Modelspoormagazine forum

Modelspoor Magazine => MSM Algemeen => Topic gestart door: n/a op 19 januari 2006, 15:38:17 PM

Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: n/a op 19 januari 2006, 15:38:17 PM
Vandaag nr 149 van Spoorweg Journaal binnen gekregen.
Spijtig dat ik daar een abonnement op genomen heb.
En het aankopen per nummer 9,90 euro is zijn geld niet waard.
Al dat je daar kan in terug vinden zijn een boel slechte foto's. grote achtergronden met gras of bomen met daarbij kleine beelden van treinen grotendeels met een slechte belichting. Winterlandschappen met zwarte silhouetten, foto's van betonnen kokers en een artikel van lichtseinen dat reeds in MSM heeft gestaan. Wel van een andere auteur, maar toch weeral hetzelfde onderwerp. Ik denk dat de inspiratie van de medewerkers op geraakt. De fotografen zullen moeten handmatig leren fotograferen in plaats van automatisch, dan zou de heldere lucht niet domineren boven donkere silhouetten van treinen waar men zelfs de wielen niet meer kan zien. Alleen zwarte vlekken.
Al bij al een tristig blad voor veel geld.
Als mijn abonnement verloopt stop ik er mee. Met die 10 euro per keer kan ik iets anders doen in de modelbouwwereld.
Spoorweg Journaal weg ermee. Gebruik het geld voor MSM. Daarmee zou men dan dit blad kunnen verder optillen tot een degelijk en nog beter vak tijdschrift dan nu. Kijk eens naar de Engelse of Franse bladen, daar kan men op de redactie van MSM veel uit leren.
Als ik de foto's bekijk die Loco heeft geplaats op dit forum van Marienbourg heb ik medelijden met de fotografen van Spoorweg Journaal. Dit zijn grote amateurs vergeleken met loco.
Vervang de spoorweg journaal fotografen door loco!
Een ontgoochelde lezer.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: ysbeer op 19 januari 2006, 16:02:07 PM
oef. oei[:(!]

dat is krasse taal.
Ik heb hem pas een keer gekocht(vorige nummer).
Toen vond ik hem niet slecht.
Ik ga nu maar eens in de winkel kijken.

wim
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: glamo op 19 januari 2006, 16:04:35 PM
MSM nog verder optillen?? ik ben anders wel heel tevreden over mijn lijfblad. ik heb ze al vele malen herlezen en heb er een schat van informatie in gevonden. je mag zeggen wat je wilt maar een blad in je eigen taal is toch heel belangrijk. ik spreek en lees behoorlijk frans,engels,en italiaans maar geef toch de voorkeur aan een degelijk nederlandstalig blad zoals MSM er een is.

mvg KURT
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: svvander op 19 januari 2006, 17:54:26 PM
Zijn de meeste van die foto's in Spoorwegjournaal, niet getrokken door amateurfotograven?
Ik vind het nog steeds een heel interessant tijdschrift. Veel voorbeelden voor in model.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: n/a op 19 januari 2006, 18:28:52 PM
Het is wel zo dat de meeste foto's genomen zijn door amateurfotografen, maar tenslotte verkopen ze hun foto's aan het blad. En een tijdschrift die wil doorgaan als een fototijdschrift van het grootbedrijf kan toch beter en zeker voor die prijs 9.9 euro per nummer. Ik denk dat loco ook een amateur is en kijk eens naar zijn foto's ( zie maar naar  artikel Grootbedrijf bij onderwerp  foto's van Marienbourg )
Met een goedkoop digitaal fototoestel kan men dezelfde foto's als  die foto's in spoorweg journaal, gaan maken en op lange termijn is men niet zoveel geld kwijt. Want tenslotte 6 tijdschriften maakt toch 59,4 euro per jaar en daar koopt men al een digitaal fototoestelletje mee. Een goed fotoboek  waar men ook foto's van het grootbedrijf kan vinden kost toch maar de helft. En of nu een loc vandaag M4 rijtuigen trekt en morgen dezelfde loc rijtuigen I 10. Het blijft toch dezelfde loc, waarom die grote foto's met enorme achtergronden en in het klein het treintje.
Voeg bij MSM enkele bladzijden toe met foto's van het grootbedrijf en men hoeft maar 1 blad te kopen. ( zo doen ze in Nederland, Duitsland , enz .... )
Maar ik denk dat de uitgever de  bedoeling heeft van concurrentie uit te sluiten. De markt is nu immers verzadigd met Belgische treinbladen, en dus begint niemand anders een nieuw blad. Dus het blad mag pover zijn, zolang er maar een blad is en andere mogelijke nieuwe uitgevers afschrikken en er maar niet aan beginnen.
Enfin zo denk ik er over. Maar ik kan andere meningen aanvaarden, en als men het blad goed vindt, kopen maar. Ik stop ermee!
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Tom op 19 januari 2006, 18:33:43 PM
Voorlopig nog geen klachten over spoorweg journaal.
Maar mischien kunnen ze wat meer artikels maken over de actualiteit.
In de 3 jaar dat ik SJ lees is maar 1 keer een artikel gekomen van het stoomfestival in Mariembourg.
de tweede keer kwam het artikel in MSM.
Nog voorbeelden: opendeurdagen in de werkplaatsen, stoomfestivals, de coca cola trein, ...
Meer dan een paar foto's komen er niet.
Dit zijn een paar klachtjes, maar ik zal het zeker niet laten om SJ te lezen, ik ben al blij dat er een Belgisch tijdschrift van treinen is.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: ERVIN op 19 januari 2006, 18:54:20 PM
Ik deel de mening van Tom, wat ik graag eens zou zien in SJ is hoe het sporenverloop van Antwerpen-Noord er uit ziet,hoe daar goederentreinen worden samengesteld,verder zou ik ook heel graag willen weten waar de erts-treinen geladen worden,wanneer hij daar vertrekt en terug toekomt,men zou ook eens een reportage kunnen maken hoe het komt dat sommige goederentreinen uit 25 wagons bestaat en sommige maar uit 10 wagons,foto's, heel veel foto's van een onderhoudsplaats,wat men allemaal aan een loc doet,enz..
Er gebeurd dagelijks zoveel bij de NMBS,daar kan men ,als men wil, elke week een tijdschrift over vullen.
Een fotoreportage over een seinhuis,over rangeerders,gesprekken met treinbestuurders enz..
Voorlopig blijf ik SJ nog kopen,maar idd voor 9.90? mag het iets uitgebreider zijn.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Kedeng Kedeng op 19 januari 2006, 20:53:22 PM
Soms heb ik dat ook bij MSM dat het mij niet interesseert
Maar zal er zeker niet om klagen[^]
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: DelticPower op 19 januari 2006, 22:03:37 PM
Hoi allemaal,

