Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Denkpistes => Topic gestart door: eve op 18 april 2013, 11:12:41 AM

Titel: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: eve op 18 april 2013, 11:12:41 AM
Om het verkeer op de modelbaan "pittiger" te maken kan men het toeval laten spelen.

Stel dat je een hoop kaarten hebt zoals een boek speelkaarten. Op elke kaart staat een virtuele storing : bvb wissel W82 werkt niet, sein S23 blijft rood, lok 6218 in panne, het sneeuwt : Fyra staat stil op de baan, school HRIK vraagt een speciale schoolreistrein, enz....

Op geregelde tijden trek je een kaart en de poppen gaan aan het dansen...

Eenvoudig. En leuk. Tot op zekere hoogte.

Erik
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: Steam.N op 18 april 2013, 11:16:44 AM
Dat zit ook in mijn koppeke, maar ipv kaarten voorzie ik een microprocessor ...
Dan is het ook voor mij telkens ook een totale verrassing ;-)
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: Gerolf op 18 april 2013, 11:39:12 AM
Dispatching-simulatie met een toevalsgenerator - spannend  :D
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: eve op 18 april 2013, 13:50:16 PM
Het is duidelijk dat de computer én het tijdstip én de storing (oid) kan oproepen.
Ik heb de "kaarten"-oplossing alleen voorgesteld om aan te tonen dat je niet voor alles een computer nodig hebt.

Erik
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: oebr op 18 april 2013, 14:01:30 PM
ja leuk idee, bij monopoly wordt zo ook leven in de brouwerij gebracht he.
Calamiteiten kunnen inderdaad vanalles inhouden: van defecten en malheuren tot extra treinen omdat de zon schijnt.
De ervaring heeft me wel geleerd dat gewoon een dienstregeling volgen al behoorlijk heavy kan zijn wanneer je voor bepaalde treinen lok- en/of wagenwissels moet incalculeren. Dan moeten die klaar staan wanneer de trein in kwestie binnenbolt en de wijzigingen in de samenstelling moeten dan tijdig klaar zijn voor het vertrek en ondertussen blijft het andere verkeer ook om opvolging vragen  :D
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: eve op 18 april 2013, 16:13:48 PM
Je leert wel nadenken...euh voordenken.

Erik
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: Binco op 18 april 2013, 19:32:22 PM
interessant gegeven wel!
Heb daar ook al aan zitten denken om eens met een doel te gaan rijden.
en wanneer je er dan onverwachte problemen bij gooit, dan krijg je zeker een doel.
Toffe denkpiste, ik volg  8)
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: Havoc op 18 april 2013, 20:43:54 PM
Niet echt voor de baan. Het zal al goed genoeg zijn als het werkt zonder calamiteiten. Enige dat er wel gaat gebeuren is dat ik manueel ergens in een hoekje aan het rangeren ben en dat de pc er dan maar rond moet rijden. Benieuwd of dat gaat lukken. Eerst een baan bouwen zeker?

Wat ik wel zou willen doen is een smalspoor (module-)baan waar verkeer op gereden wordt volgens regels. Zo van "kaart" zegt "breng een lading bieten van A naar B". Moet je zien dat je geschikte lege wagens in A krijgt op het laadspoor, dan de trein naar B op het losspoor. Terwijl heeft een ander dan een kaart die zegt "stoptrein van B naar A". Enz. Dat lijkt me wel leuk om eens te doen.
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: raf op 26 maart 2015, 10:23:54 AM
plezant gevonden en zeker op mijn baan te doen
twee station's waar er zeker op 1 veel gerangeerd kan worden
maar ik voeg nog toe dat er ook van loc gewisseld moet worden en dat er getankt en gebunkerd moet worden
daar ik stoom en diesel rijd zeker een welkome afwisseling dan gewoon rondjes rijden
rangeren met personen wagons denk ik niet dat er zo veel gebeurt meestal zijn dat vaste stammen

daar ik een schaduwstation heb zonder wissels kan ik dus in het schaduw station niet kiezen welk treinstel er vertrekt het is de baan onderweg om zo te zeggen
het rangeren moet dus in de station's gebeuren
gr raf
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: Rangeerduivel op 26 maart 2015, 10:32:53 AM
Die afwisseling krijg ik automatisch doordat er veel materiaal(vooral op het schaduwgedeelte van)mijn baan staat.
Ik moet het één uitrangeren(zeg maar kwijtraken) om met het ander te kunnen rijden 8)
Bijkomende uitdagingen zijn willekeurige locwissels e.d.

