Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor-elektronica met microcontrollers => Topic gestart door: Gerolf op 06 juli 2013, 11:12:48 am

Titel: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Gerolf op 06 juli 2013, 11:12:48 am
Ik ben er nog volop mee bezig,
 en goed werkende wisselmotoren was een belangrijke voorbereidende stap,
maar nu ben ik gestart om mijn 3 schaduwstations in bedrijf te nemen.
De rails en wissels liggen er al pakweg 10 jaar, maar ze zijn nog nooit gebruikt  ::)

De schaduwstations hebben dezelfde (eenvoudige) eigenschappen:
telkens 4 sporen, drie ingaande en drie uitgaande wissels, sporen zelf ongeveer even lang (en lang genoeg)

(http://www.meb.gerolf.be/sturing/bm/schaduw/schaduwrails.jpg)

Twee schaduwstations liggen naast elkaar (dubbelsporige hoofdlijn)
een derde ligt achter een dubbelsporige keerdriehoek. Zo ontstaat dus een hondenbeen op de hoofdlijn.
(het roze spoortje wordt ooit een tramlijntje)


De sturing van de schaduwstations zelf heb ik opgesplitst in twee delen:
 één voor het in-, en één voor het uitrijden, omdat ze toch totaal verschillende dingen doen
Inrijden:
 - is er een wachtende trein?
 - is er een spoor vrij?
 - welk? Dan wissels zetten
 - staan de wissels goed? Dan inrijden tot stopsectie
Uitrijden:
 - wachttijd van de trein verstreken?
 - is het volgspoor vrij?
 - welke trein wacht het langst? Of heeft er eentje voorrang?
 - wissels zetten, en toelating geven om te vertrekken

Ik begin met de laatste (het uitrijden), gewoon omdat dat gemakkelijker uit te testen is.
Het printplaatje is al klaar:

(http://www.meb.gerolf.be/sturing/bm/schaduw/PrintProto.jpg)

Het heeft niet veel om het lijf, en was dus snel opgebouwd:
 - AtMega8, deze keer zijn alle I/O-poortjes gebruikt
 - Veel connectoren om de signalen van en naar de baan aan te sluiten
 - aansluiting voor ISP en voor de communicatie met mijn LCD-kastje
Veel "ter plaatse afregelen" hoeft niet: Voor zover ik kan inschatten alleen wachttijd en wisselconfiguratie
Het LCD-kastje zal nu vooral gebruikt worden om te monitoren: Lezen van wachttijden per spoor, bezetmeldingen, wisselstanden,...
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: conducteur op 06 juli 2013, 11:15:01 am
Dit volg ik! Dat kastje van je is toch wel een beetje een soort 'manusje-van-alles'!
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: philippe_007 op 06 juli 2013, 11:20:29 am
Hier gaat er nog veel nuttige info geplaatst worden, dit topic ga ik volgen ;-)
Succes Gerolf met het schaduwstation, ziet er veel belovend uit.
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Gerolf op 06 juli 2013, 11:28:16 am
Dat LCD-kastje is inderdaad bedoeld om van alles mee te kunnen doen, maar op zich is het eenvoudig ding:

Een microcontroller (AtMega8) leest 10 toetsjes,
stuurt boodscahppe naar een LCD-scherm
en communiceert via RS232 (UART) met "waar het aan wordt gehangen"
(wordt trouwens ook gevoed via het printje waar het aanhangt)

De teksten naar het LCD kunnen in ASCII toekomen, maar ik kan ook voorgekauwde teksten in het kastje zetten
Die prefab-teksten besparen programmageheugen voor de "master", en communicatietijd.

Voor de servo's is het vooral bedoeld om ze ter plaatse af te regelen, hier zal het vooral monitoren.
en ik zie nog heel wat toepassingen er mee  ;)
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Steam.N op 06 juli 2013, 12:45:21 pm
Succes, Gerolf !
De basisbouwstenen liggen klaar.
Nu is het in mekaar passen, en de parametrisatie juist zetten met je regelkastje !
Geniet van dit moment !!!
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Frank_N op 06 juli 2013, 19:06:00 pm
Goed bezig  ;)

Vraag ik me toch af hoe je dat allemaal rond de keerdriehoek op gaat lossen, Gerolf?
6 wissels plus 3 kruisingen plus 2 richtings verkeer opgenomen tussen 2 schaduwstations, man man!!

