Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => SCHAAL I, IIm, 1/29 en tuinspoor => Topic gestart door: argilla op 03 september 2013, 15:04:13 PM

Titel: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: argilla op 03 september 2013, 15:04:13 PM
Iedereen ( hoop ik toch) kent het systeem waarbij de wissel ook de wisselstraat schakeld ( bv Fleishmann had dit) .

Gegeven:    op 1/29 een stel units diesels A-B-A  ( elk 70 cm lang) totaal 2.10 m is ( l.o. de koppel haak) tel daarbij de uitloop snelheid van nog eens 70 cm dus een totaal van 2.80 m.
De units komen in het station voor een onveilig sein en wissel. Dus stop.
Maar de A unit zal stoppen op het stroomloos gemaakt spoor. Echter de B-A unit duwt verder de A unit ( elk van deze units is uitgerust met 2 motoren dus 6 in het totaal) verder dat kan want de B-A units hebben power genoeg. Maar zodra de B unit op het stroomloos gedeelte komt stopt hij ook. De A (A-B-A) heeft dat vermogen niet meer om de A-B units verder te duwen.

De vraag is nu hoe kan men de A-B-A unit alle maal laten rijden tot voor het stopsein of hoe los je dit probleem van de 3 units op om gelijktijdig alles te stoppen tot het onveilig sein. Dus op het spoor doorrijden tot onvelig sein en dan alles  stop. Begrijpen jullie een beetje waar ik naar toe wil met het probleem ? Beter kan ik het niet uitleggen sorry  ;)
Als het moest zijn vraag maar
.
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: Michiel op 03 september 2013, 15:10:45 PM
Een paar voorstellen waar ik zo meteen aan kan denken om het probleem op te vangen:

- rijden met 1 gemotoriseerde loc en 2 dummies
- alle gemotoriseerde eenheden elektrisch verbinden en de stopsectie langer maken dan die 2m80.
- digitaal sturen
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 september 2013, 15:18:51 PM
De stopsectie niet echt afschakelen, maar voorzien van stroomdetectie. Zodra de voorste unit in deze sectie wordt gemeld het hele spoor stroomloos schakelen.
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: argilla op 03 september 2013, 15:49:21 PM
Citaat van: Michiel op 03 september 2013, 15:10:45 PM
Een paar voorstellen waar ik zo meteen aan kan denken om het probleem op te vangen:

- rijden met 1 gemotoriseerde loc en 2 dummies
- alle gemotoriseerde eenheden elektrisch verbinden en de stopsectie langer maken dan die 2m80.
- digitaal sturen

dat gaat niet sorry.
1) die zijn van fabrikant al zo uitgerust. Stroom op nemen aan al de units en boogies en doorverbinden om stroomafname te verzekeren.
2) de bedoeling van de 6 motors is juist "trekkracht" voor lange treinen te hebben.
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: argilla op 03 september 2013, 15:51:28 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 03 september 2013, 15:18:51 PM
De stopsectie niet echt afschakelen, maar voorzien van stroomdetectie. Zodra de voorste unit in deze sectie wordt gemeld het hele spoor stroomloos schakelen.

dat is juist het probleem. 1 unit in de decectie en de andere 2 dan . Lees het topic maar eens op na. De units tot voor het stopsein en dan zou het spoor stroomloos moeten worden ( en uiteraard omgekeerd ook)
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: Michiel op 03 september 2013, 15:53:54 PM
De oplossing van Klaas is echt de elegantste: bij detectie van aankomst in de "stopsectie", schakel je niet alleen de stopsectie zonder stroom, maar het volledige blok waar de trein op staat (of minstens een sectie van 2.80m waar de volldige sleep locomotieven op staat).  ;)
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: 1op32 op 03 september 2013, 15:57:31 PM
Als de locs altijd samen in trio rijden kanje de stroomafname aan één kant loslmaken van unit 2 en 3 en deze met een draadje vanuit de eerste unit aftekken. In dit geval komt de stroom van één railstaaf alleen uit de eerste loc.
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: argilla op 03 september 2013, 15:57:36 PM
Citaat van: Michiel op 03 september 2013, 15:53:54 PM
De oplossing van Klaas is echt de elegantste: bij detectie van aankomst in de "stopsectie", schakel je niet alleen de stopsectie zonder stroom, maar het volledige blok waar de trein op staat (of minstens een sectie van 2.80m waar de volldige sleep locomotieven op staat).  ;)

dus doof je ook de passagiers verlichting ? ?
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: bollen neus op 03 september 2013, 15:57:50 PM
Bij Ho gaat dit, analoog rijden, 3 locomotieven achter elkaar, eerste loc komt op stroomloos stuk en de rest valt ook stil, enkel lichten blijven branden omdat deze stroom krijgen van andere loc. Enfin heb er hier zo verschillende dubbel en tripels staan. En ik rij geen digitaal dus.
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: argilla op 03 september 2013, 15:59:06 PM
Citaat van: 1op32 op 03 september 2013, 15:57:31 PM
Als de locs altijd samen in trio rijden kanje de stroomafname aan één kant loslmaken van unit 2 en 3 en deze met een draadje vanuit de eerste unit aftekken. In dit geval komt de stroom van één railstaaf alleen uit de eerste loc.

