Modelspoormagazine forum

Modelspoor Magazine => Huidig nummer => Topic gestart door: argilla op 26 januari 2013, 09:21:36 AM

Titel: MSM 122
Bericht door: argilla op 26 januari 2013, 09:21:36 AM
Is dit het nummer met het ondertussen beroemde "voorwoord" van Luc ? Ben benieuwd Luc   ::)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 26 januari 2013, 10:07:10 AM
Citaat van: argilla op 26 januari 2013, 09:21:36 AM
Is dit het nummer met het ondertussen beroemde "voorwoord" van Luc ? Ben benieuwd Luc   ::)
Beroemd, berucht???  :-[  :o

Ja, morgen zal ik al een hele grote tip van de sluier oplichten. Ik ben er mee bezig.  ;)
Het wordt een leuk nummer, vind ik.
We hebben weer een mooi Belgisch baantje ontdekt en ook 'Gare de Robbes' is leuk. Verder heel wat praktijk...
... doch dat is een heel persoonlijke mening als liefhebber, niet als redacteur.  ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 27 januari 2013, 15:19:40 PM
ALLES staat hier: www.modelspoormagazine.com  :D :D :D
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: dgrr57 op 27 januari 2013, 15:44:23 PM
Citaat van: doomslu op 27 januari 2013, 15:19:40 PM
ALLES staat hier: www.modelspoormagazine.com  :D :D :D
Staat uw PC op de goede datum/uur ? ? ?

Citaat van: SITETreinsamenstelling Bergland Express

Beurstips

Alle nieuws van de fabrikanten
Laatst aangepast op zondag 23 december 2012 18:14

Oeps. Ik ben gaan kijken bij Volgend (wat het voor mij wel is) nummer en niet naar Huidig  ::)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 27 januari 2013, 15:56:48 PM
Wanneer wordt "Volgend" "Huidig" ??  ;)

Ik was nog bezig "volgend nummer aan te passen naar nummer 123...  :)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: argilla op 27 januari 2013, 16:31:30 PM
ik denk dat de Luc nog naweenen heeft van de nieuwejaars receptie. Op de home page staat de cover van 121 en de tekst is van 122.

Luc man dat kan gebeuren he met al die champieter van Meta Media   ;) ;) :D ;D . Blijven lachen Luc.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 27 januari 2013, 16:48:26 PM
Vreemd, ik het het opgefrist. Ok?  ;)

Schol!  ::)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 januari 2013, 17:08:38 PM
Luc,

en na 121 komt..............122 Juist Luc ! Maar mogelijks zien wij nog een exempl. die de weg huiswaarts niet vond !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: eric op 27 januari 2013, 17:09:18 PM
Heb het hier ook al even gepost
http://www.facebook.com/groups/133972049975620/495826717123483/?notif_t=group_comment
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Gerolf op 27 januari 2013, 17:10:54 PM
Er zijn alvast enkele artikels waar ik naar uit kijk  :P
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 27 januari 2013, 17:28:47 PM
No comments?  ???
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: modelbaanHO op 27 januari 2013, 17:34:39 PM
Grandioos dat inkijk-exemplaar !
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: AtMoPo op 27 januari 2013, 17:38:41 PM
Gaat niet ten koste van de verkoop?
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 27 januari 2013, 18:23:44 PM
Jippie, jippie!!! M2, M2, M2!!!!

Zoals Abba zou zeggen: Gimme, gimme, gimme! (Maar geen "man after midnight" alstublieft  ;D)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 januari 2013, 18:36:31 PM


het ziet er trouwens een interessant en boeiend ex. uit, hopelijk dan op mijn vrije dag op donderdag aan huis geleverd ? Nu maar een beetje hopen dat de post een beetje meewerkt !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 27 januari 2013, 18:43:16 PM
Hahaha, Peter, je hebt net op tijd verbeterd.  ;D
Ik out me nergens hoor, ik zeg duidelijk geen man hé.  ;)



Voor zij die niet kunnen volgen: Peter had eerst in zijn reactie staan dat het niet slim was om mezelf te outten op het forum. Net voor hij zijn reactie kon wijzigen, had ik het oorspronkelijke bericht toch al gelezen zeker.  ;D :P
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 januari 2013, 18:50:02 PM
Jurgen gij viseert mij toch niet die niet had ik de eerste keer over die GEEN man gelezen, na het plaatsen las ik het dan wel en rap eens verbeteren maar snellen (in de betekenis van rap,vlug) Jurgen had het al gelezen !  ;D

groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 27 januari 2013, 18:53:45 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 januari 2013, 18:50:02 PM
Jurgen gij viseert mij toch niet die niet had ik de eerste keer over die GEEN man gelezen, na het plaatsen las ik het dan wel en rap eens verbeteren maar snellen (in de betekenis van rap,vlug) Jurgen had het al gelezen !  ;D

groeten Peter ;)

Dit betekent alleen maar dat we allebei snelle kerels zijn hé Peter.  ;D

(Zo had ik net weer gelezen dat je de GEEN vergeten was!)  ;D ;D
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Steam.N op 27 januari 2013, 18:55:25 PM
Nummer 122 ziet er alweer de moeite uit ...
Laat het maar snel in de brievenbus vallen  :P :P :P
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: SuSke op 27 januari 2013, 19:56:24 PM
Ik ben in blijde verwachting

en ik kom niet uit de kast  :) ben toch 100% lesbisch
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: itchy op 27 januari 2013, 19:57:33 PM
Citaat van: AtMoPo op 27 januari 2013, 17:38:41 PM
Gaat niet ten koste van de verkoop?
Je krijgt enkel een selectie van een aantal pagina's te zien. Slim! Net voldoende om de interesse op te wekken...  ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 27 januari 2013, 20:12:53 PM
en sommige zaken die ook tweedehands verkopen zondigen hieraan !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: janjozef op 28 januari 2013, 08:09:54 AM
Citaat van: SuSke op 27 januari 2013, 19:56:24 PM
Ik ben in blijde verwachting

en ik kom niet uit de kast  :) ben toch 100% lesbisch

Een ezels dracht frans van dat buikje geraakt ge niet vanaf, ik ben expert hierin

