Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Testervaringen rollend materieel => Topic gestart door: niko op 25 mei 2013, 07:42:37 am

Titel: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: niko op 25 mei 2013, 07:42:37 am
Hallo allemaal .

Heeft er al iemand een class 66/77 van Lemke in zijn bezit .
Ik vraag dit omdat ik graag wil weten hoe het nu zit met de verbeteringen omtrent de
Verbeterde verlichting
Ik hoor het graag ,ook foto's zijn welkom.

Mvg niKo
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: ceuleer op 25 mei 2013, 11:50:41 am
Dag Nico,

ik heb in Topic MSM 125 ook al eens gevraagd om de verschillen te achterhalen van de oude en nieuwe Class 66/77 van Mehano en eventueel te vergelijken met die van  ESU. Het was een reactie op een persoon die vond dat er de laatste tijd minder rollend materieel staat in MSM.
Bijna een maand geleden, geen reactie, niet interessant genoeg denk ik ..........
Ik zou ook nog graag enkele class 66/77 willen aanschaffen, het is maar om ze te hebben, want een baan heb ik voorlopig niet(plaatsgebrek), binnen enkele jaren hopelijk.
De ESU ziet er wel goed uit, maar t'is er over vind ik, die rook vind ik maar niks, en de prijs .....
Dus de nieuwe mehano's is HET alternatief.
Misschien krijgen we nog een antwoord op onze vragen.

grz,
Ceuleer
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: erik50 op 25 mei 2013, 12:19:33 pm
En nog een bijkomende vraag voor de 3 railers onder ons, heeft er al iemand ervaring met deze modellen in 3 rail versie ?
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: niko op 25 mei 2013, 12:28:47 pm
Ik zou de verschillen ook graag weten . In MSM stond dat de verlichting zou zijn verbeterd maar zou er toch graag een test ervaring en eventuele vergelijking met de oude van lezen

Mvg NiKo
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: Jurgen op 25 mei 2013, 12:38:39 pm
Misschien hebben ze gewoon geen testmodel ontvangen en is er daarom nog niets over gezegd en geschreven?

Over de rijeigenschappen: waren die van het "oude" model dan zo slecht? Ik vraag het maar omdat ik er zelf geen heb en dus niet kan oordelen.
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: ceuleer op 25 mei 2013, 12:52:52 pm
Ik heb het laatste half jaar enkele mails gestuurd en beantwoord gekregen met een medewerker van Lemke.
Het ging over onderdelen die nabesteld kunnen worden, en of die ook op de oude Mehano modellen zouden passen.
Deze week heb ik een link doorgestuurd gekregen waar je het onderdelen blad kan downloaden voor class 66/77 en de containerwagons.
Dit zijn de handleidingen die meegeleverd worden in de OVP bij aankoop.
Op hoe de onderdelen besteld moeten worden en de prijzen heb ik nog geen antwoord ontvangen, die mail heb ik pas gisteren gestuurd, dat antwoord zal er volgende week wel zijn.
De class 66/77 blijkt toch enkele veranderingen te hebben t.o.v. de vorige versie.
Op de tekeningen op het blad lijkt het dat er een verbindingsplug verplaatst moet worden om  van DC naar AC te gaan.
Denk ik dan, de wielen zijn geschikt voor AC en DC en moeten niet vervangen worden.
Ook is er nu een aansluiting voor een 21 pins decoder i.p.v. 8 pins bij de oude mehano's.
Of de leds veranderd zijn kan ik niet uitmaken op de tekening.
Hier alvast de link :
http://www.lemkecollection.de/index.php/lemke-service/kataloge-broschueren/category/13-meahno

over de rijeigenschappen van de oude geen klachten, toch niet digitaal, omdat ik geen baan heb leg soms een ovaaltje om te testen en daar werken ze super.
Dus de nieuwe zullen ook wel ok zijn.
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: Koen op 25 mei 2013, 18:27:01 pm
Over de oude modellen ben ik zeer tevreden. De nieuwe heb ik nog niet ten volle kunnen uittesten. Ze hebben al wel eens op de rangeerbundel kunnen rijden maar ten volle rond rijden zit er momenteel niet in. Na de afbraak van mijn baan kan ik enkel op de rangeerbundel rijden. Ik ben onlangs gestart met de bouw van een aantal modules en ik hoop snel terug te kunnen rijden. Mijn eerste indruk van de Lemke locs is vrij positief.

