Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: B_Modelbouw op 22 juni 2013, 15:45:01 PM

Titel: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 22 juni 2013, 15:45:01 PM
Misschien voor velen een saai baanplan ... (er is slechts 5m dubbele spoorbaan zichtbaar)

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Tekening/TreinbaanEkeren.jpg)

Maar voor mij blijft het de bedoeling om zo veel mogelijk werkelijkheidsgetrouw te bouwen, waar treinen in hun volle
lengte kunnen voorbij komen gereden. De tijdgeest van de baan is tijdperk V - VI (al geeft de naam Eeckeren een foutief beeld,
met de benaming van het dorp volgens de oude schrijfwijze)... Misschien de naam toch maar aanpassen naar "Tracé Ekeren" ;) 

De baan is een combinatie van trein en auto verloop.
Bij de treinen rijdt er een allegaartje aan internationaal goederen verkeer (Lijn 27A), en personen vervoer dat een mengeling
is van Belgisch en Internationaal verkeer (Lijn 12).
Drie schaduwstations en meer dan 100m rails zorgen voor een afwisselend treinenverloop.
-> 2rail DCC
Verder is er ook een realistisch verloop van auto's voorzien in de stationsomgeving, waar lijnbussen en wagens voorbij komen
of halt houden op de stationsparking, hiervoor werd om en bij de 30m magneetband verwerkt in het wegdek.
-> DC Car systeem

Alles wordt digitaal aangestuurd vanuit Koploper ... maar manueel ingrijpen is en blijft mogelijk.
Af en toe komt er dan ook een exoot voorbij als bijvoorbeeld een museumlok of werktrein, de vuilkar of een konvooi hulpdienst
wagens is dan ook geen uitzondering.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: OlivierV op 22 juni 2013, 15:49:01 PM
Zou het dan ook niet cool/tof/leuk/keiplezant zijn om de bekende bocht van Ekeren erin te stoppen. Misschien niet helemaal correct en volgens realiteit, maar het lijkt me toch een leuk stukje België om in model te maken en aangezien je toch al in de buurt zit.

Wordt die spoorbrug ook functioneel? (als ik het goed heb wel).
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Kautenbach op 22 juni 2013, 15:59:40 PM
geheel niet saai qua treinenverloop denk ik, juist lef om "slechts" een halte te maken. Als je meer dan 100 rails legt, hoeveel verschillende treinen komen voorbij?

ik zou wel proberen om iet vloeiender lijnen in het geheel te brengen idd, ook qua achtergrond. Wat is eigenlijk  de totale opp van je ruimte? en sta je rondom je sporen, of hoe is het geheel incl de stations opgebouwd?

Die auto's ga je die net zo superen als Evan en consorten hebben gedaan, met lichten ect?
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Steven123 op 22 juni 2013, 16:10:29 PM
Aha, een dorpsgenoot  :)
Ziet er een leuk project uit, je kan wel best nog eens naar de satellietbeelden kijken voor de aanleg van straten en dergelijk, want dat leek me op het eerste zicht niet helemaal correct op je tekening.

link - satellietbeelden (https://maps.google.be/maps?q=ekeren+station&hl=nl&ll=51.281624,4.434333&spn=0.001193,0.00327&sll=51.281254,4.432378&sspn=0.008966,0.026157&t=h&gl=be&hnear=Ekeren+Station&z=19)
(rechts bij 'verkeer' die 45° uitzetten voor loodrecht bovenaanzicht)



Alvast veel succes, k'ga dit zeker volgen  ;)
groeten
Steven
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 22 juni 2013, 17:12:36 PM
@OlivierV: De gekende spottersbocht op lijn 27A ... 't zou inderdaad nog een uitdaging zijn,
'k weet uiteindelijk nog niet goed wat ik met het zichtbare deel na die spoorwegbrug (extra uitbreiding) wil doen.

@Kautenbach: de tafel is 4,00m x 1,60m, ze is enkel zichtbaar van de voorkant en de overgang met de achtgrond vormt de
bosrijke achtertuinen van de huizenrij in de stationsstraat, aan beide zijden van de baan zijn de bochten eveneens niet tot nauwelijks
zichtbaar daar ze visueel gebroken worden door telkens een viaduct (links een wegviaduct, rechts een spoorwegviaduct (Lijn 27A)).
Het zichtbare deel wordt gescheiden van het onzichtbare met een wandje van 30cm. Zo is het zichtbare deel slechts beperkt in diepe,
achteraan voldoende ruimte om de twee dubbel sporen af te laten dalen naar de schaduw stations en de wagens om te laten rijden.
Er rijden nu 10 treinen, maar wanneer het derde schaduwstation operationeel wordt zal dit worden uitgebreid met 8 extra treinen ...
't nog ook niet het gevoel geven dat het constant file is op de rails - treinen die richting Antwerpen rijden komen later ook terug vanuit
Antwerpen, en treinen richting Essen, komen ook terug vanuit die richting (ze rijden dus niet rondjes, maar de baan is een groot hondenbeen).
-> Ik denk dat ik toch wel eens in contact moet komen met Evan, als de politie mij niet arresteert  :-[
(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/DC-Car%20Systeem/th_FilmPolitieDCC.jpg) (http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/DC-Car%20Systeem/FilmPolitieDCC.mp4)  .

