Modelspoormagazine forum

Modelspoor Magazine => Huidig nummer => Topic gestart door: Tom op 10 februari 2006, 16:38:37 PM

Titel: MSM 46
Bericht door: Tom op 10 februari 2006, 16:38:37 PM
weeral vol spaning aan het wachten, nummer 46 zal waarschijlijk miden volgende week in de brievenbus liggen. :p
Hopelijk zullen de nieuwigheden uit Neurenberg er al in staan.
Titel: MSM 46
Bericht door: Kedeng Kedeng op 10 februari 2006, 17:02:02 PM
Hoopten dat hij deze morgen al in de bus lag, niet dus[V]
Dan nog maar een paardagen wachten[8D].
Titel: MSM 46
Bericht door: dieseltje op 11 februari 2006, 10:13:30 AM
Het wordt een valentijnnummer[:p]
I'm in love with the 51...[:D][:D]
Titel: MSM 46
Bericht door: treinbeginner op 16 februari 2006, 09:10:58 AM
hij is van de pers en lag vandaag in de bus.

ziet er goed uit
Titel: MSM 46
Bericht door: janjozef op 16 februari 2006, 09:27:09 AM
amaai uwe postbode is vroeg
bij mij pas tegen de middag

jan
Titel: MSM 46
Bericht door: svvander op 16 februari 2006, 09:48:42 AM
Bij mij nog ni! [:(] Normaal ben ik ook altijd bij de eersten. Ik hoop op vandaag.
Titel: MSM 46
Bericht door: Peter op 16 februari 2006, 09:49:02 AM
Ja hij is er al weer. Prachtig nummer zoals gewoonlijk met redelijk veel nieuws van de "Messe"
Weeral leesplezier voor de rest van de week
Titel: MSM 46
Bericht door: argilla op 16 februari 2006, 10:25:22 AM
yep, deze morgen ( donderdag 9.30 u) in de bus . Effe doorbladeren. Prachtig nummer [:D] Een artikel heb ik grondig al gelezen de tip met de mesjes. Wist U overigens dat den "Gamma" een nieuw setje heeft deze keer met slijpsteentje Gerolf ([;)])..... een paar buisjes bij maken zal nodig zijn. Overigens zeer goed gevonden !!

Nu zal het grondiger leeswerk beginnen. verveling zal hierbij niet optreden geloof me !

De redaktie :alle lof voor het gepresteerde werk. P r a c h t i g [:p]
Titel: MSM 46
Bericht door: bartie op 16 februari 2006, 11:23:08 AM
MSM 46 ook in Lier aangekomen.[:D] Heb vandaag en morgen vakantie genomen, (toevallig hoor [:o)])dus heb alle tijd om rustig alles goed te lezen.

Bart.
Titel: MSM 46
Bericht door: boke op 16 februari 2006, 11:43:39 AM
Bartie... dus vakantie nemen om niets te doen[;)]! Ik wou dat ik ook zo'n vakantie kon nemen!

in ieder geval... prettige verlofdagen! 't Is je gegund!

groetjes,

Titel: MSM 46
Bericht door: Tom op 16 februari 2006, 17:03:39 PM
Weeral een prachtig nummer.
2006 wordt een zoet jaar voor de modelbouwers met al die nieuwtjes van Neurenberg.
De resy ziet er ook dik in orde uit, ik zal me voorlopig zeker niet vervelen.[:D]
Titel: MSM 46
Bericht door: svvander op 16 februari 2006, 18:48:02 PM
Vandaag in de brievenbus gevonden! Weeral een heel goed nummer... blijven volhouden.
Titel: MSM 46
Bericht door: ERVIN op 16 februari 2006, 19:02:41 PM
Allee mannen,en ik heb hem nog niet[:(]
Nog ??n nachtje slapen,en dan mss???[:p]
Titel: MSM 46
Bericht door: Steven86 op 16 februari 2006, 21:57:49 PM
Dit keer is het een erg leuk en gevarieerd nummer. En de loc die besproken wordt staat ook echt op de cover [:)].
Titel: MSM 46
Bericht door: D_Loc op 16 februari 2006, 23:01:31 PM
Ik hoop dat ie mij ook snel komt. Ik  ben nieuwsgierig naar het artikel over de CFL 3000. [:)]
Titel: MSM 46
Bericht door: Rochevalien op 17 februari 2006, 00:03:54 AM
Na het gebruikelijke gekakel (zoals alles wat hierboven staat)dat steevast weer terug komt na het verschijnen van een nieuwe MSM toch enkele -objectieve-opmerkingen.De voorpagina:wow!!!dat zo'n lelijke lok (die een 13 toch wel is)zo mooi kan gefotografeerd kan worden !
jammer dat de stroomdraden (nog) niet geoxideerd zijn .Maar ja,de lijn is dan ook maar net onder draad gebracht.Toch maar vliegensvlug naar de loctest en wel naar de beschrijving van het model .Dat is tenslotte  de nieuwigheid,de reeks 13 en cfl 3000 zijn dat niet(meer)
Dat het model van LSM van grote klasse is blijkt al uit de voorpagina,maar niet uit de foto's bij het artikel:nog eens 2foto's van dezelfde lok+wagons op dezelde berm.De detailfoto's zijn al iets groter dan "postzegelformaat"maar zeker t? donker om echt details te kunnen waarnemen.Uitgezonderd de close up van een wiel op blz 17 bovenaan.De foto daarnaast van de dakpartij is volgens mij ook te schaduwrijk om iets van de details op het dak te zien,jammer.
Bij de technische beschrijving van de lok had ook wel een foto mogen staan van de lok ZONDER de kap en zelfs van de binnenkant van de kap.Als we een nieuwe auto kopen kijken we toch ook eens onder de motorkap,of niet? Misschien had GVM niet de mogelijkheid om deze lok eens aan de tand te voelen maar DRIE zinnen over het rijgedrag van deze lok is wel wat weinig vind ik.
Bon,dan het boekske maar van voor af aan doorgenomen:
het voorwoord,leuk dat dit in ere hersteld is en ook een zeer leuk verhaal.Hopelijk moet Meta-Media de 55000? toch niet ophoesten en worden er ook geen Pv's verstuurd naar mede-hobbyisten,het zal je maar overkomen.
Modelspoor nieuws+Nuremberg :goede formule en zeer interresant,houden zo
Ballasteren:voorbeeldige foto's en kompleet uitgewerkt.Ik zou alleen de auteur eens sporen willen zien leggen op styrodur ?n in bogen...
Fuchskraan:leuk ?n bruikbaar artikel (ik heb zelf ook zo'n wagon staan)
Duitser wordt Belg:ook een bruikbaar artikel(om na te volgen )ik vraag mij alleen af of die wagons niet per paar gebruikt werden.Het afsluiten van de balkons is niet bepaald goed voor de doorgang van de reizigers.
Wisselaandrijvingen:leerrijk artikel,er worden enkele voor mij onbekende wisselmotoren besproken.Alleen,er staat niets in over die van Conrad?
modelspoor plan:wat een heerlijk ontwerp,herken ik daar een paar Wilsloo-ismes?Vooral de light versie vind ik zeer leuk,een mens zou er zowat z?lf aan willen beginnen!Maar dat zal dan wel de bedoeling zijn.
modelspoor club:very nice! wanneer is de volgende tentoonstelling? vergeet het vooral niet in de agenda te plaatsen h?,ik zou dit wel eens in het echt willen zien.
Goederen op het spoor: deze artikelen reeks heeft vooral "bewaarwaarde" om later eens iets op te zoeken over een wagon zus of zo.Echt lektuur kan je dit echter niet noemen.
Le Belge: fijn artikel maar wel wat voor de "die hard" modelbouwers onder ons,enfin ieder zijn meug.
Gerolfs messencarrousel: dat kan ook met plastic elektriekers buis hoor!v??l goedkoper.tenzij je ergens goedkoop  aan alu-buis kan geraken natuurlijk.

