Zoals beloofd, hier mijn eerste stapjes naar een volgende baan. Met een gigantische ruimte beschikbaar, een 15-jarenplanning, veel moed en doorzettingsvermogen ben ik na 15 jaar stilte opnieuw begonnen. De vorige baan stond bij mijn ouders, die wordt langzaam afgebroken om stukken te recupereren. Als naam pakte ik Götterdämmerung, de naam van een bombastisch muziekstuk van Wagner, ten eerste omdat ik het vond passen bij de baan (Duits, tijdperk 1+2 overgang, ook groots opgezet) en omdat ik het een mooi woord vond.
Alles begint met het ontwerp van een baanplan.
(http://farm4.staticflickr.com/3697/9078676904_feee6a868b_o.jpg)
Direct duidelijk dat dit (in H0!) een grote baan zal worden. Het baanplan is maar een ruwe houvast. Er zal gewerkt worden met flexrails waar mogelijk, het plan heeft ondertussen al veranderingen ondergaan. Er komt namelijk een vrij groot BW in de rechterbovenhoek op de plaats waar een industrie-aansluiting getekend werd.
Dan gaan we naar de houtboer.
(http://farm8.staticflickr.com/7356/9263573604_16b7cd47d2_b.jpg)
We zijn begonnen in de hoek waar de klimspiraal van de baan naar het schaduwstation zal moeten gaan.
(http://farm8.staticflickr.com/7451/10453337475_3cc90b1c8a_b.jpg)
Detail van de klimspiraal.
(http://farm3.staticflickr.com/2812/10453332886_c434df8c7c_b.jpg)
(http://farm6.staticflickr.com/5537/10453517183_278e7d858e_b.jpg)
Wordt vervolgd...
Nou Dennis, je pakt het niet misselijk aan zeg!
Ik ga dit draadje nauwgezet volgen.
grt Piet.
Groot project ! Succes er mee 8)
dat ziet er inderdaad een flink project uit, veel succes met de bouw.
Ik volg het op de voet, want het ziet er "promising" uit.
Dat de plannen tijdens het bouwen zelf nog wijzigen is geen verrassing bij een project van deze omvang, dat komt allemaal wel goed.
Een serieuze uitdaging, en een draadje om te volgen !!!
Succes en veel bouwplezier !!!
Indrukwekkend project! Ik hoop dat je de nodige tijd vind om dit project volledig te kunnen uitbouwen.
Toch een opmerking ivm het sporenplan. Ik weet het, je hebt er 15 jaar op gebroed, maar nu kan het nog: die laaste wijziging. Ik vind dat je nogal opvallend, bijna dwangmatig de baanrand volgt met je sporen, en dat alles nogal haaks, recht en steriel is. Zou de introductie van flexible rails, wijdse bogen en meer natuurlijke ligging van spoortrajecten en stationsemplacementen geen optie zijn, zonder het plan op zich te veranderen?
Hoe dan ook, veel succes met de bouw van je baan!
Hij heeft flexrails genoemd, Michiel. Anders zou ik hetzelfde gereageerd hebben ;)
Eéntje om te volgen ;)
Veel succes en plezier gewenst.
Götterdämmerung, hmmm, ook van de Iron Sky film?
Mijn aandacht heb je al 8) Wat zijn trouwens de afmetingen?
Zijn die planken voor je spiraal niet aan de smalle kant? Ik veronderstel dat daar 2 sporen moeten liggen en dan lijkt het me vrij smal.
Of is het gewoon het effect van de foto. Je weet wel, een grote ruimte met een plankje want datzelfde plankje kan in een kleine ruimte een gigantisch stuk hout zijn hé.
Jurgen, die planken zijn echt wel voldoende breed: 16cm. De ovaal is trouwens 1m60 op zijn langste kant, ik denk dat de foto de grootte geen eer doet. Kwestie van de hellingspercentages niet te hoog te maken. 2.6% naar beneden en 2.4% omhoog. De bochten zijn R3 en R4 van Fleischmann, met 2 rechte stukken tussen die van de cirkel een ovaal maken.
