Hallo allemaal,
Het idee van onze Trambaan 'Saint-Choissant-sur-Mousse' begint langzaam aan concreter te worden. Het wordt wederom een jaren '30 tafereel. Aangezien het -zoals naam suggereert- toch wel een Franse zweem krijgt, zal er in het stadje ook het nodige Franse spul rondrijden. Tja, dan ligt een vooroorlogse Citroën Traction Avant voor de hand. Maar vindt zo'n model maar in N-schaal.
Het is niet bepaald een vierkant modelletje, dus het is een aardige klus. Na wat verdiepwerk heb ik besloten om te gaan voor de 'kleine' Traction, ofwel de 7CV en 11 CV Légère. Dit was de meest voorkomende carrosserievariant, en naar mijn mening ook wel de meest sierlijke Traction. Als referentie dient voor mij modeljaren 1936-1938. In dat jaar kreeg de Traction een achterklep, maar had nog niet de moderne Pilote wielen en al helemaal geen bolle klep achterop.
Voorlopig ziet het model er zo uit:
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/TA1.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/TA1.jpg.html)
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/TA2.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/TA2.jpg.html)
Voor de puristen (dit moet de kleurstelling van de 11CV voorstellen van 1936).
Inmiddels zijn de eerste Tractions geprint en zijn ze (samen met een paar driewielers) onderweg naar ons.
We zijn even benieuwd als jij !
De Traction Avant is gearriveerd!
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_1819.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/IMG_1819.jpg.html)
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_7151.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/IMG_7151.jpg.html)
Het modelletje is weer strak in elkaar te zetten. Het ziet er naar mijn mening al heel goed uit.
Bij wijze van experiment had ik ook een Traction gemaakt met losse ruitjes.
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_1814.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/IMG_1814.jpg.html)
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_1812.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/IMG_1812.jpg.html)
De voor- en acherruit zijn hierbij aan de bodemplaat vastgezet. Tamelijk doorzichtig. Ik denk dat ik deze (zonder schoonmaken) er af ga halen en de rest, zoals gebruikelijk in een zeepsopje doe.
Die citroen ziet er erg goed uit! De lijn, verhoudingen en uitstraling lijken goed te zitten. Knap! Jammer dat deze auto 15 jaar te laat kwam (voor mijn baan).
Bedankt,
Voor liefhebbers van epoche I/IIa zijn deze driewielers onmisbaar:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18772.0.html
Groet,
Maurice
Ziet er mooi uit.
Nu, losse ruitjes zijn vor dit model geen probleem. Ook bij de originele waren de ruiten vlak geloof ik (ook bij de latere, onvolprezen R4).
Bij modernere is het wat moeilijker. Anders had ik alle Wiking-'lensjes' al lang vervangen.
Daar ik twee Tractions besteld heb, zal ik er een met bijgeleverde glaasjes bouwen en de ander met Kristal Klear voorzien van ruitjes.
Zowat alle vooroorlogse voertuigen hadden vlak glas, dus ik enk dat Kristal lear eigenlijk altijd wel zal moeten lukken.
Hallo tezamen,
De Traction Avants en Phänomobilen heb ik ondertussen wat beschilderd. Hoewel ik nog niet klaar ben wil ik jullie de tussenstand laten zien.
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/Proto1.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/Proto1.jpg.html)
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/Proto2.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/Proto2.jpg.html)
Groet,
Maurice
Dat ziet er netjes uit, mooi werk ;)
Dahaaag Wiking, Herpa, Rietze, ... !?
Deze zien er eigenlijk beter uit dan de wagentjes die door Wiking uit 40 jaar oude mallen geproduceerd worden.
Ik krijg wel de indruk dat er een soort monopolie aan het onstaan is voor kleinseriemodellen bij Shapeways.
Inmiddels is het zo ver, de Tractions zijn helemaal door de keuring heen en OK bevonden voor de verkoop. Dat betekent dat vanaf nu de Citroën Traction Avant te bestellen is via Shapeways:
http://www.shapeways.com/shops/rail-n-scale
Tevens zal er voor de liefhebbers ook een set van 2 Tractions worden aangeboden. Hierdoor is het mogelijk om de modellen in verhouding goedkoper aan te bieden.
Meer informatie over de modellen vind je op onze site:
http://railnscale.wordpress.com/
Dan nog wat plaatjes:
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_7172.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/IMG_7172.jpg.html)
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_7188.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/IMG_7188.jpg.html)
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_7242.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/IMG_7242.jpg.html)
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/IMG_7241.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/IMG_7241.jpg.html)
Groet,
Maurice
Een paar geëtste buitenspiegels eraan, daaraan wat witte linten... en hij kan ook dienen als huwelijkswagen voor latere tijdperken (zoals in de realiteit)
En zo zie je maar dat een Traction op nagenoeg geen enkele N-spoorbaan mag ontbreken ;)
Desgewenst kunt u ook een Citroën toertocht afbeelden op de spoorbaan.
Voor de puristen onder ons: de modellen zijn strikt genomen van 1936 t/m 1938, maar oudere modellen en latere varianten t/m 1952 lijken sterk op de modellen.
Citaat van: JohoMapi op 28 oktober 2013, 17:27:52 PM
En zo zie je maar dat een Traction op nagenoeg geen enkele N-spoorbaan mag ontbreken
Als je baan na 1936 getimed is.
Voor NEEB heb ik 1900-1910 modellen nodig ...
Tja, 26 jaar is misschien wat ruim om te beweren dat Citroën toevallig met een prototype tests uitvoerde in Turnhout ;D
1910 futuristic concept car ;D ;D ;D
De eerste Tractions zijn van 1934. Deze types wijken iets af van de modellen. Kennelijk is de Citroën Traction Avant in een tijdsbestek van slechts 18 maanden ontwikkeld. Dus veel eerder dan 1933 zou je zelfs niet eens prototypes op je baan kunnen toelaten.
Zo, en nu hebben we de Tractions ook voorzien van Kristal Klear ruitjes:
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/a1.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/a1.jpg.html)
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/a2.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/a2.jpg.html)
(http://i99.photobucket.com/albums/l281/mauricepi/a4.jpg) (http://s99.photobucket.com/user/mauricepi/media/a4.jpg.html)
Groet,
Maurice
Citaat van: JohoMapi op 28 oktober 2013, 21:34:47 PM
... Dus veel eerder dan 1933 zou je zelfs niet eens prototypes op je baan kunnen toelaten.
Klopt.
Heb je ook automodellen van begin 1900 gepland ?
Gepland zijn modellen die in de periode eind jaren '20 tot de tweede wereldoorlog passen.
De Phänomobil is trouwens een voertuigje dat al vanaf 1907 is gebouwd. Het model dat we aanbieden is strikt genomen een model vanaf 1912, alhoewel andere bronnen aangeven dat deze van 1910 werden geleverd.
Gezien de toenmalige grote populariteit in Duitsland maar ook in Nederland en Zweden (en waarschijnlijk ook wel in andere Europese landen), zijn deze driewielers misschien wel passend voor je layout.
De Reichspostversie werd pas vanaf 1920 ingezet, de overige modellen veel eerder.