Hoi,
Ik was van plan om bij mijn herstart gebruik te maken van peco wissels electrofrog code 100 . Maar na heel wat speur en leeswerk op forums enz. heb ik vastgesteld dat deze wissels heel wat aanpassingen nodig hebben ( doorslijpen , extra draden solderen , bijkomende schakelaars enz.) wil je niet geconfronteerd worden met kortsluitingen en slechte contacten .
Nu stel ik mij de vraag of dit soort aanpassingen ook nodig zijn bij wissels van o.a roco , fleischmann en andere . 40 jaar terug waren deze dingen reeds zeer betrouwbaar .
Aanpassingen vallen wel mee, en is niet eens echt nodig ze zijn ook zo DCC friendly...maar volgens mij zul je deze handelingen bij elke wissel met een te polariseren puntstuk moeten uitvoeren. Misschien 's kijken naar een insulfrog ..
Ik heb ook Peco elektrofrog wissels, maar dan code 83. Ik gebruik ze samen met de conrad wisselaandrijving en ik moet zeggen dat werkt goed.
Eigenlijk heb ik aan de wissels niets speciaals moeten doen. Enkel op de 2 railstaven die van het puntstuk komen moet je isolerende raillassen steken. Dat is alles.
Staat ook duidelijk in de handleiding die er bij zit.
inderdaad ik heb hier nu toevallig na een foutje de twee soorten in code 100 door elkaar liggen op de baan.
Ze werken super goed. De polarisatie van puntstuk is simpel een draadje van de motor naar puntstuk en in orde. zo verspringt dat puntstuk met de stroom mee als je de wissel omlegt. Conradwisselaandrijving of peco gaan evengoed.
Moet je dan niet de volledige wissel isoleren ttz op de 6 rails isoleren en hem afzonderlijk voeden?
Nope, alleen daar waar de rail op het hart / puntstuk komt..
Bij het afbuigend spoor de rechtse rail isoleren en bij het recht spoor de linkse rail, of zie ik het verkeerd?
Linkse of rechtse wissel ??? ;) ;D
(http://www.dccwiki.com/images/3/36/TurnoutModifiedElectrofrog.gif)
Ik zou wel zorgen dat de tongen mee gepolariseerd worden, waar ligt geloof ik geen verbinding met de rest van de wissel en zo ben je ten alle tijde verzekerd van stroom op de tongen, ook wanneer deze niet 100% goed aanliggen.
Leuke tekening Martin, die heb ik even bewaard.
Het enigste wat ik gedaan heb is inderdaad de railstaven vertrekkende van het puntstuk geïsoleerd van de andere, op de tekening aangegeven als 'Insulated railjoiners'. Elke wissel is ook apart aangesloten op de ringleiding.
De draadjes bij punt 4 heb ik niet verwijderd maar ik heb de draadbruggen op punt 2 niet, althans dat denk ik toch :-\
Als ik correct ben dan krijgen beide wisseltongen bij mij dezelfde polariteit als het puntstuk, dus een klein verschil t.o.v. de tekening hier. Zal het deze avond eens nakijken. Het werkt alleszins evengoed hoor. ;)
CiteerBij het afbuigend spoor de rechtse rail isoleren en bij het recht spoor de linkse rail, of zie ik het verkeerd?
Veel miskijken kan je toch niet op de tekening?
Citaat van: janieburton op 17 december 2013, 23:41:28 PM
Bij het afbuigend spoor de rechtse rail isoleren en bij het recht spoor de linkse rail, of zie ik het verkeerd?
Had het over deze ;)
Citaat van: Stieven76 op 18 december 2013, 09:32:46 AM
De draadjes bij punt 4 heb ik niet verwijderd maar ik heb de draadbruggen op punt 2 niet, althans dat denk ik toch :-\
Bij de Electrofrog wissels van Peco zijn de tongen elektrisch verbonden met het puntstuk. Dat doen ze omdat de tong die tegen de aanslagrail ligt het contact maakt om het puntstuk te polariseren.
Maar dan heeft de afliggende tong een tegengestelde polariteit t.o.v. zijn aanslagrail. Een wielflens die daar de tong raakt kan kortsluiting veroorzaken.
