Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Testervaringen rollend materieel => Topic gestart door: modelbaanHO op 11 november 2013, 22:28:29 PM

Titel: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: modelbaanHO op 11 november 2013, 22:28:29 PM
Via PM stelde een medeforumlid de vraag of je een Class 66 van Mehano en een van ESU naast elkaar op de baan kon zetten. Ik heb hem beloofd om de modellen eens van naderbij te bekijken. Ik denk dat het resultaat wel meer dan een persoon zal interesseren en daarom plaats ik het hier op het forum.

Ik bezit verschillende class 66 lokomotieven, op 1 uitzondering na allemaal van de Duitse privé operator HGK.
Van deze modellen heb ik er 3 uitgenomen die het best met elkaar kunnen worden vergeleken omdat zij quasi dezelfde schildering hebben. Bovendien zijn het modellen die uit 3 verschillende producties stammen: de oorspronkelijke Mehano modellen (DE64), de modellen uitgebracht door Lemke/Mehano (DE668) en tenslotte de modellen uitgebracht door ESU (DE671).

Onderstaand een foto van de 3 slachtoffers. v.l.n.r. Mehano - Lemke - ESU
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0105.JPG)

Ik kan geen beoordeling geven over de mechanische eigenschappen. Daarvoor is mijn baantje te klein om snelheid, trekkracht en uithoudingsvermogen te testen. Ik kan ook niet oordelen over de waarheidsgetrouwheid / juistheid van de modellen t.o.v. de werkelijkheid. Daarvoor zou een vergelijking met de echte locs moeten kunnen plaatsvinden en/of een intensieve vergelijking van de modellen met foto's van de echte locs.

Ik stel wel vast de alle 3 de modellen zeer gelijkend zijn wat betreft de gravure en de details die wel zijn uitgebeeld. Op het eerste zicht heb ik geen echte verschillen kunnen vaststellen. Dat is alvast goed nieuws.

Wat is er dan wel verschillend.
Het meest opvallende verschil is de verlichting. Op bovenstaande foto al heel duidelijk. Het oorspronkelijke Mehano model heeft gele leds voor de frontverlichting, die bovendien lichtjes doorschijnen in de rode sluitlampen. Bij Lemke zijn het koudwitte leds en ESU heeft warmwitte leds, wat mij betreft het mooiste van de 3. Hetzelfde geld voor de sluitverlichting. Bij Mehano is deze amper waarneembaar. Bij Lemke en ESU branden ze mooi rood. Op de volgende foto's is dit niet zo goed of uitgesproken waarneembaar. Maar ik plaats ze toch, al is het om ook andere details te laten zien.

Mehano
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0106.JPG)
Lemke
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0107.JPG)
ESU (sorry voor de wazige foto, maar ik ben geen professionele fotograaf)
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0108.JPG)
Mehano
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0111.JPG)
Lemke
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0112.JPG)
ESU (de kleur van de lichten komt op de foto niet goed tot uiting, maar ze is mooi rood)
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0113.JPG)

Er zitten vooral verschillen in de schildering.
Bij Mehano hebben de roosters een "weathering" gekregen
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0114.JPG)
Bij Lemke
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0115.JPG)
Bij ESU zijn de roosters helemaal zwart
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0116.JPG)

Voor mij is de dakpartij/uitlaat nog het meest verschillende
Mehano : ook hier een weergave van roetaanslag rond de uitlaat
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0117.JPG)
Lemke
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0118.JPG)
ESU
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0119.JPG)

En tot slot nog detailfoto's van de dieseltank
Mehano : Hier heeft de meter een wit kleurtje gekregen
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0120.JPG)
Lemke : geen kleurtje
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0121.JPG)
ESU : opschrift met de inhoud van de dieseltank, maar de meter heeft geen kleurtje
(http://www.modelbaanho.be/Images/Modellen_HGK/Vergelijking/IMG_0122.JPG)

Welke van de 3 is nu het beste/meest correcte model ? Ik weet het niet. Het zijn kleine details die verschillen. Maar mijn eindconclusie is dat ze alle 3 best naast elkaar op de modelbaan mogen staan !











Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Binco op 11 november 2013, 22:43:17 PM
Goede en duidelijke test Luc!
Waarvoor dank!
Aan deze modellen ga je plezier beleven! ;)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ems op 11 november 2013, 22:45:22 PM
Leuke vergelijking! Valt me wel op dat de zowel bij ESU als Lemke de kap niet goed aansluit op het onderstel; dit is goed te zien aan de kier links naast de frontseinen.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ward op 11 november 2013, 23:01:54 PM
Knappe vergelijking.
Zijn de kappen van die modellen er soms eens af geweest?
Als ik op andere foto's / filmpjes zie ben ik dit nog niet tegen gekomen..

Mvg
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: modelbaanHO op 11 november 2013, 23:42:33 PM
Citaat van: ward op 11 november 2013, 23:01:54 PM
Knappe vergelijking.
Zijn de kappen van die modellen er soms eens af geweest?
Als ik op andere foto's / filmpjes zie ben ik dit nog niet tegen gekomen..

Mvg

In de Mehano (DE64) heb ik zelf de decoder ingebouwd. Ik herinner me dat het best friemelen was om de kap terug op het onderstel te krijgen. Blijkbaar is dat dus toch niet zo best gelukt, was me zelf nog niet opgevallen.
In het model van Lemke heb ik de decoder laten inbouwen door de winkelier.
De ESU lok is niet geopend.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ERVIN op 12 november 2013, 10:43:06 AM
Bedankt voor de mooie vergelijking van deze 3 modellen Luc , mag ik even je draadje verder aanvullen?? ;)

De dieseltank van de ESU is dus het best gedetailleerd , want zo ziet de " echte" dieseltank er uit.

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/217_zps1543f740.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/grootbedrijf/217_zps1543f740.jpg.html)

Ook het bliksem-symbool tussen de beide ramen is goed weergegeven.


(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/213_zpsc0edc95c.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/grootbedrijf/213_zpsc0edc95c.jpg.html)

En dan nu nog één zijde van je locs voorzien van allerlei slangen , en een treinbestuurder plaatsen ,  en je bent helemaal up-to-date hé Luc.


(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/1460_zpsc2072c28.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/1460_zpsc2072c28.jpg.html)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/1132_zps465f0d8b.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/1132_zps465f0d8b.jpg.html)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/1102_zpsb6cec30d.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/1102_zpsb6cec30d.jpg.html)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: modelbaanHO op 12 november 2013, 11:32:56 AM
Citaat van: ERVIN op 12 november 2013, 10:43:06 AM
Bedankt voor de mooie vergelijking van deze 3 modellen Luc , mag ik even je draadje verder aanvullen?? ;)

Natuurlijk, graag zelfs.

Citeer
En dan nu nog één zijde van je locs voorzien van allerlei slangen , en een treinbestuurder plaatsen ,  en je bent helemaal up-to-date hé Luc.

Was ik nog vergeten te vermelden: Zo uit de doos zijn de ESU-locs aan één zijde voorzien van een koppeling (dat is ook de zijde die je ziet op de foto's.) Aan de andere zijde is een volledige detaillering met imitatie koppeling en slangen. Ik moet eens in de handleiding kijken hoe je daar dan eventueel een modelkoppeling kan plaatsen.

Een treinbestuurder ... Ja zeker maar dan moet ik die dingen weer open doen en daar ben ik echt niet goed in.  :(


Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: dani op 12 november 2013, 11:41:12 AM
interessant draadje, zo zouden er meer mogen zijn !

Ik herinner me een hele tijd geleden bij een naburig forum zo bvb een vergelijking tussen de  Märklin en Piko varianten van de 28xx lok.
Misschien een idee om dit es vaker tegaan doen
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: OlivierV op 12 november 2013, 16:00:02 PM
Citaat van: dani op 12 november 2013, 11:41:12 AM
interessant draadje, zo zouden er meer mogen zijn !