Ik kan Modeltreintjes wel gelijk geven. Heb nog enkele oudere jaargangen liggen en daarin werd ook een mooi stukje modelbouw gedaan. De artikelen van o.a. Ger Moes ( Waar zijn we nu mee bezig)
waren heel leerzame stukjes waarin hele speciale oplossingen werden aangedragen. Toen ook al over geluid, weerstand-solderen, verlichting etc. (Tip voor SpoorwegJournaal, breng deze afleveringen uit als een special). Ook de foto's waren toen van een geweldige kwaliteit. Maar nu is het allemaal een stuk minder. Maar ja, ikzelf ben ook verandert in de jaren[:D] als SpoorwegJournaal dat zou volgen waren de bladen een stuk dikker.[;)] Misschien kijk je nu er op een andere manier na en zijn we meer verwent. (door MSM ??)[:D]

Groeten Jan
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Frans HOOYBERGHS op 19 januari 2006, 22:19:29 PM
Mag ik bij deze gelegenheid vragen wie de nummers 0 tot en met 50 te koop aanbiedt tegen een redelijke prijs. Het dit reeds vroeger gedaan voor andere nummers en met succes, maar dit blijft "hangen". Met dank.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: argilla op 20 januari 2006, 09:05:04 AM
Maxim, inderdaad zeeeeeeer mooie foto's. Bedankt voor het melden van de webstek  [:p]
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Gerolf op 20 januari 2006, 10:39:54 AM
Ik heb spoorwegjournaal zo ongeveer sinds zijn bestaan, en dat blad heeft inderdaad een grote evolutie doorgemaakt.
De modelbouw (en vooral Ger Moes) was prachtig, en die fakkel wordt nu op een goeie manier overgenomen door MSM.
Verder hebben ze RailFoto (ik denk tenminste dat het zo heette) overgenomen, en dit bij in hun blad gevoegd. Dit deel interesseert mij persoonlijk wat minder (op die dag heeft die loc op die lijn die wagens getrokken ... dat is niet mijn ding)
Ze zijn zich specifiek gaan profileren als een blad dat de spoorwegaktualiteit opvolgt, en ik meen dat ze daar behoorlijk in slagen. Iets meer informatie over goederenexploitatie, vooral over laad- en losplaatsen, zou ik ook wel toejuichen.
Qua fotografie: dat is discussieerbaar, maar ik kan me voorstellen dat je blij bent met redelijke foto's van uitzonderlijke momenten, net zoals je blij bent met prachtige foto's van alledaagse momenten.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: janjozef op 20 januari 2006, 11:20:00 AM
Inderdaad gerolf de meest zeggende foto's worden onverwacht getrokken en Belgie is veel te klein om enkele full-time fotografen op pad te tsuren voor dat moment. Nu moet ik zeggen dat ik de kwaliteit zo slecht nog niet vind. Alles kan beter natuurlijk, maar dit is voor mij reeds goed. Alleen wat meer goederenverkeer zou inderdaad moeten kunnen. Als modelbouwer vond ik inderdaad de eerste 90 SJ beter als tegenwoordig, daarentegen als spoorliefhebber vindt ik dit de beste oplossing een goed MSM en een goed SJ. Ik lees dan ook nog geregeld "Op De Baan".  Keep on the good work boy's

Jan
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: argilla op 20 januari 2006, 15:25:41 PM
bestaat" op de baan nog "?? Heb er ooit eens 2 van gekregen van een collega modelbouwer . Was toen niet echt wat ik  ervan verwacht had, maar............kan ondertussen fel gewijzigd zijn ( was ook zo'n 15 jaar geleden geloof ik) enfin ....goed zo [:p]
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Roderik op 20 januari 2006, 15:42:23 PM
Op de Baan bestaat zeker nog.
Hier vind je meer uitleg: http://www.pfttsp.be/nl/opdebaan/opdebaan.htm
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: svvander op 20 januari 2006, 16:10:16 PM
"Op de baan" vind ik een prachtig tijdschrift, met heel veel goede foto's.
Als je weet dat dit een tijdschrift is, samengesteld door vrijwilligers... De opbrengst (lees "winst") gaat integraal naar het onderhoud en de aankoop van de locomotieven (en wagons) van het TSP.
Zo zijn ze momenteel bezig met de restauratie van een P8, die ze in Roemeni? hebben gekocht en die ze aan het ombouwen zijn naar een type 64, zoals die hier vanaf 1918 hebben rondgereden.
zie: http://www.pfttsp.be/nl/materieel/P8.htm

Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Peter op 20 januari 2006, 17:17:18 PM
Heb alle nummers van Spoorweg Journaal vanaf nummer 1 tot en met 135.
Ben er toen mee gestopt omdat het niet meer aan mijn verwachtingen voldeed.Een tijdje geleden (vorig jaar) heb ik nog eens een paar keer een los nummer gekocht, maar helaas.....Er zullen wel mensen zijn die het goed vinden,maar ik hoor daar niet bij. Voor mij hoeft het niet.
Geef mij maar MSM !!!
Peter
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Tom op 20 januari 2006, 18:16:38 PM
citaat:
Geplaatst door Peter

Heb alle nummers van Spoorweg Journaal vanaf nummer 1 tot en met 135.

Ik ben begonnen waar Peter gestopt is. [:D]
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Bert Ossevoort op 21 januari 2006, 09:24:15 AM
Het blad SJ of even 'belgie op de rails' ,voor de nederlanders vind ik als je niet in belgie woont, en wel dit land als modelbouw voorbeeld neemt, belangrijk dat ze er zijn .
Met stukjes zoals het was en heden ten dagen de actua.
Internet is mooi maar je print niet alle foto's uit en die vindt ik voor de hobby erg belangrijk, en makkelijk.Kan niet even om de hoek kijken hoe het in elkaar steekt .
Dus laten bestaan evenals ODB echter daar steun je ook het goede doel ,behoud van het materiaal mee doen dus.
Daar de NMBS dat een beetje laat afweten ?!!
een mening uit nl ,Bert.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: BD1701 op 21 januari 2006, 16:22:35 PM
Ik ben al enkele jaren abonnee van Spoorweg Journaal, en ik ben nog steeds zeer tevreden hiermee. Het klopt wel dat sommige foto's inderdaad misschien beter hadden gekunt, maar ja alles kan beter he. In ieder geval vind ik het posietief dat er nu meer Belgisch materiaal instaat dan vroeger het geval was, toen het nog Belgisch/Nederlands was. Ook de reportage's over de geschiedenis van de Internationale treinen vind ik prachtig, waar er overgins mooie foto's instaan, van hoe die treinen vroeger reden, qwa samenstelling enzo. En zo'n foto's vind je niet gauw meer terug, dus vandaar dat ik SJ toch nog steeds goed vind. Uiteraard is het ene nummer beter dan het andere, maar je kan niet voor iedereen goed doen. Dat er nieks meer instaat over modelbouw vind ik geen ramp, want dit staat nu allemaal in MSM. Voor mij mag SJ nog een tijdje doorgaan hoor, ik vind het nog altijd prima.

Groeten Bjorn
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Gerolf op 21 januari 2006, 20:44:06 PM
De laatste SJ vind ik prima. "Op de baan" heb ik recent herontdekt: ook de moeite!
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Tom op 21 januari 2006, 21:49:35 PM
Ik heb eens nummer 70 van ODB aangeschaft om een keer te kijken of het tijdschrift mij bevalt.
En ik moet zeggen dat 'op de baan' een positieve indruk heeft nagelaten bij mij.
Het is natuurlijk wel niet te vergelijken met SJ, niet negatief bedoeld hoor.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: n/a op 23 januari 2006, 16:43:58 PM
Zaterdag ben ik naar Nederland geweest, naar de Nederlandse modelbouwdagen te Rijswijk.
Daar heb ik het tijdschrift Railmagazine leren kennen.
Spijtig genoeg Voor Nederlandse modelbouwers.
Maar zij hebben volgens mij de juiste formule gevonden.
een deel grootspoor en een deel modelbouw. Beide met zeer goeie en mooie bijdragen.
Kostprijs van het tijdschrift 6,10 euro voor ongeveer 100 bladzijden. Formaat groter dan de A4 van de Belgische balden.
Dus dit tijdschrift is een spoorwegjournaal en een Modelspoormagazine samen.
De prijs van spoorwegjournaal 9.9 euro en MSM 7,50 euro samen 17,40 euro.
Geen dubbele bijdrage dus zoals de seinen bijdrage die eerst in MSM verschijnt en nu nog eens in spoorwegjournaal.
Redactie van beide Belgische bladen, ga eens kijken naar Railmagazine en leer eruit.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 januari 2006, 17:01:26 PM
Railmagazine is dan ook ontstaan uit twee andere bladen: Railkroniek (grootbedrijf) en Modelkroniek (modelspoor).
De uitgever heeft die samengevoegd omdat ze afzonderlijk niet levensvatbaar bleken.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: n/a op 23 januari 2006, 20:32:50 PM
Is spoorwegjournaal en MSM dan wel levensvatbaar?
Natuurlijk aan die prijs 17,40 voor hetzelfde als Rail magazine aan 6,10 euro.
De Belgische bladen zijn misschien levensvatbaar omdat wij zo zot zijn van 17.40 euro ervoor te geven.
We klagen steeds dat de modellen teveel beginnen te kosten, maar over onze bladen zwijgen we en betalen maar. Voeg de 2 Belgische bladen bij elkaar en vraag ervoor vergelijkbaar met Nederland en we hebben meer geld over voor de modellen.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: rgp op 23 januari 2006, 20:49:35 PM
Dag,

Zuiver rekenkundig en economisch heb je gelijk, maar je moet ook rekening houden met wat de klant wil.

