Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: Davy op 10 maart 2013, 15:23:05 pm

Titel: Tillig H0 rails
Bericht door: Davy op 10 maart 2013, 15:23:05 pm
Hallo!
heeft er iemand ervaring met de rails van Tillig H0? deze zijn zeer fijn afgewerkt maar naart schijnt gaat niet al het rollend
materiaal erop wegens te grote wielflenzen.
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: Mattias op 10 maart 2013, 15:30:29 pm
Bij ons in de vereniging zijn we enkele jaren geleden in een proefproject gegaan met de modelbaan "Antwerpen".
Hebben voor het eerst rails en wissels gebruikt van Tillig Elite H0.
Tot nu toe nog geen klachten.. Meer zelfs, We gebruiken ze graag!
Een fijna afwerking, mooie kleur van de rails, wissels lekker slank en buigzaam!
Tot nog toe gaat alle (2-rail) materieel er makkelijk over, zonder haperen of stotteren..

Niet twijfelen, gewoon doen!
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: Binco op 10 maart 2013, 17:01:33 pm
Inderdaad, ga Mattias gelijk geven.
Hier ook heel tevreden!
Binnenkort ook enkele wissels nodig en ga kijken voor de bouwpakketjes (alleen nog eens uitvissen waar ik die ga vinden  ;D)

Ik dacht dat die rails code 83 waren.
Kan je uitmaken wat er over zal gaan en wat niet  ;)
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: PeterVG op 10 maart 2013, 17:30:32 pm

Tillig elitie in HO, wat mij betreft wil ik niets anders.
Op mijn Hamsart baantje heb ik nog geen problemen gehad met nare rijervaringen.
Heel fijn railmateriaal om mee te werken.
Een aanrader

@ Binco: zelf kocht ik recent wissels van tillig in bouwpakketen via conrad.


Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: 2012 op 10 maart 2013, 17:44:26 pm
Hallo!
heeft er iemand ervaring met de rails van Tillig H0? deze zijn zeer fijn afgewerkt maar naart schijnt gaat niet al het rollend
materiaal erop wegens te grote wielflenzen.

Ik heb één flex rail van tillig gebruikt, namelijk met 3 rails (meterspoor/normaalspoor ineens) en idd mijn wisselstroomloks met grote flenzen maken daar wat meer lawaai op, maar ze rijden er wel over zonder te ontsporen :D
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0026.jpg)
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: stoomloc op 11 maart 2013, 12:21:24 pm
Hallo Davy,

Ik gebruik in mijn schaduwstation fleischmann code 100 en op de zichtbare plaatsen Tillig elite. Ben zoals mijn medeforumgenoten er tevreden over. Maar het is wel zo dat ouder materiaal met grotere wielflenzen er wel overgaat, maar met veel lawaai doordat de flenzen de bevestigingspunten raken. Mijn wissels moet ik wel nog aansluiten, dat is misschien een paar ander mouwen. We zien wel. ;)

Groeten

Wim
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 maart 2013, 14:11:14 pm
Ik ben wel benieuwd wat voor "ouder" materieel dat is wat over de railbevestigingen ratelt.
Dat moet dan wel verdraaid oud spul zijn. Ik kom maar zelden te hoge flenzen tegen.
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: doomslu op 11 maart 2013, 19:45:19 pm
Klaas, deze discussie hadden we enkele maanden gelden al eens.  ;)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16120.msg190628.html#msg190628

