Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Verkiezing model van het jaar => Topic gestart door: rgp op 12 januari 2006, 20:23:13 PM

Titel: MODELBOUW
Bericht door: rgp op 12 januari 2006, 20:23:13 PM
Dag,

In een ander bericht zei ik dat op iets aan het broeden was.  'k ga proberen het neer te pennen.
Als je alle reacties op alle onderwerpen samenvoegt, kom je al snel tot de conclusie dat de modelbouwwereld (op treinengebied) enorm gekleurd is.  Iedereen beleeft het op zijn manier en die manieren kunnen ver uit mekaar ligggen en soms diametraal tegenovergesteld zijn; althans op het eerste gezicht.  Immers wat hebben een -laten we ze een fabrieksbaan noemen - (u weet wel een plaat vol rails en wissels van ??n merk waar geen vlieg veilig kan landen zonder door de eerste voorbijrijdende trein doodgereden te worden) met een baan waar een enkelsporige lijn zich in een wijds landschap doorslingert; of wat hebben een rechthoekige balk met felle kleuren en een B erop gemeen met die lok die niet alleen het juiste aantal klinknagels heeft maar ook nog van de juiste diameter ?
Het antwoord is - misschien ongelofelijk - veel !  De enen kunnen niet zonder de anderen en de kunst bestaat er dus in om de diametraal tegenovergestelde goestingen tot een complementair geheel om te bouwen.
De vraag is dan natuurlijk hoe ?
Wat de banen betreft is er in se geen enkel probleem.  Ze zijn niet tegenstrijdig zowel voor de handelaar als voor de hobbyist.  Een uitgebreid sporengamma laat iedereen aan zijn trekken komen.
Maar wat met de modellen ?  We kennen allemaal de feiten: een kleine Belgische markt (600 ? 700 stuks voor een lok, 1000 ? 1500 stuks voor een rijtuig of wagon) de dure fabrikatie te wijten onder andere aan de kleine markt, de belastingsdruk, de verscheidenheid- zowel in aantal als in uitvoeringsniveau- van de modellen en tenslotte de klanten.
Zou het dus niet wenselijk zijn om volgende idee te promoten.  De fabikant ertoe aanzetten een "basismodel" te laten produceren, waarbij het model tot zijn eenvoudigeste maar steeds correcte vorm wordt gereduceerd en voor loks over degelijke rijeigenschappen bezit.  Dit alles aan een "basis"prijs.  Zowel de beginners (klein budget) als diegene die de voorkeur geven aan een algemen indruk zonder ieder detail op het model te willen hebben vinden dan hun gading.  Maar ook diegen die meer belang hechten aan detals en afwerking.  Door middel van "sets" zouden die dan hun model kunnen supereren.  Voor de groep die een supermodel wensen maar niet over de nodige tijd/goesting/kunde beschikken kan men dan beroep doen op amateur/professionele modelbouwers.
Is dit dagdromen  ?
Ligt hier geen opdracht voor MSM ?

Roland

En nu schieten maar :D
Titel: MODELBOUW
Bericht door: FREMO e.V. - afd Belgiƫ op 12 januari 2006, 21:12:17 PM
Dag Roland,  [:)]

Alhoewel ik in het hoge Noorden verblijf met temperaturen van -20? en omringd door meer dan 4 m sneeuw, volg ik toch ons forum. Ik ben hier in catastrofe naar toe moeten komen wegens familiale redenen. Dit ter zijde.

Jou opmerking, k? zou bijna durven zeggen oprisping, is ??n van de mogelijke oplossingen voor het probleem.
Kijk eens naar de Angelsaksische modelbouwers, waar wij ook soms rondneuzen, deze zijn het sinds mensen heugenis gewoon, om een basis model aan te schaffen en deze op te werken volgens hun eigen mogelijkheden / kunnen.  [;)]

Ook in de U.S.A. is dit gebruik ingeburgerd. Ook zijn er merken die volledig afgewerkte modellen op de markt brengen, die ook hun prijs hebben.

Het andere probleem is een beetje, de naijver tussen de modelbouwers zelf en hun directe omgeving. Ik, nu persoonlijke visie, laat mij niet meer meeslepen door de massa. Ga voor de zeer correcte modellen of voor de modellen die kunnen worden ?opgegrade? naar een super model. Als dat niet voorhanden is, dan blijft totale zelfbouw over. Dit heeft de grootste voldoening, plus je kan meespreken met de mensen die hetzelfde beogen en ook gedaan hebben.

Uit mijn nogal internationale ervaring in de modelbouw wereld, moet ik echter nog steeds vaststellen, dat de meeste modelbouwers het liefste een doos kopen, het op welke rails dan ook # smijten # en dan de regelaar (digitaal of analoog) volledig openzetten en racen maar.
Een beetje werkelijkheid hoeft niet meer, als het maar beweegt.

Het is ook zo, en dat ben ik niet alleen die dit ervaart, dat de betere, lees gevorderde modelbouwer, zich meer en meer terug trekt in de betere verenigingen.
Nu dit een begin van een open en beleefde discussie is, wou ik het hierbij dan voorlopig laten.
k? Heb al via de # Tam-Tam # gehoord, dat ze onze reacties overdreven vinden, maar ik ben tot een besluit gekomen, mij niet meer te mengen in polemieken enz?. De juiste mensen die een oprechte menig willen horen komen toch naar je toe, want zoals je al ergens anders schreef; ? de vele gat draaiers en wijsneuzen zijn overal welig aanwezig?.

Mensen met kennis zijn een gevaar voor de (slapende) meerderheid (Ghandi).

Mvg [}:)]
Fremo e.V. ? Afd Belgi?
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Havoc op 12 januari 2006, 21:40:31 PM
Schieten niet, maar misschien wel enkele bedenkingen. Maar direct met de deur in huis vallen en er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat mijn modelbouw-visie redelijk haaks op de jouwe staat (en waarschijnlijk nog haakser op die van Fremo).

Je idee van modellen die reeds in basis correct zijn voor een kleine prijs en dan eventueel kunnen ge-upgrade worden is niet slecht. Enkel kleeft er een practisch probleem aan. De volledige studie voor het model in al zijn varianten moet van in het begin gebeuren. Die kost moet zowel over het simpele model als over de uitgebreide modellen gespreid worden. Tevens wordt het basismodel "gecompliceerder" dan een echt basismodel omdat het moet voorzien zijn op die uitbreidingen. Mijn vrees is dan ook dat je misschien een beter basismodel gaat uitbrengen maar dat de prijs een stuk hoger gaat liggen dan een "echt simpel" model. Misschien moet de studie eens gebeuren.

Maar hoe ga je een simpel model (zonder alle klinknagels) upgraden tot een super model (met alle klinknagels)? Al die details die reeds in de matrijs zitten moeten van in het begin erinzitten en betaald worden. Je kan moeilijk een zakje klinknagels erbij geven. Ik snap hoe je dat gaat doen met remleidingen of details op de onderkant van de wagen, maar sommige dingen gaan niet als accessoire kunnen.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: doomslu op 12 januari 2006, 21:42:08 PM
Roland,
of het resultaat van jouw broedsel te realiseren valt weet ik niet (ik laat me daar ook niet over uit), maar ik vind het een goed idee. Zeker het overwegen waard. Alleen, hoe krijg je zoiets bij een fabrikant ??
Het is een feit dat basismodellen de drempel verlagen naar instappers. Dat is een belangrijk argument, vind ik.
Aan sommige moderne loks zal wel niet te veel te superen zijn, vrees ik. Maar je dacht waarschijnlijk eerder aan stoomlokomotieven ?

(En ik die dacht dat jouw "broeden" een geval van vogelgriep was [:o)])
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Brunel op 12 januari 2006, 22:39:32 PM
Een beleefde discussie is inderdaad beter dan wat heen en weer gescheld. Voor zover ik daaraan mee heb gedaan, mijn excuses.