Vroeger stond er in Spoorwegjournaal ook modelbouw en in MSM staat ook soms over het grootbedrijf.  Wat was het resultaat: de lezers van SJ vonden die modelbouw maar niks en vonden dat ze voor iets betaalden wat ze niet wouden, idem voor MSM.

Ik denk dat beide bladen voor een niet te verwaarlozen deel een apart publiek hebben, sommigen zijn in beide ge?nteresseerd.

Wat de prijs betreft: rekening houdend met de kleine oplage; je verkoopt minder nederlandstalige magazines dan pakweg Loco Revue, en de toch grote concurrentie voor het bestaande taalgebied is de prijs niet overdreven.  Maar men moet wel opletten dat men de kwantiteit (aantal blz) niet tracht te bekomen door meer advertenties te plaatsen: het moet immers een modelbouwblad worden en geen reclameblad.[:)]

Roland
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: n/a op 23 januari 2006, 21:07:14 PM
Kleine oplage?
De oplage in Nederland voor Railmagazine zal niet hoger zijn dan de Belgische bladen.
Voeg ze bij elkaar en ieder heeft zijn wil en deel voor veel minder geld.

Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Tom op 23 januari 2006, 21:29:44 PM
Ik zou liever hebben dat SJ en MSM apart blijven.
Als je bijvoorbeeld alleen maar interesse hebt voor grootbedrijf kan je MSM laten vallen, en andersom kan natuurlijk ook.
Het zou trouwens dom zijn om een tijdschrift dat enkele jaren geleden gesplitst is weer samen te voegen.
Maar ik vind wel dat de prijs wel wat minder kan.
De 2 tijdschriften samen vallen nogal wat duur uit.
Maar op vlak  avn inhoud vind ik het klasse.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: 55erke op 23 januari 2006, 22:25:34 PM

Ik vind ze alledrie goed MSM, SJ ,Op de baan.
En ze mogen van mij apart blijven.
Ik vind aan SJ vooral de samenstellingen van de treinen op de foto's zeer intresant. Zo kan je weten welke loc al met welke rijtuigen gereden heeft enz..... En dan kun je dit in model ook realistisch samenstellingen van treinen maken.
Groeten
johan
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: nico op 24 januari 2006, 18:02:49 PM
Als redactie van Modelspoormagazine houden we ons principieel afzijdig op het forum. We zien het in de eerste plaats immers als een ontmoetingsplaats voor lezers waarin iedereen het recht heeft om zijn eigen mening te ventileren. En die mening mag positief of kritisch zijn, maakt niet uit, per slot van rekening heet het een discussieforum.

Anders wordt het natuurlijk wanneer bepaalde personen in de anonimiteit van het internet iets of iemand schade wensen te berokkenen. En deze draad is hiervan een mooi voorbeeld.
Maar ?Modeltreintjes?, ik heb slechts nieuws voor je. Het internet is niet zo anoniem als je dacht. Ik zou je dan ook willen vragen Paul Bellon van pb Messing Modelbouw om op te houden met je gerichte acties om zowel Modelspoormagazine als Spoorwegjournaal te beschadigen. Per slot van rekening is het dat wat je beoogt: vermomd als argeloze lezer een op het eerste zicht onschuldige mening ventileren om, om wat voor reden dan ook, een persoonlijke rekening te vereffenen.

Indien je als fabrikant iets te zeggen hebt over Modelspoormagazine of Spoorwegjournaal dan horen we dat uiteraard graag je, maar wees dan wel zo moedig om dat in eigen naam, en niet in naam van de anonieme lezer ?Modeltreintjes? te doen.

Tot slot nog dit: zoals het op de kaft aangegeven staat is en blijft Modelspoormagazine een onafhankelijk maandblad. Dat wil zeggen dat de redactie van MSM geen enkel ander belang dient dan dat van de lezer. Dat betekent ook dat geen enkele fabrikant invloed heeft op de redactionele samenstelling van het blad, hoewel er uiteraard pogingen in die richting zijn geweest, niet in het minst door Paul Bellon zelf. Omgekeerd geldt dezelfde redenering natuurlijk ook: het is niet omdat Paul Bellon in dit geval een uitschuiver van formaat gemaakt heeft, dan zijn producten zullen doodgezwegen worden in Modelspoormagazine. Ook in dit soort gevallen geldt de regel dat iets verschijnt wanneer het van belang is voor de lezer. En dat ongeacht de persoonlijke voorkeur of afkeer van de redactie van Modelspoormagazine en Spoorwegjournaal, redacties die overigens volledig gescheiden van elkaar werken.

Nico Monnoye
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: argilla op 25 januari 2006, 10:54:13 AM
100 % akkoord Nico. [;)]
Trouwens zegt het spreekwoord niet; " schoenmaker blijf bij je leest"
Laten we ermee ophouden elkaar de duivel aan te doen. En verder werken aan ons doel: modelspoorwegen in al zijn facetten promoten en indien nodig de modelspoor probs oplossen.