Notificatie modus staat aan   :)
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: conducteur op 06 juli 2013, 19:08:51 pm
Goed bezig  ;)

Vraag ik me toch af hoe je dat allemaal rond de keerdriehoek op gaat lossen, Gerolf?
6 wissels plus 3 kruisingen plus 2 richtings verkeer opgenomen tussen 2 schaduwstations, man man!!

Notificatie modus staat aan   :)
Voor hem is dat kinderspel hoor! :D
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Dirky op 06 juli 2013, 19:10:27 pm
eindelijk wordt er weer eens wat geGerolfed...  :)
De Kermis is al te lang geleden!
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Gerolf op 07 juli 2013, 08:18:18 am
Vraag ik me toch af hoe je dat allemaal rond de keerdriehoek op gaat lossen, Gerolf?
6 wissels plus 3 kruisingen plus 2 richtings verkeer opgenomen tussen 2 schaduwstations, man man!!

Die driehoek vraagt nog een speciale oplossing, ja.
Nog wat denkwerk nodig, maar de ideeën groeien.

Het is de bedoeling dat die driehoek vooral voor het "hondenbeen"  zal zorgen.
Dus het systeem moet trachten om alle treinen richting het keerlus-schaduwstation te sturen
.. en te onthouden welke uitkomende trein waar vandaan kwam, en dus op het andere spoor van dezelfde richting terug te sturen
.. en dus geen wachttijd richting 2 schaduwstations, maar wel naar de andere richting

We doen ons best  ;D
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 07 juli 2013, 09:41:27 am
Gerolf schreef :

Uitrijden:
 - wachttijd van de trein verstreken?
 - is het volgspoor vrij?
 - welke trein wacht het langst? Of heeft er eentje voorrang?
 - wissels zetten, en toelating geven om te vertrekken

Einde citaat


Gerolf,

Ik heb vele jaren ervaring met automatische schaduwstations.
Ik zou voor het zetten van de wissels nog een stap tussen plaatsen : de "volgsporen" virtueel bezet stellen.

Waarom ?
Uw 3 eerste statements worden electronisch zeer snel uitgevoerd.
Het laatste : wissels zetten en kontroleren of ze juist staan (zeker toevoegen !) is "traag"...

Het is niet uitgesloten dat een tweede trein zou mogen starten nog voor de eerste trein echt vertrokken is : de volgsporen zijn nog niet "reëel" bezet en de tweede trein zal de wissels herzetten.

Bij een "virtueel" bezet stellen is dat niet mogelijk.
Let wel op : als er iets gebeurd met de stand van de wissels dan kan de bvb de eerste trein niet vertrekken. Dan moet je de "volgsporen" terug virtueel vrij geven om bvb de tweede trein de kans te geven om te kunnen vertrekken...
Anders blokkeer je het hele systeem.

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Steam.N op 07 juli 2013, 10:29:53 am
Die "reservatie" van de sporen lijken me inderdaad een vereiste.

Je hebt voor elke spoor- en wissel-sectie dus minimaal drie statussen: vrij - gereserveerd - bezet (waarbij de twee laatsten voor de "aanvrager" hetzelfde effect hebben: "je mag niet").

Je kan dan nog verder gaan, en de status "gereserveer" linken aan een prioriteit:  heeft een boemel het spoor gereserveerd, maar een sneltrein moet langs, of je manueel gestuurde trein moet langs ... 
Reservatie kun je ook linken aan de tijd: na X seconden vervalt de reservatie.

Je bouwt natuurlijk je eigen regels en scenarios in, en dat is een erg leuk aspect in die automatisatie ...
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Koen op 07 juli 2013, 11:31:32 am
Dit is een boeiend onderwerp dat ik zeker ga volgen. Het is een niet evidente sturing omdat er heel wat voorwaarden aan vooraf gaan.