Gerrit








 

 





Titel: MSM 46
Bericht door: Gerolf op 17 februari 2006, 06:12:04 AM
Ik heb hem ook aangekregen gisteren, en reeds vluchtig op de trein doorgenomen. Ik kan me best wel aansluiten bij Gerrit's lijn van opmerkingen.
Wat me vooral opviel is dat MSM aan mr. Timmermans een bijzonder ijverige medewerker heeft: drie grote artikels [:0]
Titel: MSM 46
Bericht door: bartie op 17 februari 2006, 09:08:13 AM
Hallo,

Goede en minder goede punten van MSM 46 voor mij:

*Voorwoord: Zoals ik vorige maal al vermelde ben ik blij dat het weer terug is. Het artikel van Nico is echter niet nieuw, daar dit jaren geleden ook al het geval was met reklame voor alcohol. Ook dergelijke wagonnetjes mogen niet op beurzen of tentoonstellingen te zien zijn. Spijtig.[:(!]
*Loctest:Goed artikel, maar het ware mijn inziens beter geweest een loctest te doen wanneer men de rijeigenschappen en de maatvoering beter kon controleren.
*Ballasteren:Gezien hierover geregeld vragen verschijnen op het forum zal dit door menigen met applaus onthaald worden.
*N?rnberg:Altijd weer leuk om de laatste nieuwtjes te weten.
*Model van het jaar:Vorige jaren werd een tabel getoont met de genomineerde produkten en hun scores, spijtig dat dit nu niet het geval was.
*Gereedschapsrekje:Leuk,eenvoudig en goedkoop! Wel zou ik een paar buisjes vervangen door een plat bakje voor de reservemesjes zodat alles bijeen zit.

Bart.
Titel: MSM 46
Bericht door: renstimpie op 17 februari 2006, 14:52:32 PM
Gisteren stak hij in de bus.  Na er eens vluchtig door te bladen is mijn eerste indruk: [:D] zeer positief:  de wisselaandrijvingen, de spoorplannen, de nieuwigheden (ik weet weeral waar mijn centen gaan terechtkomen !)
Een goed nummer (net zoals alle andere).

Groetjes

Tim
Titel: MSM 46
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 17 februari 2006, 15:57:17 PM
Hallo,

Ik heb ook al eens vlug gebladerd in nr 46.

Kleine teleurstelling : staat er eens iets in over "Bachten de Kupe", is er dan nog een fout in ook zeker ! [:(][:(]

De foto 'station van Abele' is niet het station van Abele maar het hotel dat voor het station stond.  Het station zelf is afgebroken.
Het was een gebouw dat bestond uit twee blokken van twee bouwlagen verbonden door een lage vleugel, alles onder zadeldak. [}:)]
Meer informatie + foto in : Stationsarchitectuur in Belgi?, deel I van Hugo De Bot.

Groeten Mr tsjoektsjoek (uit Poperinge)




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?
Titel: MSM 46
Bericht door: Tom op 17 februari 2006, 17:13:46 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters


Wat me vooral opviel is dat MSM aan mr. Timmermans een bijzonder ijverige medewerker heeft: drie grote artikels [:0]

Dat had ik ook opgemerkt.
Ik vind wel dat de loctest wat vlug gebeurt is wan er was geen foto van de motor.
Maar voor de rest is het een prima nummer.

