Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) => Topic gestart door: Michiel30003 op 30 mei 2013, 20:23:05 PM

Titel: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Michiel30003 op 30 mei 2013, 20:23:05 PM
Ik wil binnenkort beginnen met modelspoor en ben hier dus veel over aan het opzoeken, op het ene forum lees je dat je best begint met een diesel trein, op een ander forum lees ik dat je beter een elektrische koopt. Dan heb je ook nog C-rails, 3-rails, enzovoorts.
Maar is snap het verschil tussen al deze dingen niet en ik kan het niet op internet vinden.
Kan iemand mij helpen??  :-\
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Steven123 op 30 mei 2013, 20:30:48 PM
Er is bij mijn weten geen verschil tussen een 'diesel' of 'elektrische' trein, het gaat hier om modelbouwtreinen dus dat is gewoon puur persoonlijke smaak; Je kiest wat je zelf mooi vindt.

Je hebt 2-rail systemen:  De ene spoorstaaf is bv de negatieve pool (-), de andere spoorstaaf is de positieve pool (+), als je voor zo'n systeem kiest moet je ook modeltreinen aanschaffen die op die manier hun spanning van de spoorstaven halen.


Je hebt 3-rail systemen : Bij dat systeem hebben de 2 rails van de spoorstaaf dezelfde polariteit bv (+), en is er nog een 3e geleider tussen de rails (pinnetjes) die bv de (-) pool doorgeeft.  De modeltreinen die je dan aanschaft hebben een 'sleepschoen' nodig, dit is een soort ski die de spanning van die middengeleider opneemt.

De C-rail is een railsysteem van Marklïn, en dit is een 3-rail systeem (wisselspanning.)

Alvast veel succes,
Groeten
Steven
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Huugooke op 30 mei 2013, 20:31:35 PM
Hallo Michiel,
prachtidee zou ik zo zeggen!
Er zijn twee kampen (dat ga je hier dadelijk merken aan de reacties  ;) )
Er zijn de drie-rail wisselstromers en de twee-rail gelijkstromers.
Dat  drie-rail betekent dat de locomotief zijn stroom oppikt van een "derde" rail in het midden.
Twee-rail betekent dat de loc zijn stroom oppikt van de twee rails.
Voordeel van drie-rail: je kan een trein laten keren, in de andere richting laten rijden dus, met een "keerlus". Met een tweerail systeem kan dat niet zonder allerlei "toestanden".
Drie- rail is beperkt tot één merk, en een beperkt aantal sporen, loc's enz.
Voor tweerail is de keuze te groot om op te noemen; maar dat zullen de forummers hierna wel doen!

Dit is de basis.

PS: "ze" zijn me al voor geweest zie!
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Frank_N op 30 mei 2013, 20:40:22 PM
Citaat van: Michiel30003 op 30 mei 2013, 20:23:05 PM
Ik wil binnenkort beginnen met modelspoor en ben hier dus veel over aan het opzoeken, op het ene forum lees je dat je best begint met een diesel trein, op een ander forum lees ik dat je beter een elektrische koopt. Dan heb je ook nog C-rails, 3-rails, enzovoorts.
Maar is snap het verschil tussen al deze dingen niet en ik kan het niet op internet vinden.
Kan iemand mij helpen??  :-\

Zomaar gevonden op internet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modeltrein

Het is wel even leeswerk, maar dan weet je ook wat!
Sucses ;)
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: conducteur op 30 mei 2013, 21:07:33 PM
Diesel, elektrisch stoom, maakt eigenlijk niet uit. Kies wat je het liefste ziet.


-Kies een land/thema/tijdperk en koop je locomotieven daarvoor. Je kunt bv met Belgische treinen rijden, maar ook met franse, Nederlandse, Duitse, Zwitserse, Amerikaanse,.... maar evengoed met treinen uit exotische landen, alhoewel die laatste hier niet erg populair zijn. Kies wat je interesseert.