Mvg
Koen
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 07 juli 2013, 12:08:03 pm
Steam.N schreef :

Reservatie kun je ook linken aan de tijd: na X seconden vervalt de reservatie.

Einde citaat.


De "reservatiestatus" vervalt
1. direct bij het niet voldoen van een voorwaarde : bvb. een wissel in de verkeerde stand (met een duidelijke foutmelding aan de "operator")
2. bij het overgaan naar de status "werkelijk bezet" : van het ogenblik dat de trein een "pootje" in een volgblok zet.

Een vrijgeven op tijdbasis is dus niet nodig, zelfs niet wenselijk.

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Steam.N op 07 juli 2013, 12:21:47 pm
Ik hou deze optie nochtans in mijn achterhoofd.
Toelichting later, als ik er effectief mee bezig ben  ;)
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 07 juli 2013, 12:27:04 pm
Geen probleem, Jean.

Meedenken is belangrijk. Het kan zijn dat jij iets ziet wat wij niet zien...

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Gerolf op 07 juli 2013, 22:36:43 pm
Bedankt voor het meedenken  8)

Mijn schaduwstations hebben echter slechts één inrijdend spoor. een eventuele tweede trein wacht dus achter de eerste
... en daarom snap ik het nut van reservatie (in mijn geval) niet.

Wissels zetten is uiteraard "wachten tot" en "checken of" ze juist staan.
De wissels voor het inrijden horen trouwens bij de stopsectie van het inrijspoor.
Het systeem hoort te wachten tot dit blok vrij is om een nieuw spoor te kiezen voor de volgende trein.

Dit geldt omgekeerd ook voor het enige uitrijdende spoor:
Er worden pas wissels gezet als dit vrij is,
 een trein vertrekt pas als de wisselstraat goed staat,
en een volgend spoor wordt pas gekozen nadat dit uitrijspoor in gebruik is geweest.
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Frank_N op 07 juli 2013, 23:08:03 pm
""""... en daarom snap ik het nut van reservatie (in mijn geval) niet.""""

Toch zit er volgens mij wel iets in de idee van Erik & Jean, Gerolf.
Ik denk dat hij bedoeld zoiets als: Hou er rekening mee dat de treindienstleider handmatig een actie wil voltooien, tussen de treindienst regeling programmering van je automaat door.
Je zal er dan rekening mee moeten houden dat in het systeem die reservatie zit "ingebakken".
Zoiets als: nu gebeurd de volgende actie, ...tenzij?.... Niet? Nou, dan bolt het zaakje verder zoals geprogrammeerd.
In geval "tenzij" : Als de treindienstleider zijn opdracht heeft ingevoerd, neemt na de uitvoering de automaat het weer over.

Hoop dat ik het zo goed uitleg :-\

Edit) tekst aangevuld.
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Gerolf op 08 juli 2013, 00:30:38 am
Ik voorzie (voor het uitrijden toch) een mogelijkheid voor "voorrang", en interventie via het synoptisch bord  :D
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 08 juli 2013, 09:16:42 am
Dag Gerolf,

Je hebt gelijk. Zoals uw automaat is opgesteld heb je die "reservatie" van volgblokken niet nodig.
In principe is het een strak FIFO-systeem.

Het is niet aan mij om u hier te overtuigen van mijn systeem...

Je schrijft ook dat de "wissels liggen in de stopsectie " (inrijspoor)...
Voor de veiligheid bvb kan er bij mij geen wissel omgezet worden als het blok cq. de sectie reëel bezet is.

Nog een vraag : op uw tekening zijn dus niet alle secties getekend ?

Mvg,
Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Gerolf op 09 juli 2013, 11:14:13 am
Ik heb de - overigens bijzonder interessante - discussie over "rampbeheersing" opgesplitst naar een apart topic, zelfde rubriek.
Hier kunnen we dan doorgaan over de schaduwstations zelf, in het andere over "preventie" en "genezen"
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Havoc op 09 juli 2013, 21:29:52 pm
Die opsplitsing maakt het niet simpel om volgen Gerolf. Ik ben met die draad begonnen en verstond er geen kneit van. Je zou op zijn minst een link kunnen zetten waar dat vandaan komt. Nu staan die draadjes nog vlak bij elkaar maar volgend jaar komt er daar iemand via de zoek-functie terecht.
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 09 juli 2013, 22:35:58 pm
(http://img189.imageshack.us/img189/6894/yzsl.jpg)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Gerolf,

Ik zit er al een tijdje op te zoeken. Maar ik kan niet vinden hoe je bovenstaande situatie oplost met de door u geleverde gegevens.
Zo zitten er trouwens nog mogelijke conflicten in uw schema.