@Mr-tsjoektsjoek
Het is "bachten de schreve", "bachten de kupe" is West-Vlaanderen.
Titel: MSM 46
Bericht door: ysbeer op 18 februari 2006, 10:08:35 AM
De inhoud was ook deze keer weer interesant genoeg om nr 46 te kopen
Dat elke maand gaan kopen blijft nodig ,gezien de discriminatie van ons arme nederlanders bij een abonement[B)]
Maar daar heb ik al te veel over gezeurd dus nu wat anders.
Het artikel over wisselaandrijvingen is erg duidelijk en informatief,jammer alleen dat b.v de conrad aandrijving die goed en goedkoop is niet genoemd wordt(alhoewel enkel wel genoemde er sterk op lijken)
Volgens mij is echter het verhaal over de feather motoraandrijving onjuist,deze motoren hebben geen slipkoppelingen ingebouwd maar zijn zo ontworpen dat ze ook bij geblokkeerde as niet doorbrandende .
Ze zijn dan ook absoluut niet voor wissel aandrijving gemaakt maar voor iets militair ,wat mij ook niet bekend is.
Het merk is dus niet feather,maar een zorgvuldig door de zwitserse importeur verwijderde andere amerikaanse naam.
Ik zelf gebruikt 10 van deze motoren reeds 5 jaar tot tevredenheid,het omzetten gaat mooi langzaam en absoluut geruisloos
.Afschakelen moet men de motoren ook niet ze kunnen rustig dagen aaneen onder spanning staat zonder warm te worden of te verbranden
Het afschakelen geeft een onstabiele wisselstand waar bij de tong door de speling op de as vrij heen en weer kan gaan.
Duur waren en zijn ze wel(32 oude guldens indertijd)en dat zal nu niet veel beter zijn.
Ook zijn ze inverhouding onbeschoft groot.
Vorig jaar is een belgische firma met vergelijkbare motoren op de markt gekomen voor heel mooie prijzen(ik meen 8 euro per stuk)
Maar daar houdt het dan ook meteen op ,ik weet niet meer welke firma en hoe en waarom.
Wie wel??
Heb ik toch ongelijk laat het mij weten.[:(!]
Niets is zoveranderlijk dan de techniek(op de mens na)[^]

Wim
Titel: MSM 46
Bericht door: depovero op 18 februari 2006, 10:25:06 AM
Hoi, de treintjesliefhebbers,

Tot diep in de nacht deze nummer gelezen, bijna, ben in slaap gevallen, dus, er moet nog gelezen worden.

Ene bedenking, ne persoonlijke. De carroussel van Gerolf is een pracht idee, recup-materiaal gebruiken met Al-buisjes; moet kunnen. Ik vind het eigenlijk gevaarlijk, met al die scherpe 'blote' [:D][:p][:0] messen! Je komt erlangs en je snijdt in iets anders dan plastiek, karton, papier, .... Auch en ta-tuu-ta-tuu (nou ja!).
Het wordt riskant als je op een beurs of bij je woonst een lange werksessie op hebt, als je dat voorheb, doet eens iets anders om zo'n nare incident te voorkomen.
Ik blijf bij mijn klein gereedschapskistje in hout, waar de messen altijd !!! (?) in dezelfde richting gedeponneerd worden.
Het is mijn manier van doen en laten, waarschijnlijk niet de beste. We zijn allen anders doende en denkende, en dat maakt het echt tof!

All?, ? pluz,

Denis, ne winterslapend Muzketier
Titel: MSM 46
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 18 februari 2006, 20:26:39 PM
@Mr-tsjoektsjoek
Het is "bachten de schreve", "bachten de kupe" is West-Vlaanderen.
[/quote]

Dag Tom,

Bachten de kupe is niet 'West-Vlaanderen' maar enkel het deel dat gedurende WO I niet bezet was door de Duitsers, meer bepaald het gebied achter de Ijzer : Diksmuide, Veurne, Nieuwpoort,...

Ondertussen heb ik het artikel grondig gelezen.  Mooi artikel, het gaat inderdaad over 'over de schreve'.

Groeten Mr Tsjoektsjoek.




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?

Titel: MSM 46
Bericht door: Gerolf op 18 februari 2006, 21:33:20 PM
@ Denis: een waarschuwend woord had inderdaad nuttig geweest [V]
Onlangs heb ik een 100-pack CD-roms gezien, die hoogte was niet slecht voor een versie met bijgeleverde stolp ... [;)]
Titel: MSM 46
Bericht door: bartie op 19 februari 2006, 08:26:37 AM
Hallo,

Ik wou geen nieuw draadje opstarten dus stel ik mijn vraag maar hier:
weet er iemand waar Tony zit eigenlijk? Is al van de 7ste geleden dat hij op het forum geweest is en ook geen KIS aflevering. Weet iemand meer?[?][?][?]

Bart.
Titel: MSM 46
Bericht door: hobbyist op 19 februari 2006, 09:30:54 AM
Heb ik ook al gemerkt. ze zouden hem toch niet gijzellen op den trein.
Titel: MSM 46
Bericht door: Gerolf op 19 februari 2006, 11:09:31 AM
Geen idee. Computer stuk? Te druk in Blankenberge? ... ? [?] [?] [?]
Titel: MSM 46
Bericht door: Tom op 19 februari 2006, 20:17:42 PM
Tony volgt nog altijd het forum hoor.
Titel: MSM 46
Bericht door: janjozef op 20 februari 2006, 12:20:14 PM
Heb een weekendje plezier gehad aan MSM alleen niet veel voor de bouwer. En zaken zoals de Adler om er Le Belge van te maken geeft problemen de Adler is alleen nog op ruilbeurzen te vinden.

Jan
Titel: MSM 46
Bericht door: Kedeng Kedeng op 20 februari 2006, 19:40:28 PM
Schone cover[:p]
Jammer dat het de 13 niet is[:(] maar als het lot heeft beslist heeft het lot beslist[:o)]

Ik vraag me wel af welke speciale serie Olaerts gaat produceren[:p]
Titel: MSM 46
Bericht door: boke op 21 februari 2006, 02:07:20 AM
Hallo,

Ook de inhoud van dit nummer vind ik goed maar ik heb een opmerking over de reportage van de IR-trein Luik-Gouvy. Ik vermoed dat de trein op de foto het belangrijkste is voor de treinliefhebbers! En wat blijkt: de lok zit voor de helft verscholen in de gelijmde rug! Een kleinere foto (eventueel landscape) op 1 bladzijde had volgens mij beter geweest, zeker voor een tijdschrift waarin de foto's nog belangrijker zijn dan in vele andere tijdschriften [;)]...

