Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => KISS en andere simpele elektronica => Topic gestart door: Havoc op 12 december 2004, 21:19:28 pm

Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Havoc op 12 december 2004, 21:19:28 pm
Titel zegt alles: wat is dit OS eigenlijk? Het enige wat dit mij zegt is "Keep It Simple, Stupid" en een rockgroep uit de jaren stillekes. Niet echt iets voor modelbouw. En google is niet veel behulpzamer. Trouwens, "operating system" doet mij meer aan pc's denken.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: tonycabus op 12 december 2004, 22:07:27 pm
Je zit er niet veel neven, Havoc! Het gaat om een super simpel systeem om een modelspoorweg (alle schalen, alle systemen) te "beheren". Vandaar de "Nickname" Operating System.
Zover ik van de schrijver ervan vernomen heb wordt het systeem opgebouwd uit zeer eenvoudig te bouwen en te gebruiken moduletjes.
PC's, dure of kwetsbare interfaces en vastlopende software komen er dus helem??l niet aan te pas.
Publicatie is gepland vanaf het volgende nummer, en de schrijver (die anoniem wenst te blijven) biedt support op dit forum.

Zie trouwens ook eens zijn berichtje in de rubriek "Modelspoorforum>FAQ>Elektrische wissels"...

Tony

Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Havoc op 13 december 2004, 13:54:18 pm
Tijd om eens een nummer te kopen zou ik zo zeggen. En als het voor z ook gaat zeker interessant. Tot dan...
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 15 december 2004, 02:51:32 am
"Operating System"[;)]
Het wordt een echte "dispatching" voor je modelbaan.
Ook voor je schaduwstation. Het wordt zoals in het echt, een soort seinpost van waaruit je wisselstraten in ??n klap kan stellen en de hele treinenloop kan volgen.
En zonder computer, niks ingewikkelds. En nu ga ik verder werken eraan!

Kiss

Keep It Super Simple
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: loco op 15 december 2004, 11:52:20 am
KISS,
Je maakt me echt nieuwsgierig. Gaat de doordeweekse leek hier ook mee kunnen werken. Ik ken van elektronica helemaal niet veel. Ik kan al solderen, en een weerstand van een diode onderscheiden gaat ook nog, maar daar stopt het dan ook mee.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: rgp op 15 december 2004, 21:12:34 pm
Dag,

als ik dit lees, zou die persoon een soort ei van Columbus hebben uitgevonden.
Alleen (alhoewel ik niets van electronica ken) toch een paar suggesties:
1? Dat van dat anomniem blijven snap ik niet.
2? In het verleden zijn er al veel "uitvindingen" gekomen, die vooral gericht waren tegen het digitale (onafhankelijk rijden zonder decoders bv.) en al snel werden de tekortkomingen duidelijk (alhoewel goed gecamoufleerd): onafhankelijk blekk zeer plaatsgebonden, duurder dan een digitaal systeem, verplicht aanpassen van het sporenplan aan het systeem)

Dus eerst kijken, de volledige (zeer belangrijk) informatie bezitten, veel sporenplannen en situaties bedenken,  en dan evalueren.

Roland
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 16 december 2004, 00:57:14 am
Hello!
@ Loco: Als je dat kan ben je goed vertrokken. Alles wordt zonder onnodige ballast uit de doeken gedaan en zal over meerdere nummers gespreid zijn, zodat men indien gebouwd wordt makkelijk bij blijft.
Het zijn zeer simpele schakelingetjes die steeds weer terugkomen.
Als je abonnee bent zie je het een beetje na nieuwjaar.

@ RGP: Dit systeem laat toe digitaal of analoog te rijden. Het komt op dat niveau niet tussenbeide. Het is totaal niet gebonden aan een sporenplan, integendeel: eenieder kan het aan zijn eigen baanplan aanpassen. Het maakt de wisselbediening alleen maar eenvoudiger met zeer bescheiden middelen, zonder computer.
En wordt van naaldje tot draadje uitgelegd met foto's en schema's.
Wie iets niet begrijpt kan zijn ei hier kwijt en ik antwoord.
Anoniem. Dat is een bewuste keuze.
Er zijn zoveel ingewikkelde toestanden op de markt (marketing, wat dacht je?) dat het hoog tijd werd dat beproefde systemen weer eens aan de bak komen. Iedereen die een beetje kan nadenken, een soldeerbout kan hanteren en kan lezen kan dit maken.
Daar hebben ook (her)beginnelingen wat aan. En mensen met een wat beperkter budget. Niet iedereen die digitaal rijdt wenst interfaces te bouwen of te kopen voor zijn PC maar wil wel een gebruiksvriendelijk systeem. En d??r gaat het om.

Kiss

Keep It Super Simple
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: marimon op 22 december 2004, 16:22:33 pm
Het begint bij mij nu nog meer te kriebelen!!! KISS, jij bent (misschien[:)]) het antwoord op mijn toekomstige vragen. Blijf maar lekker anoniem, als het systeem werkt word ik een fan van u.

Marc
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 23 december 2004, 00:53:49 am
Doet plezier dat te horen. Het gaat om een zeer eenvoudig systeem dat gebaseerd is op beproefde technieken. En moest je bij het bouwen problemen hebben, dan kan je hier om hulp vragen.

Kiss

Keep It Super Simple
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: n/a op 25 december 2004, 17:57:33 pm
Kisss
Ik ken niks van diode,weerstanden en al die rutteketut kan ik dat
ook samensteken? kheb wel al soldeerbout joepi
Groetjes
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: tonycabus op 25 december 2004, 21:04:36 pm
Duracell,
ik mocht het eerste artikel, de inleiding, even doorlezen en zag dat Kiss de principes op zijn eenvoudigst uit de doeken doet. Dat belooft dus voor het vervolg. Het lijkt me zelfs dat een minimum aan uitleg nodig is, om je te laten snappen waar je mee bezig bent. Maar alle ballast wordt vermeden om de nadruk te leggen op zelf bouwen (wat een groot genoegen verschaft en veel geld doet sparen) en zelf kombineren van de "modules". Iedere modelbaan is immers verschillend en een 100% kant en klaar recept kan je voor niemand geven. Maar vraag het hem zelf hier op het forum na verschijnen van het eerste artikel!

