Ik ben begonnen aan een eenvoudige goederenloods op basis van de modulaire muuronderdelen van Auhagen. Er moet nog heel wat gebeuren maar in verband met de afwerking had ik enkele vraagjes die de specialisten op het forum hopelijk kunnen beantwoorden.
Aan de spoorzijde komt onder de poort een platform met trapje zoals te zien is op dit beeld van de vervallen loods in Quiévrain. Het platform is bekleed met staalplaten. Zou dit de originele bekleding kunnen zijn? Indien niet, welk materialen komen in aanmerking?
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Loods1_zps54e8805b.jpg)
Dit is een foto van de stand van zaken, genomen vanaf de goederenkoer (de kelderramen worden nog vervangen). Hier is er voorlopig geen platform voorzien, enkel een bescherming van de sokkel met een L-ijzer. Ik dacht niet dat er zich standaard aan deze kant van het gebouw een platform bevond. Kan iemand bevestigen of corrigeren?
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/67f1c4bc-da1e-482f-ad5d-62b3552a901e_zps673a84ee.jpg)
Alle input welkom.
Groeten.
Vroeger veel voorkomend waren dikke planken of balkjes . Later werden deze soms bekleed met metalen traanplaat. Modernere hebben gewapend beton met de randen soms afgewerkt met hoekprofielen om het afbrokkelen te vermijden
Gino,
De uitleg van Peter klopt,maar het hangt wat van jezelf af in welk tijdperk je jouw bouwsel wil plaatsen.
In het geval van de echte loods hier denk ik dat het houten planken waren,en dat de metalen platen daarover gelegd zijn om het geheel wat te verstevigen,met de bedoeling om er met een vorklift of transpalet op te rijden.
Moest deze loods in bedrijf gebleven zijn,dan zou er na verloop van tijd wel (gewapend)beton gekomen zijn.
;)
Wat fotomateriaal als illustratie
Goederenloods Jesseren
(http://farm4.staticflickr.com/3811/12040453843_3bd4235bba_c.jpg)
Dankzij de huidige bezitter nog in de toestand zoals ze door de NMBS verkocht werd bij het sluiten van de lijn meer dan 50 jaar geleden.
Het stalen gebinte van het laadplatform is bekleed met houten planken. Zeer waarschijnlijk betreft het de originele planken.
(http://farm4.staticflickr.com/3810/12040563064_82d5e4f614_c.jpg)
Goederenloods Hannuit
(http://farm3.staticflickr.com/2845/12040482063_3f04b7134e_c.jpg)
Het stalen laadplatform draagt een eenvoudige stalen plaat als loopvloer.
(http://farm6.staticflickr.com/5499/12040502783_f489d364b4_c.jpg)
Anseremme goederenloods
(http://farm4.staticflickr.com/3752/12041054146_3b5a52bb73_c.jpg)
Traanplaat bekleed het stalen gebinte van de laadvloer.
(http://farm4.staticflickr.com/3683/12040582064_6fca0c0994_c.jpg)
Wie zich afvraagt hoe de vloer van een kleine goederenloods eruit zag kan ik melden dat deze bekleed was met kassei.
(http://farm3.staticflickr.com/2822/12040534064_8e58d30ec1_c.jpg)
Langs de straatzijde bestaat de laadvloer uit een houten balk. In Jesseren vond ik dit trapje. Wie kan mij zeggen of dit uit de NMBS tijd stamt? Het lijkt mij van wel maar ik ben niet zeker.
Zeer nuttig materiaal, Peter. Thanks.
Peter, Rudy en Peter, dank voor de input en foto's.
Ik ga voor de bekleding in staalplaten zodat ik zowel het laadplatform als het smeedwerk van de luifels in eenzelfde grijs kan uitvoeren en zo het aantal kleuren beperken.