Slijk gooien hoort daar NIET bij. Bedenk dat zonder ons lijfblad het modelspoorlandschap een stuk schraler zou zijn geweest.

Dat en niets meer dan dat.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: rgp op 25 januari 2006, 18:43:14 PM
Dag,

Gisteren wou ik al reageren, maar ik heb even afgewacht.

Nico 100 % gelijk

Tegelijk zou ik ervoor pleiten dat iedereen met zijn eigen naam tekent.  Want achter een schuilnaam is voor mij ook een teken van - sorry - lafheid.  Kom uit voor je mening, niemand kan je dat kwalijk nemen.

Roland
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: tonycabus op 25 januari 2006, 18:53:59 PM
Je onder je eigen echte naam inschrijven is een goede gewoonte op alle modelspoorfora. Er zijn er zelfs die je niet toelaten als je met een pseudo inschrijft. Ook ik pleit - na er door Gerrit, Seigneur de Rocheval, die al langer aan diverse groepen en fora deelnam op gewezen te zijn - al lang hiervoor.
Veel fora smijten je eruit als je na verloop van x tijd niks gepost hebt. Die willen zelfs niet van gluurders weten.
Ik mag dan wel "administrator" heten, het laatste woord blijft bij de vaste medewerkers van Meta Media. De uitgeverij stelt deze webspace op haar kosten beschikbaar.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Kedeng Kedeng op 25 januari 2006, 19:14:11 PM
Heb toen straks 2 Railmagazine gekregen die ik heb gekocht op eBay,
En vind het toch niet zo leuk dat het grootbedrijf en de modelspoor bij mekaar staan dit is heel verwarend.

Wel stonden er 2 Belgische modelbanen in en heb er een tip van geleerd
Voor bloembakken kan je m6 moertjes gebruiken.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 januari 2006, 19:35:57 PM
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

En vind het toch niet zo leuk dat het grootbedrijf en de modelspoor bij mekaar staan dit is heel verwarend.

Wat is daar zo verwarrend aan? In RailMagazine zijn beide soorten duidelijk gescheiden, grootbedrijf voorin, modelspoor achterin. Ik vind het tamelijk duidelijk.

Maar uit deze hele discussie begrijp ik dat men in Belgi? bewust er voor heeft gekozen om grootbedrijf en modelspoor in twee aparte tijdschriften te behandelen, waar Railmagazine er juist voor heeft gekozen om het te combineren, weliswaar door de financi?n gedwongen.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Kedeng Kedeng op 25 januari 2006, 19:53:44 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

En vind het toch niet zo leuk dat het grootbedrijf en de modelspoor bij mekaar staan dit is heel verwarend.

Wat is daar zo verwarrend aan? In RailMagazine zijn beide soorten duidelijk gescheiden, grootbedrijf voorin, modelspoor achterin. Ik vind het tamelijk duidelijk.

Oke ge hebt gelijk! Nu blij

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan


Maar uit deze hele discussie begrijp ik dat men in Belgi? bewust er voor heeft gekozen om grootbedrijf en modelspoor in twee aparte tijdschriften te behandelen,


De gene die modelspoor wilt koopt MSM
De gene die grootbedrijf wilt koopt SJ

En de gene die ze alle twee wilt, koopt ze samen
Dit kan wel duur zijn maar dat is u eigen keuze

Ik vind niet dat ze samen moeten gaan
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Gerolf op 25 januari 2006, 20:09:53 PM
Ik heb hier blijkbaar iets gemist. Wat kan ik zeggen?
- Paul heeft me ontgoocheld: jammer
- Nico leest mee, en grijpt in indien nodig: prima
- Meerdere goede spoortijdschriften in Belgi? (MSM, SJ, ODB, ...), alle met hun eigen publiek en een bekwame redactie: houden zo!
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Frans HOOYBERGHS op 25 januari 2006, 21:05:36 PM
Ik wil me niet mengen in polemieken, integendeel zelfs, maar toch dit;
- als je iets niet goed vindt, of weet ik niet wat, moet het kunnen gezegd worden
- maar al te vaak wordt al of niet onder schuilnamen op een weinig respectvolle manier omgegaan met andere idee?n en visies, en dat vind ik steeds opnieuw doodjammer
- en helemaal als het dan scheldproza wordt
- waar administrators streng maar rechtvaardig tegen moeten optreden
- en als je dat voor jezelf toepast, hoef je geen schuinaam, want als je de ander met respect benadert, zal de ander dat meestal ook met jou doen
- en die keren dat dat niet gebeurt, haal je beter je schouder op en ga je beter verder, want die ander hoort dan beter niet bij jou (en dus ook beter niet bij ons)
De modelspoorwereld is zo klein, letterlijk en figuurlijk, dat we, en ik heb het al vaak op vele plaatsen gezegd en geschreven, beter zouden samen in plaats van tegen elkaar werken. Het ontmoeten van zo veel mensen met zo veel eigen kundigheden vervat in al of niet grote kunst, als middel om deze wereld wat socialer te maken, is ??n van de drijfveren achter mijn enthousiasme. Anderen ontmoeten! Ook al rijdt of werkt die op een andere schaal, met een ander merk, met een ander ...
Als je iets niet goed vind, zeg het dan, en koop het niet. Niet minder maar ook niet meer!
Of willen sommigen absoluut bewijzen dat wat in een artikel uit de Morgen en de Volkskrant (In het boek Philosophie der Passionen wordt de treintjesverzamelaar getypeerd als ?een ? in het beste geval ? infantiele, in zichzelf gekeerde, verkrampte sufferd?. ) wat ik hier eens plaatste, tenminste wat hen zelf betreft, echt waar is.
Met respectvolle groeten aan iedereen!
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: DelticPower op 25 januari 2006, 23:58:52 PM
citaat:
Of willen sommigen absoluut bewijzen dat wat in een artikel uit de Morgen en de Volkskrant (In het boek Philosophie der Passionen wordt de treintjesverzamelaar getypeerd als ?een ? in het beste geval ? infantiele, in zichzelf gekeerde, verkrampte sufferd?. ) wat ik hier eens plaatste, tenminste wat hen zelf betreft, echt waar is.  