Tony

Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: BD1701 op 28 december 2004, 18:01:53 pm
Lijkt me iets zeer nuttig te zijn deze nieuwe rubriek. Ik ben namelijk net aan een nieuwe modelbaan begonnen, maar ik heb eigenlijk nog enkele vraagjes over de besturing van mijn wissels e.d. ik werk namelijk analoog systeem, dus welke schakelaars enzo gebriuk ik het best om op een bedieningspaneel te monteren voor wissels met spoeltjes (merk Piko A-Gleiss). Kan je daar al een antwoord op geven, of komt dit al in MSM 34 ofzo te staan? Vanaf welk nummer van MSM komt kis er eigenlijk in te staan?
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 28 december 2004, 20:07:45 pm
Het eerste artikel was klaar voor de redaktiesluiting van nr.34 maar zou maar kunnen gepubliceerd worden als de "Class66" van Mehano niet erin kon. Deze blijkt ondertussen aangekomen te zijn en dus wordt het zeker nr.35. Maar niet gehuild, we denken dat het de moeite loont om niet overhaast tewerk te gaan...
Een tip wil ik nog kwijt (dat maakt het wachten wat korter[;)]): begin alvast met je sporenplan, of als dat al klaar is, of de sporen liggen, met een schaalmodel van je plan. Schematisch dus. Maak het groot genoeg (min. 1/10e) zodat jullie er ook nog hier en daar een vinger op kunnen zetten, en schakelaartjes (drukknopjes ook) en dat er nog plaats blijft voor ledjes van liefst 5mm.
M??r: er wordt begonnen bij het begin! Alles kan niet in ??n keer beschreven worden, dat zou meer dan een hele MSM beslaan!
Laat je niet ontmoedigen: het is niet ingewikkeld maar richt zich ook en vooral tot beginners. Een en ander moet dus simpel maar duidelijk uitgelegd worden. De "standaard-schakelingetjes" zijn inzetbaar op verschillende manieren. Dat is ook afhankelijk van de gebruikte wissels en signalen. Wissels met elektromagneten en geheugendraad kunnen rustig door mekaar gebruikt worden maar de schakelingen worden dan aangepast. Met een beetje verbeelding zijn de gekste dingen te realiseren met steeds dezelfde "module".
Een module is een standaard-schakelingetje dat steeds weer terugkomt.
En nogmaals: wie met vragen zit bij de bouw kan zijn vraag in de rubriek "Kiss" op dit forum kwijt en mag op antwoord rekenen!

Kiss

Keep It Super Simple
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: depovero op 28 december 2004, 21:22:48 pm
Hey Kiss,

Als ik je lees, dan geef je gewoon 'honger' aan de liefhebbers! Wat ook juist is: 'Qui va piano, va sano'. Neem je tijd, dus. Ik heb zo de indruk dat er veel naar je reeks beginnen te snakken.

Succes,

denis.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: watman op 29 december 2004, 02:35:43 am
hallo kiss,
als totale nieuwkomer in het modelspoorlandje, lijkt jouw toekomstige reeks in MSM iets waar ik zeker naar zal uitkijken. Het is iets wat ik zeker zal kunnen gebruiken op mijn (nog te bouwen) baantje. Ik had al een idee voor een soort 'stuurpost' op papier staan, maar hoe het verder moest was nog een groot vraagteken.  Ik ken niet veel van electronica, schakkelingen enz...  Laat ons niet te lang wachten op de reeks.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 29 december 2004, 11:01:42 am
Yo de mannen!
Maak jullie niet ongerust! Maar vergeet niet, de MSM-redaktie is (gelukkig!) vooruitziend dus ik kan niet zomaar gaan dikteren wanneer ze het moeten publiceren, h?? Maar Nico heeft beloofd zeker van af nr. 35 als het in de 34 niet in kon.

En weer: dit is niks wereldschokkends, het zijn simpele beproefde technieken die we gewoon weer onder ogen willen brengen omdat het ook binnen het bereik van de beginner ligt. Ook de gevorderde bouwer heeft er wat aan. Zoals we elders zeiden: plots moest alles digitaal en toen "vergaten" ze (marketing oblige!) dat er eenvoudige technieken bestonden die werken en overzichtelijker zijn...

Kiss

Keep It Super Simple
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: rgp op 29 december 2004, 14:33:45 pm
Dag,

Is KISS anti-digitaal ingesteld ?  Het is nu eenmaal een feit dat je met digitaal meer kunt dan met analoog.  En meer kunnen wordt onder andere door de consument gevraagd !
vb: hoe ga je op een baan waar X-treinen op staan, op een WILLEKEURIGE plaats een tweede lokomotief koppelen aan een eerste om verder te rijden in dubbeltractie ?
Dat gaat niet ! (of ge moet uw baan in secties van 10 cm verdelen)
Hoe gaat ge op een willekeurige plaats uw trein afkoppelen ?
Analoog heeft zijn grenzen en voor bepaalde zaken biedt enkel het digitale een oplossing.

Roland die geen grote digitaalfan is
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 29 december 2004, 16:12:11 pm
KISS is PRO-DIGITAAL!!!
Dat is een van de grote voordelen van dit systeem: Het is kompatibel met zo ongeveer alles.
Het is eigenlijk bijna speciaal bedoeld om precies digitaal te kunnen rijden, met de nadruk op "RIJDEN". Al de rest is wat men noemt "analoog", hoewel de "moeder van de computer" er de dienst uitmaakt. Maar er komt geen computer aan te pas. Hoogstens zou je het totaalsysteem een "computer" kunnen noemen, maar dan met een "hard" programma.
In het door RGP aangehaalde geval gaat KISS je wel verklappen dat je naar een bezet spoor toerijdt, maar het niet verhinderen! Wat is daar "antidigitaal" aan?

Kiss

Keep It Super Simple
Fan van digitaal rijden, niet digitaal sukkelen...
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: watman op 29 december 2004, 21:19:14 pm
hoi
nog even een bedenkinkje : is het systeem geschikt voor gelijkstroom of wisselstroom of voor beide.
Kunnen we al iets in huis halen van onderdelen..[:p]
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: tonycabus op 29 december 2004, 23:16:47 pm
Kiss zei: alle ( dus ALLE! ) systemen. gelijk-of wisselstroom, 2 of 3-rail, DCC of Motorola Of FMZ of Delta of....of....of....
Ook alle schalen!
Zie ook de opmerking na de vraag van RGP in dit hoofdstuk.