Ik herinner me een hele tijd geleden bij een naburig forum zo bvb een vergelijking tussen de  Märklin en Piko varianten van de 28xx lok.
Misschien een idee om dit es vaker tegaan doen
Wat die vergelijking betreft zwerft er ergens in een draadje een vergelijking rond van ERVIN betreffende een vergelijking tussen de Piko en de LS variant van deze loc. ;)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 12 november 2013, 16:17:15 PM
Hè Luc,

Interessante uitleg en foto's.
Een vraagje. Is het misschien mogelijk om foto's te maken van de loco's met de kappen gedemonteerd, dan kunnen we de verschillen van de decoder, print, motor.... Bekijken.

Grz,
Gunter
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Binco op 12 november 2013, 16:51:42 PM
Citaat van: ceuleer op 12 november 2013, 16:17:15 PM
Hè Luc,

Interessante uitleg en foto's.
Een vraagje. Is het misschien mogelijk om foto's te maken van de loco's met de kappen gedemonteerd, dan kunnen we de verschillen van de decoder, print, motor.... Bekijken.

Grz,
Gunter

Luc schreef al dat hij die machines niet graag demonteert, misschien iemand anders die ook de vergelijking kan maken?  ;)

Citaat van: modelbaanHO op 12 november 2013, 11:32:56 AM
... maar dan moet ik die dingen weer open doen en daar ben ik echt niet goed in.  :(
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 12 november 2013, 17:07:30 PM
Kweet dat hij niet graag demonteert, maar als ge niks vraagt, hebt ge niks....  ;D
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Binco op 12 november 2013, 17:20:00 PM
Citaat van: ceuleer op 12 november 2013, 17:07:30 PM
Kweet dat hij niet graag demonteert, maar als ge niks vraagt, hebt ge niks....  ;D
Daar heb je ook gelijk in Gunter!  ;D
Maar het moeten niet altijd dezelfde zijn hé!  ::) Er zijn er ongetwijfeld nog met de 3 modellen van de class 66.

Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 12 november 2013, 17:22:53 PM
Ik heb er maar 2 van, dus ik zou eens graag de esu van binnen bekijken....
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: dani op 12 november 2013, 17:24:12 PM
@Gunther: als jij de 2  al doet die je hebt, dan ben ik zeker dat er wel iemand met een ESU  de tegenprestatie wil leveren....
Misschien heeft  Rudy  (rangeerduivel) er wel zo eentje ?  Ik wil die gerust eens gaan uit elkaar gooien :-) :-) :-)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 12 november 2013, 17:44:21 PM
Da zal wel.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Rangeerduivel op 12 november 2013, 17:59:26 PM
Citaat van: dani op 12 november 2013, 17:24:12 PM
@Gunther: als jij de 2  al doet die je hebt, dan ben ik zeker dat er wel iemand met een ESU  de tegenprestatie wil leveren....
Misschien heeft  Rudy  (rangeerduivel) er wel zo eentje ?  Ik wil die gerust eens gaan uit elkaar gooien :-) :-) :-)


GIJ BLIJFT VAN MIJN LOC'S AF,VIJS DE UWE UITEEN!!! >:( >:( >:(

Nee,alle gekheid op een stokje,ik heb geen(meer) class 66,misschien later nog eens...
Ik had de RAIL4CHEM,maar die heb ik verkocht wegens niet meer up to date,om hem te vervangen door een Belg.
Ik heb alleen NMBS loc's,alhoewel,de 2901 is ook geen zuivere,maar toch een ietsiepietsie meer Belgisch dan de privé-operatoren.
Reden dat ik er geen heb;Je kan niet alles hebben!