De tekening die Martin laat zien is een voorstel tot verbetering. Je moet dan de verbinding bij 4 verbreken, maar dan krijgen de tongen geen stroom meer. Dus moet je de verbindingen bij 2 toevoegen, die zitten er van origine niet in. De tong heeft dan altijd dezelfde polariteit als zijn aanslagrail,dus daar kan geen kortsluiting meer ontstaan.
Alleen het puntstuk wisselt dan nog van polariteit.
Klaas, lijkt me een goede uitleg. Misschien dat ik dat dan best toch maar aanpas, ook al het ik er nog geen problemen mee gehad.
Beter safe than sorry ;D [size=78%] [/size]
Op zich zijn ze redelijk DCC friendly Stieven, heb het wel toegepast op al mijn wissels zoals op tekening, vooral om goed contact te hebben met korte wielbasis loc's als de porters...(2 assers)
Ik heb allemaal Peco elktrofrogs liggen. Je moet niets, herhaal het niets, verwijderen of bij doen of jumpers nada niks...
alleen zoals de tekening aangeeft het puntstuk , beide rails afbuigend, rechtdoor inderdaad isoleren. Meer niet ! De voedingsdraden "voor" de wissel volstaan en en voedings draad na de wissel rechtdoor en afbuigend. Je hoeft dus niet na de wissel 2 voedingsdraden te hebben. Natuurlijk wel letten op de aansluitings polariteit. Geen polariteits switchen en wat dan ook. Alleen gebruik ik motor aandrijving voor het stellen van de wissels natuurlijk.
Indien ik fout zit zeg het maar : samengevat : ik plaats geïsoleerde railverbinders op de wisseltong zoals op de tekening, de originele verbindingsdraden van de fabriek doorknippen ( 4 op tekening), zelf verbindingsdraden aanbrengen (2 op tekening) ,een bijkomende wisselschakelaar plaatsen (1 op tekening), voeding aanbrengen (aangeduid met pijltjes op tekening), extra voedingsdraad op tong ( 3 op tekening) en ...... dan zou het perfect moeten werken, ook bij optreden vervuiling na langer gebruik . :)
Yep, correct. De nieuwere hebben al een draadje op het puntstuk..ga je bv voor conrad aandrijvingen neem de polariserende..
Hoi,
Jongens alvast bedankt voor alle info , we gaan uitproberen , ik breng nadien verslag uit . Indien er nog opmerkingen zijn laat maar komen !
Citaat van: argilla op 18 december 2013, 12:51:52 PM
Ik heb allemaal Peco elktrofrogs liggen. Je moet niets, herhaal het niets, verwijderen of bij doen of jumpers nada niks...
alleen zoals de tekening aangeeft het puntstuk , beide rails afbuigend, rechtdoor inderdaad isoleren. Meer niet ! De voedingsdraden "voor" de wissel volstaan en en voedings draad na de wissel rechtdoor en afbuigend. Je hoeft dus niet na de wissel 2 voedingsdraden te hebben. Natuurlijk wel letten op de aansluitings polariteit. Geen polariteits switchen en wat dan ook. Alleen gebruik ik motor aandrijving voor het stellen van de wissels natuurlijk.
Is dat niet tegenstrijdig met wat andere schrijven of volg ik niet goed
Niet echt Janie, heb de eloctrofrogs ook lange tijd zonder ook maar iets te wijzigen in de baan gehad om het plan te testen, ze werken ook zonder wat te wijzigen. De modificaties zorgen alleen voor iets meer bedrijfszekerheid en minder kans op sluiting..
Hebben de profi rails van FLM ook geen stoom voorziening in het puntstuk of hartstuk?
In het puntstuk zie ik op de foto in de catalogus dat het puntstuk biet volledig uit plastic bestaat.
Zit een stukkie metaal onderin het puntstuk, zou je flens dus overheen gaan, vraag me af of dat werkt bij RP25...
Citaat van: milocomarty op 19 december 2013, 15:23:31 PM
Zit een stukkie metaal onderin het puntstuk, zou je flens dus overheen gaan, vraag me af of dat werkt bij RP25...