@Steven123: Hé dorpsgenoot modelbouw is steeds compromissen sluiten, een ervan was inderdaad de ligging van de bruggen, anderzijds
is 't mijn wereld en niet een 1/1 kopie van de werkelijkheid, wel streef ik ernaar om zo veel mogelijk detail erin te brengen. 
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: OlivierV op 22 juni 2013, 17:33:45 PM
Ik keek daarnet even op google maps en inderdaad de bocht van Ekeren ligt niet op dezelfde lijn, wel niet zo ver van dat spoorviaduct....

Maar aan je geschrijf te lezen rijdt er al heel wat rond. :)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Jurgen op 22 juni 2013, 18:11:54 PM
Citaat van: Steven123 op 22 juni 2013, 16:10:29 PM
Aha, een dorpsgenoot  :)
Ziet er een leuk project uit, je kan wel best nog eens naar de satellietbeelden kijken voor de aanleg van straten en dergelijk, want dat leek me op het eerste zicht niet helemaal correct op je tekening.

link - satellietbeelden (https://maps.google.be/maps?q=ekeren+station&hl=nl&ll=51.281624,4.434333&spn=0.001193,0.00327&sll=51.281254,4.432378&sspn=0.008966,0.026157&t=h&gl=be&hnear=Ekeren+Station&z=19)
(rechts bij 'verkeer' die 45° uitzetten voor loodrecht bovenaanzicht)



Alvast veel succes, k'ga dit zeker volgen  ;)
groeten
Steven

Als je de satellietbeelden erbij gaat nemen dan zouden de viaducten ook niet juist staan, dus eigenlijk maakt dat allemaal niet uit.


Ik vind het een mooi project en vraag me nu al af op welke expo we deze baan te zien gaan krijgen!
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Steven123 op 22 juni 2013, 18:17:57 PM
Ja geen probleem hoor, ik had het eerder over de parking die een andere indeling heeft en de afstanden rond het stationsgebouw, maar iedereen doet wat die wil en er moeten inderdaad compromissen gemaakt worden dus dat respecteer ik evengoed  ;).   In elk geval is het een mooi project.

succes & Groeten
Steven
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Jurgen op 22 juni 2013, 18:28:13 PM
Zo is dat inderdaad. Het was ook geen kritiek op jouw reactie, het was gewoon een vaststelling van mezelf. Dit even voor de duidelijkheid.  ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: doomslu op 22 juni 2013, 18:39:02 PM
Het idee spreekt me wel aan, het staat lijnrecht tegenover de knusse rangeerbaantjes.
Om het iets minder "saai" te maken zou ik de spoorlijn niet geheel parallel met de rand maken. Het is maar een heel persoonlijke mening hé.  ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: JC2180 op 22 juni 2013, 19:26:52 PM
Ik persoonlijk zou dan de rand onderaan ook iets aanpassen en deels breder maken hoor  ;)
De linkerhoek van jouw baan met aanzet perron Veltwijcklaan / Onze-Lieve-Vrouwstraat kan een mooi kader scheppen op ooghoogte voor de aankomende treinen uit Kapellen.
Een beetje zonde toch dat je beide bruggen op symmetrische wijze naar achter dichtvouwt.

Straks nog even wandelen met de hond daarlangs...ik zal eens vragen wat die van jouw plannen vindt.
Alvast een mooi opzet met deze baan!
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: vyncky op 22 juni 2013, 19:44:12 PM
Leuk!

Nog een station in wording van L12.
Misschien wel eens leuk om aan dat van Heide te koppelen.  :P (Indien mogelijk natuurlijk)

De naam Eeckeren kan best als projectnaam, het staat nog altijd op het stationsgebouw beschreven... 

Je kan zoals doomslu  zij, je voorkant wat schuin leggen en dit gebouw misschien ook namaken. Desnoods een stukje, met inrichting, zodat je door de vensters naar je voorbijrijdende trein kan zien.

(http://i248.photobucket.com/albums/gg194/YannickDV/modelspoor/Untitled-1.jpg)

Je krijgt dan ook meer straat onder de brug, om een taffeeltje op te maken.

Ik ben benieuwd, naar het resultaat!

Veel succes met je project!

Yannick
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Chrisrail op 23 juni 2013, 09:02:30 AM
.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 23 juni 2013, 14:41:20 PM
@ Chris

nostaligische kuisvrouw dat heb ik nooit in jou gezien, dat moet je toch maar goed kunnen wegsteken !  :) ;)

Groeten Peter ;)

PS Volgens mij durfde jij met je sjaal van (SK?) Lokeren niet naar Ekeren !  :)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Chrisrail op 23 juni 2013, 19:17:13 PM
.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 23 juni 2013, 20:43:45 PM
 ??? Peter ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 23 juni 2013, 22:03:28 PM
Er zijn uiteraard enkele logische verklaringen voor waarom de parking er anders uit ziet dan in werkelijkheid ...
Faller Car autootjes kunnen niet zo goed achteruit rijden  ;)

Verder de posities van de twee bruggen ... daar ik de ruimte achter de wanden nodig heb om voldoende
opstelruimte en keermogelijkheden nodig heb voor eveneens het car systeem.

