Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Testervaringen rollend materieel => Topic gestart door: Paul-hobby op 28 februari 2013, 10:46:51 am

Titel: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 28 februari 2013, 10:46:51 am
hallo
ik ben nieuw op het forum dus het is even wennen.

Ik heb een probleem met de type 93 van Fleischmann. Ik kocht deze week (eind februari 2013) in een winkel in het Antwerpse zo een type 93. Hij is nu in promotie voor 145 à 149 euro. Helaas ben ik flink teleurgesteld in de rij-eigenschappen analoog.  Hij rijdt bijna de helft trager dan mijn type 64 : hij is zelfs de traagste loc die ik heb!!!  Bij 5 volt staat hij soms nog stil! Terwijl andere locs al op 2,8 volt vertrekken. De verkoper heeft enkele andere uit zijn voorraad getest en die hebben het ook! En daar sta je dan hé.
In de bochten zie je de loc ook lichtjes bibberen voorraan. Op een filmpje op you tube zie je ook dat de loc eerder bibberend rijdt. (zelfs nog slechter dan de mijne)  Het rare is dat in modelspoormagazine gezegd wordt dat de snelheid aan de hoge kant is .  Zou fleischmann/ Roco een probleemreeks hebben die ze nu dumpen aan een lage prijs?  Ik koop door mijn klein budget bijna alles occasie. Nu koop ik eens een nieuwe en ben zwaar teleurgsteld!!!
Hoe snel rijdt die van jullie en bij welke voltage vertekt hij (analoog?) 
groeten
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 28 februari 2013, 11:20:50 am
Een tijdje "rondjes rijden" brengt geen verbetering?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paulogic op 28 februari 2013, 11:22:14 am
Dag Paul of is het Dirk ???

Ken je iemand met die hem ook even kan testen? Misschien iets mis met de bedrading of zo?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Michiel op 28 februari 2013, 12:06:39 pm
Wanneer een nieuw model niet functioneert zoals het hoort te functioneren, zou je aanspraak kunnen maken op de garantie. De moeilijkheid is dan natuurlijk aantonen dat het model niet functioneert naar wat men ervan mag verwachten. In de winkel hebben ze al vergeleken met andere, maar daar bleken alle modellen hetzelfde euvel te hebben.

Misschien dat je hier iemand op het forum kan vinden met een dergelijk model dat wel goed rijdt (redactie?), en daarmee vergelijken? Een afspraakje maken? Als je dan wel merkt dat jouw model niet goed functioneert, zou je het onder garantie door Fleischmann moeten kunnen laten herstellen/omruilen, begeleidt met een duidelijke beschrijving van de waargenomen problemen.

Zelf aan frunikken zou ik met een dergelijk nieuw model niet doen. Ik zou proberen om de garantie in werking te laten treden.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 28 februari 2013, 12:24:42 pm
Zelf heb ik hem niet, maar ik zie dat het een worm-aandrijving is.
Als je met je vingers de wielen beweegt (zachtjes!!!), is er dan een lichte speling of zit dat muurvast?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 28 februari 2013, 12:58:17 pm
dank u voor de reacties

de wielen zitten los maar toen ik hem voor het eerst op het spoor zette waggelde hij verschrikkelijk. even aan de wielassen gerommeld en toen liep hij vlot , maar redelijk traag en pas vanaf 5 volt start hij. 
Daarom zou ik willen weten of iemand anders eens kan meten bij welke voltage de zijne start en of hij ook redelijk traag rijdt (modelspoormagzine spreekt van een hoge topsnelheid ; dat doet me dus twijfelen)
hij heeft ook al 20 minuten proef gedraaid maar gaat niet harder. Uiterlijk zie ik ook geen defecten....
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: guy holbrecht op 28 februari 2013, 14:25:43 pm
Ik heb voor de gelegenheid nog eens een 93 van Fleischmann uit de vitrine gehaald. Het ding had in 10 jaar niet meer gereden. Na de assen wat geolied te hebben heeft hij een halfuurtje proefgedraaid op de rollenbank. Hieruit blijkt dat mijn 93 toch wel zijn 5 volt nodig heeft om in beweging te komen. Af en toe kon dit al rijdend afgezwakt worden naar 3.95 volt, maar uit stilstaand haalde de loc dat niet. In vergelijking met een Piko  type 71, is dit veel, omdat deze laatste al bij 2.5 volt in beweging komt en blijft. Andere Fleischmann locs, het type 64 en het type 66, hadden maar 3.5 volt nodig om in beweging te komen. Deze worden echter wel frequenter gebruikt, al worden ze mettertijd wel omgebouwd naar digitaal bedrijf.
Op de analoge modelbaan doet de 93 het behoorlijk. De oude modelbaan op zolder (wordt vrijwel niet meer gebruikt) wordt gestuurd via een gestabiliseerde voeding. Ook daar had de 93 van Fleischmann 5 volt nodig om in beweging te komen. Op 12 volt haalt hij wel zijn normale maximum snelheid (65 km per uur op een vlak traject). Als je op de rollentestbank de stroomtoevoer opdrijft naar 16 volt (normale trafos' van Fleischmann), dan rijdt het ding wel veel te snel, vandaar de opmerking bij de railtest in Modelspoormagazine nr 2. Waggelen doet hij echter niet en de verlichting werkt naar behoren.
Bekijk alvast de loopvlakken van de wielen eens goed. Zijn deze voldoende proper? Zit er geen vuil op (zou niet mogen bij een nieuw exemplaar), of merk je olie op de loopvlakken? Breng ook een likje olie aan op de in de handleiding getoonde plaatsen en laat de loc toch een hele tijd proefdraaien. Best gebruik je daarvoor een rollentestbank, maar als je dit niet in bezit hebt, kan je met twee krokodillenklemmen op de wielen van de voorloper een tijd stroom toevoeren zodat de loc omgekeerd ter plaatse kan inrijden. Hopelijk lukt dit en heb je binnen de kortste keren een loc die het perfect doet. Indien niet, terug naar de winkel om te klagen.

Groeten,
Guy
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 01 maart 2013, 09:51:54 am
5 volt start-stroom is toch wel veel hé? De rest van de loc's zijn dan al flink aan het rijden.
Mijn trafo's geven ook ongeveer 16,5 volt (fleischmann) en dan "vliegt" die type 64 door de baan, terwijl de 93 maar traag rijdt. Mijn 93 haalt dus op 16 volt niet die hoge snelheid waar u over spreekt.
Het vervelende is dat die anderen in de winkel ook zo rijden volgens de verkoper...
Gaan omwisselen haalt dus eigenlijk niets uit.... Ik heb een mail naar Roco/ Fleischman Frankrijk (de invoerder) gestuurd.