En inderdaad flexrails worden echt wel gebruikt. Het grote station ligt bijvoorbeeld in een bocht, net als het middelgrote. Enkel het 3-sporige eindstation denk ik recht uit te voeren, maar zo ver ben ik dus nog niet. De lange afstanden lenen zich ideaal tot realistische flauwe bogen. Het plan is slechts een leidraad. Ik ben namelijk niet zo goed in het tekenen van flexrails met een pc-programma. Met de losse hand gaat het veel beter, en dan komt alles wat natuurlijker over. En Michiel, suggesties blijven altijd welkom.
Afmetingen van het plan: 8.5m op 5.5m.
Wat ben je daar aan het brouwen zeg...
Heb nooit veel foto's gezien van duitse stations van tijdperk 1-2 maar voor mij lijken die meer bij tijdperk 3-4 te passen. Ook het overal dubbelspoor doet me daaraan denken.
Even een kleine update. Werken hebben wat stilgelegen door verschillende redenen: derde kindje geboren, voorbereidingen Ironman en verdere verbouwingen aan huis.
Wat is er wel gedaan: een stuk van de onderbouw, vooral aan de kant van het groot station.
(https://farm4.staticflickr.com/3709/13586888193_1c20ec0969_z_d.jpg)
(https://farm6.staticflickr.com/5230/13586920223_2d47953e45_z_d.jpg)
De eerste rails van het station liggen al voorlopig, de flexrails nog zijn nog kaarsrecht.
(https://farm4.staticflickr.com/3798/13587230804_fc282a0fa1_z_d.jpg)
De klimspiraal staat er, die moet nog wel in hoogte afgesteld worden.
(https://farm4.staticflickr.com/3666/13586916973_5b903ac6f8_z_d.jpg)
Nog een paar cm hoger en dan staat die goed.
(https://farm8.staticflickr.com/7295/13586913193_6b7a9451d5_z_d.jpg)
Toch een behoorlijke lengte, die wisselstraat!
(https://farm8.staticflickr.com/7101/13587236644_19de132ba8_z_d.jpg)
dit schiet zo te zien toch een flink eind op, man !
Ik zag trouwens op je eerste foto's een aantal mandflessen met waterslotjes er op... Zijn die inmiddels leeg ? Dan gaan je sporen krom liggen hoor :-) :-) LOL.
Doe vooral zo voort, het wordt een indrukwekkende baan met veel mogelijkheden.
Inderdaad, al heel veel opsgeschoten ondanks jouw drukke leven! :D
Prachtig groot project. Ik blijf dit zeker volgen. :)
Ik heb wel een paar opmerkingen. Ik zie dat je je railspiraal gemaakt hebt zonder deze te voorzien van sporen. Je bouwt je railspiraal beter laag voor laag op. Dus eerste laag van de railspiraal, dan materiaal voor geluidsdemping en ten slotte je sporen.
Waarom gebruik geen je flexsporen in je railspiraal ?
Als je baan gebouwd is, kan je dan nog aan je verwarmingsradiatoren ? ???
Veel succes met de verdere bouw van je baan.
Wim
De railspiraal is momenteel gestript van sporen. Die lagen er eerst wel op, en toen dacht ik er aan dat deze nog in blokken moesten verdeeld worden en dus ook regelmatig voorzien worden van elektrische aansluitingen. Dus de sporen er af en ze liggen klaar aan het soldeertoestel voor aansluitdraden te krijgen. De ringleiding ligt er ook nog niet. Later komt er nog een valbescherming in de vorm van cardboard.
Flexsporen had een oplossing kunnen zijn. Een beetje uit gemakzucht heb ik de R3 en R4 gebruikt. Dan had ik ook al vaste waarden voor het plannen van de ovaal/spiraal. Je hebt wel een punt dat het met flex goedkoper had geweest.