Waarom de sporen gelijk lopen met de voorkant is gewoon omdat ik het gevoel wil geven dat je op 't perron staat.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Nighttrain op 29 juni 2013, 23:53:48 PM
Mooi project.
Blijf dit volgen aangezien ik ook Ekerenaar ben (inwijkeling, maar toch)...
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: evan op 13 juli 2013, 09:23:14 AM
Oei, ik heb dit draadje nu pas gezien :o

Citaat van: B_Modelbouw op 22 juni 2013, 17:12:36 PM

-> Ik denk dat ik toch wel eens in contact moet komen met Evan, als de politie mij niet arresteert  :-[




De politie, uw vriend... ;D

Als je eens wil afspreken, kan dat gerust via PM ;)

Ik vind het idee achter je projectje knap.  Ik kijk uit naar het vervolg
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 03 juni 2014, 18:48:31 PM
Na weeral een veel te lange stilte en veel te veel andere zaken, toch weer wat tijd gevonden om verder te werken aan "Eeckeren" ...
Of hoe Luc de aanzet gaf om op zoek te gaan naar stations in de zelfde bouwstijl als Maldegem.

Ja, je kan je treinencollectie uitbreiden, maar uiteindelijk moet een trein rijden i.p.v. stof te vergaren in vitrinekasten, of opgeborgen
te zitten in tal van koffers en dozen.

Wegviaduct (links van de baan) wordt er een in MDF en hout, waarbij de fijne details in plastiek worden gemaakt ...
In de foto zie je alvast de aanzet en basis van deze viaduct 

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Mobile%20Uploads/37090E98-33AB-440C-AC27-EBE286530A46_zpspvekqhuy.jpg)

Spoorwegbrug (rechts van de baan) wordt er een in plastiek. Evergreen zal weer tevreden zijn ... Hiervan is de basis ook reeds af, en
neem nog detailfoto's van het 1:1 model om het gaanpad/kabelbaan naast de brug te voorzien. Dit gaat me weer wat grijze haren kosten
hoe ik dit in model ga maken  ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: ERVIN op 03 juni 2014, 19:32:04 PM
Ziet er wel erg knap uit , ik moet nog eens tot in Ekeren komen denk ik.  ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Koen op 03 juni 2014, 19:36:52 PM
Ziet er inderdaad veel belovend uit. Is dat een krokodil van FBM?

Mvg
Koen
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: doomslu op 03 juni 2014, 19:57:10 PM
Heb ik iets op gang gebracht?  ::)

Doe zo voort!  ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 03 juni 2014, 20:08:36 PM
Inderdaad Luc ... Zo zie je maar, al is mijn bouwsel niet het gekende Kibri model, maar een aangepaste versie van wijlen Jocadis in Gipsafdruk.
Maar het staat je nog steeds vrij om een bezoekje te brengen aan 't station Ekeren in 1:1 en daar heerlijk te genieten van een Tracé biertje in
blond of bruin.

Koen nu je over krokodillen begint ... Lang geleden lag er naast het station van Ekeren een bunkertje met daar bovenop een echte krokodil ...
Maar jij bedoeld uiteraard de seininrichting tussen de rails ... deze zijn nog van Gerolf en niet in de handel te koop.

Erwin steeds welkom al is 't maar om nog eens te spotten aan de bocht van Ekeren en dan nog op TV komen ook ;) ... Maar dit geldt omgekeerd ook
ik moet nog eens afkomen tot bij jou ... Veel te lang geleden dat je nog eens iets hebt afgebroken :/
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Gerolf op 03 juni 2014, 22:00:53 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 03 juni 2014, 20:08:36 PMover krokodillen  ... ... deze zijn nog van Gerolf en niet in de handel te koop.

Dat is lang geleden  ::)
Wel tof dat ze een mooie bestemming krijgen  :)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 03 juni 2014, 22:14:27 PM
ik dacht dat er iemand in Frankrijk krokodillen maakt, vraag is zijn ze hier bruikbaar ?

Groeten Peter ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: reeves op 04 juni 2014, 18:10:09 PM
Viaduct ziet er al mooi uit , knap

Tom
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 05 juni 2014, 22:50:43 PM
Een kleurtje op de trap gezet...

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Mobile%20Uploads/9E95F690-A8F3-48A4-A8D9-7C095CC80541_zps5yfnewi1.jpg) (http://s229.photobucket.com/user/B-Modelbouw/media/Mobile%20Uploads/9E95F690-A8F3-48A4-A8D9-7C095CC80541_zps5yfnewi1.jpg.html)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 05 juni 2014, 22:55:05 PM
fraaie trap! Ik ben nu niet bezig over voetbal !  ;D ;)
Groeten Peter ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Gerolf op 06 juni 2014, 01:19:08 AM
Mooi gebouwd, Bert  8)
Leuningen uit Evergreen strips?
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 06 juni 2014, 11:16:28 AM
Inderdaad is de leuning maar ook de gehele trap in Evergreen strips en platen samengesteld ...

oorspronkelijk was de bedoeling de trap in hout te maken en de leuning in koperdraad te solderen,
maar dat heb ik snel laten varen wanneer ik de trap had gemaakt.
Op de foto zie je de beide versies naast elkaar  (Hout versus Plastiek)   

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Mobile%20Uploads/D6BB9047-15C0-4E8D-AD8C-62F3EE7F978F_zpsmxt4cwya.jpg)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: marc goovaerts op 06 juni 2014, 11:24:48 AM
Dag en nacht dus.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 08 juni 2014, 18:56:27 PM
Dag en Nacht ...

da's toeval want heb vandaag nog wat aan het prutsen geweest met de verlichting van de treinbaan.
De toneelspots hebben plaatsgemaakt voor goedkope led-tuinspots (dat scheelt een hoop in verbruik),
en bijkomend heb ik nog wat led-strip boven de baan voorzien.

