Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) => Topic gestart door: spinnings op 29 september 2013, 17:22:37 PM

Titel: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: spinnings op 29 september 2013, 17:22:37 PM
Ik heb een Fleischmann MSF 6755 trafo.
Op een ogenblik werkte mijn lampjes niet meer (ca 75 st).
Ik heb de trafo er meteen tussenuit gehaald en ben een enkel lampje gaan testen.
- Wanneer ik het lampje op de wit zwart uitgang doe dan brand deze
- Wanneer ik het lampje op de geel geel uitgang doe brand hij niet (ook niet wanneer ik aan de knop draai).

Wil dit nu zeggen dan heel mijn trafo naar zen grootje (kapot) is?
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 september 2013, 17:53:10 PM
De trafo is niet naar z'n grootje, want de wisselspanningsuitgang doet het nog.
Maar de gelijkspanningsuitgang doet het niet, en dat zit waarschijnlijk ergens in het mechanisme van het sleepcontact. Maar om daar achter te komen moet je hem open maken, en dat is een hele operatie. En als hij open is, dan moet je wel wat kennis van zaken hebben om te zien wat er mis is.
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: spinnings op 29 september 2013, 18:05:00 PM
Vreemd heel vreemd.
Ik neem de trafo mee naar beneden omdat ik daar beter licht heb. Sluit vervolgens weer een lampje en hij doet het.

Hoeveel lampjes kan ik eigenlijk op deze trafo aan sluiten?

Officieel zitten er:
- ca 40 huizen lampjes op (door een schakelkastje kan ik 10, 20, 30 of lampjes gelijktijdig laten branden)
- ca 35 straat verlichting
- 5 wissel aandrijvingen
- 2 motors voor reuzenrad en draaimolen

De trein rijdt op een eigen trafo.

Ik ben wel van plan om er een kleinere trafo bij te zetten, maar de motors moeten perce op deze trafo).
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Huugooke op 29 september 2013, 18:17:50 PM
Je hebt kennisgemaakt met de thermische veiligheid van de trafo :D !
Als je die overbelast schakelt die de belasting uit. Na afkoeling gaat die terug aan.
Je moet dan wel de oorzaak van die overbelasting zoeken!
40 lampjes, maar van hoeveel wat? Stel dat ze 0,1 Ampere vragen, en dat is weinig voor een gloeilampje, dan ben je met 10 lampjes al over de maximale belasting!
Oplossing:
-een zwaardere transfo
-minder lampjes
-LED's gebruiken

Je kan ook de lampjes per twee in serie schakelen, dan heb je al direct de belasting met de helft verminderd. Ze geven dan wel minder licht, maar dat is sfeer nietwaar?

En de transfo openmaken is
a: vrijwel onmogelijk
b: levensgevaarlijk
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 september 2013, 18:23:03 PM
Het open maken van de transfo is niet moeilijk, als je weet wat je moet doen.
Speciale regelgeving voor speelgoedtransfo's schrijft voor dat die niet met normaal gereedschap open gemaakt kunnen worden.
Het weer dicht maken is lastiger, omdat de sluitstiften meestal sneuvelen bij het open maken.

Het aantal lampje op een transfo, dat hangt er maar vanaf wat voor lampjes het zijn. Maar meer dan 50 lijkt mij toch wel rijkelijk (te) veel.
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: spinnings op 29 september 2013, 18:27:37 PM
Wie heeft het gehad over de trafo open maken???

De trafo zelf is één van de zwaarste die er is.

Als straatverlichting gebruik ik Viessmann 6721 (14-16V)
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-4-0-25108-001004-0-0-0-0-3-0-grp-nl-p-0/produkt.html

Verlichting voor huizen gebruik ik Brawa (14 - 19 V / 50 mA)
http://www.treinenshop-heerenveen.nl/artikelen/w-50-brawa/59519-beleuchtungssockel-neutral

Mijn verlichting zit NIET in serie, rede: één lampje stuk geen enkel lampje brand (ga dan maar zoeken).

Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 september 2013, 19:34:07 PM
Simpel rekensommetje: de trafo kan op de gelijkstroomuitgang 1,1A leveren. De Brawa lampjes vragen 50mA per stuk. Dus bij 22 lampjes zit je aan de grens.
Van de Viessmann lampen kan ik niet vinden wat de stroomsterkte is. Maar dat zal niet veel verschillen.

Dus met totaal 75 lampen zit je ver over de limiet.

Hugo zei ook niet dat je alle lampen in serie moet schakelen, maar in paren. Als er dan een stuk gaat gaan er twee uit. Dat is niet zo lastig zoeken.
Bij serie schakelen is de kans dat ze stuk gaan ook veel kleiner.
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: spinnings op 29 september 2013, 19:43:47 PM
OK duidelijk minimaal DRIE trafos (aangezien ik nooit alles gelijk laat branden), LIEVER nog VIER
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Huugooke op 29 september 2013, 20:21:01 PM
Citaat van: spinnings op 29 september 2013, 19:43:47 PM
OK duidelijk minimaal DRIE trafos (aangezien ik nooit alles gelijk laat branden), LIEVER nog VIER
Dat is nu ook niet nodig. Er zijn transfo's van 30VA en meer, speciaal voor modelspoor.
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Havoc op 30 september 2013, 10:01:35 AM
Vier is een mogelijkheid omdat er toch al 3 kringen zijn + straatverlichting. Maar inderdaad 1 of 2 zwaardere transfo's is misschien handiger.
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: ysbeer op 30 september 2013, 11:48:30 AM
Denk aan de veiligheid,

Twee of drie trafo s is oke maar ik zou dan 12 volt trafos kopen,dan branden de lampjes iets minder maar gaan veel langer mee.
Led lampjes zijn natuurlijk mooier,ze geven beter licht en gaan zeer lang mee.
Zelf leds in een lantaarn paal zetten is na de eerste niet mer zo moeilijk,voordeel geen andere trafo nodig
smd leds wit kosten circa 50 cent en gaan lang tot zeer lang mee.

Wil je toch gloeidraad lampen met meerdere trafo let dan op het volgende

NOOIT de 12 volt uitgang van de twee of meer trafos met elkaar verbinden.
Gaan er 30 lampjes op een trafo (of 40 of 60) dan daar  voor ELKE trafo een apart circuit maken.
Dus NIET ALLES aan elkaar.

In principe zou een  12 volt draad og wel mogen maar als je niet 110% deskundig ben.
ALLE 12 volt uitgangen LOS van elkaar.

Reden is dat als de trafos onderling kontakt hebben(aan de 12 volt kant) de mogelijkheid ontstaat dat wanneer je een trafo uit het stopcontact trek en deze stekker (nu dus los in je hand houdt) wat veilig lijkt (want hij is uit het stopcontact)
er een spanning van 220 volt op staat die je kan dood slaan (is echt een gevaar).

Gescheiden circuits ten zij je absoluut verstand heb van de gevaren.
wim

Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Sattrickske op 30 september 2013, 13:24:04 PM
Ik treed Wim bij...  Aparte kringen en aparte gescheiden(!) voedingen.  Ik heb een (dure) booster voor de rijstroom, maar die wordt enkel door de treinen gebruikt.  Alle scenery hangt een gewone ringkern trafo die volledig gescheiden is van de rest.  Wanneer ik de digitale rijstroom nodig heb in m'n scenery (om een signaal op te vangen om bv. lampjes in en uit te schakelen) is deze gekoppeld via een opto-coupler aan de rest van de scenery (meestal via microcontrollers).
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: spinnings op 30 september 2013, 18:27:20 PM
Vraagje

Ik heb in totaal 3 startsets van Piko gekocht, dat wil zeggen dat ik ook drie 'trafos' heb, terwijl ik er maar één nodig heb.
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/PIKO/15-4-0-20874-001007004-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html