Wat kan je al kopen? Begin maar met behoorlijk gereedschap:
1)een merk-soldeerbout van 30?50 Watt en niet zomaar een prul[:(]
liefst met een verijzerde stift, die gaan het langst mee.
2)Goed elektronicasoldeer van 1 mm[:)]
3)een zijkniptangetje
4)een punttangetje

Dat kon ik lezen in zijn artikel. Goed gereedschap heb je voor een mensenleven of zo...
Ik hoor Kiss nog zeggen: watte? een oude soldeerbout? maar allee joeng, die is nog geen dertig jaar oud! Alle dagen in gebruik en gaat nog twintig jaar mee, als er nog onderdelen voor te vinden zijn dan[V]

Tony

Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 31 december 2004, 06:41:23 am
Wattman,
De onderdelen die je nodig zal hebben hangen af van hoe jij Kiss gaat toepassen. Er zijn diverse stadia mogelijk. Hou dus de artikels maar in de gaten en volg je hart...
Wordt vervolgd... in MSM

Hoe meer ik dit forum lees, hoe meer mensen ik zie die digitaal (willen) rijden en analoog bedienen. Het voorgevoel was blijkbaar juist... Als geluidstechnicus waardeer ik de vooruitgang op digitaal gebied in de audiosektor, maar ik zie me niet met een digitale mengtafel in een live-toestand! Geef me dan maar knopjes waarmee ik direkt kan ingrijpen zonder me eerst door een heel menu te moeten worstelen! Om af te mixen in een studio heb ik niks liever: je kan er zowaar het hele orkest mee "herscheppen", maar live, nee! Leve de recht-toe-recht-aan analoge techniek



Kiss

Keep It Super Simple
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: guy holbrecht op 03 januari 2005, 15:29:34 pm
Haha kiss, je geeft een hint naar je identiteit. Een geluidstechnicus! Waar ben ik die eens tegen het lijf gelopen? In Mechelen soms?
Groeten,
Guy
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Havoc op 03 januari 2005, 15:33:00 pm
citaat:
Hoe meer ik dit forum lees, hoe meer mensen ik zie die digitaal (willen) rijden en analoog bedienen.


Eerlijk gezegd, voor mij is het net omgekeerd! Iets wat ik bij digitaal totaal niet zie is hoe ik een blokstructuur op poten zou moeten zetten. Terugmelding lijkt mij het zwakke punt van digitaal. Maar het idee van de regelaar in de loc te zetten is wel logisch.

Dit terwijl het stellen van wisselstraten en flankbeveiliging iets is dat digitaal veel simpelder te realiseren valt. (maar ik heb zo'n vermoeden dat die twee laatste iets zijn waar jij een mouw gaat aan passen)

Expert in non-working solutions.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 03 januari 2005, 23:59:45 pm
De mannen!
Ik zit bij Tony te "Kissen", al ga ik een "s" moeten weglaten. KISS lijkt een merknaam te zijn van Deense DVD-spelers.
Dus om ruzie te vermijden....
Maar goed! Ik heb ondertussen mijn licht hier en daar opgestoken en viel op DE bouwsteen voor digitaal kissen: een "non-conditional"-rem- en optrekunit voor digitaal bedrijf, en idem voor vertragen. De ene dus voor het stopsein, de andere voor een dubbelgeel of groengeel voorsein.
Ook werden andere mensen geraadpleegd die een blokstelsel hebben ontworpen of gebruikt. Voor grote banen onmisbaar, voor kleine een overbodige luxe. Een blok moet immers langer zijn dan je langste trein en met drie blokken kan je principieel maar met ??n trein rijden. Jullie snappen het absurde, denk ik: het hele systeem loopt gewoon vast! Aantal blokken gedeeld door twee is bijna te doen voor je maximale aantal treinen, liever door drie wil je nog rijdend verkeer in plaats van slenterende konvooien. Bloksystemen zijn dus niet echt mijn ding want wie heeft nu priv? zo'n grote baan? N- en Z-spoorders misschien. En de arme Zetters hebben zo weinig aan digitaal, ocharme! Wel aan een analoog bloksysteem met pdm-regelaars.
Maar dat zien we ten gepasten tijde: laat ons maar eerst beginnen bij het begin h??

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: rgp op 04 januari 2005, 18:42:03 pm
Dag,

Uiteraard is het volgende geen exacte wetenschap.  Maar bij de De Pijl gaan we ervan uit dat je nooit meer treinen dan de helft van de blokken inzet.  Het beste resultaat: 4 per 13 blokken.
Wat niet echt juist is is dat je langste trein korter moet zijn dan je kortste blok.  We hebben korte blokken en dan bezet de trein 2 blokken; en we rijden in enkelvoudige tractie, in dubbeltractie geduwd, 1 van voor en 1 van achter en misschien ook nog 1 in 't midden.
Ik moet wel zeggen dat het bloksysteem een "eigen" ontwikkeling is en ongevaar 25 jaar oud is.  De ontwerper is echter geen lid meer.

Roland
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 04 januari 2005, 23:38:04 pm
Dag allemaal!
Zo horen jullie het ook eens van een ander... Bij de "Pijl" is dat dus 1 trein per 3 blokken. De andere bewering, met blokken korter dan de kortste trein, klopt als een bus: een trein kan 2 blokken bezet houden, en dan komen we dan weer op het voorgaande! Dus je moet steeds ruim meer blokken hebben dan treinen op de baan.
In het grootbedrijf wordt de regel echter meestal aangehouden. Een blok (of sectie) is steeds langer dan de langste trein.
Ik moet wel nog even uitvogelen hoe dat zat met wissels....

Kis evolueert, het wordt een gezonde baby. En verschijnt vanaf nummer 35.


Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 05 januari 2005, 22:23:03 pm
Even, bij wijze van proef, een beeldje van een photohosting-site, dit is de link:
http://photobucket.com/albums/v208/tonycabus/?action=view?t=Weerstandstabel.jpg
(Tip van Tony, die het van de webmaster vernam)

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Gerolf op 06 januari 2005, 10:59:46 am
Dag Kiss,
Inderdaad een vlotte link om afbeeldingen toe te voegen aan het forum.
Is het de bedoeling om dit systeem te gebruiken om de mogelijkheden van het forum uit te breiden?
Even terzijde: ik heb nogal wat weerstanden met een lagere tolerantie, (rood bandje) en een derde cijfer voor de vermenigvuldiger. Daar heb ik niet altijd om gevraagd bij de handelaar, maar die krijg je gewoon als hij er geen 'gewone' bij de hand heeft. Ik kan me voorstellen dat dit extra kleurbandje voor elektronica-leken voor verwarring kan zorgen - heb je een aangepaste afbeelding voorzien?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Havoc op 06 januari 2005, 12:45:53 pm
Iets uitgebreidere versie voor weerstanden met 4, 5 en 6 kleurbandjes

http://uk1.farnell.com/Search/ResistorCalculator.jhtml

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 07 januari 2005, 00:18:51 am
De weerstandjes die jullie daar aanhalen zijn natuurlijk van het betere soort: metaalfilm. Luxeweerstanden noem ik dat. Met standaard een tolerantie van 2%.
In een microfoonvoorversterker onmisbaar. Maar voor Kis en de meeste andere toepassingen zijn de gewone koollaagweerstandjes van 1/4 of 1/2 Watt en een tolerantie van 10% (zilveren bandje, steeds minder te vinden) of 5% (goud, tegenwoordig courant) meer dan goed genoeg. Ze zijn voldoende stabiel en dat kleine beetje ruis zal de zaak niet maken! En spotgoedkoop!

