Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor-elektronica met microcontrollers => Topic gestart door: Gerolf op 08 juli 2013, 09:53:18 AM

Titel: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 08 juli 2013, 09:53:18 AM
( .... ) Gewist wegens verwarrend voor dit draadje

Problemen bij het opstarten van het systeem moet ik sowieso ondervangen:
Stel dat ik de baan af zet (of er is een stroompanne) terwijl er een trein op een wissel staat...
... en dus terug opstart met een trein op een wissel. Een complex probleem  :-\
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: eve op 08 juli 2013, 10:20:48 AM
Een complex probleem : tegen wie zeg je het. Ik heb er ook jaren over gedaan om eea. in orde te krijgen.

Dat wisselprobleem heb ik opgelost als volgt. Er zijn 3 soorten blokken :
- een gewoon seinblok (de trein rijdt tot ca. 10 cm voor het sein bij rood)
- een halteblok (bvb een station waar de trein eventueel moet stoppen aan het perron afhankelijk van de lengte van de trein)
- een niet-stop-blok : dat is een blok waarin de wissels liggen

Deze laatste blokken maken afwisselend deel uit van een ander traject (=volgorde van blokken).

Euh, Gerolf, dit is een denkpiste of een tip... Je weet, meedenken hé...

Erik
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 08 juli 2013, 10:26:34 AM
Citaat van: eve op 08 juli 2013, 10:20:48 AM
Euh, Gerolf, dit is een denkpiste of een tip... Je weet, meedenken hé...

... en dat waardeer ik  8)

Waar ik nu concreet over pieker is die opstartsituatie. De kans dat een trein op een wissel stilstaat is immers erg groot.

Misschien moet ik een uitzet-procedure inbouwen.
"De nog rijdende treinen moeten doorrijden tot het eerstvolgende stopblok" lijkt het veiligst.
Maar daarmee heb ik nog geen stroomuitval-probleem ondervangen  :-\
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Frank_N op 08 juli 2013, 10:43:34 AM
Je zou aan een soort auto-save functie kunnen denken, Gerolf.
Er zijn computerprogramma's welke dat ook ingebouwd hebben.
Loopt het zaakje vast zal na opnieuw opstarten het programma altijd verdergaan op het moment dat het gestopt werd.
Bij stroomuitval zal dat moment natuurlijk nooit precies zijn, dus je gaat iets terug in de geschiedenis.
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 08 juli 2013, 10:45:55 AM
Daar zit ik nu ook aan te denken, Frank
Er is iets met brown-out detectie of zoiets, als een microcontroller merkt dat de stroom uitvalt ...
Dan zou misschien "nog even snel" de laatste stand in Eprom geschreven kunnen worden. Opzoekwerk ...
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Steam.N op 08 juli 2013, 10:50:24 AM
Wegschrijven tijdens brown-out is een belangrijk deel van de oplossing, maar

Kun je een kleine UPS voorzien, die in de brown-out situatie nog eventjes spanning geeft aan de wissel-secties waar op dat ogenblik een trein rijdt?  Zo kan de trein zich veilig zetten op een wisselloze sectie en stoppen

Stel anders dat een trein op een wisselstraat vastloopt wegens spanningsuitval:
Bij het terug spanning krijgen, kunnen sommige wissels even van stand veranderen, alvorens door de servo-controllers in de "onthouden" stand herzet worden.
Daardoor kunnen treinen mogelijks ontsporen ...
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: eve op 08 juli 2013, 10:56:22 AM
Gerolf,

Mijn systeem kan door mezelf enkel gestopt worden als het systeem in rust is. Praktisch : ik meld het systeem dat ik het wil afzetten. Alle treinen rijden tot het volgende sein. Als alle snelheden 0 zijn zegt het systeem mij : OK, zet maar af.
Nu volg ik de treinen wel als volgt : de treinen hebben een nummer en het systeem schrijft telkens in het geheugen in welk blok de trein is.
Tussen sturing en baan zit er een watchdog die detecteert of het systeem nog wel stuurt... In het negatieve geval sluit hij alles dadelijk af (rijstroom).

Tja, zoals gezegd : een zeer complex systeem. Bvb. hoe vang je een trein op waarvan de lokdecoder tilt slaat ? Als het kan gebeuren, zal het gebeuren.

Erik
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 08 juli 2013, 10:57:48 AM
Tijdens brown-out kan je niks wegschrijven. Helaas ...
Het enige wat die kan doen is resetten als er terug genoeg spanning is.
... dus een stroom-uitval-procedure is nodig
... af na elke wisselstand-verandering de nieuwe naar eprom schrijven
Eprom voor een AtMega heeft 100.000 schrijf-cylci, dacht ik. Zou dat genoeg zijn  ::)

Misschien die watchdog eens bekijken ...
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: eve op 08 juli 2013, 11:12:41 AM
Een stukje dat kan helpen is dat de wissels niet kunnen omgezet worden als het blok of de sectie waarin ze liggen bezet is.
Resetten kan dus ook in dit geval : bij opstarten worden er dan onder een trein geen wissels omgezet.