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Steam.N op 09 juli 2013, 22:45:01 pm
Erik, wat is het probleem?
Trein op groene sectie kan een spoor kiezen in 't schaduwstation, en daar stoppen.
Dan is groene sectie vrij, en kan gelijk welke trein van schaduwstation wegrijden ...
Zolang groene sectie bezet, rijdt niemand weg.
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 09 juli 2013, 22:57:10 pm
Jean,

Het probleem is het volgende : de groene trein is vertrokken in het laagste schaduwstation rechts. Volgens het schema van Gerolf KAN hij het traject kiezen naar het schaduwstation links : onder de groene lijn staat een richtingspijltje.
De rode trein KAN vertrekken op het ogenblik dat de groene vertrekt in het station rechts laag.

Erik

Edit : fiptout.
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Steam.N op 09 juli 2013, 23:06:09 pm
Daarom mijn idee van reservatie:
Trein WIL rechtsonder vertrekken naar station links, en heeft daarvoor groene sectie nodig.
Dus sectie gereserveerd, gecheckt dat een vrij spoor links, pas dán groen sein voor trein rechtsonder.
Gezien groene sectie gereserveerd, kan rode trein niet weg.

Anderzijds, indien rode trein prioriteit heeft, reserveert dié de groene sectie, en vertrekt.  Zolang kan trein rechtsonder niet weg.
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 09 juli 2013, 23:09:10 pm
Waarom dacht je dat ik met "reservaties" werk ?

Maar wachten we de reactie van Gerolf af. We hebben misschien iets over het hoofd gezien.

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Steam.N op 09 juli 2013, 23:27:02 pm
Erik,  je voorbeeld kan ik goed gebruiken, om mijn idee van "tijdsbeperkte" reservatie toe te lichten:

Stel mijneerste voorbeeld: trein wil van rechtsonder naar schaduwstation links:
Reserveert groene sectie, vindt een plaatsje links, en krijgt groen licht.
zo lang blijft rode sectie vast ...

Stel nu dat de trein links onder een slecht contact heeft, en niet vertrekt.
Je bent zélf ergens anders met de baan bezig, en hebt het niet door.
Dus beide treinen zijn geblokkeerd, en binnen de kortste keren de hele baan.

Als de reservatie na een tijdje vervalt, wordt sein van trein rechtsonder terug rood (traject is immers niet langer voor hem, en dus krijgt rode sectie de mogelijkheid om groene sectie te pakken.
Door de time-out kan een signaal (licht, geluid) getriggerd worden naar treinbestuurder Gerolf !
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 09 juli 2013, 23:31:58 pm
Jean,

Daar ga ik deze nacht over denken.

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Gerolf op 10 juli 2013, 09:56:34 am
Dat probleem wordt opgelost in de sturing van die driehoek.
Die kan maar vier toestanden hebben:
drie parallelle doorgangen langs elke zijde van de driehoek
 en een driehoek langs de buitenste rails
Een kruising met twee beschikbare rijpaden is dus uitgesloten.

... en de wissels worden uiteraard pas verzet als de keerdriehoek volledig vrij is  ;)
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 10 juli 2013, 10:17:17 am
Dag Gerolf,

Dat werkt.

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 10 juli 2013, 10:31:40 am
Gerolf,

Gebruik jij geen trek-duw-stellen ?

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Gerolf op 10 juli 2013, 10:53:35 am
Ja, en dat is inderdaad nog een probleem dat ik op moet lossen.
Echt geduwde treinen gebruik ik (nog) niet, maar ik heb wel enkele treinstellen
En inderdaad: als de motor achteraan zit kan alles blokkeren:
 het motordeel stopt voor rood omdat het voorste stuk een bezetmelding in het volgende blok veroorzaakt.
Het is nu nog geen probleem, maar het kan er zeker één worden ...