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/8acb05d6-fcea-4bf0-9a23-20acb693f07f_zps2e7051e7.jpg)

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/55eaac96-d481-4e17-af88-060b11f75168_zpsbaf67f56.jpg)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 09 juni 2014, 12:48:56 PM
Deze ochtend weer een 50tal solderingen gemaakt om relaiskaarten aan te sluiten,
verder het plaatsen van luidsprekers en stroboscooplamp boven de baan om ook
bovenop de dag/nacht simulatie ook wat sfeer in het weer te brengen (regen-onweer).

Maar daar het klank en lichtspel me iets te realistisch werd ... de zolder geruild tegen de
woonkamer, waar ik nu de viaduct verder aan het afwerken ben.

Evergreen Plastiek en Voile van moeders trouwjurk, gaan mijn preisertjes beletten om
de bovenleiding aan te kunnen raken vanaf de viaduct.   

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/DSC07668_zpsfc5f849d.jpg)
Eerste exemplaar is klaar... en heeft zijn bordeaux kleurtje reeds meegekregen.
Het andere muurtje zal voor de komende dagen zijn ...
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 10 juni 2014, 23:45:42 PM
Twee praktische vraagjes i.v.m. de leuning op de brug ... Zelf ben ik niet zo tevreden van het resultaat, dus vraag ik even jullie gedacht ter verbetering;

- Hoe het gaas schilderen zonder dat de mazen in het net vol verf komen te zitten ?
     Nu heb ik blijven deppen tot de meeste mazen weer vrij zijn, echter in de hoeken wat verfophoping in de mazen.     


- Zou het geheel stijver zijn als ik het in één stuk zou maken (ev. uitvrezen, uitsnijden ?
    Nu is alles in fijne losse profieltjes evergreen plastiek gemaakt en trekt het geheel behoorlijk krom
    Om een gedacht van de grote te krijgen 15mm hoog en 150mm breed, waarvan het dikste profiel 1mm is. 
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: ceuleer op 11 juni 2014, 06:10:09 AM
Misschien de mazen even zachtjes uitblazen met perslucht wanneer ze juist geverfd zijn.
In vind dat het er goed uitziet, op foto wordt nu alles uitvergroot, maar op de tafel zal het er wel goed uitzien denk ik.

Grz,
Gunter
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Steam.N op 11 juni 2014, 06:52:03 AM
Wil je stevigheid, zou ik voorstellen de leuning in metaal uit te werken.
Dus etsen of frezen ...

Is het gaas geschilderd met airbrush of penseel?
Met airbrush zal je denk ik geen dichtgeschilderde mazen hebben.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 11 juni 2014, 21:26:12 PM
Deze keer werd de afrastering geschilderd met penseel, waarbij ik na het schilderen
met een nagenoeg droge borstel aan het deppen (lees doorprikken van alle verfbellen
in de gazen) ben gegaan ... 

Een voorgaand bouwsel van een omheining had ik reeds gedaan met de airbrush,
maar dit was helemaal geen mooi resultaat ... 't leek eerder op een tuinafsluiting
waarbij je niet meer met je buren wilt praten. En vol van de verf
(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Modelwoningen/Haven/HSPost006.jpg)
Hier werd ook geen gebruik gemaakt van plastiek profieltjes, maar van messing profieltjes
en kopergaas wat ik geheel in elkaar had gesoldeerd (en menig maal mijn vingers verbrand) 
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Steam.N op 11 juni 2014, 21:32:12 PM
Ziet er stukken beter uit, Bert !
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: ERVIN op 11 juni 2014, 22:38:21 PM
Ja knap werk Bert.  ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: marc goovaerts op 11 juni 2014, 22:45:44 PM
Een geduldwerkje... maar met resultaat !
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 23 juni 2014, 20:05:00 PM
Ondertussen heeft de baan er een UNIEK stuk bij, dat dit weekend mooi werd gereinigd en opgeblonken,

Dit zal een mooi plekje boven de baan krijgen ...

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Treintafel%20-%20Foto/Eeckeren_Stationsbord_zps651c5966.jpg)

... wetende dat dit bord dateert van de begindagen van station Ekeren en er ook familiegeschiedenis mee verbonden is.


Wist je bijvoorbeeld dat Eeckeren in 1933 van naam veranderde in Ekeren, Leopold II hier de trein nam toen die zijn legerdienst deed.
Er ooit nog een treinhalte was op de viaduct  van Lijn 27A zodat treinpersoneel kon overstappen in Ekeren ...

Ja, te mooi om waar te zijn ... Misschien ook maar eens een oproep of iemand die ratel-klapborden van Antwerpen Centraal ergens heeft liggen op een stoffige zolder ;) . 
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Havoc op 29 juni 2014, 14:49:45 PM
CiteerLeopold II hier de trein nam toen die zijn legerdienst deed.

Euh? Die was toch opperbevelhebber of zoiets? Kan me niet inbeelden dat die gewoon als milicien binnenging om patatten te jassen.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 07 juli 2014, 09:00:20 AM
@Havoc ... 't Zou inderdaad ook kunnen dat die als bevelhebber zijn troepen in Brasschaat kwam aanschouwen
(i.p.v. legerdienst), en daarom de trein tot Ekeren nam (een standbeeld in 't centrum doet er nog steeds aan
herinneren) . Maar ja, 't Is dan ook van lang voor mijn tijd hé.

