Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Supering - verbeteren van bestaande modellen => Topic gestart door: Peter op 12 november 2013, 20:18:57 PM

Titel: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Peter op 12 november 2013, 20:18:57 PM
Om vooraf te zeggen: De Fleischmann Profi koppeling is mijn favoriet, maar...... die gebruik ik enkel voor rijtuigen die zelden of nooit
moeten ontkoppeld worden, niet omdat ze slecht zou koppelen/ontkoppelen maar gewoon omdat geen enkel merk (of het zou de nieuwe baureihe 81 van Fleischmann zel fmoeten zijn) een  of meerere loks in zijn assortiment heeft  met een digitale koppeling, die er op past.
Dus dacht ik, dan maar de Roco universele genomen.....ware het niet dat bij modellen zoals die van Lenz (Köf en V36) die digitale koppeling uit een pinnentje bestaat waardoor de getrokken wagen bij de eerstvolgende bocht of S-bocht al vanzelf ontkoppeld, doordat de beugel slecht iets meer dan half is.
Dus....de oude Roco, Piko enz beugelkoppeling die overal meegeleverd wordt gebruiken, ware het niet...dat die moeilijker koppelen.
Wat hebben we nog....Kadee (duur) en de magnetische ontkoppelaars zijn plomp en je moet de rails terug opbreken om ze te kunnen inbouwen, en ze past op geen enkele (Europees mode) lok met digitale koppeling.

Blijkbaar zit er niets anders op dan gewoon de "goede oude" beugelkoppelingen verder te gebruiken ook al is de wagenafstand dan wat te groot :-[
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: thor op 12 november 2013, 21:16:02 PM
Ik gebruik Roco koppeling ref. 40395, kan deze aanbevelen ben er zelf héél tevreden over ....
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: OlivierV op 12 november 2013, 21:39:46 PM
Ik gebruik een combinatie van Roco en Fleischmann kortkoppelingen, de laatste is wel steevast mijn favoriet maar die van Roco zijn goedkoper per 50 en zijn even kort gekoppeld.

Daarom hanteer ik het volgende.
- Locs altijd langs 1 of 2 kanten voorzien van Fleischmann kortkoppeling.
- Sommige rijtuigstammen worden altijd in dezelfde volgorde op de baan gezet, de laatste wagen heeft sluitlichten en hoeft dus een koppeling minder, de eerste wagen is voorzien van een Fleischmann kortkoppeling voor de verbinding met de locomotief. Onderling zijn de wagens gekoppeld met de goedkopere maar even kortgekoppelde Roco-kortkoppeling. vb hiervan zijn mijn i6-en van Roco, alsook mijn m2 trek-duw die aan 1 zijde de fleischmann koppeling heeft, onderling gekoppeld met de Marklin kortkoppeling.
- Sommig goederenwagens rijden altijd in dezelfde volgorde rond in treinsamenstelling, voorbeeld hiervan zijn mijn 3 Roco Fal(n)s. Onderling met Roco kortkoppelingen, langs de buitenzijdes voorzien van fleischmann kortkoppelingen zodat ze in gelijk welke trein kunnen gerangeerd worden.

Verder vind ik het persoonlijk not done om eigen materiaal niet kortgekoppeld te laten rijden.

Groet,
Olivier
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Rangeerduivel op 12 november 2013, 21:56:45 PM
Citaat van: OlivierV op 12 november 2013, 21:39:46 PM
Ik gebruik een combinatie van Roco en Fleischmann kortkoppelingen, de laatste is wel steevast mijn favoriet maar die van Roco zijn goedkoper per 50 en zijn even kort gekoppeld.

Daarom hanteer ik het volgende.
- Locs altijd langs 1 of 2 kanten voorzien van Fleischmann kortkoppeling.
- Sommige rijtuigstammen worden altijd in dezelfde volgorde op de baan gezet, de laatste wagen heeft sluitlichten en hoeft dus een koppeling minder, de eerste wagen is voorzien van een Fleischmann kortkoppeling voor de verbinding met de locomotief. Onderling zijn de wagens gekoppeld met de goedkopere maar even kortgekoppelde Roco-kortkoppeling. vb hiervan zijn mijn i6-en van Roco, alsook mijn m2 trek-duw die aan 1 zijde de fleischmann koppeling heeft, onderling gekoppeld met de Marklin kortkoppeling.
- Sommig goederenwagens rijden altijd in dezelfde volgorde rond in treinsamenstelling, voorbeeld hiervan zijn mijn 3 Roco Fal(n)s. Onderling met Roco kortkoppelingen, langs de buitenzijdes voorzien van fleischmann kortkoppelingen zodat ze in gelijk welke trein kunnen gerangeerd worden.