Jouw idee is helemaal zo slecht niet Roland. Sterker, volgens mij zijn er al bewegingen in die richting. M?rklin en Roco doen dat nog wat halfslachtig. Een veel beter voorbeeld is Piko. Dat merk brengt voor weinig geld loks met een goede aandrijving en goede kappen, maar met wat grove detaillering. Daar valt met wat werk heel wat van te maken. Ik denk alleen wel dat zoiets met modern materieel gemakkelijker is dan met stoomloks. Klinknagels zijn er wel of niet. Daar valt niet heel veel meer aan te doen.
Met een actieve importeur blijkt Piko ook tot veel bereid. In 2006 komt er een model van de tweedelige Nederlandse Hondekop. In de juiste lengte, met een goede aandrijving, maar een wat eenvoudige detaillering en dat voor ongeveer 140 euro. Kortom, zeer geschikt voor opwaarderen tot een supermodel. De stap naar een Beneluxversie door Piko hoeft dan niet groot te zijn.


citaat:

Het andere probleem is een beetje, de naijver tussen de modelbouwers zelf en hun directe omgeving. Ik, nu persoonlijke visie, laat mij niet meer meeslepen door de massa. Ga voor de zeer correcte modellen of voor de modellen die kunnen worden ?opgegrade? naar een super model. Als dat niet voorhanden is, dan blijft totale zelfbouw over. Dit heeft de grootste voldoening, plus je kan meespreken met de mensen die hetzelfde beogen en ook gedaan hebben.

Uit mijn nogal internationale ervaring in de modelbouw wereld, moet ik echter nog steeds vaststellen, dat de meeste modelbouwers het liefste een doos kopen, het op welke rails dan ook # smijten # en dan de regelaar (digitaal of analoog) volledig openzetten en racen maar.
Een beetje werkelijkheid hoeft niet meer, als het maar beweegt.

Het is ook zo, en dat ben ik niet alleen die dit ervaart, dat de betere, lees gevorderde modelbouwer, zich meer en meer terug trekt in de betere verenigingen.
Nu dit een begin van een open en beleefde discussie is, wou ik het hierbij dan voorlopig laten.



Hierboven geeft Fremo twee voorbeelden van hoe mensen met de hobby bezig zijn. Herkenbaar.
Maar wat ik dan jammer vind is dat er weinig waardering blijkt voor al die mensen die het anders doen dan Fremo zelf. Een goede clubbaan is mooier om te zien dan een 'spaanplaatbaan', zeker. Maar daarom zijn al die mensen niet op een minderwaardige manier met hun hobby bezig. Ze stellen alleen andere eisen en dat mag.
Fremo (en Febelrail) beoordelen een model alsof het op een goed gedetailleerde clubbaan moet rijden. Dat is prima. Maar iemand die gewoon lekker thuis rondjes wil rijden, stelt andere eisen. Ook goed.

Dit is niet om de discussie vervelender te maken. Wel hoop ik dat Fremo begrijpt waarom zijn reacties soms zoveel weerstand oproepen en een goede discussie al bij voorbaat smoren.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 12 januari 2006, 22:50:26 PM
citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?

Dag Roland,  [:)]

Alhoewel ik in het hoge Noorden verblijf met temperaturen van -20? en omringd door meer dan 4 m sneeuw




Ah. Eindelijk weten we eens waarom ge blauw schrijft. Veel plezier daar [:)]
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Gerolf op 12 januari 2006, 23:11:01 PM
Interessante discussie!

Laat me even mijn eigen huidige situatie uitleggen, waarvan ik vermoed dat dit herkenbaar is voor anderen:
Momenteel - en dit zal nog heel wat tijd duren - ben ik aan de opbouw van mijn baan bezig. Tijdens deze fase steek ik bewust weinig energie (en geld) in rollend materieel. Eerst moet de baan betrouwbaar werken. Om die te testen heb ik echter wel nogal wat locs nodig.
Dus: koop ik voorlopig tweedehands, of een paar 'playtime' Roco 59ers. Die rijden prima, trekken mijn railreigingstreintjes, ... en zorgen voor beweging op de baan.
De meeste mensen die naar mijn baan komen kijken zijn 'gewone' mensen, geen doorwinterde modelbouwers, en hebben zelfs geen idee dat die locs buitenmaats zijn of te snel rijden.
Eens mijn baan wat presentabel is, zal ik me w?l bezighouden met correcte treinen en supering. Voor die 59ers wil dat misschien zeggen dat ik dan een volledig nieuwe kap moet maken - dat weet ik nu nog niet, en ik lig er voorlopig ook niet wakker van.

Ik documenteer me in ieder geval in tussentijd, dit wil zeggen dat ik ook met veel aandacht de discussies jullie, de specialisten, volg.
Je zou dus kunnen stellen dat ik wat treinen betreft momenteel een dozenkoper ben, maar dat dit niet zo zal blijven. Voor mij ligt de waarheid dus in het midden.

Is dit herkenbaar vor anderen?
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 12 januari 2006, 23:31:35 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel
Maar wat ik dan jammer vind is dat er weinig waardering blijkt voor al die mensen die het anders doen dan Fremo zelf. Een goede clubbaan is mooier om te zien dan een 'spaanplaatbaan', zeker. Maar daarom zijn al die mensen niet op een minderwaardige manier met hun hobby bezig. Ze stellen alleen andere eisen en dat mag.
Fremo (en Febelrail) beoordelen een model alsof het op een goed gedetailleerde clubbaan moet rijden. Dat is prima. Maar iemand die gewoon lekker thuis rondjes wil rijden, stelt andere eisen. Ook goed.

Dit is niet om de discussie vervelender te maken. Wel hoop ik dat Fremo begrijpt waarom zijn reacties soms zoveel weerstand oproepen en een goede discussie al bij voorbaat smoren.



Brunel, je slaat hier spijkers (klinknagels) met koppen. Het gaat erom waar elke modelspoorder zijn klemtoon legt. Dat bepaalt in essentie hoe iemand een model beoordeelt. Voor de ene is prijs belangrijk, voor de andere rijplezier en ja zelfs rijplezier.

Roland, wat je idee betreft. Het bestaat al. Elk merk heeft hobby versies. De ene al beter dan de andere. Sommigen zijn uit te breiden tot een realistisch niveau. Andere niet. Keuze zat dus. De goedkoopste hobby modellen van alle merken zullen er altijd uitzien als goedkoop. Punt uit.

Enne, ik denk niet dat er iemand ?cht op MSM zit te wachten om zich te laten leiden bij zijn aankoopbeslissing. Daarvoor wordt er teveel bericht over ??n welbepaald merk volgens normen die mij veel te laag liggen (stijl "gezien de lage prijs van het model, kunnen we de foutjes door de vingers zien") en veel te laat voor andere merken. Er verschijnen tegenwoordig zelfs besprekingen van nieuwe wagons die al een jaar op mijn baan rijden. Zo uit de doos [;)]



Steven
Titel: MODELBOUW
Bericht door: ERVIN op 12 januari 2006, 23:48:51 PM
@Gerolf,ik begrijp heel goed wat je bedoeld,ik zou eigenlijk ook zo te werk moeten gaan,eerst je baan betrouwbaar maken en dan pas beginnen met het kopen van locs en wagons,ik heb hier al een hele tijd een foute keuze in gemaakt,met als gevolg dat ik wel locs had,maar die konden amper rijden omdat ik nog niet genoeg sporen had.
Waarom ik toen eerst die locs heb gekocht spreekt eigenlijk voor zich,ik ben een tijdperk v rijder,toen Mehano de reeks 77 uitbracht,stond er in de advertentie,een beperkte oplage van x-aantal stuks,t'ja,wat moet je dan doen,ofwel deze loc kopen,dan heb je hem,ofwel eerst je geld in sporen e.d.steken,met de kans dat als je sporen er liggen,die loc niet meer te krijgen is?Ik heb mij toen laten meeslepen met al die "beperkte oplagen"dat ik op dit moment 6 77/78ers op mijn baan heb rondrijden,het is nog niet zo lang geleden dat ze heel mijn baan konden rondrijden,terwijl de eerste 77er toch al een hele tijd uitgekomen is.
Nu mijn sporen er liggen en alles prima werkt heb ik terug een beetje meer vrijheid,maar dat is wel anders geweest!
En dan te bedenken dat de eerste 77er op dit ogenblik nog altijd te verkrijgen is!!
Titel: MODELBOUW
Bericht door: n/a op 12 januari 2006, 23:51:13 PM
De dure modellen van piko maken ze zelf in Sonnenberg. De goedkope modellen worden gemaakt door mensen in een land waar ze 60 uur per week moeten werken voor 100 euro per maand of minder. Want het schijnt dat zo'n 10% van de Chinezen niet eens het wettelijke minimumloon daar verdient, dat bleek wel uit een parlementair onderzoek daar.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: DelticPower op 13 januari 2006, 00:16:20 AM
Davy schreef
citaat:
De dure modellen van piko maken ze zelf in Sonnenberg. De goedkope modellen worden gemaakt door mensen in een land waar ze 60 uur per week moeten werken voor 100 euro per maand of minder. Want het schijnt dat zo'n 10% van de Chinezen niet eens het wettelijke minimumloon daar verdient, dat bleek wel uit een parlementair onderzoek daar.