In het andere geval heb je een kort maar hevig gesprek met uw Schepper en een langere opruimperiode... ::)

Erik
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Frank_N op 08 juli 2013, 11:15:37 AM
""""Tijdens brown-out kan je niks wegschrijven. Helaas ...""""

Ook niet met accuvoeding, Gerolf?
Ik bedoel je controller zal dan ook na het wegvallen van de stroom doorgaan met opnemen.
Tijdens reset moeten eigenlijk de wissels en alle andere functies in de laatst gedetecteerde toestand blijven staan?
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: eve op 08 juli 2013, 11:24:19 AM
Wegvallen van de spanning : bedoel je tgv een kortsluiting ?
Dit kan je opvangen door per blok een PTC 1,3 A (voor H0) te voorzien. Dat voorkomt het uitvallen van het hele systeem.

Wegvallen van de spanning bij de µC of µP : dat gebeurt gelukkig maar zeer zelden. Maar als, dan is het een ernstig probleem.
Met de watchdog kan je tenminste mechanische schade aan de treinstellen voorkomen...

Erik
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: conducteur op 08 juli 2013, 11:52:21 AM
Ik weet niet wat een atmel van stroom verbruikt, maar ik denk toch dat je die nog even  moet kunnen doen draaien op een grote elco?
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: eve op 08 juli 2013, 21:34:50 PM
Mechanische schade aan de treinen ed. voorkomen :

(https://origin.ih.constantcontact.com/fs119/1101318906379/img/366.jpg)

Erik
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Steam.N op 08 juli 2013, 22:00:40 PM
Indrukwekkende foto.
Weet iemand waar die getrokken is?  Eén of ander Frans station ? ...
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: eve op 08 juli 2013, 22:05:33 PM
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_op_Gare_Montparnasse (http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_op_Gare_Montparnasse)

Erik
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Steam.N op 08 juli 2013, 22:17:57 PM
Dank je wel, Erik !
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 09 juli 2013, 11:21:58 AM
Ik heb dit draadje afgesplitst van het draadje over "automatische schaduwstations".
het onderwerp interesseert ongetwijfeld andere forumleden, die niet per sé een automatisch "station" wensen.

Even voor mij wat stellingen op een rijtje
- mogelijke "rampen" zijn ontsporingen en aanrijdingen (kop-staart, flank, frontaal)
- je moet ten alle tijden de baan onmiddellijk kunnen stoppen (is bij mij met noodknoppen ingebouwd)

Bij het terug opstarten kunnen er problemen ontstaan:
- een trein staat op een wissel
- een trein is net voorbij een stopblok gereden
- een eventuele reden voor de noodknop (ontsporing of dreigende aanrijding)

Dan lijkt het dat je de baan in een stappenplan moet opstarten
- eventuele bijna-ramp fysiek rechtzetten
- treinen naar een eerstvolgende veilige plaats laten rijden
- dan pas wissels activeren
- daarna alles vrijgeven voor normaal automatisch verkeer
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Havoc op 09 juli 2013, 21:45:12 PM
Daar ben ik ook nog niet 100% uit. Voorlopig ga ik er van uit dat bij mij de pc een soort alziend oog heeft. Ben van plan te werken volgens het princiepe van rijwegen. Kortweg:
- baan verdeeld in stukken
- alle rijwegen zijn op voorhand vastgelegd. Rijweg loopt van 1 plaats waar een trein kan staan tot een andere plaats waar een trein kan staan. Dus die staat nooit op wissels.
- pc/dienstleider kiest een rijweg en die wordt vergrendeld. Trein gaat van 1 naar 2 en telkens als een stuk vrij is wordt dat vrijgegeven. Zodoende kunnen nieuwe rijwegen gekozen worden.
- stop = alle lopende bewegingen afwerken en toestand opslaan.

Noodstop is in theorie niet nodig. Alle bewegingen worden door de pc gecheckt of deze mogelijk zijn. Wissels worden in veilige toestand gezet (met terugmelding). Vermits seinen werken volgens het princiepe dat alles rood is tenzij er een rijweg openligt is dat ook nog te beheren. De noodstop wordt een combinatie van hardware (sorry maar ik heb totaal geen vertrouwen in software) door simpelweg het onderbreken van de voeding voor de pwm's. Op dat moment blijft alle andere hardware draaien. Rijstroom en logica heeft gescheiden voeding, pc controleert de voedingsspanningen en noodstop. Alhoewel dat laatste niet nodig is, hij blijft gewoon wachten totdat de bewegingen afgelopen zijn.

Enig probleem is inderdaad spanningsuitval. Langs de andere kant die een keer per jaar (als het zoveel is) dat je de baan manueel weer in een gekende toestand moet brengen is nu ook geen ramp.

