eindelijk...dat werd tijd! die dingen waren zo oud en versleten... wel een goed idee van de nmbs om ze te vernieuwen, want er zijn nog heel veel lijnen waar een treingebrek is... in Turnhout-Herentals-Lier-Mechelen-Brussel-Manage bijvoorbeeld. Haal die breaks weg, verdubbel het spoor tussen H'tals en T'hout en laat om het halfuur een trein naar Brussel ?n Antwerpen rijden! Het is hier vreselijk bij ons! Kan iemand er van meespreken?
Dag,
je, ikke, namelijk dat ze van een leugen nog niet zijn doodgevallen tussen Turnhout en Lier.
Ik neem regelmatig (2x per week en NIET de woensdag) de train Lier-Brussel met vertrek uit Lier om 7.03 en aankomst te Brussel om 7.49 en te Lembeek om 8.12.
Lembeek ? Ja, want daar staat mijn werfkeet (ik sta op die aankondigingsborden als leidend ambtenaar[:D])
Ik neem ook soms Brussel Zuid 8.49 - Lembeek 9.12.
En wat zie ik ?
1? Dat die trein niet meer vertragingen heeft dan anderen.
2? Dat de reizigers zich ongelooflijk gedragen: ze moeten een wel bepaald plaatsje hebben of de dag begint niet goed (als ik niet naast mijn vrindje zit, ben ik kwaad) In de laatste break is er bijvoorbeeld nog geregld plaats (iedereen loopt naar den 2 en 3 [:)])
Naar A'pen: als ge afstapt in Lier: hoe lang moet je dan wachten ? 9 minuten !! Is dat te lang ?
Roland
Ik neem regelmatig dezelfde trein van Mechelen-Nekkerspoel naar Brussel-Noord en 's avonds in de omgekeerde richting. Het is me opgevallen dat het de laatste jaar drukker is geworden op deze trein, maar klagen hoor je me niet. Ik vind ze voldoende confortabel. Alleen die drie-twee zitjes vind ik echt van de oude tijd. Die zouden ze echt mogen vervangen door twee-twee zitjes. Ik rij dan ook geen eerste klasse en neem gewoonlijk plaats in de uiterste rijtuigen omdat de rest voller zit.
Ik begrijp ook niet waar al de klachten van de reizigers vandaan komen waarover je in de kranten kunt lezen. Is men dan zo verwend dat ze allemaal een eerste klasse zetel onder hun achterste willen hebben? Ik geef toe, ik rij ook liever met de M6 of met de AM96, maar vind dat de breaks niet veel moeten onderdoen.
Ik rij al van '81 met de trein naar brussel en ik ben het nog steeds niet moe. Alleen moesten ze de goedkope gepensioneerden tikets tijdens de spits verbieden. Aan de M5'en heb ik altijd goede herinneringen gehad het was uiteindelijk de eerste belgische dubbeldekker en je had zo een mooi uitzicht vanboven. OK met de nieuwe M6en heb je dat ook
Jan
Hallo,
Ik zie bijna dagelijks in Duffel witte dubbeldekkers rijden. Zijn dit ook M5's in een nieuwere kleur? En zijn die reeds gemaakt door een modelbouwfabrikant?
Bart.
citaat:
Geplaatst door rgp
Lembeek ? Ja, want daar staat mijn werfkeet (ik sta op die aankondigingsborden als leidend ambtenaar[:D])
Roland, moet dat niet 'lijdend' ambtenaar op dat bord zijn? [;)]
citaat:
Geplaatst door bartie
Hallo,
Ik zie bijna dagelijks in Duffel witte dubbeldekkers rijden. Zijn dit ook M5's in een nieuwere kleur? En zijn die reeds gemaakt door een modelbouwfabrikant?
Bart.
Dat zijn M6'en, de opvolgers van de M5[;)]
Bedankt trainfreak, weer een beetje wijzer geworden.[:)]
Bart.
