Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => SCHAAL I, IIm, 1/29 en tuinspoor => Topic gestart door: 1op32 op 27 juli 2013, 16:00:44 pm

Titel: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 27 juli 2013, 16:00:44 pm
Ik ben begonnen met de bouw van een 59.001 op basis van 2 Märklin T3 modellen.
Ik weet dat er hierover in MSM 91, 92 en 93 reeds een advertie is verschenen, welliswaar van een HO model.
Verder is er op dit forum ook topic te vinden onder de titel  MSM 92 van T3 naar TYPE 59 deel II.
Toch blijf ikzelf nog met volgende vragen zitten:
-Op de foto's van het origineel behalve op één (waarvan ik kennis heb) is een soort 'buis' te zien tussen de stoomdom en de zandkist, is er iemand die weet wat dit is ??
-Waren de wielen nu rood of zwart ?
-Idem voor de rand van de plaat ?

 



 
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: loco op 27 juli 2013, 18:53:10 pm
De foto's met buis op de ketel zijn alle op hetzelfde moment gemaakt. Dat zie je aan de machinist die er telkens op staat. Deze loc heeft nog originele buffers.
De tweede foto zonder buis op de ketel en met NMBS buffers is later gemaakt.
Wat die buis daar doet is mij ook een raadsel. Als je op de foto inzoemt dan heb je de indruk dat ze er los op ligt (stoom Max Delie foto 159). Ik denk dat die buis geen enkele functie heeft en mag weggelaten worden.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 29 juli 2013, 10:13:34 am
Loco bedankt voor de info!
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Peter op 29 juli 2013, 11:07:13 am
Ik weet niet direkt hoe het Märklin model er uit ziet, maar hou er wel rekening mee dat het type dat bij de NMBS in dienst was een korter chassis had, waardoor de achterwand niet volledig vertikaal, doch vanaf halverwege naar onder schuin naar voor liep
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 29 juli 2013, 11:40:23 am
Peter daar ben ik me van bewust, naast de schuin aflopende cabine moet ook het centrale raam worden opengemaakt, de watertanks + chasis worden verlengd de bel verwijderen en vervangen door een exemplaar op de ketel, de schoorsteen aanassen enzomeer.
Alvast een foto van waarmee we starten. De museumversie omdat deze goedkoop tweedehands te vinden is.  (http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/IMAG2958.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/IMAG2958.jpg.html)
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: bollen neus op 29 juli 2013, 11:55:25 am
Geert, alvast veel succes en bouwplezier gewenst voor dit project tot een goed eind te brengen.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Dirky op 28 augustus 2013, 21:55:49 pm
is er al iets te zien Geert?
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 30 augustus 2013, 15:47:04 pm
Dirk,
Ja een beetje wel, eerst alles uit elkaar geschroefd.
Dan de zaag erin om de steun van de bel voorop de schoorsteen af te zagen nadien verder wegvijlen en na het opvullen met plamuur vlakschuren.
Gelijk ook de lelijke gietnaden weggeschuurd bovenaan de ketel, dom en zandkist.
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_0412.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_0412.jpg.html)
ik heb wat losse onderdelen bijgekocht van de T3 om mij het leven wat makkelijker te maken.
Een extra cabine: zo kan ik de watertanks van de ene cabine afzagen om de watertanks van de andere cabine te verlengen.
Een vrij groot werk was het openmaken van het centrel raam aan de achterkant van de cabine...
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_0414.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_0414.jpg.html)
Ineens ook de watertanks mooi vlak gemaakt met de vijl, dan kunnen de andere afgezaagde watertanks er tegenaan gekleefd worden.
 (http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_0446.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_0446.jpg.html)
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 31 augustus 2013, 11:26:32 am
Watertanks verlengd met 2-componentlijm voor metaal.
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_0456.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_0456.jpg.html)
Nu is het chasis nog te kort.
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_0463.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_0463.jpg.html)
Van een 2de chasis zagen we de nodige verlengstukken
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_0466.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_0466.jpg.html)
Tot vervolgs
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Havoc op 31 augustus 2013, 13:35:20 pm
Ik blijf er toch bij dat als je dit allemaal kan je even goed van scratch een loc kan maken.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 31 augustus 2013, 22:00:52 pm
Johan om dat te doen ben ik toch nog een maat te licht vrees ik een ombouw lukt me nog maar een scratch build....
Intussen chasis verlengd en messing Länderbahn verende buffers geplaatst.
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_0469.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_0469.jpg.html)
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_0648.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_0648.jpg.html)
De volgende stap is de cabine aanpakken het 'raam' zeg maar boven de toegansdeuren moet worden versmald, ik denk dit met Plasticard dicht te maken.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Havoc op 31 augustus 2013, 22:03:54 pm
Komaan, de technische kant heb je zeker onder de knie als je extra vensters kan maken, chassis verlengen etc. Misschien wat zelfvertrouwen maar dat is gewoon een kwestie van eraan te beginnen denk ik. Ik dacht ook dat ik nooit van mijn leven een wiel zou kunnen draaien. Dat wil niet zeggen dat het nu perfect is of dat ik het graag doe. Maar meestal lukt het om iets bruikbaar te maken.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Dirky op 31 augustus 2013, 22:43:44 pm
Om iets dergelijks van scratch te bouwen moet je plannen maken. Veel tekeningen hebben...

