In mijn laatste lot/aankoop zaten 3 diesellocs. De ene al in slechtere staat dan de andere.
Nummer 1 ligt uiteen!
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131101004_zpse050141d.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131101004_zpse050141d.jpg.html)
Alhoewel ik er aanvankelijk niet veel tijd wou aan besteden zie ik het nu wel zitten om er "iets" van te maken. 'k loop namelijk al jaren rond met de gedachte een tafereel te maken met een groeve en privé locs die voor transport zorgen. Sigheltal Grube... :)
Benieuwd ... :)
eentje om te volgen dus alweer !
Bedankt voor de interesse... en eerlijk gezegd: "ik ben ook benieuwd!"
Ben dus met den moeilijksten begonnen. Den groenen!
Oorspronkelijk was de loc fabrieksrood maar hij werd met een grove borstel herschilderd naar groen. Aanvankelijk dacht ik de groene verf er op te laten en zo te overspuiten maar de verf zit niet alleen vol stofdeeltjes, ze ligt er op bepaalde plaatsen vrij dik op. Dus schuren is de boodschap...
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131102004_zpsb7a4aeb2.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131102004_zpsb7a4aeb2.jpg.html)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131102003_zps70269de2.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131102003_zps70269de2.jpg.html)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131102002_zps2912e416.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131102002_zps2912e416.jpg.html)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131102001_zps54060a9e.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131102001_zps54060a9e.jpg.html)
Deze goedkope locjes zijn grof qua detail. Op tinternet heb ik een restauratieprojectje gevonden maar met vrij dure onderdelen. Dat dus niet!
Ik ga hooguit enkele stukken laten laseren maar de rest van de details moet er komen op een goedkope manier... we zien wel!
De beide andere dieselkes werden gelukkig niet overschilderd...
Citaat van: Dirky op 01 november 2013, 21:25:39 PM
...'k loop namelijk al jaren rond met de gedachte een tafereel te maken met een groeve...
...En met een grote kraan ;)
Dit draadje mag ik zeker niet uit het oog verliezen, ik namelijk ook nog wat locs te restaureren/herstellen.
Je bent al goed begonnen zie ik!
Kan je die locs niet makkelijker zandstralen ipv. te schuren of is dat te aggressief voor de plastiek?
een kraan? ;)
Zandstralen zou misschien wel kunnen maar ik vrees dat de weinige scherpe kantjes gaan verdwijnen. Heb hier ook geen superfijn zand meer om te proberen!
Zoals ik het nu doe is het zeker niet OK om een nagelnieuwe fabrieksloc te maken maar dat ben ik sowieso niet van plan. Veel roest, veel vet, veel stof... dat lijkt me leuker! :)
Citaat van: Dirky op 02 november 2013, 23:33:05 PM
Zoals ik het nu doe is het zeker niet OK om een nagelnieuwe fabrieksloc te maken maar dat ben ik sowieso niet van plan. Veel roest, veel vet, veel stof... dat lijkt me leuker! :)
Daar heb je inderdaad een goed punt!
schade valt mee na een eerste laagje grondverf:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131103003_zps2518c6df.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131103003_zps2518c6df.jpg.html)
Ik volg ook. Ik heb ze zien staan in de Te koop sectie en ben dus benieuwd wat je ervan gaat maken. :)
Dat er heel netjes uit! Welke grondverf heb je gebruikt?
Bedankt! :)
Motip Acryl - spuitbus uit den brico!
Ik spuit in heel dunne laagjes met een tussentijd van een tiental minuten. Na een vijftal rondjes ziet het resultaat er meestal goed uit.
een mooi begin.
Let nu wel op als je met Motip grondverf begint, dan ga je best in dezelfde productlijn verder met je lak en eventuele vernis, anders riskeer je appelsienhuid of zelfs craquelé. Ik heb het voorgehad bij een retouche aan mijn kevertje.. grondlak prima, maar dan met een ander merk verf er over en boem patat... allemaal scheurtjes en schilfertjes. Dusn een verwittigd man is . . . .
Succes met het vervolg van de restauratie ! Ik ben benieuwd want ik hou van dergelijke ondernemingen.... een leuke challenge :-)
Bedankt voor het vermelden Dani.
De primer is op basis van acryl en inderdaad ga ik voor het verdere verloop ook acryl-lakken gebruiken. 'k Ga toch een poging doen om alles met motip-spuitbussen te doen.