Groeten,

Titel: MSM 46
Bericht door: Jurgen op 21 februari 2006, 14:58:37 PM
citaat:
Geplaatst door boke

Hallo,

Ook de inhoud van dit nummer vind ik goed maar ik heb een opmerking over de reportage van de IR-trein Luik-Gouvy. Ik vermoed dat de trein op de foto het belangrijkste is voor de treinliefhebbers! En wat blijkt: de lok zit voor de helft verscholen in de gelijmde rug! Een kleinere foto (eventueel landscape) op 1 bladzijde had volgens mij beter geweest, zeker voor een tijdschrift waarin de foto's nog belangrijker zijn dan in vele andere tijdschriften [;)]...

Groeten,






Tja, een gelijmde rug heeft zo zijn voor en nadelen. Dit is dus een nadeel.[V]
Titel: MSM 46
Bericht door: doomslu op 21 februari 2006, 20:20:30 PM
Gerrit vindt gekakel niet leuk ([;)]), maar ik kan helaas niet anders. Ik zit te popelen van ongeduld om ook mijn mening mee te geven, maar helaas... nummer 46 is er nog steeds niet. Baal baal [:(!][:(!]. Ik begin ongerust te worden want dat is abnormaal.
Zijn er hier nog die zitten te wachten ?? Onze Nederlandse collega's misschien ?
Titel: MSM 46
Bericht door: D_Loc op 21 februari 2006, 21:52:16 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu

Gerrit vindt gekakel niet leuk ([;)]), maar ik kan helaas niet anders. Ik zit te popelen van ongeduld om ook mijn mening mee te geven, maar helaas... nummer 46 is er nog steeds niet. Baal baal [:(!][:(!]. Ik begin ongerust te worden want dat is abnormaal.
Zijn er hier nog die zitten te wachten ?? Onze Nederlandse collega's misschien ?


Ik heb hem gisteren (maandag) ontvangen, dat is ook later dan normaal, meestal ontvang ik hem op de zaterdag.
Titel: MSM 46
Bericht door: Havoc op 26 februari 2006, 12:39:09 PM
Nu pas kunnen lezen.

Goed nummer, maar ben serieus op mijn honger blijven zitten.

- Waarom het editoriaal een reportage is blijft een mysterie, maar het was schitterend: scherp en ter zake doend. Proficiat voor Nico.
- Ballast: goed, maar waarom enkel H0????? De foto over de test met verschillende ballast en lijm had van mij part een pagina groot gemogen met naam en toenaam erbij. Dat is verdorie interessante info, maar zoals ze nu gepresenteerd is, is het van "wij weten het en jullie niet nah,nah". En de fotos van rails met ballast hadden veel groter gemoeten: dit gaat tenslotte juist over een visuele indruk! Beter had dit artikel in 2 gesplitst geweest. Een artikel over ballast, kleur en lijm. Een tweede over aanbrengen.
- wisselmotoren: bruikbaar.

Zoals als gezegd: fotos liefst op 1 pagina. En wat is dat gebouw bij het plan? Dat soort droogoven of zoiets.

De rest is weer allemaal H0. Iets anders bestaat er niet...
Titel: MSM 46
Bericht door: Gerolf op 26 februari 2006, 13:17:16 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc

De rest is weer allemaal H0. Iets anders bestaat er niet...
Ik begrijp je ontgoocheling, Johan. Lang geleden ging het er hier over dat MSM best medewerkers kan gebruiken die over andere schalen schrijven. Ik vermoed dat die interesse nog steeds bestaat.
Titel: MSM 46
Bericht door: Havoc op 26 februari 2006, 13:27:02 PM
Wel, als ze nu eens naar de beurs gaan en gewoon over die andere schalen ook iets zeggen dan is het al een begin. De reeks over goederenwagens zou zonder veel moeite ook tot andere schalen uitgebreid kunnen worden. Veel meer dan enkele catalogi zijn daarvoor niet nodig.

Neem nu dat artikel over ballast. Een hele tabel over de reele grootes van steenslag. Enkele kolommen erbij met de overeenkomstige grootes in verschillende schalen is niet zo moeilijk sinds de uitvinding van de spreadsheet. Een lijst van fabrikanten met de korrelgrootes en bruikbaar voor wat in welke schaal zou toch ook gemogen hebben. Het is wel leuk om te weten dat gneis een metamorf gesteente is (en dat mag er zeker bijstaan!), maar het interesseert mij meer om te weten welke korrelgroote Woodland Scenic Fine nu heeft, of met welke steensoort hun "light brown" ongeveer overeenkomt.
Titel: MSM 46
Bericht door: Gerolf op 26 februari 2006, 14:31:52 PM
Dat artikel over die ballast ... ik denk dat het eerder gericht was naar beginnende modelspoorders. De andere artikels van dezelfde auteur ook, naar mijn mening. Beginnersartikels publiceren was reeds eerder een vraag op dit forum, van mezelf maar ook van anderen.
Dit neemt niet weg dat ik persoonlijk, net als Johan, na het lezen ook met een onvolledig gevoel, oftewel "honger", zit. Enkele kleine uitbreidingen hadden inderdaad een stevige meerwaarde gegeven.
Titel: MSM 46
Bericht door: just4fun op 27 februari 2006, 12:22:06 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc

De reeks over goederenwagens zou zonder veel moeite ook tot andere schalen uitgebreid kunnen worden.
... Enkele kolommen erbij met de overeenkomstige grootes in verschillende schalen is niet zo moeilijk... Een lijst van fabrikanten met de korrelgrootes en bruikbaar voor wat in welke schaal...