;)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Gerolf op 12 november 2013, 18:01:30 PM
Vergelijkende tests zijn vaak erg nuttig, maar soms ook een bron van twist.
Ik herinner me zo een (domme) discussie tussen aanhangers van LS en Classix  ::)

Als het zo objectief wordt bekeken als hier, kan ik het alleen maar toejuichen
... en hoop ik stilletje tussen een vergelijkende tests van een P8 of G8 of ... (veel voorkomende stomers)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: modelbaanHO op 12 november 2013, 18:18:20 PM
Citaat van: modelbaanHO op 12 november 2013, 11:32:56 AM
... maar dan moet ik die dingen weer open doen en daar ben ik echt niet goed in.  :(

Om me zelf te citeren: neen liever niet dus.
Ik herinner me het monteren van de decoder in de DE64. Je moet vijsjes losdraaien die half onder de draaistellen verborgen zitten. Dat losdraaien tot daar toe, maar ze terug op hun plaats krijgen om ze vast te zetten >:(

En dan bij het terugplaatsen van de kap: al de draden van de decoder die voortdurend mee uit die kast komen piepen. Je moet een duizendpoot zijn om dat klaar te spelen. Als er iemand daar trucjes voor heeft: ik hou me warm aanbevolen.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: dani op 12 november 2013, 18:24:27 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 12 november 2013, 17:59:26 PM
GIJ BLIJFT VAN MIJN LOC'S AF,VIJS DE UWE UITEEN!!! >:( >:( >:(

Pfff, ik mag hier NIKS...    ik ben nochthans zooo nen brave jongen !

Citaat van: Rangeerduivel op 12 november 2013, 17:59:26 PM
Reden dat ik er geen heb;Je kan niet alles hebben!

Nee, maar toch veel hee.....

(mijn grootmoeder zei:   "jongen, ge kunt ni alles hebben in 't leven een dikke vrouw  en veel plaats in uw beddeke")
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: dani op 12 november 2013, 18:42:03 PM
Citaat van: modelbaanHO op 12 november 2013, 18:18:20 PM
En dan bij het terugplaatsen van de kap: al de draden van de decoder die voortdurend mee uit die kast komen piepen. Je moet een duizendpoot zijn om dat klaar te spelen. Als er iemand daar trucjes voor heeft: ik hou me warm aanbevolen.
Een klein stukje dubbelzijdig plakband kan wonderen doen om draadjes op hun plek te houden.  Dat moet maar een stukje zijn van een halve cm bij een halve cm soms...   Ik gebruik daarvoor die van de Action.  39 cent voor 10m rolletje denk ik.  (of 5m, ik twijfel even)    Heel dun en kleeft goed

Een ander truukje is om draadjes bij elkaar te houden met een stukje plakband of ze met enkelen samen in een krimpkousje te steken.  Maar dan moet je vaak de-solderen en weer opnieuw vastsolderen, en als je al niet te heroïsch bent met het openen en sluiten veronderstel ik dat solderen uitgesloten is .... ?
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Rangeerduivel op 12 november 2013, 18:44:38 PM
Citaat van: modelbaanHO op 12 november 2013, 18:18:20 PM
Citaat van: modelbaanHO op 12 november 2013, 11:32:56 AM
... maar dan moet ik die dingen weer open doen en daar ben ik echt niet goed in.  :(

Om me zelf te citeren: neen liever niet dus.
Ik herinner me het monteren van de decoder in de DE64. Je moet vijsjes losdraaien die half onder de draaistellen verborgen zitten. Dat losdraaien tot daar toe, maar ze terug op hun plaats krijgen om ze vast te zetten >:(

En dan bij het terugplaatsen van de kap: al de draden van de decoder die voortdurend mee uit die kast komen piepen. Je moet een duizendpoot zijn om dat klaar te spelen. Als er iemand daar trucjes voor heeft: ik hou me warm aanbevolen.



Uw draden en eventueel decoder vastleggen met doorschijnende kleefband,"lakskes" in de volksmond,omdat die zo dun zijn,dat helpt je al een heel stuk op weg.
Wel opletten dat alles goed geisoleerd is,ook de decoder!

;)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 november 2013, 19:14:59 PM
Inderdaad, met plakband, precies zoals de vanuit de fabriek aangebrachte draden ook op hun plaats worden gehouden.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Rangeerduivel op 12 november 2013, 19:57:41 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 12 november 2013, 19:14:59 PM
Inderdaad, met plakband, precies zoals de vanuit de fabriek aangebrachte draden ook op hun plaats worden gehouden.