Eerst is evenwel het dak in leien afgewerkt en dat is een beetje sukkelen geworden. Ik heb een aantal pogingen ondernomen om de leien individueel aan te brengen (stukjes plasticard van 2.5 x 1.5) maar het bleek zeer moeilijk (onmogelijk) om die mooi opgelijnd te houden. Daarna stripjes vertikaal ingekrast en die over elkaar gekleefd maar het verschil in reliëf tussen horizontale en vertikale voegen kwam minder goed over. Bij de kunststof platen van Slater's overlappen de leien dan weer niet. Uiteindelijk enkele platen van Wills besteld. De leien zijn iets te groot (schaal 1/76) maar de gravure is, zoals meestal bij Wills, van goede kwaliteit. Nadeel van deze platen is dat ze nogal klein zijn. Ik heb aan de randen de leien in verband uitgesneden en zo 2 platen verbonden. Hopelijk is die voeg op die manier voldoende gecamoufleerd. Verder zijn de platen te dik om de zijkanten van het dak af te werken zoals getoond op onderstaande foto van het station van Beernem (zink onder de leien). Ik heb dan maar de buitenste rij leien in het lood gelegd.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Loods4_zps1b08aaf2.jpg)
Hieronder een tussenstand, op mijn baantje gezet. Er is geen interieur voorzien maar achter de geopende poort zit een 'black box' waarin zich een Preiser en wat laadgoed bevinden.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Loods3_zps6b0da874.jpg)
Nog te doen – regenpijpen, laadplatform, luifels en een lamp boven de deur.
Groeten.
Weeral een heel mooi gebouwtje, Gino :P
Citaat van: GVL op 11 februari 2014, 21:45:20 PMNog te doen – regenpijpen, laadplatform, luifels en een lamp boven de deur.
... en je loods ergens anders plaatsen ? ;) ;D
't realisme druipt er af! :)
Da's wat ik graag zie! ;)
Zeer knap, Gino.
Zowel de uitwerking van het gebouw als de schildering/vervuiling spreken me erg aan !
En nu nog de sporen even verleggen ;D
Zeer mooi loods. Weer een prachtstukje ;)
zeer mooi gedaan :)
fraai werk, idd ben wel benieuwd waar ie komt te staan ;D
een nieuw project/station Sopran?
Mooi bouwseltje Gino. Ook mooie subtiele weathering. ;D
Dank voor jullie reacties.
Gerolf, Jean -- goede tips ... ik had al een vermoeden dat er iets ontbrak op mijn to do-lijstje :)
Wim -- er zijn inderdaad plannen voor een nieuwe tijdperk III-baan (deze keer ook met passagierstreinen) maar de uitvoering is niet voor morgen. Momenteel beperk ik me tot het bouwen van enkele bruikbare elementen (perronverlichting, wisselbediening, loods ...). En er is ook nog die US module die ik eens moet oprakelen.
Groeten.
Dit weekend verder gewerkt aan het gebouwtje.
Voor het platform heb ik mijn oorspronkelijke voorbeeld Quiévrain terzijde geschoven en me gebaseerd op de uitvoering Hannuit (zoals gefotografeerd door Peter VG) aangezien ik de gepaste profielen niet in huis had. Hieronder het resultaat dat zeker voor verbetering vatbaar is. Zo zijn de bouten op het hoekijzer zijn nogal fors uitgevallen terwijl de rivetten op de staalplaat iets duidelijker aanwezig hadden mogen zijn. Ook is het trapje (een restant van een kit) te steil in vergelijking met het voorbeeld maar zolang ik mijn Preiser niet hoor klagen, laat ik het zo.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Loods5_zps6d804e02.jpg)
Ik wacht momenteel op het 'smeedwerk' van de luifels dat uit kunststof gefreesd wordt. De werken liggen dus even stil.
Groeten.
trap iets minder steil ware beter geweest, niet?
Hoe dan ook, blijft TOP!
Trapje is inderdaad wat steil, maar je schildering is super !
Doe maar lustig voort: het is steeds genieten, als je foto's toont !
[Edit:] typo verbeterd
inderdaad de trap zou eigenlijk toch dienen aangepakt te worden van dit voor de rest zijnde meesterwerk ! :-\ ;)
Groeten Peter ;)
De freesstukjes voor de luifels zijn verbazend snel geleverd. De omtrek van het smeedwerk en de daarin passende cirkels zijn apart gemaakt om strakke contouren te verkrijgen, niet beïnvloed door de diameter van de frees. Gevolg is dat er nog redelijk wat schuur- prutswerk nodig geweest is om alles in elkaar te laten passen (de stukken hebben een sectie van 0.5 x 0.5). Waarschijnlijk kan men met etsen of laseren eenzelfde of nog fijner resultaat bekomen met minder moeite.
Als dakbedekking heb ik vezelcementplaten aangenomen. Ik vermoed dat dit werkelijkheidsgetrouw is maar ben niet 100% zeker. De Slater's platen zijn met de schuurmachine verdund tot een paar tienden zodat ze niet afsteken tov de andere onderdelen.