Dag,
GeM, idd, soms lijdend maar dat kan ook plezant zijn.
2+2 zitjes betekent minder zitplaatsen in dezelfde trein. De eerste 3 genoveerde M4 waren idd 2+2 in 2? Kl en 2+1 in 1? kl, mar omwille van capaciteitsproblemen is men bij 2+3 gebleven in 2?.
Langere treinen is niet onmiddellijk een goede oplossing. Ik ken maar 2 perrons (4 sporen) in Brussel Zuid en Brussel Noord die treinen kunnen ontvangen van meer dan 12 rijtuigen (= maximale samenstelling in binnelands verkeer). Het remmen wordt ook anders (maar dat is voer voor specialisten)
Roland
Hoewel ze nog niet zo oud zijn zijn de M5 rijtuigen voor mij een
schandaal qua comfort[:(!]. Er zijn geen tafeltjes of vuilbalkjes,
als de trein stopt rollen de blikjes in het rond [xx(]. En op die
zetels kan ook geen normaal mens blijven zitten. Je zit constant weg
te schuiven . Een opknapbeurt zal deze rijtuigen meer dan goed doen
want ook de bordeaux kleur begon bij velen al sterk af te bleken
[:(].Het maakt deze rijtuigen ook interesanter voor de fabrikanten
van modeltreinen, nu kunnen ze 2 versie?s uitbrengen van een mal![;)]
[8]
citaat:
Geplaatst door matti
...Het maakt deze rijtuigen ook interesanter voor de fabrikanten
van modeltreinen, nu kunnen ze 2 versie?s uitbrengen van een mal! [;)]
[8]
Ik denk niet dat de NMBS dit als 1 van de criteria zal vooropstellen om hun materieel te renoveren. [:D]
Het zal eerder iets te maken hebben met budgetten, leeftijd van het materieel en weet ik veel wat nog allemaal.
Maar het zou wel positief zijn moesten ze het daarvoor doen. [^]
misschien zitten we allebei in een andere wereld[:p]maar als ik dan toch in die trein zit is het soms wel een beetje erg... maar nu, het ergste is nog dat turnhout in dit geval toch maar in een ingesloten situatie zit: in het weekend om het uur een trein naar A'pen, maar dat is een L; in het weekend geen trein naar Brussel, in de week om het uur een trein naar de hoofdstad maar geen enkele naar Antwerpen [xx(] daarom is het dus noodzakelijk dat het spoor tussen Turnhout en Herentals verdubbeld wordt, als wij niet zo ingesloten willen zitten en als we de nmbs wat meer financi?n willen bezorgen en het milieu een beetje te vebeteren[:p] (die twee laatste zullen misschien niet zo hard veranderen [;)]) maar als ze de werken in Antwerpen nog altijd laten vertragen kan er geen enkele trein meer bij! en het tweede spoor is zopas weer opgeschoven naar begin 2007 in plaats van zomer 2006 [V]plus: de breaks die tijdens de spitsuren in Turnhout vertrekken zijn zo'n vijf stellen lang! als er dan toch een ding is: dan zou ik graag die M5's, die ze gaan opknappen, in de spitsuren bij ons zien rijden...
Rijden de Breaks niet maximum met 3 stellen?
misschien overdreef ik een beetje[8D]
in het station zie je niet altijd goed hoe lang ze zijn, maar tijdens de spitsuren zijn ze wel ongelooflijk lang
Dag,
De breaks rijden met maximaal 4 stellen = 12 rijtuigen.
Arnenys, uw redenering over de financi?n kloppen -spijtig genoeg- niet.
De kosten voor een tweede spoor bedragen een VEELVOUD van de evnetuele extra reizigers (voor zover die dan betalen en als ze betalen, hoeveel ze betalen; als het allemaal 65+ zijn is het niet veel, he[:D])
Ik heb al geschreven dat ik ook die trein neem en er wordt nogal overdreven.