Verder vind ik het persoonlijk not done om eigen materiaal niet kortgekoppeld te laten rijden.

Groet,
Olivier

Systeemke van mij afgekeken zeker   ? ;D ;D ;)

Ik waardeer het meest de roco koppelingen die er bijna hetzelfde uitzien als Marklin,maar ik heb er niet genoeg om alles er mee uit te rusten.
Geen idee hoe duur of vlot verkrijgbaar al dan niet.
Ik vind ze zelfs beter dan de Marklin,daar ze niet zo hoog komen,waardoor de Marklin-koppelingen bij sommige andere merken de buffers raken,met alle gevolgen van dien.
Ze geven ook meer veiligheid op oneffenheden dan de standaard Roco of Fle-profi.

;)
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: erik de noorman op 12 november 2013, 22:59:54 PM
Ik gebruik voor de rijtuigen steeds fl.kortkoppelingen. Voor de goederenwagons marklin kortkoppelingen.
Voor bloktreinen de voorste wagon achter de lok m. kortkoppelingen de andere wagons fl. kortkoppelingen. De laatste wagon krijgt achteraan een m. kortkoppeling en daar wordt de begeleiderswagon (TP III) met m. kortkoppeling aangekoppeld. De begeleiderswagon heeft achteraan geen koppeling. Het omlopen van de lok en terug aankoppelen bij bloktreinen is op deze manier geen probleem.
De roco kortbeugelkoppelingen gebruik ik liever niet .

Erik.
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: eve op 12 november 2013, 23:03:23 PM
Citaat van: Peter op 12 november 2013, 20:18:57 PM

Dus dacht ik, dan maar de Roco universele genomen.....ware het niet dat bij modellen zoals die van Lenz (Köf en V36) die digitale koppeling uit een pinnentje bestaat waardoor de getrokken wagen bij de eerstvolgende bocht of S-bocht al vanzelf ontkoppeld, doordat de beugel slecht iets meer dan half is.


En dat weet ge uit eigen ervaring ?

Hier zijn andere ervaringen : http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,6640650 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,6640650)

Erik
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Peter op 13 november 2013, 10:55:32 AM
CiteerEn dat weet ge uit eigen ervaring

Inderdaad,
Ik heb drie loks met  digitale koppelingen, en dat zijn de Lenz V36 en de Köf, en van Roco de 212.
Met de Roco lok is er geen probleem met de eigen merk Universal koppeling, alhoewel ze heel goed ge-ajusteerd moeten zijn.
Met de beide Lenz modellen is er geen probleem in het rechtdoor rijden, doch in een bocht of S-bocht lossen ze gemakkelijk.

Op de door u  geplaatste link gaat het over de V36 (is inderdaad uitstekend om te rangeren)  maar in de uitleg over de Roco koppeling
wordt niet gezegt of er enkel rechtdoor wordt gereden of dat er ook wisselstraten mee gedaan worden.
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: C.B. op 13 november 2013, 11:31:55 AM
Ik gebruik de Roco kortkoppelingen (40271) tussen de wagens en rijtuigen.
Tussen de locomotieven (treinschakeling - dubbeltractie) de Fleischmann profi kortkoppeling.
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Peter op 13 november 2013, 11:36:38 AM
De Roco en Fleischmann koppelingen op zich zijn goed genoeg, maar zowel de Roco 40271 als de Fleischmann Profi koppeling zijn niet bruikbaar bij loks met digitale koppeling
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: eve op 13 november 2013, 11:37:54 AM
Citaat van: Peter op 13 november 2013, 10:55:32 AM
Met de beide Lenz modellen is er geen probleem in het rechtdoor rijden, doch in een bocht of S-bocht lossen ze gemakkelijk

Zou het aan de straal van de bochten kunnen liggen ?