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Gerolf op 07 januari 2005, 21:55:39 pm
Ze zijn inderdaad beter, 'luxe' als je wil, maar vaak krijg je ze gewoon bij de elektronica-boer wanneer je eigenlijk vraagt om gewone weerstandjes. De gewone koolfilm-types heeft hij dan mogelijk niet in voorraad, en de handelaar geeft ze je voor de gewone prijs. Vaak zitten ze ook in aanbiedingspaketten.
Stel dat je er wat meer koopt - of zo'n voorraad-pakketje koopt - dan is het nuttig om 'achteraf' de waarde nog te kunnen aflezen aan de verpakking, en niet voor elk weerstandje naar je multimeter te moeten grijpen...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 08 januari 2005, 00:08:05 am
Dag allemaal!
In die metaalfilmweerstanden heb je natuurlijk ook een groter gamma standaardwaarden (de E24-reeks) tegen E12 of zelfs E6 in de "ordinaire" spulletjes. Je kan er zelfs vinden tot op de Ohm nauwkeurig in grotere waarden, vandaar het grotere aantal ringen.

Voor het 'Kis'-projekt zullen maar enkele waarden nodig zijn. Die kan je dan beter meteen maar in een pakje van 100 kopen: dat scheelt in de prijs, en je kan er al eens eentje naar de bliksem helpen zonder je hele projekt in de koelkast te moeten stoppen.
En zoals Gerolf net aanhaalde: het is makkelijk als je een bepaalde waarde uit het pakje kan pikken, zonder zoeken of meten.
Die Gerolf!
Ofwel kan hij gedachten lezen, of hij zit zelf achter het 'kis'-rookgordijn. Wil de ?chte Kis nu opstaan?

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Havoc op 08 januari 2005, 11:19:13 am
Het is inderdaad zo dat je meestal 1% of 2% weerstanden krijgt als je een weerstand vraagt in een electronica zaak. Op zich is dat geen probleem. Zeker niet voor het soort schakelingen waar het hier om gaat (laag frequent, verschillende volten, redelijke stromen, vervorming en ruis zijn ook niet echt belangrijk). Als je echt moet beginnen kijken naar welk soort en/of precisie die je nodig hebt voor een weerstand, dan ben je al met ver gevorderde electronica bezig. En die zal ver verwijderd zijn van de KISS filosofie.

Gewoon even nadenken: Het kan echt geen kwaad dat een weerstandje wat nauwkeuriger is dan gevraagd. Het zou immers ook werken als het dat niet was.

Het is zelfs zo dat koolfilm moeilijker en moeilijker te bekomen wordt, zelfs als je ze echt nodig hebt.

Wie dit wil maken kan misschien eens investeren in van die dozen met verschillende vakjes...

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 10 januari 2005, 17:04:24 pm
Natuurlijk, Johan en Gerolf,

kan men voor alles metaalfilmweerstanden gebruiken. Ze worden ook steeds goedkoper. Ik denk zelfs dat er een tendens is geen koolfilmweerstanden meer te gaan fabriceren.
Ik bedoel alleen de mensen die het projekt willen realiseren (en dat zijn er blijkbaar nogal wat!) het ook voordelig te laten doen. Door bvb dump-pakketjes te kopen, en dump-trafo's. Ook leds kan je goedkoop met de 100 kopen, het moeten immers geen "warm-white" of andere zotte dingen zijn. Groene, gele, rode, die kosten bijna niks meer.
Voor "Kis" is de keuze beperkt tot omzeggens alleen 1K, 10K en 100K weerstandjes van 1/4 watt. Condensatoren van 0,1?F 50V en elco'tjes van 2,2?F 25V. Alleen de grotere voedingselco's vallen wat duurder uit. Ook daar is het een goeie zaak rond te snuffelen. Philips elco's vind je vaak in dump, alleen omdat ze wat ouder zijn. Die moeten dan een tijdje (een nacht of zo) onder spanning gezet worden (met een weerstandje van 1K in serie) om zich weer te "formeren" waarna ze goed zijn voor jaren.
De fabrikaten uit het Verre Oosten zijn niet meer inferieur in kwaliteit en soms heel erg goedkoop. Voor een KOE (Kondensator Ontladings Eenheid) is het echter beter elco's te gebruiken die typisch voor flinke voedingen zijn ontworpen: die kunnen grote ontladings-stromen leveren zonder eronder te lijden. Die stroom staat er ook op vermeld. Flits-elco's van Sprague of Roederstein zijn ideaal maar voor ons doel te duur. Soms vind je oude Sprague-elco's voor twee keer niks, 10.000?F/40Volt. Met flinke schroefaansluitingen. Dan weet je meteen dat het de goeie zijn. Maar dat is voor nummer 36....[;)]

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Havoc op 10 januari 2005, 20:24:52 pm
Geen probleem Kiss, ik heb hier stock genoeg binnen handbereik. Ik heb dit alleen gepost omdat je in een dump vanalles kan vinden. Dus ook betere weerstanden. Het is gewoon een kwestie van anderen te laten weten dat beter ook kan en dat dat metaal- of koolfilm voor dit (voor zover ik kan raden zonder de schemas te zien) helemaal geen rol speelt.


Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 26 januari 2005, 21:47:13 pm
Klaarblijkelijk wordt de vraag naar schakelingetjes die eenieder op zijn modelbaan kan gebruiken met de dag groter.
Was het intuitie?
Het is alleszins een feit dat hieraan in MSM totnogtoe weinig aandacht aan werd besteed, misschien ook omdat de vraag achterwege bleef.
Laat me gerust weten wat jullie ervan vinden! En bombardeer jullie vragen maar op deze forumdraad of per e-mail!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: BD1701 op 28 januari 2005, 18:06:59 pm
Aan kiss: Zullen in deze nieuwe reeks van U, ook artikels komen hoe je een bediengspaneel maakt voor 2rail gelijkstroom. Ik bedoel welk materieel waaruit het paneel gemaakt is enzo, want dit mag volgens mij nie dik maar wel heel stevig zijn, omdat je er schakelaartjes moet opzetten enz... Hopelijk wordt er ook uitleg gegeven over de bedradingen die moeten gebeuren, en hoe je alles verbindt met de modules zelf, is da via luchterklemmen of via fiches of, ... Enfin ik zit duidelijk nog met een aantal vragen hierover. Ik verwacht dus snel meer info, hopelijk kan je mij helpen he

groeten
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: marimon op 28 januari 2005, 18:47:52 pm
Zoals je eerder al zei Tony, er is inderdaad nood aan informatie over het onderwerp 'electriciteit en aansluitingen'in MSM.
KIS, waarom stel je de mensen zo op de proef? Maar ja, geduld is de moeder van de porceleinewinkel[:p]

Marc
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 29 januari 2005, 17:55:22 pm
Mannen,
Geduld is ingredient nummer ??n in de modelbouw!
Als jullie dat al begrepen hebben is dat een goed punt.