Davy, wat bedoel je met dat bericht? Moeten we de goedkope modellen maar niet meer kopen, dan hebben ze daar geen werk meer. Dus nog minder inkomsten.
Of alleen maar goedkope modellen, dan moet er meer geproduceerd worden en hebben meer mensen wel een laag, maar toch een inkomen.

Worden de productiekosten hoger dan sluiten we de fabriek en gaan weer naar een ander goedkoop land, daar begint het weer van voren af aan.

Groeten Jan

Titel: MODELBOUW
Bericht door: janjozef op 13 januari 2006, 08:51:43 AM
De vraag is altijd wat is supergedetailleerd en wat is basismodel. Zijt ge verzamelaar of spoorder. Want voor iemand die met zijn modellen wenst te rijden is een gedetailleerd model soms eerder een nadeel dan voordeel. De details op het front zitten dikwijls in de weg voor de koppelingen, die eigenlijk volledig uit verband gerukt zijn met de realiteit, terwijl voor in een kast te zetten zelfs al een motor overbodig is. Ik vrees dat er een aantal problemen zullen opduiken om de basisikopers en de klinknageltellers te verenigen voor een model.

Jan
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Gerolf op 13 januari 2006, 08:53:09 AM
citaat:
Geplaatst door DelticPower
Davy, wat bedoel je met dat bericht?
Jan, je bent nog niet zo lang op dit forum (welkom trouwens) en kan dit niet weten:
Davy is blinde fan van een bepaald merk, waarvan hij denkt dat geen enkel onderdeel in een lageloonland wordt gemaakt. Gewoon die opmerking negeren [;)]
Titel: MODELBOUW
Bericht door: ysbeer op 13 januari 2006, 10:42:44 AM
Laten we ophouden over lage lonen landen,en vooral met het geven van gekleurde info hier over.[:(!]
Voor ons zijn landen als China,Korea e.d inderdaad goedkope productie landen.
Voor de gemiddelde inwoner van b.v China is het dat helemaal niet,hij verdient eindelijk een voor zijn doen goed salaris.
Van uitbuiting door westerse firma is gen sprake.De gemiddelde chinees verdient in 2005 ruim 150% meer dan in 2000.
Voor deze mensen is de komst van productie behoefte ui europa eerder een zegen dan een straf.[8)]
Ophouden dus met het om politieke redenen gven van valse info,en vooral door gaan met het kopen van in deze landen gemaakte producten
Veel er van zijn van hoge kwaliteit.
Onder schat de technische kennis en behendigheid van b.v een chinees
niet.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: svvander op 13 januari 2006, 11:22:31 AM
Roland, goede opmerking die je daar geeft en een zeer herkenbare situatie die zowel ik als andere modelspoorders, steeds meer en meer ondervinden.

Maar, toch deze bemerking; men mag niet alle modelbouwers over dezelfde kam scheren. (Ik bedoel dan: er zijn die meer interesse hebben afgewerkte modellen, zie bijvoorbeeld Fremo, er zijn die meer interesse hebben in het speelplezier, zie mezelf etc...). Dat de fabrikanten, enkel voor de markt kiezen die veel opbrengen en bijgevolg ook grotere winsten meebrengen.

Dus uit jouw bericht ontleed ik volgende 3 punten (corrigeer me als ik fout ben):

1) een Belgische markt, die op termijn zo duur gaat worden, dat er niets meer gekocht zal worden en daardoor deze markt op termijn onbestaand zou worden, tenzij er tijdig ingegrepen wordt.
2)de noodkreet naar modellen (een soort hobby-reeks) die voor iedereen betaalbaar zijn en zowel de beginner, als de gevorderde kan bekoren.
3)de 2 bovenstaande zaken aankaarten via MSM en liefst, indien mogelijk, meer reportages brengen zoals die van de reeks 25 van Lima vorige editie.

Ik ben het er 500% mee eens! Dit is wat er eigenlijk zou moeten gebeuren, willen we nog iets aan onze hobby hebben.
Een loc zoals de CFL185 van M?rklin, de 59 reeks van Roco of de wagonetjes van Piko, zijn hier het goede voorbeeld van. Een perfect rijdend model, met goede rij-eigenschappen, dat makelijk aan te passen is, aan een scherpe prijs.
Mijn bedenking bij dit gegeven; ik vraag me af waarom wij sommige dure en niet correcte modellen, nog steeds blijven kopen???

Persoonlijk, hoeven de modellen voor mij niet superafgewerkt te zijn, mij gaat het hem over het spelplezier... maar ik kan mij inbeelden dat er mensen zijn, die hun model in schaal, 100% naar het voorbeeld willen.

De vraag is, wil (of kan) MSM hieraan meewerken?
Titel: MODELBOUW
Bericht door: bartie op 13 januari 2006, 11:52:13 AM
Hallo,

Lees het voorwoord van MSM 45 wanneer hij in je bus valt,toevallig (of niet?[}:)]) gaat het hierover.

Bart.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: ysbeer op 13 januari 2006, 12:42:23 PM
Toevallig(of niet)vond ik een oud salarisstrookje uit 1962.[:(!]
Het doet er niet toe wat ik toen verdiende(of kreeg)maar ik ontdekte wel dat het circa 15 keer minder was dan ik nu met mijn pensioenontvang.
En wel twintig keer minder dan mijn laatste salaris was.[:D]
Goed enige carierevoortgang zat er natuurlijk ook in maar je kunt rustig stellen dat de mens van 2005 10 maal zoveel geld krijgt als die van 1962
Nu niet zeggen daar kun je niet meer mee doen,dat weet ik ook wel.

Mijn eerste fleischman lokje (v60)kosten in 1962 34 Gld, is pakweg 16 euro.
De zelfde v60 kost nu ,vele malen beter van uitvoering ongeveer 140 euro.
Is de prijs stijging werkelijk zo rampzalig???
Nog een in 1967 ,weer van fleischman br55 (omgerekend 24 euro)nu in beter uit voering 169 euro.
Het is allemaal duur ,oke,maar in verhouding valt het toch nog reuze mee,meent

wim
Titel: MODELBOUW
Bericht door: svvander op 13 januari 2006, 13:04:50 PM
Je kiest er nu wel juist een merk uit dat vrij stabiel is gebleven de laatste jaren... [;)][:)]

Gisteren toevallig (of niet), beroepsmatig een bezoek gebracht aan het autosalon te Brussel.
Wat mezelf en mijn collega, heel hard opviel is het volgende:
Een kleine stadsauto vind je reeds vanaf een goede ?7000 (zonder opties weliswaar). Ga je naar een middenklasse wagen (4-deurs, met enkele opties, diesel), dan kom je al gauw aan een gemiddelde van ?18000. Kies je voor een gezinswagen (stationwagon, monovolume), dan zit je al aan een dikke ?25000 gemiddeld!
Ik zeg niet dat er geen goedkope wagens meer bestaan... maar als je iets ofwat kwaliteit wil, dan betaal je daarvoor.

Ter vergelijking: mijn vader zijn eerste wagen, een Simca rally 2, in '68, kostte toen, jawel 20.000 BEF! (omgerekend in euro ?500). Dit was een heel sportieve wagen, van de kleinste klasse. Koop je nu een VW Polo GTI (kan je ongeveer vergelijken), dan kost je dit ?24.000!. Dus op 40 jaar tijd is dit eigenlijk 48x duurder geworden. Trekken we de lijn door... dan verdiende mijn vader toen ongeveer 1/8ste van wat hij nu verdient. Dus, alles wordt duurder, maar het loon zelf stijgt maar gematigd.