.....wordt vervolgd .......en bedankt voor de hulp.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Johnnytrein op 02 maart 2013, 07:35:30 am
Paul-logic "Ken je iemand met die hem ook even kan testen" U bedoelt?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 02 maart 2013, 10:53:49 am
Gewoon even zien of die van u snel rijdt op maximum voltage (16 volt met een fleischman trafo)
mijn 93 is de traagste loc die ik heb.... zelfs mijn oude lima's zijn een pak sneller.

Sommigen beweren dat hun type 93 zelfs te snel rijdt ....
Mijn fleischman type 64 is een vliegmachine . Het verschil met die 93 is dan ook meer dan het dubbele in topsnelheid !
Zijn er misschien locs die trager rijden en anderen die wel snel kunnen rijden?
Zit er in sommige mischien een andere (tragere) motor?
in ieder geval ik hou niet van trage treinen; want als ik volle gas geef met die 93 vliegen de anderen bijna uit de bocht.  Als ik de snelle locs stiller laat rijden rijdt de 93 als een slak....
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: ERVIN op 02 maart 2013, 18:57:45 pm

Zijn er misschien locs die trager rijden en anderen die wel snel kunnen rijden?
Zit er in sommige mischien een andere (tragere) motor?
in ieder geval ik hou niet van trage treinen; want als ik volle gas geef met die 93 vliegen de anderen bijna uit de bocht.  Als ik de snelle locs stiller laat rijden rijdt de 93 als een slak....

Ja hoor , er zit wel degelijk verschil in snelheid van bepaalde locs , zelfs twee identieke locs van dezelfde fabrikant kunnen een heel verschil in snelheid geven.

Persoonlijk hou ik niet zo van " straaljagers" op mijn baan , mijn goederentreinen rijden hier op een rustig tempo hun rondjes , zelfs mijn Thalys loopt hier nooit op zijn max. snelheid , maar dat is ieder zijn ding natuurlijk.

Ik was vorig jaar eens op een opendeurdag van een modelspoorclub , de treinen vlogen mij voorbij , lang ben ik toen niet daar geweest.... :o
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 02 maart 2013, 19:04:28 pm
dank u voor de tip.
Ik rijd meestal met passagierstreinen en niet met (trage) goederen-treinen.

stand van zaken:
de verkoper gaat contact opnemen met de invoerder en een "snelle" vragen.
Dan zou ik de mijne kunnen omwisselen.
... ben benieuwd ....
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: ysbeer op 02 maart 2013, 22:16:07 pm
Ja wat is langzaam
Als ik op tentoonstellingen de treinen met enorme snelheid zie rond rijden valt mij wel op dat het kennelijk niet echt cool is om op schaalsnelheid te rijden.
Zo een goederenlok rijdt zelden harder dan 50 a 60 km per uur.
Reken dat nu eens om en meet dan nog eens de snelheid van je lok.
Het met 125 km of meer over een baantje razen is niet echt modelbouw maar meer kinderspel.

Klachten over te langzaam hoor je zelden,te snel (zeker bij oudere loks)was vroeger normaal.
Ook omdat de klant het vroeg .
wim
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Val-Rikard op 03 maart 2013, 09:29:42 am
Dag Paul,

Ik vrees dat, wat garantie betreft, je van een koude kermis terug zal komen. Garantie is vandaag de dag bij Fleischmann ver zoek.
Na wat rond bellen blijkt dat sommige winkels nog altijd niet op de hoogte zijn van de problemen bij dit type loc. De invoerder en fabrikant laten duidelijk NIETS weten aan de winkeliers en klanten. Analoog zijn er voor zo ver ik weet weinig problemen, digitaal echter wel. Ik deed me deze week voor als potentiële klant voor de aankoop van deze loc en liet duidelijk weten dat ik digitaal wilde rijden. Wel geteld één winkel van de drie ik belde wees mij op het probleem van de foute bedrading. Die wilde hij wel aanpassen mits betaling. Hij deed mij niet het voorstel om deze naar de fabriek op te sturen. Dat zou natuurlijk dwaas zijn om dat ik de loc nog moet kopen en de winkelier hem meteen al mag opsturen naar de fabriek. Als de winkelier de foute bedrading aanpast vervalt meteen de garantie... Voor het opbranden van de decoders is er geen vergoeding bij Fleischmann. Een reactie op mijn mail naar Fleischmann bleef onbeantwoord. De invoerder van Fleischmann weet van het probleem met deze loc en wist mij te vertellen dat de volledige lading van dit model fout bedraad is. Ondanks dat verkopen ze deze loc nog altijd en dit nu aan dump prijzen. Toen ik één van de winkeliers wees op het probleem wist hij mij te vertellen dat garantie bij Fleischmann een loos woord is. Nu Fleischmann deel uit maakt van Roco is het  niet meer zoals vroeger. Als winkeliers te veel hun beklag doen bij de invoerder krijgen ze te horen " je bent niet verplicht om deze treintjes te verkopen"...  Met andere woorden staat iedereen zowat te plassen in de wint. Front vormen is zinloos, België is maar een klein land. De winkeliers daar mee lastig vallen is ook niet rechtvaardig, die hebben het ook niet altijd onder de zon. Deze ervaring moest mij nog van het hart.   
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: glenfarclas op 04 maart 2013, 16:29:12 pm
Waarom mag je daar de winkelier niet mee lastig vallen. Hij is toch aansprakelijk als verkoper van het goed. Lees onderstaande bepalingen van de federale overheid maar even. Voor een digitale camera van 49 euro gaan we klagen, waarom dan niet voor "speelgoed"?
Welke is de garantietermijn?
De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument. Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat. Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen. Deze termijn kan worden verkort voor tweedehandsgoederen, maar mag echter niet korter zijn dan 1 jaar.
Grtz
Marc

Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 04 maart 2013, 17:44:01 pm
Dus als ik het goed begrijp laat je een aantal loc's samen op een baan rijden met een transfo, en die '93 rijdt dan trager dan die anderen?
Ik zie hier een mooie reden om te digitaliseren, maar dat kost wel wat natuurlijk. Overigens kan je in een ander draadje een discussie lezen over het wel of niet van een decoder bij gewone gelijkstroom. Het kost je een dikke 20 euro en wat schroefwerk en misschien is je probleem opgelost.
Jammer dat ik er geen xxx Euro voor over heb want ik zou zo'n locje wel eens willen disecteren !
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 04 maart 2013, 20:28:49 pm
inderdaad hugo
ik ben een echte analoog fan! zelfs analoge televisie met 3 dvd recorders en een vhs .
enkele jaren geleden lachten ze me uit met mijn platenspelers en nu heeft zelfs sony terug een platenspeler in zijn gamma.
Ik heb 120 locomotieven waarvan sommigen al 40 jaar in mijn bezit. die ga je toch niet digitaliseren?  120 locs x 2O euro ??? + trafo's en wissels etc????
Als je die oldtimers digitaal gaat maken verliezen ze ook hun waarde.