Om echt resultaat te hebben, zouden de reizigers:
- het openbaar vervoer als hun eigen vervoer moeten beschouwen, dat houdt in dat ze er geen varkensstal van maken; er zijn genoeg grote gele vuilbakken op de perrons om blikjes, kranten, etc in te gooien[:(!])
- iets flexibler moeten zijn: als hun "plaatsje" bezet is, even gaan kijken in een ander rijtuig; de eerste en laatste rijtuigen zijn meestal leeg. Een typische voorbeeld: het stuurstandrijtuig bij de I11 [;)])
- wat meer lef hebben: mekkeren dat een trein vuil is, jongeren de boel op stelten zetten kan vermeden worden door de vuiligheid in de daar voorziene vuilbakken te deponeren en de amokmakers te isoleren met een paar reizigers. Ik heb dat ook al gedaan en heb niet het karuur van een kleerkast.
- het reglement toepassen en NIET zijn regelement toepassen: het is nog altijd VERBODEN om in eerste klasse te gaan zitten als er geen zitplaatsen zijn in 2?. Enkel de treinbegeleider mag declasseren. Het vervoersticket geeft RECHT om vervoerd te worden, NIET op een zitplaats. (wat doet ge als er op de bus geen zitplaats meer is ?)
Als men die EENVOUDIGE regels toepast, dan ziet men dat de inspanningen van de NMBS voldoende zijn, maar ja we willen alles en dan ook nog dat het een ander het doet[^]
Roland
citaat:
Geplaatst door rgp
de eerste en laatste rijtuigen zijn meestal leeg. Een typische voorbeeld: het stuurstandrijtuig bij de I11 [;)])
ik hebb dat eens meegemaakt in Oostende.
Ik ging naar huis met een megalange trein (als je bij het begin stond kon je het einde niet zien maar dat kan ook omdat het peron een beetje buigt) die bestond uit een 13 met 10 of meer I11 rijtuigen.
En in ??n van de laatste rijtuigen zat ik alleen met nog iemand anders.
Wel grapig want er zat ergens halverwege de trein een I11 BDx.
Kan er mij iemand vertellen wat het kleurnummer is (bv:RAL...?) van de M5 rijtuigen. Het lijkt mij bordeaux maar...?
En als ik dan toch aan het vragen ben, misschien een tint van humbrol of revell dat er dicht tegenaan leunt?
Alvast bedankt.[;)]
Dirk.
kijk hier eens...
http://www.de-pijl.be/kleuren.html
succes met de schilderwerken!
steven
citaat:
Geplaatst door dirkske
Kan er mij iemand vertellen wat het kleurnummer is (bv:RAL...?) van de M5 rijtuigen. Het lijkt mij bordeaux maar...?
En als ik dan toch aan het vragen ben, misschien een tint van humbrol of revell dat er dicht tegenaan leunt?
Alvast bedankt.[;)]
Dirk.
http://newsportal.zoo-logique.org/attachment.php/images.chemin-de-fer.belges/102131/1/M5mA.JPG
Eerlijk gezegd misstaat het een beetje bij deze rijtuigen.
Ofwel moet ik er nog aan wennen, dat kan ook. [:D]
Is dat nu echt ? [:o)]
Een eerste klasse rijtuig, en de zitjes op het "gelijkvloers" aan de kop dus, tweede klasse ? Of was dit een ??n aprilgrap ? [B)]
Grootspoorse groeten,
Eric.
hopelijk komen er nu ook tafeltjes in
citaat:
Geplaatst door janjozef
hopelijk komen er nu ook tafeltjes in
Tafeltjes komen erin, vuilnisbakjes ook, airco, SIV. En elk rijtuig wordt voorzien van een omvormer, bij de vorige was enkel het stuurrijtuig voorzien van een omvormer.
citaat:
Geplaatst door chef garde
citaat:
Geplaatst door janjozef
hopelijk komen er nu ook tafeltjes in
Tafeltjes komen erin, vuilnisbakjes ook, airco, SIV. En elk rijtuig wordt voorzien van een omvormer, bij de vorige was enkel het stuurrijtuig voorzien van een omvormer.
