
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Michiel op 12 april 2014, 23:32:27 PM
Zal ik dan maar een eerste schot lossen? Een eerste idee; erg klassiek uitgangspunt: klein station (halte) aan een dubbelsporige hoofdlijn, met goederenkoer voor de dagelijkse kaboteur, zoals er zovelen waren tot in de jaren '70, maar dan sterk ingekort voor slepen van rond 1m50 lengte. Het lastigste is eigenlijk die helix in de hoek, waardoor het nogal snel ondergronds een spagitti wordt om de aansluiting te vinden. Maar hier is ie dan, een eerste mikpunt om op verder te brainstormen.  Ik heb dit uit de losse pols getekend, de maten kloppen niet, zelfs de verhoudingen zijn maar zus en zo, maar het gaat om het concept, niet? ;)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/12-04-2014231223_zps5f73b3c8.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Varia/12-04-2014231223_zps5f73b3c8.jpg.html)
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirky op 13 april 2014, 22:33:40 PM
thx Michiel...
Je idee voor het station lijkt me wel wat. Moet echter enkelsporige lijn zijn.
In verhouding tot de "tafel" zal het station kleiner zijn...

'k twijfel of we het toch zichtbaar aan beide kanten zouden maken...
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirkh op 14 april 2014, 13:45:18 PM
Hoi Dirky, heb je ergens een schema van het station van nederbrakel ?
Was eens aan het zoeken naar een sporenplan van nederbrakel om dat om te zetten maar ik kan niets vinden.
Als je een schematische voorstelling hebt wil ik wel eens een poging wagen om een plan uit te tekenen.
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Michiel op 14 april 2014, 13:53:20 PM
Ik speelde ook al met dit idee, maar naar mijn herinnering ligt Nederbrakel aan een dubbelsporige hoofdbaan, waardoor het eigenlijk al afvalt. Dirk had vroeger al een aanzet gegeven aan Nederbrakel (in proto87 dacht ik), maar is ervan afgestapt, en zoek nu iets ruraler en soberder (naar ik lees uit beschrijving hierboven).

Ik zocht nu inspiratie bij de enkelspoorbaantjes van het land (vb Vennbaan) maar heb nog geen leuk, klein maar toch boeiend en speels sporenplan gevonden. Vb Eupen is leuk, maar waarschijnlijk te groot.
(http://rixke.tassignon.be/local/cache-vignettes/L500xH160/052-38-5d495.jpg)
(bron: rixke.tassignon.be)
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Rangeerduivel op 14 april 2014, 14:37:15 PM
Voor zover ik mij herinner WAS Nederbrakel een klein stationnetje aan een enkelvoudig spoor.
(Was dat niet een verbinding tussen Zottegem en Ronse...?)
Ik weet zelfs nietof er ooit 1 wissel heeft gelegen voor laden en lossen.
Het station zelf is reeds vele jaren geleden afgebroken en er is nu enkel een bushalte.

Dirky kan ons daar waarschijnlijk meer over vertellen

:D
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirky op 14 april 2014, 15:09:43 PM
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Clipboard01_zps7e55d51b.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/Clipboard01_zps7e55d51b.jpg.html)

op zich niet slecht maar als ik dit verkort wordt het een knoeiboel...
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Michiel op 14 april 2014, 15:25:20 PM
Dus toch enkelspoor!  ;D

Dirk, je hebt ongeveer 8 meter om dit uit te leggen. Bijlange niet de schaallengte, maar ik denk dat 8m toch voldoende zou moeten zijn om een ruime en ongedwongen indruk te geven van het station, vooral dat je al uitgaat van korte samenstelingen loc+3rijtuigen. EN! Je beeldt een station uit naar je hart! Niet onbelangrijk!  ;)
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirkh op 14 april 2014, 17:40:40 PM
Citaat van: Dirky op 22 februari 2014, 22:30:13 PM
Langste trein iets in de genre van een 55 met 3x M2 rijtuigen.

Ben zelf N rijder dus 3x M2 + loc 55 = ? cm. Wel belangrijk om rekening mee te houden bij het uittekenen voor de perrons.
Volgens mij als je alles in een grote boog legt en hier en daar wat inkort moet dit te doen zijn op de oppervlakte die je opgeeft.


Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: OlivierV op 14 april 2014, 17:56:20 PM
Citaat van: Michiel op 14 april 2014, 15:25:20 PM
Dus toch enkelspoor!  ;D

Dirk, je hebt ongeveer 8 meter om dit uit te leggen. Bijlange niet de schaallengte, maar ik denk dat 8m toch voldoende zou moeten zijn om een ruime en ongedwongen indruk te geven van het station, vooral dat je al uitgaat van korte samenstelingen loc+3rijtuigen. EN! Je beeldt een station uit naar je hart! Niet onbelangrijk!  ;)
Enkelspoor is boeiender dan je denkt, zeker als je zelf de mogelijkheid wil hebben om te "spelen". Bij mijn baan in opbouw heb ik ook lang getwijfeld, enkel of dubbelspoor, maar het is toch enkel geworden.

Dirk, al zou ik toch liever opteren voor een trein met 4 rijtuigen, een 55 die voorzien is van elektrische installatie met 4 m4 rijtuigen is een mooie combinatie die vroeger veel voorkwam..., of een 55 met oranje dms aangevuld met 3 i6/i10 rijtuigen.

3 is leuk zeg ik, maar 4 maakt het net een beetje interessanter.
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirkh op 14 april 2014, 18:04:19 PM
Dirk,

nog een vraagje :

Schaduwstation bereikbaar via spiraal van 1,5m doormeter in de hoek van de L en naar boven aan de buitenkant, naar beneden aan de binnenkant

bedoel je daarmee dat de spiraal dubbelsporig uitgevoerd wordt ?
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Michiel op 14 april 2014, 21:03:08 PM
Ik heb even snel met Peco code 75 het sporenplan uitgelegd op de hierboven beschreven tafel. Merk links nabij het stationsgebouw een BR01 als referentie. Ik vind dit plan zo niet gedrongen of zo. Het lijkt ruim en aannemelijk. Maar is blijft een snelle schets dat als woordenvoer dient.  ;)
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/Nederbrakel_v1_zps268eb109.png) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Varia/Nederbrakel_v1_zps268eb109.png.html)
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirkh op 14 april 2014, 22:18:49 PM
Bijna zelfde concept als Michiel maar dan eigelijk 180 graden gedraaid zodat het doprje/stadje achter het station kan komen.

(https://lh6.googleusercontent.com/-bXNeaVysx-E/U0xBY2KoHtI/AAAAAAAABr0/00WOZ9iKjuI/w1118-h419-no/dirky_2.jpg)

(https://lh3.googleusercontent.com/-AIEouW0BCTw/U0xCibtN2fI/AAAAAAAABsM/gSJicfR2_5g/w1118-h570-no/dirky_3.jpg)

Het is wel wat puzzelen met de tillig wissels (12° R1350) maar het lukt wel. Enkel de aansluitingen naar het schaduw station moeten dan nog verder uitgewerkt worden.
Aan het station is een perron lengte van 250 cm mogelijk.
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Dirky op 14 april 2014, 22:27:15 PM
Leuk als iemand anders het werk doet... :D

Ik wil zeker niet de gehele lengte van de tafel opofferen voor een station. Moest het louter van mezelf afhangen komt er enkel een halte. Maar als intro in de H0 wereld (als kleine fabrikant ) is het gebouw van Nederbrakel ideaal als nummer 1 op de prijslijst... ;)

Lengte van 55 + 3x M2 is zowat 1,10m. Deze beperking komt er door een "andere" approach voor het wisselloos schaduwstation. Dat volgt later wel... Misschien wel te wijzigen naar 4 wagons.

De spiraal is inderdaad dubbel maar wordt enkelsporig  gebruikt. Ook niet zeker dat beide spiralen in eenzelfde richting gaan draaien...

Stationsemplacement moet zeker korter gemaakt worden. De strook met de 3 ½  sporen rechts moet plaats maken voor "de gemeente". Er staan een 30-tal tekeningen klaar voor H0 huizen.

Van L naar R: korter station > gemeente op de voorgrond > ambachtelijke zone
Titel: Re: voorlopig noemt het de L-baan
Bericht door: Michiel op 15 april 2014, 19:22:53 PM
Ik heb het station ongeveer 1m5 ingekort, maar veel korter zal het niet moeten worden om nog ruimtelijk over te komen. Rechts lag het station nog teveel in een knik. De rode lijn lijkt me een mooier verloop te geven.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/Nederbrakel_v2_zpsc4178121.png) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/Varia/Nederbrakel_v2_zpsc4178121.png.html)