;)
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: raf op 26 maart 2015, 10:40:10 AM
ja rudy maar jij kan in je schaduw station dus kiezen welk stel vertrekt
maar 99% van de liefhebbers gebruiken hun schaduw station in fifo mode wat dus eigenlijk overeenkomt met wat ik bouw maar dan bij hun duurder uitkomt door de wissels die gebruikt worden
ook is een schaduwstation met wissels storing gevoeliger

de lengte van de treinstellen heb je nodig aan rails daar kom je niet buiten maar ik spaar enorm op wissels
ook qua plaats denk ik beter uit te komen met de twee klim spiralen en de lussen
eerst maar eens een spiraal afwerken LOL en dan kijken hoe het loopt

gr raf 
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: dani op 26 maart 2015, 11:29:24 AM
gooi dan ook nog eens  "een ongeval op een overweg",  "een ontsporing in een  rangeerstation", "vertraging van de treinen" (bvb door sneeuw zoals Wim al aangaf),  en  niet te vergeten  "staking van het personeel" in de mi x en dan ben je helemaal zoet voor uurtjes !!!

Dat zijn inderdaad leuke dingen, en dan komt het vernuft van de "rijder" naar boven, dan mag de computer even lijdzaam toekijken in "stand by" mode hoe de mens dit aanpakt :-) :-)

SUPER idee
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: raf op 26 maart 2015, 12:41:39 PM
haha bij mij is er zelfs geen computer die kijkt
het hoofd spoor is gedigitaliseerd de rest is half automaat
station cheffen bepalen waar en wanneer een een treinstel ergens staat
ze kunnen zelfs een stel laten door rijden als dat zo in de toevals generator komt te staan
elke keer de chef een opdracht heeft afgewerkt word een nieuw getal gedegenereerd en word er bepaald wat er gedaan gaat worden
maar manueel kan ik hem over nemen en zeggen van wat ik wil dat er gaat gebeuren

ik heb voorlopig nog maar 1 spoor waar ik kan ontkoppelen en dat moet ik dus nog gaan uitbreiden naar 2 andere sporen
de rangeer loc's ontkoppelen zelf dus die kunnen wel doen waar en wanneer ze willen.
al zijn het geen belgische loc's maar vroeger betonden er geen andere
dus deze moeten het werk maar gaan doen tot ik een oplossing heb om het met diesels te gaan doen
wil een rc besturing gaan in bouwen in sommige diesels van daar is het meeste plaats om dit te doen
ook om de ontkoppeling in te bouwen
losse telex koppelingen denk ik niet meer te gaan vinden
gr raf 
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: dani op 26 maart 2015, 13:06:42 PM
Citaat van: raf op 26 maart 2015, 12:41:39 PM
losse telex koppelingen denk ik niet meer te gaan vinden

kijk dan hier eens :  2 stuks telexkoppelingen  met NEM schacht...  30 euro.  Niet goedkoop maar ja, ... wat is nu nog goedkoop ?

http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/M%C3%A4rklin/3-4-0-148935-001007005-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: janieburton op 19 februari 2016, 09:59:47 AM
Citaat van: eve op 18 april 2013, 11:12:41 AM
Om het verkeer op de modelbaan "pittiger" te maken kan men het toeval laten spelen.

Stel dat je een hoop kaarten hebt zoals een boek speelkaarten. Op elke kaart staat een virtuele storing : bvb wissel W82 werkt niet, sein S23 blijft rood, lok 6218 in panne, het sneeuwt : Fyra staat stil op de baan, school HRIK vraagt een speciale schoolreistrein, enz....

Op geregelde tijden trek je een kaart en de poppen gaan aan het dansen...

Eenvoudig. En leuk. Tot op zekere hoogte.

Erik

lijkt mij cool
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: raf op 19 februari 2016, 10:29:11 AM
hier hebben de 3 railers een voordeel tegen over 2 rail
als je om de zoveel meter in je baan een 4 tal wissels in bouwt kun je op tegen spoor het BV ongeval voorbij rijden
bij 3 rail geen probleem bij twee rail zit je met een keer lus probleem
ik doe voorlopig daar nog niet aan mee want ik ben al blij dat de treinen zonder te ontsporen hun rondjes rijden
op 2 plaatsen zit ik nog met een probleem dus dat moet eerst opgelost worden
gr raf
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: Michiel op 19 februari 2016, 10:58:26 AM
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je denk nog steeds analoog. In principe, met strategisch geplaatste keerlusschakelingen, kan je zonder probleem oversteken plaatsen in je hoofdbaan.
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 februari 2016, 11:47:17 AM
De angst voor keerlussen is toch een gevalletje koudwatervrees. Er zijn allerlei oplossingen voor het keerlusprobleem. De simpelste oplossing is: geen keerlus.
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: raf op 19 februari 2016, 12:06:46 PM
klaas als je van spoor verwisselt (tegenspoor)dan kom je automatische met een keer lus te zitten
met 3 rail heb je dat probleem nooit en dat heeft niets te maken met digitaal of analoog bij 3 rail toch niet

gr raf
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: SuSke op 19 februari 2016, 12:27:56 PM
Raf, digital kan je de boel zo regelen dat je perfaect van normal naar tegenspoor kan op overloopwissels.
Het is zoals Michiel schreef, gewoon een kwestie van het strategisch plaatsen van een keerlusmodule.