Dit staat op zich los van een schaduwstation-automaat, het hoort meer bij algemene blokbeveiliging-addertjes  ;)
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 10 juli 2013, 11:01:46 am
Gerolf,

Ik bedoel ook trek-duw-stellen die een schaduwstation inrijden en van rijrichting veranderen...

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Gerolf op 10 juli 2013, 11:08:10 am
Ah, OK. Dat is in mijn schaduwstations niet van toepassing: één gezamenlijke ingang, en één gezamenlijke uitgang.
Alleen inhalen is mogelijk (voor een poetstrein bijvoorbeeld - die moet zoveel mogelijk rondrijden),
 maar in principe zelfs enkel een FIFO-systeem.
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 10 juli 2013, 20:53:50 pm
Jean,

Daar ga ik deze nacht over denken.

Erik

Jean,

Nog ne nacht aub want ik ben bij de Karmelieten op bezoek geweest...

Erhipsik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Steam.N op 10 juli 2013, 21:25:45 pm
 ;D  ;D  ;D
Dat je daar niet gebleven bent ...
Zorg maar dat je van het denkwerk geen hoofdpijn krijgt  ;D
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 11 juli 2013, 09:26:52 am
Erik,  je voorbeeld kan ik goed gebruiken, om mijn idee van "tijdsbeperkte" reservatie toe te lichten:

Stel mijneerste voorbeeld: trein wil van rechtsonder naar schaduwstation links:
Reserveert groene sectie, vindt een plaatsje links, en krijgt groen licht.
zo lang blijft rode sectie vast ...

Stel nu dat de trein links onder een slecht contact heeft, en niet vertrekt.
Je bent zélf ergens anders met de baan bezig, en hebt het niet door.
Dus beide treinen zijn geblokkeerd, en binnen de kortste keren de hele baan.

Als de reservatie na een tijdje vervalt, wordt sein van trein rechtsonder terug rood (traject is immers niet langer voor hem, en dus krijgt rode sectie de mogelijkheid om groene sectie te pakken.
Door de time-out kan een signaal (licht, geluid) getriggerd worden naar treinbestuurder Gerolf !

Jean,

Ik heb me gisteren, ondanks een bezoek aan de Karmelieten en hun delicatessen, bezig gehouden met de vraag. In mijn nota's vind ik een tekst van 14 maart 2009 : Project, maximumtijd instellen voor het bereiken van een volgend blok.
Dat was een gevolg van "de moedwillige wissel" : door een breuk in de aandrijving bewoog de spoel nog wel (met terugmelding aan de sturing), maar niet de tongen. De trein mocht vertrekken, maar kwam op een ander spoor terecht.
Mijn redenering was : als hij na x tijd niet aankomt in het goede blok is er iets mis, dus alarm.
Een systeem als Railcomm zou zoiets ook kunnen opvangen.

Specifiek naar uw "time-out". Na voldoende gebeden te hebben met de Karmelieten ben ik tot de conclusie gekomen dat dit enkel te gebruiken is als de trein om een of andere reden het startblok niet heeft verlaten na de time-out.
In het andere geval zal de trein het volgend blok bezet houden ook als hij is stilgevallen. Hij staat dus "ergens", maar je weet niet waar juist. Dan mag je dit traject en/of zijn onderdelen niet vrijgeven !
Speciaal geval : je hebt een twee-assig lokje of motorstelletje dat geen contact meer maakt met de rails. Het systeem geeft ook geen bezetmelding meer en kan het traject vrijgeven voor de volgende trein...
Om deze reden begint bij mij de vrijgave van een traject maar bij de aankomst van de trein in een volgend blok : detectie dat er toch nog leven is...

Rampenbestrijding is dus ook : wielen en rails proper houden, de mechaniek regelmatig controleren.

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Steam.N op 11 juli 2013, 11:19:07 am

...begint bij mij de vrijgave van een traject maar bij de aankomst van de trein in een volgend blok : detectie dat er toch nog leven is ...