Ok, een auto is geen speelgoed en voor sommigen ook geen hobby. Maar voor sommigen zijn auto's wel speelgoed en ook een hobby. Dit geldt echter niet vool modelbouw, dacht ik toch. Dit is een hobby en dit moet een hobby blijven.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: n/a op 13 januari 2006, 16:28:20 PM
Roland ik kan natuurlijk niets anders dan je steunen met je betoog.
Ik zeg natuurlijk   omdat ik de enige ben die typisch Belgische messing onderdelen voor het superen van modellen maak en dus ook verkoop in Belgi?.
Ik probeer al 25 jaar deze werkwijze ( superen van materieel ) aan te prijzen en al 25 jaar verkoop ik de onderdelen ervoor. Maar steeds zie ik dezelfde klanten die terugkomen en zelden een nieuwe.
Maar geloof mij er zijn weinige die durven het mes te zetten in een pas gekocht model. Diegen die het toch proberen zijn daarna fier over hun realisatie en tonen ook aan iedereen hun creaties.
Ik geloof ook wel niet dat MSM invloed kan uitoefenen op de fabrikanten van gevestigde waarden. Zij vertegenwoordigen maar een paar duizend geabonneerden. Die dan nog  ( spijtig genoeg ) allemaal geen modelbouwers zijn in hart en nieren.
Weet je dat ik bijna evenveel klanten heb uit het buitenland dan Belgische klanten. ( voor messing onderdelen ) En met buitenlandse klanten ( anders talige ) bedoel ik klanten uit USA, Australi?, Frankrijk, Spanje.
Nederland beschouw ik als Belgisch, tenslotte spreken we dezelfde taal, er zijn velen die een Belgische baan hebben. Er is een grote variatie in de Belgische modellen mogelijk. Dit omdat wij toch de eerste waren op het vaste land met een spoorlijn en daarom vele constructeurs van spoorwegmateriaal hebben gekend. Belgi? leverde zelfs aan China.
In de modelbouwwereld is het nu het egenovergestelde, zolang het nog duurt.
Kijk na de oorlog overspoelde Japan ons met goedkoop speelgoed. Na een tijd ging het de Japanners beter en werden duurder. Gedaan met goedkoop speelgoed. Daarna ging men naar Korea. Dit is ook reeds gedeeltelijk gedaan. Nu is China aan de beurt en geloof mij de deuren van Indi? en Pakistan staan reeds open om de zaken uit China over te nemen, want ooit wordt China te duur voor het Westen. En steeds zal het zo gaan.
Dus beste modelbouwers koop goedkoop spul en super het met onderdelen van pb. Superen van modellen is een verrijking in jullie hobby. Rondjes rijden gaat vervelen, maar bouwen of ombouwen niet. En men kan fier modellen tonen die niemand heeft.

Titel: MODELBOUW
Bericht door: ysbeer op 13 januari 2006, 16:45:38 PM
messing
Je doet nu net of dat het onwil is van de mensen die geen onderdelen van jou op hun loks zetten.
Maar bedenk wel het is lang niet iedereen gegeven die handigheid te hebben om dit tot een goed einde te brengen.
Ik zelf kan een electronica schema ontwerpen,er een nette print van maken.Mijn baan netjes bedraden,maar ik heb een maal getracht een eenvoudige signaal brug van messing in elkaar te zetten(lijmen en solderen)maar het ding is uiteindelijk in vuilnisemmer beland.
Dat heeft dus niets te maken met onhandig of zo,maar dit soort werk is mij eenvoudig niet gegeven(net iets te piet priegelig)

En eerlijk gezegd het geeft me ook geen plezier

Mijn vrouw kan niet zingen en mijn schoonmoeder niet biljarten
Zo is het nu eenmaal.

Voor deze zijn er dus gelukkig fraai en compleet afgewerkt loks en wagens.(niet voor mijn schoonmoeder natuurlijk)

 
wim
Titel: MODELBOUW
Bericht door: n/a op 13 januari 2006, 17:54:15 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Voor de gemiddelde inwoner van b.v China is het dat helemaal niet,hij verdient eindelijk een voor zijn doen goed salaris.
Van uitbuiting door westerse firma is geen sprake.De gemiddelde chinees verdient in 2005 ruim 150% meer dan in 2000.





Mag ik even lachen. Als 10% waarschijnlijk nog veel meer niet eens het Chineze minimumloon verdient en dat is echt zoals overal ter wereld geen vetpot hoor. En de Chinees heeft geen enkele keuze hoor, wil hij niet werken voor dat geld dan wordt hij ontslagen en gearresteerd. China is nog altijd een dictatuur. Vakbonden zijn niet toegestaan, behalve de partij vakbond. Bovendien verarmen de boeren in China zienderogen. Dus niet iedereen profiteert ervan. Ik denk zo'n 20 tot 40% van de bevolking profiteert ervan de rest wordt er niet veel wijzer van. De sociale spanningen in China zijn dan ook groter dan ooit ten voren.

En hoeveel zijn de kosten gestegen. De lonen in China worden kunstmatig laag gehouden en dat geld ook voor de munt. Dus ga mij niet zeggen wat een zegen die produktie uit China is. Van eerlijke concurrentie is in elk geval geen sprake. En wij kunnen daar niets aan doen omdat China de dollar helemaal kapot kan maken. In feite beheerst China Amerika al.[:D] En over een x aantal jaren beheersen ze Europa ook.


In Amerika en de rest van wereld verliezen honderdduizenden hun baan en inkomsten omdat de bazen en rijke heren in China nog veel sneller nog rijker kunnen worden. En wat wij het klootjesvolk ervan vinden dat zou ze een rotzorg zijn.

De trek naar China van bedrijven is gewoon kapitalistische uitbuiting op een schaal, die nog nooit is vertoond en is gewoon de uitbuiting van mensen zoals dit hier ook plaats vond in de 19e eeuw, maar dan verkleed in een 21e eeuws jasje. Bovendien zal het ons hier sterk verarmen uiteindelijk. Want als wij niets meer hier produceren dan zijn wij ook op weg naar de afgrond.

In Amerika is dit proces goed zichtbaar al. Heel veel ook goed betaalde banen gaan verloren en wat er voor terugkomst zijn veel slechtere betaalde banen. De onderklasse en lagere middenklasse in Amerika verpauperen of zullen verpauperen.

Dit is mijn reden waarom ik een hekel heb aan Chineze produkten. In Amerika is die haat nog veel sterker trouwens. Er speelt zich in China een heel smerig spelletje af. Maar ja ik heb geleerd verder te denken dan mijn neus lang is. Uiteindelijk zal het wel leiden tot boycotten en dergelijke maar dan is het te laat en snijden we alleen maar ons in ons eigen vel.


Titel: MODELBOUW
Bericht door: DelticPower op 13 januari 2006, 18:46:43 PM
Davy schreef
citaat:
Dit is mijn reden waarom ik een hekel heb aan Chineze produkten


Eigenlijk heb ik geen hekel aan chinese producten, alleen mijn di?tiste. Is die ook al bezig de europeese markt te beschermen?[:D]

(gewichtige)[:)] jan.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 13 januari 2006, 20:01:46 PM
citaat:
Hallo,

Lees het voorwoord van MSM 45 wanneer hij in je bus valt,toevallig (of niet?) gaat het hierover.

Bart.


Niet toevallig dus. Ook 12 van de 81 pagina's gaan ALWEER over Roco. En ALWEER over het 59 model. Dat is dus 11,5% van het blad. Ik ben mild, ik heb de advertentiepagina's meegeteld, ik tel de voorpagina niet en de inhoudstafel niet.

Geeuw, gaap, zucht, geeuw, gaap, zucht. De bespreking van het Fleischman model slechts 4 pagina's, onder het kopje 'En verder'.


Van een blad dat pretendeert d? Belgische modelspoorder te vertegenwoordigen, verwacht ik toch beter. Alsof er in Belgi? alleen maar 59ers gereden hebben...