Tevens moet ervoor gezorgd worden dat de lezers goed kunnen verstaan waar ze mee bezig zijn. Vandaar dat de eerste twee afleveringen zullen gewijd zijn aan het ophelderen van basisbegrippen.

Maar daarna beginnen we echt te bouwen! Kritische dingen worden vermeden. Aansluitingen onderling zullen op verschillende manieren kunnen gebeuren. Kroonsteentjes zullen inderdaad (reactie van Bjorn) een goed deel van de verbindingen tussen baan en bedieningsdeel uitmaken.
We beginnen bij het begin evenwel.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: n/a op 11 februari 2005, 00:26:14 am
Is het ondertussen verschenen, je eerste artikel, Pol, of nog niet?

Peter (een fervent RailHobby adept, maar tot overschakelen bereid [:D] )
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 11 februari 2005, 02:00:39 am
Dag Peter!
Deel 1 is inderdaad in deze uitgave verschenen. And there's more to come!
De hele opzet is immers veel te veel voor een heel blad...
Stap voor stap de lezer vertrouwd maken met wat basisprincipes, en daarna voetje voor voetje beginnen bouwen. Volgende aflevering: een dubbele voeding en een elektronische momentschakelaar.
En daan we w??r een stapje verder met de elektronika, in deel 3.
Dan zijn er weer meer dingen die aan mekaar kunnen gekoppeld worden.
En zo groeit het systeem.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: JoVer op 14 februari 2005, 20:35:40 pm
Kiss, ik had in dit eerste artikel graag ook een kleine "inventaris" gezien van wat we allemaal mogen verwachten aan schakelingen. Is dat mogelijk of is dat nu nog niet aan de orde? Ik wil dit graag weten om te zien of ik mijn zoektocht naar (zelfbouwbare) besturingen al dan niet moet opschorten [^]

E?n opmerking over het eerste artikel: goed dat je een beetje basisinfo over electronica geeft maar nu vind ik het een beetje "overdone" [V] Vergelijkingen als wat schaft de pot vind ik niet echt relevant, daar zijn betere oplossingen te vinden. En enerzijds is dat bedoeld voor volslagen leken maar verder in het artikel heb je het dan over meer ingewikkelde dingen zoals de tor die je als schakelaar gebruikt. Hier was een woordje uitleg welgekomen [?]

Let op: dit zal mij niet weerhouden de volgende artikels met spanning tegemoet te zien.[:D]

Jo.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 14 februari 2005, 23:22:02 pm
Jo,
lees het artikel nog eens over...Op blz 70 links staan de componenten vermeld van het systeem (een invetaris dus!), tevens zie je ook daar een tekening met een sporenplan van een deel van een fiktief station. Dat is ons "seinhuis West".

Wat je opmerking over de eter en zijn pot en zo betreft geef ik je gelijk, maar ik vond het klassieke watervoorbeeld z? afgezaagd dat ik het even anders op een populaire manier wou uitleggen.

Herlees ook nog eens de rechter kolom tekst op blz 75: daarin wordt het werkingsprincipe van de transistor ("tor" voor de kennissen) kort uitgelegd.
Maar wees niet bang: elke deelschakeling (module) wordt bij de beschrijving duidelijk toegelicht, zodat je niet in de kou blijft staan.

Ik ben w?l blij dat je reageert, hieruit blijkt dat er een re?le vraag bestaat naar dit soort dingen.
Sukses! Volgende maand al beginnen we te bouwen hoor!
Maar steeds zal er een beetje theorie vooraf gaan, om de volslagen leek toe te laten de materie te begrijpen en niet zo maar in het wilde weg te bouwen...

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: JoVer op 15 februari 2005, 13:47:53 pm
Pol - Kiss, ik ben blij dat je mij niet ziet zitten. Ik loop momenteel hoogrood aan [:I] Ik had het artikel wel degelijk goed gelezen en ook het componentenlijstje. Is dat het? Ik bedoel: do you really Keep it so simple [:)]? Ik had iets verwacht in de zin van Terugmelder S88, Booster, Decoder, ... [B)]

Ik heb vroeger nog electronica gestudeerd (nooit in die richting gewerkt dus rest mij enkel nog wat theoretische kennis [:(]) maar ik denk dat een leek verward geraakt tussen versterken en schakelen van een tor en dat hij niet goed ziet hoe een tor schakelt als je het princiepe van versterking uitlegt. Let op: is zeker niet als kritiek bedoeld want ik vind verder het artikel van jou zeker goed en duidelijk geschreven.

E?n negatief punt: wachten tot volgende maand [:D]. Da's wel veel gevraagd.

Jo.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 15 februari 2005, 17:52:01 pm
Jo,
het is de bedoeling een uiterst betaalbaar en zelf te bouwen systeem te beschrijven. Diegenen die dat niet zien zitten gaan met een digitale centrale zowat alles bedienen en gaan handen ?n hoofden tekort komen. Op sommige digitale centrales kan je met een PC en een programma dan wel een symbolisch sporenplan uitzetten om je rijwegen te programmeren maar zeer velen kijken daar tegen op.
In deze serie beschrijven we dus stap voor stap hoe je je eigen bedienings-systeem met terugmelding kan bouwen, begrijpen hoe het werkt (uiteindelijk zuivere logika!) en aan je eigen wensen aanpassen.
O ja, en wat je opmerking betreft over transistoren: of een transistor nu schakelt of gewoon een analoog signaal versterkt, het principe blijft hetzelfde. Wij gaan hier niet met hoge schakelfrekwenties werken, die speciale maatregelen vereisen ivm schakeltijd vd transistor, en de tijd die hij nodig heeft om weer uit verzadiging te komen (recovery time).We gaan gewoon dingen aan en uit doen.
Daarvoor gaan we transistoren dus gewoon in "verzadiging" sturen, wat neerkomt op "maximale versterking". We houden het simpel.
Bedoeling is ook dat het -voor zover je dat niet ergens anders al las- op alle schalen met alle merken en systemen bruikbaar wordt. Het is ook geen volledige automatisatie van de modelbaan, dan is het leuke ervan af. Het "spel-element" moet blijven.
Het is echter onmogelijk alles in ??n enkel artikel te beschrijven, vandaar dat we een beetje geduld vragen.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: dieseltje op 15 februari 2005, 21:15:15 pm
Kiss,