Deze ombouw is vast en zeker een snellere oplossing en zoals het hier gebeurt ziet het er best TOP uit!
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: conducteur op 31 augustus 2013, 23:58:32 pm
Het lijkt me ook niet echt simpel om die chassisdelen te maken zonder enige vorm van freesmachine. Met een reserveonderstel kom je toe met een zaag, en meer basic tools zeker?
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 01 september 2013, 09:52:42 am
Cabinedeur met een plaatje Plasticard dichtgemaakt volgens de foto's warover ik beschik
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_0472.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_0472.jpg.html)
De waterbakken waren intussen ook al voorzien van strips klinknagelband eveneens conform an wat er op de foto's van het echte voorbeeld is te zien. De volgende stap is het aanbrengen van de railing op de watertanks en een laagje grondverf om poederoxidatie van het metaal te vermijden.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Steven123 op 01 september 2013, 11:20:28 am
Ben alvast benieuwd naar het eindresultaat, ziet er veelbelovend uit!  ;)
Nog veel succes!
groeten
Steven
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: loco op 01 september 2013, 14:17:20 pm
Geert,
Dit is de eerste keer dat ik lees dat je op de zamac van Märklin poederoxidatie kunt krijgen. Kan je dit op één of ander manier zien of doe je die veiligheidshalve?