Maak er dan meteen RMSM van. Ook het voorwoord sluit er bij aan. Lang leve de goedkope modellen die je zelf supert. Ik heb een voorstel. Laat ons 59erkes produceren en masse in china, gratis bedelen aan alle  RMSM leden.


Steven
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Dieter op 13 januari 2006, 20:17:52 PM
citaat:
Geplaatst door Steven86

Geeuw, gaap, zucht, geeuw, gaap, zucht. Van een blad dat pretendeert d? Belgische modelspoorder te vertegenwoordigen, verwacht ik toch beter. Alsof er in Belgi? alleen maar 59ers gereden hebben...

Maak er dan meteen RMSM van.

Steven



Niet content over? Niet kopen dan!
Sorry dat er mensen zijn die dit dus wel interessant vinden, waaronder ik dus.
Voel je nu niet op je teen getrapt of in de rug aangevallen, maar de laaste weken gaat de sfeer hier op het forum weer op en neer!
Sorry tmoest er even uit.

Mvg Dieter.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: ysbeer op 13 januari 2006, 20:32:55 PM
En wat denk je davy dat als jij en ik geen producten meer uit china kopen ,dat dan die arbeid weer terug komt naar europa.
Nee natuurlijk.
Het zijn niet de chinezen die treintjes maken het zijn wij europianen die met tekening alle kennis e.d naar china gaan en daar wat,voor ons doen goedkope, arbeids krachten inhuren.
Zo steeks de westerse wereld nu eenmaal in elkaar,laten maken waar het goedkoop kan maar de kennis liefst in huishouden.
Dacht je heus dat je die chinees ,een dienst bewijst door de producten te boycotten.
Het zal best zo zijn dat 10% het minimumloon niet haalt en de boeren verrekken.
Maar zou dat ook niet zo zijn als wij alles nog hier zouden maken???
Je houdt deze ontwikkeling niet tegen,als we tijdig omschakelen naar een kennis maatschappij zullen we het wel redden.
Maar inderdaad de welvaart beter over de wereld verdelen zal ons kruim kosten.
Altijd nog beter het dan maar te gaan brengen dan dat ze het straks zelf komen halen.
Dat laatste geld overigens ook voor africa.
En let op mijn woorden nog twee jaar en ook jou trein(met sleper)komt uit china korea of daar omtrend

sjang haai wim
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 13 januari 2006, 21:29:02 PM
citaat:
Geplaatst door Dieter

citaat:
Geplaatst door Steven86

Geeuw, gaap, zucht, geeuw, gaap, zucht. Van een blad dat pretendeert d? Belgische modelspoorder te vertegenwoordigen, verwacht ik toch beter. Alsof er in Belgi? alleen maar 59ers gereden hebben...

Maak er dan meteen RMSM van.

Steven



Niet content over? Niet kopen dan!
Sorry dat er mensen zijn die dit dus wel interessant vinden, waaronder ik dus.
Voel je nu niet op je teen getrapt of in de rug aangevallen, maar de laaste weken gaat de sfeer hier op het forum weer op en neer!
Sorry tmoest er even uit.

Mvg Dieter.



Ik voel me helemaal niet op mijn teen getrapt. En ik ben erg blij dat jij het interessant vindt. En ik hoop dat jij dan ook niet op je teen bent getrapt wanneer ik als abonnee dit een van de meest eentonige nummers ooit vindt. Omdat ik al suf gelezen ben over de 59.

Wat dat niet kopen betreft, dat is een erg goeie tip. Wat ik overweeg, is mijn abonnement niet te verlengen maar de nummers gewoon in de handel te gaan kopen als de inhoud me meer bevalt. Moeilijk is dat niet. Even naar de cover kijken als ik de winkel binnenstap. Makkelijk zat. Gewoon een bewuste keuze.

Wat dat met sfeer te maken heeft, zie ik niet meteen. Waarom is de sfeer neer als ik een nummer eentonig vindt. Mag toch ook?

Doe zoals ik, abonneer en doe de test. Elke maand overweeg je als bewust consument hoeveel het blad heeft gespendeerd aan de diverse modelspoormerken zoals Piko, Fleischmann, M?rklin, ... en hoeveel daarvan aansluit bij je interesse. Je leest met interesse elke bespreking van materiaal en stelt vast dat er nogal rekbare normen worden gehanteerd afhankelijk van welke fabrikant het materiaal afkomstig is. Je denkt "toeval, zoveel redacteurs, zoveel meningen". En dan valt het nog eens op. En nog eens. En je komt dan toch tot de conclusie: ach, aardig blad maar ik blijf voor de tests van nieuw materiaal toch echt wel op mijn honger.

Daar is m.i. niets verkeerd mee. Misschien ben ik gewoon te veeleisend als ik er niet bij kan dat aan Piko met moeite een half bladje wordt gespendeerd, Fleischmann loctest slechts 4 pagina's onder het rubriekje 'en verder'. M?rklin, half blaadje. Enz. Maar ja, dat heb je met die mensen die ook andere bladen lezen en zien dat het anders kan.  Die zien echt het verschil tussen een brede variatie en een enge variatie.

Ooit schreef iemand op dit forum 'open je oogkleppen en sta open voor meerdere merken'. Dat doe ik dus. En ik blijf op mijn honger zitten. Sorry.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: DelticPower op 13 januari 2006, 21:47:44 PM
Hoi Steven,
ik begrijp dat je je teleurgesteld voelt over de inhoud van msm 45. Heb hem zelf nog niet gezien. En hoewel dus de pagina's over Roco 59 in de meerderheid zijn, vind ik het tochwel een redaktionele prestatie om iedere maand een blad te vullen met Belgische modelbouw. Vergelijk maar eens met Railhobby en Railmagazine. Deze staan vol met van alles over grote treinen en een paar bladzijden met modelbouw. Terwijl deze als modelspoorbladen begonnen zijn. Zou het mogelijk zijn dat de inhoud bepaald word door de informatie die bij de redactie binnen komt. Als ik hier op het forum kijk dan kom ik de 59 nogal eens tegen. De redactie zal hier op inspelen. Niettemin hoop ik dat de resterende bladzijden jou wel kunnen boeien, en misschien in MSM 46 meer leesgenot.

Groeten Jan[;)]
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 13 januari 2006, 22:10:03 PM
citaat:
Geplaatst door DelticPower

citaat:
En hoewel dus de pagina's over Roco 59 in de meerderheid zijn, vind ik het tochwel een redaktionele prestatie om iedere maand een blad te vullen met Belgische modelbouw.

Dat vind ik dus ook. Het editoriaal vind ik goed. Ook al is het geen toeval. En op zich is het artikel over het superen van die Roco 59 ook goed. Op de kwaliteit van de artikelen valt niets aan te merken, die zijn vaak prima geschreven. Laat dat duidelijk zijn. Een pluim voor elke medewerker die dit schrijft.

Misschien is mijn echte teleurstelling er ??n van eindredactie. Het is de optelsom van meerdere MSMs die niet altijd even gebalanceerd is. Er zou toch echt iemand moeten zijn die ietsje beter de totale balans en consistentie op langere termijn in het oog moeten houden.

De locbespreking van Fleischmann had een prominentere plaats mogen krijgen. Vooraan in het blad, en duidelijker in de inhoudstafel. Dat had geen afbreuk gedaan aan het artikel over het superen van de 59. De fans hadden dat artikel echt wel gevonden. En natuurlijk is de foto op de cover die van de Rocheval baan en niet van de spoordijk die men anders gebruikt. Vandaar waarschijnlijk de 59, die op Rocheval thuishoort. Maar ik vind het logischer als het model uit de loctest op de cover zou staan.
Waarom staat de Mehano 77 achterin en die 59 voorin bv.

citaat:
Vergelijk maar eens met Railhobby en Railmagazine. Deze staan vol met van alles over grote treinen en een paar bladzijden met modelbouw. Terwijl deze als modelspoorbladen begonnen zijn.

Volledig mee eens. Ik lees deze bladen zelden. Ik lees liever Model Railroader, MEB en MIBA (in die volgorde).

citaat:
Zou het mogelijk zijn dat de inhoud bepaald word door de informatie die bij de redactie binnen komt. Als ik hier op het forum kijk dan kom ik de 59 nogal eens tegen. De redactie zal hier op inspelen.