En software problemen. Vermits ik die zelf nog moet schrijven gaat die noodstop een stevig exemplaar moeten zijn :D
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 10 juli 2013, 10:15:34 AM
Stroomuitval gebeurt gelukkig niet zo vaak, dat is waar. Hier ook hooguit enkele keren per jaar een verrassing.
Straatwerkers hebben al lang niet meer de gewoonte om mensen eerst te verwittigen voor ze de stroom afsnijden.
Ze gaan er van uit dat iedereen naar zijn werk is als zij werken, denk ik. Alleen bedrijven worden verwittigd.

Maar een noodknop, is zeker wel nuttig. Noodsituaties komen vaak genoeg voor:
Dan denk ik in de eerste plaats aan ontsporingen van een rijdende trein en koppelingbreuk.
=> Je hoort een ontsporing, en kan onmiddellijk op een noodknop drukken.
Maar uiteraard ook de "menselijke fouten" wanneer je het systeem opbouwt en test  ;)
Ik denk ook aan een eenzame loc, die ergens stroomloos valt door vervuiling van wielen en/of rails,
en dus ook niet gedetecteerd wordt door stroomdetectie. In het slechtste geval wordt die in zijn gat gereden...
  EDIT (door een interessante piste in het schaduwstation-draadje)
  Het lijkt me doenbaar om een slecht rijdende loc (stilgevallen, en verdwijnt van de stroomdetectie-radar) toch te detecteren.
  => als een blok vrij is geworden, en het volgende blok niet bezet => automatische noodstop.
  ... nu nog ondervangen als een trein stopt voor rood omdat het volgende blok bezet is, en daar stroomloos valt  :-\

Mij lijkt het een goeie zaak om beide situaties in één te integreren,
en dan kan je de baan ook gerust in één keer afzetten met de "grote knop" als je bijvoorbeeld plots iets dringends moet doen.

Waar het dan om gaat is om telkens op te starten in een soort van "veilige modus",
en zodra je systeem in een stabiele en veilige situatie is, het vrij te geven voor "normaal" verkeer.

Wat ik me in deze discussie af vraag: hoe lossen de bestaande softwarepakketten (koploper en zo) dit op ?
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: eve op 10 juli 2013, 10:29:56 AM
Gerolf schreef :

Ik denk ook aan een eenzame loc, die ergens stroomloos valt door vervuiling van wielen en/of rails, en dus ook niet gedetecteerd wordt door stroomdetectie. In het slechtste geval wordt die in zijn gat gereden...

Einde citaat.


Dit kan je oplossen door de bezet- of vrijmelding te laten kijken naar 2 parameters : 1. de stroomdetectie in een blok 2. een geheugenplaats in uw systeem waar bvb het nummer van de trein staat die in dat blok is (of gewoon een 0 of een 1) .
Die geheugenplaats wordt maar leeggemaakt als de trein in een volgend blok is binnengereden en het blok dat hij verlaten heeft vrij is.
Een volgende trein kan bij dit systeem niet binnenkomen, ook niet als de eenzame lok zonder voeding en niet gedetecteerd staat.

Erik
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 10 juli 2013, 10:43:00 AM
Zie mijn "edit" in de vorige post over de eenzame stroomloze loc.
Bezet met 0 of 1 lijkt me niet voldoende. Er kan verwarring zijn met de trein in een volgend blok
een treinnummer mogelijk wel (afwisselend tussen "0" voor vrij en 1..3 om geen verwarring te hebben met de trein er voor)

=> maar dat wil sowieso zeggen dat bezetmelders met elkaar moeten communiceren (informatie, treinnummer vergelijken)
=> en bij een opstartsituatie wordt die eenzame trein niet opgemerkt.
         Tenzij het systeem bij het afsluiten "vertelt" waar de stroomloze loc staat
         en wat als een loc stroomloos wordt voor het heropstarten?

Het lijkt hoe langer hoe meer complex te worden,
maar detectie van een stroomloze loc moet toch op één of andere manier kunnen.
Het aantal treinen op de baan tellen en bewaken?
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: eve op 10 juli 2013, 10:58:56 AM
Bezet via de bezetmelder en gelijktijdig bezet via een geheugenplaats zijn 2 afzonderlijke gegevens die normaal geen verwarring kunnen doen ontstaan.

De noodstop (ook bij mij) werkt enkel op de rijspanning : alle andere gegevens blijven bewaard.

De eenzame stroomloze lok wordt gedetecteerd door het stilvallen van het bedrijf. Hij wordt van de rails gehaald en manueel wordt het blok vrijgegeven voor vervolg van het bedrijf. De snoodaard wordt aan een grondige revisie onderworpen...

Voor Koploper bestaat er een forum dacht ik...

Erik
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 10 juli 2013, 11:15:42 AM
Ik vermoed dat je met een centraal gestuurd systeem werkt.
Misschien wordt dat ook mijn conclusie op de duur ...