ik was vandaag nog in een andere treinwinkel en vroeg info over die 93 en ook daar draaide men maar wat rond de pot. echt dit kan toch niet. nieuw is nieuw met wettelijk 2 jaar garantie!!!!
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Val-Rikard op 04 maart 2013, 22:03:19 pm
Dag Paul,

De verkoper is inderdaad aansprakelijk voor de verkochte goederen, dat is juist. Alleen hebben blijkbaar een aantal winkels niet het lef om hun lading slechte locs terug te sturen richting invoerder. Waarom ze dat niet doen weet ik niet. Ik weet in elk geval dat één winkel de slechte locs terug stuurde. Hij eiste alvast zijn geld terug van de invoerder maar kreeg nog niets... Hij bevestigde mij dat de invoerder of fabrikant de winkeliers niet op de hoogte bracht van de foute bedrading in deze loc. De winkelier in kwestie vernam het via dit forum.
Men zou dan denken dat anderen zijn voorbeeld zouden volgen, niet dus. Ik denk dat de meeste klanten die op de hoogte zijn van dat probleem het zelf oplossen door de draadjes gewoon te verwisselen. De garantie kan moeilijk vervallen hierdoor want je maakt hun fout weer in orde. Ze kunnen moeilijk van hun oren maken en zeggen " je garantie vervalt want die kortsluiting zit er niet meer in". Het is  inderdaad niet makkelijk in deze sector om winkel te houden, maar in deze zaak dreigt de klant uiteindelijk de dupe te worden.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: ysbeer op 04 maart 2013, 22:30:07 pm
Als je absoluut zeker bent,en dat bevestigd is door de importeur of de winkel dan kun je lok terug brengen en rep.eisen of je geld terug.
Wees niet zo bang van de winkelier of wie dan ook je staat 100% in je recht dus halen dat recht.
Als we allemaal zo berusten dan koopje over een paar jaar een lege doos en zegt de importeur ja dat wist wel maar ja..
wim
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: conducteur op 04 maart 2013, 22:44:31 pm
Dat locje zal gewoon een grotere vertraging hebben in zijn tandwieloverbrenging dan je andere. Daar kan je weinig/niets aan doen. Daar gaan ze u in de treinwinkel weinig mee kunnen helpen denk ik. Tenzij je natuurlijk (gedeeltelijk) digitaal zou gaan rijden.

Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 05 maart 2013, 11:05:29 am
Dat locje zal gewoon een grotere vertraging hebben in zijn tandwieloverbrenging dan je andere. Daar kan je weinig/niets aan doen. Daar gaan ze u in de treinwinkel weinig mee kunnen helpen denk ik. Tenzij je natuurlijk (gedeeltelijk) digitaal zou gaan rijden.
Die overbrenging verklaart de lage snelheid maar de hoge startspanning niet, maar als die worm te hard drukt op zijn wormwiel is er wel een hogere spanning nodig om het motortje het nodige koppel te geven om het geheel in gang te zetten.
Vandaar ook mijn idee om een decoder in te bouwen. Ook op gelijkstroom heb je dan een betere aansturing van de motor, maxima en minima zijn ook in te stellen. Je hoeft niet je hele baan te digitaliseren! 
PS: in het geval van deze loc moet geen "verbouwingen" doen: er is een connector.
PPS: ik kijk en luister ook nog analoog!
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Michiel op 05 maart 2013, 11:24:32 am
Een decoder inbouwen heeft in dit geval niet veel zin. Met 2 tot 5 Volt doe je met een decoder niet veel beter dan rechtreeks analoog. En meer dan 5 volt startspanning is niet normaal. De hypothese van een te hard aandrukkend wormwiel is mogelijk, maar de vraag is dan, moet Paul zelf gaan klooien om een splinternieuw model goed rijdend te krijgen? Normaal is het dat hier de winkelier en Fleischmann een oplossing  aanbieden, lijkt me. Als je zelf gaat klooien met het model, is de garantie meteen vervallen. De moeiljkheid is hier aantonen dat het model niet voldoet aan wat men redelijkerwijze mag verwachten van het product. Ik denk dat men Paul moet helpen met de argumentatie te stofferen om aan te tonen dat zijn model (en mogelijk ook andere) wel degelijk defect is.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 05 maart 2013, 11:39:59 am
Ik heb hem vandaag nog eens getest en hij rijdt precies nog trager!!!

De eerste keer dat ik hem op het spoor zette rammelde hij en waggelde flink van links naar rechts. Ik dacht dat ik hem met 1 wiel naast het spoor had gezet.
Nadat ik wat aan de voorste en achterste assen (de zwevende) gedraaid had liep hij mooi, maar te traag dus.
De theorie dat er iets met het mechanisme fout is begint mij ook meer te overtuigen.
Ik ga hem verwisselen!!!
.... maar zoals ik al zei: de verkoper beweert dat de anderen het ook hebben....
....en ik heb voorlopig niets meer van de verkoper gehoord....

verdorie hé, dan koop je eens een nieuwe!  90 % van mijn loks zijn occasie en rijden goed tot zeer goed...
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: ysbeer op 05 maart 2013, 11:43:49 am
Wat is nu een fout in de bedrading of te veel tandwielen????????????????????????????????????
wim
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 05 maart 2013, 11:46:07 am
Michiel, hoe kan je de producent aanspreken op een slechte "gedraging" van die loc? Staat er ergens dat die moet beginnen rijden op die of die spanning? Dat die maar zo snel gaat? Waarschijnlijk is het voldoende dat die vooruit en achteruit rijdt en dat de lichtjes branden om aan de verkoopsvoorwaarden te voldoen. Als je niet tevreden bent met het product moet je het terugbrengen, dat is de enige waarborg die je op dit moment hebt. De enige productieve reactie die je kan verwachten is dat de fabrikant het product "dumpt". Allemaal terugroepen en herstellen? Ik twijfel er sterk aan!
Die verkeerde bedrading, dat is wat anders!
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Michiel op 05 maart 2013, 12:06:17 pm
Hugo, het verrast me een beetje van jou dat je meteen de handdoek in de ring gooit. Vechten tegen de bierkaai... opgeven...   ;) ;D

Ik vind dat Paul een vrij sterk verhaal heeft, maar dat hij niet voldoende vergelijkkingsmateriaal heeft om zijn argumenten te onderbouwen. Ik zie toch, via het forum, dat er mogelijkheden zijn om aan te tonen dat zijn model niet voldoet aan wat met "redelijkerwijze" mag verwachten van het model. Paul is niet gelukkig met zijn recente aankoop. De fabrikant en winkelier leveren een waarborg op product en dienst. 1 en 1 is 2, nee?