Voor zover ik mij herinner legg(d)en ze bij Mehano de boel vast met afplaktape die schilders gebruiken.
En naar ik weet waren zij de enigen die dat deden.
Doeltreffend maar niet fraai,voor een amateur is dat goed maar een fabrikant kan toch beter vind ik,alhoewel,het zit toch vanbinnen en in feite ziet niemand dat...

;)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 12 november 2013, 23:05:54 PM
Ja, dat zou beter moeten.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 november 2013, 23:51:38 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 12 november 2013, 19:57:41 PM
Voor zover ik mij herinner legg(d)en ze bij Mehano de boel vast met afplaktape die schilders gebruiken.
In mijn exemplaar zat er gewoon doorzichtig kleefband op.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: railtravelmanager op 13 november 2013, 17:07:45 PM
 :) mooi mooi, binnenkant ESU zal ik zelf pas zien tegen begin februari 2014 , voor mijn verjaardag zou
ik voor mezelf een ESU lok willen kopen de Crossrail of de bordeaux CFL Cargo  :)

grtz

Erwin
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 15 november 2013, 14:48:47 PM
Dat zijn mooie modellen Erwin.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: loco op 15 november 2013, 17:57:10 PM
Knap en objectief.
Zo mogen er meer vergelijkingen gemaakt worden. Zonder al te veel commentaar. De foto's zeggen vaak al genoeg.
Een vraag: bij Mehano is het chassis in de lengterichting in twee delen verdeeld. Het chassis bestaat uit twee helgften die tegen elkaar worden geplaatst. Waarom? Is dit voor de isolatie?
Is dit ook het geval bij lemke? Ik veronderstel van wel, want het is een mehano die door Lemke verkocht wordt men enkele verbeteringen.
Is dit ook het geval bij ESU?
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 15 november 2013, 18:15:34 PM
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan, misschien moet je de helften wel scheiden om de motor, cardanassen en de draaistellen te demonteren.
Wanneer je de vijzen lost en de loc op een zijde legt, kan je misschien 1 helft optillen zodat alle onderdelen in de andere helft blijven liggen. Is maar een idee hé.  :-\
Ik ga het nu niet uitproberen zolang het niet nodig is .  :)

grz,
Gunter
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Rangeerduivel op 15 november 2013, 19:32:20 PM
Citaat van: ceuleer op 15 november 2013, 18:15:34 PM
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan, misschien moet je de helften wel scheiden om de motor, cardanassen en de draaistellen te demonteren.
Wanneer je de vijzen lost en de loc op een zijde legt, kan je misschien 1 helft optillen zodat alle onderdelen in de andere helft blijven liggen. Is maar een idee hé.  :-\
Ik ga het nu niet uitproberen zolang het niet nodig is .  :)

grz,
Gunter

Iets in die richting dacht ik ook,en misschien nog een reden te zoeken in het vormgieten...

;)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ward op 27 november 2013, 21:58:27 PM
Tis wel een Class 77, maar enkele foto's van de binnenkant:

(http://www.photoward.be/trein/IMG_0643.JPG)

(http://www.photoward.be/trein/IMG_0644.JPG)

(http://www.photoward.be/trein/IMG_0646.JPG)


en voor een grotere foto van de volledige binnenkant *KLIK* (en klik op de foto voor nog groter..)
http://www.photoward.be/trein/IMG_0643groot.jpg


Mvg,
Ward
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 27 november 2013, 23:08:21 PM
Amai,
daar zit nogal wat in.... ??? :)
Ja , met al die snufjes die ESU erin stopt heb je electronica nodig hé.
't Is wel bangelijk afgewerkt, ik ben direct een fan, spijtig dat ik mijne portomoné met geld in niet meer vind. ;D
Zeg Ward, rij jij 2 of 3 rail ?
Ik heb ergens gelezen dat een sleeper voor 3 rail er gewoon opgeklikt wordt en dat je dan de wielen kan omruilen voor AC wielen.
Is dat zo ?