Erik
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Peter op 13 november 2013, 11:51:55 AM
Kleinste bocht op mijn baan is de Roco  R5 = 54,28 cm straal
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Martin Welberg op 13 november 2013, 12:34:03 PM
Blijf toch zweren bij de "dure"kadee's, maar rij dan ook US..
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Durango op 13 november 2013, 13:22:09 PM
Heb deze nou net pas doorgewoesteld en blijf bij de Kadee's. Ik rij On30 en HoN3 US style dus kadee's. ;D
Als je goed uitkijkt kun je ook mega packages aanschaffen en die zijn dan een stuk geodkoper als een aantal zakjes.
Voor mijn HoN3 kan ik per zakje twee wagons of locs uitrusten voor ongeveer €6,--. Vind ik wel meevallen eigenlijk.
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: hapkin op 13 november 2013, 13:42:39 PM
Hallo

Hoe zit het dan juist met de roco  koppeling 40410
Werkt deze niet goed ?

http://www.youtube.com/watch?v=2N4WjIVJ2qA


Mvg Steve

Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Herwig op 13 november 2013, 14:14:35 PM
Waar vind ik  (nog)   die H0-stangetjes-uit-één-stuk die passen in de NEM-houders?
Ribu en Märklin hebben die ooit gehad, dacht 'k... .
Zo'n stangetje vervangt twee dure koppelingen tussen wagens of rijtuigen... .

Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Rangeerduivel op 13 november 2013, 14:22:26 PM
Citaat van: Herwig op 13 november 2013, 14:14:35 PM
Waar vind ik  (nog)   die H0-stangetjes-uit-één-stuk die passen in de NEM-houders?
Ribu en Märklin hebben die ooit gehad, dacht 'k... .
Zo'n stangetje vervang twee dure koppelingen tussen wagens of rijtuigen... .

Herwig,
Bij Roco moeten die ook bestaan/verkrijgbaar?/bekend zijn.
Ik heb ooit (nieuw in de winkel) een set gekocht met 2x2assige roco kalkwagens met deksels,1 met en 1 zonder remmershuisje,die waren daarmee onderling verbonden.
Of je ze apart kan kopen bij Roco dat weet ik niet

;)
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: eve op 13 november 2013, 14:27:50 PM
@ Peter

Ik heb een reeks tests gedaan met een haak in de Roco-Universalkupplung op R=54,6, zelfs met S-bocht zonder recht tussenstuk. Het is nipt, maar de E69 en een Gbs254 blijven gekoppeld. Maar goed, jij hebt andere ervaringen.

Ik zie maar 2 mogelijke oplossingen : de digitale koppeling van Fleischmann kopen via Ersatzteile en inbouwen (18 €/stuk)
of een oplossing die reeds zeer vele jaren uitstekende resultaten geeft : (lezen "die Fleischmann-Bügelkupplung") : http://www.hauptbahn.de/Betrieb/kupplung.htm (http://www.hauptbahn.de/Betrieb/kupplung.htm)

Erik
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Herwig op 13 november 2013, 17:37:39 PM
@ Rudi RangeerDuivel,

Dus Roco-koppelstangetjes, misschien.  Dank voor info.
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: doomslu op 13 november 2013, 18:20:12 PM
Citaat van: Herwig op 13 november 2013, 14:14:35 PM
Waar vind ik  (nog)   die H0-stangetjes-uit-één-stuk die passen in de NEM-houders?
Ribu en Märklin hebben die ooit gehad, dacht 'k... .
Zo'n stangetje vervangt twee dure koppelingen tussen wagens of rijtuigen... .
Ze bestaan nog en ik heb er. Ik zal eens kijken naar het merk als ik vanavond thuis ben.
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Rangeerduivel op 13 november 2013, 18:27:10 PM
Citaat van: Herwig op 13 november 2013, 14:14:35 PM
Waar vind ik  (nog)   die H0-stangetjes-uit-één-stuk die passen in de NEM-houders?
Ribu en Märklin hebben die ooit gehad, dacht 'k... .
Zo'n stangetje vervangt twee dure koppelingen tussen wagens of rijtuigen... .