Of hebben alle mensen hier hetzelfde probleem met dit model van fleischmann??? Dan lijkt en een gemeenschappelijk zoeken naar een methode om het model te verbeteren wel een interessant draadje.  ;)
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 05 maart 2013, 12:18:11 pm
Nee Michiel, ik probeer realist te zijn. Als dit verschijnsel zich inderdaad bij alle modellen voordoet is het uiteraard  het proberen waard om met alle "gedupeerden" front te vormen en proberen een reactie van de fabrikant uit te lokken. Maar denk eens na: iedereen heeft het over de kleine winstmarge op modelspoormateriaal. Is het dan financieel wel gezond dat de fabrikant een dergelijk initiatief neemt, dat hem meer geld gaat kosten dan de verkoop opbrengt? Zoals ik opmerkte: waar staat beschreven hoe die loc moet rijden? Je moet toch minstens één been hebben om op te staan.
Wat je voorstel betreft om de ervaringsdeskundigen aan het woord te laten: prachtidee!
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Val-Rikard op 05 maart 2013, 19:16:44 pm
Ik heb mijn loc eens op zijn maximum snelheid ingesteld om te zien hoe snel deze kon gaan.
Voor mij mag deze zelf een beetje trager. Al bij al ben ik tevreden van deze loc, op het decoder verhaal na.
In de club hebben we wel gezien dat deze een beetje waggelt op rechte stukken, maar met een sleep valt dit mee.
In de link hieronder zie je een filmpje over zijn "topsnelheid".

http://youtu.be/Yw6c5JlM2e8

 
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: doomslu op 05 maart 2013, 20:10:10 pm
Te traag is die van jou zeker niet!  ;)
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 05 maart 2013, 20:58:01 pm
Ik heb mijn loc eens op zijn maximum snelheid ingesteld om te zien hoe snel deze kon gaan.
Voor mij mag deze zelf een beetje trager. Al bij al ben ik tevreden van deze loc, op het decoder verhaal na.
In de club hebben we wel gezien dat deze een beetje waggelt op rechte stukken, maar met een sleep valt dit mee.
In de link hieronder zie je een filmpje over zijn "topsnelheid".

http://youtu.be/Yw6c5JlM2e8
maar die is dus gedigitaliseerd?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Decapod op 05 maart 2013, 21:08:10 pm
Mannen, ik vind dit een ontzettend interessante discussie en ik hoop dat jullie het opgelost krijgen, maar moet dit draadje niet in 'Testervaringen' staan? Ik heb lang moeten zoeken eer ik het hier vond ... .

Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Val-Rikard op 05 maart 2013, 21:14:43 pm
Juist, dit zou misschien beter in testervaringen staan. Huugooke:  De loc in het filmpje is inderdaad gedigitaliseerd. Ik zou hem weer eens moeten ombouwen naar analoog om het verschil te zien... ::)
 
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: conducteur op 05 maart 2013, 21:16:54 pm
En hoe liet je het locje rondjes rijden? Met een digitale centrale of analoog?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: doomslu op 05 maart 2013, 22:07:16 pm
Mannen, ik vind dit een ontzettend interessante discussie en ik hoop dat jullie het opgelost krijgen, maar moet dit draadje niet in 'Testervaringen' staan? Ik heb lang moeten zoeken eer ik het hier vond ... .
Ik had het nog niet gemerkt... is dus nu gebeurd.  ;)
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Val-Rikard op 06 maart 2013, 06:37:56 am
Ik liet de gedigitaliseerde loc rijden met een digitale centrale. Vandaag ga ik eens proberen het locje weer om te bouwen naar analoog. Ik laat dan op dezelfde sporen het locje weer rijden met een gewone transfo van 14V aan maximum snelheid. Ergens in de loop van deze voormiddag mag je het 2de test filmpje verwachten.  ::) :)
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: conducteur op 06 maart 2013, 07:23:28 am
maak ook eens een opname met decoder erin, maar analoog aangestuurd?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Val-Rikard op 06 maart 2013, 10:09:18 am
Ik heb zopas de test uitgevoerd en moet zeggen dat de snelheid meer dan goed is, rekening houdend dat de test op een spoor met krappe boog gedaan werd. Het rondje is amper 75cm in diameter. Ik heb ook de test gedaan om de loc met decoder op analoog spoor te doen rijden maar dat lukt bij mij niet. Deze test kan ik in de club uitvoeren, daar werkt dat wel. Ik weet trouwens niet hoe je een loc met digitale module op analoog spoor laat rijden. Via de link kan je het resultaat van de snelheidstest zien. http://youtu.be/VT61UT8gHH4
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 06 maart 2013, 10:31:55 am
Als het een locpilot V4 is: hoofdstuk 7.3.1. : analoog bedrijf.
Kort samengevat, er is lastregeling, maar deze heeft 3-4 volt startspanning nodig om te werken
CV 125 en 126 regelen de vertrek en topsnelheid.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: doomslu op 06 maart 2013, 10:58:25 am
Het lijkt wel een TGV.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Val-Rikard op 06 maart 2013, 20:56:52 pm
Hij rijdt beter dan de Fyra.  ;D ;D ;D
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 07 maart 2013, 10:36:06 am
hey snelheids-maniakken, zal 't gaan ja....(haha)

Je moet de test eens doen op een ovaal want in de bochten vertraagt een loc meestal.
ik heb het filmpje gezien maar uiteindelijk word je hier niet wijzer uit.
doe de test aub eens op deze manier:
je neemt een fleischman type 64 en plaatst die VOOR de type 93 op de baan.
Dan draai je de transfo (een fleischman 16 volt) op maximum en dan ga je pas resultaat zien wat de snelheid betreft.
Vervolgens ga je de snelheid zo afregelen dat de snelste loc op een normale snelheid rijdt.
Bij mij gaat die 93 dan nog amper voorruit terwijl de 64 mooi rondjes draait.
je kan dit daarna ook eens met een roco type 96 doen.  (die is wel trager dan de fleischmann 64!!)
en dan ga je pas het verschil in snelheid zien.
" Allé, filmen maar" ! Ik ben benieuwd .
Ik begin het ook stilaan flink op mijn zenuwen te krijgen want de winkelier blijft maar rond de pot draaien !!!! 
Gisteren nog eens gebeld  : "ja maar de vertegenwoordiger komt morgen ...... en bla bla bla....."