Volgens de catalogus is de profi rail van FLM 2,5mm
Was de andere rail van FLM niet 2,7mm(de koperen rails)
Ik denk dat een wielflens van RP25 niet de metalen plaatjes onderaan zal raken, misschien wel met de NEM norm flenzen
Misschien kunnen er andere specialisten op het forum hierover duidelijkheid brengen.
NEM norm is de flens max 1,2mm bij RP 25 / 110 0,6.....lijkt me niet dat die contact maken..
Citaat van: janieburton op 20 december 2013, 01:13:29 AM
Citaat van: milocomarty op 19 december 2013, 15:23:31 PM
Zit een stukkie metaal onderin het puntstuk, zou je flens dus overheen gaan, vraag me af of dat werkt bij RP25...
Volgens de catalogus is de profi rail van FLM 2,5mm
Was de andere rail van FLM niet 2,7mm(de koperen rails)
Ik denk dat een wielflens van RP25 niet de metalen plaatjes onderaan zal raken, misschien wel met de NEM norm flenzen
Misschien kunnen er andere specialisten op het forum hierover duidelijkheid brengen.
De fleischmann profi en modelrail hebben dezelfde hoogte, ge kunt dat feilloos aan mekaar aansluiten zij het wel dat de profi rail al in een bedding ligt. ;)
Citaat van: milocomarty op 20 december 2013, 01:33:05 AM
NEM norm is de flens max 1,2mm bij RP 25 / 110 0,6.....lijkt me niet dat die contact maken..
Flenzen volgens NEM zijn inderdaad maximaal 1,2 mm hoog, maar het mag ook 0,6 mm zijn, dat is het minimum volgens de norm. En dan is het praktisch gelijk aan RP25.
Als het nodig is om de flens op de groefbodem te laten rijden, dan heeft de fabrikant zitten knoeien met de maatvoering.
Kan men FLM profi rails gebruiken en voor de wissels code 100 electrofrog van Peco gebruiken
Ja, dat kan, maar waarom dan niet meteen volledig Peco volgen? En waarom per sé code 100?
Als men veel materiaal uit de jaren 70 heeft kan men geen code 83 gebruiken,want kan het toch gebeuren dat de flenzen over de dwarsliggers scheuren.
En als men FLM Profi gebruikt moet men maar enkel de wissels van Peco "balasteren".
Je zal toch last hebben om verschil te vermijden tussen je eigen en die prefab-ballast.
Ballast kost niet zoveel, is niet zoveel werk, ... en ik denk dat Pecorails (zeker de flexen) goedkoper en aangenamer werken.
Wat je railhoogte betreft: heb je nog echt zoveel pizza-cutters? Al eens geprobeerd op een stukje code 83 ?
Kan dat idd beamen, heb in DU gewerkt met FL profiflex en werk zelf met Peco, vindt de Peco's een stuk prettiger werken, en in GB erg prettig voor weinig in grote dozen in te kopen. Bv de code 100 bij ehattons met betonnen biels 62 pond voor een doos van 25..oftewel een 75 euro, over het algemeen erg schappelijke verzendkosten in GB....
http://www.ehattons.com/stocklist/1000407/0/Peco_Products/MfrNest.aspx
Citaat van: janieburton op 21 december 2013, 11:12:01 AM
Als men veel materiaal uit de jaren 70 heeft kan men geen code 83 gebruiken,want kan het toch gebeuren dat de flenzen over de dwarsliggers scheuren.
Daar heb ik al zo vaak iets over gezegd, en ik zeg het nog maar eens: onzin.
Als je flenzen hebt die hoger zijn dan 1,2 mm, dan zijn die van vóór 1970. En als je denkt dat je materieel hebt met te hoge flenzen, kom dan eens met concrete voorbeelden.
IK heb nog materiaal van zelfs voor 1970, Lima type 15 met flenzen om u tegen te zeggen; en ja ik hoor u al zeggen "weg met die oude handel" maar als ik mijn baan ga bouwen wil ik met alles rijden en dan ga ik in die Lima een decoder steken. En zo heb ik ook nog oude FLM en Jouef's.