Min of meer in aanvulling op de vraag van Jo : ik denk dat velen onder ons een "controle-systeem" willen waarbij het "hoofdgedeelte" van de baan, in bv. zgn. "hondebeen" model, door een systeem van blokbeveiliging "autonoom" kan lopen; en dat je daarnaast een uitgebreid controlepaneel hebt om zelf bij te sturen, en vooral een bepaald "zijstuk" van de baan, hetzij opstelsporen, hetzij een goederenemplacement zelf te gaan bedienen...
Misschien wishfull thinking, of behoort dit tot de uiteindelijke mogelijkheden als je een aantal van de basisprincipes / schakelingen gaat combineren ??

Benny
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 15 februari 2005, 22:12:05 pm
Dat heb je goed geraden, Benny!
Een zekere autonomie moet er wel zijn h?? Er komt zelfs een beveiliging bij het rangeren in de vorm van een geluidssignaal als je naar een bezet spoor wil rijden bvb.
Ook flankbeveiliging maakt deel uit van het initiele projekt.
Als je het plan van "Seinhuis West" bekeken hebt zag je daar een "uithaalkop". Die laat bvb toe te rangeren zonder op de doorgaande sporen te komen.

Blokbeveiliging met aparte beveiliging voor de wisselstraten zijn voorzien in een later stadium want je moet eerst al een werkend geheel hebben alvorens de hoofdbaan te gaan voorzien van die beveiliging.
Het grote probleem momenteel is dat er tbv digitale systemen wel units bestaan die een trein doen afremmen en weer vertrekken bij onveilig, of zelfs vertragen bij onveilig voorsein (dubbel geel diagonaal, geel-groen horizontaal) maar die dingen zijn nog onmenselijk duur naar onze begrippen....
Als we iemand vinden die PIC's kan programmeren zouden we misschien een kleine produktie op touw kunnen zetten van zulke units...[?][?][?]
We houden dat w?l in het oog, en voor analoge rijders is een volautomatisch bloksysteem bijna klaar, op basis van dezelfde elementen die vanaf afl.3 worden beschreven.
Intussen zijn al enkele mede-electronici in de weer om mee te werken!

Het leuke (ludieke) aan de originele opzet is dat je wisselstraten kan stellen en met je walkaround(s) de treinen bestuurt. Met z'n twee?n of drie?n nog plezieriger, je zou dan zelfs op "dienstregeling" kunnen rijden, met respekt van de seinen...
We dromen dus nog een eindje door, wie weet waar we stoppen!
Dit is een "eindeloos" projekt: waar de beschrijving ophoudt begin jij! En de interactie op het forum is daar mee voor verantwoordelijk.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: dieseltje op 16 februari 2005, 09:16:42 am
Kiss,

Precies, ik wil digitaal gaan rijden, en heb een Zimo centrale.
Als je dan je baan moet gaan opbouwen met units voor afremsecties, stopsecties etc. dan betaal je je blauw aan deze modules...
Ik kijk met "spanning"[;)] uit naar het vervolg van je artikels ...

Benny


Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Gerolf op 16 februari 2005, 20:05:20 pm
Kis, PIC's heb ik nog niet geprogrammeerd, maar met een AT89 heb ik al wel aan't experimenteren geweest. Regelmatig (ook vrij recent) stond er nog een pic-programmer in Elektuur beschreven. Ik heb hem zelf (nog) niet gebouwd, maar heb wel interesse.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: tonycabus op 16 februari 2005, 20:29:29 pm
Velleman heeft zo'n PIC-kit uit net.
Ik heb Kis al helpen zoeken naar betaalbare alternatieven voor digitaal, maar verder dan TAM's zijn we niet geraakt en die is momenteel alleen Motorola-compatibel (asymm. signaal op de rails en lok "bolt dan uit" met de ingestelde remvertraging in CV zus-en-zoveel)

Tony

Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Gerolf op 17 februari 2005, 10:01:20 am
Wat zijn TAM's?
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: rgp op 17 februari 2005, 17:46:47 pm
Dag Benny

Je hebt een ZIMO-centrale.  De blokbeveiligingen MX9, MX7 en dergelijke zijn idd vrij duur, maar let op (gisteravond op de bestuursvergadering vernomen) als je die toch zou gaan gebruiken, moeten je decoders wel ZIMO, TAM zijn.  LENZ gaat niet !

Roland
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: tonycabus op 17 februari 2005, 19:05:10 pm
Gerolf, TAMS is een kleine duitse fabrikant van dekoders. Zij hebben een soort booster met treinbe?nvloeding, kost zo'n 45? in kit. Voor elk blok heb je er zo een nodig....

http://tams-online.de/htmls/aktuell.html

Kijk daar maar eens...

Ik keek net nog bij Lenz en daar zeggen ze dat asymmetrie in DCC dezelfde rol gaat krijgen. Als je dan een DC-offset geeft aan het digitaal signaal en je "clipt" op natuurlijke wijze in de eindtrap van de booster dan ben je er eigenlijk ook, of niet?

Tony

Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 17 februari 2005, 19:53:52 pm
Goed zeg mannen,
Nu wordt hier seffens ook meer digi-TAAL gesproken dan wat anders.

Een taal als elke andere... Een ding schiet me wel in verkeerde keelgat:
Als je signaal ge-offset wordt, hoe komt het locsignaal dan nog terug in de centrale tijdens het daarvoor voorziene "slot"?
Hebben TAMS en de anderen daar ook rekeining mee gehouden?
Ik voel het al, dit wordt weer ingenieurs-taal!
En ik me uitsloven om die mannen "gewoon" "simpel" te leren denken....[;)]


Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: marimon op 17 februari 2005, 20:45:04 pm
ManManMan,

PIC's, assymetrie in DCC, DC-offset, TAM.....

De KIS(S)trein is nog maar net vertrokken en ik volg al niet meer. Wat een taal voor een analfabeet in de  electronica!!!
Please, keep it simple...