..
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 07 maart 2013, 10:55:38 am
oh ja ben ik nog vergeten te zeggen !!!.
ik heb enkele weken geleden bij treinshop Olaets die roco 96 gekocht. een superkoopje mannen! 99 euro !!!  er zijn er genoeg in stock zei men.  wauw  reuze content van !!! (snelheid is vrij goed )
Langs de andere kant toch maar weer een superaanbieding van de roco fleischman groep... zouden die door de crisis in de problemen zitten? vergeet niet dat roco enkele jaren geleden failliet is gegaan en nu het noodleidende fleischman opgekocht heeft...  misschien te ver gesprongen dan hun stok lang is...

ik heb het tweede filmpje eens bekeken en alleen het geluid van de motor is al anders dan de mijne: je hoort gewoon aan het lawaai dat die motor flink sneller draait dan de mijne . Dat hoge toerental haalt de mijne gewoon niet!
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: doomslu op 07 maart 2013, 11:27:05 am
Ik denk niet dat de groep Roco/Fleischmann in de problemen zitten. Wat er gebeurt, is dat men nu sneller geneigd is om locomotieven waarvan de ontwikkelingkost is afgeschreven aan een aantrekkelijke prijs aan te bieden via de kleinhandel. Vroeger gebeurde het vaak dat één internetwinkel het lot opkocht en dan via eBay dumpte.

Stilaan beginnen de fabrikanten toch te beseffen dat de klant prijsgevoelig is. Een goede evolutie denk ik.  ;)
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Peter op 07 maart 2013, 16:30:02 pm
Citaat
Dat hoge toerental haalt de mijne gewoon niet!

Een druppeltje olie kan soms wonderen doen, ook bij een nieuwe lok.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 07 maart 2013, 18:59:34 pm
voila, nie zeveren maar speulen....

Ik heb zelf een baantje (cirkel) gemaakt met een diameter van 93 cm ( buitenste rail )
Dat geeft 292 cm per ronde. Ik heb alle locs vanuit stilstand exact 1 minuut laten rijden. ( Per loc 2x getest)

Hier are de results from de jury of paul-hobby...

na 1 minuut rijden:

tijdperk III :

type 93 Fleischmann: 8 toeren + 210 cm  = 2546 cm = 1,52 km/u

type 96 Roco.........:  13 toeren + 60 cm  = 3856 cm = 2,31 km/u

type 64 Fleischmann:17 toeren + 50 cm  = 5014 cm = 3,00 km/u

5950  Diesel Roco....:20 toeren + 60 cm  = 5950 cm = 3,57 km/u


tijdperk VI :         

7742 diesel Mehano..11 toeren + 0 cm     = 3212 cm = 1,93 km/u

1802 Ls Models........20 toeren + 180 cm = 6020 cm =  3,61 km/u

TGV oranje, Lima....  24 toeren + 20 cm  =  7028 cm =  4,21 km/u


voila, en nu zou ik graag jullie cijfers zien wie "pole position" heeft.....
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: conducteur op 07 maart 2013, 19:16:46 pm
Een 64 die aan 3*87=261km/uur kan rijden? Lijkt veel te snel.
Voor de 93 dezelfde redenering volgen geeft ook te snel rijden. Je machientje gaat dan 1.5*87+/- 130km:u, beiden véél te snel voor een stoomloc

Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 08 maart 2013, 10:01:59 am
als we uw redenering volgen moeten ze nog trager rijden ???!! >:(

dat is de eeuwige 1/87 discussie hé.
Gooi dan al uw Marklins maar weg want die personenwagons zijn 1:1OO !
Ik zie in het echte leven ook geen enkele locomotief met een sleper onder of een spoor met contactjes in het midden.!!!

De discussie gaat hier wel over het verschil in snelheid !!
Trager rijden gaat altijd! Draai dan gewoon de transfo maar dicht!
Maar een loc die de helft trager rijdt dan de anderen zorgt voor problemen op een analoge baan !

dus vrienden ik wacht nog steeds op jullie snelheidtest, want ik weet nu na dagen forumbezoek nog altijd niet of de mijne trager is dan die van jullie..... en dat was mijn vraag hé
(het lijkt hier wel stilaan de koffieklets van de boerinnenbond aan het worden....veel discussie maar nog altijd geen antwoord....)

dus please please please:  test die van jullie ook eens op zo'n cirkel gedurende één minuut. (toch niet moeilijk...)

ps de winkelier heeft me gecontacteerd dat fleischmann een oplossing zoekt
(maar wanneer die er komt ?????)

ik begin het wel stilaan op mijn heupen te krijgen hoor: want ik heb wel een nieuwe gekocht, en geen occasie hé!
....
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Dirky op 08 maart 2013, 10:26:10 am
ik vrees dat niet iedereen bij deze boerinnenbond zit te wachten op iemand die testen wil afdwingen Dirk...

misschien hebben andere mensen minder tijd, minder goesting, minder plaats, minder rails,...
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: conducteur op 08 maart 2013, 18:35:19 pm
Zoals je zelf zegt, je loc is nieuw. Volgens mij is er gewoon niets mis mee.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 08 maart 2013, 18:59:14 pm

mannekes mannekes ,   ja bompi  ....  Ga..ma

dat van die boerinnenbond was voor te lachen he....

Citaat
dus please please please:  test die van jullie ook eens op zo'n cirkel gedurende één minuut. (toch niet moeilijk...)
 

ik heb het toch heel beleefd en vriendelijk gevraagd hé ?
hoe weet ik anders of ik een trage heb met een defect of niet....



Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: doomslu op 09 maart 2013, 00:23:41 am
We begrijpen je probleem, maar ikzelf heb zo'n locje niet, dus kan ik je niet helpen.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Peter op 09 maart 2013, 10:13:48 am
Het is natuurlijk wel zo, dat we hemel en aarde verzet hebben opdat de modellen schaalsnelheid zouden hebben en geen race-machines zoals vroeger zouden zijn.
De meest producenten houden zich daar aan, al is een bepaald percentage meer normaal.
De 93 is een lokaalspoor/ rangeerlok dus zal die normaal veel minder snel rijden dan de andere loks die je opsomt.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 10 maart 2013, 10:52:57 am
ah bon,
maar das wel niet fair hé. !!! Je ontneemt op die manier "de treinrijders" hun plezier!!!!
In het verkeer heb ik de laatste 20 jaar geen boete voor overdreven snelheid gehad, maar met mijn treintjes vlam ik af en toe eens graag door om me te amuseren.

Als jullie "1/87 fanaten " traag willen rijden kan je gewoon de transfo stiller zetten of de snelheid digitaal verlagen. Maar wij kunnen een loc niet sneller laten rijden dan hij werkelijk kan hé !!
jullie bepalen dus hoe het gemaakt moet worden !!
 
Helaas hebben jullie "1/87 fanaten" onze hobby ook onbetaalbaar gemaakt en het rijden naar de achtergrond verplaatst.  Toiletten die je niet ziet in wagons,  kleine ruitenwissertjes die er af vallen tijdens het rijden, onderdelen die je na een maand rijden nooit meer terug vindt op de baan, enzovoort....
Hoeveel onderdeeltjes er al van mijn 1802 (nieuwe model) afgevallen zijn van het rijden......
En geef mij maar die goedkope piko type 28 : Hoge snelheid, meer dan de helft goedkoper dan de concurrentie, en vooral ook nog eens de juiste kleur!!! En er kunnen geen stomme ruitenwissers ofzo afvallen tijdens het rijden, want ze zijn er op geschilderd !!!!