Verder ziet het er een knap boekje uit

Jan
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Decapod op 30 januari 2013, 18:30:25 PM
Wanneer liggen de MSM's eigenlijk in de dagbladhandel? Ik ben nu al twee keer vergeefs eentje binnengewandeld waar ze het normaalgezien hebben ... . Ik word er een beetje ongeduldig van!  >:(
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: AtMoPo op 30 januari 2013, 18:47:18 PM
Dan had je beter eerst dit gelezen.
http://www.modelspoormagazine.com/
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Ludwig op 30 januari 2013, 18:59:49 PM
Even het inkijkexemplaar bekeken en het ziet er inderdaad weer een fraai nummer uit. ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 30 januari 2013, 19:48:01 PM
zou eigenlijk morgen in de bus moeten liggen en vrijdag in de boekenshop !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Decapod op 31 januari 2013, 08:56:41 AM
Thx, Peter, ik vond nergens een verschijningsdatum op de website.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: argilla op 31 januari 2013, 09:47:48 AM
yep, aangekomen deze morgend.

vlug doorgegaan ( moet gaan winkelen met eega) . Ziet er zeer goed uit. Weer veel info van nieuwe produkten, en de artikels nodigen uit tot lezen.  ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 31 januari 2013, 09:48:03 AM
Citaat van: Decapod op 31 januari 2013, 08:56:41 AM
Thx, Peter, ik vond nergens een verschijningsdatum op de website.
Staat het niet groot genoeg op de homepage??  :o
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Gerolf op 31 januari 2013, 10:41:38 AM
Hier is hij ook net begingevallen  8)
- Door Luc zijn voorwoord zullen we extra leden op ons forum krijgen, schat ik  :D
- De banen zijn erg mooi, jammer dat we "Roeselare" nooit op een expo zullen zien.
- Nouaillier toont zijn kunsten weer, Langmesser en Dalemans ook  :P
- Handige tips voor materiaalverwerking
- De gelaserde pakketten: mooie tinten, maar reliëf blijft achterwege  :-\
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 31 januari 2013, 12:20:18 PM
hier is de postbode aan mijn postbus voorbijgegaan ja zonder ............Eventjes geduld hebben zal de volgende stap zijn !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: gardevil op 31 januari 2013, 14:19:46 PM
Jaja, hij is er !! Goed op tijd deze keer.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Johnnytrein op 31 januari 2013, 15:21:05 PM
Hier is het laatste nummer klets klodder nat aangetroffen in de bus. Plastiek bescherming was beschadigd. Jammer ziet er een mooi nummer uit.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 31 januari 2013, 15:40:23 PM
mailtje naar de abo dienst sturen en deze vriendelijke mensen sturen je een nieuw exemplaar op !


groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 31 januari 2013, 15:42:18 PM
Bij ons zat mijn magazine geplooid in de gleuf!  >:(

Gelukkig wist ik dat de postbode kwam en ben ik mijn MSM snel uit de bus gaan halen waardoor de plooi nogal meevalt, ze is mooi weggetrokken. De postbode was wel al weg.

Kan er, ondanks de doorschijnende plastic waarmee je duidelijk ziet dat het een magazine is, geen mededeling op het voorblad gezet worden zoals bijvoorbeeld "niet plooien" in 37 verschillende talen zodat zelfs Faroek en Ali de facteur het zouden verstaan?


Afin, toch mijn boekske eens gelezen, meteen naar het verslag van de M2's. Blijkbaar zijn de maten van de rijtuigen verschillend van de vorige modellen zoals ze in MSM 6 gemeten werden. Vreemd genoeg zijn zelfs de afmetingen zoals het in H0 zou moeten zijn verschillend!  ??? Is er voor dat laatste een logische uitleg?
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: marc goovaerts op 31 januari 2013, 17:12:01 PM
In de 'gazettenwinkel' enkel een (1) exemplaar van het vorige nummer
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 31 januari 2013, 17:50:23 PM
Citaat van: marc goovaerts op 31 januari 2013, 17:12:01 PM
In de 'gazettenwinkel' enkel een (1) exemplaar van het vorige nummer

Misschien logisch omdat het nieuwe nummer pas morgen in de winkel ligt.  ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Johnnytrein op 31 januari 2013, 18:19:11 PM
Jurgen, voldoet jouw brieven bus dan wel aan de normen?
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 31 januari 2013, 18:27:09 PM
Citaat van: Johnnytrein op 31 januari 2013, 18:19:11 PM
Jurgen, voldoet jouw brieven bus dan wel aan de normen?