Dank u[;)]
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 17 februari 2005, 20:50:42 pm
Man man Marc!
Ik wist dat ik iemand op zijn paard ging krijgen met zulke digi-taal!
KIS moet simpel blijven, spreekt vanzelf!
Maar dat zijn nu zo van die rotdingen die we aan de "vooruitgang" te danken hebben. Maar KIS zou KIS niet zijn als hij niet naar een oplossing ging zoeken. Simpel en betrouwbaar.
De "research"-afdeling werkt dubbele shifts!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: marimon op 17 februari 2005, 21:03:11 pm
Ik zou niet durven twijfelen aan de eenvoud en betrouwbaarheid van het KIS-programma. Gun het je team de nodige rust te nemen nietwaar, zodat wij allen zalig geinformeerd blijven.

Marc[;)]

Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Gerolf op 18 februari 2005, 10:14:59 am
Kis en anderen,
Hebben jullie al gekeken naar Edits(-Pro)? Elektuur heeft ook booster-ontwerpen, die mogelijk vereenvoudigd (goedkoper) kunnen. Als je, voor digitale blokbeveiliging, voor elk blok ??n booster moet hebben, moet die uiteraard niet zo krachtig zijn.
Over de communicatie-formaten van DCC, Motorola, ... weet ik vrijwel niets, omdat ik mij eigenlijk niet bezighou met het digitale rijden. Ik wil wel microcontrollers gebruiken (programmeren) voor het (semi-)automatisch rijden op mijn baan. Alleen, de evolutie hierin is zo enorm snel, dat het steeds moeilijker wordt een bepaald type te kiezen, vooral omdat ik graag zou hebben dat ze binnen tien jaar nog verkrijgbaar zijn ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Havoc op 18 februari 2005, 12:32:27 pm
Is dat niet een beetje tegen de filosofie van DCC? Een booster per blok bedoel ik dan. Het is veel logischer om een database te laten bijhouden waar welke loc (in welk blok dus) zich bevindt en dan de nodige signalen te sturen naar die loc. Waarom kan je anders de loc apart adreseren? Dit vraagt wel het een en ander van de terugmelding.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 18 februari 2005, 17:20:48 pm
Zoals Gerolf opmerkte, Johan, zijn die boosterTJES een stuk eenvoudiger qua versterker (hoewel, tegenwoordig zijn dat doordeweekse chips...) maar naargelang de bezetting van de blokken wordt het signaal (op de rails) aangapast aan de stand van de seinen.
Zo speel je je lok niet kwijt in de computer, want elke lok zou naar dat "vertraag" of "stop" signaal moeten luisteren, wat het geheel h??l wat gebruiksvriendelijker maakt.
Maar .... we zoeken een bondgenoot om hiervoor mee een oplossing uit te dokteren, en wie weet!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Havoc op 18 februari 2005, 20:29:08 pm
Dit is zowat de simpelste booster die ik ken: http://web.syr.edu/~mobrandt/dcc-mb/941202_s.gif

En de L298 wordt dan nog maar half gebruikt, dus je zou er 2 boosters mee kunnen maken.

Toch lijkt het mij interessanter om de pc alles te laten regelen. Tenslotte kan je en de seinen, en de locs bedienen. Als je wil kan je zelf de rijweg aanpassen aan de loc (bvb enkel de diesels namen de enkelsporige niet-ge-electrificeerde baan).

Nu ja, we zijn ver van kiss aan het afwijken.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: depovero op 18 februari 2005, 22:15:35 pm
Hello,

Dat wij een beetje afwijken van het basis idee, is nog niet te erg. vernemen dat er zoveel verschilende keuzes zijn, maakt de keuze alsmaar moeilijker [:(]. Dat is nu juist niet echt wat er gezocht wordt, met dit projekt.
Dus, Keep It Simple!

Sorry, als ik het in de plaats van de 'Kis'-ers zeg, ik wou het kwijt!

Denis

Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 19 februari 2005, 23:34:04 pm
Johan,
erg leuk schemaatje met die stappenmotor-driver...
Daarvan bestaan echter nieuwe versies die de L298 gaan vervangen, ik denk dat ze hem h??l binnenkort niet meer gaan produceren.
Wat KIS nu betreft, de bedoeling van dit projekt is om nu net zonder PC te gaan werken en het plezier te beleven zelf zijn schakelingetjes te bouwen en te kombineren.
Iedereen is natuurlijk vrij om zijn baan te sturen zoals hij het zelf wil! Een computerfan zal jouw weg bewandelen, anderen gaan het helemaal met een IB of zo doen, maar nog anderen hebben in geen van beide zin. En die wilden we daarmee een alternatief bieden, zie je?
Wat niet wegneemt dat er later oplossingen in digitale richting zullen aangedragen worden.
Momenteel wacht ik op nieuws van .... voor een betaalbare digitale blokbeveiliging voor de hoofdbaan.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: BD1701 op 11 maart 2005, 18:20:24 pm
Beste KIS, ik vindt uw besprekingen zeer nuttig voor de bouw van de schakelingen voor beveiligingen, ... Maar ik had een vraagje: bij het even vluchtig doornemen van MSM 36, heb ik gemerkt dat het gaat over de bouw van een voeding, maar ik vroeg me af als we die stap (ikzelf althans) nie kan overslaan door een transfo aan te schaffen van een gekend merk, Bv: Roco, Fleischamann, ... Die gelijkspanning (voor het rijden) en wisselspanning (voor bediening wissels, ...) levert?
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 11 maart 2005, 18:43:35 pm
Hallo Bjorn!
Die voeding gaat wissels en elektronika voeden, en alles met gelijkstroom.
Een baantrafo is een beetje zwakjes daarvoor, hou die maar om te rijden en eventueel wat lampjes of zo te voeden.
Als je een beetje rondkijkt kan je transformatoren vinden die voor dit doel prima geschikt zijn voor g??n geld. Er wordt namelijk veel dumpmateriaal verkocht dat geschikt is.
Een trafo van ??n of ander bekend modelspoormerk gaat je beslist v??l meer kosten en zal het nodige vermogen (en een "propere" spanning voor de elektronika) niet kunnen leveren.
Heb je nog vragen? Aarzel niet! Deze rubriek dient daarvoor.
Vragen zowel als antwoorden zullen andere lezers ook van pas komen!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Havoc op 11 maart 2005, 21:39:51 pm
Zouden we deze thread niet afsluiten en de vragen als nieuwe -afzonderlijke- threads lanceren. Dat gaat het ook gemakkelijker maken om later een antwoord op een specifieke vraag te vinden ipv deze litanie te moeten doorworstelen.

Sinds de eerste publicatie weet nu bijna iedereen wat KISS is, dus we kunnen verdergan met de orde van de dag.

Johan

Expert in non-working solutions.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: tonycabus op 11 maart 2005, 22:22:37 pm
Johan, ik keek even of er reactie kwam.
We zullen maar best draadjes per nummer gaan aanleggen over dit onderwerp.