Airco zal enkel in de stuurpost zijn want de ramen kunnen nog steeds open..
Ook over die omvormer in elk rijtuig hoor je verschillende versies. Volgens sommigen zit er enkel eentje in het stuurrijtuig, zoals vroeger dus..
en wat is die "omvormer"
Jan
citaat:
Geplaatst door janjozef
en wat is die "omvormer"
Jan
Zoals het woord zelf zegt. De spanning die binnenkomt (van de locomotief via de HS kabel naar en door de rijtuigen) wordt door die omvormer omgevormd naar een bruikbare spanning. In het geval van bij de M5 is dat naar een 24V en 380V kring.
... en nu nog 220v voor de reizigers [:I]
In de breaks zijn er tussen de rijtuigen stopcontacten, mischien niet altijd dat weet ik niet
Jan
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
... en nu nog 220v voor de reizigers [:I]
Thuis scheren h? man!! [;)]
Hoi,
Vorige week woensdag heb ik in Mons(Bergen) een stam van +- 8 a 9 gemoderniseerde rijtuigen gezien en ik vind ze supergeslaagd.
Lukas
Om 12u vanmiddag reed een geduwde stam M5m Brussel Noord buiten richting Jette.
Ik vermoed testritten, want ik dacht niet dat de vernieuwde rijtuigen al in dienst waren genomen...
Niet ver van huis dus, de M5'en krijgen allemaal hun face-lift in de AC te Cuesmes.
citaat:
Geplaatst door Lukas
Hoi,
Vorige week woensdag heb ik in Mons(Bergen) een stam van +- 8 a 9 gemoderniseerde rijtuigen gezien en ik vind ze supergeslaagd.
Lukas
Worden momenteel aan testritten onderworpen. Mijn madam (treinbegeleidster in Kortrijk) heeft vandaag 22/04 met een 8tal man van Bombardier testritten uit mogen voeren tussen Kortrijk, Moeskroen en Doornik. Openen en sluiten van deuren, lamp deuren, gevoelige boorden, ..., ..., dergelijke zaken uitmeten enzo.
Vandaag dienstconferentie gehad en foto's van de M5m gezien. Even dit meegeven: elke ram zal twee omvormers hebben, niet in elk rijtuig zoals eerder aangegeven, ??ntje in het stuurrijtuig en ??ntje in het multifunctioneel rijtuig.
De raampjes kunnen niet langer met het hendeltje opengedraaid worden door reizigers, enkel door de treinbegeleider bij het uitvallen van airco. De schikking van de zetels op de bovenverdieping is nu 2 en 4, terwijl het voordien 4 en 4 was. Er werden ook extra bagagedragers aangebracht. Elke ram wordt nu ook voorzien van een multifunctioneel rijtuig met afdeling boordchef, fietsen en plaats voor andersvaliden (zoals met de M6). En, er wordt ook een nieuw systeem aan toegevoegd dat "Televic" heet, hierdoor kan men vanop afstand boodschappen gaan sturen, die dan op de displays komen. Wat die boodschappen worden weet ik niet, maar onze speculaties waren de structurele files, de koers van de fortis-aandelen en de uitslagen van de voetbal ...
zijn er daar al foto's van ?
citaat:
Geplaatst door chef garde
Vandaag dienstconferentie gehad en foto's van de M5m gezien. Even dit meegeven: elke ram zal twee omvormers hebben, niet in elk rijtuig zoals eerder aangegeven, ??ntje in het stuurrijtuig en ??ntje in het multifunctioneel rijtuig.