Je wordt een dagje ouder, man.  ;D ;D
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: Davy op 16 maart 2013, 09:39:42 am
Zijn er eigenlijk nog oplossingen om wisselstromers te laten rijden op gelijkstroomrails
zoals op die foto van Kurt!? een wissel voorzien van een middenrail is niet gemakkelijk denk ik.
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: SuSke op 16 maart 2013, 19:17:00 pm
Als ik me goed herinner heeft Eric (De Noorman) dat reeds gedaan door de pucko's zelf te maken met vierkante gaas draad.
Misschien kan Eric dat draadje terug opsnorren of zijn methode uitleggen.
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 maart 2013, 22:14:13 pm
Klaas, deze discussie hadden we enkele maanden gelden al eens.  ;)
Je wordt een dagje ouder, man.  ;D ;D
Weet ik, maar je moet ook wel verdraaid oud zijn om nog van die hoge flenzen in je collectie te hebben.
De enige die ik zelf nog kon vinden waren een paar Lima rijtuigen met plastic wielen uit de vroeg jaren '60.
Ik vind dat de waarschuwingen voor dit oude materieel wel wat overdreven zijn, want als ik vraag om voorbeelden te noemen, dan komt daar nooit een concrete reactie op. Zo ook nu weer.
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: patatje70 op 16 maart 2013, 23:17:59 pm
met " oudere" roco wagons/rijtuigen zul je dit ook regelmatig tegenkomen
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: doomslu op 16 maart 2013, 23:27:03 pm
Klaas, deze discussie hadden we enkele maanden gelden al eens.  ;)
Je wordt een dagje ouder, man.  ;D ;D
Weet ik, maar je moet ook wel verdraaid oud zijn om nog van die hoge flenzen in je collectie te hebben.
De enige die ik zelf nog kon vinden waren een paar Lima rijtuigen met plastic wielen uit de vroeg jaren '60.
Ik vind dat de waarschuwingen voor dit oude materieel wel wat overdreven zijn, want als ik vraag om voorbeelden te noemen, dan komt daar nooit een concrete reactie op. Zo ook nu weer.
Ik ben akkoord met je, maar toch... Lima M4 rijtuigen zijn echt niet zo oud hoor.  ;)
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 maart 2013, 23:35:10 pm
met " oudere" roco wagons/rijtuigen zul je dit ook regelmatig tegenkomen
Welke periode bedoel je dan? Het overgrote deel van mijn rollend materieel is van Roco, maar daar heb ik nog nooit een te hoge flens aangetroffen.
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: Davy op 17 maart 2013, 09:32:17 am
Heb juist de flenzen van mijn reeks 13 LSM gemeten en die zijn 1,4mm. Volgens mij veel te hoog om over een Tillig wissel te bollen.
Over de wagons kun jeje niet veel zorgen maken want die wielen kun indien nodig altyd vervangen door andere. Met een loc gaat dat niet zomaar,
zeker niet met een stomer. Er zou zoiets als een draadloze stroomverbinding moeten bestaan, middenrail gewoon verdwenen :)
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: SuSke op 17 maart 2013, 11:17:57 am
Heb juist de flenzen van mijn reeks 13 LSM gemeten en die zijn 1,4mm. Volgens mij veel te hoog om over een Tillig wissel te bollen.
Over de wagons kun jeje niet veel zorgen maken want die wielen kun indien nodig altyd vervangen door andere. Met een loc gaat dat niet zomaar,
zeker niet met een stomer. Er zou zoiets als een draadloze stroomverbinding moeten bestaan, middenrail gewoon verdwenen :)
Maak je om de modelen van LSM over Tillig wissels geen zorgen. Die lopen perfect over de wissels. Ervaring genoeg op de clubbaan met die dingen.
Het gaat inderdaad alleen maar om de oudere Lima's die problemen geven op code 83 sporen en wissels.
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: doomslu op 17 maart 2013, 11:54:59 am
Suske, ik fronste ook de wenkbrouwen als ik las dat een LSM reeks 13 zo'n wielflenzen zou hebben, maar dan bedacht ik plots dat het hier meer dan waarschijnlijk een 3-rail model betreft.
Ik onthou me van elke commentaar...  ;)

Uit ervaring weet ik dat 3-rail wielen van M2-rijtuigen van Märkin ook dokkeren op Tillig.
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: SuSke op 17 maart 2013, 15:38:04 pm
dat is ook een verklaring. Bij 3-rail zijn de flenzen altijd een stuk hoger met de gekende gevolgen.
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: SuSke op 19 maart 2013, 15:11:46 pm
Zijn er eigenlijk nog oplossingen om wisselstromers te laten rijden op gelijkstroomrails
zoals op die foto van Kurt!? een wissel voorzien van een middenrail is niet gemakkelijk denk ik.
Misschien is hier een oplossing: http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page5.html
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: Davy op 29 juni 2013, 11:21:00 am
Thx voor de reacties. Kzou wat meer vragen moeten stellen op het forum want ik weet er echt veel te weinig van af :)
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: ronny-vdv op 08 augustus 2013, 19:22:33 pm
Bestaat er een cataloog in pdf ?
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: ysbeer op 09 augustus 2013, 14:22:36 pm
met " oudere" roco wagons/rijtuigen zul je dit ook regelmatig tegenkomen

Zo en maak dat nu maar eens waar met een foto van die wagen of lok.
En nu niet van "dat weet ik van de broer van mij neef en daar weer de oom van. en die zijn zoon heeft een wagen die waarschijnlijk van roco is,dat staat er wel niet op maar hij zegt dat zijn vader en daar neef van het zegt.""

Ik rij code 83 van roco en heb een lok uit 1975 (br 215)en 4 wagens uit 1977.(alle van ROCO)
ALLES rijdt perfect op mijn rail uit 2013.

Het kan best waar zijn maar dan keiharde bewijzen graag.

Soms lijkt het of men aandelen heeft in een fabriek die uitsluitend code 100 rail maakt.
Waarom zo negatief (zonder bewijs)naar code 83 en 75.

Bewijs mij je gelijk en ik ga diep door het stof.

wim
Titel: Re: Tillig H0 rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 augustus 2013, 14:34:13 pm
Ysbeertje, bravo!!
Bewijzen willen we zien, harde bewijzen.