Mvg
Koen
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: ceuleer op 25 mei 2013, 20:01:31 pm
Koen,
heb jij verschil gemerkt in de verlichting, bij de oude branden de voorlichten en achterlichten precies tegelijk door lekkage van de leds naar de verkeerde lichtunit.
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: Koen op 25 mei 2013, 20:20:51 pm
@Ceuleer,

Het is mij niet opgevallen. Ik zal eerstdaags de loc nog eens op de rails zetten en eens grondiger kijken. Ik heb vooral naar de rij-eigenschappen gekeken en die waren zeker bevredigend.

Mvg
Koen
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: niko op 28 mei 2013, 16:42:03 pm
Misschien hebben ze gewoon geen testmodel ontvangen en is er daarom nog niets over gezegd en geschreven?

Over de rijeigenschappen: waren die van het "oude" model dan zo slecht? Ik vraag het maar omdat ik er zelf geen heb en dus niet kan oordelen.

zou goed kunnen dat ze er geen hebben ontvangen, wat de rij eigenschappen betreft van de "oude" class 66 zijn volgen wat ik heb vernomen (heb er zelf geen)
goed. Het probleem bij het "oude" model is de verlichting.
 

@ Ceuleer
bedankt voor de link maar kan er ook niets uit halen kwa verlichting

mvg niKo
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: ysbeer op 28 mei 2013, 19:19:03 pm
Nou die verlichting valt best mee bij de oude class66
Hij schijnt wat door maar daar is simpel iets aan te doen

Bij de nieuwe is het beter,en ze rijden perfect.

wim
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: niko op 28 mei 2013, 22:25:32 pm
hoi Ysbeer

kan je er een foto van plaatsen eventueel

mvg niKo
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: ysbeer op 29 mei 2013, 13:12:47 pm
hoi Ysbeer

kan je er een foto van plaatsen eventueel

mvg niKo

Waarvan van de lok,die staan overal op internet.
Of van de verlichting,een foto geeft een verkeerd beeld (2 vlekken) laten proef rijden is eenvoudiger.
En verhelpen is niet moeilijk met verf of  tape, maar ik vind het niet nodig.

wim
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: niko op 30 mei 2013, 07:32:16 am
 Hoi ysbeer
Een foto van de verlichting bedoelde ik .
Maar gelijk heb je dat zelf testen het beste is en eventueel aanpassen.
Mvg
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: Rangeerduivel op 03 juni 2013, 10:39:13 am
dag mannen,
Heb ik het verkeerd begrepen of niet?
men spreekt hierboven over "nieuwe Mehano"
Ik dacht dat het bedrijf Mehano jammer genoeg de wereld uit was...

grtjs,
Rudy

Voor de geintresseerden; Op tweedehands.be(zoekertje 140319815) staat een rangeerloc 77 te koop,100€,en voor 20€ meer krijg je er nog een zelfde met goede motor maar van buiten beschadigd erbij
Ikzelf heb ook een class66 RAIL4CHEM te koop(zie zoekertje tweedeh.be nr151967093)
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano
Bericht door: ysbeer op 03 juni 2013, 14:22:44 pm
dag mannen,
Heb ik het verkeerd begrepen of niet?
men spreekt hierboven over "nieuwe Mehano"
Ik dacht dat het bedrijf Mehano jammer genoeg de wereld uit was...