Ik merk ook dat je de kolenbak in de cabine reeds hebt afgeschuind. Hoe heb je dit gedaan, want op één foto zie ik langs de binnenzijde geen wit plaatje polystyreen, maar het grijs van het metaal van Märklin.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 01 september 2013, 22:24:44 pm
Loco,
Märklin heeft vele versies ven de T3 uitgebracht zowel met rechte cabine als afgeschuinde cabine. Ik ben begonnen van een model met rechte cabine maar heb als ersatsteil een 2de losse cabine aangekocht afgeschuind model, van de originele rechte cabine heb ik enkel de watertanks en het dak gebruikt.
Ik heb al gemerkt dat het blank geschuurde metaal duft oxideren vandaar dat ik verkies om zo vlug mogelijk een grondlaag aan te brengen. Of dit aan absolute noodzaak is durf ik niet te beweren maar ik neem het zekere voor het onzekere.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 02 september 2013, 16:48:08 pm
Ik heb een paar vragen aan de heren stoom specialisten.
Op de foto's van het origineel is op de rechterkant van de ketel, kort bij het machinistenhuis, een 'ronde schijf' te zien dit is een 'wasluik' geloof ik ? Zou dit ook aanwezig geweest zijn op de linkerzijde van de ketel ?
Vooraan de ketel, dicht bij de schoorsteen, aan de handreling of los van de handreling (?) is een 'plaatje' te zien. Iemand enig idee wat dit is ?
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/HLV59001-3.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/HLV59001-3.jpg.html)
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/HLV59001-1.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/HLV59001-1.jpg.html)
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Peter op 02 september 2013, 16:56:49 pm
Geert,
Als die ronde schijf, zoals ik ook vermoed, een wasluik is dan zal die ook aan de andere zijde aanwezig zijn, want gewoonlijk waren die bij de stoomloks langs beide zijden.
Het vierkante plaatje lijkt mij eerder een verbindingsdoos voor elektrische draden. Indien je er niet uitgeraakt wil ik de vraag wel eens stellen aan mijn meer gespecialiseerde forumgenoten op een Duits forum.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 02 september 2013, 17:00:52 pm
Peter,
bedankt van je reactie ! De tip van het wasluik is heel bruikbaar.
wat het plaatje/doos betreft twijfel ik of dit een aftakdoos is, ik vermoed dat deze lok geen dynamo bezat en geen elektrische verlichting, ook op eerste foto is er een min of meer schuin zicht op het plaatje en zie je toch erg weinig dikte ? Maar ik ben niet zeker.
Geert
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: loco op 02 september 2013, 20:36:54 pm
Dat plaatje lijkt mij niet direct een contactdoos. Maar ik heb er zelf ook geen verklaring voor.
Ik heb nog een foto van de andere kant gevonden, en met andere buffers. Jammer genoeg staat er iemand voor het wasluik.

(http://i1180.photobucket.com/albums/x416/loco__02/MSM_loco/T59-04-Copy_zps5ed1d2fd.jpg)

Deze foto moet ook in één van de boeken van Max Delie staan
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Peter op 02 september 2013, 20:46:41 pm
als je de foto uitvergroot lijkt het een plaatje (met informatie??) te zijn dat over de handleider is gehaakt, want al je goed kijkt zie je dat op deplaats waar het erover gehaakt is de handleider niet te zien in.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 02 september 2013, 21:19:15 pm
Dag Peter,
deze derde foto had ik ook al, bij mijn weten zijn dit de enige 3 fotos die van dit model bekend zijn ?
inderdaad jammer van de mensen die voor het mogelijke wasluik staan ?
Het plaatje blijft een misterie vrees ik, ik ga proberen iets te maken wat op dit plaatje lijkt om mijn model zoveel mogelijk conform de foto's te maken.
Geert
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: jacques timmermans op 03 september 2013, 07:35:56 am
Goede morgen Geert,

Dat bewuste "plaatje" zoals jij het benoemd is niets minder dan een overblijfsel van de Pruisische Länderbahn; toen werden er de nummerplaten (Bahnnummer en Verwaltung)van de locomotieven aan bevestigd.

Groetjes,

Jacques Timmermans
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: dani op 03 september 2013, 09:05:12 am
respect voor al dit werk en de precisie waarmee het wordt uitgevoerd.  Wat een onderneming !
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 03 september 2013, 09:50:18 am
Goedemorgen Jaques, bedankt voor de verduidelijking ! Weer wat bijgeleerd.
@ Dani, dt valt best wel mee, ik denk dat het meer durven is dan kunnen.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Peter op 03 september 2013, 12:01:53 pm
Jacques, ben toch niet helemaal overtuigd van dat het dat nummerplaatje zou zijn.
Die plaatjes waren normaal veel groter en vartikaal vastgemaakt aan de rookkamer.
Ook werden die altijd langs beide zijden aangebracht, en bij mijn weten nooit aan de handreling, mar onder de handreling. Op die foto uit het boek van Max Delie is er trouwens geen spoor meer van zo'n plaatje. Als ze het al verwijdert zouden hebben, zouden ze dat toch langs beide zijden gedaan hebben.
Heb twee foto's opgesnord om het wat te verduidelijken.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/Preuszligische_T3_1905_zps03b5f025.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Zomaar/Preuszligische_T3_1905_zps03b5f025.jpg.html)