We hebben er speciaal een nieuwe voor gekocht! Het is trouwens de eerste keer dat dit gebeurt sinds we onze brievenbus hebben. Maar onze vaste postbode was er vandaag niet, het was iemand anders, een jonge kerel denk ik. Maar het kon ook een juffrouwke zijn want echt duidelijk was het niet.  ;D
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: ToThePoint op 31 januari 2013, 18:36:16 PM
Hier ook just in de bus. Gelukkig, morgenvroeg om 7u richting venetie voor het carnaval t/m dinsdagavond.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: modeltreinbart op 01 februari 2013, 14:22:10 PM
Ik ben net terug van de krantenwnkel met een msm 122. Maar nu heb ik een opmerking over het voorwoord.
HOU AUB HET BOEKJE ALS GESCHREVEN BLAD EN GA NI VOLLEDIG DIGITAAL .
Zo kan ik mijn uitstapje naar de krantenwinkel en zo verder naar een drankgelegenheid behouden.
En dan kan ik ook mijn msm lezen op het kleine kamertje zonder dat ik mijn bureau moet verplaatsen.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 01 februari 2013, 16:34:20 PM
Waar staat dat ze volledig digitaal gaan? Er staat volgens mij duidelijk geschreven dat ze dat dus echt niet gaan doen en dat het gedrukte blad blijft en dat de gedrukte versie ondanks de vele digitalisaties het nog steeds héél goed doet.

Dat zijn genoeg bevestigingen dat men er nog niet eens aan denkt om uitsluitend digitaal te gaan.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Kris op 01 februari 2013, 20:40:31 PM
Hallo,
We zijn weeral 1 februari , hier in west vlaanderen zal hij weer eerst in de krantenwinkel liggen dan in de brievenbus , nog altijd niets ontvangen
Kris
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 01 februari 2013, 21:37:43 PM
Bij mij was de postbode vrij  om naast facturen ook de MSM achter te laten, vlug eens in gekeken moest nog werken, inderdaad fraaie baan Roeselare,heuvels en bergen aanleggen, wagon in staat van ontbinding  zijn toch wel de artikels die mij het meest liggen ! Wat mij betreft wat er meer zou mogen in zitten zijn die treinsamenstellingen (maar ja is dan alleen interessant voor wie Belgisch of Luxemburgs rijdt)

Groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: modeltreinbart op 02 februari 2013, 04:53:42 AM
@ Jurgen : Ik wilde er wel mee bedoelen dat ze het nooit volledig digitaal mogen maken , dat was een smeekbede.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 02 februari 2013, 11:17:33 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 februari 2013, 21:37:43 PM
Wat mij betreft wat er meer zou mogen in zitten zijn die treinsamenstellingen (maar ja is dan alleen interessant voor wie Belgisch of Luxemburgs rijdt)


Is dat niet logisch in een Belgisch getint blad?  ;)

Wat mij betreft mag dit ook vaker terugkomen. In de beginperiode stond in bijna elk magazine zo'n samenstelling.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Kautenbach op 02 februari 2013, 12:21:30 PM
hier ie ie keurig op tijd BINNEN ;D
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Michael op 02 februari 2013, 14:21:25 PM
Citaat van: Kautenbach op 02 februari 2013, 12:21:30 PM
hier ie ie keurig op tijd BINNEN ;D

En hier in Swifterbant (NL) ook.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Decapod op 02 februari 2013, 14:23:07 PM
Citaat van: Jurgen op 02 februari 2013, 11:17:33 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 februari 2013, 21:37:43 PM
Wat mij betreft wat er meer zou mogen in zitten zijn die treinsamenstellingen (maar ja is dan alleen interessant voor wie Belgisch of Luxemburgs rijdt)


Is dat niet logisch in een Belgisch getint blad?  ;)

Wat mij betreft mag dit ook vaker terugkomen. In de beginperiode stond in bijna elk magazine zo'n samenstelling.

Fijn en interessant die samenstellingen, maar ik vind het een beetje jammer dat het altijd over internationale treinen gaat. Tp-III-rijders hebben daar eigenlijk niet zo veel aan. Zou het niet interessant zijn om af en toe ook historische samenstellingen te beschrijven zoals die rondreden in de jaren 50-60 bv.? Ik zeg zomaar wat: een typische omnibus, sneltreinen, directe treinen, eventueel zelfs bloktreinen, gemengde goederentreinen, lokale goederentreinen, enz.

Met wat foto's van het betreffende materieel en evt. verwijzingen naar bestaande modellen zouden heel wat modelbouwers een heel stuk verder geholpen zijn (zie ook de vraag van Dirky voor foto's van Tp-III-goederenwagens), want informatie is schaars en dikwijls moeilijk te verkrijgen (ik denk bv. aan de zovele fotoarchieven die om eerder belachelijke, persoonlijke redenen niet vrijgegegeven worden).
Gelukkig zijn er ondertussen bedrijfjes zoals GooverModels die het initiatief opgevat hebben om modellen op de markt te brengen. Dit zou voor hen trouwens ook een duw in de rug betekenen: ik vermoed dat er immers heel wat mensen niet in tpIII rijden (en dus ook geen modellen aanschaffen) omdat informatie moeilijk te verkrijgen is.

Allez, 't is maar een idee hè!