Wat wil ik doen als het kan.
- de huizen verlichting op deze drie piko transformators laten branden (ik heb vier groepen dus 10 - 10 - 2x10 lampjes)
(http://www.dumpnow.nl/img=b69fe45a5c)
- De trein zelf ipv de piko transformator op een Fleischmann 6720 transformator laten rijden
- op de grote Fleischmann transformator (6755) de straatverlichting (35 st) en de motors. De straatverlichting hoeven niet in lichtsterkte te regelen zijn. (misschien is het hierdoor ook mogelijk om huisverlichting (10 st) el in lichtsterkte wil regelen aan te sluiten)
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Gerolf op 30 september 2013, 20:32:57 PM
Dat lijkt me goed, zolang de schakelaars in je Viessmann-kastje volledig elektrisch van elkaar gescheiden zijn.
Bijkomend voordeel; je kan met die rijregelaars je verlichting wat dimmen, en zo je gloeilampjes een langer leven geven.
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: ysbeer op 30 september 2013, 21:01:49 PM
Die kleine gloeilampjes branden(leven)langer als de op wisselstroom branden.
Vraag:

waarom 3 startsets ,was een en dan losse rail en loks niet goedkoper ??

wim
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: spinnings op 30 september 2013, 21:17:30 PM
Startsets zijn goedkoper.

Voorbeeld

1x http://www.conrad.nl/ce/nl/product/499128/Piko-H0-59553-H0-elektrische-locomotief-BR-1462-Metronom-Gelijkstroom-DC-analoog

2x http://www.conrad.nl/ce/nl/product/243751/Piko-H0-Personenrijtuig-57602-H0-dubbeldeks-tussenrijtuig-2e-klas-Metronom-Tussenrijtuig-2e-klas

85 + 35 + 35 = 155 Euro

De startset 145 Euro
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/243748/Piko-H0-57181-H0-startset-Metronom

Vertel wat zou jij kopen met 10 Euro verschil???
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 september 2013, 21:51:29 PM
Citaat van: ysbeer op 30 september 2013, 21:01:49 PM
Die kleine gloeilampjes branden(leven)langer als de op wisselstroom branden.
Daar zou ik wel eens een verklaring voor willen zien. Want die is er niet. 8)
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: ysbeer op 30 september 2013, 22:55:28 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 30 september 2013, 21:51:29 PM
Citaat van: ysbeer op 30 september 2013, 21:01:49 PM
Die kleine gloeilampjes branden(leven)langer als de op wisselstroom branden.
Want die is er niet. 8)

Ja klaas ,als die er niet is dan kan ik hem ook niet geven.
Er naar vragen is dus absoluut zinloos las je alles al van te voren weet..
Maar het is wel waar,bij kleine zeer dunne gloeidraad verkoold de draad aan een zijde bij gelijkstroom, en aan twee zijde bij wisselspanning.
wim.

Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 september 2013, 23:09:40 PM
Sorry Wim, maar daar geloof ik werkelijk niks van.
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Sattrickske op 01 oktober 2013, 13:14:08 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 30 september 2013, 23:09:40 PM
Sorry Wim, maar daar geloof ik werkelijk niks van.
Nochtans Wim heeft gelijk.  Lampen leven minder lang wanneer je er DC door jaagt.  Alles heeft de maken met de elektronen-flow en dikte van het filament.  Bij DC heb je deze flow in één richting, bij AC verandert deze 50/60 maal per seconde.  Gevolg, bij AC is de flow over langere tijd gemeten = 0; bij DC duidelijk niet.  Al deze elektronen moeten hoedanook door het filament van het lampje gejaagd worden en blijkbaar hebben dunne filamenten een probleem met slijtage wanneer je er DC door stuurt.  Het filament zal in geval van DC steeds breken aan de plus-kant van de bevestiging aan de geleider, omdat daar een 'bottleneck' zit (relatief dikke geleider tgo dun filamentje).  Als je AC gebruikt, worden beiden kanten van het filament even zwaar belast, maar elk krijgt maar de helft van de lading elektronen erdoor.  Dus in theorie gaat je lamp 2x langer meer met AC stroom dan met DC stroom.  Ik zeg dus wel 'in theorie'; in de praktijk zal het filament het begeven op de zwakste plek en daar speelt dan de kwaliteit van het filament mee.
Zo heb ik het inder geval aangeleerd in de cursussen elektronica en physica...