-Kies een thema, (staal)industrie, haven, groot station, het platteland, mijnbouw, museumspoorlijn, een grensstation, grote stelplaats, depot, remise. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een baan rond maken.


-Kies een tijdperk, dat heeft enigszins met het eerste antwoord te maken, wat zie je liefst, welke periode ben je in geïnteresseerd? Zijn dat stoomtreinen, moderne tgv's... Je zult een keuze moeten maken.


-Kijk welke plaats je ter beschikking hebt. In welke schaal wil ik dit thema realiseren? Heb je genoeg plaats om in H0 te bouwen, of zul je moeten uitwijken naar iets kleiner? Of kan het ook groter? Maak een zinvolle schets van de verschillende elementen die je wil uitbeelden. Vroeger bouwde men een grote vierkante of rechthoekige tafel waar men rond kon lopen. Nu maakt men eerder een iets minder diepe treinbaan, maar die dan tegen de muren wordt geplaatst. Zo kan je scène per scène naast elkaar uitbeelden.
Wees realistisch, en zorg ervoor dat je schets effectief ongeveer een beetje op schaal is. Voorzie voor elke scène (het station, de haven, het rangeerterrein, alle grote elementen die je wil uitbeelden) voldoende plaats. Het is bv niet mogelijk om Brussel-noord op 1 baantje te krijgen dat zou kunnen deelnemen aan de minibaantjeswedstrijd op 1m².


-Is er bij de fabrikanten in je schaal voldoende materiaal beschikbaar om dit te realiseren. Je moet niet beginnen aan een staalindustriecomplex als je niet kan beschikken over ertswagens bv, of heb je geen schrik en zie je het dus als een uitdaging om zelf machines en wagons te maken? Ben je handig genoeg om zelf het schaalmodel te maken van het station dat je wil nabouwen, desnoods via CAD en lasersnijden, frezen....? Als je geen locomotieven kan vinden, stel ik voor om terug dit 'stappenplan' te overlopen en op zoek gaan naar een beter realiseerbaar thema.


Heb je op alle vragen een positief antwoord? Heb je een thema, tijdperk, heb je voldoende plaats om je project te realiseren in een schaal die je wilt? Dan kunnen we verder.
- Kies je voor H0 dan moet je nog eens kiezen tussen Marklin of 2-rail. Het is en blijft een eeuwige discussie. Ik raad je aan om het twee-rail te rijden omdat het assortiment wat uitgebreider is. Op dit forum zijn al een aantal discussies de revue gepasseerd wat te kiezen.

-Als je nog niets hebt, koop dan een startset. Ook al kun je de trein die er in zit niet gebruiken. Vraag aan je winkelier of hij de onderdelen uit de set apart kan verkopen.

-Kies een spoorsysteem, dat hangt natuurlijk af van je schaal, twee of drie-rail keuze. Eens je die gemaakt hebt kunnen we verder.

Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: ysbeer op 30 mei 2013, 21:46:53 PM
Koop eerst eens een goed boek en lees over de spoorweg model bouw.
Dan weet je veel en veel meer .
Forums zijn leuk voor vragen ,maar als advies over wat moet ik doen of kopen geeft het alleen maar meer vragen.
wim
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 30 mei 2013, 22:27:58 PM
of bezoek in je regio eens een Modeltrein-vereniging (veelal  zitten die met de beide systemen bezig en kun je je al een beeld vormen !

Groeten Peter ;)

Ps adressen vind je als je Modelspoor aanklikt en daar staan een aantal clubs en mogelijks is er ene in jouw regio !
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: OlivierV op 30 mei 2013, 22:35:49 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 mei 2013, 22:27:58 PM
of bezoek in je regio eens een Modeltrein-vereniging (veelal  zitten die met de beide systemen bezig en kun je je al een beeld vormen !

Groeten Peter ;)

Ps adressen vind je als je Modelspoor aanklikt en daar staan een aantal clubs en mogelijks is er ene in jouw regio !
Voordeel in die clubs waar men beide heeft dat de aanhangers van de 2 verschillende systemen redelijk vredevol naast mekaar leven.