De raampjes kunnen niet langer met het hendeltje opengedraaid worden door reizigers, enkel door de treinbegeleider bij het uitvallen van airco. De schikking van de zetels op de bovenverdieping is nu 2 en 4, terwijl het voordien 4 en 4 was. Er werden ook extra bagagedragers aangebracht. Elke ram wordt nu ook voorzien van een multifunctioneel rijtuig met afdeling boordchef, fietsen en plaats voor andersvaliden (zoals met de M6). En, er wordt ook een nieuw systeem aan toegevoegd dat "Televic" heet, hierdoor kan men vanop afstand boodschappen gaan sturen, die dan op de displays komen. Wat die boodschappen worden weet ik niet, maar onze speculaties waren de structurele files, de koers van de fortis-aandelen en de uitslagen van de voetbal ...
citaat:
Geplaatst door factageklerk
zijn er daar al foto's van ?
CiteerGeplaatst door chef garde
Vandaag dienstconferentie gehad en foto's van de M5m gezien. Even dit meegeven: elke ram zal twee omvormers hebben, niet in elk rijtuig zoals eerder aangegeven, ??ntje in het stuurrijtuig en ??ntje in het multifunctioneel rijtuig.
De raampjes kunnen niet langer met het hendeltje opengedraaid worden door reizigers, enkel door de treinbegeleider bij het uitvallen van airco. De schikking van de zetels op de bovenverdieping is nu 2 en 4, terwijl het voordien 4 en 4 was. Er werden ook extra bagagedragers aangebracht. Elke ram wordt nu ook voorzien van een multifunctioneel rijtuig met afdeling boordchef, fietsen en plaats voor andersvaliden (zoals met de M6). En, er wordt ook een nieuw systeem aan toegevoegd dat "Televic" heet, hierdoor kan men vanop afstand boodschappen gaan sturen, die dan op de displays komen. Wat die boodschappen worden weet ik niet, maar onze speculaties waren de structurele files, de koers van de fortis-aandelen en de uitslagen van de voetbal ...
Binnen de NMBS moet dat wel h? [;)] Foto's van buitenaf vind je wel al her en der op het internet. Zoals hier:
http://railpassie.org/files/actuam5d.jpg
http://railpassie.org/files/actua2157d.jpg
Vannacht een ram M5m te Vorst rijtuigen gezien en om 11u14 eentje gespot in het station van Schaarbeek met HLE 21xx
citaat:
Geplaatst door chef garde
Vandaag dienstconferentie gehad en foto's van de M5m gezien. Even dit meegeven: elke ram zal twee omvormers hebben, niet in elk rijtuig zoals eerder aangegeven, ??ntje in het stuurrijtuig en ??ntje in het multifunctioneel rijtuig.
De raampjes kunnen niet langer met het hendeltje opengedraaid worden door reizigers, enkel door de treinbegeleider bij het uitvallen van airco. De schikking van de zetels op de bovenverdieping is nu 2 en 4, terwijl het voordien 4 en 4 was. Er werden ook extra bagagedragers aangebracht. Elke ram wordt nu ook voorzien van een multifunctioneel rijtuig met afdeling boordchef, fietsen en plaats voor andersvaliden (zoals met de M6). En, er wordt ook een nieuw systeem aan toegevoegd dat "Televic" heet, hierdoor kan men vanop afstand boodschappen gaan sturen, die dan op de displays komen. Wat die boodschappen worden weet ik niet, maar onze speculaties waren de structurele files, de koers van de fortis-aandelen en de uitslagen van de voetbal ...
Volgens de directie rijtuigen van de NMBS zou er geen airco voorzien zijn, de omvormer is te zwak voor dit vermogen en er was geen plaats in het dak om de groepen te zetten, of men moest er een stuk uitbreken.
Televic is de merknaam van de firma die electronische racks levert (staat ook op de M6)
Groeten
Rudy
Gisteren was de M5 presentatie te brussel zuid op spoor 22, stond aangegeven op te trein aanwijzer.
En aan het stootjuk stond een oude M5 en de gerenoveerde trein bestond uit een Bdx en een AB en de 2159.