Voila, alles boven de baan is mooi afgewerkt en operationeel (verlichting - geluid). Zodoende kunnen we eindelijk
eens wat afwerken op de baan, zonder het gevaar dat alles naar beneden komt ...

Verder een weekendje waarbij het woord KUISEN centraal stond ... Na al het zaag, schaaf en schuurwerk op en
rond de baan werd het tijd dat alles terug kraaknet werd.
Weldra de servo-stuurprinten (splitsingen) en relais-printen (stopspoelen) aansluiten en instellen, en het car-systeem
is ook bijna afgewerkt.   
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: eve op 07 juli 2014, 10:05:59 AM
Bert,

Ik denk meer in deze richting (zie onder Historiek) : https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/213829 (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/213829)

Erik
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 08 juli 2014, 15:37:12 PM
Beste Erik,

't Is in geen geval de kazerne van de Luchtbal geweest ... Maar deze van Brasschaat,
een verbindingsspoor tussen L12 en de kazerne was toen nog niet aanwezig.
Anders had die evengoed tot Kapellen kunnen rijden.

De Geschiedenis hier ten noorden van Antwerpen is bijna niets anders dan forten
(Merksem - Hoevenen - Kapellen - ...) en kazernes (Luchtbal - Hoogboom - Kapellen -
Brasschaat - ...)

 
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Herwig op 08 juli 2014, 19:12:57 PM
[  Leopold TWEE                tekent   A° 1 8 71   Koninkl. Besluit dat Vuurschool opricht te Brasschaat. ]
[  Albert I                           was koning tijdens de Groote Oorlog I    '14/'18. ]
[  Leopold DRIE                  werd koning in de latere jaren dertig.  ]

Albert I  bezocht   A° 1933   het Groot Schietveld van Brasschaat.  Géén idee of hij met de trein kwam, noch via welk treinstation....

Andere    "Genodigden"    kwamen met de stoomTRAM tot in Brasschaat MtH.   Misschien inderdaad vanaf treinstation EKEREN ?
Of vanuit Antwerpen met de tram ?

(uit  fotoboek    "Kamp van Brasschaat"  (eigen boekenkast)  )
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 08 juli 2014, 21:52:22 PM
Straf dat de bouw van een modelbaan een deel van de geschiedenis en koningshuis naar boven brengt.

Ondertussen dan ook maar eens beginnen neuzen en 't volgende tegen gekomen:

Leopold II bracht op 11 augustus 1868 een bezoek aan het legerkamp van Brasschaat.
Sinds 1873 dwaalt er in 't centrum van Ekeren een standbeeld van hem rond (is al menig keer verplaatst).
Het is het allereerste standbeeld dat opgericht werd voor de koning en een ontwerp van beeldhouwer Joseph
Ducaju als bekroning van een nieuw geplaatste monumentale waterpomp op de locatie van de vroegere schand-
paal en bronput.

De datum 1933 heeft niets met koningen te maken, maar met de naamswijziging van de gemeente van Eeckeren
naar Ekeren. Dus geen vergissing met Albert I die toevallig in dat jaar ook in Brasschaat moest zijn. Maar dat zal
toen al wel met de auto zijn langst de N1.

Een ding is zeker het email stationsbord met de gemeentenaam op is zo is zo ouder dan 1933.   
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Herwig op 08 juli 2014, 22:04:10 PM
Modelbouw en koningen.
Niet zo raar als ge beschouwt dat sommige koningen nogal   "modellen"  zijn, niet ?
En 'k vind dat blauwe Eeckeren-stationsbord echt chique.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 15 juli 2014, 12:01:55 PM
We bouwen rustig verder ...

Boven de baan is alles nu klaar (dag/nacht verlichting - Flitslampen voor 't Onweer - IR-ledverlichting)

Dan verhuizen we terug onder de baan en organiseren een beetje de bekabeling ... Man, man, wat een
soep en hoeveel kilometers draad (240Vac - DCC - 24Vac - 16Vac - 24Vdc - 15Vdc - 12Vdc - 5Vdc), over
een standaard gesproken (???) ... En dan moet hier binnenkort ook nog de verlichting van de huisjes op
toekomen. Handig om dit misschien ook eens te beginnen op te tekenen.

Ja, als 't werkt is 't altijd fijn ... Gelukkig ziet niemand dit deel van de treinbaan, en dienen we geen keuring
op de installatie uit te laten voeren.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 15 juli 2014, 19:18:05 PM
Om mijn bekabeling drastisch te beperken kom ik net tot een lumineus idee ...
Als ik van iedere voedingsbron nu eens één gezamenlijk punt maak, en dit als het ware
op één massa niveau breng voor alle voedingen. Dan spaart me dat telkens een geleider.

Mag ik dit ongestraft doen voor gelijk en wisselspanning ???

Voorbeeld huidige situatie  (Vier Geleiders):
16Vac zijn nu de draden  Geel en Bruin
15Vdc zijn nu de draden  Rood en Blauw

Voorbeeld mogelijke nieuwe situatie  (Drie Geleiders);
draad Geel      ...  16Vac
draad Blauw    ...  15Vdc
draad Bruin     ...  Gemeenschappelijke draad voor zowel 16Vac als 15Vdc

Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Michiel op 15 juli 2014, 19:23:21 PM
Ja, ongestraft, zolang de beide voedingssystemen vlottend van elkaar zijn (gescheiden trafo's). Je kan er ook een digitale lijn bij doen (van weer een andere trafo). ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Gerolf op 15 juli 2014, 20:07:34 PM
Neem die "massa"-kabel dan zeker dik genoeg - hou rekening met de som van de maximale stromen uit je trafo's
(één massaleiding heb ik ook gedaan, trouwens)  ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Bolje op 15 juli 2014, 20:53:00 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 15 juli 2014, 19:18:05 PM
Mag ik dit ongestraft doen voor gelijk en wisselspanning ???