En inderdaad, je inlezen, persoonlijk zou ik voor 2 rail gaan en een startset met een trein in die je wat zint. (Startsets met Duitse treinen zijn makkelijk te vinden, alhoewel Belgische de laatste tijd ook wel lukt, Roco heeft er een paar, Piko komt er ook met eentje) ...

- Je hoeft trouwens niet een specifiek thema te kiezen, maar het is wel bevorderlijker voor de portemonnee, want als je maar koopt wat je mooi vind, dan vliegen ze eerder uit je handen dan dat je ze kan binnen halen.

Maar voor je koopt, bezoek inderdaad eens een club/winkel, kijk wat rond, ga bij iemand langs die je kent uit je al dan niet vriendenkring die met treintjes bezig is.

Het is een heel erg leuke hobby met vele aspecten (elektronica, creativiteit, knutselwerk, je leert een pak fijne vaardigheden, ...) en je kan het doen tot je er bij neervalt bij wijze van spreken.
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Michiel30003 op 31 mei 2013, 16:26:55 PM
Bedankt voor de vele reacties, hier heb ik al veel van bijgeleerd!!
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Jurgen op 31 mei 2013, 16:32:14 PM
Je kan ook eens bij een handelaar in je buurt langs gaan, die kan je een professioneel advies geven. Je kan op de site van Modelspoormagazine al verschillende adressen terugvinden van handelaars, dan kan je zelf zien welke het dichtste in je buurt zit.  ;)
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 31 mei 2013, 16:38:29 PM
Citaat van: Jurgen op 31 mei 2013, 16:32:14 PM
Je kan ook eens bij een handelaar in je buurt langs gaan, die kan je een professioneel advies geven. Je kan op de site van Modelspoormagazine al verschillende adressen terugvinden van handelaars, dan kan je zelf zien welke het dichtste in je buurt zit.  ;)

maar er zijn er die hun winkeldochters  zouden aanraden, eerst goed informeren dan kopen !
groeten Peter ;)
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Jurgen op 31 mei 2013, 16:40:54 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 31 mei 2013, 16:38:29 PM
maar er zijn er die hun winkeldochters  zouden aanraden

Indien 18+ neem ik ze wel mee.  ;D
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 31 mei 2013, 16:43:36 PM
Citaat van: Jurgen op 31 mei 2013, 16:40:54 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 31 mei 2013, 16:38:29 PM
maar er zijn er die hun winkeldochters  zouden aanraden

Indien 18+ neem ik ze wel mee.  ;D

Had niet anders van jou verwacht en dan verwonderd zijn dat de stuurbestuurders hun claxon opzetten !  ;D
Groeten Peter ;)
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: dani op 31 mei 2013, 16:55:04 PM
wat het "maakt niet uit of je elektrisch of diesel neemt" heb ik 1 kleine bedenking...   Wat met bovenleiding ?

als je je ban bouwt en je wil ze zo realistisch mogelijk maken, dan "moet" je eigenlijk bovenleiding aanleggen en dan wordt het een stuk duurder in aanbouw.
Anderzijds s het zo dat de dag van vandaag mensen meer en meer "digitaal " rijden en bovenleiding dus bijna niet meer gebruikt wordt voor het echte "rijden" daar waar vroeger vooral bij 3-rail analoog rijders  (bvb Märklin) de bovenleiding  ook gebruikt werd om een bijkomende kring of segment te maken.  Dan reden sommige treinen (bvb de diesels)  op spoor en andere op spoor/bovenleiding.   Vandaar vermoed ik dat het verschil komen en de "tip" die Michiel ooit kreeg.     DENK IK ...... just my 2 cents.