grz,
Gunter
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: krispy op 28 november 2013, 12:22:47 PM
Citaat van: ceuleer op 27 november 2013, 23:08:21 PM

Ik heb ergens gelezen dat een sleeper voor 3 rail er gewoon opgeklikt wordt en dat je dan de wielen kan omruilen voor AC wielen.
Is dat zo ?

grz,
Gunter

Hij heeft wielen die stand voor de 3railrijders gebruikt kan worden , sleeper zit er stand op bij uitlevering

de sleeper kan er gewoon afgeklikt worden en dan is dienen klaar voor 2 rails
Wat extra wielen betreft , dat zijn RP25 wielen voor DC die men kan verkrijgen
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ward op 28 november 2013, 13:00:44 PM
Zoals eerder gezegd zijn de 3 rail wielen standaard, en de sleper zit er ook bij.
In de doos vind je dan naast allerlei kleine accesoires een pipet voor de rookgenerator, een speciale pincet voor de stroomafnemer af te nemen en de laatste bladzijde van de handleiding (die overigens enkel in het duits erbij zit) vind je een bon voor de 2-railwielen.

Mvg,
Ward
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 28 november 2013, 13:26:10 PM
Aha, de loc heeft standaard AC wielen.
Ik wist dat er iets kon geruild worden, maar het was een bon voor DC wielen.

Grz,
Gunter
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: krispy op 07 december 2013, 18:31:41 PM
Maar het kan ook anders :

bij deze een foto van een nieuwe Class 66 Captrain die na 2 minuten niks meer deed ;

Heb een fotooke genomen van het binnenwerk wat echt niet fraai is ( echt chineese makelei die voor VEEEL geld verkocht wordt   zeer spijtig  >:( >:( >:( >:(

Zoals ge kunt zien , verschillende geplette draadjes , spoeltjes beschadigd enz...

Heb deze terug binnengebracht :

resultaat na een week : men heeft bij esu een nieuwe decoder geplaatst ( was defect door kortsluiting , waar ik echt niet van opkeek )

Maar aan de geplette draden en gebroken spoelen heeft men NIETS gedaan , van service gesproken ??? :'( :'( :'(

(https://lh6.googleusercontent.com/-0unGH_VcEi8/UqNXIwi8adI/AAAAAAAACK0/zbyQkh9m_Ks/w741-h493-no/SAM_0023_b.jpg)

Had hem bij terug afhallen na herstelling door men huisleverancier laten open maken , en deze verschoot ook , dacht dat ik overdreef en gaat deze foto doorsturen naar esu zelf met de nodige klacht

Heb ondertussen dan maar zelf gezorgd voor de nodige aanpassingen , de geplette draaden vervangen maar de spoelen moeten zo blijven daar ik deze niet heb liggen .

moraal van dit verhaal : HET IS NIET OMDAT HET DUUR IS DAT HET ZEKER OK IS  :-[ >:( :'(
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 07 december 2013, 18:53:59 PM
Ik ben onlangs te weten gekomen dat er meerdere ESU loco's hersteld moeten worden of teruggestuurd moeten worden naar de fabrikant voor grote herstellingen.
Voor ongeveer 400 euro zou dat toch niet mogen zijn hé, ze worden zelfs niet voldoende getest. >:(
Die Chinezen krijgen geen tijd om het degelijk te maken denk ik, dat ander draadje met die treinstellen van jocadis die eerst getest moeten worden en soms hersteld moeten worden voor je ze kan afhalen, dat is ook zo een geval denk ik, in China rap ineen geflanst, de Belgen zullen het zelf wel oplossen.
Eigenlijk betalen we te veel geld aan al die Chinese brol, als je vroeger naar de kermis ging en van de kraampjes iets kocht of won voor de kleine, als er" Made in China" opstond wist je al genoeg, veel zal het nog niet verbeterd zijn vrees ik.
Toch veel geluk gewenst met de loc, wanneer hij gemaakt is bedoel ik dan, want die kapotte spoelen, dat kan gewoon toch niet !

grz
Gunter
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: evan op 07 december 2013, 19:28:05 PM
Een vriend van me zijn class 66 heeft ook maar een meter gereden met een daarop volgende kortsluiting.  Nadien hing hij een lokprogrammer er aan om de decoder uit te lezen met als gevolg dat de programmer ook om zeep is.   Jammer...
Hij rijdt met rocoline rails en op de gepolariseerde hartstukken hebben esu loks blijkbaar problemen op de rocoline wissels...