De luifel aan de spoorzijde is ondertussen bevestigd. Er is nog wat detail- en schilderwerk aan maar men krijgt al een indruk van het karakter van het afgewerkte gebouw. Nu nog de koerzijde, liefst zonder de andere kant te beschadigen ...
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Loods6_zps594a9b4b.jpg)
Oh ja, het trapje is vervangen door een minder steil exemplaar, uitgerust met een leuning.
Groeten.
Hola! Ik heb dit draadje blijkbaar over het hoofd gezien ::)
Knap loodsje en de sfeer is super!
Het trapje naar het laadplatform is intussen blijkbaar aangepast.
Dat oogt net als het dakje prima.
* S C H I T T E R E N D *
Hoe je van wat "onderdeeltjes" zo iets in elkaar kan zetten, het is super !
Heel mooi gebouwtje, Gino
De steunen voor dat luifeltje zijn naar mijn smaak veel te stevig,
zeker als je ze vergelijkt met de steuntjes van het laadplatform.
Dank aan allen voor de positieve reacties.
Gerolf, stukjes 0.5 mm dik, dus omgerekend 44 mm in schaal 1:1. Niet overdreven dus. In het echt zijn het natuurlijk geen vierkante buizen maar eerder T- of L-ijzers die slanker tonen. Nog fijner frezen in kunststof was moeilijk haalbaar, te meer omdat er geen opspanning is. Vandaar dat etsen en laseren waarschijnlijk een betere oplossing is. Verder draagt het laagje verf ook bij tot het zwaarder uitzicht (had ik over het hoofd gezien). Bewijst eens te meer dat men beter 'te fijn' gaat dan 'te grof' in dergelijke details. Ter vergelijking, de steuntjes onder het platform hebben diameter 0.6 mm.
Groeten.
Gino, etsen lijkt me hier inderdaad meer aangewezen.
Je kunt een heel stuk filigraner gaan (zie de NEEB- goederenloods), en tóch voldoende stevigheid behouden.
Laat ze maar zeggen, vindt het best zo, en als het echt kleiner, smaller moet, zoals Jean zegt, etsen of alternatief met de snijplotter of laseren.
Het gaat met de snijplotter in 0.25 mm styreen vrij klein, ik heb net een testje voor schaal N gedaan en dit is het resultaat
Nog niet perfect maat het laat wel de mogelijkheden zien. Sommige stijltjes zijn 0.25 mm breed.
(https://lh3.googleusercontent.com/--nV1yexJjgk/Uwc4EQ9P8WI/AAAAAAAABDE/Oisi65mZSFY/w417-h600-no/P1010013.JPG)
Een "kasteel" van een loods, even knap als de rest van uw Sophan.
De luifel aan de koerzijde en enkele kleinere onderdelen zijn ondertussen ook geplaatst. Uit voorzorg is er tevens een ledje voorzien om later de aanduiding van interieur achter de geopende poort te kunnen verlichten.
Het hele gebouw is dan overspoten met een zwarte wash zodat de kleuren in elkaar vloeien en mijn favoriete grauwe, sombere sfeer bevorderd wordt. Als laatste bewerking is nog een kleine hoeveelheid donkergroen krijt geborsteld op het dak, de luifels en (enkel op 2 gevels) onderaan de muren, ter nabootsing van mosgroei.
(http://i1079.photobucket.com/albums/w520/Choemie/Loods9_zps6243bcd0.jpg)
(de naad tussen de Wills dakplaten is aan deze zijde minder goed gelukt)
Na 4 maanden op de werkbank gaat het gebouwtje nu de kast in, wachtend op zijn inplanting.
Groeten.
Mooi!
Ik vind het écht een prachtige loods. Misschien heb ik het een en ander gemist, maar wat ik alleen een beetje mis in dit draadje is hoe je alles stap voor stap in elkaar hebt gezet.
Bijvoorbeeld: je hebt kinderhoofdjes gebruikt van Wills, hoe en waarmee heb je die ingevoegd?
Wim, de loods heeft geen plaats op mijn baantje. Staat er enkel voor de foto.
De kasseien zijn al beschreven in een eerder draadje (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15415.msg181056.html#msg181056) -- voegen opvullen met gipspoeder, verzegelen met een bruine beits en na het drogen voorzichtig schuren.
Groeten.
Dankjewel Gino. Ik gebruik Wills zelf erg veel. Het mooie van deze kasseien is dat ze een mooie diepe voeg hebben, maar ik was er nog niet uit hoe ik ze zou voegen.
Overigens heb je een mooie hand van weatheren. Chapeau!
Tof en zo realistisch
Groetjes swa