Op Vaerwegh dok rijden we gewoon over alle wissels in normal of tegenspoor zonder korstsluiting of wat dan ook.
De enige plekken waar een keerlusmodule voorzien is, is aan de keerlussen zelf wat ook een logische plaats is.
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 februari 2016, 14:10:23 PM
Raf, Michiel zei het ook al, je denkt nog te analoog. Bij digitaal geef je alle parallelle sporen dezelfde polariteit zodat je zonder meer van spoor kan wisselen. En als er dan ergens een keerlus zit, dan los je het probleem in de lus op, want daar is de meeste ruimte beschikbaar.
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: janieburton op 21 februari 2016, 02:26:34 AM
Ik heb even doorgedacht op het idee van het rijden met een dienstregeling


0. als je volgens dienstregeling zou willen rijden zou dan je baan niet daarvoor voorzien moeten zijn?
1. moet je voor dat je je baan bouwt niet een keuze maken of het hoofddoel goederenvervoer is of passagiersvervoer of beide als je met een dienstregeling wilt rijden?
2. als je alleen passagiers vervoer hebt rij je alleen met "internationale treinen" zoals TEE, slaaptreinen of TGV of heb je alleen maar "binnenlands verkeer" of een combinatie van de twee, bij binnenlands verkeer denk ik aan een morgen spits treinen en een avond spits treinen en treinen die zoals in Brugge worden ontdubbelt, enz.....

Ik denk dat ik nog bepaalde "items" vergeten ben maar het gegeven van een dienstregeling kan denkelijk een mooi gegeven zijn die een verrijking kan zijn
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: oebr op 21 februari 2016, 12:19:18 PM
Op dienstregeling rijden is super. In de 40 jaar die ik al met treinverkeer op kleine schaal bezig ben geweest heb ik het grootste genoegen gehad toen ik samen met enkele vrienden de dienstregeling van Aalst had genoteerd (reizigers en goederen) en op een nochtans kleine baan (op een plank van 2 op 3 meter) probeerde na te spelen. We hadden een stationneke met 4 sporen (Aalst heeft/had er 6) en we volgden de reële tijd. (in die tijd waren belgische loks en wagens schaars, we gebruikten dan ook sncf-materieel als substituut, bvb een 67 ging dan door voor de 62 van Geraardsbergen, maar wel met respect voor de functie en de allure van het materieel)
Eén iemand bediende het schaduwstation, 1 iemand de treinen en 1 persoon het station.
Na een sessie 'piekuur' waren we werkelijk afgepeigerd.  Maar ook zeer tevreden want dat is echt plezant. Ik snap eerlijk gezegd sindsdien niet meer waarom zoveel modelbaners nog zonder dienstregeling willen rijden, dat is garantie op verveling.

Wanneer je een draaiboek binnen een vooropgezette tijd moet afwerken ontstaat vanzelf een spelelement, calamiteitenkaarten à la monopolie zijn uiteraard een optie om het spel een level hoger te zetten, maar voor veel banen zal dat waarschijnlijk niet eens nodig zijn ;-) 

Om nog op je vraag te antwoorden Janie: baanplan aanpassen op dienstregeling ? Ja, voor een deel wel, maar liefst ook niet teveel want stel je een spelletje pacman voor zonder spoken, dat is na een tijdje ook boring...)
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: janieburton op 21 februari 2016, 12:33:07 PM
Citaat van: oebr op 21 februari 2016, 12:19:18 PM

Om nog op je vraag te antwoorden Janie: baanplan aanpassen op dienstregeling ? Ja, voor een deel wel, maar liefst ook niet teveel want stel je een spelletje pacman voor zonder spoken, dat is na een tijdje ook boring...)

Ik denk aan goeder vervoer, het plannen van fabrieken, kolendepots, enz.. zodat je "echt" wagons uitzet en terug gaat halen met een rangeerlocomotief die de wagons naar een goederenemplacement waar dan een trein wordt samengesteld.

Idem voor passagiersdienst.
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: oebr op 21 februari 2016, 12:48:33 PM
ah, dan moet je eens kijken naar de fremo kaarten, waarschijnlijk bedoel je iets in die trant. Geen ervaring mee, maar dat zou ook wel plezant kunnen zijn.

https://www.fremo-net.eu/index.php?id=2540 (https://www.fremo-net.eu/index.php?id=2540)
Titel: Re: Modelbaandienstregeling : het toeval
Bericht door: janieburton op 22 februari 2016, 02:35:03 AM
Citaat van: oebr op 21 februari 2016, 12:48:33 PM
ah, dan moet je eens kijken naar de fremo kaarten, waarschijnlijk bedoel je iets in die trant. Geen ervaring mee, maar dat zou ook wel plezant kunnen zijn.

https://www.fremo-net.eu/index.php?id=2540 (https://www.fremo-net.eu/index.php?id=2540)

Je kan die zelf maken nar jouw eigen inzicht