Ik ben een esu-fan, maar dit is blijkbaar een ernstig kwaliteitsprobleem.

Zelf heb ik een hlr 80 in bestelling en hou mn hart dus vast :-[

Tijd brengt raad ::)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ward op 08 december 2013, 17:38:11 PM
Blijkt dan wel om de class 66 vooral te gaan en als ik het goed lees in combinatie met DC?
Hier heeft de Class 77 al serieus wat km gereden zonder één probleem..

Mvg
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 december 2013, 17:46:15 PM
Citaat van: ceuleer op 07 december 2013, 18:53:59 PM
Die Chinezen krijgen geen tijd om het degelijk te maken denk ik,
Volgens mij is het vooral een gebrek aan kwaliteitsbesef. Ik heb meer voorbeelden gezien waar de Chinezen denken: dit is goed genoeg, maar waar de Europeaan denkt: dit is helemaal fout.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: Mattias op 08 december 2013, 21:20:00 PM
Iemand van in onze club kocht zich ook een ESU crossrail (omdat hij bij crossrail werkt en er graag een loc van wilde)
Zelf had ik hem de (bijna de helft kostende) mehano aangeraden, daar ik heel tevreden ben van mijn 2 mehano's..
Toch bleef hij koppig volharden hij de ESU.

Hij nam de loc mee naar de club en liet de loc enkele rondjes toeren op de modelbaan.
De dag erna was ik er ook en wilde hij trots zijn loc showen.
Op de sound na deed de loc niks meer... En uitlezen van de decoder ging ook niet meer..

Hij heeft de loc teruggebracht en een nieuw exemplaar gekregen..
Eens benieuwd hoe lang dit exemplaar zal rijden...  :-\
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: edemul op 17 januari 2014, 00:57:03 AM
Ik heb onlangs ook een class 77(crossrail) gekocht van ESU.
Hij werkt zeer goed,geen problemen met de decoder of zo.
Maar ik ben niet tevreden over de trekkracht van deze machine.
Bv. een goederentrein met vijf container-wagens krijgt hij niet naar boven op een spiraal.
Al mijn andere locs van Mehano, Roco of LS- models hebben daar geen probleem mee.
Zijn er hier al mensen die ook dat probleem ondervonden hebben?
Ik heb al veranderingen in  de Cv's 53 en 54 gedaan , maar zonder deftig resultaat.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ERVIN op 17 januari 2014, 18:23:30 PM
@Eddy , dat is niet normaal hé , ik heb verschillende Class 66ers , deze zijn wel van Mehano , en die hebben een enorme trekkracht , ik heb ook al klazen zien rijden van ESU met een lange sleep aan hun haak.

Ofwel zijn je bochten misschien té scherp van je spiraal , maar dan zouden je andere locs er ook moeite mee moeten hebben , bekijk eens even CV56 , deze bepaalt hoeveel % de lastregeling effect zal hebben op je motor.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: edemul op 17 januari 2014, 21:58:20 PM
@Erwin,ik vind het ook niet normaal aangezien mijn class 66ers van mehano, alsook mijn Ls-models (type12)  geen last hebben van de helling of van de bochten.
De diameter van de spiraal bedraagt 120cm.
Ik heb de cv's 54 en 55 aangepast van respectievelijk 48 en 32 naar 200.
Ook al geprobeerd om op 255 te zetten, maar ook dat geeft geen verschil
De cv 56 stond op 255, wat ook het maximum is, denk ik.
Cv 5 = 190 ipv 120
Cv2 = 14 ipv 3
De loc vertoont geen slip tijdens het rijden bergop.


