Is er een manier om de verlichting van een tram dwz voor,achter en binnen verlichting , constant te laten branden ongeacht de snelheid op een analoge trambaan ?
Hoe kan dit klaar komen in zulke kleine binnenruimte als een H0m tram waar tevens de motorisatie in zit ? :(
Via een "goldcap" misschien of via een oplaadbare knoopcel batterij onder de tram.
Een hoogfrequente spanning op de rails zetten, lampjes branden hier op, de motor werkt er niet op.
Staat elders al eens beschreven. Wordt op internet aangeboden bij diverse handelaars. Kan ook simpel zelf gemaakt worden als het om een klein vermogen gaat.
Fleischmann had vroeger zo'n HF toestel
http://www.uploadarchief.net/files/download/hoogfrequent%20treinverlichting%201.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/hoogfrequent%20treinverlichting%202.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/hoogfrequent%20treinverlichting%203.jpg
Kun je er geen lm 317 in stroombron mode in kwijt?
Citaat van: conducteur op 09 augustus 2013, 17:30:55 PM
Kun je er geen lm 317 in stroombron mode in kwijt?
en wat als dat dan zou lukken ? dan zou je toch nog een minimale drempelspanning hebben ? Het zou inderdaad wel een constante verlichting maken, maar dan enkel binnen die spanningsband
Een schakelende voeding die vanaf een zeer lage spanning werkt is ook een mogelijkheid. Er zijn er al die vanaf 1.5V werken. Maar wel complex en vraagt wat plaats.
Die HF voedingen, bestaan die nog? Is zou denken dat sinds de invoering van de EMC normering die niet meer te vinden zijn.
Citaat van: Havoc op 09 augustus 2013, 18:39:13 PM
Die HF voedingen, bestaan die nog? Is zou denken dat sinds de invoering van de EMC normering die niet meer te vinden zijn.
Wat is EMC normering?
Citaat van: Peter op 09 augustus 2013, 15:50:06 PM
Fleischmann had vroeger zo'n HF toestel
Had Jouef dat vroeger ook niet?
Citaat van: dani op 09 augustus 2013, 18:11:23 PM
Citaat van: conducteur op 09 augustus 2013, 17:30:55 PM
Kun je er geen lm 317 in stroombron mode in kwijt?
en wat als dat dan zou lukken ? dan zou je toch nog een minimale drempelspanning hebben ? Het zou inderdaad wel een constante verlichting maken, maar dan enkel binnen die spanningsband
Ja, maar ik denk dat dat vrij goed mee zal vallen, nog niet geprobeerd, maar gezien de beperkte ruimte, en vaak dat trams vaak veel ruiten hebben lijkt me dit de eenvoudigste optie.
Citaat van: argilla op 09 augustus 2013, 13:56:11 PM
Is er een manier om de verlichting van een tram dwz voor,achter en binnen verlichting , constant te laten branden ongeacht de snelheid op een analoge trambaan ?
Hoe kan dit klaar komen in zulke kleine binnenruimte als een H0m tram waar tevens de motorisatie in zit ? :(
Google eens op: Treinenpagina van Klaas?
En dan het hoofdstuk permaloog......je hoeft vrijwel niets te wijzigen aan uw tram of trein ;)
Daar heb ik al aan gedacht, maar krijg je dat voldoende klein voor in een tram?
Citaat van: janieburton op 09 augustus 2013, 18:43:15 PM
Citaat van: Havoc op 09 augustus 2013, 18:39:13 PM
Die HF voedingen, bestaan die nog? Is zou denken dat sinds de invoering van de EMC normering die niet meer te vinden zijn.
Wat is EMC normering?
(zucht slaken doet :)) http://www.google.nl/#bav=on.2,or.r_qf.&fp=e0734d4cf58677ea&q=EMC+normering
Als je echt voor de kleinste SMD oplossing gaat op een heel dunne print waarschijnlijk wel. Maar of dat dan nog voor elke hobbyist haalbaar is?
En er is geen digitale spanning in de buurt? Een mini decoder zou veel oplossen.
Maar de meest voor de hand liggende oplossing is deze: een tram heeft toch een bovenleiding? Je kan de rails voor het licht en de trolley voor de motor gebruiken (of vice versa) . Eén rail is dan de gemeenschappelijke. Met een gewone regeltransfo voor spoorbaan heb je dan alles in huis, die hebben toch ook een vaste spanning voor wissels en zo.
Citaat van: Frank_N op 09 augustus 2013, 20:21:17 PM
Citaat van: janieburton op 09 augustus 2013, 18:43:15 PM
Citaat van: Havoc op 09 augustus 2013, 18:39:13 PM
Die HF voedingen, bestaan die nog? Is zou denken dat sinds de invoering van de EMC normering die niet meer te vinden zijn.
Wat is EMC normering?
(zucht slaken doet :)) http://www.google.nl/#bav=on.2,or.r_qf.&fp=e0734d4cf58677ea&q=EMC+normering
Bedankt voor de link.
Het zal wel aan mij liggen maar snap nog altijd niet waarom er sinds die normering geen HF voedingen kunnen of mogen bestaan
Citaat van: Huugooke op 09 augustus 2013, 20:38:29 PM
En er is geen digitale spanning in de buurt? Een mini decoder zou veel oplossen.
Maar de meest voor de hand liggende oplossing is deze: een tram heeft toch een bovenleiding? Je kan de rails voor het licht en de trolley voor de motor gebruiken (of vice versa) . Eén rail is dan de gemeenschappelijke. Met een gewone regeltransfo voor spoorbaan heb je dan alles in huis, die hebben toch ook een vaste spanning voor wissels en zo.
Huugooke schitterend idee . Ga dat toepassen of toch proberen dat is inderdaad een oplossing. Hou u op de hoogte. ;)
Zolang je geen dieseltrammetjes gebruikt is dat inderdaad een goeie oplossing ;)
CiteerHet zal wel aan mij liggen maar snap nog altijd niet waarom er sinds die normering geen HF voedingen kunnen of mogen bestaan
Ik vermoed dat de oude versies eerder stoorzenders zijn dan voedingen. Maar dcc is eigenlijk heel verwant aan die hf voedingen. Enkel geen statische hf maar een gecodeerde hf.
Citaat van: Gerolf op 10 augustus 2013, 09:20:21 AM
Zolang je geen dieseltrammetjes gebruikt is dat inderdaad een goeie oplossing ;)
Dan is er nog altijd de middenrail!
Citaat van: Havoc op 10 augustus 2013, 12:07:32 PM
CiteerHet zal wel aan mij liggen maar snap nog altijd niet waarom er sinds die normering geen HF voedingen kunnen of mogen bestaan
Ik vermoed dat de oude versies eerder stoorzenders zijn dan voedingen. Maar dcc is eigenlijk heel verwant aan die hf voedingen. Enkel geen statische hf maar een gecodeerde hf.
Je kan trouwens een perfecte HF voeding maken met een oude versterker en een frequentie generator; beide in occasie te vinden, maar het is wel geen zicht!
De lampjes moeten wel een condensator in serie krijgen, waardoor het plaatsgebrek-probleem weer opsteekt!