Citaat van: eve op 10 juli 2013, 10:58:56 AM
De eenzame stroomloze lok wordt gedetecteerd door het stilvallen van het bedrijf.

Een file die ontstaat, als ik je goed begrijp. Klinkt redelijk  :)
Het is inderdaad niet nodig om voor zoiets een noodstop te genereren.

Koploperforum: ik weet dat het bestaat. Er zijn veel gebruikers, ook op ons forum.
Misschien dat er wel eentje bondig zou kunnen vertellen hoe dergelijke software omgaat met noodsituaties en veilig opstarten.
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: eve op 10 juli 2013, 11:37:22 AM
Ja, ik werk met een centraal gestuurd systeem. In 1975 kwam ik tot de conclusie dat ik vastliep met een blok-gerelateerde-hardware en sturing.

Gerolf, ik sta nog steeds vol blauwe plekken en builen van de putten waarin ik gevallen ben...
Ik probeer het u te besparen door mijn gevraag.

;) Erik
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 10 juli 2013, 11:49:42 AM
1975 ... zelf geschreven software, vermoed ik ? Is daar ergens documentatie over te vinden ?
Vooral de afhandeling van noodsituaties is voor dit draadje interessant.

Off-topic: Ik denk dat een gedecentraliseerd systeem kan met de huidige microcontroller-technologie.
Je kan die dingen immers een taak autonoom laten uitvoeren (wissels zetten, seinbeïnvloeding, ...)
Een "centraal systeem" zou dan dienen om gemelde fouten te ontvangen, eventueel een dienstregeling, scenario's, ...
Het is ook niet mijn bedoeling om een volautomatisch treinbedrijf te creëren.
Een gebruiker moet nog kunnen "spelen" terwijl er op de hoofdbaan een (onderbreekbaar) automatisch systeem draait.

Over de noodknop: De werking ervan moet ik nog om een andere reden aanpassen.
Nu wordt de rijstroom nogal brutaal onderbroken (eigenlijk de klok voor de pwm's).
Lange en snel rijdende treinen, vooral in een afdaling, kunnen ontsporen door een plots volledig remmende loc (zonder vliegwiel).
=> dus de noodknop zou een "normale" remming moeten uitlokken.
      Op die (maximaal) 50cm uitloop zou het niet mogen aankomen  ::)
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: eve op 10 juli 2013, 12:53:37 PM
Even iets rechtzetten, ik heb wat overdreven : het is 1985 ! Waarvoor mijn excuses.

Idd. zelf geschreven software : Turbo C, C++, uiteindelijk Visual Basic. Geen documentatie. Ontwikkeling gestopt sedert een jaar of 3 omdat ik nu alles kan terugvinden wat ik wil in een commerciële software. Ik kan wel in langere teksten uitleggen wat de principes van mijn software en hardware zijn.
Noodsituaties dienen door gepaste software vermeden te worden.

Absoluut juist bij een noodstop : let op met plotseling stoppen. Zeker ook in een neerwaartse helix (spiraal).

Erik

Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 10 juli 2013, 17:35:30 PM
Trager stoppen bij een noodremming is mijn eerste prioriteit nu.
Ik ben daarom bezig met het ontwerpen van nieuwe snelheidsregelaars (met microcontrollers, natuurlijk)
Instelbare rijsnelheden, langzamere noodstop, en een terugmeldsignaal "alles staat stil" voor de noodprocedures.

De noodknop-schakeling wordt ook vervangen door eentje die helpt voor het "veilig opstarten"
Bloksysteem volgt later (met verbeteringen voor geduwde treinen en om stroomloze locs te detecteren)

Citaat van: eve op 10 juli 2013, 12:53:37 PM
Noodsituaties dienen door gepaste software vermeden te worden.

... zoveel mogelijk. Maar je kan niet alles voorkomen (ontsporing en koppelingbreuk bijvoorbeeld)  ;)
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Havoc op 10 juli 2013, 20:00:10 PM
CiteerJa, ik werk met een centraal gestuurd systeem. In 1975 kwam ik tot de conclusie dat ik vastliep met een blok-gerelateerde-hardware en sturing.

Ben begin dit jaar tot die conclusie gekomen.

CiteerOver de noodknop: De werking ervan moet ik nog om een andere reden aanpassen.
Nu wordt de rijstroom nogal brutaal onderbroken (eigenlijk de klok voor de pwm's).
Lange en snel rijdende treinen, vooral in een afdaling, kunnen ontsporen door een plots volledig remmende loc (zonder vliegwiel).
=> dus de noodknop zou een "normale" remming moeten uitlokken.
      Op die (maximaal) 50cm uitloop zou het niet mogen aankomen

Weet het niet goed. Is dat echt een probleem? Als je een botsing ziet aankomen, maar de noodstop doet er te lang over om ze te voorkomen, wat is dan het nut? Trouwens, de klok wegnemen in pwm lijkt me ook geen goede oplossing. In theorie zou dan de volle spanning op de baan kunnen komen, je weet tenslotte niet in welke fase van sturing je pulsen stoppen.