Ze kunnen overal dienen in feite,bij mij zit er ééntje tussen twee Mehano 77 die neus aan neus gekoppeld zijn/blijven

;)
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: ERVIN op 13 november 2013, 23:18:44 PM
Als het vaste koppelingen zijn die jullie bedoelen  ,Brawa heeft die in zijn gamma.
Ik heb er al mijn bloktreinen mee uitgerust en ben er best tevreden over.
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: modelbaanHO op 14 november 2013, 07:53:49 AM
Vaste koppelingen worden ook door RIBU gemaakt. Zij zijn destijds op de markt gekomen met setjes om kortkoppelingen in te bouwen in wagons en rijtuigen die geen NEM schachtje hadden.
Ik vind evenwel geen website van dit merk.
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: conducteur op 14 november 2013, 08:42:59 AM
Citaat van: ERVIN op 13 november 2013, 23:18:44 PM
Als het vaste koppelingen zijn die jullie bedoelen  ,Brawa heeft die in zijn gamma.
Ik heb er al mijn bloktreinen mee uitgerust en ben er best tevreden over.
Stel dat een wagon ontspoort en de ganse trein meetrekt, heb je dan geen miserie, je kunt toch geen 24 wagons in je handen nemen?
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: eve op 14 november 2013, 09:17:48 AM
Citaat van: modelbaanHO op 14 november 2013, 07:53:49 AM
Vaste koppelingen worden ook door RIBU gemaakt. Zij zijn destijds op de markt gekomen met setjes om kortkoppelingen in te bouwen in wagons en rijtuigen die geen NEM schachtje hadden.
Ik vind evenwel geen website van dit merk.

Niet helemaal.

Ribu fabriceerde (of nog steeds ?) de KKK (Kurz-Kupplungs-Kulisse) voor ombouw van wagons zonder KKK. In de schacht kon je alle verkrijgbare koppelingen pluggen. Ook de vaste verbindingen van Ribu zelf. Met deze vaste verbinding alleen ben je dus niets.

Vaste koppelingen van Ribu worden nog steeds aangeboden oa. : http://www.conrad.nl/ce/nl/product/241256/ (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/241256/)

Erik
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: eve op 14 november 2013, 09:19:43 AM
Citaat van: conducteur op 14 november 2013, 08:42:59 AM
Citaat van: ERVIN op 13 november 2013, 23:18:44 PM
Als het vaste koppelingen zijn die jullie bedoelen  ,Brawa heeft die in zijn gamma.
Ik heb er al mijn bloktreinen mee uitgerust en ben er best tevreden over.
Stel dat een wagon ontspoort en de ganse trein meetrekt, heb je dan geen miserie, je kunt toch geen 24 wagons in je handen nemen?

Grote miserie. Ik ben er van afgestapt. Een tweetje maximum nog verbinden met zo'n ding...

Erik
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Rangeerduivel op 14 november 2013, 11:37:06 AM
Citaat van: conducteur op 14 november 2013, 08:42:59 AM
Citaat van: ERVIN op 13 november 2013, 23:18:44 PM
Als het vaste koppelingen zijn die jullie bedoelen  ,Brawa heeft die in zijn gamma.
Ik heb er al mijn bloktreinen mee uitgerust en ben er best tevreden over.
Stel dat een wagon ontspoort en de ganse trein meetrekt, heb je dan geen miserie, je kunt toch geen 24 wagons in je handen nemen?

Rian,
ik ben van mening dat bij een ontsporing de miserie bij een vaste,even groot is als bij om het even welke koppeling,
Dat kan nog meevallen met beugelkoppelingen,maar wanneer na een treinramp de wagens gedraaid en getorst liggen zal geen enkele koppeling nog gemakkelijk losmaken,en vooral de profi niet,dus is het makkelijker de draaistellen één voor één terug op de sporen te zetten,zonder ontkoppelen.

grtn
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Herwig op 14 november 2013, 14:47:24 PM
 H0-koppelstangetjes,

Dus:  Roco, Ribu, Weinert, Conrad zou die dingetjes  (nog)  hebben..?
(Max.  twee vastverbonden rijtuigen (of 3 wagentjes) lijkt me toch 't handigst..., als die steeds moeten worden opgepakt en in ladekastjes opgeborgen...)
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: modelbaanHO op 14 november 2013, 17:32:19 PM
Dat de hele trein omver gaat komt niet alleen voor bij een vast verbinding. Ik heb dat ook al meegemaakt met een trein waarbij alle wagons gekoppeld waren met de KK van Roco.  :( :(
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Serojt op 19 november 2013, 13:11:36 PM
Waarom zouden Heris-wagons niet uitgerust kunnen worden met een Fl.Profikoppeling? (althans, volgens de Heris-gebruiksaanwijzing)
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Peter op 19 november 2013, 14:40:10 PM
Ik heb een hekel aan vaste koppelingen, Als je een treinstel, zoals bv. mijn Roco baureihe 423 moet optillen om onderhoud te doen (smeren, wielen reiningen enz, heb ik normaal vier handen nodig om het van de sporen te tillen en om te draaien.. Zelfs met de hulp van de echtgnote is het uitkijken om geen "fragiele" onderdelen te breken.