Dit zou ik niet doen. Wisselspaning heeft geen  'nul'
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Gerolf op 15 juli 2014, 21:30:03 PM
Wisselspanning heeft wel een nul, ten opzichte van de andere - wisselende - spanning  ::)
't Is maar hoe je het bekijkt. Bij (getransformeerde) wisselspanning kan je zelfs kiezen welke je als "massa" neemt.

Een wisselspanning en een gelijkspanning kunnen perfect één draad delen, mits ze van aparte trafo's afkomstig zijn.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: just4fun op 16 juli 2014, 12:36:55 PM
Technisch gezien mag je inderdaad 1 gezamenlijke massa maken, de voorwaarde heeft Michiel al aangegeven.

Citaat van: B_Modelbouw op 15 juli 2014, 12:01:55 PM
240Vac - DCC - 24Vac - 16Vac - 24Vdc - 15Vdc - 12Vdc - 5Vdc

Wat ik me wel afvraag is of je al die opgesomde spanningen over je volledige baan wel echt nodig hebt.
Ik neem aan dat je een soort controlecentrum hebt, iets waar je centrale, eventueel je aparte bediening, je voedingen staan gegroepeerd?
Dan kan die 240VAC al weg (deze zou ik al zeker nooit bij de algemene massa aansluiten!), dat zijn al 3 draden minder (indien toch nodig: denk aan het meetrekken van een aardingsdraad).
DCC zou ik toch ook maar apart houden.
Maar die 24 en 16VAC enerzijds en anderzijds 24, 15, 12 en 5VDC, heb je die overal en altijd nodig? Of lokaal een enkele keer?
Indien het laatste het geval is, dan zou ik enkel die grootste spanning (al dan niet met gekoppelde massa) over de volledige baan doortrekken en de lokaal nodige kleinere spanning ter plekke afleiden.
Paul
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Bolje op 16 juli 2014, 12:57:53 PM
Ik zou dit nooit doen.
Neem aan dat de 'gezamelijke nul' ergens onderbroken wordt, dan komen de aangesloten verbruikers in serie met elkaar op verschillende spanningen en niveaus. Kun je direkt je ogenschijnlijke winst gebruiken om verbrande decoders enz te vervangen.
Om deze reden wordt op drie fasige netwerken de nul niet beveiligd.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Michiel op 16 juli 2014, 13:52:27 PM
Dat is een sterk argument, inderdaad! Ik had daar zo meteen niet aan gedacht.

Ik gebruik een aantal decoders die verwachten dat men een gemeenschappelijke draad gebruikt tussen enerzijds de digitale spanning en anderzijds de analoge wisselspanning. (vb IEK decoders).

Is er een beveiliging te bedenken tegen een dergelijke toevallig losgekomen/onderbroken gemeenschappelijke geleider? Ik denk dan aan vb een soort differentieelschakelaar? Zou dit werken, of voldoende zijn als beveiliging?
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Gerolf op 16 juli 2014, 15:35:24 PM
De kans dat alleen je "nul" los komt en de rest niet, lijkt me bijzonder klein (mits je de zaak degelijk aansluit)
De kans dat je daardoor elektronica om zeep helpt bestaat wel, maar is toch ook niet zo groot (de meeste "duurdere" elementen hebben een beveiliging aan boord)

Wat pleit voor één gemeenschappelijke nul, is dat je véél minder kans hebt om per ongeluk een aardingslus te creëren.
En zoiets kan voor nogal wat storingen zorgen ...

Uiteraard hou je de netspanning buiten die "gemeenschappelijke" bedrading.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Bolje op 16 juli 2014, 16:26:21 PM
Toch besluipt mij het gevoel, waarom? ???
Om enkele meters draad te sparen?
Draad kost een peulschil van hetgeen boven op de baan ligt en rijdt.
Tja, we willen allemaal besparen om dan toch een uitgave te doen waar we wel iets van zien. ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 16 juli 2014, 19:07:09 PM
We zijn begonnen met vier draden, mijn vraag was om er drie van te maken en
uiteindelijk worden het er maar twee... Net enkele proefjes gedaan en 't werkt  8).


De Netspanning is zo is zo 'NOT DONE' maar was ook niet mijn bedoeling ...
deze voedt gewoon de transfo's en computer en hoeft ook nergens op of onder
mijn baan aanwezig te zijn... (240Vac - Nu voorlopig aanwezig voor verlichting en
gereedschappen)

Verschillende spanningen worden enkel gebruikt op printniveau en hiervoor is vereen-
voudiging ook niet nodig ... (12Vdc - 5Vdc)

De grote 24V transformator wordt gewoon verwijderd ... ligt toch maar enkel te ronken
onder de treintafel ... (24Vac - 24Vdc)

De DCC-spanning wordt ook nergens mee samen genomen, gevaar voor lus fenomenen,
etc. ... Kabelkleur-afspraak  BRUIN - ROOD

Houden we nog de 16Vac en de 15Vdc over ... En dit worden geen vier, noch drie draden
maar slechts twee ... Kabelkleur-afspraak  WIT - ZWART
Dit wordt enkel nog een wisselspanning, en waar ik gelijkspanning nodig heb steek ik er
een diodebruggetje tussen.