Heeft het zin om de noodstop op te delen in secties? Bvb een voor het schaduwstation, rangeerterrein, industrie, etc.
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 10 juli 2013, 21:49:25 PM
Die 50cm was een ruwe schatting. Mogelijk kan een trein op maximale snelheid wel sneller "onschadelijk" stoppen.
Maar te snel stoppen kan zeker meer kwaad dan goed doen ... heb ik al ondervonden  :'(

Noodstop per baandeel? Lijkt me alleen nuttig bij werkelijk gescheiden stukken, zoals een tramlijntje.

De reden waarom ik de noodknop het vaakst gebruik: wanneer ik een ontsporing hoor.
Dan heb ik nog niet gezien waar die is, maar kan wel op de dichtsbijzijnde noodknop drukken.
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Havoc op 11 juli 2013, 22:24:09 PM
CiteerDe reden waarom ik de noodknop het vaakst gebruik: wanneer ik een ontsporing hoor.
Dan heb ik nog niet gezien waar die is, maar kan wel op de dichtsbijzijnde noodknop drukken.

Daar heb je een punt. Had ik nog niet aan gedacht. Snel reageren is dan inderdaad nodig en over de gehele baan.
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 12 juli 2013, 01:41:41 AM
.. en dat is een goede reden om niet teveel "sound" op je baan te hebben. Dan hoor je calamiteiten  ;D

Wat de microcontroller-praktijk in deze betreft: twee printplaten ontworpen, geëtst, geboord en bestukt:
een prototype voor de snelheidsregelaars en een nieuwe "noodknop"-centrale, ook bedoeld om veilig terug op te starten.
Heel wat werkdagen op komst, dus volop programmeertijd "onderweg".
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: jelle op 25 juli 2013, 11:37:32 AM
Om even wat ideeen te geven over rampbeheersing, even een korte uitleg hoe ik dat aangepakt heb.

Computergestuurde baan met zelf geschreven Visual Basic programma. De baan is uitgerust met LocoNet, voor de aansturing gebruik ik een Edits booster.

Het programma houdt van ieder baanvak (dus iedere sectie) bij wat de status is:
   -vrij
   -gereserveerd door trein x
   -bezet door trein x
Van iedere trein wordt bijgehouden wat het voorste baanvak is (lange containertreinen kunnen er wel twee of drie bezet houden).
Vanuit dit baanvak worden de verdere reservatie's vooruit geregeld. Bij automatisch bedrijf zijn er altijd een stuk of 2, 3 vooruit gereserveerd.
Niet te reserveren? (bijvoorbeeld omdat een andere trein het bv gereserveerd heeft of bezet houdt). Snelheid minderen en uiteindelijk stoppen.

Als een trein om wat voor reden dan ook (verkeerde wisselstand, slechte stroomafname) "verdwijnt", dus niet meer bekend is in welk baanvak hij staat --> stop.
Naast deze stop komt er een alarm melding op het scherm, als deze niet binnen 15 seconden geaccepteerd/ weggedrukt wordt dan stopt alles.
Bij het afsluiten van het programma worden alle wisselstanden opgeslagen. Ook tijdens bedrijf wordt om de 3 seconden de status weggeschreven, dit om bij een crash van het programma zonder al te veel gedoe weer terug op te kunnen starten.

Noodstop is een knop op het scherm. Als je deze indrukt dan vallen direkt alle snelheden terug op 0. Een kortsluitmelding van de booster heeft hetzelfde effect.
Als de booster uitvalt kan de status van de baanvakken niet veranderen, dit om te vermijden dat bij uitval of kortsluiting ineens alle treinen weg zijn.

Wie weet kun je hier wat inspiratie uit opdoen!

Mocht je nog wat meer uitleg willen horen, laat maar weten.

Jelle.
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 25 juli 2013, 11:45:06 AM
Interessant verhaal voor de latere stappen, Jelle. Bedankt.

Nu gaat het mij vooral over de noodstop.
Slechts één knop op je scherm lijkt me erg weinig: Je hoort of ziet iets, en moet eerst naar je scherm gaan voor je kan nood-stoppen. Kostbare seconden bij een dreigende ramp, lijkt me.
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: jelle op 25 juli 2013, 11:54:36 AM
Citaat van: Gerolf op 25 juli 2013, 11:45:06 AM

Nu gaat het mij vooral over de noodstop.
Slechts één knop op je scherm lijkt me erg weinig: Je hoort of ziet iets, en moet eerst naar je scherm gaan voor je kan nood-stoppen. Kostbare seconden bij een dreigende ramp, lijkt me.