Sterker nog, ik denk dat heel wat redactieleden de informatie hebben die ze zelf kunnen contribueren. Dat gaat op voor schalen, spoorsysteem, merken en zelfs typenummer van locs.

citaat:
Niettemin hoop ik dat de resterende bladzijden jou wel kunnen boeien, en misschien in MSM 46 meer leesgenot.

Er is nog etsen en Rocheval h? [:)]

Groeten Jan[;)]

Titel: MODELBOUW
Bericht door: Brunel op 13 januari 2006, 22:24:07 PM
Toch wel jammer dat het feitelijke onderwerp van Roland al binnen twee pagina's volledig zoek is geraakt. Er is op dit forum nota bene een apart draadje over ieder MSM-nummer. Dusse ....[V]
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 13 januari 2006, 22:29:55 PM
Misschien. Ik denk van niet.

Dit is Rolands vraag:

citaat:
Het antwoord is - misschien ongelofelijk - veel ! De enen kunnen niet zonder de anderen en de kunst bestaat er dus in om de diametraal tegenovergestelde goestingen tot een complementair geheel om te bouwen.
De vraag is dan natuurlijk hoe ?
Wat de banen betreft is er in se geen enkel probleem. Ze zijn niet tegenstrijdig zowel voor de handelaar als voor de hobbyist. Een uitgebreid sporengamma laat iedereen aan zijn trekken komen.
Maar wat met de modellen ?


De laatste twee pagina's hebben nog altijd iets te maken van hoe je een complementair geheel kan bouwen tussen diametraal tegenovergestelde goestingen in modellen. En MSM heeft Roland er zelf bijgehaald:
citaat:
Ligt hier geen opdracht voor MSM ?


Over wat gaat het supereren van een goedkope 59 met foute beschrifting anders? Toch exact wat Roland bedoelt met 'vertrekken van een basismodel' en superen maar. OK, Roland bedoelde een basismodel zonder fouten. We zitten daar nog een tredje onder, maar soit. Zoals MSM zelf altijd zegt 'gezien de prijs kunnen we dat door de vingers zien'.

Desalniettemin, heb ik voor mijn 'niet aan mijn trekken kunnen komen met de modellen in MSM' een draadje onder Modelspoormagazine geopend.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: n/a op 13 januari 2006, 23:27:01 PM
citaat:
Geplaatst door ysbeer

messing
Je doet nu net of dat het onwil is dat  mensen die geen onderdelen van jou op hun loks zetten.
Maar bedenk wel het is lang niet iedereen gegeven die handigheid te hebben om dit tot een goed einde te brengen.
Ik zelf kan een electronica schema ontwerpen,er een nette print van maken.Mijn baan netjes bedraden,maar ik heb een maal getracht een eenvoudige signaal brug van messing in elkaar te zetten(lijmen en solderen)maar het ding is uiteindelijk in vuilnisemmer beland.
Dat heeft dus niets te maken met onhandig of zo,maar dit soort werk is mij eenvoudig niet gegeven(net iets te piet priegelig)

En eerlijk gezegd het geeft me ook geen plezier

Mijn vrouw kan niet zingen en mijn schoonmoeder niet biljarten
Zo is het nu eenmaal.

Voor deze zijn er dus gelukkig fraai en compleet afgewerkt loks en wagens.(niet voor mijn schoonmoeder natuurlijk)

 
wim



Hello Wim,
Ik beweer toch niet dat mensen die geen onderdelen op hun locs zetten dat dit gebeurt door onwil of onkunde.
Je bent er helemaal naast, maar ik wil niet in een polimiek stappen. Dus hou ik er maar mee op, nog naar dit forum te schrijven.
En misschien gelukkig dat je schoonmoeder of je vrouw niet kan zingen of biljarten. Stel je voor, alle dagen gekweel boven de biljarttafel.
Blijf realistisch en lees wat er staat en niet wat je graag zou willen wat er staat.
Groetjes,
Paul.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: tonycabus op 13 januari 2006, 23:43:07 PM
Steven, het blad kan vanzelfsprekend niet iedere maand naar ieders zin zijn. Maar neem nu die 59 van Roco: bestaat al 30 jaar en is nog steeds razend populair. Er zitten de laatste tijd weer flink wat (her)beginners aan te komen en die mensen willen voor weinig geld iets dat goed lijkt en goed rijdt. Als je eens wist hoeveel van die machientjes er ook in 3-rail uitvoering over de toog zijn gegaan dan zijn de ge?nteresseerden dus niet allemaal tweerailers...
Zo'n artikel toont dat een beetje superen van een model lonend kan zijn, en niet onoverkomelijk moeilijk. Waarmee ik even aan Paul "Messing" Bellon zijn kar wil duwen.
M.i. is het interview met de nieuwe Roco-importeur (dat valt dan net samen met dat artikel over de 59) een brandend actueel onderwerp.
Reyne had een goede reputatie in Nederland, en Roco is een zeer goed verkopend merk in Belgie, en er zijn toch flink wat Belgische modellen bij hen verschenen. Normaal dus dat men even poolshoogte ging nemen, niet?
Let wel, ik schrijf dit gewoon ten persoonlijken titel, ik ben wel medewerker aan het blad, maar op andere vlakken.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: ysbeer op 14 januari 2006, 00:04:39 AM
messing

Niet zo snel op je ....getrapt zijn.
Mijn oude baas zei altijd tegen mij

Als een van jou mensen het niet goed begrijpt ligt dat niet aan hem ,maar aan de manier waarop jij(ik dus) het hebt uitgelegd.
Vroeger was ik het daar nit zo mee eens maat de laatste jaren.......

wat mij stoten was
====================================================================
citaat
Dus beste modelbouwers koop goedkoop spul en super het met onderdelen van pb. Superen van modellen is een verrijking in jullie hobby. Rondjes rijden gaat vervelen, maar bouwen of ombouwen niet. En men kan fier modellen tonen die niemand heeft
=====================================================================

dat kan niet iedereen,maar zijn ze daar om minder en mogen zei hun
prestaties niet fier tonen?

geloof me ik meen dit alles niet rot,maar een eigen meming mag ik wel hebben

met groet wim
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 14 januari 2006, 00:16:59 AM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

citaat:
Steven, het blad kan vanzelfsprekend niet iedere maand naar ieders zin zijn.

Volledig mee eens.

citaat:
Maar neem nu die 59 van Roco: bestaat al 30 jaar en is nog steeds razend populair. Er zitten de laatste tijd weer flink wat (her)beginners aan te komen en die mensen willen voor weinig geld iets dat goed lijkt en goed rijdt. Als je eens wist hoeveel van die machientjes er ook in 3-rail uitvoering over de toog zijn gegaan dan zijn de ge?nteresseerden dus niet allemaal tweerailers...

Ja, en het is belangrijk voor het blad dat je ook die doelgroep bereikt. Daar kan ik me helemaal in vinden. Maar toch opletten dat je de beginners van vorig jaar niet verliest [;)]

citaat:
Zo'n artikel toont dat een beetje superen van een model lonend kan zijn, en niet onoverkomelijk moeilijk. Waarmee ik even aan Paul "Messing" Bellon zijn kar wil duwen.

Dat is waar. Het is op zijn minst een mooie demonstratie van wat je zoal met een glasvezel stift en een airbrush kan doen [:)].

citaat:
M.i. is het interview met de nieuwe Roco-importeur (dat valt dan net samen met dat artikel over de 59) een brandend actueel onderwerp.
Reyne had een goede reputatie in Nederland, en Roco is een zeer goed verkopend merk in Belgie, en er zijn toch flink wat Belgische modellen bij hen verschenen. Normaal dus dat men even poolshoogte ging nemen, niet?

Eveneens akkoord. Maar het is een beetje dubbel op met die andere Roco themas. Dat bedoel ik eigenlijk met eindredactie en evenwicht.
Overigens, ikzelf vond het artikel over Reyne heel leerzaam. Er zitten nogal wat interessante citaten in, zoals dat men verkopers werft die niets van modelspoorder kennen. Gemengde gevoelens... Business as usual I guess...