De verwarminsradiatoren zijn geen groot probleem. De baan staat er eigenlijk net naast. Aangezien de spiraal ook toegankelijk moet blijven, kan je via deze weg ook aan de kraan. Het zijn thermostaten, en met de nogal dikke isolatie overal, heb ik tot hiertoe de stand nog niet een keer moeten veranderen. Maar het moet inderdaad wel steeds bereikbaar blijven voor het geval het wel nodig is. Hopelijk blijf ik steeds even mobiel en lenig.
Het hele schaduwstation ligt ondertussen vast, zowel deel A als deel B. Nu nog de keerlus vastleggen en beginnen met draadjes aan te sluiten.
Zo heel af en toe tussen de 1/1 werken (nieuwe deur, nieuw terras, roofing branden, tuin, ...) door doe ik voort als het gaat.
En we pikken terug stilaan de draad op.
Tussentijds wat ervaring opgedaan aan een klein diorama, maar het grote project blijft kriebelen. Dus maar begonnen aan de ringleiding en de helix voorzien van blokken. Op een aparte plaat een keerlus gemaakt. De keerlusschakeling werkt ook eindelijk, dus als de laatste blokken daarvan voorzien zijn van stroom, kunnen we het eerste testrondje gaan rijden.
Jongens, wat een hoop aansluitdraden!
Goed dat je de keerlusschakeling in gang getrapt hebt gekregen. Geniet van het testrondjes rijden!
Met dank aan jullie! Die 2 draden waren kennelijk echt wel nodig, zonder geen stroom op de print en kortsluiting uiteraard. Met de helix ben ik met het binnenste spoor al tot boven, het buitenste spoor moet ik nog 1 rondje gaan. Maar eerst nog wat draden solderen aan de lassen. De eerste trein zijn rondje op de keerlus is al voorbij, en ja, dat doet deugd!
dat wordt een flink "baantje" zo te zien !!
Even heel wat stof wegblazen! Na een zomer vol sport, een rijkelijk gevulde groententuin en dagen met mijn kinderen spelen is met het omslaan van het weer ein-de-lijk wat tijd vrijgekomen om verder aan de baan te knutselen.
De helix is af tot het bovenste niveau, de stroom is aangesloten op de ringleiding. Enkel ter hoogte van bezetmelders ontbreken nog de aansluitingen. Net voor de eerste keer mijn centrale afgekoppeld van het testbaantje en aangesloten op de helix. De eerste loc heeft al zijn metertje gereden, tot hij stilviel op de nog-niet-aangesloten secties. Een eerste mijlpaal: geen kortsluitingen!
Het volgende werk wordt de aansluiting van de bezetmelders zodat de loc volledig tot boven kan rijden en via een tijdelijke keerlus eens een volledig rondje kan afleggen. Zolang het nu regent, heb ik tijd. Naast de gigantische baan heb ik een diorama van ongeveer een vierkante meter om mijn scenery-technieken al te testen.
aan Dennis/Doornroosje,
nog een Profi-amateur ... ( zie ook 'Ervin' )
Mag 'k vragen, wat waren uw belangrijkste bedenkingen ten gunste van het code100 H0-Profi-railsysteem ?
Was het om zo'n grote baan niet (volledig) te moeten balasten ?
Heb je ergens ook de Profi slanke wissels gebruikt, met het bewegende puntstuk ? ( 'hogesnelheidswissel' )
Hoe bevestig ( soldeer ) je zo'n Profi-rails op een scheiding van 2 bakken (segmenten) of is dit niet van toepassing op uw vaste baan ?
De belangrijkste bedenkingen waarom de profi-rails: ik had er al een enorme hoop van liggen van mijn vorige baan. Ooit een grote stapel tweedehands kunnen kopen en een beetje in navolging van mijn vader zijn baan. Voor het ballasten hoed ik het niet te doen, ze worden namelijk nog wat extra voorzien van kleinere ballaststeentjes, wat meer in mijn tijdperk ligt.