Ik kan Johan volledig bijtreden, de goederenwagenreeks en tabellen voor steenslag zijn makkelijk te vervolledigen. Zelf ben ik H0-rijder, maar de andere schalen konden op een simpele manier geholpen worden.
Dat het artikel over ballasteren voor (her-)beginners zou zijn lijkt me inderdaad correct, maar niet iedereen begint met H0.
Groet,
Paul
Titel: MSM 46
Bericht door: janjozef op 27 februari 2006, 14:47:03 PM
Ballasten in Ho en N of O of Hoe of OO of TT of Oe enz.. is gelijk alleen de maat van ballast is verschillend en in de meeste gevallen is het de persoonlijk voorkeur die daarbij de grootste bepalende factor is. Uiteindelijk moet ieder zijn eigen grijze hersenmassa ook een beetje gebruiken. Ballast met een doormeter van 5 mm is niet voor N en ballast met een doormeter van 0,5 mm is niet voor spoor I simpel. Als men de verschillende ballast soorten laat zien in verhouding tot de spoor hoogte geldt dat ook vor de andere schalen. Ge schrijver in kwestie zal zoals de meerderheid een Ho-rijder zijn. Havoc niemand houdt U tegen om als aanvulling van deze reportage de verhoudingen van de diverse soorten ballast voor N te laten zien. Van een aantal soorten ballast in de reportage vrees ik zelfs dat ge ze niet vlug in belgi? zult vinden. Maar op deze manier kunt ge in elk tijdschrift elk artikel tot op de grond afbreken. Gebruik van een artikel wat ge kunt gebruiken en laat gewoon de rest voor wat het is.
En wilt ge weten welk soorten ballast woodland heeft zie www.woodlandscenics.com. Alle informatie van bijna alle merken zit hier ergens op het net verborgen. Wilt ge het perse allemaal weten : heel simpel zoek 1 min op het net in plaats van uren te zagen dat het niet in MSM staat. Van nurnberg staat er wel nieuw belgisch materiaal vermeld o.a. van kato. Het niet belgische moet hier niet vermeldt worden. Wilt ge meer uitleg koop in een Belgische winkel aan 2? meer dan in internetwinkels en uw winkelier zal U met plezier alle informatie geven die ge wilt. Natuurlijk een winkelier waar ge nooit iets koopt en ge enkel uitleg komt vragen zal u volgende maal geen informatie meer geven en de internetwinkels geven geen informatie.

Goed ik heb mijn hart gelucht. Ik val niemand persoonlijk aan en wens evenmin iemand te kwetsen maar probeer hier meer positief iets te schrijven.

Jan
Titel: MSM 46
Bericht door: Havoc op 27 februari 2006, 18:30:00 PM
Jan, toch nog enige repliek. Langs de ene kant heb je gelijk. Maar als je je eigen redenering doortrekt, dan moet je MSM niet kopen.

Als je voor een artikel 15 soorten ballast mat 3 soorten lijm test, dan heb je fantastische informatie in handen. Dat is nu juist eens informatie die een reden is om een tijdschrift te kopen! Dan gewoon een postzegelfoto zonder meer publiceren is een reuze gemiste kans. Nu moet ik diezelfde test gaan doen, terwijl ik anders met misschien 3 testjes genoeg had. Dan was het kopen van MSM nuttig geweest.
Titel: MSM 46
Bericht door: argilla op 28 februari 2006, 09:35:56 AM
Havoc heeft er reeds over geschreven.Het editoriaal.
Nu is het niet mijn bedoeling politiek in het forum binnen te brengen verre van maar.......
Toen ik het een dag na de aankomst van het blad las, viel ik ook van mijne stoel ...van verbazing....[:0]. Ik wist wel dat de VLD regelteven( of neven zoals u wil ) waren ( zie ook JMD Ooostends politicus) Ik bedoel: tabak is schadelijk, maar alcohol en uitlaatgassen drugs  zijn dat ook .
 
In de club hebben wij inderdaad ook tabaksreklame. Kan niet anders in een tijdvak waar diesel en stoom nog door elkaar werden gebruikt door de NMBS.
Dus in onze club de tabaksreklame  verwijderen. Dit in het licht van deelname aan Mechelen eind oktober. Dus besluit :  de geschiedenis geweld aan doen en de modelwereld natuurlijk ook.
Wat zal het volgende zijn ? Mond houden mensen en werken ??
Nico heeft hier de horens bij de koe gepakt ( jajaja weet het is andersom) Dat er niet meer reactie opgekomen is verbaasd mij eerlijk gezegd een beetje . (Maar het is wel goed geschreven Nico)
Sorry maar ik heb  als werkende mens geen hoge pet op van  de "Liberals "

nogmaals excuus voor het politieke karakter van de reactie[xx(]
Titel: MSM 46
Bericht door: Havoc op 28 februari 2006, 11:23:14 AM
Wel met zo'n onderwerp kan je niet anders Argilla. Maar wat je daar schrijft over de verminking van een baan uit schrik van de een of andere over-ijverige ambtenaar aan je deur te krijgen heb ik ook aan gedacht. Zoals Nico schrijft is dat een -hopelijk- onbedoelde bijwerking, maar het is erg dat het via een rechtszaak moet opgelost worden. Nu kan een mediagroep zo'n proces wel voeren omdat het voor hun toch een zeer belangrijke zaak is, maar de eerste de beste modelclub heeft een veel groter probleem. Dan zijn we weer bij statuten aanbeland...
Titel: MSM 46
Bericht door: stefanic op 01 maart 2006, 12:35:14 PM
'k Zou graag meediscussieren, maar ik wacht nog altijd op de levering van m'n nummer 46. Is er iets mis met de distributie in Antwerpen? Zijn er nog die nog steeds wachten? Het exemplaar van onze club is ook maar afgelopen maandag (de 27e) gearriveerd.