Dat is idd waar. Maar op meerdere manieren op te lossen.
Wat vrij eenvoudig kan is een knop die met LocoNet verbonden wordt. Als deze ingedrukt wordt -> noodstop procedure.

Gelukkig leert de ervaring dat het zelden misgaat. De meeste problemen worden veroorzaakt door treinen die net even te ver doorrijden, dus eigenlijk niet snel genoeg stoppen.

Jelle.
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: patrick smout op 26 juli 2013, 19:03:53 PM
Enkele ideeën voor de analoog rijders:

Je kan bij noodstop de rijspanning verlagen tot ongeveer 2à3V. Moet voldoende zijn om de bezetmelders te blijven activeren maar de trein zal er niet op rijden.
Alternatief is om een 20-50KHz sinus signaal te mixen met je DC signaal. Locs zullen daar niet op rijden, echter een weerstand parallel aan de motor zal wel ervoor zorgen dat je bezetmelders detectie doen. Bij noodstop rijspanning weg maar 20Khz op de baan laten. Mixen van AC/DC signaal gewoon met een spoel in serie met de rijspanning en een bipolaire condensator in serie met de sinus generator. Ik heb dit principe vroeger toegepast voor constante rijtuigverlichting. Werkte perfect maar hier dus voor een ander doel.

Ik werk zelf nog aan iets anders (momenteel experimentele fase): ik heb een proefopstelling met lichtsluizen waarbij de railstaaf tussen de detectieopening loopt. De lichtstraal wordt onderbroken door de flens van het wiel. Experimenteel ben ik nu zo ver dat ik een detector onder beide railstaven zet (bijna recht over elkaar) en dat ik door de correcte opstelling niet alleen het aantal assen kan tellen dat op een bepaalde positie passeert maar ook de richting.
Bedoeling is om mijn schaduwstation op die manier 100% te beveiligen, ook tegen ontkoppelde rijtuigen (wat bij mij meer voorkomt dan ontsporingen - deze laatste heb ik enkel door aanrijdingen met ontkoppelde rijtuigen)
Grootste uitdaging was de zoektocht naar een geschikte lichtsluis (zeer lage hoogte en voldoende brede opening)

grtz,

Patrick Smout
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 26 juli 2013, 21:36:36 PM
Om constante stroomdetectie te hebben (ook bij stop) volstaat het om een weerstand van 1k tussen de + van je voeding en de plus-uitgang van je regelaar te zetten. Voor een loc is de stroom (ruim) onvoldoende, voor de detectie wel.

Die lichtsluizen heb je uiteindelijk gevonden, of zelf gemaakt?
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: patrick smout op 27 juli 2013, 09:12:34 AM

Een weerstand van 1K van de + naar de uitgang van een baanregelaar zal z'n beperking hebben naar het aantal bezetmelders dat je erop kan aansluiten. Ik zou dan eerder gaan voor een stroombron of de verlaagde spanning. Als je weerstanden plaatst in de voedingslijn per bloksturing dan heb je hier natuurlijk geen last van.

Met de sinus heb je ook ineens permanente rijtuigverlichting. Ook mooi meegenomen.

Wat ik gisteren nog vergeten te vermelden heb is dat ook spanningsonderbrekingen geen probleem hoeven te zijn als je een goedkope PC-UPS op je baan zet. Een 100 of 200W model dat 5 minuten overneemt geeft voldoende tijd om alles netjes tot een stop te laten komen. Lijkt me veruit de eenvoudigste en betrouwbaarste oplossing (ook voor digitaal PC rijders)

Lichtsluis - Ik heb een model dat mechanisch voldoet gevonden (strikt genomen gekocht  ;) ). Het was een hele zoektocht, google heeft overuren mogen doen. Het kan nog iets beter maar ik was het zoeken beu en wou het principe testen. Grootste probleem was de verhouding tussen opening van de sluis, hoogte van de sluis zodat deze niet tegen de boogie komt en de positie van de lichtstraal (net boven de railkop).

grtz,

Patrick
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 27 juli 2013, 09:43:21 AM
Ik gebruik inderdaad een voeding per blok. Met een regelaar voor (veel) verschillende blokken lukt die truc uiteraard niet.
Net zo goed gebruik ik een PWM-regeling, niet combineerbaar met een verlichting-sinus.
Maar de rijtuigverlichting ga ik wel op een ander manier oplossen (denk ik)

Die lichtsluis: heb je een merk/type/handelaar ?

Een UPS voor spanningsonderbrekingen: Goed idee, maar ontsporingen en dreigende aanrijdingen komen vaker voor als noodsituatie. Dan moet je (min of meer) onmiddellijk kunnen stoppen.
Als je dan (bijvoorbeeld in een testsituatie, tijdens "wegenwerken") de boel na een noodstop stroomloos wil zetten om herstellingen/verbeteringen uit te kunnen voeren - heb je een veilige heropstart-procedure nodig: Materieel dat dan over een wissel staat moet eerst verder bollen, vooraleer wissels in een default-opstart of opnieuw-berekende positie te verzetten.