   
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: stevend op 02 februari 2013, 15:11:55 PM
Daar volg ik je volledig Decapod.
Misschien niet beperken in tijdperk, maar een volledige loopbaan van
een trein.Van zijn beginjaar tot de afschaffing. Voor dan toch een voorbeeld te geven: trein 298 Oostende -bazel (is weer internationaal, 'k weet hetl :D)Daar heb ik info van 1973 tot 1985, wat diverse samenstellingen op levert . Maar ik denk dat deze al vroeger bolde , en zeker niet geschrapt is in 1985.
ten 1ste wat betreft de loc's die een dubbeltractie verzorgde.  Dit vanaf begin de jaren 70 geloof ik omdat de reeks 26 dan pas uitgerust werd voor dubbeltractie, voorgaande jaren waarschijnlijk bereden met 2 machinisten. Dit is maar een denkpiste!
ten 2de de rijtuigen zelf , waaronder een wl ab type u dit van de zwitserse spoorwegen die pas begin de jaren 70 in dienst kwam ( deze werden dan gehuurd door de cff en reden onder het ten logo).
Dus niet allen de samenstelling maar de volledige info graag.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 02 februari 2013, 15:15:43 PM
@hint voor Luc  samenstellingen van treinen (internationale en:of andere) door de tijd heen !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: dieselfreak op 02 februari 2013, 15:18:34 PM
Decapod, 100% akkoord, dat is ook de reden dat ik vroeger een abonnement had op MSM en nu niet meer. In de beginjaren van MSM lag veel meer de nadruk op Belgische modellen en modelbouw, de laatste jaren is dit veel minder het geval en dat vind ik jammer. En wat historisch fotomateriaal betreft is het hier in België zeer pover gesteld. Je hebt meer kans om in het buitenland foto's te vinden van de Belgische spoorwegen dan in eigen land. Niet dat het er niet is, maar het wordt angstvallig verborgen gehouden omdat de bezitters hopen er ooit nog eens grof geld aan te verdienen. Keep on dreamin...
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: tsjoektsjoek op 02 februari 2013, 16:17:51 PM
om even in te gaan op dieselfreak z'n eerste alinia, ga ik volledig met hem mee maar het succes van MSM is misschien wel de goede mix van Belgisch
en overig wat blijkt op dit forum aan de reacties op het huidige nummer (MSM 122).  100% Belgisch is misschien niet meer haalbaar in deze tijd voor een hobbymagazine. Verder vind ik dat Modelspoormagazine elke maand met een mooie cover verschijnt, volgend jaar misschien de cover van het jaar verkiezing?

Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 02 februari 2013, 16:19:55 PM
Citaat van: dieselfreak op 02 februari 2013, 15:18:34 PM
Decapod, 100% akkoord, dat is ook de reden dat ik vroeger een abonnement had op MSM en nu niet meer. In de beginjaren van MSM lag veel meer de nadruk op Belgische modellen en modelbouw, de laatste jaren is dit veel minder het geval en dat vind ik jammer...
Tja, akkoord hiermee.
Onze befaamde en minder befaamde modelbouwers bouwen graag buitenlands en onze lezers willen binnenlands.  :-[
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Huugooke op 02 februari 2013, 17:01:29 PM
Ik vond het een mooi en informatief nummer. Ook ik heb graag de geur van verse inkt op papier. Maar die geur verdwijnt, en daarna mag het papier gerecycleerd worden en heb ik liever het geluid van een rondzoemende DVD met een volledige jaargang. ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Baureihe 103 op 02 februari 2013, 17:07:17 PM
Citaat van: doomslu op 02 februari 2013, 16:19:55 PM
Citaat van: dieselfreak op 02 februari 2013, 15:18:34 PM
Decapod, 100% akkoord, dat is ook de reden dat ik vroeger een abonnement had op MSM en nu niet meer. In de beginjaren van MSM lag veel meer de nadruk op Belgische modellen en modelbouw, de laatste jaren is dit veel minder het geval en dat vind ik jammer...
Tja, akkoord hiermee.
Onze befaamde en minder befaamde modelbouwers bouwen graag buitenlands en onze lezers willen binnenlands.  :-[

Dat is grappig ik woon in het buitenland en lees een binnenlands georienteerd blad.
maar het gaat meestal over belgisch materiaal en dat is toch weer buitenland.

Hier ga ik eens over na denken als ik het snap meld ik mij weer ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 02 februari 2013, 17:19:26 PM
Citaat van: Baureihe 103 op 02 februari 2013, 17:07:17 PM
Citaat van: doomslu op 02 februari 2013, 16:19:55 PM
Citaat van: dieselfreak op 02 februari 2013, 15:18:34 PM
Decapod, 100% akkoord, dat is ook de reden dat ik vroeger een abonnement had op MSM en nu niet meer. In de beginjaren van MSM lag veel meer de nadruk op Belgische modellen en modelbouw, de laatste jaren is dit veel minder het geval en dat vind ik jammer...
Tja, akkoord hiermee.
Onze befaamde en minder befaamde modelbouwers bouwen graag buitenlands en onze lezers willen binnenlands.  :-[

Dat is grappig ik woon in het buitenland en lees een binnenlands georienteerd blad.
maar het gaat meestal over belgisch materiaal en dat is toch weer buitenland.

Hier ga ik eens over na denken als ik het snap meld ik mij weer ;)
Je hebt volkomen gelijk, Bert.
Onze Nederlandse lezers lezen het blad enerzijds omdat het een goed blad is, maar toch ook een beetje omdat het Belgisch is. Of niet?  ???
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 02 februari 2013, 17:25:04 PM
Citaat van: Baureihe 103 op 02 februari 2013, 17:07:17 PM
Citaat van: doomslu op 02 februari 2013, 16:19:55 PM
Citaat van: dieselfreak op 02 februari 2013, 15:18:34 PM
Decapod, 100% akkoord, dat is ook de reden dat ik vroeger een abonnement had op MSM en nu niet meer. In de beginjaren van MSM lag veel meer de nadruk op Belgische modellen en modelbouw, de laatste jaren is dit veel minder het geval en dat vind ik jammer...
Tja, akkoord hiermee.
Onze befaamde en minder befaamde modelbouwers bouwen graag buitenlands en onze lezers willen binnenlands.  :-[

Dat is grappig ik woon in het buitenland en lees een binnenlands georienteerd blad.
maar het gaat meestal over belgisch materiaal en dat is toch weer buitenland.