Stefan
Titel: MSM 46
Bericht door: Tom op 01 maart 2006, 14:14:55 PM
Het gebeurd de laatste tijd wel eens meer de op somige plaatsen MSM later komt dan normaal.
Vraag me niet hoe dat komt.
Titel: MSM 46
Bericht door: dieseltje op 01 maart 2006, 14:22:25 PM
Dinggg, donggg, ...  De MSM met bestemming ....  heeft een vermoedelijke vertraging van .... dagen [:D][:D][:D]

Regio Herentals komt-ie (totnogtoe) altijd op tijd...
Titel: MSM 46
Bericht door: ysbeer op 01 maart 2006, 16:10:14 PM
Hebben julie in belgie ook zoon geprivatiseerde post.
Hier in ned.wel deze clubs gebruiken huisvrouwen/schooljongens/meisjes
en andere kinderen om de post rond te brengen.
De duitse post werkt met deze clubs samen en dat betekend dat ik in 2005 3 maal de MIBA eenvoud niet heb gekregen en dus moest bellen naar de uitgever ,omdan na 14 dagen te laat uiteindelijk mijn miba te krijgen.
Vaak was hij ook nat of gelezen of gekreukt
privatisering HOERA

maar ja dat is nederland (belgie weet ik niet)

wim
Titel: MSM 46
Bericht door: Gerolf op 01 maart 2006, 16:30:20 PM
Als je nu uw MSM nog niet gehad hebt, zou ik toch eens een telefoontje of een mailtje plegen naar MetaMedia. Die kunnen je dan vertellen of hij wel of niet verzonden is, of dat je abonnement nog in orde is, ...
Rond de jaarwisseling zijn er wat problemen geweest met de abonnementen. Dat heb ik zelf ook mogen ondervinden.
Titel: MSM 46
Bericht door: tufken op 01 maart 2006, 16:30:33 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Hebben julie in belgie ook zoon geprivatiseerde post.
Hier in ned.wel deze clubs gebruiken huisvrouwen/schooljongens/meisjes
en andere kinderen om de post rond te brengen.
De duitse post werkt met deze clubs samen en dat betekend dat ik in 2005 3 maal de MIBA eenvoud niet heb gekregen en dus moest bellen naar de uitgever ,omdan na 14 dagen te laat uiteindelijk mijn miba te krijgen.
Vaak was hij ook nat of gelezen of gekreukt
privatisering HOERA

maar ja dat is nederland (belgie weet ik niet)

wim

Titel: MSM 46
Bericht door: tufken op 01 maart 2006, 16:33:18 PM
Hallo Wim,

Bij ons zijn ze bezig met privatiseren, tot hier toe hebben ik nog geen klagen. Alleen als je zelf naar het postkantoor moet daar kan het even duren.
Nu hebben ze vanaf volgend jaar een fusie aangegaan met de Deense post.
Ze beginnen nu al hoeveel volk er moet verdwijnen.
Ja, dat is Europa.


Binnen enkele jaran dragen misschien de Chinezen hier de post rond als zij alles hebben ovegenomen.

[V]
Titel: MSM 46
Bericht door: Havoc op 01 maart 2006, 16:51:40 PM
Zwijg mij over de post. En dan zeker over Taxipost, de pakjesdienst. De dag dat die door chinezen vervangen worden zal ik er misschien opnieuw gebruik van maken. Tot dan enkel DHL of UPS. Ik betaal graag enkele euro meer om er zeker van te zijn dat de idioten van Taxipost hun poten van mijn spullen houden.
Titel: MSM 46
Bericht door: tufken op 01 maart 2006, 17:19:40 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc

Zwijg mij over de post. En dan zeker over Taxipost, de pakjesdienst. De dag dat die door chinezen vervangen worden zal ik er misschien opnieuw gebruik van maken. Tot dan enkel DHL of UPS. Ik betaal graag enkele euro meer om er zeker van te zijn dat de idioten van Taxipost hun poten van mijn spullen houden.



Ja, de Post vraagt 12,60 Euro voor een pakje naar een EU land, en ik betaal voor een verzekerd pakket 12,00 EURO verzekerd en afgehaald door DHL.
Indien met de post kan ik nog een half uur gaan aanschuiven.

En die gooien niet met de dozen.

Ze moeten nog veel leren
Titel: MSM 46
Bericht door: Havoc op 01 maart 2006, 18:10:51 PM
citaat:
ik betaal voor een verzekerd pakket 12,00 EURO verzekerd en afgehaald door DHL.


Zeg Tufken, kan je als partikulier een pakket met DHL versturen?
Titel: MSM 46
Bericht door: Tom op 01 maart 2006, 18:35:41 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc

Zeg Tufken, kan je als partikulier een pakket met DHL versturen?

Tuurlijk.
De meeste mensen kennen DHL van de vliegers en de containers, maar er is ook een pakjesdienst.
Zoiets als ABX.
Titel: MSM 46
Bericht door: tufken op 01 maart 2006, 19:11:07 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
ik betaal voor een verzekerd pakket 12,00 EURO verzekerd en afgehaald door DHL.


Zeg Tufken, kan je als partikulier een pakket met DHL versturen?



Ja, dat is geen probleem, ook bij UPS.
Bij DPD en GLS moet je een BTW nummer hebben.

Vorige maand nog een doos naar Japan gestuurd met DHL.
Prijs 465,00 ?, dat is de prijs van een pasagier.
Maar het is dan ook ver, en ze moeten het ook in- en uitklaren bij de douane.