Nee hoor via lemke (duitsland) is mehano weer opgestaan met nieuwe modellen class77 en g1206
Kwaliteit idem als eerst ,prijzen redelijk .
LS heeft ook wat frans belgische modelen exc voor belg/frans/lux deze mogen in duitsland niet worden verkocht

zie MP in sint niklaas.

wim
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test
Bericht door: niko op 07 juni 2013, 13:14:26 pm
Hallo allemaal

Sinds gisteren ben ik in het bezit van  de "nieuwste 66" van Mehano , omdat ik veel goeds over de class 66 van Mehano had gehoord en dit mijn eerste class 66 is waren mijn verwachtingen redelijk hoog voor dit model en als ik eerlijk mag zijn ben ik er zeer te vrede over  ;).
Er zijn enkele verschillen met de vorige 66 zoals bv plaats voor een 21MTC-plug inn  decoder en de verlichting.
De vorige reeks 66 van Mehano had al (naar verluid) uitstekende rij eigenschappen met als 1 pijnpuntje 'de verlichting' maar hier hebben ze werk van gemaakt en met succes. De sluitseinen lichten niet mee op als de frontseinen schijnen als ook het 3de frontsein schijnt even fel als de andere frontseinen ( enkel is er nog wel wat strooi licht op de rails langs onder en een klein rood puntje van de plastieken kap dat doorschijn net boven de frontverlichting) maar daar val zeker met te leven althans toch voor mij.
Met de 21MTC-plug inn decoder heb je natuurlijk ook meer mogelijk heden met de verlichting zoals bv rangeer verlichting , uitschakelen van de  sluitseinen.

hierbij enkele foto's

De lok zit stevig verpakt zoals naar goede gewoonte van Mehano.

(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7307_zps3066ed9e.jpg)

En er zit zelfs nog een extra plastiekje rond (ook zit er in de doos een zakje met wat extra slangen enzo en de kopelingen)

(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7308_zps0a8b8222.jpg)

Hop de kap er af  om de decoder te kunnen plaatsen.( gebeurd door 4 vijzen los te schroeven langs onder)

(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7311_zps194da341.jpg)

Er is genoeg plaats voor de decoder . Ook de dc apdapter laat zich gemakkelijk verwijderen.

(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7312_zpsc2b97bba.jpg)

De verlichting is zeer mooi misschien een beetje aan de blauw(lees witte)kant  kan opgelost worden maar stoort me niet.

(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7315_zps21635164.jpg)

De sluitsein verlichting is een stuk minder fel en dit komt door het ledje dat ze gebruikt hebben , voor de frontseinen zijn er 3 ledjes per kant en die zijn wat groter dan de sluitsein verlichting daar word er maar 1 mini mini ledje per kant voor gebruikt .

(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7317_zpsf424c531.jpg)

Je hebt nog 2 soorten rangeer verlichting ; 3 maal wit beide zijde en 1maal wit beide zijden rechts (vanuit de cabine gezien)

3 maal wit beide zijden

(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7315_zps21635164.jpg)

1 maal wit beide zijden rechts

(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7319_zps1e80a0a5.jpg)

Ook de opschrifte  zijn zuiver bedrukt en een leuk detail is dat aan de uitlaat langs boven een zwart rondje is aan gebracht als ook de binnen kant ziet zwart.

(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7323_zps95bf49d1.jpg)
(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7324_zps49cd5833.jpg)

Kruisingen en wissels zijn geen probleem voor dit toch wel groot lokje van ongeveer 24 a 25 cm

(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7331_zps46610987.jpg)
(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7332_zps4c9c6986.jpg)
(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7333_zps216574f5.jpg)
(http://i903.photobucket.com/albums/ac239/niko-weets/modeltreinen/IMG_7334_zpsc7295eca.jpg)

Zoals al eerder gezegd rijd hij super en is het een prachtig model.

Mvg NIko
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: Brunel op 24 juli 2013, 08:21:26 am
Gefeliciteerd met de aanwinst.
Maarre, mijn grootste probleem met de Mehano class 66 waren de kromme kappen. Je kon met de kap vaak hobbelpaardje spelen op een vlakke ondergrond. Zo te zien is dat nog niet veranderd?
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: Rangeerduivel op 24 juli 2013, 10:33:51 am
Gefeliciteerd met de aanwinst.
Maarre, mijn grootste probleem met de Mehano class 66 waren de kromme kappen. Je kon met de kap vaak hobbelpaardje spelen op een vlakke ondergrond. Zo te zien is dat nog niet veranderd?