ja zou kunnen, echter de A units rijden of één van de A units kan dan niet meer zelfstandig rijden. Weet het hoor heb der ook al aan gedacht. Zo eenvoudig is de zaak niet. Sorry ..... ;) . Deze A-units kunnen ook zelfstandig ingezet worden bv als ze geen transcontinetaal  goederen vervoeren  A-B-A maar bv local twee passagiers wagons trekken . Of ook A-B 's bij mindere lange zware treinen. De dummy ( B) staat dan afgesteld.
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: Michiel op 03 september 2013, 16:00:31 PM
Citaat van: argilla op 03 september 2013, 15:57:36 PM
dus doof je ook de passagiers verlichting ? ?
Die staat natuurlijk op HF!  ;D
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: argilla op 03 september 2013, 16:03:18 PM
Citaat van: Michiel op 03 september 2013, 16:00:31 PM
Citaat van: argilla op 03 september 2013, 15:57:36 PM
dus doof je ook de passagiers verlichting ? ?
Die staat natuurlijk op HF!  ;D

Das een andere discussie eentje .....tja te ingewikkeld gaat worden vrees ik.
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 september 2013, 16:27:28 PM
Geef eens aan hoe je de treinen bestuurt. Analoog, digitaal? Automatisch bloksysteem, computerbesturing?
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: argilla op 03 september 2013, 19:11:34 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 03 september 2013, 16:27:28 PM
Geef eens aan hoe je de treinen bestuurt. Analoog, digitaal? Automatisch bloksysteem, computerbesturing?


dat is analoog.
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: Havoc op 03 september 2013, 22:05:07 PM
Zou het niet mogelijk zijn om een schakeling te maken die de motor in de tweede A-unit afschakelt als de eerste zonder stroom komt? Moet toch kunnen? Een optocoupler (in een brug) die een relais stuurt in de tweede unit of zoiets. Lijkt me allemaal veel simpelder dan het bloksysteem van de hele baan te gaan aanpassen en ook de verlichting in de war te sturen. Werkt ook als je eens op een andere baan gaat rijden.
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: conducteur op 03 september 2013, 22:12:38 PM
In locomotieven van 70 cm lang mag dat denk ik geen probleem zijn?
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 september 2013, 23:49:44 PM
Citaat van: argilla op 03 september 2013, 19:11:34 PM
dat is analoog.
Als je dan een trein normaal stopt door de regelaar op nul te draaien gaan de lichten toch ook uit? Of mis ik iets?
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: argilla op 04 september 2013, 06:55:35 AM
Citaat van: Havoc op 03 september 2013, 22:05:07 PM
Zou het niet mogelijk zijn om een schakeling te maken die de motor in de tweede A-unit afschakelt als de eerste zonder stroom komt? Moet toch kunnen? Een optocoupler (in een brug) die een relais stuurt in de tweede unit of zoiets. Lijkt me allemaal veel simpelder dan het bloksysteem van de hele baan te gaan aanpassen en ook de verlichting in de war te sturen. Werkt ook als je eens op een andere baan gaat rijden.

Havoc,

kan je dit aub eens wat nadere uitleg geven. Ben niet thuis in die materie. Dank
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: Havoc op 04 september 2013, 21:03:57 PM
Wel, ik heb het gisteren zo maar even in de groep gegooid. Ondertussen er wat meer over nagedacht en het is niet zo eenvoudig. Of dat denk ik tenminste, misschien dat er iemand anders hierdoor een beter idee krijgt.

Grofweg:
- zorgen dat elke loc zijn spanning oppikt en er geen verbinding is. Een loc wordt steeds de eerste (vooraan), de andere de tweede (achteraan). Als ze alle twee voorop moeten kunnen rijden wordt het complexer.
- in de aansluitingen van de motor in de tweede loc wordt een relais gezet
- dat relais wordt aangestuurd door in de eerste loc te kijken of er spanning op de rails staat. Dus als de spanning vooraan wegvalt wordt de motor in de tweede loc uitgeschakeld door het relais.
- dat kijken of er spanning op staat dacht ik eerst te doen door een optocoupler over de motor te zetten. Die optocoupler zou dan het relais kunnen sturen. Zo'n optocoupler moet wel in een brug staan want die diode werkt maar in 1 richting. Maar omdat die uitgangstransistor een polariteit heeft moet je dan in de tweede loc ook een brug zetten voor het relais te sturen. Of je kan optorelais nemen voor AC maar die vinden is misschien niet eenvoudig.

Maar met er even verder over te denken vrees ik dat het toch dit niet zo simpel is als hierboven voorgesteld:
- de motor in de eerste loc gaat al beginnen werken bij pakweg 3V. Dus moet het relais bij 3V al aantrekken. Maar het mag niet stukgaan bij de maximale spanning over de rails.
- over de spoel van een relais staat een freewheel diode om de spanningspiek bij uitschakelen op te vangen. Maar de spanning op de rails kan omkeren. Dus ofwel moet je de relaispoel in een brug zetten (maar dan heb je 1.2V meer spanning nodig voor die aantrekt) ofwel moet je beginnen werken met protectiezeners of transorbs, maar die goed dimensioneren is niet eenvoudig.
- als je regeling met pwm stuurt is het nog iets complexer...
- dat uitbollen kan ook problemen geven. Als de motor nog draait werkt die als generator dus als je met electronica wil gaan meten of er spanning op de rails staat zou die in de war kunnen geraken.
Titel: Re: Onveilig wissels en stopsporen in het station
Bericht door: argilla op 10 september 2013, 12:35:23 PM
-  Ik heb "iets" gevonden . Maar  begrijp het niet goed kan iemand helpen aub ? thx

* kan dit van toepassing zijn voor de A-B-A units achter elkaar gekoppeld  ?

[size=-1](http://track2.com/ingram/plans/205/dwgs.165/D1651.51LogicASB.gif)[/size]


bronvermelding; http://track2.com/ingram/plans/s241/241a.intro.shtml (http://track2.com/ingram/plans/s241/241a.intro.shtml)
                          http://autocontrols.blogspot.be/2008/07/01.html (http://autocontrols.blogspot.be/2008/07/01.html)