-> Test met diode gaf storende gezoem, maar met diodebrug en eventueel afvlakking
    is dit geheel weg.

Afwijkingen in de Kabelkleuren zullen er zijn voor wissels, servo's, seinen, IR-leds, etc. ...
Maar de SPAGETTI zal alvast een pak kleiner en overzichtelijker worden.

Allen bedankt om mee te denken en me te waarschuwen voor de gevreesde "NUL".
De vraag was niet gesteld uit besparing ... Ik vermoed dat er nu +/- 2km draad onder
mijn baan ligt (hangt). Maar eerder om 't overzicht in deze soep te behouden.

En daar ik nu toch even verder ben beginnen redeneren over dat driedraadsysteem en
dit te beveiligen ... Volstaat één diode in serie met de gelijkstroombron en een zener-
diode anti-parallel over de gelijkstroombron.   
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Michiel op 17 juli 2014, 08:37:57 AM
Citaat van: Bolje op 16 juli 2014, 16:26:21 PM
Toch besluipt mij het gevoel, waarom? ???
Om enkele meters draad te sparen?
Draad kost een peulschil van hetgeen boven op de baan ligt en rijdt.
Tja, we willen allemaal besparen om dan toch een uitgave te doen waar we wel iets van zien. ;)
Het is niet enkel om te besparen, maar ook de eenvoud. Minder draden, minder spagetti, minder verwarring. En ook, zoals ik al aanhaalde, sommige decoders hebben een externe voeding (om geen "dure" digitale voeding te gebruiken) met een gemeenschappelijke kant op de printplaat, en verwachten dus dat je met een gemeenschappelijke ader werkt. vb. de wisseldecoders van IEK.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 27 september 2014, 20:02:01 PM
(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Bovenbouw_zpsf8317c9c.jpg)

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/OnderbouwSchaduw3-4_zpsb4e90e59.jpg)

Tijd om in dit draadje nog eens een plan te plaatsen ...

Een eenvoudig sporenplan voor de containerterminal, met toch de nodige speelmogelijkheden.
En twee praktische schaduwstations met behoorlijke lengte onder de baan, deze keer niet voorzien van de kleinste boogstraal
zoals onder de andere baan "Station Eeckeren" (worden toch maar enkel gebruikt voor losse locs en korte treinstellen).
Maar met een extra spoor en eveneens een keerspoor voor trek-duw combinaties de andere kant uit te sturen.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 27 september 2014, 20:26:46 PM
En wetende dat het ooit begon enkele jaren geleden met dit plan ... En de belofte om de baan nooit meer zo groot te maken als daarvoor.

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Baan_Eeckeren_zps880f0147.jpg)

Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 03 november 2014, 14:54:56 PM
Voila ... We zijn er aan begonnen

(http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/DSC08120_zps7cff08a6.jpg)

Start van de tweede treintafel, met hier op de foto de verbinding tussen treintafel Ekeren en treintafel Haven.
Links de sporen naar treintafel Ekeren, rechts de sporen naar schaduwstation 3 en 4 en de afbuigende sporen
gaan naar de containerhaven.

Weer enkele jaartjes stil en een kleine 24m² treintafel extra  ;)

En wat het spanningsverhaal betreft ... Er ligt nog enkel wisselstroom (15Vac) onder mijn tafel voor alle
randapparatuur aan te sturen (wissels - servo's - verlichting - ...). Wat een vereenvoudiging enkel nog
enkele wisselstroomrelais kopen om van het vervelende flipperkast effect af te geraken van enkele gelijkstroomrelais die is niet kon gelijkrichten.

In eerste instantie zal de houthandelaar me graag zien komen, dan de sporen en kurkboer ... En dan zijn
we weer zoet met elektronica (aansturing/bezetmelding/...) om dan tot slot de aankleding van de baan.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 05 november 2014, 14:54:22 PM
Vraagje aan de mensen die op BASF-Antwerpen en/of Combinant containerterminal werken ...

Wie kan er mij foto's bezorgen van deze terminal, meer bepaald van het witte huisje waar de administratie gebeurt of wachtlokaal voor vrachtwagenchauffeurs is (?),
En foto's van de omgeving achter de terminalkranen (zelf foto's maken vanaf straat levert me steeds op dat er ofwel een kraan ofwel wagons voor staan) om zo de
achtergrond te maken van de treinbaan ...

Zelf zal ik zomaar niet op de terrein toegelaten worden.
   
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: vyncky op 05 november 2014, 18:39:03 PM
Ik denk dat je de machinisten niet mag vergeten ;-)

Combinant is voor BASF mensen "buiten den draad". Wij kunnen daar in principe ook niet komen. (op een enkeling na natuurlijk)

Ik hoor wel eens rond ;)

Yannick

Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 05 november 2014, 21:14:05 PM
Bert ik dacht dat er zelf een modeltreinclub bestond van BASF mensen

Greten Peter ;)
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: SuSke op 05 november 2014, 21:54:05 PM
Er is er zeker een van Agfa Gevaert in Mortsel, van BASF weet ik het niet.
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: vyncky op 06 november 2014, 18:44:08 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 november 2014, 21:14:05 PM
Bert ik dacht dat er zelf een modeltreinclub bestond van BASF mensen

Greten Peter ;)
Ik zit daar vier jaar, en ik heb er nooit van gehoord! m'n Pa had daar ook nooit iets over besteld en die zat daar al langer. Net geen 40 jaar  :(...