Als ik soms van die minibaantjes zie heb ik ook mijn bedenkingen : treintje vooruit... treintje achteruit... en opnieuw treintje vooruit.....
Ieder zijn plezier hé, maar gun dan ons ook het rijplezier !!!

Maar ik denk dat ik nu weer een andere discusie op gang trek ..... (amai ik hou mijn hart al vast)

weet je wat: als onze treintjes traag "moeten"  rijden gaan wij vragen dat alle Bmw's , Mercedessen, Ferrari's en Porches afgesteld moeten worden op 120 km/u; want je mag toch niet sneller...
Ik denk dat je dan wat zal horen ...
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 10 maart 2013, 16:40:09 pm
Gedeeltelijk mee akkoord Dirk.
Je moet je wel realiseren dat modelspoor geen speelgoed (meer) is. Een loc uit de jaren '60, die mocht al eens van de tafel vallen, veel kwaad kon dat niet.
Omdat het kopende publiek is veranderd, hebben de fabrikanten zich aangepast. Blijkbaar is er nu vraag naar perfecte schaalmodellen, en die worden dus gemaakt!
Als je echt het speelelement terug wil bovenhalen kan je best op zoek naar occasie materiaal. Met zo'n ouwe Märklin op die metalen sporen kan je pas "gas" geven!
En van die 120/h vind ik een prachtidee!
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Stefan Appelmans op 10 maart 2013, 18:52:05 pm
????????
Wat is dat nu allemeaal?
Een echte stoomloc heeft een bepaalde maximun snelheid. Niemand verbied U sneller te rijden.
Maar persoonlijk zie ik liever een stooloc een "normale" snelheid reiden.
Waar zit de moeilelijkheid?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 11 maart 2013, 10:53:12 am
zoals ik al zei:  Laat degene die graag spelen met treintjes snel rijden, en de 1/87 hobbyisten de snelheid trager zetten met hun trafo of digitaal: iedereen tevreden, iedereen zijn plezier !

Ik ben ook niet akkoord met het feit dat alle kopers veeleisender zijn geworden!
Dat is enkel het antwoord van die veeleisende 1/87 fanaten!
Het piko model type 28 was op minder dan enkele weken uitverkocht!! ik had er drie besteld voor twee vrienden en mezelf, maar er kon er nog maar 1 geleverd worden. Het was echt zijn geld waard: 89 euro, goede snelheid en geen overbodige rommeldetails!  De Hondekop trouwens net hetzelfde. (en dan zijn er die daar ruitewissertjes gaan opzetten , jezus vind ik er echt over hoor!! en het wortd een stijd dat mensen als ik ook eens antwoorden want het zijn  tegenwoordig de 1/87 fanaten die de wet willen spellen!!!

En geef nu toe: iemand die in het station werkt als verkoper of arbeider die verdient soms maar 1250 of 1300 euro (echt!). Die kan als alleenstaande deze hobby toch niet meer betalen??? Daarom bewonder ik Piko dat ze drie reeksen hebben: hobby,  classic , en expert!
de NMBS Desiro gaan ze uitbrengen rond de 180 euro ! das +/-120 euro goedkoper dan
de belgische fabrikant die er mee bezig is.
Je gelooft het misschien niet maar ik heb dit weekend van iemand een set GCI rijtuigen van
Goover Models overgekocht . Die man werd er gek van omdat er zo veel rommel afviel tijdens het rijden.
Wissels blokkeerden of wagons ontspoorden omdat er zoveel afvalt! Soms zelfs heel de voettrede !!
En inderdaad deze wagons zijn waanzin! Als je hier niet doorhebt dat we over de grens van het overdrijven zijn gegaan??? sorry dan hoor.... Ik ga al die rommel verwijderen en ze gebruiken voor wat ze dienen : om er mee te rijden!!!

zoals ik al zei: voor ieders wat wils !! Jullie de modelbouw; ik het spelen met treinen ( = niet met goedkoop speelgoed spelen! )
En nu maar hopen dat fabrikanten zoals van Biervliet vol blijven houden met hun budget-lijn voor "rijders" zoals ik. (en hopelijk kunnen ze goed doorrijden in plaats van dat trage gedoe op de baan.  )

 


 
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: eve op 11 maart 2013, 15:26:27 pm
@ Paul-hobby

Geachte Heer,

Het zal u misschien verbazen, maar er bestaat zoiets als standaarden. Ja, ook voor modeltreinen. Ik noem, bij wijze van voorbeeld : de polarisatie (dwz dat alle loks in de dezelfde richting rijden als de linkse rail plus is en de rechtse rail min en omgekeerd), de spoorbreedte, de dikte van de flenzen, enz. Die verzameling van standaarden noemt men de MOROP-normen. De fabrikanten worden geacht zich hieraan te houden... Het is handig.

MOROP-norm NEM 661 gaat over de maximale snelheid van loks ed. Voor H0 zegt men dat de maximale snelheid tot 30% hoger mag zijn tov de voorbeeldsnelheid.
In het geval van een reeks 93 (65 kmh voorbeeld) is dat 84,5 kmh (model). Volgens uw eigen meting loopt dat lokje 132 kmh (1,52 x 87).

Als je dus wilt inruilen op basis van "te traag" kan ik u nu zeggen dat je geen poot hebt om op te staan...

De minimumspanning waarbij een lok moet vertrekken is niet genormd.

Het vervangen van de motor door een exemplaar uit de modelracerij is misschien een oplossing ?

Verder voel ik me geen "1/87 fanaat"... Let een beetje op met het werpen met zulke termen.

Met vriendelijke groeten,
Erik
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Gerolf op 12 maart 2013, 08:59:16 am
Dag Paul / Dirk,

Als ik soms van die minibaantjes zie heb ik ook mijn bedenkingen : treintje vooruit... treintje achteruit... en opnieuw treintje vooruit.....
Ieder zijn plezier hé, maar gun dan ons ook het rijplezier !!!

Dat is eigenlijk de enige zin in je verhaal waar ik het wat mee eens kan zijn.
Verder vind ik het ook een goede zaak dat er hobby- en expertmodellen bestaan, voor elk doelpubliek

Waar ik wel moeite mee heb is dat je wat krampachtig probeert medestanders te vinden voor je standpunt "ik wil goedkoop en snel kunnen rijden". Je hebt dit standpunt intussen eigenlijk alleen maar aan 't herhalen geweest, zij het met andere voorbeelden.