Hoi allemaal, waarom komt onze fijne hobby altijd zo negatief op sommige mensen over? Als je zegt dat je met modeltreinen bezig bent (let op woordkeuze, heb het niet over spelen) dan volgt meestal de vraag: heb jij dan ook zo'n petje op en een fluitje. Komt onze hobby op tv dan is dat meestal ook in negatieve zin. Een of andere malloot die wat rails op de vloer heeft liggen en treinrampen naspeeld.
Daar volgt dan meestal een uitgebreid interview mee en het beeld is compleet.
Kijken we daarnaast naar de modelbouwmanifestaties hoeveel mensen daar plezier in hebben dan zou je denken dat daar een positive impuls van uit moet gaan. Wat komt de trein, groot zowel klein in ned en belgie in het tv-aanbod? RailAway en soms in Vlaanderen vakantieland. Kijk nu eens in duitsland, Romantische Eisenbahn elke week op div lokale zenders, Bahntv met volop reportages. Regelmatig actualiteit vanuit Hamburg wunderwelt, Berlijn Loxx. De duitsers zijn veel meer modelbaanvriendelijk en reageren meestal met hoe liefdevol alles gemaakt is. Wij willen meestal weten wat het kost? Zie maar de vele draadjes hierover op het forum.

Daarom zullen wij met zijn allen onze hobby moeten promoten en voorkomen dat er tweedracht gezaaid wordt. Immers samen staan we sterk, ieder in zijn aspect van zijn hobby. Daarom minder afbreuk doen op onze bladen, maar proberen nog meer publiciteit te maken, laat anderen maar zien hoe mooi onze hobby is.

Samen de schouders er onder?[:)]

Groeten Jan Simons
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: argilla op 26 januari 2006, 12:21:06 PM
Deltic nog niet zo slecht idee..hm......misschien , misschien dat MSM of Nico of iemand die relaties heeft bij de VRT eens navraag kan doen voor eventueel ...... snap je ( interview, komen kijken bij iemand thuis) ! Moet kunnen nu dat er een digitaal cultuur zender schijnt te komen. Is de model(spoorweg)bouw geen tiende kunstvorm ??? Jawel , dus waarom niet het modelspoorbeeld bij de mensen bekend maken ; ( en promotie) Het kan  tot een beter begrip "modelspoor" leiden.
Alle begin is moeilijk toch
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: glamo op 26 januari 2006, 14:53:21 PM
maandag die man gezien in MAN BIJT HOND die in een jaar tijd het station van LICHTERVELDE nabouwde in legoblokken? en ook die gummineus die er stopte.
dat was pas promotie voor onze hobby.

mvg KURT
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: ysbeer op 26 januari 2006, 14:59:20 PM
Bij de nederlandse man bijt hond kun je een  1 min film inzenden
mag overal over gaan
Wie maakt eens een goede promofilm van een minuut.


Wim
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: svvander op 26 januari 2006, 15:31:49 PM
Om eventjes terug te komen op de reactie van Nico; ik vind het vreemd dat iemand als Paul, zich laat vangen aan zulke praktijken...
Spijttig zelf, zou ik zeggen, want dit is toch ook niet echt de reclame die bij zulke goed ondernemer hoort.
Een tijdje terug kreeg ik echter ook een opmerking in die aard van hem uit.

Nu, ik sta er wel verstomd van, dat niemand wist dat dit Paul Bellon was! Je kan toch makelijk bij leden kijken, welke persoon er achter welke naam staat? (ok, ik was te snel, wij kunnen dit dus niet zien).
Maar goed, ik hoop dat dit geen extra wrevel opwekt tussen de personen op dit forum. 't Zou zonde zijn!
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: ysbeer op 27 januari 2006, 17:37:38 PM
hallo

Nu ben ik even de draad kwijt.overal leesik klachten over s.j
dat het zo duur is 9.90.[:(!]
Echter hier in shop koopt ik nr 149 voor 7.25[:)]hoe zit dat zijn er twee een voor ned.en een voor belg.[?]
wie legt mij dit uit

wim
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: D_Loc op 27 januari 2006, 18:35:19 PM
Ja Wim, er zijn er inderdaad 2 versies.
Een belgische versie 'Spoorweg Journaal' welke ook tijdelijk 'Belgi? op de rails' heeft geheten en een Nederlandse versie welke altijd 'Spoorweg Journaal' heeft geheten. Deze opsplitsing is gebeurd bij de overgang van Editions H.K (de vorige uitgever van SJ) naar Meta Media.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: ysbeer op 27 januari 2006, 18:47:54 PM
aha bedankt voor de uitleg

wim
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: n/a op 27 januari 2006, 21:42:16 PM
tav Argilla,

we zijn op de vrt met vele spoorliefhebbers hoor.
En we hopen met jou op meer aandacht voor de 10e kunst.
(zal dat zeker voorstellen zodra het kan wat klara betreft)
Denk trouwens dat de hele modelbouwsector wat vaker op tv zou mogen...
Panamarenko is een goede poging geweest om een groot publiek met model-bouw in contact te brengen, maar het kan zeker beter...