Met mijn origniele vraagstelling was het eigenlijk de bedoeling, dat als je loks met digitale koppelingen hebt (Roco, Lenz, ESU enz) je automatisch gedwongen wordt om een beugelkoppeling te gebruiken, andere soorten koppelingen  (Fleischmann Profi- Kadee enz) zijn niet bruikbaar.
Ondanks de problemen die ik heb/had met de Roco Universal koppeling (moet juist afgeregeld zijn en mooi in het midden blijven staan om ongewild afkoppelen van die digitale koppelingen (uitz. Roco loks) in S-vormige wisselstraten te vermijden.) 
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Rangeerduivel op 19 november 2013, 14:40:54 PM
Kortkoppelingen met nemschacht kunnen ALTIJD uitgerust worden met FLE-profi,maar daar gaat het niet om,de vraag van Herwig is er toe gericht om GOEDKOPER treinen te koppelen die toch nooit ontkoppeld dienen te worden.

;)

Even terzijde,
De Marklin kortkoppeling is niet aan te raden bij niet-Marklin voertuigen,omdat zij mogelijk in scherpe bochten de buffers kunnen raken,daar zij tamelijk hoog komen.
Met alle andere systemen heb ik goede ervaringen,en qua prijs zit daar allemaal niet zoveel verschil op.
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Herwig op 19 november 2013, 19:32:53 PM
Vaste stangetjes als koppelingen tussen rijtuigen of wagens:

zo'n stangetjes zijn ook OPTISCH bescheidener dan die andere Fleischmann,  Roco of Märklin-koppelingetjes...  (zeker bij (macro)foto's maken...)
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Rangeerduivel op 19 november 2013, 20:35:25 PM
Herwig,
Als je de perfectie wil qua uitzicht,de K107 van Symoba,
en Brawa zou ook iets dergelijks in zijn gamma hebben...

;)
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Herwig op 19 november 2013, 22:25:23 PM
#  Die Symoba-vaste koppelingen zijn inderdaad een H0-nabootsing van een schroefkoppeling.  Ook in de Symoba-startset zitten er bijgevoegd..

#  Ribu is blijkbaar... Rietze.

Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: jean-luc op 03 december 2013, 22:07:39 PM
KaDee is my way of life.  :D

Duur?  Dan maar een locje minder kopen. ::)
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Thommy op 04 december 2013, 08:49:24 AM
Citaat van: jean-luc op 03 december 2013, 22:07:39 PM
KaDee is my way of life.  :D

Duur?  Dan maar een locje minder kopen. ::)

koppelen idd perfect... Zelfs tussen m'n 2 grijze muisstellen (varkensneus noemen andere ze) zitten er kadee's...
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: WAJ Janse op 26 december 2013, 15:41:59 PM
Citaat van: Herwig op 19 november 2013, 22:25:23 PM
#  Die Symoba-vaste koppelingen zijn inderdaad een H0-nabootsing van een schroefkoppeling.  Ook in de Symoba-startset zitten er bijgevoegd..

#  Ribu is blijkbaar... Rietze.

Herwig, Ribu is inderdaad Rietze.
Ik heb een paar setjes kortkoppelingen van dit merk, maar omdat dit bouwpakketjes zijn, vind ik ze niet zo lekker
werken als de Symoba's. Eerst in elkaar prutsen, en dat moet heel precies omdat ze natuurlijk goed glijbaar moeten zijn.
Met vaste van Ribu heb ik geen ervaring. Wel heb ik vaste van symoba: de K104. Heel fraai. Voor deze heb je dan
wel een NEM schachtje nodig, dus per saldo iets duurder dan de K108, maar 't oog wil ook wat.
Wim
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: B_Modelbouw op 30 december 2013, 18:37:54 PM
Er bestaat toch ook een digitale Profi-koppeling bij Fleischmann onder het nummer 651581 (zelf geen ervaring mee)

Dus lijkt het toch mogelijk om de Profi-koppeling te gebruiken en ze te ontkoppelen zonder ontkoppelspoor.
Titel: Re: Koppelingen, de eeuwige vraag
Bericht door: Rangeerduivel op 30 december 2013, 18:58:38 PM
Ja,en bij Lippe kost die (maar :o) 84€
Niet van de poes!

;)