Maar inderdaad, de dag van vandaag maakt het maar weinig meer uit.
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Michiel30003 op 03 juni 2013, 19:29:19 PM
kan iemand mij uitleggen wat modules zijn?
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Huugooke op 03 juni 2013, 19:36:34 PM
volgens het woordenboek is een module een deel van een geheel.
In modelspoortermen is het een stukje modelspoor met een open begin en einde, dat dus aan een andere module kan gekoppeld worden. Zo kan die spoorbaan groeien.
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Steven123 op 03 juni 2013, 19:57:03 PM
Hier nog een willekeurige foto van google om je er iets bij voor te stellen:
(http://www.modeltrein-paradise.com/images/n_80330.jpg)

Je bouwt dan 'een stuk' uit een toekomstige grote baan.
Het voordeel is dat je op korte tijd toch een bepaald stuk kan afwerken, en later met andere modules kan uitbreiden tot een grote baan.

Veel succes
Steven
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: conducteur op 03 juni 2013, 20:15:03 PM
Als je een grote treinbaan wilt bouwen, en je bent van plan die mee te nemen naar een tentoonstelling bv, dan moet je die ook kunnen transporteren. Je gaat je baan in verschillende kleine stukken verdelen zodat je die in de auto kunt stapelen en vervoeren. De verschillende delen kun je zo op een eenvoudige manier weer naast elkaar zetten op de tentoonstelling om te rijden.

Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Havoc op 03 juni 2013, 20:15:50 PM
Citeerkan iemand mij uitleggen wat modules zijn?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15663.0.html (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15663.0.html)
Of je kan het forum-onderdeel "de forumbaan" eens bekijken: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/board,95.0.html (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/board,95.0.html)
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Michiel30003 op 03 juni 2013, 20:22:39 PM
oké bedankt maar ik bedoelde deze modules (er staat in elk geval bij dat het modules zijn) gelezen in een baanverslag op een forum.

(http://img593.imageshack.us/img593/3347/pict0008zps482c5910.jpg)
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Huugooke op 03 juni 2013, 21:01:27 PM
 :D inderdaad ook modules, maar dan electronische!
Bestaan in allerlei soorten en uitvoeringen met één doel: je baan te automatiseren; je treintjes automatisch te laten rijden dus.
Nu ben je wel al ver vooruit op de keuze van je spoor!
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: conducteur op 03 juni 2013, 21:04:38 PM
Zo'n doosje bevat wat elektronika waar je iets mee kunt doen. Een module kan van alles doen, overwegknipperlichten aansturen, seinen besturen, wissels omzetten, treinbezetmelding doorgeven aan een centrale.
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: OlivierV op 03 juni 2013, 23:44:34 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 31 mei 2013, 16:38:29 PM
Citaat van: Jurgen op 31 mei 2013, 16:32:14 PM
Je kan ook eens bij een handelaar in je buurt langs gaan, die kan je een professioneel advies geven. Je kan op de site van Modelspoormagazine al verschillende adressen terugvinden van handelaars, dan kan je zelf zien welke het dichtste in je buurt zit.  ;)

maar er zijn er die hun winkeldochters  zouden aanraden, eerst goed informeren dan kopen !
groeten Peter ;)
Waar misschien? Als 't de moeite is kunt ge dat altijd ne keer op proef testen. ;)

Groet,
Vanveelhuyzen
Titel: Re: Elektrisch, diesel, rails ???
Bericht door: Rangeerduivel op 04 juni 2013, 10:14:18 AM
MICIE,
ik wil me niet in elke draad gaan bemoeien,maar wou toch wel even reageren;
Het rollend materiaal van Piko vind ik opperbest.
Als je ooit een startset koopt,vermijd dan Piko,ze zijn wel prijsvriendelijk,maar ik weet uit ervaring dat je gegarandeerd problemen krijgt met je wissels!De isolatielaag van het puntstuk slijt na een tijdje weg en dan maken de wielen van de loc korsluiting.
Ook de Piko (Uhlenbrock) afstandsbediening werkt wel goed,maar je kan er bij bvb een loc met geluidsdecoder meestal niet alle funkties mee oproepen,zoals stationsmededelingen en dergelijke...
Dit gezegd zijnde wens ik je veel plezier met de prachtige hobby

grtjs,
Rudy