Citaat van: Gerolf op 21 december 2013, 11:37:27 AM
Je zal toch last hebben om verschil te vermijden tussen je eigen en die prefab-ballast.
Wat je railhoogte betreft: heb je nog echt zoveel pizza-cutters? Al eens geprobeerd op een stukje code 83 ?
FLM verkoopt toch het zelfde kleur ballast om dit verschil te vermijden?
En ja ik ben zeer nostalgish en heb nog al mijn oude "pizza cutters" en wil er ooit mee terug rijden.
Wissel je toch wieltjes Janie...
Volgende keer als je naar een beurs gaat kijken voor RP25 asjes he Janie! ipv rollend materieel aan te schaffen.
ik zeg nu niet als je bv dozen vol met oude code 100 rails (zowel flex als rechte stukken), dan zou ik dat toch in een schaduwstation gaan gebruiken en ne keer er naar boven wordt gegaan overschakelen op code 83 met zo van die railverbinders die in hoogte verstelbaar zijn. Dan is het hoogteverschil ook ineens overbrugd.
Wat betreft rails, kan je alles door mekaar gebruiken als je dat wil, maar als je dat doet, zie dat alles mooi aansluit en goed geplaatst is... ;)
Citaat van: janieburton op 21 december 2013, 14:16:02 PM
En ja ik ben zeer nostalgish en heb nog al mijn oude "pizza cutters" en wil er ooit mee terug rijden.
Ik zou dan de wielstellen wisselen, of de flenzen af (laten) draaien.
Je gaat toch niet je railkeuze beperken door een paar prehistorische flenzen?
Citaat van: Klaas Zondervan op 21 december 2013, 23:45:36 PM
Citaat van: janieburton op 21 december 2013, 14:16:02 PM
En ja ik ben zeer nostalgish en heb nog al mijn oude "pizza cutters" en wil er ooit mee terug rijden.
Ik zou dan de wielstellen wisselen, of de flenzen af (laten) draaien.
Je gaat toch niet je railkeuze beperken door een paar prehistorische flenzen?
Je zegt: "of de flenzen af (laten) draaien".
Wie gaat dat doen? Ik heb geen draaibank of het materiaal om dat te doen.
Citaat van: milocomarty op 21 december 2013, 15:21:57 PM
Wissel je toch wieltjes Janie...
?? als zelfs wieltjes met weerstand van Roco niet in een Marklin past dan zie ik niet waar ik wieltjes moet vinden voor mijn prehistorisch matriaal :o
Citaat van: OlivierV op 21 december 2013, 18:02:27 PM
Volgende keer als je naar een beurs gaat kijken voor RP25 asjes he Janie! ipv rollend materieel aan te schaffen.
overschakelen op code 83
Nu wat is er zoveel beter aan code 83 vs code 100?
Persoonlijk heb ik niks tegen code 100, maar code 83 oogt gewoon veel fijner en beter.
Ik heb er ondertussen mijn buik van vol(nee geen bier!)
Hier komen geen Lima of Jouef wrakken meer binnen. >:(
Het houdt niet op,ontsporingen met koppelingen als koeienringen,flenzen waar je pizza mee kan snijden,en ja,je hoort ze echt over de biels ratelen.
Op de andere kant spaar je per trein een wagon uit doordat ze niet kortgekoppeld zijn! ;D ;D ;D
Dan kan je één en ander verwiselen,maar als je alles optelt,koppelingen met nemschacht(symoba of eender wat),nem wielen aan minstens 1€ 't stuk,plus het feit dat ze dan nog voor problemen zorgen.
Als je dit allemaal samen telt,is het sop de kool niet meer waard en geef je beter een paar euro's meer voor een "moderne" wagon die zich naar behoren gedraagt.
Als je wil Janie,kan ik je een groot lot "nostalgie" verkopen voor een schappelijk prijsje!
;)
Code 83 betekent gewoon dat de rails iets meer realistisch ogen,zelfs dan benaderen ze de werkelijkheid nog niet!