De hogesnelheidswissels ben ik niet van plan te gebruiken, vooral vanwege de extra plaats dat ze innemen. Op de meeste industrie-aansluitingen tijdperk 1 werden er trouwens nog veel krappere wissels en boogstralen gebruikt dan deze. Boogstralen van 120m en kleiner waren geen uitzondering... Tussen mijn rollend materiaal zitten ook geen lange rijtuigen, dus heb ik ook geen problemen als ik de R1 en R2 van Fleischmann gebruik. Op de zichtbare delen gebruik ik deze niet, maar eerder de flex-rails, wat een mooier bochtenverloop geeft.
Op deze baan zijn geen segmenten of bakken, juist om de overgangen te vermijden. Vorige baan was ook in 1 geheel. Het heeft voor- en nadelen. Met segmenten kan je gemakkelijker een deel uitnemen om aan te werken, 1 grote baan heeft als voordeel dat je al die elektrische aansluitingen niet moet doorvoeren.
aan Dennis,
Dank voor uw antwoord en uw argumenten.
Profi (code100) zal het spoorleggen erg bespoedigen. De Profi-bedding ziet er voorlopig best redelijk uit en het bijstrooien van extra-steentjes kan men nog even uitstellen.
Maar anderzijds, bij een muurbaan die hangt op ooghoogte ziet code100 er minder elegant uit dan op een lagere tafel onder een schuin dak.
Voor wie het toch niet aandurft van een langwerpige baan definitief aan één stuk vast te leggen, komt er het onvermijdelijke extra zaag- & soldeerwerk bij de segmentovergangen. Dit soldeergepruts gaat dan weer makkelijker met beddingloze H0-rails.
En het niet-bestaan van een Profi-Y-wissel is een spijtig mankement.
Veel plezier met het uitleggen van uw Profi-sporen...
Een eerste stukje scenery als test, een brug-diorama. Met de tips van Evan even begonnen aan de onderkant van de boog in pluimkarton. Eindelijk het juiste schuim gevonden en het handige tooltje gemaakt. Nu dus stempelen ...
(https://lh3.googleusercontent.com/cg35rQio2KWxRP6NfnxgMPwVHArFZ8b0sXWXRidWXFaJeOFR1JznD9_Iw6tvjWDvIDGRnx5QFH_o4CAvIRQ6ydfnirsaxArBrEQzygO1lfpzIxJZ8SzzMieFoUZ3vtY-C0O-gUDBcxoh6b8RuMiu-qDAawFtuFNqhln6GRajDoFulQJdP-Zob25j0RmfGfIX7P2KRseAYa3GUkuQMAY9yw3htXYDoR5EnATgrNjMo2J7NOSiHOacnZS2MOlxdWvoEKj8CCa4EOg6J1RBroWtys8YckGjsSYCSvNonUN7oKHPGhxxLE2KO9D0UGP8Q-ZoX_hEfbMVeZSPJbcOGo1iG1CVLYCfeSheGoB6LaMjOa1JVtgfgEDpTYz9D7GVFAXvvhv_mJE-eTRAIX6qW14Mi2JTSqMUkjZnAUPL0xBp_QONrANfrsszhg_twq51GW7ZkhsT12oBcgts6UzlA2EOfEWytA6_e1Yi18m0p-jT86oPWImu7fTLFk1hcDY4OLRGDtEvYi6PpE8knuLGfMYleb2xC3ZLHb4ka-_MSJ9MGTmcpGGpwo5wDoLkxR_SQ6AsxJDKEoSYMuDcrT6aXMCAvePssVe6kY174brxtJrsuw=w450-h798-no)
Voor het werken met pluimkarton kan je hier ook een kijkje nemen.
https://youtu.be/cZ1Ov2e-CFc
Groet, Rik ;)