Hier ga ik eens over na denken als ik het snap meld ik mij weer ;)

Rare Chinezen die Nederlanders ! ;D
Groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Peter op 02 februari 2013, 18:09:33 PM
Het probleem is volgens mij dat MSM voor een groot deel afhankelijk is van de, door lezers, ingezonden artikels.  Als ze enkel de Belgische nog maar zouden publiceren, zouden sommige uitgaven maar heel dunnetjes zijn.
Dus als er meer Belgisch georienteerde artikelen moeten instaan, zullen toch meer lezers eindelijk eens in hun pen moeten kruipen om zelf een artikel te schrijven.
Moeilijk is dat niet, want je krijgt alle steun van redakteurs. Dus gewoon DOEN!!
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 02 februari 2013, 21:32:01 PM
Af en toe een artikel uit een buitenlands blad vertalen is ook geen schande hé. Ik mag hopen dat er in het buitenland toch ook artikels over Belgische modellen en/of banen en modelbouw geschreven wordt?
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: SuSke op 03 februari 2013, 17:05:04 PM
Citaat van: stevend op 02 februari 2013, 15:11:55 PM
Daar volg ik je volledig Decapod.
Misschien niet beperken in tijdperk, maar een volledige loopbaan van
een trein.Van zijn beginjaar tot de afschaffing. Voor dan toch een voorbeeld te geven: trein 298 Oostende -bazel (is weer internationaal, 'k weet hetl :D)Daar heb ik info van 1973 tot 1985, wat diverse samenstellingen op levert . Maar ik denk dat deze al vroeger bolde , en zeker niet geschrapt is in 1985.
ten 1ste wat betreft de loc's die een dubbeltractie verzorgde.  Dit vanaf begin de jaren 70 geloof ik omdat de reeks 26 dan pas uitgerust werd voor dubbeltractie, voorgaande jaren waarschijnlijk bereden met 2 machinisten. Dit is maar een denkpiste!
ten 2de de rijtuigen zelf , waaronder een wl ab type u dit van de zwitserse spoorwegen die pas begin de jaren 70 in dienst kwam ( deze werden dan gehuurd door de cff en reden onder het ten logo).
Dus niet allen de samenstelling maar de volledige info graag.
Heb je daar het zusterblad "spoorwegjournaal" niet voor ?   ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Decapod op 03 februari 2013, 17:38:45 PM
Was dat maar waar. Spoorwegjournaal las ik vroeger ook, maar ik kan er mijn gading echt niet meer in vinden. Veel teveel info over Nederlandse spoorwegen (sorry, jongens ...) en als het over Belgisch grootbedrijf gaat is het praktisch altijd TpIV-V-VI. Zelden een uitstap naar III, laat staan naar I en II (tijdperken die wat mij betreft qua materiaal, geschiedenis, diversiteit, enz. véél interessanter zijn).
In Op de Baan vind je gelukkig nog wel eens wat historisch materiaal, voor de rest ben je aangewezen op de - toch tamelijk dure - schaarse boekpublicaties ... .
Ik heb ooit met het idee gespeeld om een baan naar Brits voorbeeld te beginnen, omdat er niet alleen voor TpII-III veel meer modellen voorhanden zijn, maar ook omdat er zoveel meer info beschikbaar is. Voorlopig blijf ik nog wel Tp-III'en in Belgisch, maar het is niet simpel: steeds dezelfde modellen van de grote fabrikanten (weer eens een 25, 26, 64, 93 of 96) waar altijd wel wat aan schort en te weinig info beschikbaar, een slecht georganiseerde en weinig toegankelijke nationale archiefdienst, 'liefhebbers' die nog liever dood vallen dan hun informatie en foto's te delen, ... . Het maakt het er niet makkelijker op. Wat me erdoor getrokken heeft zijn o.a. producenten als Goover, Olaerts, Van Biervliet (alhoewel TpIII bij deze laatste ook schaars is) en contacten met modelbouwers die nog echte bouwers zijn en veel zelf maken. Ik hoop daar ook ooit eens bij te horen, maar anderzijds hoop ik ook dat er eens wat meer initiatief op dit braakliggend terrein genomen wordt. En wat is daar beter voor dan een magazine als MSM (schrijven? ik wil wel, maar wanneer?!)?
Btw: ik vind voorbeelden van buitenlandse banen en co niet erg hoor. Dan probeer ik maar wat bij te leren qua scenery, planning, enz. Maar inderdaad, meer Belgisch is altijd welkom. Bv. à la Gare de Robbes, Val Rikard, enz. Echt heel mooie voorbeelden!
 
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 03 februari 2013, 19:18:24 PM
Nederlandse spoorwegen in Spoorwegjournaal?? Waar?  :-\
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Baureihe 103 op 03 februari 2013, 19:58:40 PM
Citaat van: doomslu op 02 februari 2013, 17:19:26 PM
Onze Nederlandse lezers lezen het blad enerzijds omdat het een goed blad is, maar toch ook een beetje omdat het Belgisch is. Of niet?  ???

Beste Luc,

Helemaal eens beide is waar met kleine toelichting.

1) Er is zeker in geen beter modelspoorblad beschikbaar (nadruk op modelspoor)
Er bestaan zat bladen over treinen maar geen blad dat zo op onze hobby is geent.
2) Belgisch materiaal is toch best wel mooi

Groetjes Bert :)

ps Peter de dag komt nader dat ik een vodoo pop ga kopen en dan gaat het met u niet meer beter ;D
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 03 februari 2013, 19:58:59 PM
Luc, nu niet meer maar er was een tijd dat ons tijdschrift gevuld was met trams en Nederlands nieuws!

Groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 03 februari 2013, 20:00:47 PM
@baureihe 103

I know nothing ! ;D

Groeten Peter
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: guy holbrecht op 03 februari 2013, 20:10:43 PM
Ik denk dat ik toch eens bij de post moet gaan klagen. In Nederland is het blad al bezorgd, hier dus nog niet!
Groeten,
Guy
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Decapod op 03 februari 2013, 23:48:42 PM
Citaat van: doomslu op 03 februari 2013, 19:18:24 PM
Nederlandse spoorwegen in Spoorwegjournaal?? Waar?  :-\

Ja, Luc, ok, daar heb je gelijk in. Nu is dat heel wat minder, maar focus even op de rest van mijn bericht: een schromelijk tekort aan alles wat TpIV voorafgaat, daar is het ons om te doen.

Waarmee, ik zal het dan ook maar eens héél letterlijk zeggen, ik niet wil zeggen dat ik MSM niet goed zou vinden of zo. Integendeel, anders zou ik het ook niet kopen en meepraten op dit forum, toch?!  8)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 04 februari 2013, 09:16:25 AM
Citaat van: Decapod op 03 februari 2013, 23:48:42 PM
Citaat van: doomslu op 03 februari 2013, 19:18:24 PM
Nederlandse spoorwegen in Spoorwegjournaal?? Waar?  :-\

Ja, Luc, ok, daar heb je gelijk in. Nu is dat heel wat minder, maar focus even op de rest van mijn bericht: een schromelijk tekort aan alles wat TpIV voorafgaat, daar is het ons om te doen.

Waarmee, ik zal het dan ook maar eens héél letterlijk zeggen, ik niet wil zeggen dat ik MSM niet goed zou vinden of zo. Integendeel, anders zou ik het ook niet kopen en meepraten op dit forum, toch?!  8)
Thomas, we hadden het over Spoorwegjournaal, niet?
Het is waar dat het accent de laatste tijd wat meer ligt op hedendaags. Ik meen dat de meerderheid van de lezers dat wel wil, wat niet wil zeggen dat er geen interesse is voor de geschiedenis. Ik zal het in elk geval doorgeven aan de redactie...
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Decapod op 04 februari 2013, 12:53:22 PM
Citaat van: doomslu op 04 februari 2013, 09:16:25 AM
Thomas, we hadden het over Spoorwegjournaal, niet?
Het is waar dat het accent de laatste tijd wat meer ligt op hedendaags. Ik meen dat de meerderheid van de lezers dat wel wil, wat niet wil zeggen dat er geen interesse is voor de geschiedenis. Ik zal het in elk geval doorgeven aan de redactie...

Ik had het, net als stevend en dieselfreak, over MSM (artikelen over treinsamenstellingen). Het klopt helemaal dat de meerderheid van de lezers meer TpIV-V-VI spoort, maar ik denk dat dat gewoon aan een vicieuze cirkel ligt: minder informatie, minder modellen, enz. maken automatisch dat je als je meer wil rijden overstapt op deze periodes en dat versterkt natuurlijk de gang van zaken.
Toch met Belgische modellen/modelbanen is dat zo. Vergelijk eens met Engelse/Duitse modelbanen. Zeker bij die eerste heb je veel meer TpII-III-rijders/bouwers, simpelweg omdat het aanbod groter is en info gemakkelijker vast te krijgen is. Het valt daar op als je TpIV-V-VI bouwt (ik denk bv. aan 'Diesels in the Duchy' en co.).
Fijn dat je het doorgeeft. MSM kan er alleen maar interessanter op worden. Je zou mij - en nog heel wat anderen - al ontzettend blij maken met wat treinsamenstellingen van omnibusdiensten, piekuurtreinen of lokale goederentreinen uit de jaren '50!

Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 04 februari 2013, 13:41:03 PM
Wat mij betreft is MSM goed zoals het is wat tijdperken betreft. Misschien komt dit vooral doordat ik ook rond TP IV-V hang met mijn modellen.
Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die graag wat meer over oudere tijdperken willen lezen.



Wat Spoorwegjournaal betreft, de Nederlandse actualiteit is al enkele jaren verdwenen hoor, tenzij je de Nederlandse uitgave koopt (als die nog bestaat?). SJ brengt vooral het nieuws van de laatste maanden, dat mag, maar men mag van mij ook eens terug gaan in de tijd. Geschiedenis over een bepaalde spoorlijn kan mij ook wel altijd boeien, ook al is ze ondertussen gesloten en vervangen door een fietspad.
Komt de nieuwe SJ er binnenkort trouwens niet aan?
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: doomslu op 04 februari 2013, 15:03:17 PM
Het is waar dat een zeker evenwicht in tijdperken best mag in MSM en SJ. Waar dat evenwicht ligt is niet zo evident...

Ik heb de meeste artikels van de nieuwe SJ gisteren nagekeken en verbeterd. Ik geloof dat het nummer dus eind van volgende week in de winkels zal liggen (ik heb de kalender hier niet bij me).
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: PeterVG op 04 februari 2013, 17:33:50 PM

Wat mij betreft mag meer Tijdperk III info zeker. Al vind ik het evenwicht tussen de tijdperken in MSM vrij goed. Al bij al hoef ik als tijdperk III rijder niet te klagen. Geregeld komen prachtige modellen uit voor dit tijdperk. Zelfs lang gedroomde modellen zoals het type 53 en de type 29 en uiteraard de GCI rijtuigen of een waterkolom. Het is allemaal recent uitgekomen. Meer modellen dan mijn budget kan betalen, dus toch een reden om te klagen ;-)

Al zie ik nog wel mogelijkheden voor de producenten die dit tijdperk genegen zijn. Een pakwagen voor de goederentrein of typisch Belgische speciale goederenwagens. Dan denk ik bijvoorbeeld aan wagens voor kalkvervoer.
En waar blijven de brosseltjes, die mis ik echt op mijn baan.