Maar nu zijn we wel effe serieus off-topic aan 't gaan...
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 oktober 2013, 16:57:00 PM
Ik vind dit nog steeds een merkwaardige verklaring. Het hele bottleneck verhaal slaat nergens op, want in een elektrisch circuit is op elk moment de stroom overal hetzelfde. Dus maakt het voor de belasting niks uit in welke richting de stroom loopt.
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: ysbeer op 02 oktober 2013, 00:54:50 AM
Klaas

Er zijn echt dingen waar jij nog nooit van gehoord heb.
Ik begrijp wel dat dit jou heel erg tegen valt
Maar draag het als een zeeuwse kerel.
En bedenk ,er zijn ook genoeg zaken waar wij nog nooit van gehoord hebben
wim
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2013, 09:51:09 AM
Wim, ik wil mijn verlies best dragen. Maar voorlopig ben ik daar nog niet aan toe.
Ik geloof er nog steeds geen bal van, omdat het verhaal gewoon te bizar is om waar te zijn. Het is strijdig met alles wat ik heb geleerd en meegemaakt in de elektrotechniek.
Maar misschien kun je me overtuigen door een verwijzing naar een min of meer wetenschappelijke verhandeling over dit fenomeen.
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Gerolf op 02 oktober 2013, 10:09:30 AM
Als het gloeidraadje dunner is op de overgang tussen "vrij" filament en het deeltje dat in het glas is gegoten,
is dat een verklaring voor meer weerstand, of minder koeling, of ... en uiteindelijk voor de kwetsbaarheid op die plekken
Het verschil AC/DC - als dat er is - lijkt me een ander verhaal.

Hoe dan ook: gloeilampen gebruik ik hoe langer hoe minder. Levensduur, stroomverbruik, ...
Leds evolueren constant naar beter en goedkoper  ;)
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Michiel op 02 oktober 2013, 10:12:43 AM
Er blijkt toch een invloed te zijn op de levensduur van een gloeilamp bij gebruik van DC of AC. Maar of het significant is, dat laat ik in het midden.

Over AC en Dc invloed op de levenduur van een gloeilamp:
http://donklipstein.com/bulb1.html#dc

zie hoofdstuk "Notching"
http://www.tlt.co.jp/tlt/english/products/industrial_light/miniature_lamp/catalog/info.htm
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: argilla op 02 oktober 2013, 10:15:10 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 02 oktober 2013, 09:51:09 AM
Wim, ik wil mijn verlies best dragen. Maar voorlopig ben ik daar nog niet aan toe.
Ik geloof er nog steeds geen bal van, omdat het verhaal gewoon te bizar is om waar te zijn. Het is strijdig met alles wat ik heb geleerd en meegemaakt in de elektrotechniek.
Maar misschien kun je me overtuigen door een verwijzing naar een min of meer wetenschappelijke verhandeling over dit fenomeen.

Er zijn wel meer dingen die strijdig zijn en bizar zijn en bovendien in  de wetenschap en natuurkunde als geldende norm(en) algemeen aanvaard zijn  :D
Titel: Re: Is mijn trafo nu kapot
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 oktober 2013, 11:41:52 AM
Hoera, de links die Michiel geeft hebben me overtuigd. Maar de verklaringen daar zijn anders dan wat Patrick vertelt. Verder vertellen beide stukken dat het effect marginaal is op de levensduur.
En dan nog wat, wie eenmaal de geneugten van leds kent, die gebruikt geen gloeilampjes meer. 8)