Titel: MSM 46
Bericht door: Havoc op 01 maart 2006, 20:35:02 PM
Ik ken DHL goed genoeg van de pakjesdienst. Meestal kijken die nogal raar als ze iets aan mijn deur moeten leveren want ze verwachten een bedrijf. Daarom dacht ik dat je een btw rekening of een account bij hen moest hebben om pakjes te kunnen versturen.

Goed om weten.
Titel: MSM 46
Bericht door: n/a op 01 maart 2006, 22:27:34 PM
Een kleine toelichting. Bij DHL kunnen zowel particulieren als bedrijven terecht.

Als particulier moet je dan wel over een creditcard beschikken of je zending aanbieden in een lokaal service-station waar je zowel cash of met bank(krediet)kaart kan betalen.

BTW, als Dhl-koerier kijken wij echt niet meer op als we bij een particulier moeten leveren.
Volgende keer haartjes netjes kammen ?![:D]

Voor meer info zie http://www.dhl.be/publish/be/nl/information/faq/cs.high.html

Groetjes

Titel: MSM 46
Bericht door: Brunel op 02 maart 2006, 10:29:53 AM
Er loopt wat door elkaar.
In Nederland is de oude PTT al 10 jaar geleden geprivatiseerd. Heet tegenwoordig TPG. Het is nog steeds het belangrijkste postbedrijf en voor particulieren de handigste weg vanwege het fijnmazige netwerk van postkantoren en -agentschappen. Daar kunnen DHL en UPS echt niet tegenop. Vooral particulieren die overdag niet thuis zijn, hebben een probleem als er een pakje via DHL of een dergelijk bedrijf moet worden besteld. Kun je het afhalen bij een of ander vaag benzinestation 15 kilometer verderop waar het pakjesgebeuren er maar zo'n beetje bijhangt en het personeel je vaag aankijkt als je vertelt waar je voor komt.
DHL, UPS, etc zijn primair gericht op bedrijven en op kantoortijden. Wat daarbuiten valt kan wel, maar erg handig verloopt het vaak niet.
Titel: MSM 46
Bericht door: Havoc op 02 maart 2006, 12:11:29 PM
Als jullie me uit mijn kot lokken...

citaat:
Daar kunnen DHL en UPS echt niet tegenop. Vooral particulieren die overdag niet thuis zijn, hebben een probleem als er een pakje via DHL of een dergelijk bedrijf moet worden besteld. ... Wat daarbuiten valt kan wel, maar erg handig verloopt het vaak niet.


In Nederland misschien, maar Belgi? is iets anders.

Tot nu toe is er geen enkel pak via Taxipost zonder probleem toegekomen:
- gewoon niet aanbellen, gewoon kaartje insteken dat je niet thuis was (persoonlijk zien gebeuren want verlof voor genomen en stond op de uitkijk. En nog een dag verlof kunnen nemen want ze kunnen niet terug langskomen dezelfde dag!)
- pakje gewoon op de stoep achterlaten (40000bef waarde)
- pakje terugsturen want adres niet gevonden, in kantoor daarna ook niet nagekeken (adres was correct en getypt)
- pakje 2 weken bij douane laten liggen
- pakje opengedaan, opnieuw verpakt en opnieuw verzendkosten aangerekend
- douanekosten gerekend op materialen die niet aan taxen onderhevig zijn (boeken onder de limiet)
- als je een schriftelijke klacht neerlegt, dan krijg je een brief gericht aan een andere persoon

Nog een reden nodig om DHL of UPS te bellen?

citaat:
Kun je het afhalen bij een of ander vaag benzinestation 15 kilometer verderop waar het pakjesgebeuren er maar zo'n beetje bijhangt en het personeel je vaag aankijkt als je vertelt waar je voor komt.


Wel, het Kiala systeem (zoals bvb Conrad gebruikt) vind ik heel handig. Ik ga dan mijn pakje afhalen in een krantewinkel wat verderop. Die heeft ruime openingsuren dus dat is geen probleem.
Titel: MSM 46
Bericht door: Brunel op 02 maart 2006, 14:07:33 PM
Het zou kunnen dat TPG beter werkt dan het Belgische postbedrijf, maar ik heb daar geen kijk op.

In Nederland is het al een paar keer gebeurd dat een postorderbedrijf een contract met een andere pakjesverspreider dan TPG sloot, vanwege de lagere tarieven. Langer dan een half jaar duurde dat zelden, omdat er te veel klachten van de klanten kwamen en omdat het klanten kostte.

Sinds Conrad is veranderd is het bij mij twee keer mis gegaan. Er een pakje zoekgeraakt nadat het twee keer was aangeboden. Voor zover na te gaan is het bij een supermarkt afgegeven, alwaar het is gestolen. En ik ben een keer naar een benzinestation verwezen waar het dienstdoend personeel niet eens wist dat ze ook iets met pakjes deden en het 20 minuten telefoneren kostte voordat het pakje boven water was. Dat wil zeggen, voordat ze er achter waren gekomen dat het in een of ander magazijn elders lag.

Ik ga liever naar het postagentschap een paar straten verderop.
Maar goed, TPG is al 10 jaar een geprivatiseerd bedrijf dat ook in het buiteland actief is als koerier en postbedrijf. Mogelijk is het inmiddels een stuk minder bureaucratisch dan de Belgische posterijen.
Titel: MSM 46
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 maart 2006, 14:09:45 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