CiteerLet wel, ik schrijf dit gewoon ten persoonlijken titel, ik ben wel medewerker aan het blad, maar op andere vlakken.


No problemo.

Om terug te koppelen naar Roland's idee van basismodellen en superen. Ik denk dat je ook daar gewoon teveel verscheidenheid hebt. De ene vindt het gewoon top om een basismodel te kopen voor een prikje en te superen, de ander vindt het maar niks en geeft liever wat meer uit voor een correcter model...

Titel: MODELBOUW
Bericht door: n/a op 14 januari 2006, 11:03:51 AM
IJsbeer,
Wie het schoentje past trekt het aan.
Je kunt niet stoppen met natrappen.
Het is niet omdat ik zeg dat als je supert er fier mag over zijn, dat ik bedoel dat andere dat niet mogen.
Ik ben niet op mijn tenen getrapt hoor , maar jij wel. Dat bewijst je reactie op iets wat ik niet schreef, maar wat jij dacht dat het geschreven was.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: svvander op 14 januari 2006, 13:59:10 PM
Mannen, wanneer gaan we nu is eindelijk, gewoon on-topic blijven? En liefst zonder dat achterlijk natrappen?
Wat Paul en Wim hun discussie betreft... voer ze over persoonlijke mail a.u.b!

Wat Steven betreft: niet ieder artikel zal jou aanstaan, mij ook niet. Dat is normaal. Je kan niet altijd iedereen tevreden stellen! Ik vind dit een goede uitgave. Zoals Tony al zei: die 59 bestaat al 30 jaar en is dus echt wel een topper! Veel mensen hebben deze loc meermaals in hun bezit. Ik heb er zelf al 3 varianten van en van zodra deze in een nieuwe livrei uitkomt, koop ik hem terug.
Maar laat je astublief niet uit over de redactie, van het enige Belgische "vaktijdschrift" over onze hobby. Je weet zelf hoe moeilijk het is om zulke zaken naar buiten te brengen. Kritiek mag, afbreken hoeft voor mij niet.

Terug on-topic: wat ik las in de laatste editie van MSM, stelde mij enerzijds wel een beetje gerust voor de toekomst. Als ik het goed begrijp zal Reyne, de overgebleven 59'ers die hij nog heeft kunnen overnemen, verkopen aan een scherpe prijs. Dus, misschien is er nog enerzijds toekomst voor onze hobby. (Hopelijk in een andere livrei?)
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 14 januari 2006, 15:07:01 PM
citaat:
Geplaatst door svvander
Maar laat je astublief niet uit over de redactie, van het enige Belgische "vaktijdschrift" over onze hobby. Je weet zelf hoe moeilijk het is om zulke zaken naar buiten te brengen. Kritiek mag, afbreken hoeft voor mij niet.


Kritiek mag, zeg je. Wat dacht je dat mijn opmerking over een meer gebalanceerde eindredactie is dan? Hallo?

citaat:
Terug on-topic: wat ik las in de laatste editie van MSM, stelde mij enerzijds wel een beetje gerust voor de toekomst. Als ik het goed begrijp zal Reyne, de overgebleven 59'ers die hij nog heeft kunnen overnemen, verkopen aan een scherpe prijs. Dus, misschien is er nog enerzijds toekomst voor onze hobby. (Hopelijk in een andere livrei?)


Vraagje: geloof je nu echt dat de toekomst van het modelspoor afhangt van de beschikbaarheid van de Roco 59? Of bedoel je JOUW modelspoortoekomst misschien? Of de toekomst van een aantal Belgische modelspoorders NAAR BELGISCH MODEL met wat 59 DIESELS op hun baan?

Neemt niet weg dat ik voor jou erg blij ben dat je binnenkort er nog een paar kan kopen.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: bartie op 14 januari 2006, 16:34:48 PM
Ik deel de mening van Paul en hoop dat hij die sets zal blijven maken (voor wanneer ik zoals Gerolf wat minder tijd in mijn baan en wat meer aan het rollend materieel kan besteden).
Zo begrijp ik ook niet waarom in MSM45 men een aanpassing doet aan de loc reeks 77 die 98% van de mensen niet zou opvallen, maar dat men de te dikke  en plastiekuitziende leuning wel laat staan in plaats van deze te vervangen door een setje van PB messingmodelbouw.

@ Swander: Waarom zou men geen kritiek of mening mogen geven over MSM?
         Enkel de loftrompet? Als iemand iets niet goed vind mag hij dit toch zeggen. Dit tijdschrift zal daar heus niet door verdwijnen hoor. Het kan wel verdwijnen als niemand iets durft zeggen maar gewoon stopt met kopen.

Bart.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: svvander op 14 januari 2006, 18:20:34 PM
citaat:
Geplaatst door bartie



@ Svvander: Waarom zou men geen kritiek of mening mogen geven over MSM?
         Enkel de loftrompet? Als iemand iets niet goed vind mag hij dit toch zeggen. Dit tijdschrift zal daar heus niet door verdwijnen hoor. Het kan wel verdwijnen als niemand iets durft zeggen maar gewoon stopt met kopen.

Bart.




Lees nog is goed wat ik schreef: kritiek mag, afbreken moet niet! [;)]
Kijk ieder zijn ding. Stop jij dan maar met kopen, daarom hoeft de rest dit niet... of wel?[}:)]
Maar bon, nu ben ikzelf niet beter dan de rest...
Titel: MODELBOUW
Bericht door: bartie op 14 januari 2006, 18:53:25 PM
@Swander:
-Waarom zou ik niet kopen? Ik heb geen kritiek gegeven op MSM45, enkel gezegd dat dit wel moet kunnen en dat de redenering 'U niet uit te laten over de redactie van het enige Belgisch vaktijdschrift over modelspoor' meer tegen het tijdschrift is dan voor.
Als je de draadjes op dit forum leest kan je ook zien dat er op fabrikanten (de ene al wat veel meer dan de andere[;)]) van locs veel kritischer en 'afbrekender' wordt gereageerd.

Bart.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: svvander op 14 januari 2006, 18:59:02 PM
Nogmaals, ik zeg niet, da kritiek niet kan. Maar denk ook is verder dat deze enkele editie a.u.b.
Trouwens, waarom schrijven jullie niet rechtstreeks naar de redactie? Dan kan er misschien iets aan gedaan worden. (Wat volgens mij helemaal niet hoeft). Daarmee blijft het forum, waarvoor het uiteindelijk dient. Om mensen verder te helpen dus en niet te om discusi?ren over dit soort zaken.
Titel: MODELBOUW
Bericht door: loco op 14 januari 2006, 22:39:11 PM
Steven en anderen

Het is pas nu dat ik deze rubriek lees. ik wil dan toch even reageren op enkele opmerkingen over "alweer een 59"- superen van een basismodel.
Jullie hebben volmondig gelijk wannneer je zegt dat voor de zoveelste keer een Roco 59 wordt genomen. Daar heb ik geen probleem mee, want mijn voorkeur gaat ook voor de volle 100 % naar het M?rklin model. Daar kan Roco niet eens aan tippen.
Maar het artikel gaat (ondanks de titel anders doet vermoeden) niet over de Roco 59, maar in de eerste plaats over "het nieuwe jasje". Over het gebruik van technieken om eender welk model : te schuren, te zagen, te schilderen, te boren, te vijlen, af te plakken, wrijfletters aan te brengen, vernissen, ...
Technieken die we allemaal kunnen gebruiken. Technieken waar we allemaal iets van kunnen leren. Daar is het volgens mij om te doen.
En wat Roco betreft, ik zie veel liever het gebruik van een mislukt model van de Roco 59 dan een goedkope Duitse Piko, een veel te dure M?rklin, een Lima die je niet meer kunt kopen, een Fleischmann die geen bruikbaar Belgisch model heeft, een Mehano die nog steeds geen 51 heeft uitgebracht, ... enz
Er is bijgevolg niet veel keuze aan modellen om deze technieken op uit te proberen. En de Roco heeft nu eenmaal een verkeerde mislukte schildering, iets wat je van andere goedkope modellen toevallig niet kunt zeggen. Want ze zijn er niet.
Jammer dus dat het weer een Roco 59 is. De kritiek is terecht, ook al kom ze kras over. Er was echter geen andere keuze. Ik had het ook graag anders gezien.  Ik hoop dat iedereen er iets van heeft geleerd. Ik al vast wel.