Van de Agfa had ik ook al gehoord!

Yannick
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 06 november 2014, 18:48:19 PM
dat is het, mijn excuses ! :-[
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 11 november 2014, 11:31:42 AM
Miljaar (da's veel geld) ... Sorry vloeken is niet toegelaten op 't forum ...

Maar zie 't even niet meer zitten met die relais (i.p.v. een treinbaan heb ik nu eerder een flipperkast). Nooit gedacht dat het automatiseren van mijn car-systeem zoveel problemen
ging opleveren. Afhankelijk van de stand van de servo (wissel in de rijbaan) wil ik dat een auto knippert of niet ... Maar dat lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. 

Er is echter nog genoeg werk ... Nieuw gedeelte van de baan geheel ingegeven in Koploper (weet ik hoeveel bezetmelders er dienen voorzien te worden volgens het aantal blokken),
aanzet tot deze nieuwe tafel deftig uitmeten, zodoende weldra gestart kan worden met de houten-frames van dit nieuwe gedeelte.

Enkele locs voorzien van elektronica ... Decodertje en verlichting inbouwen en wat prutsen met de instellingen en cv's (twee 62'ers komen de troepen versterken met een Clean-trein,
zo blijft de baan proper...  6212 - 6242), dus mooi op elkaar afstellen.

Als 't een mooie dag wordt eens naar de Antw. Haven trekken i.v.m. achtergrond foto's ... Hoe pak ik dit best aan om panorama foto's te nemen ?
Blijf ik op dezelfde plaats staan en draai een rondje of verplaats ik me telkens over een gelijke afstand van het vorige foto-punt en met gelijke afstand tot het object (achtergrond).     

Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: railman56 op 11 november 2014, 11:41:18 AM
het maken van panoramafoto's is niet met enkele woorden uit te leggen. in volgende link zie je wat ik bedoel. even goed doornemen en het lukt wel. basisprincipe is degelijke camera en statief. via google kan je nog meer vinden.
http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/panoramas/

mvg
marc
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: DelticPower op 11 november 2014, 12:25:09 PM
Hallo Allemaal, ik ben niet zo'n geweldige fotograaf maar er zijn bij mij toch wel enkele panoramafoto's goed gelukt. Toestel op statief en maak een serie foto's die elkaar een stukje overlappen. Open in fotoshop (ik heb cs3) Bestand - Automatisch - Photomerge. Laad de foto's en de computer doet het werk. De panoramafoto's kun je gewoon opslaan.

Groeten Jan
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: Peter_66 op 11 november 2014, 17:37:10 PM
BASF heeft veel clubs, maar geen treinclub. Jammer
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: B_Modelbouw op 12 november 2014, 19:52:19 PM
Geen panorama-foto's al was 't gisteren een stralende dag ... Maar de zon zat verkeerd.

Inderdaad BASF heeft een hele boel personeelsclubs ... Geen treinclub, Yannick nog iets voor jou ?

Ondertussen is het flipperkast probleem gevonden en terug even verder met het carsysteem om een 16-tal Stop en Haltespoelen aan te sturen in combinatie met IR-signalen.
De baan kan zo de gewone Faller Car autootjes aansturen in combinatie met de DC-Car autootjes. Ja, een treinenloop automatiseren is niets tegen het automatiseren van je auto's
(IR-leds, Stop en Haltespoelen, Servo's en Hallsensoren in de rijbaan)

Voor de nieuwe tafel zijn de eerste platen aangeleverd en is 't uittekenen hoe de tafel op te bouwen, welke hoogtes en afstanden ... Om zo te voorkomen dat sommige zaken niet meer bereikbaar zijn of in de weg staan voor elkaar  (je leert bij vanuit de ervaringen van de eerste tafel).
Titel: Re: Station Eeckeren
Bericht door: vyncky op 12 november 2014, 21:49:09 PM
Citaat van: B_Modelbouw op 12 november 2014, 19:52:19 PM
Geen panorama-foto's al was 't gisteren een stralende dag ... Maar de zon zat verkeerd.

Inderdaad BASF heeft een hele boel personeelsclubs ... Geen treinclub, Yannick nog iets voor jou ?

Bert, aangezien je naar het zuiden fotografeert, kan je dat het best Nu. op een bewolkte dag doen. 's morgens , in de vroege voormiddag, zou ook een mogelijkheid zijn.  (http://suncalc.net/#/51.3717,4.2851,16/2014.11.08/12:16 (http://suncalc.net/#/51.3717,4.2851,16/2014.11.08/12:16)
Of je wacht tot de zomer.... ( je moet maar eens een datum in juni nemen, na 18u lijkt me goed)

Misschien ooit wel eens,Maar met één club,de website lijn-12.be, en m'n project Heide heb ik m'n handen meer dan vol.
Vroeger heeft m'n pa met enkele collega's het gemeenteplein van Essen rond 1900 op schaal nagebouwd. Dat staat ondertussen in het heemhuis, op een zolder stof te vangen. Zonde!

Ik ben benieuwd naar het verdere verloop van je project  ;)

Yannick