Randy
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Kedeng Kedeng op 27 januari 2006, 21:58:21 PM
Mijn vader heeft is moeten werken in "De Wellnesskliniek"

Als hij daar nog is moet werken zal ik vragen als hij daar een blad wil op hangen
met het internet adres van deze website[:D].

En als de 3 MSM beurs is,
Kunnen we allemaal berichten sturen naar 12 12 dat ze zeker is moeten komen kijken[;)].
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: argilla op 29 januari 2006, 15:26:46 PM
citaat:
Geplaatst door mnbs

tav Argilla,

we zijn op de vrt met vele spoorliefhebbers hoor.
En we hopen met jou op meer aandacht voor de 10e kunst.
(zal dat zeker voorstellen zodra het kan wat klara betreft)
Denk trouwens dat de hele modelbouwsector wat vaker op tv zou mogen...
Panamarenko is een goede poging geweest om een groot publiek met model-bouw in contact te brengen, maar het kan zeker beter...

Randy
bedankt voor de positieve reactie Randy. Als er iets is dat ik kan doen om te helpen , wat dan ook,  neem gerust contact op.
ps: Pana is niet de enige met model-bouw. Ben trouwens kleikunstenaar met treinen [:D] Thx



Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Kedeng Kedeng op 31 januari 2006, 21:21:17 PM
citaat:
Geplaatst door maxim


Spoorongeluk in Mechelen! goederentrein ontspoord en een reizigerstrein reed in op de ontspoorde wagons!!

Ze zullen lachen als ze dat gaan zien [:D]


Laat ze maar lachen,

En als ze dan toch daar zijn kunnen ze gerust filmen[;)].
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Gert1 op 08 augustus 2006, 11:09:19 AM
Even een vraagje: De Nederlandse editie van Spoorwegjournaal 152 had ruim een week geleden al verschenen moeten zijn. Ik ben abonnee, maar heb het blad nog noet gehad en zie het ook nergens in de winkels. Is het uitgesteld? Zo ja, wanneer komt het alsnog?

mvg,
Gert
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Roderik op 08 augustus 2006, 11:25:00 AM
Verschijnt Spoorwegjournaal wel in augustus? Aangezien het van dezelfde uitgeverij komt dan Modelspoormagazine dat ook niet verschijnt in augustus, kan dat misschien het geval zijn.
Misschien in de vorige nummers eens controleren in de colofon.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Gert1 op 08 augustus 2006, 12:05:56 PM
Volgens het colofon had het eind juli verschenen moeten zijn.
De Belgische versie (nr. 152) is wel gewoon verschenen.

mvg,
Gert
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: ronny-vdv op 08 augustus 2006, 14:57:12 PM
In het laatste nummer van Spoorwegjournaal worden twee foto's verkracht. D.w.z. ofwel wordt de foto uitgerokken ofwel wordt de foto versmald.
Ik vraag mij af wie deze foto's verkracht. Hetzij door de drukkerij of de zetter of door de redacteur.

Ik zou wel willen vragen er in de toekomst op te letten dat dit niet meer voorkomt. Het tijdschrift kost al genoeg en iedereen wenst er kwaliteit voor in de plaats.

Gr,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: D_Loc op 08 augustus 2006, 22:10:10 PM
citaat:
Geplaatst door ronny-vdv

In het laatste nummer van Spoorwegjournaal worden twee foto's verkracht. D.w.z. ofwel wordt de foto uitgerokken ofwel wordt de foto versmald.
Ik vraag mij af wie deze foto's verkracht. Hetzij door de drukkerij of de zetter of door de redacteur.


Dit was mij ook opgevallen, vooral die foto van de 5511 in Verviers.

Ik vermoed dat het probleem is ontstaan bij diegene die de lay-out/opmaak verzorgt (ik verzorg zelf de opmaak van het clubblad van Spoorgroep Luxemburg en heb ook zeer regelmatig te maken met foto's die bijgesneden, vergroot of verkleind moeten worden).
Nu gebruik ik geen QuarkXpress (wat bij Meta Media vermoedelijk wel het geval is) maar ik verwacht dat de technieken tussen de verschillende pakketten toch wel ongeveer hetzelfde zullen zijn met dien verstande dat een pakket als QuarkExpress veel uitgebreider zal zijn dan wat ik gebruik.

Het lijkt erop dat er 'stretch' in plaats van 'crop' gebruikt is, dus in plaats dat er wat van de foto wordt ingekort/afgesneden wordt deze in elkaar gedrukt dan wel uit elkaar getrokken.
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast want ik heb geen DTP opleiding gevolgd.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Gert1 op 09 augustus 2006, 10:04:19 AM
Het is inderdaad goed mogelijk dat het al bij de opmaak mis is gegaan. Dat is dan wel slordig van de opmaker, maar ook van degene die de proeven heeft bekeken.

Wat ook kan is dat het pas bij de drukker mis is gegaan. In dat geval zijn de files niet goed aangeleverd. Normaliter zal er met een programma als 'Flight check' gecontroleerd zijn of alle illustratiemateriaal aanwezig was.