Dit is een modelspoorforum, hier zitten dus vooral mensen die in model, naar het voorbeeld dus, willen rijden of knutselen aan treintjes.
Jij noemt zulke mensen - ons dus - 1/87 fanaten. Dat schelden lijkt me niet de manier om mensen aan je kant te krijgen.
Dit modelspoorforum wordt trouwens ook gekenmerkt door een gemoedelijke sfeer. Uitroeptekens, harde uitspraken, ... horen daar niet bij.

Neem de tip van Hugo ter harte: ga op zoek naar tweedehandsmateriaal van voor de MOROP-normen. Dat vind je gioedkoop en het rijdt snel.
Heb je er trouwens al eens aan gedacht dat je door erg snel te rijden er zelf de oorzaak van bent dat er stukken van je materieel vallen?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 12 maart 2013, 10:05:16 am
Ik ben 1/87 fanaat, en er fier op! :D
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: dieselfreak op 12 maart 2013, 10:35:33 am
Die van mij rijden zelfs nooit maar staan mooi te wezen in een vitrinekast en daar ben ik dik tevreden mee. Elk beleeft de hobby op zijn manier nietwaar?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Johnnytrein op 12 maart 2013, 10:41:01 am
"Ik ben 1/87 fanaat, en ben er fier op!" Ikke ook.  :)
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Paul-hobby op 12 maart 2013, 11:16:47 am
hey hallo:  ik gun ieder zijn  plezier ....
....maar dan moet men ook de mensen die met treintjes spelen hun plezier gunnen.....

en ik ben niet beschaamd om te zeggen dat ik met treintjes speel . Ik heb het idee dat velen zich verstoppen achter het woord "modelbouw" omdat dat wat chiquer klinkt en niet met spelen geassocieerd wordt....

daarom zoals ik al zei , ik de hobby en de expert reeks; jullie de classic reeks . Maar in Belgisch materiaal ben ik helaas verplicht om dure locs te kopen want er zijn bijna geen Belgische in hobby versies.
( zonder uitroeptekens ..... want daar krijg ik nu ook al commentaar op....  (we zijn wel vlug op onze teentjes getrapt hé......) 

ik ga er mee stoppen want er komt toch geen oplossing .... ik moet me maar bij de normen neerleggen.....  zoals ik tegenwoordig ook enkel maar een auto kan kopen die vol electronica zit.  ik kan hem zelf niet meer herstellen en betaal me blauw aan de garage, maar dat geeft niet want dat zijn nu eenmaal de normen tegenwoordig.....
...en dan maar klagen dat het leven duur geworden is.....

Nog veel plezier met jullie hobby  maar  ik zou toch maar eens uitrekenen hoeveel je er nu al aan uitgegeven hebben, en of dat nog "normaal" te noemen is .......

Lang leve Piko en Dacia (Renault),  met hun lage prijzen en simpele degelijke techniek...

DAAAAAGGG......
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: doomslu op 12 maart 2013, 13:54:52 pm
Met dank voor de medewerking om een nieuw lid te doen vertrekken.  :-[
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 12 maart 2013, 14:33:33 pm
Met dank voor de medewerking om een nieuw lid te doen vertrekken.  :-[
Sorry, maar dat vind ik een onterechte opmerking. Er is hier genoeg opgemerkt dat iedereen een andere smaak heeft qua modelspoor. imho is die meneer gewoon de verkeerde deur binnengestapt. Als hij vertrekt is dat misschien omdat hij zijn gading hier niet vindt?
Wat zijn probleem met de type 93 betreft, dat hebben we samen proberen op te lossen.
Misschien klaagt hij ook dat een Dacia te traag rijdt!
Zijn commentaar op de dure modellen kan ik alleen maar bijtreden, maar zo is nu eenmaal de markt (vraag en aanbod weet je wel). Ik sta ook regelmatig voor de vitrine van de modelspoorwinkel, met spijt in het hart omdat ik nu eenmaal het budget niet heb om dat te betalen.
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: eve op 12 maart 2013, 19:11:21 pm
Met dank voor de medewerking om een nieuw lid te doen vertrekken.  :-[

Oeps...

Moeten we dan elke denigrerende opmerking slikken ? We zijn erg beleefd geweest...

Doet me denken aan een filmtitel : "Een brug te ver..."

Erik (erg krikkel op dit ogenblik)
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: SuSke op 14 maart 2013, 11:47:37 am
Kan me eigenlijk niet druk maken om iemand die op zulke manier reageert en dan vertrekt omdat hij geen gelijkgestemde zielen vindt op een forum dat andere waarden nastreeft.

Ik vind dat Paul-hobby, die dan à propos ook nog anoniem door het leven gaat en zelfs zijn leeftijd verbergt (wat is daar nu fout aan) het voor een groot deel aan zichzelf te danken heeft dat hij geen bijstand vindt. De denigrerende uitspraken over "1/87 fanaten" is een steek in het hart van de 1/43,5 - 1/160 - 1/220 en andere schaal fanaten en naar mijn mening zelfs voor de mindere fanaten  ::)

Het is misschien waar dat we iets meer "purist" zijn geworden wat betreft de afwerking en snelheid van onze "machientjes", maar zelfs als "kleine aap" werd er thuis op de "rondjes-baan" rustig gereden want anders loerde er de rand van de baan en de onvermijdelijke afgrond. Ook toen was de hobby "niet goedkoop".

Ik wens Paul-hobby dan ook alle succes toe met het uitbouwen van zijn "2-sporig race circuit op 1/87 met dolgedraaide stomers" - als ik me dan ook even denigrerend mag uitlaten over die manier van "spelen" met treintjes en zijn "don quichote" strijd tegen de windmolens van de moderne technologieën in de hele maatschappij en wereld. "Lang leve paard en kar want als de eerste een scheet laat zit wie op de tweede zit in de stank en als het regent wordt je nat".  :'(
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Michiel op 14 maart 2013, 14:39:46 pm
Erg jammer dat het zover moest komen, en dat Paul "Hobby" besloten heeft om het forum te verlaten.

De initiële vraag naar een oplossing voor een technisch probleem ("waarom begint mijn locomotief maar pas te rijden bij 5V?") uiteindelijk is vastgelopen in een vrij zinloze discussie over wanneer men wel of niet plezier mag hebben met het spelen met treintjes. Dat vult iedereen zelf in, ook Paul. De technische oorzaak, en het vinden van een oplossing van het traag aanlopen is hierdoor helemaal in de verdrukking geraakt.  :(

Ik stel voor: Paul, kom terug! En wij, forummers, laten we ons concentreren op het technische aspect. Dat zou toch moeten kunnen, toch?  ???

Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Steven123 op 14 maart 2013, 16:09:27 pm
Persoonlijk denk ik niet dat het probleem 'pas in beweging komen bij 5 volt' verholpen kan worden zonder een ander type motor.
Elke elektrische motor heeft een bepaalde mechanische/magnetische weerstand die hij eerst moet overwinnen voordat hij effectief in beweging kan komen.
Hoe groter de spanning over de motor, hoe meer koppel/vermogen die bepaalde motor heeft om die blokeer-weerstand te overwinnen.