In Nederland is de oude PTT al 10 jaar geleden geprivatiseerd. Heet tegenwoordig TPG.
En nu heet het sinds kort TNT

citaat:
Geplaatst door Havoc

...Wel, het Kiala systeem (zoals bvb Conrad gebruikt) vind ik heel handig.
Conrad is inmiddels gestopt met Kiala
Titel: MSM 46
Bericht door: ysbeer op 02 maart 2006, 19:11:53 PM
In nederland werkt conrad met selekt mail,ik moet zeggen dat loopt
althans bij mij uitstekend

wim
Titel: MSM 46
Bericht door: Gerolf op 03 maart 2006, 00:02:25 AM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
[brConrad is inmiddels gestopt met Kiala
... en werkt via DHL
Titel: MSM 46
Bericht door: riksketrein op 03 maart 2006, 20:18:21 PM
Ik heb 'ns ooit iets besteld bij Rietze. Dat pakje werd in Duitsland
met DHL verstuurd en in Belgi? kwam het toe met ABX !
Titel: MSM 46
Bericht door: rgp op 04 maart 2006, 13:01:08 PM
Dag,

Terug van even weggeweest (Oostenrijk, gaan ski?n, en zonder gips terug[:D])
Mijn vrouw werkt bij DHL.  En dat is normaal Dat ze in Duitsland met DHL versturen en hier door ABX laten afleveren.  Het hangt af van het soort zending (grootte, snelheid) die bepaalt hoe het verstuurd en bezorgd wordt.

Te moeilijk om uit te leggen.

Roland
Titel: MSM 46
Bericht door: tufken op 04 maart 2006, 13:05:15 PM
Hallo,

DHL geleverd met ABX was vorig jaar, nu is het met taxipost voor iet dat van Duitsland komt.
En DHL zelf als het uit Nederland of Belgi? zelf komt.

Als je zelf iets opstuurd met Taxipost is dat duurder dan met DHL.
En DHL gebruikt Taxipost voor het afleveren hier bij ons.

Begrijpe wie begrijpen kan.
Titel: MSM 46
Bericht door: Brunel op 05 maart 2006, 12:13:53 PM
Het zijn inmiddels allemaal private bedrijven.
Als een pakje in Duitsland bij Deutsche Post wordt gepost, wordt het in Nederland meestal door Selekt Mail gebracht. Althans ze doen een poging. [:(] Deutsche Post is namelijk mede-eigenaar van Selekt Mail.
Titel: MSM 46
Bericht door: argilla op 05 maart 2006, 13:40:50 PM
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Terug van even weggeweest (Oostenrijk, gaan ski?n, en zonder gips terug[:D])
Mijn vrouw werkt bij DHL.  En dat is normaal Dat ze in Duitsland met DHL versturen en hier door ABX laten afleveren.  Het hangt af van het soort zending (grootte, snelheid) die bepaalt hoe het verstuurd en bezorgd wordt.

Te moeilijk om uit te leggen.

rpg, sorry maar jouw vrouw moet ik eens hebben ( niet verkeerd begrijpen he rpg [;)]) Kwestie van een vraag te stellen naar de direktie toe of iemand die sponceringsbudgetten beheerd Kan U ( of uw vrouw) mij verder helpen aub ??

Roland

Titel: MSM 46
Bericht door: dirkkerckhofs op 13 juni 2007, 22:53:29 PM
Hoi,

ik heb twee keer de Fuchskraan bij Verschooten besteld om te verbouwen zoals in MSM nr 46 staat beschreven. Ze verkopen echter niet het materiaal van Weinert Modelbau: de messing grijper en staalkabel. Enig idee wie dit wel verkoopt?

Dirk
Titel: MSM 46
Bericht door: GeM op 13 juni 2007, 23:13:35 PM
citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Hoi,

ik heb twee keer de Fuchskraan bij Verschooten besteld om te verbouwen zoals in MSM nr 46 staat beschreven. Ze verkopen echter niet het materiaal van Weinert Modelbau: de messing grijper en staalkabel. Enig idee wie dit wel verkoopt?

Dirk


Weintert vind je bij http://www.lokshop.de
Weet niet zo direct of er in het Belgenland winkels zijn die het verdelen, allicht wel. Gebruik even de zoekfunctie op dit forum of via google?
Titel: MSM 46
Bericht door: ysbeer op 13 juni 2007, 23:34:05 PM
WEinert leverd ook direct
zoek maar bij weinert.de of zo iets met google
en je kan zo bestellen
verzenden van etsplaten is niet duur.

wim ysbeer
Titel: MSM 46
Bericht door: Frank_N op 15 juni 2007, 20:34:46 PM
Goed idee, Wim. Ik heb van Weinert een mooie kolenbeladingskraan ontdekt: 6991 bouwpakket en 6990 kant en klaar. Smullen!!
Heb je enig idee wat ik aan verzendkosten mag verwachten?

Groet van Frank.
Titel: MSM 46
Bericht door: dirkkerckhofs op 15 juni 2007, 20:54:47 PM
Bedankt voor de reacties GeM en Wim, ik heb de artikelen inderdaad gevonden op lokshop.de. En ModelspoorfaN, hun verzendkosten staan duidelijk beschreven op de site.

Dirk

citaat:
Geplaatst door GeM

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Hoi,

ik heb twee keer de Fuchskraan bij Verschooten besteld om te verbouwen zoals in MSM nr 46 staat beschreven. Ze verkopen echter niet het materiaal van Weinert Modelbau: de messing grijper en staalkabel. Enig idee wie dit wel verkoopt?

Dirk


Weintert vind je bij http://www.lokshop.de
Weet niet zo direct of er in het Belgenland winkels zijn die het verdelen, allicht wel. Gebruik even de zoekfunctie op dit forum of via google?

Titel: MSM 46
Bericht door: Frank_N op 15 juni 2007, 21:56:36 PM
Dirk, bedankt voor je info. Imiddels had ik lokshop.de ook gevonden.

De bedoelde mobiele kolenkraan is daar nog in de aanbieding ook!!

Groetjes Frank.
Titel: MSM 46
Bericht door: wisselstromer op 15 juni 2007, 22:12:52 PM
ik heb ooit eens enekele messing sluitseine nvan weinert besteld bij het spoor

de levering ging vrij vlot (het hangt er ook vanaf denk ik wat je bestelt)

wim