Hoe dan ook, het is en blijft slordig. Wat ook slordig was, was dat in de Nederlandse editie van Spoorwegjournaal 151 een baanplan werd beschreven waarin verwezen werd naar een schets of tekening terwijl die tekening niet bij het artikel stond... Zo had het artikel niet zo veel zin. Al met al heeft men recent nogal wat steekjes laten vallen.
Maar wat me wel enigszins verontrust is dat me nu kennelijk de eigen planning niet meer haalt. Men is met de NL-versie van nummer 152 nu zowat twee weken over tijd.

mvg,
Gert
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Jurgen op 09 augustus 2006, 11:04:08 AM
Voor Spoorwegjournaal overgenomen werd door Meta Media had ik ook al een abonnement op SJ. Normaal verschenen er 6 nummers per jaar. Maar het is 1 maal voorgevallen dat er maar 5 nummers verschenen, terwijl ik in het begin van het jaar wel voor 6 nummers betaald had. [}:)] Misschien is dit voor de Nederlandse versie nu opnieuw het geval.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Gert1 op 22 november 2006, 17:43:22 PM
Ik vernam dat de Nederlandse editie van Spoorwegjournaal gaat stoppen.
Het komende nummer dat een dezer dagen verschijnt zou het laatste zijn. Is het echt afgelopen met de aparte Nederlandse editie?
Ik zou dat echt erg jammer vinden...

mvg,
Gert
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: tufken op 22 november 2006, 18:15:59 PM
Ik heb het ook juist gehoord.  Spijtig[V]
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Gerolf op 25 november 2006, 14:26:08 PM
De laatste Nederlandse spoorwegjournaal begint met een editoriaal door Huub van Keulen "Het laatste nummer". Blijkbaar was er teveel concurrentie voor een dergelijk blad in Nederland. Jammer.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: DelticPower op 25 november 2006, 17:05:51 PM
Hoi Gerolf, volgens mij is de interesse in het Spoorwegjournaal danig verminderd doordat het blad steeds meer het grootbedrijf de bladzijden vulden en de modelbouw er steeds kariger van af kwam. Vooral de onderwerpen van Ger Moes en mederedacteuren werden gemist. Toen ben ik ook afgehaakt. Met voornamelijk grootspoor is het moeilijk opboksen tegen Railhobby en Railmagazine. Nu gaan ze in NL ook de Belgisch/Luxemburgse uitgave uitbrengen. Dat geeft in totaal weer meer abonnees en zodoende meer stabiliteit voor die uitgave.
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Gerolf op 25 november 2006, 17:40:19 PM
De laatste edities heb ik ook gelezen. Veel modelbouw zat er inderdaad niet (meer) in.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Tom op 27 november 2006, 18:03:33 PM
In het dik 20-jaar nummer van SJ (een gemeenscapelijk belgisch-nederlands nummer dacht ik) stond er in de geschiedenis van SJ dat de interse in de Nerderlands versie niet meer dat was.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: ERVIN op 01 maart 2007, 18:43:29 PM
Ik begin mij een beetje te ergeren aan jou onzin dampflok, en dat is niet de eerste keer, als je niets zinnigs te vertellen hebt, zwijg dan!!![:(!]
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: wisselstromer op 01 maart 2007, 20:27:22 PM
we hebben thuis ook altijd SJ gehad maar toen msm kwam zijn we dat beginnen kopen omdat dat toch meer voor de modlebouwer was
als ik in de boekenwinkel sta bekijk ik nog steeds we Sj want er staan altijd wel mooie fotos en weetjes in

wim
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Peter op 02 maart 2007, 12:32:38 PM
Op de Duitse forums waar ik lid van ben, mag je ??n keer een misplaatste opmerking plaatsen, waarna een verwittiging volgt. Bij de volgende ga je er onheroepelijk uit. (blokkeering IP-adres)
Dus een goede raad: matig je toon. We spreken hier over onze hobby, en laten we het als dusdanig aangenaam houden voor iedereen.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: benny m op 14 april 2007, 11:46:37 AM
ik koop ze alle drie zowel msm als sj en op de baan
ze zijn alle drie goed tis tgeld waard vind ik
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: ysbeer op 14 april 2007, 19:51:34 PM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik begin mij een beetje te ergeren aan jou onzin dampflok, en dat is niet de eerste keer, als je niets zinnigs te vertellen hebt, zwijg dan!!![:(!]




                          ??????????????????
wim ysbeer
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: ERVIN op 14 april 2007, 20:56:40 PM
Hoi Wim(Ysbeer)blijkbaar heeft Dampflok zijn bericht verwijdert, vandaar dat je er niet meer aan uit kan, ik weet zelf al niet meer waarom ik toen dit bericht heb geplaatst, wat ik wel weet is dat die Dampflok al een hele tijd niets meer heeft gepost, reden is mij niet duidelijk.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: Jurgen op 14 april 2007, 21:15:08 PM
Had die geen ban gekregen?
Nadien is hij onder andere namen beginnen berichten plaatsen, iets als Hovac enzo. Wat er toen mee gebeurd is weet ik niet.
Titel: SpoorwegJournaal
Bericht door: ERVIN op 14 april 2007, 21:19:48 PM
Ja Jurgen, ik dacht ook dat ze hem hier buiten gekieperd hadden, maar was er niet zeker van, ik weet wel nog dat hij op iedereen kritiek had en dat hij bepaalde modelbouwzaken de hemel inprees.