Vroeger kon men inderdaad wel eens rare effecten bekomen met spuitbussen van verschillende merken. De meeste spuitbussen zijn, denk ik, tegenwoordig op acryl basis...
Acryl op iets anders is niet erg heb ik gemerkt. Iets met agressieve weekmaker op acryl kan wel eens anders uitdraaien.
Hmmm, goed om weten van die verschillende soorten primer. Ik wist dat verschillende soorten verf mengen nooit een goed idee was, maar had er geen benul van dat voor primer ook het geval was.
Ik dacht primer juist diende om ervoor te zorgen dat eender welke soort verf zou hechten. Weeral iets bijgeleerd zie...
Patrick: primer dient vooral voor een goede en uniforme HECHTING van de eindlak op het oppervlak. Maar als je primer op zich al een andere basis heeft dan de laag die je er mee bedekt, dan kan je al vanaf dag 0 in de sh*t komen te zitten.
Jij hebt het over een "isolator" laag. Nu is het wel zo dat een isolator op zich niet vaak (meer) wordt toegepast en dat men meestal spreekt van de combinatie van beiden: een "isolerende primer".
Die worden vooral gebruikt in de auto sector of waar er nieuwe verflagen over bestaande worden aangebracht, om de reaktie tussen de beide (nieuw en oud) te voorkomen. Beetje zoals het diëlectricum in een condensator... Een voorbeeld is de VOC reeks van Glasurit. Dit zijn dan wel meestal 2K primers, die je aanbrengt op eender welk oppervlak (metaal, plamuur, bestaande opgeschuurde lak, filler, voegenkit etc...). Een ander schoolvoorbeeld ik de 2K EPOXY primer die men gebruikt bij de restauratie van oude wagens. Als je je chassis en/of body hebt laten zandstralen, kalkstralen, parelstralen of chemisch ontlakken, dan heb je te maken met een BLOOT metaal oppervlak en dat gaat heel snel roesten. Daarom wordt vaak direkt na het stralen er een Epoxy op gespoten omdat dat helemaal "dicht" verzegelt en er dus zo goed als geen roestvorming komt, tot je dan later aan de verdere afwerking begint. Die 2K EP is ook voor 99% "inert" en dus een goede isolator/primer. Je kan ook nog makkelijk lassen op de plaatsen waar 2K EP zit, dus een prima basis.
Verven, lakken en andere aanverwante producten, het is een wereld op zich, Patje... je kan daar boeken over schrijven als je je in die materie verdiept.
Bottom line : sowieso is een 1K (enkele component zoals de spuitbusjes) geen ideale lak of primer, maar voor modelbouw MEEEEER dan voldoende als je je produktjes goed op elkaar afstemt.
bvb deze : strak in de lak en hoogglans er over (maar de ondergrond van de passagiersdeur onvoldoende geschuurd helaas )
http://www.youtube.com/watch?v=V9e04O4XyXk
en zijn opvolger : 100% beter
http://www.youtube.com/watch?v=mWN9oWGYLg4
tja, 'k begin ook van de 'oude stempel' te worden zekers...
Maar ik leer steeds meer en meer bij, thx voor de links, de zeer nuttige info, en... inderdaad zeer mooie lak op je modelletjes :)
Intussen heb ik me een beetje verder verdiept in spuitbusverven:
Blijkbaar zijn alle courante primers in DHZ zaken op ACRYL basis en zijn alle kleuren op basis van ALKYDHARS. Kleuren op ACRYL basis lijken er niet tussen te staan...
Ik ga voor alle zekerheid eerst een laagje ALKYD-verf spuiten op de naakte plastic van de carrosserie aan de binnenkant om zeker te zijn dat die niet oplost...
Dani, ik ga een draadje starten over verven zodat de info later nog kan teruggevonden worden. Plaats jij je info ook daar nog eens aub?
thx
Dirk, waarom voor de toplaag geen acrylverf met de airbrush aanbrengen. Dit geeft toch een veel betere controle dan spuitbussen (en een navenant eindresultaat, zeker in schaal I). Groeten.
Dirk, ik wil gerust de info daar plaatsen, ofwel kan je het gewoon door één van de mods laten verplaatsen, dat bericht, of zelfs gewoone kopiëren en daar plakken, van mij mag je dat zeker doen !
Dani
Is een optie Gino maar er zijn enkele "maren"...