Loco
Titel: MODELBOUW
Bericht door: janjozef op 15 januari 2006, 10:34:22 AM
Loco ge hebt gelijk, er zijn er nu eenmaal veel meer met een goede goedkope roco dan met een veel te duur betaalde marklin

Jan
Titel: MODELBOUW
Bericht door: rgp op 15 januari 2006, 12:03:01 PM
Dag,

Jawadde, eerst niks en nu 3 bladzijden (Gisteren Stat Verg 0-Forum, dus niet gekeken)

Eerst bedankt voor de reacties, nu een paar antwoorden op wat er allemaal gezegd geweest is.

Luc: hoe breng je dit bij de fabrikanten ?  Het brengen is eenvouwig, het probleem is de info gebruiken.  Ieder jaar, in samenwerking met MSM trouwens is er persconferentie waar de modelbouwcommissie de prijzen uitreikt en waar de invoerder op zijn uitgenodigd.  Ik heb moeten vaststellen dat ze de info van modelbouwers en -clubs niet graag gebruiken, ze voelen dat aan als een "vernedering" (Lang geleden heb ik de in de info gegeven over het referendum in 1991 en de offici?le reactie en de realiteit)

Brunel: mensen die een baan op een spaanplaat bouwen zijn niet minderwaardig, ze beoefenen de modelbouw op een andere manier waarbij het spe(e)l element belangrijker is.  Ik heb altijd al gzegd dat speeltreinen en modeltreinen evenwaardig zijn (vergelijk het met rally en F1)

Bart: MSM 45: ik heb hem gelezen en ik ben serieus ontgoocheld over het voorwoord (Guy weet beter) en over de leugens van Reyne.  maar daarover meer in het draadje MSM 45.

Ysbeer: je vergelijking gaat idd op, maar de mensen hebben een korttermijn eng geheugen.  Korte termijn: vandaag is het duurder dan gisteren , dus is het duurder geworden.  Ze kijken niet of het gisteren niet goedkoper was dan eergisteren !
Eng geheugen: men bekijkt een product (een trein of een auto).  Als je de kost over pakweg 5 jaar bekijkt (dus ook goederen die je maar om de 5 jaar koopt) dan is de situatie heel anders.
Op lange termijn - 40 jaar -  is de modltrein niet duurder geworden voor een model die zowel toen als nu "top" was;  vb: een BR 01 (ref 3097) van M?rklin kostte in 1965 1050 BFR (=26 euro), kost nu ? 275 euro (ik weet het nu niet), maar de wedde van een ondeluitenant in 1965 lag ook 12 keer lager dan nu.

Davy, sorry, maar als je schrijft dat je gestudeerd hebt en verder kijkt dan je neus, dan zal het wel geen economie zjn.
Ik pleit er al lang voor dat op de loonbriefjes de volledige kost staat van een werknemer, dus ook dat deel dat boven je bruto belastbaar loon ligt en door uwen baas nog moet betaald worden.  Zolang we willen dat we een maatschappij hebben zoals nu met een sociale zekerheid waar men de profiteurs niet wilt uitbonjouren en jaarlijks met 7% wilt laten stijgen dan gooi je nu de arbeidsplaatsen op straat.  En daar heeft China niets mee te maken.
Als morgen de loonstructuur normaler wordt en dat men de werknemer op het voorplan zet (en dus niet de steuntrekkers allerhande) en de psudo solidariteit afbouwt en de vernatwoordelijkheid bij iedereen aanscherpt, dan is er gewoon geen werkloosheid meer !  Want de know how, de productiviteit en de kost zijn hier dan optimaal.  Maar niemand is daar in ge?nteresseerd; de vakbonden zeker niet: hoe meer doppers, hoe meer macht; de werknemer ook niet: hoe rapper niets doen hoe liever; de werkgevers ook niet: als het hier niet gaat dan elders maar.  Maar dit is volledig off topic.
Davy, loopt ge nu volledig naakt en woont ge in een aarden huis  ?

Roland
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 15 januari 2006, 12:16:02 PM
citaat:
Geplaatst door svvander
Trouwens, waarom schrijven jullie niet rechtstreeks naar de redactie?


Doen we dus h?. je mag reacties aan de redactie per snail mail (de post) doen of via het forum. Kijk maar eens in de rubriek lezersbrieven van MSM hoe dat gaat.

Steven
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 15 januari 2006, 12:18:53 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

Loco ge hebt gelijk, er zijn er nu eenmaal veel meer met een goede goedkope roco dan met een veel te duur betaalde marklin

Jan



Had je nu geschreven "liever een goedkope roco met fouten op de kap dan een dure maar correcte en op schaal marklin", dan hadden we iets aan de vergelijking gehad. Want dat is de essentie van de vergelijking je maakt vanuit schaal 1/87, de rest is persoonlijke emotie t.o.v. merk A of B.

De 59 van M?rklin  mag gerust naast die van Roco staan en dan weet je dat hij zeker niet te duur is voor wat je krijgt. Het moet maar eens gedaan zijn met die kolder. Tel de werkuren en de kostprijs van verf, en instrumenten erbij die je allemaal nodig hebt om die 59 van Roco nog maar een jasje te geven zoals in MSM is beschreven en het ding is pokkeduur.

Maar ja, hoeveel mensen met een Roco 59 kunnen zeggen dat ze ook het M?rklin model hebben? Ongetwijfeld enkelen, maar veel zullen het niet zijn.


Steven
Titel: MODELBOUW
Bericht door: rgp op 15 januari 2006, 12:21:56 PM
Dag,

Schrijven naar de redactie ?  Ge denkt toch niet dat het in MSM komt he ?  in MSM geen (positieve ?) "lezerspost".

Roland
Titel: MODELBOUW
Bericht door: Steven86 op 15 januari 2006, 12:26:07 PM
citaat:
Geplaatst door loco

Steven en anderen

Het is pas nu dat ik deze rubriek lees. ik wil dan toch even reageren op enkele opmerkingen over "alweer een 59"- superen van een basismodel.
Jullie hebben volmondig gelijk wannneer je zegt dat voor de zoveelste keer een Roco 59 wordt genomen. Daar heb ik geen probleem mee, want mijn voorkeur gaat ook voor de volle 100 % naar het M?rklin model. Daar kan Roco niet eens aan tippen.
Maar het artikel gaat (ondanks de titel anders doet vermoeden) niet over de Roco 59, maar in de eerste plaats over "het nieuwe jasje". Over het gebruik van technieken om eender welk model : te schuren, te zagen, te schilderen, te boren, te vijlen, af te plakken, wrijfletters aan te brengen, vernissen, ...
Technieken die we allemaal kunnen gebruiken. Technieken waar we allemaal iets van kunnen leren. Daar is het volgens mij om te doen.
En wat Roco betreft, ik zie veel liever het gebruik van een mislukt model van de Roco 59 dan een goedkope Duitse Piko, een veel te dure M?rklin, een Lima die je niet meer kunt kopen, een Fleischmann die geen bruikbaar Belgisch model heeft, een Mehano die nog steeds geen 51 heeft uitgebracht, ... enz
Er is bijgevolg niet veel keuze aan modellen om deze technieken op uit te proberen. En de Roco heeft nu eenmaal een verkeerde mislukte schildering, iets wat je van andere goedkope modellen toevallig niet kunt zeggen. Want ze zijn er niet.
Jammer dus dat het weer een Roco 59 is. De kritiek is terecht, ook al kom ze kras over. Er was echter geen andere keuze. Ik had het ook graag anders gezien.  Ik hoop dat iedereen er iets van heeft geleerd. Ik al vast wel.

Loco



Loco,

Ik ben het eens met de analyse dat het artikel heel wat bijbrengt over hoe je een kunststof model met glasvezelpen etc. een nieuw jasje geeft. Dat is juist (en had ik ook al eens vermeld). En het is altijd goed om die techniek nog elk jaar eens te herhalen.


Greetz,

Steven