Wat de airco betreft de cabine heeft het wel en de rijtuigen verder niet omdat ten eerst zoals al aangegeven er geen ruimte was en ook de asdruk zou te hoog worden [22.5 ton per as] .
tot slotte de eerst stam wordt vanaf 11mei ingezet.
en dit op de verbinding Doornik - brussel.
En de stoel opstelling is voor 1e en 2e klas gelijk boven verdieping 1 zetel en andere zijde 2 zetels naast elkaar en aan de raam zijde een bagagge rek.
de benede verdieping 2-2 opstelling het onderscheid is zeer beperkt grijze stoel bekleding ook beide klasse bijna gelijk.
Kunnen jullie wachten tot 11 mei om zelf de vernieuwing te zien?
Bert.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/846241/2009/05/07/Nieuwe-dubbeldekrijtuigen-voor-NMBS.dhtml
Plaats maar wat foto's Bert [;)]
Wel heeft even geduurd maar ben er uit daar komen ze ;
(http://i653.photobucket.com/albums/uu251/Bertoss/m5-m6.jpg)
de m5 stam werd naar een opstel spoor weggerangeerd en er kwam een m6 aanrijden voor het verschil.
(http://i653.photobucket.com/albums/uu251/Bertoss/m5presentatierit.jpg)
nu het binnen rijden van spoor 22 met vuurwerk en al.
(http://i653.photobucket.com/albums/uu251/Bertoss/m52159.jpg)
de duwende 2159
(http://i653.photobucket.com/albums/uu251/Bertoss/m5oudennieuw.jpg)
oud en nieuw m5 op spoor 22 te brussel-zuid
(http://i653.photobucket.com/albums/uu251/Bertoss/m5stuurpost.jpg)
de stuurpost ,weet niet of daar veel is veranderd buiten de airco
(http://i653.photobucket.com/albums/uu251/Bertoss/m5multiruimtebdx.jpg)
op het benden dek van de bdx [stuurrijtuig] is een multifunktionle ruimte dus ook voor de fiets te plaatsen.
(http://i653.photobucket.com/albums/uu251/Bertoss/m5interiur2eklas.jpg)
nu de opstelling 2e klas ,boven dek stuurrijtuig.
(http://i653.photobucket.com/albums/uu251/Bertoss/m51eklas.jpg)
te vergelijking het boven dek van het 1eklas rijtuig ?!
hoeveel verschil is er ,misschien de been ruimte.En met de m6?de zelfde stoelen..
Bert.
Bedankt voor de foto's Bert! Aan de stuurpost is niet echt veel veranderd zo te zien. Er is wel reeds TBL1+ ge?ntstalleerd zie ik! Dat is het bakje bovenop de stuurtafel voor het venster. En dan nog de airco natuurlijk [:)]
Haha, in het krantenartikel stond dat het verschil tussen een M5m en een M6 bijnan niet te zien zou zijn. Tenzij je een expert was.
Als ik de foto's even bekijk met de M5 en de M6 naast elkaar, dan is het verschil zelfs voor een blinde duidelijk. Maar ja, wie ben ik h?. [:D]
Vanaf maandag in dienst naar tschijnt, Brussel - Doornik dacht ek. Volgens onze big chief moet je een specialist zijn om de M5 met de M6 te onderscheiden ...
Ik ben nog nooit in een M5 geweest. [:I] Mij lijken die horizontale verdelingen in de vensters lelijk in de weg de zitten om een goede uitkijk naar buiten te hebben.
Verder lijkt me de breedte boven minder dan in een M6, want hier wordt slechts een 2+1 opstelling geplaatst, terwijl dat in de M6 2+2 is (met blijkbaar identieke zetels).
Toch wel een hele verbetering, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, en wanneer in model??[:I]
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Toch wel een hele verbetering, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, en wanneer in model??[:I]
Erwin,
De bordeaux M5 rijtuigen zijn voorzien voor 2010. De vernieuwde zijn natuurlijk nog niet aangekondigd, maar die komen heus wel. Nog tijd genoeg dus [;)]
Ok? THX Anarchy.[;)]