Eenvoudig gezegd heeft die bepaalde motor van Paul gewoon 5V nodig om genoeg koppel te ontwikkelen om die zware loc in beweging te krijgen,

de enige oplossing die ik zie is:
- Ongewenste mechanische wrijving (in tandwielen, koolborstels,...) opsporen en elimineren zodat de motor daarin geen extra energie moet verspillen.
- Een ander type motor gebruiken (die meer vermogen kan ontwikkelen op een lagere spanning (andere wikkeling, magneten, ...))

Veel succes Paul-hobby...

Groeten
Steven
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 14 maart 2013, 16:42:31 pm
Me dunkt dat Paul Hobby zelf de "zinloze discussie" heeft uitgelokt.
Er waren toch genoeg reacties op zijn probleem van de trage start. Zoals Steven zegt schijnt die motor dan toch de nodige spanning te willen om te starten. Zonder de nodige technische ingrepen is er weinig aan te verhelpen.
Als alle overbrengingen en assen soepel lopen (motor even demonteren en proberen),  en de motor in orde is , en de loc bij volle spanning traag voortbeweegt betekent dit dat de tandwiel reductie groot is. In dat geval moet de loc wel op lage spanning in beweging komen.
Dat is immers de bedoeling van een grote reductie. Tenzij de motor zo zwak is dat hij de inertie van de hele tandwielkast niet kan overwinnen.
Een probleem met een worm overbrenging kan een te grote druk op het wormwiel zijn. In dit geval kan een vulplaatje een oplossing brengen.
Misschien heb ik er over gelezen, maar is ook ergens getest bij welke spanning de loc stilvalt?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Michiel op 15 maart 2013, 09:21:11 am
Hallo Steven en Hugo,

jullie tips waar het probleem zou kunnen liggen, hoe de diagnose te stellen en hoe het probleem te herstellen lijken me de moeite om te proberen. Gezien van de fabrikant en winkelier(s) geen actie onder waarborg kan verkregen worden, lijkt het herstellen van de loc de enige oplossing om het in orde te krijgen.

Ik heb natuurlijk geen enkel idee of Paul Hobby de technische vaardigheid, ervaring en/of kennis heeft om deze ingreep uit te voeren. Maar ik vermoed dat Paul mee leest, en dat hij elke tip kan gebruiken. Maar zolang we niet meer details kennen over het waarom van de trage aanloop, kunnen we natuurlijk niet verder gaan dan deze algemene tips.

Wanneer Paul zijn specifiek probleem verder ontrafelt, en hier in dit draadje zijn ervaring met de diagnose en herstelling plaatst, kunnen we hem meer in detail helpen en bijstaan met de herstelling.

En, gezien het blijkbaar om een typisch probleem gaat met een productiereeks van dit model (type 93 van Fleischmann), zouden vele mensen hier baat kunnen hebben met deze informatie.  ;)
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 15 maart 2013, 09:50:13 am
'tis dat ik hem zelf niet bezit, en nu zo'n exemplaar gaan kopen om "eens te testen" is gezien de economische crisis nogal kras.
Waar is die trouwens het goedkoopst?
Als het weer wat beter was zou ik eens tot in Ekeren kunnen wandelen natuurlijk... ;)
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Johnnytrein op 15 maart 2013, 10:09:19 am
Hugo, wat houd je tegen het  is toch ideaal wandel weer het is niet te warm en voorlopig droog, wat wil je nog meer?  :-\
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Huugooke op 15 maart 2013, 12:40:36 pm
Hugo, wat houd je tegen het  is toch ideaal wandel weer het is niet te warm en voorlopig droog, wat wil je nog meer?  :-\

a/ hier sneeuwt het
b/hoe weet ik of ik welkom ben?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: dieselfreak op 15 maart 2013, 13:08:22 pm
Veiligheidshalve met een witte vlag zwaaien misschien?
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Stefan Appelmans op 18 maart 2013, 16:09:13 pm
Ik heb eerst pagina "5" gelezen. Paul-Hobby is kwaad...
En dan van het begin herbegonnen om te vinden wat feitelijk het probleme was...En niet alles gelezen!

1) Paul heeft nooit gezegd dat hij heel snel wilt rijden, maar dat de 64, op de zelfde baan rijdent dan de 93 (en met één en dezelfde transfo zeker...) veel sneller rijdt. Maar dat verschil bestaat met alle verschillende locs, misschien niet zo fel... Dat starten aan pas 5 volt is iets anders.

2) Guy Holbrecht zegt heel klaar dat zijn 93 ook 5 volt nodig heeft om te starten.

3) Val-Rikard spreekt onderandere van een slechte bedrading... :o

4)  8) Paul-Hobby bezit dus een hoop oude locs in analogisch. Ik veronderstel dat hij die locs toch van tijd tot tijd moet uiteennemen, teminste "opendoen" om er iets aan te kuisen te herstellen en dat allememaal.

5)  ;) Er is die kwestie van garantie...

Had ik die loc met "zichtbare problemas" zou het al lang open liggen om te zien wat er gebeurt!!! Garantie of niet.
Ik heb nog nooit niets teruggestuurt, maar wel veel uiteen genomen, was het maar om te zien hoe het binnenste er uitziet  ::)

Ik woon een beetje ver van ekeren...
Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Stefan Appelmans op 19 maart 2013, 13:10:38 pm
Ik heb een beetje gegoogeld...
Op de dubbele draaischijf van Val-Rikard schijnt de 93 deftig traag te starten. In digitaal...Maar met hoeveel volt?

Op de testrun loopt de loc wel vlug genoeg, maar opnieuw niets over de 5 volt.

Hier iets anders: Foute bedrading: De grijze en zwarte draad moet gewisselt worden. Maar heeft dat iets te zien in analogisch?

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=fleischmann%20type%2093&source=web&cd=10&cad=rja&sqi=2&ved=0CG0QFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.hetspoor.com%2Fhandleidingen%2Fprobleem_fleischmann_type93.html&ei=2ExIUb_cFsmN0wWS-IGoCw&usg=AFQjCNExc4-6Q1ytT37xkgrDKY3KG46yyw

Het moteurke is wel speciaal, de eerste keer dat ik het zie, Is dat niet dezelfde (of bijna) dan in "N"? Op mijn Fleischmann locs zijn het allemaal de "oude dikke" moteurs.

Anders heb ik niets gevonden over het starten met 5 volt...

Titel: Re: Trage Type 93 SNCB , Fleischman 403202
Bericht door: Michiel op 19 maart 2013, 14:57:17 pm
Zo op zicht LIJKT het een schaal N motor van Roco, en niet een schaal N motor van Fleischmann. Maar dat is mijn indruk.