Wieltjes....http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/h0/radsaetze-h0-rp25/index.php
Citaat van: janieburton op 22 december 2013, 02:28:30 AM
?? als zelfs wieltjes met weerstand van Roco niet in een Marklin past dan zie ik niet waar ik wieltjes moet vinden voor mijn prehistorisch matriaal :o
Hier bijvoorbeeld:http://www.luck-feinmechanik.de/HO_RP_25.html (http://www.luck-feinmechanik.de/HO_RP_25.html)
Je moet bij wielstellen niet alleen letten op de wieldiameter, maar ook op de aslengte. Zoals je daar ziet zijn die voor elk merk verschillend.
Citaat van: milocomarty op 22 december 2013, 14:26:56 PM
Wieltjes....http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/h0/radsaetze-h0-rp25/index.php
Dank voor de link
Citaat van: Klaas Zondervan op 22 december 2013, 14:27:17 PM
Citaat van: janieburton op 22 december 2013, 02:28:30 AM
?? als zelfs wieltjes met weerstand van Roco niet in een Marklin past dan zie ik niet waar ik wieltjes moet vinden voor mijn prehistorisch matriaal :o
Hier bijvoorbeeld:http://www.luck-feinmechanik.de/HO_RP_25.html (http://www.luck-feinmechanik.de/HO_RP_25.html)
Je moet bij wielstellen niet alleen letten op de wieldiameter, maar ook op de aslengte. Zoals je daar ziet zijn die voor elk merk verschillend.
Dank voor de link
Citaat van: Rangeerduivel op 22 december 2013, 13:57:54 PM
Ik heb er ondertussen mijn buik van vol(nee geen bier!)
Hier komen geen Lima of Jouef wrakken meer binnen. >:(
Het houdt niet op,ontsporingen met koppelingen als koeienringen,flenzen waar je pizza mee kan snijden,en ja,je hoort ze echt over de biels ratelen.
Op de andere kant spaar je per trein een wagon uit doordat ze niet kortgekoppeld zijn! ;D ;D ;D
Dan kan je één en ander verwiselen,maar als je alles optelt,koppelingen met nemschacht(symoba of eender wat),nem wielen aan minstens 1€ 't stuk,plus het feit dat ze dan nog voor problemen zorgen.
Als je dit allemaal samen telt,is het sop de kool niet meer waard en geef je beter een paar euro's meer voor een "moderne" wagon die zich naar behoren gedraagt.
Als je wil Janie,kan ik je een groot lot "nostalgie" verkopen voor een schappelijk prijsje!
;)
Code 83 betekent gewoon dat de rails iets meer realistisch ogen,zelfs dan benaderen ze de werkelijkheid nog niet!
Hallo,
Ik heb begrip voor je standpunt.
Maar ik hoop dat ik met die "wrakken" ooit nog op mijn baan kan rijden want voor veel van die "wrakken" heb ik toen hard moeten sparen.
Retro is "in". ;)
We zijn hier serieus aan het afwijken van de oorspronkelijke vraag hé mannen ,dit gaat over een wisselprobleem , er zijn andere draadjes waar men over rail-hoogtes kan praten. ;)
Inderdaad ondertussen ben ik bezig met bestellen en testen , van zodra de resultaten er zijn kom ik er mee boven .
;)
Hallo,
Ik denk aan een overstap van H0 (Märklin C-rail) naar n-spoor Peco 55. Heb al verscheidene draadjes gelezen maar ben er nog niet uit welke Peco wissels ik zou gebruiken. Nu is er nog een speler op de markt: De Unifrog.
Welke advies geven jullie: Elektrofrog of Unifrog. Ik wens digitaal te rijden en met iTrain.
Dank
Groeten Staf
Het is de bedoeling dat Electrofrog en Insulfrog op den duur gaan verdwijnen. Alleen Unifrog blijft dan over.
Unifrog combineert de mogelijkheden van beide oude systemen. Als je het puntstuk niet aansluit werkt het wissel als een Insulfrog, als je het puntstuk wil schakelen is de aansluiting hetzelfde als bij Electrofrog.
Meer uitleg hier (https://dccwiki.com/PECO_Unifrog) (in het Engels)
Dit is duidelijk. Bedankt Klaas