- die locs zijn sowieso al niet moeder's mooiste qua "verschaling". De gele lijnen bijvoorbeeld, zijn gewoon als blokken op de loc aangebracht... M.a.w. er kan geen perfect schaalmodel mee gemaakt worden. Het steekt dus minder nauw!
- ik heb alleen maar een "te grote" compressor die een hels lawaai maakt en een minder goeie airbrush. Die opzet gebruik ik niet graag.
- Ik heb ook nog geen "spuitcabine"
- ik heb geen voorraad verf voor de airbrush staan en twijfel nog welk merk ik in de toekomst wil gebruiken.
- en de echte uitdaging wordt dan: "Lukt het met spuitbussen?" :D :D :D
uitvluchten hé! :) ik weet het... maar voorlopig ga ik er mee verder op die manier! ;)
EDIT ////
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=19097.msg235096#msg235096
ik had hier een heel verhaal getikt over het verven met spuitbussen maar heb het dan ook amar verplaast naar bijhorend topic.
Beetje manueel plaatwerk:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131110003_zps1b731654.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131110003_zps1b731654.jpg.html)
Inmiddels heb ik een motor van zolder afgehaald om er alvast eentje van de diesels mee (proef-) aan te drijven. Ik heb geen idee of brushless buitenlopers soms gebruikt worden in locs maar aangezien dit dieselke toch een RC besturing krijgt is een set uit een modelvliegtuig voor mij ideaal.
Telegeleid? Tja waarom niet eigenlijk ... plaats genoeg :)
Succes met de verbouwingen !
hmmmm.... een brushless en een rc set uit een vliegtuigje ?
Moet kunnnen denk ik. Als het maar werkt, dan is het niet belangrijk wat er "onder de kap" zit, dat is iets wat je zelf als bedenker en creatieve ziel doet, en als je dat aan de praat krijgt is dat telkens weer iets om fier op te zijn.
Ik volg geboeid !!!!
PS: hoe zie je dat dan praktich met de stroomvoorziening ? Batterijen of gewoon stroom nemen van de rails om je ontvanger, servo's en motor te voeden ?
Enkele jaren terug heb ik een Marklin BR1 op batterijen laten rijden met een RC-set uit een vliegtuigje. Het aanzetten was nogal bruusk maar voor de rest liep dat OK. Bedoeling was één stuk van de baan te voorzien van een batterijlader... Is in de koelkast beland bij de vele andere probeersels... :)
Dat wil ik nu ook wel eens proberen en de buitenloper heeft op lage toeren veel koppel. Ik ga wel de maximum snelheid van de loc sterk naar beneden halen.
Wordt hier veel over gesproken Dirk..http://freerails.com/view_forum.php?id=45
Eerste stapjes terug in de werkplaats...
Zo zagen de hijsogen op het dak eruit voor de verbouwing:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131207013_zps76e48076.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131207013_zps76e48076.jpg.html)
Zo wordt het nu:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131207014_zpsf5a8ef90.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131207014_zpsf5a8ef90.jpg.html)
De reling zag er zo uit:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131207022_zps1ceed0e7.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131207022_zps1ceed0e7.jpg.html)
Wordt nu iets in deze aard:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131207023_zps722fec51.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131207023_zps722fec51.jpg.html)
Voor de relingen heb ik een mal laten snijden:
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131207020_zpscb8eeeb6.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131207020_zpscb8eeeb6.jpg.html)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131207017_zps8c426ab2.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131207017_zps8c426ab2.jpg.html)
Dat het nooit super-modellen zullen worden is me overduidelijk maar de pittige detail-verfijning geeft me toch een goed gevoel.
Reling en co is knap gemaakt! Misschien worden het toch redelijk mooie modellen.
Ziet er alleszinds knap ui Dirk,maar misschien heb ik er over gekeken...welke schaal dit is,groter dan HO dacht ik?
;)
Spoor 1 :) daarom staat het ook in de rubriek van grotere schalen ;D
nog enkele leuningen en klaar voor schildering. Ook het instrumentenbord een paar details bijgegeven. Door de ruiten zie je geen scherpe details dus zwart. wit en rood zijn voldoende...
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20131208010_zpsac9fd922.jpg) (http://s836.photobucket.com/user/Dirky/media/20131208010_zpsac9fd922.jpg.html)
Denk er toch wel aan om te gaan airbrushen...
îk ben benieuwd naar het vervolg...