Daarom denk ik voor mezelf alles te combineren/reduceren tot
- een veilige noodstop (alle treinverkeer stoppen, maar niet te bruusk remmen)
- een veilige opstartprocedure (eerst alle onveilige plaatsen vrij maken)
... en zo kan je de baan onder alle mogelijke omstandigheden stil leggen (een stroompanne mag dan ook)
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: patrick smout op 27 juli 2013, 10:24:50 AM
Even een kleine correctie. De optie "stroombron" uit m'n vorige post is niet zo'n goed idee, zal niet werken.

PWM+Sinus : Volgens mij wel combineerbaar, als de PWM en sinus frekwentie voldoende uit elkaar liggen. (bvb 1Khz/100Khz).
Enkel de waarden voor C en L voor te mixen worden wat kritischer.

Het type van lichtsluis zoek ik even voor je op. Ik had er 3-tal uiteindelijk geselecteerd en moet even kijken wat de winnaar geworden is.
(project ligt al een 3-tal maanden stil wegens verbouwing in ons huis)

gr,

patrick
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 juli 2013, 11:02:16 AM
Citaat van: patrick smout op 27 juli 2013, 10:24:50 AM
PWM+Sinus : Volgens mij wel combineerbaar, als de PWM en sinus frekwentie voldoende uit elkaar liggen. (bvb 1Khz/100Khz).
Enkel de waarden voor C en L voor te mixen worden wat kritischer.
Hierbij ga je er vanuit dat je het PWM signaal en de HF op elkaar superponeert.
Wel eens aan gedacht om ze in de tijd achter elkaar te zetten? Zie b.v. mijn Permaloog systeem (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog1.html)
(sorry, is wel een beetje off-topic)
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Frank_N op 27 juli 2013, 12:23:11 PM
Patrick, bedoel je misschien dit type: Conrad Bestnr.: 183290 - 89  ?
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: patrick smout op 28 juli 2013, 11:08:59 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 juli 2013, 11:02:16 AM
Wel eens aan gedacht om ze in de tijd achter elkaar te zetten? Zie b.v. mijn Permaloog systeem (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog1.html)
(sorry, is wel een beetje off-topic)
Hallo Klaas,

jouw oplossing is uiteraard ook prima geschikt (en het levende bewijs dat je *-tig wegen hebt om je doel te bereiken).
In dit geval is jouw oplossing niet direct bij me opgekomen maar het uitgangspunt voor  m'n reactie was meer dat je (bijna) alle signalen bij elkaar kan optellen maar sommige oplossingen vallen uit de boot omdat je ze niet eenvoudig terug uit elkaar kan halen. PWM+Sinus is hierbij helemaal geen uitzondering.

grtz,

Patrick

Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: patrick smout op 28 juli 2013, 11:31:18 AM
Het type fotocel dat ik momenteel gebruik is de ROHM RPI-441C1E.
Ik heb mijn exemplaren besteld bij mouser.

De lichtstraal zit nog iets te laag, liever had ik nog een model waar de afstand tussen de kop van de sensor en de straal nog kleiner is.
Momenteel breng ik nog een kleine V-cut aan in de rail op de plaats waar de lichtstraal de railstaaf kruist omdat ik de sensor iets lager moet zetten om te vermijden dat sommige boogies de sensor raken.
Is gewoon een kwestie van nog wat verder te zoeken naar geschikte fotocel en/of lightpipes.
Verder werkt dit principe prima - voor mij is richtings discriminator en de assenteller het uitgangspunt van dit ontwerp.
Als je dit niet nodig hebt zijn er zeker eenvoudigere oplossingen. Initialisatie van een blok wordt er zeker niet eenvoudiger op. Dit is iets waar ik de oplossing nog verder voor moet uitwerken. Vermoedelijk ga ik dit oplossen door dergelijke bezetmelders een pseudo-decoder geven met condersteuning voor POM (programming on the main). Zo kan ik eenvoudig vanuit m'n centrale het aantal assen instellen voor de blokken voorzien van dergelijke bezetmelders (bij mij enkel in het schaduwstation).

grtz,

Patrick

grtz,

Patrick


Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Frank_N op 28 juli 2013, 22:30:57 PM
IS417F IC van Sharp, nauwelijks  groter dan een BC552 ofzoiets. Gemoduleerd IC. Met een IR LED SFH 409 of eq (3mm???)
Heb je iets wat volgens mij goed werkt, over een rail-staaf  te plaatsen. Deze component neemt genoegen met weinig externe componenten.....
Voor N spoor nog steeds te groot (voor wieldetectie), voor half 0 lijkt me dit goed bruikbaar ;)