Tony

Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: n/a op 29 maart 2005, 15:30:49 pm
waarom zou je een voeding maken als je voor 10 euri bij de recycleshop een 13.8V 6,5A vindt! Er liggen in dat soort winkels altijd wel leuk dingen op het gebied van voedingen.

daarnaast vraag ik me af of het systeem van kis ( nog vrij onbekend maar toch) iets toe voegt aan mijn systeem waarbij elke wissel een eigen 4x wissel relais heeft die de stroom door geeft naar het volgende wissel, zodat de wissel straat altijd de goede stroom heeft.
Met de ze relais kan je ook een een systeem maken dat je een knop in drukt waar je vandaan komt en waar je heen wilt, dat dan alle wissels goed staan. moeilijk is het niet,.. kost wat relais maar goed

Op mijn bedienings tableau kun je al zien met behulp van 400 ledjes hoe de wisselstraat is in gesteld, gewoon stroom door geven aan het volgende schakelaartje etc!

http://home.versatel.nl/52peters/baanpics/bedieningstableau.jpg


groeten

-PP-

B'VO Siemens relais!
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 01 april 2005, 22:19:52 pm
Peter (en de anderen)
Bedoeling is mensen die twee "linker elektronikahanden" hebben nu precies te helpen met een schakelbord zoals het jouwe, met terugmelding en de hele handel, ook elementaire beveiliging en een bloksysteem, later ook aangepast aan digitaal rijden.
De angst om zelf aan zulke dingen te beginnen kan overwonnen worden met duidelijke uitleg en voorbeelden, en makkelijk nabouwbare schakelingen.
Later overtreffen de leerlingen vaak de meester, Peter!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: marimon op 02 april 2005, 12:48:53 pm
Ik geef toe dat ik over twee linker electronicahanden beschik. Daarom vind ik deze serie ??n, zeer leerzaam, twee, zeer praktisch uitgelegd. Aldus gaat de schrik om aan veilige zelfbouw te doen over door het hier verwerven van nieuwe kennis in electronica/electriciteit/mechanica/... .

Wat het laatste zinnetje betreft van meester Pol : er zal bij mij nog v????l water naar de zee moeten vloeien. Maar wat niet is kan nog komen.

Groeten,
Marc
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: marimon op 19 mei 2005, 21:02:28 pm
Ik rij met lokmaus II en denk nu al dat ik beperkt ben in de mogelijkheden van digitaal rijden zonder computer. Seinen bedienen, wissels bedienen, baan- en straatverlichting bedienen,... al dan niet digitaal. Het is trouwens niet mijn intensie om met computer te rijden/sturen. Bestaat met Kiss de mogelijkheid dat ik in de toekomst de lokmaus zal kunnen vervangen door de componenten die zullen ontwikkeld worden door Kiss?

Groeten,
Marc
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: treinbeginner op 23 mei 2005, 09:22:25 am
hallo
een zeer grote leek op gebied elktronica.Zou het niet mogelijk zijn
om in msm of op het forum een klein woordenboekje te zetten met verklaringen van deze taal.
Voor sommige lijkt dit logisch, maar voor mij meer dan latijn en chinees tesamen.

bv tam:.......
    AT89:.....
    ass seinen:.........
    pic:........

enz

Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: n/a op 23 mei 2005, 10:20:08 am
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Kis en anderen,
Hebben jullie al gekeken naar Edits(-Pro)? Elektuur heeft ook booster-ontwerpen, die mogelijk vereenvoudigd (goedkoper) kunnen. Als je, voor digitale blokbeveiliging, voor elk blok ??n booster moet hebben, moet die uiteraard niet zo krachtig zijn.
Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/



Een booster per blok is gelukkig niet nodig, wat je nodig hebt is een booster voor de normale rijspanning en een booster voor de remgenerator, deze schakel je om en om met een blokrelais. Dus als het sein op onveilig staat, zorgt het relais voor het juiste signaal op de baan, of te wel het signaal van de remgenerator/booster combinatie of bij veilig de normale digitale booster zonder rem opdracht.
Dus voor een complete digitale baan met een digitale stop mogelijkheid is maar 1 extra booster nodig en maar 1 remgenerator.
Zie de uitleg en de beschrijving bij de Lenz remgenerator LG100
http://www.lenz.com/manuals/modules/lg100.pdf
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: tonycabus op 24 mei 2005, 15:52:38 pm
Klopt Max!
Maar dat heb je van "digibeten" h??
Je denkt vanuit een analoog standpunt en dan kraam je zulke digitale onzin uit natuurlijk...
Met ??n "remblok" (een digitaal natuurlijk) per bloksysteem heb je inderdaad genoeg, want die "zendt" voortdurend dezelfde informatie uit. Die hoeft inderdaad niet te veranderen, vandaar onze dwaling.
Pol nam net een proefje, zou leuk geweest zijn als het lukte, maar helaas, de LokmausII kan GEEN ADRES "0" verzenden.
Anders was het snel en goedkoop geflikt geweest: een tweede startset aanschaffen en de muis, trafo en versterker als "remblok" gebruiken.
(adres op nul en rijtrap ook nul) Driewerf "helaas"!
Maar zo'n ding van Lenz bvb is ook weer niet zooo duur.
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: obicham op 03 september 2005, 20:25:22 pm
Een zelfbouw rem-module voor/van M?rklin heb je voor ong. 5 euro adviesprijs m?rklin 59,95
http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_8.htm
mijn aanpassing :
http://i22.photobucket.com/albums/b333/obicham/treintjes/afremmodule.jpg
Deze aanpassing heeft alleen betrekking op het relais (klapperen).
Een bloksysteem-schakeling voor m?rklin dat ook niet al te duur is (nog in ontwikkeling).
http://i22.photobucket.com/albums/b333/obicham/treintjes/seinblokschakeling.jpg
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: pabe op 14 september 2005, 22:03:43 pm
Hoi mannen,
ben een tijdje weg geweest (buitenland voor de job), maar wel nog steeds geinteresseerd in KIS.  Een zeer praktische vraag: denken jullie eraan om tegen het einde van de serie pcb's ( printplaten) aan te bieden via MSN of ergens...  ?  Dit zou een grote hulp zijn voor alle doe het zelvers, en zeker voor beginnende electronici..:d
Groetjes,  Paul [:D]
Titel: Wat is KISS eigenlijk?
Bericht door: Pol De Bard op 20 september 2005, 17:41:51 pm
Eeen zekere "poors" (lijkt wel sterk op "spoor" h??) deed een voorstel. Ik ga die man nog eens benaderen...