Het zou mooi zijn als MSM op zoek ging naar die verdwenen pareltjes. Dan komen hopelijk de producenten op een goed idee.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: oebr op 04 februari 2013, 21:24:16 PM
Citaat van: Decapod op 04 februari 2013, 12:53:22 PM
Fijn dat je het doorgeeft. MSM kan er alleen maar interessanter op worden. Je zou mij - en nog heel wat anderen - al ontzettend blij maken met wat treinsamenstellingen van omnibusdiensten, piekuurtreinen of lokale goederentreinen uit de jaren '50!

Dat is zeker, maar ik denk dat dat voor de meeste tijdperken geldt.
Het is natuurlijk ook wel plezierig om allerlei boeken, folders, magazines, fora,  flickr-foto's en de laatste tijd ook youtube-filmkes te doorspeuren op zoek naar dergelijke info.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Ludwig op 06 februari 2013, 13:54:40 PM
Vandaag mijn exemplaar gaan afhalen bij de dagbladhandel.
Voor mij weer een prima nummer.
Al had ik wat meer info willen zien over de problemen met de M2 rijtuigen en de oplossing daarvan.
Misschien had Marklin ook wat info en foto's kunnen bezorgen. ( altijd goed voor de klantjes)
Het valt me ook op dat enkele oud gediende terug aan het schrijven van artikels zijn begonnen en dat doet me plezier.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 06 februari 2013, 15:54:36 PM
Citaat van: Ludwig op 06 februari 2013, 13:54:40 PM
Al had ik wat meer info willen zien over de problemen met de M2 rijtuigen en de oplossing daarvan.
Misschien had Marklin ook wat info en foto's kunnen bezorgen. ( altijd goed voor de klantjes)


Wat zou je dan nog meer willen weten?
In het artikel staat de oplossing: de pinnetjes bij het voorste draaistel worden afgeknipt en het achterste draaistel wordt omgedraaid en het draadje daarvan wordt aan de andere kant van de sleper gesoldeerd. Veel meer info zal men niet kunnen geven denk ik.

Bij Märklin geldt wel altijd volgende regel: doe je de ombouw zelf, dan vervalt elke fabrieksgarantie!
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: SuSke op 06 februari 2013, 23:47:32 PM
Citaat van: Jurgen op 06 februari 2013, 15:54:36 PM
Citaat van: Ludwig op 06 februari 2013, 13:54:40 PM
Al had ik wat meer info willen zien over de problemen met de M2 rijtuigen en de oplossing daarvan.
Misschien had Marklin ook wat info en foto's kunnen bezorgen. ( altijd goed voor de klantjes)


Wat zou je dan nog meer willen weten?
In het artikel staat de oplossing: de pinnetjes bij het voorste draaistel worden afgeknipt en het achterste draaistel wordt omgedraaid en het draadje daarvan wordt aan de andere kant van de sleper gesoldeerd. Veel meer info zal men niet kunnen geven denk ik.

Bij Märklin geldt wel altijd volgende regel: doe je de ombouw zelf, dan vervalt elke fabrieksgarantie!
En ga je een winkelier vinden die dat dan voor jou wil doen ??

Als Märklin dan een seriues bedrijf is en ze weten van deze zaak, dan zetten ze dat allemaal zelf recht op eigen initiatief. Allemaal staan stoefen met ISO 9000 certificaten en equivalente Kwaliteitsbewakingsprogramma's, maar als er iets fout is, het rechtzetten, ho maar.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: loco op 07 februari 2013, 08:36:13 AM
SuSke, ik vind je reactie niet correct.
Ik ben geen doorgewinterde fan van Märklin. Maar ik weet wel dat Märklin degelijk producten maakt en wel degelijk goede service levert. Zij hebben onmiddellijk gereageerd toen de fout gemeld werd over de M2 stuurstand. Alle volgende leveringen waren aangepast (hersteld) en de nieuwe reeksen waren correct uitgevoerd. Wie wilde kon zijn model inleveren en kon het laten herstellen, of kreeg een nieuw exemplaar. Maar veel hangt af van wat je zelf wilt en wat verkoper wilt doen voor zijn klanten.
En er zijn inderdaad handelaars die dit voor jou willen doen.
Märklin is één van de weinigen die zijn programma uitvoert zoals aangekondigd. En zij hebben wel degelijk correct en snel gereageerd zoals het hoort.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: dgrr57 op 07 februari 2013, 11:44:05 AM
Citaat van: SuSke op 06 februari 2013, 23:47:32 PM
Als Märklin dan een seriues bedrijf is en ze weten van deze zaak, dan zetten ze dat allemaal zelf recht op eigen initiatief.
En dat heeft Märklin ook gedaan  ;)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 07 februari 2013, 11:55:59 AM
Citaat van: dgrr57 op 07 februari 2013, 11:44:05 AM
Citaat van: SuSke op 06 februari 2013, 23:47:32 PM
Als Märklin dan een seriues bedrijf is en ze weten van deze zaak, dan zetten ze dat allemaal zelf recht op eigen initiatief.
En dat heeft Märklin ook gedaan  ;)


Inderdaad.
In het vervolg misschien iets minder snel reageren?