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/Preuszligische_T3_1741_zps67f429bb.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Zomaar/Preuszligische_T3_1741_zps67f429bb.jpg.html)
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: jacques timmermans op 03 september 2013, 14:41:02 pm
Peter en Geert,

We kunnen een "welles nietes" spelletje gaan spelen maar dat doen volwassen mensen nu eenmaal niet. Ik heb er ook geen verdere plausibele verklaring voor. Bedenk wel dat de Pruisische T 3  volgens zeer vele "Musterblätter" gebouwd is geworden en eveneens bij zeer vele (privé) maatschappijen dienst gedaan heeft. Van een uniforme bouwwijze is er bij de T 3 zeker geen sprake. Wat betreft de foto´s kan ik er nog aan toevoegen dat er ook in België naar gelang de directie van de stelplaats kleine veranderingen werden uitgevoerd die niet als algemeen te betitelen zijn.

Jacques Timmermans
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 03 september 2013, 15:50:42 pm
Peter,
het is onwaarschijnlijk hoeveel verschillen er zijn tussen locomotieven van eenzelfde type, kijk bijvoorbeeld eens naar de bel; op de schoorsteen, op de ketel, op het dak enz...

Op de foto's die je stuurde zie je op het dak van het machinistenhuis een 'teut' die 'teut' staat er bij mijn Märklin model ook op maar zie ik niet bij onze 59 dus de vijl ertegen. Gelijktijdig de lelijke haak imitaties op de hoeken van het dak verwijderd en vervangen door Hübner exemplaren.
 (http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_2109.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_2109.jpg.html)
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/T3-59/DSC_3080.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/T3-59/DSC_3080.jpg.html)
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: reeves op 03 september 2013, 18:21:21 pm
Ziet er al goed uit, ik blijf dit volgen

Groeten Tom
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Havoc op 03 september 2013, 18:59:42 pm
Citaat
Op de foto's die je stuurde zie je op het dak van het machinistenhuis een 'teut' die 'teut' staat er bij mijn Märklin model ook op maar zie ik niet bij onze 59 dus de vijl ertegen.

Met die 2 foto's van de 59 die hier staan zou ik niet durven zeggen dat er geen teut op het dak staat. Die zijn van behoorlijk laag genomen.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 03 september 2013, 23:35:05 pm
Johan,
de foto's zijn van voldoende afstand genomen om met 100% zekerheid te kunnen zeggen dat er bij de Belgische 59 geen teut op het dak van het machinistenhuis staat. de hoogte van de teut is ongeveer even hoog als de rechthoekige dakopbouw.
 
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Dirky op 05 november 2013, 22:11:53 pm
is hier al een tijdje stil... vorderingen?  :)
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 19 december 2013, 15:05:24 pm
Inderdaad ben een tijdlang niet meer op het forum gewest wegens tijdsgebrek  :-[.
Ik zal proberen enkel fotos te posten tijdens de kerstvakantie.
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 21 januari 2014, 15:12:05 pm
Het heeft wat langer geduurd, maar hier toch 2 foto's
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/t3verf2.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/t3verf2.jpg.html)
(http://i908.photobucket.com/albums/ac284/1OP32/t3verf1.jpg) (http://s908.photobucket.com/user/1OP32/media/t3verf1.jpg.html)
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Steven123 op 21 januari 2014, 16:16:31 pm
Knap werk, ziet er goed uit!  8)
Succes
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: Dirky op 21 januari 2014, 17:46:28 pm
nu nog de houtbussels er op?  ;)

Mooi afgewerkt! :)
Titel: Re: ombouw van een Märklin T3 naar een Belgische type 59
Bericht door: 1op32 op 22 januari 2014, 07:22:43 am
Niet alleen de houtbussels, de kolenvoorraad met opbouw op de linker watertank, een aantal leidingen op de ketel, een tank onder het machinistenhuis, gordijnen aan de deuren, beschrifting enz...