Datasheet met voorbeelden: http://www.google.nl/search?q=is471f+datasheet&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=WH71Uez5KO-20QXEw4GQDA&ved=0CEYQsAQ&biw=1280&bih=707
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: patrick smout op 29 juli 2013, 23:11:29 PM
De IS417F had ik ook bekeken echter de optische as ligt 0,5mm lager dan bij de ROHM.
Jammer want de interfacing is idd. eenvoudiger.

grtz,

Patrick

Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 09 oktober 2013, 11:07:50 AM
Even dit draadje afstoffen  :)

Mijn nood-regelaar is gebouwd en geprogrammeerd, klaar om in de praktijk in te gebruiken
(en dan waarschijnlijk nog wat bugs te verhelpen)  ;D

Wat doet hij?
1) Reageren op noodknoppen
  - als er ergens een noodknop wordt ingedrukt, gaat alle treinverkeer in noodremming
     => niet plots stoppen, maar traag genoeg om "opstuiken" van treinen te vermijden
  - en kan er geen enkele wissel omgezet worden (stroom voor servo's onderbroken)
  - vanaf dan knipperen de leds die bij de noodknoppen staan, en heb ik tijd om bijna-rampen te verhelpen
     (ontspoorde wagen terug in de rails zetten, hindernissen opruimen, ...)
  - een (instelbare) timer start, die uiteindelijk de baan volledig afschakelt
      stel dat ik bij het rijden de tijd uit het oog verlies en besef dat ik naar mijn werk moet ...  ;)
      de leds bij de noodknoppen knipperen steeds sneller naarmate de tijd verder loopt
  - timer kan door korte druk op een noodknop gereset worden (als ik meer ramp-opruim-tijd nodig heb)
  - lang indrukken van een noodknop doet de baan opnieuw opstarten

2) Het systeem heropstarten
  - Na stroompanne, of na afsluiten met de noodknoppen, of na het verhelpen van een storing
  - Eerst alle treinen naar een veilige plaats laten rijden
      (waar geen wissels staan, wissels kunnen intussen niet omgezet worden)
  - Wissels vrijgeven, zodat ze naar de juiste stand kunnen gaan
  - Treinverkeer hervatten, en terug de noodknoppen in de gaten houden.

3) Een centraal kloksignaal voor de snelheidsregelaars genereren (instelbare frequentie)

... en nu de snelheidsregelaars maken, die reageren op die klok, de noodschakeling en "gewone" besturingslogica  ::)
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: raf op 06 februari 2014, 17:04:52 PM
Hallo..
Mijn baan verschilt veel van die van jullie zo te lezen.
Eerst
Ik doe trein detectie over heel de blokken.
Als er ergens een wagon blijft staan dan blijft dat blok bezet tot die weg zijn.
Ik ben aan een lok bezig die geen stroom van de baan nodig heeft en op een zender met regelaar gaat rijden om losse wagons op te halen.
Zo kan het reguliere verkeer door blijven gaan terwijl de loc met opgehaalde wagons gewoon in het verkeer word opgenomen.
1 kanaal om op eigen kracht te rijden en het andere kanaal om de lok in het verkeer te schakelen zodat hij terug met het reguliere verkeer mee rijd
Dus kort gezegd "of op accu of op baan stroom"ik kan kiezen.En 4S lipo  (12 volt) geeft voldoende spanning om 30 minuten te kunnen rijden .
Ik kan de rijstroom uit schakelen ongeacht wat de pwm sturingen doen .
Het enige nadeel is dat de locs bij her opstarten dan of langzaam rijden of aan de normale snelheid vertrekken daar de timers blijven lopen in de processoren.

Valt de stroom volledig uit dan blijven de processoren op de ups draaien en heb ik voldoende tijd om op de stop knop te drukken en alles naar het geheugen te schrijven .
De treinen staan dan toch stil en bij heropstarten gaan de processoren eerst naar het geheugen kijken hoe alles stond en dan pas gaat de baan spanning er terug op.
Het zelfde gebeurt trouwens ook bij het stil zetten van de baan.
Rij spanning er af en opslaan in het geheugen.
Het enige waar geen detectie is dat zijn de wissels want die horen niet bij de blokken.
Maar er gaat nooit een loc op alleen een wissel staan of het moet een losse wagon zijn die dan juist daar is los gekomen dat kan dus wel.


Gr raf
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: Gerolf op 06 februari 2014, 17:34:52 PM
Citaat van: raf op 06 februari 2014, 17:04:52 PMMaar er gaat nooit een loc op alleen een wissel staan of het moet een losse wagon zijn die dan juist daar is los gekomen dat kan dus wel.

... en dat hoor je dus te detecteren en te beveiligen  ;)
Titel: Re: Rampbeheersing ?
Bericht door: raf op 06 februari 2014, 17:56:58 PM
IR zender en ontvanger die dwars over de wissels staat zou moeten werken.
Maar eerst mijn signalen aan de praat krijgen voor ik zover ben.

gr raf