Verklaar je nader Brunel!
Ik heb er eentje gehad van de 'oude' generatie en heb daarvan niets gemerkt,ik vond de loc één van de betere creaties zoals alle Mehano modellen trouwens.
De reden dat ik hem weggedaan heb is gewoon omdat hij niet (meer) in mijn collectie paste,niet omdat er iets aan mankeerde of krom was...
En zo te zien op de foto's is er niet zo geweldig veel aan veranderd,op de electronica en kleurstelling na
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: ysbeer op 24 juli 2013, 13:00:14 pm
Ik zou graag eens een foto willen zien van zo een kromme kap.
Ik heb van allerlei kritiek op Meheno gehoord (meestal van mensen die er geen hadden helaas) en ook weleens een minimale kromming gezien op FOTOS maar hobbelpaardje spelen ?????
Ik wacht vol verwachting.

wim
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: Peter op 24 juli 2013, 14:11:06 pm
Als ik me goed herinner kwam dat probleem doordat de kap in het midden te hard was aangevezen op het onderstel. Dacht wel dat dit op latere modellen was opgelost
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: Rangeerduivel op 24 juli 2013, 21:11:27 pm
Als ik me goed herinner kwam dat probleem doordat de kap in het midden te hard was aangevezen op het onderstel. Dacht wel dat dit op latere modellen was opgelost

Kan zijn Peter,maar dat zal dan wellicht aan de nieuwe eigenaar te wijten zijn.
Wie doet zijn loc al eens niet open als je er een koopt?
al was het maar om een decoder te plaatsen.
De vijzen met trekdraad zitten in plastieken buisjes,dus volgens mij kan je er niet zoveel kracht opzetten want ze draaien rap 'loos'
Bovendien is de kap in het midden niet gevezen,maar ter hoogte van de 3e as van de draaistellen.
Ik geef dit niet mee om discussie uit te lokken,maar louter informatief!
Ik denk dat we het eerder moeten gaan zoeken in de uitspraak van ysbeer;(van mensen die er geen hadden helaas)" ;D ;D ;D
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: ceuleer op 24 juli 2013, 21:24:31 pm
Ik heb ondertussen al meerdere oude en nieuwe class 66 loco's in mijn bezit.
Ik heb na uitgebreid bekijken nog geen enkele kromme kap gevonden.
Soms vervormt het beeld van een foto met sommige camera's
door het inzoemen, misschien is dat het probleem van "ik heb
eens een kromme kap gezien"
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: OMC op 25 juli 2013, 00:45:22 am
Mooie loc en dito verslagen gelezen, maar ondertussen heeft het model wel het verkeerd UIC-nummer meegekregen van bij de fabrikant ... 92 80 1266 018-1 is van de PB13 terwijl datgene van de PB03 92 80 1266 007-4 is. Heeft wel lang zo op de loc gestaan, maar die kreeg intern (dus bij Xrail zelf) steeds het laatste UIC-nummer mee in de database. Detail voor velen waarschijnlijk, maar je kan mits een kleine aanpassing nu wel kiezen welke loc je wil hebben: PB03 of PB13  :P
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: Rangeerduivel op 25 juli 2013, 09:53:49 am
Ik heb ondertussen al meerdere oude en nieuwe class 66 loco's in mijn bezit.
Ik heb na uitgebreid bekijken nog geen enkele kromme kap gevonden.
Soms vervormt het beeld van een foto met sommige camera's
door het inzoemen, misschien is dat het probleem van "ik heb
eens een kromme kap gezien"

Voila,dat is gesproken zie,en inderdaad, een kromme foto ligt te wiebelen op tafel! ;)
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: dani op 25 juli 2013, 09:55:56 am
Een leuk verslagje ...   nu n og een filmpje er bij van hoe hij rijdt, en het id kompleet.

Bedankt om dat met ons te delen.   
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: bekie op 11 augustus 2013, 07:41:40 am
Iemand een idee welk decodertype/-model er standaard in de wisselstroomversie zit?
Titel: Re: Class 66/77 Lemke/Mehano---De eerste test+verslagje
Bericht door: Jurgen op 11 augustus 2013, 18:40:09 pm
Bij de oude modellen was dat ESU. Bij de nieuwe modellen die via Lemke verdeeld worden weet ik het niet.