Erik, ik vermoed dat aankomst in een volgend blok onvoldoende is, en dat het oude blok moet vrijgegeven zijn ook, alvorens een vrijgave van het oude blok kan gebeuren ...
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 11 juli 2013, 11:24:09 am
Dat is juist Jean. Maar beginnen met vrijgeven is niet gelijk aan werkelijk vrijgeven. Het systeem gaat testen waar de staart van de trein zit. Dat is zo ingericht om met treinen te kunnen rijden die langer zijn dan 1 blok.

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Steam.N op 11 juli 2013, 12:03:56 pm
Alléé, ik ben mee  ;)
Knap dat je dat zo hebt ingesteld.
Via centrale aansturing (PC) ?
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: eve op 11 juli 2013, 12:46:51 pm
Alléé, ik ben mee  ;)
Knap dat je dat zo hebt ingesteld.
Via centrale aansturing (PC) ?

Ja.

Erik
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: raf op 08 februari 2014, 22:16:59 pm
Hallo

ik ben aan het bij lezen

het principe van eve wil ik dus ook inbouwen in mijn signaal software
als de trein niet in het volg blok is aan gekomen dan kan de trein uit het achterliggende blok niet vertrekken omdat het blok niet vrij gegeven is geworden.
als er een wagon blijft staan in het blok kan er ook geen vrijgave gegeven worden daar S1 of S2 dan bezet blijven geven en dus geen vrijgave signaal kan verstuurt worden

ik ga aan het tekenen voor mijn tweede schaduw station welk met gestuurde en ongestuurde wissels worden opgebouwd
het is toch maar enkel richting

gr raf

Ps heeft er iemand een flow van die fifo sturing in het station want het wiel opnieuw uit vinden vind ik wat gek
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: raf op 28 februari 2014, 18:01:46 pm
Hallo

Niet veel volk hier

het rek duw probleem heb ik voorlopig ook niet maar zit reeds ingebakken in de pic software.
als een treinstel (drek of duw)de stopsectie sensor raakt dan gaat heel de sectie zonder stroom
zowel de inloop als de stop sectie.
ik doe wel detectie via de wielen  over het volledige traject.
of het nu een trek of duw trein is hij stopt altijd netjes voor het signaal
via pwm in de zichtbare gedeelten met een transistor (gewoon alles of niks)in het schaduw station waar toch reeds traag gereden word.
op de niet zicht bare stukken rijden alle treinen trager dan op de zicht bare.
zo spaar ik rij lengte(tijd) zonder sporen te leggen.
nu nog de zaak aan het werken krijgen want op de pc virtueel werkt het reeds maar op het gemaakte printje wil het niet werken
ergens zit er een fout maar waar????

gr raf en benieuwd naar de vorderingen
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: conducteur op 28 februari 2014, 18:14:40 pm
Op de GIP één lichtsluis op het einde van het spoor om bezetmelding op alle 8 de sporen te controleren. Lichtsluis wordt geactiveerd als de trein er onderdoor probeert te rijden en dan gaat gans het spoor zonder spanning
Titel: Re: Automatisch schaduwstation ?
Bericht door: Frank_N op 06 maart 2014, 23:06:44 pm
Op de GIP één lichtsluis op het einde van het spoor om bezetmelding op alle 8 de sporen te controleren. Lichtsluis wordt geactiveerd als de trein er onderdoor probeert te rijden en dan gaat gans het spoor zonder spanning

Helemaal mijn idee, Rian :)
Dubbele detectie: stroomdetectie (via de rails en stroom verbruikende wagentjes) en nauwkeurige stop-plaats detectie met een lichtsluis.
Maar:
Puntje is wel dat bij getrokken treinen met "verloren" wagentjes je lichtsluis deze niet "ziet" , met duw tractie is dit natuurlijk niet van toepassing. Indien echter de "verloren" wagentjes voorzien zijn van enige vorm van stroomdetectie, zal het voorafgaande blok niet vrijgegeven worden. Ongeacht de positie van dat wagentje in dat blok.