Eddy.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ERVIN op 17 januari 2014, 22:21:21 PM
Hmm , vreemd Eddy , en op vlakke stukken doet hij het wel goed??
Had de loc dat probleem met de originele instellingen , of is dat later pas gekomen , de loc van ESU die ik zien rijden heb had geen enkele instelling die verandert was , dus recht uit de doos op het spoor.

Kan en mag dus niet hé , ik denk nog even met je mee. ;)

Je hebt trouwens ook PM.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: edemul op 18 januari 2014, 01:07:40 AM
de loc had de problemen al van bij het begin.
het is omdat ik het niet normaal vond dat ik cv's ben gaan veranderen.

eddy
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ward op 18 januari 2014, 12:55:17 PM
Wat me wel juist even opviel aan de foto's met de 'geplette' draden is dat er daar draden lopen waar er bij mijn model geen lopen?
Vind ik best wel raar..
Hoe dan ook, hoe zit het met de herstelde modellen? Daar nog iemand last mee?
Voorlopig niets dan goeds over mijn ESU, niets van problemen mee  ;D
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 16 mei 2014, 22:27:00 PM
.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ERVIN op 16 mei 2014, 22:46:05 PM
Wow zalig Gunter .  ;)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 16 mei 2014, 23:11:54 PM
Ja Hé Erwin,
ik weet dat jij ook een grote fan bent van deze locomotieven.  :)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: doomslu op 17 mei 2014, 10:57:55 AM
Een baan in de keuken! Dat ik daar niet aan gedacht heb.  8)

Mooie parade hoor.  ;)
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ToThePoint op 17 mei 2014, 11:25:38 AM
Citaat van: doomslu op 17 mei 2014, 10:57:55 AM
Een baan in de keuken! Dat ik daar niet aan gedacht heb.  8)

Mooie parade hoor.  ;)

Op het emplacement ( niet in beeld ) staan wagons opgesteld die onmiddellijk het bereide eten ( bemerk kooktoestel in het midden van ovaal ) " just in time " kunnen leveren aan de verbruikers. De parade van de loks dient om de dieselmotoren op te warmen zodat ze onmiddellijk volle gas kunnen geven als de  "service "er is. Soep wordt echter niet zo heet gegeten als ze geserveerd wordt. Het draait allemaal om het behoud van kwaliteit. Dit fenomeen komt voort uit de consumptie maatschappij, men kan dit ook bemerken aan de mensen die verslaafd zijn aan de gsm want hier is de persoonlijke bediening dmv een "garçon " ook zoek. Moest het voorvallen dat een lok het begeeft kan men die zonder al te veel poespas het vuur aan de schenen leggen. LMAO

Oei de fantasie sloeg op hol. Men excuus als iemand zich beledigd voelt, dat was niet de bedoeling. Het is grappig bedoelt.
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ceuleer op 17 mei 2014, 12:01:11 PM
Jean-Paul,

uwe uitleg doet mij een beetje denken aan het andere topic "leuk filmke : Joe McDoakes — So You Want a Model Railroad "  :D
Geweldig filmke trouwens.
Ik gebruik de keuken alleen maar voor mijn treinen wanneer het vrouwtje even weg is, " Is de kat van huis, dan rijden de treinen rond het fornuis".
Titel: Re: Class 66 - een vergelijking
Bericht door: ToThePoint op 17 mei 2014, 13:48:31 PM
Citaat van: ceuleer op 17 mei 2014, 12:01:11 PM
Jean-Paul,

uwe uitleg doet mij een beetje denken aan het andere topic "leuk filmke : Joe McDoakes — So You Want a Model Railroad "  :D
Geweldig filmke trouwens.
Ik gebruik de keuken alleen maar voor mijn treinen wanneer het vrouwtje even weg is, " Is de kat van huis, dan rijden de treinen rond het fornuis".

HAHAHA das ook een goeie Gunter. Zie maar da ze da filmke nie vind dan. U gaat moeilijk kunnen zeggen " it wasn't me ".