Dat er fouten gebeuren, dat is een feit. Iedereen maakt fouten, maar niet iedereen is zo sportief om ze toe te geven. Märklin heeft dit dus goed opgelost door meteen de fout aan te passen en reeds uitgeleverde modellen terug te nemen en om te wisselen.
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: SuSke op 08 februari 2013, 16:02:46 PM
Als Märklin dan zo accuraat gereageerd heeft, waarom blijft iedereen er dan over zagen en zeuren.
Doe dan ook zelf de moeite om je gezuer in te slikken en te zeggen dat de problemen opgelost zijn.

En nu moet ik dit ook inslikken want ik ben ook aan het zeuren.  :D
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Jurgen op 08 februari 2013, 16:40:04 PM
Citaat van: SuSke op 08 februari 2013, 16:02:46 PM
Als Märklin dan zo accuraat gereageerd heeft, waarom blijft iedereen er dan over zagen en zeuren.
Doe dan ook zelf de moeite om je gezuer in te slikken en te zeggen dat de problemen opgelost zijn.

En nu moet ik dit ook inslikken want ik ben ook aan het zeuren.  :D


Het stond in een ander draadje al vermeld en ik heb nog eens herhaald wat men gedaan heeft in dit draadje, je hebt het zelf nog geciteerd. Vandaar ook mijn reactie om volgende keer misschien iets minder snel te reageren.  ;)
Je hebt er waarschijnlijk over gelezen. Het laatst wat ik wou doen was om iemand op zijn tenen te trappen.  :)

En zeuren? Bwa, doen we dat niet (bijna) allemaal hier?  ;D
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: marimon op 10 februari 2013, 15:17:28 PM
Ik heb vandaag eindelijk het exemplaar gekocht omwille van het artikel "Roeselare haven in H0".
Beginnend bij de eerste paragraaf van het voorwoord van Luc (Dooms) '...grijzer wordende deel van de modelspoorders...' en ' ...meeste onder ons toch de technieker.' moet ik Luc respectievelijk gelijk en ongelijk geven.
Gelijk omdat ontegensprekelijk de ervaring van dit grijzer wordend deel onder ons, ik schuim -of bezoek- namelijk geen tentoonstellingen, beurzen, clubgebeuren, enz... af (waarom, ik weet het niet;zelden pik ik eens de open deur van de Brugse Modelspoorvrienden mee en dit is sinds de laatste tien jaar slechts driemaal gebeurd), dit voor zich spreekt; ik zou er mij toch eens moeten op toeleggen, alvorens jullie mij hiervoor vriendelijk de les willen lezen ;), omdat ik mij tot die grijze gemeenschap zal moeten beschouwen. Oja, ik heb éénmaal Mechelen bezocht. Fantastisch!
Ongelijk geef ik hem, dat de meeste techneuten zijn in het vak. En daar wringt er een schoentje. Ik ben helemaal geen technieker en heb op dat domein ook geen kaas gegeten. Louter het amusement in het modelspoorgebeuren en de bouw eromheen fasineerd mij. Is het mooi voor mij, ok, is het lelijk voor jou, ok, als ik en wij ons maar amuseren zeg ik. Schuilt er echter geen twijfel bij die ongeletterde techneuten om zich bij MSM-forum aan te sluiten omwille van de toch hoge technische details en andere besprekingen en schema's die hier op het forum (ja, ik spring naadloos over naar het forum)worden ten berge gebracht. Niet iedereen is dik digitaal aangelegd, zelfs analoog is voor een beginner soms een moeilijk begrip, laat staan dat men dan begint over blokken en secties naar decoder en detectie, electromodules en switchen on/off, on/on, on/off/on, schakelkasten en ringleidingen en diverse meer.
Waarom ik dit schrijf,wel: "Banen die nooit het huis verlaten: Roeselare Haven" vind ik toch weer een sterk artikel en een mooie baan. Fantastische baanbeschrijving van het ontstaan tot de eindafwerking van deze baan. Maar, denk ik dan, wat met dat gedeelte dat onder de baan zit! En niet alleen bij deze, ook bij de vorige en de volgende banen die zullen komen. Bedrading, aansluitingen zowel voor verlichting van gebouwen als bediening van wissels, trafo gebruik, wat, hoeveel, waar geplaatst, ook foto's laten zien van dit, simpele connecties tonen, dit hoort toch allemaal bij het modelspoorbouwen! Of niet? Wat heb ik aan een mooie auto als er geen motor in zit. Qua originaliteit is deze baan van hoge kwaliteit, maar wat met de verdoken technische delen. Laat dat ook eens zien aub.  :)
Beschouw dit gewoon als een (opbouwende kritiek) en geen afbreuk aan dit forum noch aan het blad MSM waar zoveel vrijwilligers hun onberispelijke tijd aan spenderen voor ons, de lezers. Maar, eenvoudig volk hoeft geen kroon of m.a.w. houd ook rekening met het voetvolk die wat wil bereiken en vooral begrijpen van wat er hier wordt uit de doeken gedaan. :)
Titel: Re: MSM 122
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 10 februari 2013, 15:22:41 PM
Misschien wel de niet geplaatste foto's MSM hier op het forum te plaatsen meteen een reden om dit forum eens te komen bezoeken !

Groeten Peter ;)
Titel: Re: MSM 122 - bouwdoosvraagje (baan Roeselare)
Bericht door: NowWhat op 26 februari 2013, 23:51:56 PM

Ongetwijfeld een heel eenvoudig vraagje, maar spijtig genoeg weet ik het antwoord niet ...

ik zoek de referenties (merk & artikelnummer) van twee decorelementen van de baan Roeselare:

a. de perronoverkapping op foto pag. 32
b. de betonnen afsluiting op foto onderaan pag. 33

dank bij voorbaat !